[D][A065] Ludwigshafen - Karlsruhe

Duitse autosnelwegen

Moderator: Moderatoren

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5460
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

[D][A065] Ludwigshafen - Karlsruhe

Bericht door marcel » zo 10 apr 2011, 15:32

Enkele foto's in zuidelijke richting van 27-3-11:
https://picasaweb.google.com/monterie.de/A65Pos

nederland24
2x2 autosnelweg
Berichten: 5540
Lid geworden op: vr 04 sep 2009, 19:22
Locatie: Breda

Re: [A065][FOTO]

Bericht door nederland24 » zo 10 apr 2011, 17:20

^^Wat zijn ze daar aan het bouwen?

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5460
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

Re: [A065][FOTO]

Bericht door marcel » zo 10 apr 2011, 19:32

Ik vraag het mij ook af, ik heb het op het Duitse forum gevraagd.

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [D][A065] [FOTO]

Bericht door GuteFahrt » ma 02 nov 2015, 16:00

ik in B10 topic schreef:^^ Op basis van wat ik op de Duitse wiki lees niet:
Der Lückenschluss durch den Pfälzerwald bis Karlsruhe/Ettlingen wurde aus verschiedenen Gründen nie gebaut. Stattdessen wurde bzw. wird die B 10 vom Autobahnende in Pirmasens bis Landau in der Pfalz als Ersatz zwei- bis dreistreifig und weitestgehend kreuzungsfrei ausgebaut.
Het zal bij de B10 blijven. Deze zal doorgaan voor alternatief en zal resp. als 2x1 & 2+1 ongelijkvloers worden uitgebouwd, voor zover mogelijk.

De grote stroom ri. Karlsruhe en verder (Basel/Suttgart) dient dus in principe van de bestaande route gebruik te blijven maken via de A6/A61/A5, ook in de toekomst. Bestemmingsverkeer voor Karlsruhe-West kan dan nog via de A65 vanaf de A61, maar verder blijft het omrijden t.o.v. een sluitstuk.
Wat ik mij afvraag naar aanleiding van de vraag van nederland24 of er nog plannen zijn om de A8 te completeren (wat naar alle waarschijnlijkheid dus niet gaat gebeuren): is de A65 dan nog een idee, om die door te trekken naar de A5 onder Karlsruhe langs? Persoonlijk denk ik dat je daarmee ook al wat verkeer van de A5 haalt en het traject Walldorf-Karlsruhe ontlast. In ieder geval (een gedeelte van) het west-zuid-verkeer. Saarbrücken-Stuttgart zal via de A6 blijven rijden, maar ook het vakantie- en transitverkeer komende vanaf de A61 (Mönchengladbach-Koblenz) ri. Zwitserland/Frankrijk kan daar flink profijt van hebben.

Niet dat de route via de A65 zoveel korter is, maar het verkeer zal zich meer verspreiden. Nu kom je op de B10 uit ten zuiden van Wörth, maar dan moet je wel Karlsruhe doorkruisen om weer op de Autobahn te komen.

Op de Duitse wiki lees ik enkel iets over een omstreden project wat een dwarsverbinding betreft die men wil aanleggen tussen de Franse Autoroute des Cigognes (A35) en de A65. Dat zou een ombouw van de B9 betekenen, die ook door een groot bosgebied loopt, net als de B10 tussen Pirmasens en Landau. Vandaar dat "ze" (natuurbeschermers) daar waarschijnlijk ook moeilijk doen.
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [D][A065] Ludwigshafen - Karlsruhe

Bericht door Chris » ma 02 nov 2015, 16:06

Via de Südtangente van Karlsruhe kan je al free-flow naar de A5. Vanaf Freiburg richting Ludwigshafen heb je wel een verkeerslicht onderaan de afrit, in de andere richting niet. Als je Karlsruhe wilt vermijden kan je ook nog via de B500 doorsteken van de A5 naar Franse A35 en vice versa. Al betwijfel ik of dat sneller is. Het is wel 8 kilometer korter.

De Rheinbrücke Maxau is overigens dringend aan renovatie toe. Er zijn ook plannen om een tweede brug te bouwen iets noordelijker.

