[B][N019] De "Noord-Zuid" van Antwerpen

Discussies over planning, aanleg en reconstructies van Gewestwegen (en Gemeentelijke Wegen)

Moderator: Moderatoren

tovm74
autoweg

Re: N19, de "Noord-Zuid" van Antwerpen

Bericht door tovm74 » di 25 jan 2011, 23:18

Dat is niet overdreven, het is het volledige Regionaalstedelijk Gebied Turnhout.

Het bevat meer dan alleen delen van de gemeente Turnhout. Het bevat ook delen van de gemeentes Oud-Turnhout, Vosselaar en Beerse.
Now, ... let's see what we can see, ... Everybody on-line, ... Looking good!

Caesar
stadsweg

Bericht door Caesar » wo 26 jan 2011, 9:38

Het is idd een vrij groot gebied. Maar laten we qua inwonersaantal bescheiden blijven. Ik geloof dat ze aan 70.000 komen.

Trouwens, wat is, en waar komt Parkstad Turnhout ineens vandaan? Over de ondertunneling van de Turnhoutse ring hadden ze ook een mening.

Wimpie24
expressweg

Bericht door Wimpie24 » wo 26 jan 2011, 11:05

tovm74 schreef:Dat is niet overdreven, het is het volledige Regionaalstedelijk Gebied Turnhout.

Het bevat meer dan alleen delen van de gemeente Turnhout. Het bevat ook delen van de gemeentes Oud-Turnhout, Vosselaar en Beerse.
Lichtelijk overdreven dan nog, zo kan men van de gehele provincie hier 1 groot regionaal stedelijk gebied maken ;)
I thank whatever gods may be / For my unconquerable soul. / I am the master of my fate / I am the captain of my soul.
Invictus, Nelson Rolihlahla Mandela, Madiba

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » wo 26 jan 2011, 13:22

^^Had alles in 1977 normaal verlopen waren Oud-Turnhout, Vosselaar en Beerse nu deelgemeenten van Turnhout geweest. Je moet eens op de kaart kijken hoe verweven die nog 'onafhankelijke gemeentes' met Turnhout zijn. Er is een Stadsregio Turnhout opgericht om deze historische dwaasheid op te vangen. Deze is uniek in Vlaanderen die zin dat veel gemeentelijke taken op dat nieuwe niveau overgedragen zijn.

Deze Stadsregio is 144 km² groot, daarmee kom het overeen met een gemiddelde centrumstad. Het is trouwens de Stadsregio Turnhout die door de Vlaamse overheid als officiële Centrumstad erkend is en niet louter de 'stad (gemeente) Turnhout'.

Zie deze kaart:
Afbeelding

vynkce
2x4 autosnelweg

Re: [B][N019] De "Noord-Zuid" van Antwerpen

Bericht door vynkce » do 17 feb 2011, 21:53

Toekomstige situatie Geel-west:
Afbeelding

Wimpie24
expressweg

Bericht door Wimpie24 » do 17 feb 2011, 21:55

Indrukwekkend maar een werk van lange adem vermoed ik, voorlopig is er nog niet veel te zien in Geel van dit project.
I thank whatever gods may be / For my unconquerable soul. / I am the master of my fate / I am the captain of my soul.

Unda
zandpaadje

Bericht door Unda » do 17 feb 2011, 22:44

Wimpie24 schreef:Indrukwekkend maar een werk van lange adem vermoed ik, voorlopig is er nog niet veel te zien in Geel van dit project.
Ik heb de indruk dat er naast de brug over de E313 voorbereidende werken ofzo bezig zijn ... ( aangezien ze die weg X aantal meter gaan verleggen omdat ze de nieuwe weg / brug naast de bestaande brug gaan bouwen )

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » do 17 feb 2011, 22:47

Een indrukwekkend complex, maar de meeste relaties zijn niet (volledig) ongelijkvloers. Sterker nog, ik vind het eigenlijk een onoverzichtelijke warboel...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Wimpie24
expressweg

Bericht door Wimpie24 » vr 18 feb 2011, 9:53

^^
Het hoeft ook niet ongelijkvloers te zijn, het gaat hier over een N-weg en geen autosnelweg ;)
vergeet niet dat het nu niet meer als dit is
http://maps.google.be/maps?f=q&source=s ... 2&t=h&z=15
Unda schreef:
Wimpie24 schreef:Indrukwekkend maar een werk van lange adem vermoed ik, voorlopig is er nog niet veel te zien in Geel van dit project.
Ik heb de indruk dat er naast de brug over de E313 voorbereidende werken ofzo bezig zijn ... ( aangezien ze die weg X aantal meter gaan verleggen omdat ze de nieuwe weg / brug naast de bestaande brug gaan bouwen )
Dat kan, ik ben er al enkele maanden niet meer gepasseerd. Het is alleszins goed nieuws dat men toch al begonnen is.

vynkce
2x4 autosnelweg

Bericht door vynkce » vr 18 feb 2011, 10:47

^^ Men is inderdaad al bezig met de voorbereidende werken. De echte werken gaan ergens dit voorjaar nog van start.

