[A016][N210] HBAC - Herontwerp Brienenoord en Algeracorridor
Moderator: Moderatoren
-
- Forumbeheerder
Re: [A016][N210] HBAC - Herontwerp Brienenoord en Algeracorridor
Een en ander zal ook afhangen van wat er nu uiteindelijk gaat gebeuren met de Veranda in combinatie met de nieuwe Kuip. Heb daar ook schetsen van gezien waarbij het Varkenoordseviaduct afgebroken zou worden, dus wat dat betreft kan het nog alle kanten op.
-
- expressweg
Ik mag het hopen hoewel ik een oververbinding tussen Bolnes en de Krimpenerwaard iets beter op zijn plaats vind. Dat zal namelijk de A16 en de N210 van zijn lijden verlossen voor een groot deel.
Svenlo
-
- expressweg

Helaas is dat een discussie met een gebed zonder eind, vanwege de houding van de gemeenten in de regio

-
- verkeersader

De A38 verbinding naar Krimpenerwaard is DE oplossing... mensen/politiek willen dat niet zien. Struisvogelpolitiek.
It aint over 'till it's over...
-
- expressweg

Svenlo
-
- 2x3 autosnelweg
A38 doortrekken via het A3-tracé tussen Ouderkerk en Krimpen naar de A20.
-
- 2x3 autosnelweg
Even een kick. Aangezien ik geen N210-topic kan vinden maar eventjes hier:
Er zijn nu werkzaamheden aan de N210 bij Krimpen aan den IJssel, aan het eerste kruispunt ten oosten van de brug. Nu kan ik enorm veel info vinden over faseringen maar niet over het eindresultaat. Wordt echt alleen de fundering onder de weg vervangen of komen er ook rijstroken op het kruispunt bij? Er lijkt meer asfalt te liggen dan voorheen, of gaat dat later weer weg en is dat alleen voor de faseringen? Ik las ook iets over het verdwijnen van de busstrook aangezien het busstation wordt verplaatst naar de rechterkant van de weg en busverkeer niet meer links hoeft af te slaan komende vanaf Rotterdam. Dan komt er dus ruimte vrij voor mogelijk een extra rijstrook op het kruispunt, gaat dat ook gebeuren?
Hier trouwens live camera's van de werkzaamheden
Er zijn nu werkzaamheden aan de N210 bij Krimpen aan den IJssel, aan het eerste kruispunt ten oosten van de brug. Nu kan ik enorm veel info vinden over faseringen maar niet over het eindresultaat. Wordt echt alleen de fundering onder de weg vervangen of komen er ook rijstroken op het kruispunt bij? Er lijkt meer asfalt te liggen dan voorheen, of gaat dat later weer weg en is dat alleen voor de faseringen? Ik las ook iets over het verdwijnen van de busstrook aangezien het busstation wordt verplaatst naar de rechterkant van de weg en busverkeer niet meer links hoeft af te slaan komende vanaf Rotterdam. Dan komt er dus ruimte vrij voor mogelijk een extra rijstrook op het kruispunt, gaat dat ook gebeuren?
Hier trouwens live camera's van de werkzaamheden
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...
-
- expressweg
Afgelopen week heb ik weer eens gebruik gemaakt van de Algeracorridor (N210) een aantal zaken die mij opvielen sinds mijn laatste keer (2017/2018?):
- Snelheidsverlaging voor het algemene verkeer naar
(wordt hard genegeerd)
- Busbaan is verbreed naar 2 rijstroken (ten koste van het algemene verkeer). Verkeer richting Krimpen moet op het laatste moment 2 rijstroken opschuiven.
- Borden geplaatst met "rij 50km/h, dat is beter voor mijn gezondheid" (juist, maar wel een mega flessenhals voor de brug neerleggen, met constant optrekken en remmen -- lekkere logica)
- Busbaan is
gebleven, maar mag bij het verkeersplein (Capelseplein) weer lekker invoegen met het overige verkeer.
- net buiten de komgrens worden er bypassen van de rotondes aangelegd als doelgroepstrook
- net buiten de komgrens ligt in de richting van Krimpen een doelgroepstrook
Ik noem het gewoon keihard faalbeleid van de lokale politiek. Zeker de groenen?
- Snelheidsverlaging voor het algemene verkeer naar

- Busbaan is verbreed naar 2 rijstroken (ten koste van het algemene verkeer). Verkeer richting Krimpen moet op het laatste moment 2 rijstroken opschuiven.
- Borden geplaatst met "rij 50km/h, dat is beter voor mijn gezondheid" (juist, maar wel een mega flessenhals voor de brug neerleggen, met constant optrekken en remmen -- lekkere logica)
- Busbaan is