De ombouw van de B9 door het Bienwald zie ik er niet zo snel van komen. De urgentie is er niet, alhoewel het wel een ontbrekende schakel in het snelwegennet is.

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [D][A065] Ludwigshafen - Karlsruhe

Bericht door GuteFahrt » ma 02 nov 2015, 16:15

^^ Ik heb even niet goed onthouden dat de Südtangente Karlsruhe inderdaad al volledig ongelijkvloers en ik geloof ook over 2x2 rijstroken te berijden valt.

Verder ben ik wel benieuwd wat er zo bijzonder is aan het Bienwald dat men hier dwars ligt. Het valt mij op dat er een kort stukje aan is gewijd op de A65 pagina, maar niet op die van de B9. Daar ontbreekt zelfs de routebeschrijving vanaf Bingen.

De aanleg van de een snelle verbinding tussen de A5 en de A35 nabij Baden-Baden is volgens mij ook helemaal niet concreet op dit moment, terwijl Stuttgart-Parijs dan weer een stukje makkelijker gaat.
nederland24 schreef:^^Wat zijn ze daar aan het bouwen?
marcel schreef:Ik vraag het mij ook af, ik heb het op het Duitse forum gevraagd.
Blijkt een (fiets)viaduct te zijn geweest om Kandel beter met het buitengebied te verbinden, als ik het op Earth zie.
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
mhkamp
2x2 autosnelweg
Berichten: 6129
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
Locatie: Nieuw Buinen
Contacteer:

Re: [D][A065] Ludwigshafen - Karlsruhe

Bericht door mhkamp » za 07 mei 2016, 20:25

*Stof*

Ook van mijn kant een fotoserie, al heeft de ondergaande zon wel wat parten gespeeld:

BAB65 Ludwigshaven am Rhein -> Karlsruhe.

BAB65 Kreuz Mutterstadt -> Ludwigshafen am Rhein.
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [D][A065] Ludwigshafen - Karlsruhe

Bericht door Chris » ma 11 dec 2017, 18:25

Een nogal ruim bemeten aansluiting tussen de A65 en B271 bij Deidesheim.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [D][A065] Ludwigshafen - Karlsruhe

Bericht door Coen Tunnel » ma 11 dec 2017, 23:53

Vroeger (tot in de jaren '90) :KP: Neustadt an der Weinstraße. De huidige B271 had onderdeel van de A65 moeten worden, er was daar meer gepland. Ludwigshafen-Neustadt was dan de A65x geworden (A651?).

Opvallend dat op Autobahnatlas niks over die plannen voor de B271 is terug te vinden.

Afbeelding

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: [D][A065] Ludwigshafen - Karlsruhe

Bericht door SnarfFlevoland » di 12 dec 2017, 10:52

^^
Inmiddels wordt de B271 een beetje bij beetje uitgebouwd, zodat er alsnog een betere doorgaande verbinding van noord naar zuid komt langs de noordkant van de Weinstraße.

Heb zelf enkele maanden doordeweeks in Bad Dürkheim gewoond. De wegen daar zitten bomvol tijdens de spits en door die Wijndorpen met smalle straten kom je ook bepaald niet soepel vooruit. Een snelweg daar aan te leggen was helemaal niet zo'n verkeerd plan geweest. Nu rij je op de B271 vaak in een ketting zo'n 60 km/h.

Verder staat er op de B37, net na het abrupte einde van de A650, regelmatig in de avondspits files. Naast de stroperige passage langs de Wurstmarkt, komt dit ook deels door het missen van ongelijkvloerse aansluitingen met de B271. Het is zeker 's avonds vrij moeilijk om er op de B271 tussen te komen. Dan kan je beter het industriegebied in en dan het begin van de nieuwe weg nemen, maar dan moet je wel vaak eerst in de file op de B37 aansluiten en kan je niet via de Mannheimer Str. een stukje B37 afkorten.