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » vr 18 feb 2011, 10:49

Jammer dat men niet een paar dingen heeft finegetuned...

Afbeelding

(Had heel veel nodeloos remmen en weer optrekken bij dat verkeersplein gescheeld)
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

Wimpie24
expressweg

Bericht door Wimpie24 » vr 18 feb 2011, 11:20

^^
Het kan zijn dat het nog zo gaat worden, de plannen liggen nog niet volledig vast. Het enige dat echt zeker is, is de nieuwe brug over het alberkanaal.

vynkce
2x4 autosnelweg

Bericht door vynkce » vr 18 feb 2011, 11:26

^^ De plannen liggen wel degelijk definitief vast!

tvintje
woonerf

Bericht door tvintje » vr 18 feb 2011, 13:31

Gewoon even voor de juistheid: het complex Geel-West ligt niet in Punt, maar in Oevel dus gemeente Westerlo. Het Albertkanaal vormt thv de N19 de grens.

Wimpie24
expressweg

Bericht door Wimpie24 » vr 18 feb 2011, 20:15

vynkce schreef:^^ De plannen liggen wel degelijk definitief vast!
Dat is eigenlijk ook al zeer goed nieuws ;).

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » vr 18 feb 2011, 21:11

^^Ik had toch liever gezien dat de suggestie van Rene gerealiseerd werd. Het is onbegrijpelijk dat de Administratie die optie niet zelf zag.

vynkce
2x4 autosnelweg

Bericht door vynkce » za 19 feb 2011, 10:09

Misschien dat er dan nog extra onteigeningen nodig waren? De bocht en hellingsgraad van de nieuw getekende afrit van de E313 lijken mij wel tamelijk scherp en steil.

Wimpie24
expressweg

Bericht door Wimpie24 » za 19 feb 2011, 16:40

Er waren nu ook al redelijk wat (gedeeltelijke) onteigeningen nodig, wellicht dat men niet meer heeft kunnen vrijmaken.

vynkce
2x4 autosnelweg

Bericht door vynkce » ma 21 feb 2011, 11:41

Eindelijk de officiële projectsite:

http://www.noordzuidkempen.be/

vynkce
2x4 autosnelweg

Bericht door vynkce » wo 02 mar 2011, 19:37

Persbericht AWV schreef:Brug over E313 in kader van Kempische Noord-Zuid

Bouw brug over E313 in kader van Kempische Noord- Zuid : KNZ B35 Aanleg middenpijler West op grondgebied Westerlo tussen kmpunten 36,07 tot 36,24).

Hinderinschatting
Beperkte tot matige hinder.
Ernstige hinder tijdens de weekendafsluitingen.

Minderhindermaatregelen
Tijdens deze werken zullen plaatselijk 2 versmalde rijstroken beschikbaar zijn.
Er zijn 2 weekends (tussen half oktober 2011 en half december) waarop de E313 volledig afgesloten wordt.
In deze fase wordt het verkeer plaatselijk omgeleid.

Timing van de werken
25-07-2011 tot 29-02-2012

Caesar
stadsweg

Bericht door Caesar » wo 02 mar 2011, 21:58

Duurt dat zo lang om een brugpijler te bouwen???

vynkce
2x4 autosnelweg

Bericht door vynkce » vr 04 mar 2011, 14:04

Ik vermoed dat het om de hele brug gaat.

vynkce
2x4 autosnelweg

Bericht door vynkce » do 10 mar 2011, 19:33

Kempen Actueel 10-03-2011 schreef:Vlaamse overheid meet impact Noord-Zuidverbinding