- net buiten de komgrens worden er bypassen van de rotondes aangelegd als doelgroepstrook

- net buiten de komgrens ligt in de richting van Krimpen een doelgroepstrook

Ik noem het gewoon keihard faalbeleid van de lokale politiek. Zeker de groenen?
-
- 2x3 autosnelweg
GroenLinks is fel anti-auto. Dus ja.
Donateur Vereniging Wegenforum
-
- 4x5 autosnelweg
Huh? Die zit niet in de gemeenteraad van Krimpen aan den IJssel en is amper vertegenwoordigd in Capelle aan den IJssel en zit daar sowieso niet in het college. Hoe kom je dan op de link met GroenLinks? 

"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk
Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- expressweg

Dat zijn toch echt acties die meestal uit de toverhoed van de Groenen komen. Daarnaast hoef je echt geen meerderheid te hebben om zulke acties toch uitgevoerd te krijgen.
-
- stadsweg
Ik zie het probleem niet zo, zolang de algrabrug niet verbreed is, is het prima om hier prioriteit te hebben voor OV. De doorstroming voor verkeer wordt er niet beter op als je die busstroken ombouwt naar normale rijstrook, aangezien dat niets verandert aan de knelpunten op dit traject: het Kralingseplein (en de Brienenoordbrug), het Capelseplein en de algrabrug.
Dat heeft verder weinig met GroenLinks te maken.
Dat heeft verder weinig met GroenLinks te maken.
-
- expressweg

Dan kan de verkeersdruk in deze hoek stevig verlicht worden, wat uiteindelijk veel meer effect heeft dan men nu tracht te doen.
Maar die discussie is al vaker gevoerd

-
- stadsweg
Snap ik en inmiddels is er ook geld gereserveerd om de algrabrug te verbreden. Tot die tijd is het juist goed beleid om hier OV prioriteit te geven. Nu heeft het nut om vanuit de Krimpenerwaard met OV naar Rotterdam te reizen. Zonder die busprioriteit zouden die mensen overstappen naar de auto, waarmee nog meer druk zou komen te staan op de eerder genoemde knelpunten. Terwijl andersom geredeneerd die OV prioriteit weinig effect heeft voor de doorstroming van het overige verkeer, aangezien die prioriteit er niet of nauwelijks is op de knelpunten van het traject.
Dit heeft dus niets met politiek te maken en het is kortzichtig om het faalbeleid te noemen. Het is gewoon een goede verkeerskundige oplossing met (zeer) beperkte middelen, zeker in vergelijking met de kosten voor een nieuwe oeververbinding.
Dit heeft dus niets met politiek te maken en het is kortzichtig om het faalbeleid te noemen. Het is gewoon een goede verkeerskundige oplossing met (zeer) beperkte middelen, zeker in vergelijking met de kosten voor een nieuwe oeververbinding.
-
- 2x3 autosnelweg
De N210 door de kom van Krimpen zo dicht langs de woningen is eigenlijk al een faal met de huidige inzichten wat betreft fijnstof en geluidshinder. Eigenlijk kan je die Algerabrug beter zo laten en de N210 laten afbuigen naar de A38 en
Ridderkerk en geld steken in een tunnel onder de Maas. De N210 vanuit Bergambacht gezien dus laten afbruigen net voorbij golfbaan Crimpenerhout.
Is het alleen de vraag hoe dat qua drukte zich gaat verhouden in knooppunt Ridderkerk.

Is het alleen de vraag hoe dat qua drukte zich gaat verhouden in knooppunt Ridderkerk.
-
- stadsweg
Als ik dit zo lees kunnen ze beter de metro doortrekken naar Krimpen. Dan is Rotterdam goed te bereiken en is op de weg weer wat ruimte voor de auto.
-
- verkeersader
Hahaha... mensen die denken dat een metro de oplossing zou zijn. Enige is dat je de bussen tussen Krimpen en Capelsebrug zou opheffen en alle buspassagier uit Krimpen en uit de richting Schoonhoven in Krimpen moeten overstappen op die metro.Berrychello schreef: ↑wo 27 apr 2022, 12:30 Als ik dit zo lees kunnen ze beter de metro doortrekken naar Krimpen. Dan is Rotterdam goed te bereiken en is op de weg weer wat ruimte voor de auto.
De mensen met de auto, blijven grotendeels met de auto gaan.
Een metro zou mooi zijn, maar een oplossing is de A38 doortrekken naar de N210. Tunnel, en klaar.
Jaren geleden onderstaande geschetst, geen metro maar TRAM naar Krimpen. Waarom? Omdat de ruimte om een metro van Capelsebrug naar Krimpen best krap is, zonder buurten te moeten afbreken.