In het weekend ken ik Bad Dürkheim niet, maar men heeft daar vanaf het voorjaar tot het najaar regelmatig (wein)feesten. Hoewel ik de plaats qua centrum niet bepaald bijzonder vind, schijnen er bij feestgelegenheden enorm veel toeristen op af te komen. Men zegt dat de wegen dan ook collaberen. Persoonlijk vind ik de dorpen eromheen veel fraaier.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [D][A065] Ludwigshafen - Karlsruhe

Bericht door Pino » di 12 dec 2017, 12:34

^^ Eens over het niet-fraaie van Bad Dürkheim, maar het heeft die handige (en lelijke) Wurstmarkt met dat enorme wijnvat waar je zo makkelijk een marktje van het een of ander organiseert. Waarschijnlijk het voordeel van het zijn van een (sub-)regionaal centrum waar je dat in de omliggende dorpen niet zou kunnen. Ikzelf ken Bad Dürkheim en de B271 bij uitstek in het weekend, omdat ik er ongeveer eens per jaar langskom om wijn in te kopen. Ook dan vind ik de B271 normaal gesproken druk. Ik prijs me altijd maar gelukkkig als ik op dat stuk autoweg kom, want ook al is de snelheid er nooit echt hoog, je hebt in ieder geval constant tempo. Een upgrade naar 2x2 op termijn zou desalniettemin leuk zijn en zeker niet misstaan.

Ergens verbaast het me trouwens wel dat deze weg altijd zo druk is. Bad Dürkheim zal sterk zijn gericht op Ludwigshafen en Mannheim, en anders wel iets waarvoor je naar de A61 zou moeten. Dat bereik je van daaruit eerder over de B37/A650 dan over de B271-A65. Dus praat je dan over verkeer uit de dorpen ten zuiden van Bad Dürkheim naar Ludwigshafen/Mannheim/de A61? Of gaat er vanuit Bad Dürkheim toch nog vrij veel verkeer de A65-zuid op richting plaatsen zuidelijker aan de Weinstraße en Karlsruhe?

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [D][A065] Ludwigshafen - Karlsruhe

Bericht door Chris » di 12 dec 2017, 15:28

Het Landkreis Bad Dürkheim telt 132.000 inwoners die bijna allemaal in plaatsen wonen binnen een paar kilometer van de B271. Alles wat niet oost-west georiënteerd is zal op de B271 uitkomen, of eerst van de B271 gebruik maken voordat de A6, A650 of A65 bereikt wordt. Het zuidelijk deel van de B271 is ook een vrijliggend tracé tussen de A65 en Bad Dürkheim, dat niet door dorpen gaat en semi-ongelijkvloers is (veel kwadrantaansluitingen).

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [D][A065] Ludwigshafen - Karlsruhe

Bericht door Pino » di 12 dec 2017, 16:01

^^ Het is een best dicht bevolkt stukje inderdaad, maar ik had dus verwacht dat het meeste verkeer oost-west georiënteerd zou zijn. Nu zal ook oost-westverkeer op enig moment de B271 moeten gebruiken om op een oost-westverbinding (A6, B37/A650, A65) uit te komen, maar ik had verwacht dat je dan vooral zou praten over de route tussen de dorpen in het noorden van het Landkreis en de A6 en over de route tussen dorpen rondom Bad Dürkheim en de B37; minder over de route tussen de dorpen langs het meest zuidelijke deel van de B271 en de A65. Dit laatste door het noordoost-zuidwest-verloop van de A65, wat inhoudt dat verkeer tussen pak 'm beet Forst/Weinstraße en Ludwigshafen nogal een ruime bocht maakt die vermeden kan worden door via de B37/A650 te rijden. Als je via de B271 en de A65 naar de A61-noord of de A61-zuid wilt, maak je al helemaal rare slingers.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [D][A065] Ludwigshafen - Karlsruhe

Bericht door Chris » di 12 dec 2017, 16:32

De intensiteiten op de B271 zijn niet bijzonder hoog, 13.000 - 16.000 voertuigen per dag tussen de A65 en Bad Dürkheim. Maar goed, je hoeft maar een klein aandeel vrachtverkeer te hebben dat niet sneller dan 60 mag en je kan totaal niet opschieten.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [D][A065] Ludwigshafen - Karlsruhe

Bericht door Pino » di 12 dec 2017, 17:39

^^ Absoluut. En als verkeer enigszins spitsgebonden is ('s ochtends richting A65, 's middags terug) koop je ook niet heel veel voor dat relatief lage aantal op dagbasis.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [D][A065] Ludwigshafen - Karlsruhe

Bericht door Chris » do 24 jun 2021, 14:09

De A65 staat ter hoogte van Landau onder water en is in beide richtingen afgesloten.

