[B][N019] De "Noord-Zuid" van Antwerpen

Discussies over planning, aanleg en reconstructies van Gewestwegen (en Gemeentelijke Wegen)

Moderator: Moderatoren

IQ[]
expressweg

[B][N019] De "Noord-Zuid" van Antwerpen

Bericht door IQ[] » zo 18 sep 2005, 12:08

We gaan in dit topic weer een oud dossier uit de kast trekken.

De N19 is de weg die tussen Turnhout, via Geel, naar Aarschot loopt. Deze weg stond gepland als een autosnelweg, evenals zijn broertje in Limburg (A24, huidige N74). De snelweg waar het hier om gaat moest komen te lopen tussen Tilburg en Wavre in Wallonië.
Afbeelding

Op de meeste kaarten staat de N19 nog in planning om om te leggen tussen Kasterlee en Geel. Dit stuk is rood op dit kaartje.

Er zijn blijkbaar tegenwoordig behoorlijk actieve geluiden om deze weg aan te gaan leggen. Zie bijvoorbeeld het volgende document:
http://www.cdenv-vlaamsparlement.be/doc ... 507/04.pdf
Bron 3 schreef:# Ruimtelijke verkeers- en vervoersstructuur

De ruimtelijke verkeers- en vervoersstructuur behelst plaats, vorm en samenhang van en tussen ruimtelijke elementen waarvan verkeers- en vervoersinfrastructuur de basis vormen.

In de startnota worden, ten bate van de tweede fase van het planningsproces, de Antwerpse

ruimtelijke verkeers- en vervoerselementen opgedeeld, naar assen (bijvoorbeeld de A12 of het Albertkanaal), naar bundels (E19 en spoorlijnen Brussel-Antwerpen of de E19 en N1), banden (de Rupelband met de Rupelweg en spoorlijn Antwerpen-Boom), knooppunten (de steden Antwerpen, Mechelen of Lier) en poorten (bijvoorbeeld de multimodale haven van Antwerpen of het unimodale logistiek park Meer).

Een fundamenteel en moeilijk te verhelpen probleem is de bestaande Vlaamse ruimtelijke structuur (lintbebouwing, spreiding van functies en uiteenlegging van wonen en werken) en die van Antwerpen in het bijzonder. Dit staat een optimale verkeersafwikkeling en een grotere veiligheid in de weg. Bovendien kan de groei van kris-krasverplaatsingen niet worden opgevangen met het openbaar vervoer. De verknoping tussen de verschillende vervoersmodi is ontoereikend in relatie tot de ruimtelijke structuur. De netten van openbaar vervoer zijn onvoldoende uitgebouwd. Het vervoer via waterwegen heeft nog lang niet de capaciteitsgrenzen bereikt.

Enkele voorbeelden van probleemschakels in de infrastructuur zijn de zwakke spoorontsluiting van de Antwerpse haven, het capaciteitstekort op de noord-zuid spoorverbinding, de dichtslibbing van het verkeer rond de stad Antwerpen of de gebrekkige verbinding Tilburg- Turnhout-Geel-Aarschot.

De fiets heeft de potentie een goede concurrent te vormen voor de auto, mits daarvoor de benodigde voorzieningen worden gerealiseerd, rekening houdend met het hoge aantal verplaatsingen over korte afstand. De multimodale knooppunten kunnen, als zij beter uitgebouwd zijn, zowel het gebruik van het openbaar vervoer stimuleren als het vrachtvervoer over spoor of water.

Alle informatie over deze weg is welkom! Wie weet meer over dit project, de huidige status en misschien al een opleveringsdatum? Post het hier!

Bronnen:
Bron 1: http://www.belgianroads.tk
Bron 2: http://www.cdenv-vlaamsparlement.be
Bron 3: http://www.provant.be/drlm/structuurplan/startnota.htm

Rien
verkeersader

Bericht door Rien » zo 18 sep 2005, 12:57

Wat is het MER? In het document van de CD&V (bron 2) wordt nergens de volledige naam van deze afkorting gebruikt.
Bron 2 schreef:Verkeersleefbaarheid wordt bepaald door:
• barriérewerking van de infrastructuur
° oversteekbaarheid
° aantal oversteekplaatsen
° doorbreking van de samenhang tussen woonweefsels
• geluidsoverlast
° uit het MER blijkt dat er langs het basistracé bij 17 à 27 woningen de kwaliteitsnorm overschreden zal worden tegenover 149 à 223 woningen die de kwaliteitsnorm overschrijden langs het alternatief tracé
• overlast door trillingen
• luchtvervuiling
° ook voor deze discipline blijkt uit het MER het basistracé een verbetering voor de kern van Ten aard
• subjectief onveiligheidsgevoel
Het is duidelijk dat de verkeersleefbaarheid voor zowel de kern van Ten Aard, als voor de woningen aan Dr. Van de Perrestraat zeer sterk wordt aangetast, ingeval van realisatie van de primaire weginfrastructuur volgens de huidige weg.
Het MER stelt zeer duidelijk dat de aanleg van het basitracé beter scoort dan het alternatief tracé voor wat betreft verkeersgeleiding, verkeersveiligheid en de relatie verkeer-woonkwaliteit.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » zo 18 sep 2005, 13:00

Milieu Effect Rapportage volgens mij.