Het Departement Mobiliteit en Openbare Werken (MOW) van de Vlaamse Overheid voert in het voorjaar 2011 verkeersmetingen uit op de gewestwegen N19, N118 en N123 op grondgebied van de gemeenten Geel, Kasterlee, Mol en Turnhout.
De metingen vinden plaats naar aanleiding van de voorziene aanleg van de Kempense Noord- Zuid-verbinding. Het betreft een zogenaamde ‘nulmeting’ of ‘voormeting’ die tot deel heeft de verkeerssituatie in kaart te brengen voor de aanleg van de Noord-Zuid-verbinding. Na realisatie van de verbinding zullen de metingen worden herhaald (zogenaamde éénmeting of nameting).
De metingen zullen toelaten om achteraf op een objectieve manier na te gaan wat de impact is van dit grote infrastructuurproject op de verkeerssituatie en in welke mate dit project bijdraagt tot het realiseren van de beoogde beleidsdoelstellingen. Voor het inwinnen van de nodige gegevens zullen tijdelijk verkeersdetectoren worden geïnstalleerd op of naast de weg.
De klassieke rubberen telslangen, aangebracht op het wegdek, zullen worden ingezet voor het inwinnen van gegevens betreffende het aantal voertuigen en het soort voertuigen (personenverkeer, bestelwagens, vrachtwagens, etc).
Deze metingen zullen worden uitgevoerd door de Vlaamse Overheid zelf (afdeling Expertise Verkeer en Telematica van het Agentschap Wegen en Verkeer). Tijdelijke camera’s, opgesteld in de wegberm, zullen worden gebruikt voor het inwinnen van gegevens betreffende de reistijd en de routekeuze van de voertuigen. Deze registraties gebeuren op anonieme wijze. Deze metingen zullen worden uitgevoerd door de firma Connection Systems uit Nederland.
Het doel van de metingen is verkeersonderzoek. De gegevens zullen in geen enkel geval worden gebruikt in het kader van de verkeershandhaving (vaststellen verkeersovertredingen). De planning voorziet in het uitvoeren van de metingen in het voorjaar 2011 in de periode tussen de Krokusvakantie en de Paasvakantie (14 maart – 10 april). Het opstellen van de meetapparatuur vindt wellicht reeds plaats tijdens de Krokusvakantie.

De meetopstellingen zijn gesitueerd op 8 locaties, telkens in beide rijrichtingen, op N19, N118 en N123:

- Grondgebied gemeente Geel
o N19, Antwerpseweg, tussen Geel Punt en de ring om Geel (R14)
o N19, Dr Van de Perrestraat, tussen de Badstraat en de ring om Geel (R14)
o N19, Dr Van de Perrestraat, ter hoogte van het Kanaal Bocholt-Herentals
o N19, Turnhoutseweg, ter hoogte van de grens met de gemeente Kasterlee

- Grondgebied gemeente Kasterlee
o N123, Lichtaartsebaan, tussen Kasterlee en Lichtaart (ten westen van de Noordlaan, N19g)
o N123, Retiesheiken, tussen Kasterlee en Retie (ten oosten van het centrum)

- Grondgebied gemeente Turnhout
o N19, Steenweg op Diest, tussen de Noordlaan (N19g) en de E34

- Grondgebied gemeente Mol
o N118, Retiebaan, ter hoogte van het Kanaal Bocholt-Herentals

Caesar
stadsweg

Bericht door Caesar » vr 11 mar 2011, 8:45

ff een vraagje... zo'n tellus, hoe werkt dat eigenlijk?
Hoe meet die het verschil tussen vrachtwagen, bestelwagen en personenwagen?
Ik veronderstel dat er lucht in die telslangen zit, en door het gewicht dat een bepaald voertuig uitoefend op die slangen tijdens het erover rijden zal er dan een hoeveelheid lucht gecomprimeerd worden. Deze luchtdruk wordt dan omgezet in het aantal kg waar die druk mee overeenkomt?
Klopt dit? Maar hoe meet die dan het verschil tussen een grote terreinwagen en een bestelwagen? Ik veronderstel dat die ongeveer even zwaar zijn?
En waarom liggen die tellussen soms dubbel soms enkel? (ik bedoel dan 1 telslang, of een echte lus)?

Is misschien niet echt on-topic, maar bon, ben wel benieuwd.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 11 mar 2011, 8:51

Ah, mijn werk 8-)

Rubberen telslangen meten luchtdruk. Als een voertuig over de telslangen rijdt, kan de gereden snelheid (tot 180 km/h) en de asafstand worden gemeten. Een standaard lengteklasseverdeling bij telslangen is 0 - 3,5, 3,5 - 7,0 en 7,0 en groter wat overeenkomt tussen licht, middelzwaar en zwaar verkeer. Ze zijn meestal tot op 1 decimeter nauwkeurig.

Nadelen: hij kan het verschil tussen een tractor met aanhanger en een vrachtwagen niet meten, of het verschil tussen een auto met aanhanger en een lichte vrachtwagen.

Een telling met 2 telslangen is een classificatie-meting, dus snelheid en lengte. Een enkele telslang telt alleen het aantal assenparen, zonder onderscheid naar voertuigtype.

In Nederland hebben de meeste drukke doorgaande wegen wel inductielussen die in het wegdek geslepen zijn. In België is dat blijkbaar niet het geval, IQ[] vertelde me eens dat ze zelfs op een de-facto snelweg als de N74 nog met telslangen tellen. In Nederland zou dat als zeer primitief beschouwd worden.

Wimpie24
expressweg

Bericht door Wimpie24 » vr 11 mar 2011, 12:09

^^
In Vlaanderen worden bij vernieuwingen van het wegdek wel altijd nieuwe tellussen aangebracht. Echter bij wegen zoals beton kan dat vaak niet in oud wegdek aangebracht worden omdat het te grof is. Ook bij kruispunten worden vaker en vaker tellussen aangebracht alsook dedectieogen zodat veel verkeerslichten niet langer op een vaste tijdsklok werken.
De N74 is zo'n betonweg waar tellussen in het wegdek niet zouden werken en men dus met rubberen slangen aan de slag moet gaan.

Caesar
stadsweg

Bericht door Caesar » vr 11 mar 2011, 16:05

@Chris: dank je voor de heldere uitleg!

vynkce
2x4 autosnelweg

Bericht door vynkce » do 14 apr 2011, 9:59

Het Nieuwsblad 14-04-2011 schreef:Bruggencomplex terug naar af na uitspraak Raad van State

GEEL/WESTERLO - De Raad van State stuurt de aanleg van de zogenaamde 'fly-over' aan Geel-Punt opnieuw naar af. Volgens het arrest werd geen rekening gehouden met bezwaren van de firma nvGeysenHO. Het bedrijf wil dat de plannen voor een ontsluitingsweg naar DAF worden aangepast.
Het bedrijf Geysen HO uit Oevel diende een bezwaarschrift in bij de Raad van State in verband met het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan voor de aanleg van de fly-over. Dat is een indrukwekkend bruggencomplex op de drukke invalsweg tussen Geel en Westerlo. De aanleg van die 'reuzenbrug' in Geel-Punt moest normaal gezien na het bouwverlof van start gaan. De Raad van State steekt daar nu een stokje voor met de vernietiging van het RUP. Daarmee geeft de raad Geysen gelijk.
'Ik heb niets tegen de fly-over op zich. Er moet een einde komen aan de verkeersellende in de omgeving. Maar ik heb wel bezwaar tegen de aanpak van de Afdeling Wegen en Verkeer van het Vlaamse Gewest (AWV)', zegt bedrijfsleider Alex Geysen. 'In de plannen voor de fly-over is ook een bijkomende ontsluitingsweg voorzien voor DAFTrucks. Maar die loopt door de parking van mijn bedrijf. AWV wil me daarvoor onteigenen. Hoe moet ik dan mijn klanten en leveranciers ontvangen? Ook mijn werknemers moeten hun wagen hier toch ergens kunnen parkeren. Daarnaast komt ook een mogelijke uitbreiding van het bedrijf in het gedrang. Deze plannen brengen de toekomst van mijn onderneming in gevaar. Een bedrijf dat tussen de tachtig en honderd mensen tewerkstelt', zegt Geysen, die AWV een gebrek aan communicatie en overleg verwijt.
Volgens de bedrijfsleider is er een alternatieve oplossing mogelijk. 'Ze kunnen de weg slechts enkele meters verder van mijn bedrijf aanleggen. Dan kan ik aan de zijkant van het bedrijfsgebouw een nieuwe parking aanleggen. Daarvoor moet de ontsluitingsweg wel op de gronden van DAF worden aangelegd, maar AWV zegt dan dat niet kan. Maar ze zeggen niet waarom. Ik heb zelfs voorgesteld om mijn hele bedrijf te laten onteigenen voor een correcte prijs, maar dat wilde AWV ook niet. Het ligt dus aan de eigen koppigheid van het Vlaamse Gewest dat de werken aan de fly-over vertraging oplopen.'
De Raad van State oordeelt dat het project gebrekkig werd gemotiveerd en dat de bezwaren van de firma Geysen niet ernstig werden genomen. Het Vlaamse Gewest moet zijn huiswerk opnieuw maken. Het kabinet van Vlaams minister van Ruimtelijk Ordening Muyters (N-VA) werkt momenteel aan een aanpassing van de plannen. 'De Raad van State heeft zich vooral uitgesproken over een vormfout. Wellicht kunnen we mits een aantal aanpassingen het dossier in orde krijgen. We hopen zoals gepland in de zomer te kunnen starten', zegt Thomas Pollet, woordvoerder van minister Muyters.

Caesar
stadsweg

Bericht door Caesar » do 14 apr 2011, 21:07

jongens jongens jongens

Unda
zandpaadje

Bericht door Unda » do 14 apr 2011, 21:11

Nu nog een nest Zwaluwen tegen de muur van iemand uit de buurt en we hebben weer een nieuwe reden om niks gedaan te krijgen. :roll: Het Not in My Backyard syndroom