Afbeelding

https://www.rheinpfalz.de/lokal/pfalz-t ... 19249.html

Het verkeer in de stad staat muurvast:
Afbeelding

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [D][A065] Ludwigshafen - Karlsruhe

Bericht door Coen Tunnel » vr 25 jun 2021, 18:14

Geen Spandau Ballet, maar een Landau (water)ballet.

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [D][A065] Ludwigshafen - Karlsruhe

Bericht door GuteFahrt » za 16 apr 2022, 18:04

A65 Mutterstadt - Edenkoben

Vorig jaar zomer de A65 ook maar eens goeddeels bereden. Vanaf :KP: Mutterstadt ab in den Süden richting Karlsruhe. Deel I tot Edenkoben:

:arrow: https://www.flickr.com/photos/krusefahr ... 0298152115 (35 pics)

Afbeelding

In vogelvlucht, zie de spoiler:
SPOILER: TOON

1.Besliswegwijzer op de rangeerbaan van :KP: Mutterstadt komend vanuit de richting Koblenz. De Pfalzmarkt is een producentenorganisatie die handelt in groente en fruit, te bereiken via :AS: Mutterstadt-West direct na het knooppunt. Holiday-Park is een attractiepark
Afbeelding

2.Vrij snel volgen twee aansluitingen. De eerste is :AS: Dannstadt-Schauernheim
Afbeelding

3.De tweede is :AS: Hochdorf-Assenheim
Afbeelding

4.Tot Neustadt/Weinstraße geen Karlsruhe op het doelenbord
Afbeelding

5.Vorkbord :AS: Haßloch. Meckenheim (Pfalz) niet te verwarren met Meckenheim (Rheinland)
Afbeelding

6.In de verte de heuvels van het Pfälzerwald
Afbeelding

7.:AS: Deidesheim. Vormgegeven als halve ster met aansluiting op de B271 naar Bad Dürkheim
Afbeelding

8.We naderen Neustadt/Weinstr. (ruim 50.000 inwoners). Eén van de Duitse wijnbouwcentra. Slot Hambach is er ook in de buurt, wat symbool staat voor de democratie in Duitsland (link). Aansluiting op de B38
Afbeelding

9.:AS: Neustadt-Süd geeft dan aansluiting op de B39 (Speyer-Neustadt). Holiday-Park staat nog maar eens aangegeven
Afbeelding

10.Dan is de tijd gekomen voor Karlsruhe...
Afbeelding
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [D][A065] Ludwigshafen - Karlsruhe

Bericht door GuteFahrt » wo 04 mei 2022, 23:43

Dan hierbij nog deel II tot aan het Wörther Kreuz.

40 foto's toegevoegd aan bestaand album: :arrow: https://www.flickr.com/photos/krusefahr ... 0298152115

Afbeelding

Voor een samenvatting, zie wederom de spoiler:
SPOILER: TOON


1.Uitsmijter Raststätte Pfälzer Weinstraße, de enige aan de A65
Afbeelding

2.Dan zijn we bijna bij Landau. :AS: -Nord bestaat uit 2 delen, eerst een halve ster met de B272 die uiteindelijk naar de B9 (Germersheim - Speyer) voert
Afbeelding

3.Besliswegwijzers van het zuidelijke deel. Een trompetaansluiting met de B10. linksonder bij het portaal waarschuwingslampen vanwege mogelijke terugslag als het gaat om filevorming op voornoemde Bundesstraße. Die wordt momenteel verbreed naar 2x2 rijstroken langs Landau. Geen idee wat er is weggeplakt
Afbeelding

4.:AS: Landau-Zentrum. Die plaats telt alles bijeen zo'n 47.000 inwoners. Het riviertje de Queich stroomt erdoor
Afbeelding

5.Na Landau is de A65 een tijdje nogal substandaard. Vluchtstrook ontbreekt. Hier het vorkbord van :AS: Insheim. We bevinden ons in de Vorderpfalz
Afbeelding

6.:AS: Rohrbach. Als ik het me goed herinner is het hier wel Freie Fahrt (geen tempolimiet)
Afbeelding