Via
2x5 autosnelweg

Bericht door Via » zo 18 sep 2005, 14:29

Er ligt toch al een stuk N19 met snelwegkarakteristieken?

IQ[]
expressweg

Bericht door IQ[] » zo 18 sep 2005, 14:34

Voor zover ik me kan herinneren heeft de N19, in tegenstelling tot de N74, alleen gelijkvloerse kruisingen. Dus ik denk niet dat je zomaar van snelwegkarakteristieken kan spreken.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » zo 18 sep 2005, 14:35

ViaHaaren schreef:Er ligt toch al een stuk N19 met snelwegkarakteristieken?
Je bedoelt het stukje Turnhout - Kasterlee? Das wel een heel klein stukje, ongeveer 5km zonder afslagen.

IQ[]
expressweg

Bericht door IQ[] » zo 18 sep 2005, 14:39

Er zijn wel afslagen op dat stuk hoor. Volgens mij haal je die 5km zelfs niet eens.

Verder is opvallend aan dit stuk bij Turnhout, het heet "Steenweg op Diest".

Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo » zo 18 sep 2005, 15:38

In ieder geval nog de blauw aangegeven stukken aanleggen en dan is m.i. het Belgische autosnelwegennet af. (Rood hoeft dus voor mij niet.)

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Hajo op zo 18 sep 2005, 15:48, 2 keer totaal gewijzigd.
Donateur Vereniging Wegenforum

Matthijs
expressweg

Bericht door Matthijs » zo 18 sep 2005, 15:42

^^
De Oosterweelverbinding hoeft voor jou niet?

Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo » zo 18 sep 2005, 15:45

Wicher schreef:^^
Nee. Ik zie meer iets in een grote ring. De blauwe stukken rondom Antwerpen dus. Volgens mij volstaat dat.
Donateur Vereniging Wegenforum

R4
expressweg

Bericht door R4 » zo 18 sep 2005, 15:56

Hajo schreef:
Wicher schreef:^^
Nee. Ik zie meer iets in een grote ring. De blauwe stukken rondom Antwerpen dus. Volgens mij volstaat dat.
Dat lijkt me ergens ook een beter, en vooral: goedkoper idee.

Een MER is een milieu-effecten-rapport.

Ik vermoed dat de N19 op het vernoemde stuk als autoweg aangeduid is, dus een weg met gelijkvloerse kruisingen waar wel 120 op gereden mag worden, tenzij anders aangeveven en in de bebouwde kom.
België, het land van de sympathieke chaos, maar ook van frieten en bier natuurlijk!

IQ[]
expressweg

Bericht door IQ[] » zo 18 sep 2005, 18:24

Hajo-plan: ik kan me in sommige punten wel vinden, maar in sommige ook niet. Mijn combinatie:
Afbeelding

Tot zover off-topic.

Dat stuk tussen Kasterlee en Geel moet sowieso worden aangelegd. Vooral in de zomer is dit stuk geen pretje om te rijden.

Via
2x5 autosnelweg

Bericht door Via » zo 18 sep 2005, 18:26

Dus van de titel klopt geen zak, Antwerpen heeft niets met de N19 van doen.

@R4: Dat is volgens mij idd het geval. Alle 2x2 wegen in Belgie staan toch ook standaard op 120 km/h, tenzij anders aangegeven (vaak 90 km/h).

Chris
Moderator

Bericht door Chris » zo 18 sep 2005, 18:27

ViaHaaren schreef:Dus van de titel klopt geen zak, Antwerpen heeft niets met de N19 van doen.
Van de provincie Antwerpen wel ;)

IQ[]
expressweg

Bericht door IQ[] » zo 18 sep 2005, 18:31

ViaHaaren schreef:Dus van de titel klopt geen zak, Antwerpen heeft niets met de N19 van doen.
Speciaal voor ViaHaaren ;)
Afbeelding

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » zo 18 sep 2005, 19:13

Ja, dat is schrikken voor de gemiddelde Nederlander. Belgisch Brabant grenst niet aan het Nederlandse Brabant, Antwerpen grenst aan Limburg en Oost-Vlaanderen ligt in het westen van Vlaanderen. :o

Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene » ma 13 feb 2006, 9:44

Voor de splitsing der Nederlanden behoorde de stad Antwerpen toch tot Vlaanderen, en de rest van de huidige provincie Antwerpen toch tot Brabant ? De huidige indeling met de provincie Antwerpen is toch een relict uit de Franse tijd ?
Laatst gewijzigd door Rene op ma 13 feb 2006, 10:03, 1 keer totaal gewijzigd.