-
- 2x3 autosnelweg
De tunnel zou naast OV voorziening ook met fiets/voetgangeresbuis uitgerust kunen worden.
Qua wegnummering kan de N210 zo blijven of anders de A38 over het N210 tracé doorzetten als N38, deels 2x2, door naar de A2 bij IJsselstein.
Qua wegnummering kan de N210 zo blijven of anders de A38 over het N210 tracé doorzetten als N38, deels 2x2, door naar de A2 bij IJsselstein.
-
- 2x3 autosnelweg
Voor een metro hoef je niets af te breken. Een tunnelboormachine graaft zich een weg onder bestaande bebouwing door. 

-
- expressweg
Waarom moet het een tunnel worden? Is een brug niet veel goedkoper?
-
- 2x3 autosnelweg
Zeker. Mocht dit plan verwezenlijkt worden, dan denk ik dat het eerder een brug wordt dan een tunnel. Juist ook wegens de kosten.
-
- 2x5 autosnelweg
Geen bruggen, gezien de landinwaarts aanwezige scheepsbouw.
-
- expressweg

-
- 2x2 autosnelweg
Als dit plan al haalbaar is dan denk ik dat een hoge brug over de Nieuwe Maas, met grotere impact op de omgeving, minder kansrijk is dan een tunnel.
Die tramlijn zou ik van een verbinding met Capelle voorzien. Met een aansluiting op de metrolijnen A, B en/of C geef je mensen uit Krimpen ook een betere verbinding met Rotterdam-Noord en intercitystation Alexander. Waarmee je gelijk de capaciteit van zo'n lijn beter benut in plaats van dat voertuigen vrijwel leeg aankomen op een eindpunt.
Een N38 tot de A2 bij Hagestein Nieuwegein lijkt me uitgesloten. Investeringen in dit gebied zullen bedoeld zijn voor de ontlasting van bestaande wegen en betere bereikbaarheid in de regio, niet om een grotere verkeersstroom door de Krimpenerwaard te faciliteren.
Die tramlijn zou ik van een verbinding met Capelle voorzien. Met een aansluiting op de metrolijnen A, B en/of C geef je mensen uit Krimpen ook een betere verbinding met Rotterdam-Noord en intercitystation Alexander. Waarmee je gelijk de capaciteit van zo'n lijn beter benut in plaats van dat voertuigen vrijwel leeg aankomen op een eindpunt.
Een N38 tot de A2 bij Hagestein Nieuwegein lijkt me uitgesloten. Investeringen in dit gebied zullen bedoeld zijn voor de ontlasting van bestaande wegen en betere bereikbaarheid in de regio, niet om een grotere verkeersstroom door de Krimpenerwaard te faciliteren.
-
- verkeersader
Zo simpel is dat niet. Let op in Amsterdam, of in Rotterdam Blijdorp, alleen onder wegen of plantsoenen door, niet onder bebouwing door... want heipalen. Ook rond de Algera Stormkering lijkt me niet handig een tunnel te leggen. Uberhaupt ter plaatse van de N210 in Krimpen is het krap, kun je niet onder het viaduct graven... het is niet even simpel een lijntje op een kaart trekken.
-
- zandpaadje
In dit topic volgens mij nog niet voorbij gekomen, maar er is onderzoek gedaan naar de A16 Van Brienenoordcorridor.
Er zijn 3 kansrijke oplossingen:
- Optimaliseren en bescheiden capaciteit toevoegen
- Kritische verkeersstromen omleiden
- Systeem vereenvoudigen door rijbanen samen te voegen
Zie LINK voor de status en de presentatie van maart 2022
Er zijn 3 kansrijke oplossingen:
- Optimaliseren en bescheiden capaciteit toevoegen
- Kritische verkeersstromen omleiden
- Systeem vereenvoudigen door rijbanen samen te voegen
Zie LINK voor de status en de presentatie van maart 2022
-
- Moderator
De berichten over de kleur van de Van Brienenoordbrug zijn verplaatst naar het juiste topic: viewtopic.php?p=1217217#p1217217
-
- Moderator
Nieuws over de N210:
Algeracorridor
* Rijk en regio stellen het voorgenomen voorkeursalternatief vast, bestaande uit een maximale benutting van de bestaande wegcapaciteit van de Algerabrug met een extra autorijstrook op de Algeraweg in noordelijke richting een ongelijkvloerse oplossing bij Capelseplein.
* Parallel wordt nader onderzoek op verkenningenniveau uitgevoerd naar een verbinding voor langzaam verkeer over de Hollandse IJssel en optimalisaties aan de bestaande fietsroute over de Algerabrug waarbij na 1 – 2 jaar na start van de planuitwerking besluitvorming plaatsvindt of een verbinding voor langzaam verkeer onderdeel wordt van het voorkeursalternatief.