7.Dan komen we bij Kandel. Circa 9.000 inwoners tellend, 3 aansluitingen aan de A65, hier -Nord
Afbeelding

8.Kandel-Süd geeft aansluiting op de B9 door het Bienwald. Zo'n 11 kilometer lang gaat het enkelbaans naar de Franse A35. Plannen om daar iets aan te doen zijn er niet
Afbeelding

9.Voorbij Kandel. Definitief afgebogen richting het oosten koersen we op Karlsruhe aan. Ook dit bos aan weerszijden hoort bij het Bienwald. Ondertussen weer sprake van een vluchtstrook(je)
Afbeelding

10.Eerst volgt westelijk van de Rijn nog Wörth. Hier :AS: - Dorschberg
Afbeelding

11.Afstanden na Wörth-Dorschberg
Afbeelding

12.Uitsmijter Hagenbach, onderdeel van het Wörther Kreuz :KP:. Kraftfahrstrasse status maar we zijn nog op de Autobahn
Afbeelding

13.Bewegwijzering :KP: Wörth am Rhein (ca. 18.000 inwoners). Mercedes heeft er een grote fabriek voor de montage van trucks
Afbeelding

14.Ter hoogte van het knooppunt gaat de Vmax terug naar 80. De :A1-80: :F3: 's waren eerst boven de weg op het portaal gemonteerd. Daarachter te zien de verbindingsboog B9 Speyer->Karlsruhe
Afbeelding

Tot zover.
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20523
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: [D][A065] Ludwigshafen - Karlsruhe

Bericht door waldo79 » do 05 mei 2022, 7:53

De A65 heb ik vooral gebruikt als aanvoer naar de Franse A35. Jammer dat je dan een stuk 1x2 krijgt tot de grens.

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [D][A065] Ludwigshafen - Karlsruhe

Bericht door GuteFahrt » do 05 mei 2022, 10:30

Tja. [j&j taal] Meestal wint de weg. Soms wint het bos. [/j&j taal]). ;)

Impressie: https://bnn.de/nachrichten/pfalz/die-bu ... n-bienwald

Bijbehorend artikeltje van 2020 nog rond dit thema:

https://bnn.de/nachrichten/pfalz/fuer-p ... vierspurig
Badens Neueste Nachrichten (1-10-2020) schreef:Wer am Straßenrand steht, könnte meinen, hier fahren nur Laster. Und tatsächlich steigt der Anteil der Lkw auf der B9, die Richtung Frankreich fahren, je weiter man nach Süden kommt. Viele Autos biegen zuvor in die umliegenden Ortschaften ab. Doch ist die B9 an ihrer Kapazitätsgrenze? Das Fassungsvermögen einer Straße wird durch eine Vielzahl von Faktoren beeinflusst: Durchschnittsgeschwindigkeit, Kreuzungen, Steigungen oder Kurvenradien. Laut überschlägigen Berechnungen des LBM seien demnach 17.200 Fahrzeuge pro Tag - davon 5.100 Laster - auf dem Abschnitt möglich. Tatsächlich zählt die Messstelle Neulauterburg 11.600 Fahrzeuge und 3.400 Laster für das Jahr 2018 pro Tag. Die B9 ist zwar gut, aber eben nicht extrem stark befahren.
Qua capaciteit/intensiteit zou het nog wat moeten gaan. In het artikel valt wel te lezen dat kleine aanpassingen worden gedaan aan de B9 door het Bienwald.
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [D][A065] Ludwigshafen - Karlsruhe

Bericht door Chris » do 05 mei 2022, 10:33

Tja het is niet onoverkomelijk. De B9 heeft geen bebouwde kommen en volgens mij ook geen verkeerslichten.