Via
2x5 autosnelweg

Bericht door Via » ma 13 feb 2006, 9:48

Wat voor soort weg komt er dan te liggen? Ik neem aan een 2x2 weg, maar hoe zien de kruisingen eruit?

Jeroen
2x2 autosnelweg

Bericht door Jeroen » ma 13 feb 2006, 11:53

boe! schreef:Ja, dat is schrikken voor de gemiddelde Nederlander. Belgisch Brabant grenst niet aan het Nederlandse Brabant, Antwerpen grenst aan Limburg en Oost-Vlaanderen ligt in het westen van Vlaanderen. :o
Logica is wel erg ver te zoeken. :?

IQ[]
expressweg

Bericht door IQ[] » ma 13 feb 2006, 14:12

Ik weet vrijwel zeker dat het 2x2 wordt. Ook heb ik het idee dat men niet voor gelijkvloerse kruisingen zal kiezen met oog op doorstroming en veiligheid. Maar ja, je weet maar nooit...

vynkce
2x4 autosnelweg

Bericht door vynkce » ma 13 feb 2006, 17:14

Het gaat normaal gezien 2x2 worden en er komen ongelijkvloerse kruisingen. Het kan zelfs zijn dat tussen de aansluiting aan de ring in Kasterlee en de aansluiting op de ring van Geel er maar één kruising komt ter hoogte van Ten Aard. (Niet zeker)

VTB
autoweg

Bericht door VTB » ma 13 feb 2006, 17:42

René schreef:Voor de splitsing der Nederlanden behoorde de stad Antwerpen toch tot Vlaanderen, en de rest van de huidige provincie Antwerpen toch tot Brabant ? De huidige indeling met de provincie Antwerpen is toch een relict uit de Franse tijd ?
In de Franse Tijd heette de huidige provincie Antwerpen département des deux Nèthes. In 1815, bij de instelling van het Verenigd Koninkrijk der Nederlanden, kreeg deze provincie de nieuwe naam Antwerpen. Voor de Franse overheersing (dus voor 1794) maakte het markgraafschap Antwerpen deel uit van het hertogdom Brabant en de stad Antwerpen behoorde sinds 1356 tot het graafschap Vlaanderen (maar of dit in de tijd van de Oostenrijkse Nederlanden ook nog zo was, weet ik niet zeker).
Laatst gewijzigd door VTB op ma 13 feb 2006, 17:47, 2 keer totaal gewijzigd.
Wees niet ongerust:
VTB zal blijven meelezen en posten naar hartenlust. ;)

Via
2x5 autosnelweg

Bericht door Via » ma 13 feb 2006, 17:44

vynkce schreef:Het gaat normaal gezien 2x2 worden en er komen ongelijkvloerse kruisingen. Het kan zelfs zijn dat tussen de aansluiting aan de ring in Kasterlee en de aansluiting op de ring van Geel er maar één kruising komt ter hoogte van Ten Aard. (Niet zeker)
Weer een snelweg (in Belgie sowieso 120 km/h) dus, alleen mag het niet zo heten. Zo worden de oorspronkelijke snelwegen eigenlijk toch nog gerealiseerd. ;)

Rien
verkeersader

Bericht door Rien » ma 13 feb 2006, 18:50

Volkstribuun schreef:In de Franse Tijd heette de huidige provincie Antwerpen département des deux Nèthes. In 1815, bij de instelling van het Verenigd Koninkrijk der Nederlanden, kreeg deze provincie de nieuwe naam Antwerpen. Voor de Franse overheersing (dus voor 1794) maakte het markgraafschap Antwerpen deel uit van het hertogdom Brabant en de stad Antwerpen behoorde sinds 1356 tot het graafschap Vlaanderen (maar of dit in de tijd van de Oostenrijkse Nederlanden ook nog zo was, weet ik niet zeker).
Ik vermoed (afgeleid uit de kaarten in m'n atlas) dat de stad opnieuw bij het hertogdom Brabant ging behoren vanaf 1648 (Vrede van Westfalen). Uiteindelijk maakte dat niet zo veel meer uit, aangezien de titels graaf van Vlaanderen en hertog van Brabant verenigd waren in één persoon, nl. de Spaanse koning, die t.a.v. beide gewesten een evenwaardig beleid voerde. :roll:
boe! schreef:Ja, dat is schrikken voor de gemiddelde Nederlander. Belgisch Brabant grenst niet aan het Nederlandse Brabant, Antwerpen grenst aan Limburg en Oost-Vlaanderen ligt in het westen van Vlaanderen.
Het grondgebied van de huidige provincies Oost- en West-Vlaanderen kwam overeen met dat van het oude graafschap Vlaanderen. De provincienamen zijn daar dan ook in 1815 van afgeleid. Vlaanderen in de tegenwoordige betekenis is pas na 1830 ontstaan, omwille van nationalistische redenen (de zogenaamd 'glorieuze' geschiedenis van het oude Vlaanderen, o.a. de Guldensporenslag, bracht de nationalisten ertoe deze naam te gebruiken voor het hele Nederlandstalig gebied van België). :)
En het grondgebied van de provincies Noord-Brabant, Antwerpen, Vlaams- en Waals-Brabant kwam eertijds overeen met dat van het hertogdom Brabant. (Hiermee stamp ik voor de meesten waarschijnlijk een open deur in. ;))

Mikhail
expressweg

Re: N19, de "Noord-Zuid" van Antwerpen

Bericht door Mikhail » di 14 feb 2006, 14:14

IQ[] schreef:Afbeelding
Ik heb hier tog al enkele fouten opgemerkt, de A12 Antwerpen - Bergen op zoom is bovenaan nog in rood gekleurd, maar dat is definitief een snelweg geworden hoor !!! en tussen doornik en brussel ligt toch ook een autosnelweg als ik men niet vergis? En btw ik vind die andere lijnen die in rood aangelegd zijn een beetje futurustisch als je de toestand nu ziet zou ik geen noord>zuid autosnelwegen trekken van wavre naar tilburg of de noord>zuid limburg ziet mij ook futuristisch uit even als de verbinding leuven kortrijk :p

Quote aangepast door moderator IQ[]

Rien
verkeersader

Bericht door Rien » di 14 feb 2006, 14:32

Mikhail schreef:Ik heb hier tog al enkele fouten opgemerkt, de A12 Antwerpen - Bergen op zoom is bovenaan nog in rood gekleurd, maar dat is definitief een snelweg geworden hoor !!! en tussen doornik en brussel ligt toch ook een autosnelweg als ik men niet vergis?
Dit kaartje geeft de geplande en gerealiseerde snelwegen uit het snelwegenprogramma van 1972 weer. De A12 zou volgens dat programma oostelijker worden aangelegd dan uiteindelijk het geval is geweest; de A8 noordelijker.

IQ[]
expressweg

Bericht door IQ[] » di 14 feb 2006, 14:43

Mikhail schreef: En btw ik vind die andere lijnen die in rood aangelegd zijn een beetje futurustisch als je de toestand nu ziet zou ik geen noord>zuid autosnelwegen trekken van wavre naar tilburg of de noord>zuid limburg ziet mij ook futuristisch uit even als de verbinding leuven kortrijk :p
De noord-zuid in Limburg is helemaal niet futuristisch hoor. Hij zal echter de komende decennia niet verder zuidelijker komen dan de E314. Zie maar in het betreffende N74-topic.

Mikhail
expressweg

Bericht door Mikhail » di 14 feb 2006, 14:59

IQ[] schreef:
Mikhail schreef: En btw ik vind die andere lijnen die in rood aangelegd zijn een beetje futurustisch als je de toestand nu ziet zou ik geen noord>zuid autosnelwegen trekken van wavre naar tilburg of de noord>zuid limburg ziet mij ook futuristisch uit even als de verbinding leuven kortrijk :p
De noord-zuid in Limburg is helemaal niet futuristisch hoor. Hij zal echter de komende decennia niet verder zuidelijker komen dan de E314. Zie maar in het betreffende N74-topic.
zo bedoelde ik het ook weer niet ;) ik gebruik verkeerde woord om het te benadrukken :s ik bedoel, hier kan je een autoweg van maken met een max van 120km/u als er tog afslagen zijn ;) maar een autosnelweg zie ik dit niet worden :s aangezien het maar een klein stuk is en in nederland het een gwn autoweg maar is met 2 rijstroken...

vynkce
2x4 autosnelweg

Bericht door vynkce » wo 15 feb 2006, 0:55

Ik hoop dat men ook het stuk van Turnhout tot de Nederlandse grens gaat veranderen. Hier moet je nu door verschillende dorpskernen en dat schiet echt niet op.

Via
2x5 autosnelweg

Bericht door Via » wo 15 feb 2006, 13:42

vynkce schreef:Ik hoop dat men ook het stuk van Turnhout tot de Nederlandse grens gaat veranderen. Hier moet je nu door verschillende dorpskernen en dat schiet echt niet op.
Vind ik ook.