* Het voorgenomen voorkeursalternatief inclusief een verbinding voor langzaam verkeer is geraamd op € 63 mln. (prijspeil 2022, exclusief btw).
* De regio behoudt voor de planuitwerking en onderzoek naar een verbinding voor langzaam verkeer de huidige gezamenlijke reservering van € 68 mln. exclusief btw.
* De planuitwerking en het onderzoek naar een verbinding voor langzaam verkeer wordt verder uitgewerkt door de regio onafhankelijk van de werksporen A16 en Oeververbinding, waarbij het Rijk betrokken blijft bij het nader onderzoek naar de verbinding voor langzaam verkeer.
* Na positieve besluitvorming in het voorjaar van 2023 op lokaal en regionaal niveau formaliseren rijk en regio bovenstaande afspraken middels een bestuursovereenkomst.
Nieuws over de A16:
A16 van Brienenoordcorridor
* Alternatief A wordt als bestuurlijke voorkeur van partijen vastgesteld. Dit alternatief behelst het slimmer inrichten van de weg, het toevoegen van een extra rijstrook op delen van het tracé en het aanpassen van het weefvak bij aansluiting Feijenoord.
* De Minister van IenW zal de Startbeslissing nemen zoals bedoeld in de Tracéwet (omdat het Alternatief A Tracéwet-plichtig is) zodra de personele capaciteit beschikbaar is (met name op het gebied van stikstofonderzoek) voor het doorlopen van de Tracéwetprocedure (reguliere/korte Tracéwetprocedure).
* De Minister van IenW zal de Tracéwetprocedure onafhankelijk van de werksporen Algeracorridor en Oeververbinding doorlopen.
* Het Rijk reserveert voor de realisatie van de ingrepen op de A16 Van Brienenoordcorridor € 255 mln. (prijspeil 2021, inclusief btw).
* Hiervan was € 200 mln. reeds gereserveerd uit het MF; € 55 mln. wordt gereserveerd uit de middelen voor ontsluiting van de woningbouw.
* De Minister van IenW zal de detaillering van het wegontwerp in afstemming met de regio uitwerken. Daarbij zoeken partijen in onderling overleg naar optimalisaties en mogelijkheden om de A16 op een goede manier in te passen in samenhang met de ruimtelijke ontwikkelingen die in het gebied plaatsvinden.
* Eén van de doelstellingen van de A16 Rotterdam is het ontlasten van de A13 bij Overschie en de A20 tussen Knooppunt Kleinpolderplein (A13/A20) en Knooppunt Terbregseplein (A16/A20). In het vervolg wordt daarom onderzocht welke mogelijkheden er zijn om extra verkeersdruk op deze wegtrajecten als gevolg van de extra wegcapaciteit op de A16 Van Brienenoordcorridor te voorkomen, zonder dat elders op het netwerk problemen ontstaan dan wel worden vergroot.
* De Minister van IenW zal de ‘meekoppelkans’ met betrekking tot de verbreding van de toerit en het weefvak A15 Barendrecht opnemen in de Startbeslissing voor de aanpak van de A16 Van Brienenoordcorridor, mits sprake is van een afspraak met de Minister over de bekostiging hiervan door de regio en naar oordeel van de Minister vóór ondertekening vast is komen te staan, dat de doorstroming op de A15 kan worden geborgd, uitgaande van realisatie van de bestuurlijke voorkeur (alternatief A).
Uit de afsprakenlijst BO MIRT: https://www.rijksoverheid.nl/ministerie ... -mirt-2022
Algeracorridor
* Rijk en regio stellen het voorgenomen voorkeursalternatief vast, bestaande uit een maximale benutting van de bestaande wegcapaciteit van de Algerabrug met een extra autorijstrook op de Algeraweg in noordelijke richting een ongelijkvloerse oplossing bij Capelseplein.
* Parallel wordt nader onderzoek op verkenningenniveau uitgevoerd naar een verbinding voor langzaam verkeer over de Hollandse IJssel en optimalisaties aan de bestaande fietsroute over de Algerabrug waarbij na 1 – 2 jaar na start van de planuitwerking besluitvorming plaatsvindt of een verbinding voor langzaam verkeer onderdeel wordt van het voorkeursalternatief.
* Het voorgenomen voorkeursalternatief inclusief een verbinding voor langzaam verkeer is geraamd op € 63 mln. (prijspeil 2022, exclusief btw).