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [D][A065] Ludwigshafen - Karlsruhe

Bericht door GuteFahrt » do 05 mei 2022, 10:41

^^ Dat klopt. Wel ligt de Vmax voor een best aardig deel (ook los van gelijkvloerse kruisingen) op 70. Inhalen mag eveneens niet op grote delen, uitgezonderd tractoren.
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

T-hijs
verkeersader
Berichten: 972
Lid geworden op: vr 11 feb 2011, 8:41
Locatie: Ergens ten noordoosten van Knooppunt Deil

Re: [D][A065] Ludwigshafen - Karlsruhe

Bericht door T-hijs » do 05 mei 2022, 10:51

Per saldo gaat het misschien om twee of drie minuten die je hier verliest in vergelijking met een stuk dat 2x2 zou zijn. Inderdaad niet onoverkomelijk, ook al omdat het maar zo'n kort stukje is dat vrijwel altijd gestaag doorstroomt.
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [D][A065] Ludwigshafen - Karlsruhe

Bericht door Pino » do 05 mei 2022, 10:57

Wat ook helpt is dat er maar weinig kruisingen zijn, waarbij dus nu onderzocht wordt of de kruisingen met het meeste verkeer ongelijkvloers gemaakt kunnen worden. Het zou een soort super-two kunnen worden, dit stuk B9. Maar je ziet dat het politiek meteen weer gevoelig ligt, zelfs al ligt dat kruispunt Langenberg op een punt waar het bos al sinds jaar en dag in cultuur is gebracht.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [D][A065] Ludwigshafen - Karlsruhe

Bericht door Chris » do 05 mei 2022, 11:11

Ik tel 7 kruispunten (8 als je een dubbele T apart rekent). Dat verklaart denk ik waarom zo'n groot deel 70 is.

Ik vind die 100/70 situaties vaak maar een flipperkast in Duitsland. Zeker op wegen waar veel verkeer rijdt. Ik denk dat 80 op het hele traject fijner rijdt dan op 10 kilometer vijf of zes keer terug naar 70 te moeten. Als je 100 überhaupt ooit haalt op een weg met 3.400 vrachtwagens per dag die formeel maar 60 mogen.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: [D][A065] Ludwigshafen - Karlsruhe

Bericht door SnarfFlevoland » vr 06 mei 2022, 12:29

^^
Vaak kan je in Duitsland maar 100 km/h rijden, totdat je achter de eerste vrachtwagen komt te zitten, en dan mag je blij zijn nog boven de 60 km/h uit te komen. En dat gebeurd - zeker doordeweeks - vroeg of laat bijna gegarandeerd. Zeker in middelgebergtes is inhalen vaak lastig, zeker voor mensen die lokaal niet bekend zijn en de "inhaalkansen" daardoor niet kunnen benutten. Echter rijden ook genoeg auto's maar zo'n 70-80 km/h op Bundesstraßen.

Het klinkt misschien gek, maar vaak kan je in Duitsland op lokale Landes- of Kreisstraßen beter doorrijden, als op Bundesstraßen. Je mag vaker en langer 100 km/h rijden, er rijdt aanzienlijk minder vrachtverkeer en ook minder auto's, en er mag principieel meer ingehaald worden. Daarvoor kunnen de wegen soms smal zijn (brede voertuigen inhalen kan soms een probleem zijn) en ook van slechtere kwaliteit, plus het feit dat je het met lokale doelen moet doen en navigatiesystemen deze L- en K-wegen op de lange afstanden vaak niet als alternatief voorstellen.

Overigens zijn er ook deelstaten die geen 70-100 "flipperkast" hebben, maar een 80-100 regime, waaronder Hessen. Dat rijdt al een stuk prettiger.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5460
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

Re: [D][A065] Ludwigshafen - Karlsruhe

Bericht door marcel » zo 25 sep 2022, 19:40

Het was mij eerder niet opgevallen, maar zo een bord met pijlen voor de rijstroken zie je zelden.
Afbeelding

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20523
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: [D][A065] Ludwigshafen - Karlsruhe

Bericht door waldo79 » ma 26 sep 2022, 8:38

Mij ontgaat het nut om hier het aantal rijstroken op weer te geven. Daarnaast is het aantal doelen overdadig :nothanks:

verfmeer95
expressweg
Berichten: 3549
Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 19:37

Re: [D][A065] Ludwigshafen - Karlsruhe

Bericht door verfmeer95 » ma 26 sep 2022, 9:27

^^ De rechterrijstrook gaat enkel naar de B9, je moet dus doorgaand verkeer er op alert maken dat ze een rijstrook moeten wisselen. Ik denk alleen dat je dat het best met portaalborden kan doen, en dat men hier op de verkeerde manier zuinig is geweest.

Plaats reactie