* De regio behoudt voor de planuitwerking en onderzoek naar een verbinding voor langzaam verkeer de huidige gezamenlijke reservering van € 68 mln. exclusief btw.
* De planuitwerking en het onderzoek naar een verbinding voor langzaam verkeer wordt verder uitgewerkt door de regio onafhankelijk van de werksporen A16 en Oeververbinding, waarbij het Rijk betrokken blijft bij het nader onderzoek naar de verbinding voor langzaam verkeer.
* Na positieve besluitvorming in het voorjaar van 2023 op lokaal en regionaal niveau formaliseren rijk en regio bovenstaande afspraken middels een bestuursovereenkomst.
Nieuws over de A16:
A16 van Brienenoordcorridor
* Alternatief A wordt als bestuurlijke voorkeur van partijen vastgesteld. Dit alternatief behelst het slimmer inrichten van de weg, het toevoegen van een extra rijstrook op delen van het tracé en het aanpassen van het weefvak bij aansluiting Feijenoord.
* De Minister van IenW zal de Startbeslissing nemen zoals bedoeld in de Tracéwet (omdat het Alternatief A Tracéwet-plichtig is) zodra de personele capaciteit beschikbaar is (met name op het gebied van stikstofonderzoek) voor het doorlopen van de Tracéwetprocedure (reguliere/korte Tracéwetprocedure).
* De Minister van IenW zal de Tracéwetprocedure onafhankelijk van de werksporen Algeracorridor en Oeververbinding doorlopen.
* Het Rijk reserveert voor de realisatie van de ingrepen op de A16 Van Brienenoordcorridor € 255 mln. (prijspeil 2021, inclusief btw).
* Hiervan was € 200 mln. reeds gereserveerd uit het MF; € 55 mln. wordt gereserveerd uit de middelen voor ontsluiting van de woningbouw.
* De Minister van IenW zal de detaillering van het wegontwerp in afstemming met de regio uitwerken. Daarbij zoeken partijen in onderling overleg naar optimalisaties en mogelijkheden om de A16 op een goede manier in te passen in samenhang met de ruimtelijke ontwikkelingen die in het gebied plaatsvinden.
* Eén van de doelstellingen van de A16 Rotterdam is het ontlasten van de A13 bij Overschie en de A20 tussen Knooppunt Kleinpolderplein (A13/A20) en Knooppunt Terbregseplein (A16/A20). In het vervolg wordt daarom onderzocht welke mogelijkheden er zijn om extra verkeersdruk op deze wegtrajecten als gevolg van de extra wegcapaciteit op de A16 Van Brienenoordcorridor te voorkomen, zonder dat elders op het netwerk problemen ontstaan dan wel worden vergroot.
* De Minister van IenW zal de ‘meekoppelkans’ met betrekking tot de verbreding van de toerit en het weefvak A15 Barendrecht opnemen in de Startbeslissing voor de aanpak van de A16 Van Brienenoordcorridor, mits sprake is van een afspraak met de Minister over de bekostiging hiervan door de regio en naar oordeel van de Minister vóór ondertekening vast is komen te staan, dat de doorstroming op de A15 kan worden geborgd, uitgaande van realisatie van de bestuurlijke voorkeur (alternatief A).
Uit de afsprakenlijst BO MIRT: https://www.rijksoverheid.nl/ministerie ... -mirt-2022
-
- expressweg
Hoewel niet goedkoop, is de open deur A38 hier al vaker genoemd.
Dit hoekje van de N210 zit al erg krap in de ruimte (vooral in Krimpen) en met het doortrekken van de A38 (kan ook als N38) naar net ten oosten Krimpen haal je serieus veel verkeer weg (25k tot 35k AADT).
Dit hoekje van de N210 zit al erg krap in de ruimte (vooral in Krimpen) en met het doortrekken van de A38 (kan ook als N38) naar net ten oosten Krimpen haal je serieus veel verkeer weg (25k tot 35k AADT).
-
- 2x5 autosnelweg
Eindelijk is er iets van een uitbreiding van de wegcapaciteit te verwachten, als er 1 rijstrook op de Algeraweg bijkomt, en een ongelijkvloerse kruising.
Ook positief dat er wat bijkomt op de A16.
Maar helaas komt stikstof weer om de hoek kijken, en duurt het dus nog jaren voordat er iets gerealiseerd is.
Ook positief dat er wat bijkomt op de A16.
Maar helaas komt stikstof weer om de hoek kijken, en duurt het dus nog jaren voordat er iets gerealiseerd is.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer