Palance schreef:JonasCoryn schreef:Dus mensen in een bus zijn belangrijker dan mensen die zich met hun auto verplaatsen? Ze worden bevoordeelt en krijgen voorrang, omdat ze de bus nemen.
Ja, en dat is in een stad niet meer dan terecht.
Hup, iedereen de bus op dus!
Palance schreef:JonasCoryn schreef:Het openbaar vervoer is - vind ik - voor mensen die geen auto (willen) hebben, geen rijbewijs hebben, geen auto kunnen betalen, nog geen 18 zijn, zich te oud voelen, of gewoon geen zin hebben om om te rijden, etc.
Het openbaar vervoer in een stad is ook voor mensen die tenminste wel zo slim zijn te beseffen dat zij als automobilist medeverantwoordelijk zijn voor de opstoppingen. Met goed OV kun je tenminste op een betrouwbare manier een stad in, daar waar het je in een auto niet altijd lukt, getuige vele opstoppingen in de steden.
Ja kijk dit is gewoonweg niet praktisch haalbaar. We leven in een maatschappij waar zo goed als elk gezin minstens 1 auto heeft. We willen die dan ook gebruiken denk ik? Ok, er komen steeds meer wagens maar met een beleid van vb groene golf verkeerslichten, rijbewijs om de 5j vernieuwen (zodat mensen werkelijk KUNNEN rijden in tegenstelling tot velen nu), etc. zouden we al veel verder raken dan die loze busbanen. Het stoort me vreselijk dat je bijna niet meer de vrijheid hebt om naar de stad te gaan, je boodschappen te doen en terug te keren, met de wagen.
De busbanen worden door pakweg 90% van de mensen die daar gemotoriseerd passeren niet gebruikt. Is dat dan een een goede benutting van de beschikbare ruimte? Als er 1 bus per minuut passeert is het al veel en die zit dan veelal niet erg vol.
Alfa schreef:JonasCoryn schreef:
+1 ...
Al die busbanen ook die overal opduiken vind ik echt niet kunnen. zelfs temidden het stadscentrum slorpen die dingen enorm veel wegruimte op terwijl daar maar 1 bus per minuut over rijdt ofzo. En alle auto's staan dan maar ernaast in de file. Op bepaalde stukken kan een busstrook wel, rond stations en waar ruimte voorhanden is, maar als die strook echt ten nadele van het personenverkeer werkt vind ik dit echt belachelijk.
Vreemd argument. Jij hebt liever dat de bussen ook in de file staan en dat er dus niemand meer vooruitgeraakt? In steden hebben auto's weinig te zoeken, punt.
Dit is volledig afhankelijk van plaats tot plaats. Dat auto's uit de binnenstad van pakweg Brugge geweerd worden valt uiteraard te begrijpen. Maar praat je over een stad als Brussel of Antwerpen kan je toch niet verwachten dat iedereen de bus neemt?

Dat is te gek voor woorden. Goed, zoals ik reeds zei, het OV is erg nuttig voor mensen die geen auto of rijbewijs hebben, maar als je een auto hebt wil je die dan toch kunnen gebruiken! Of denk jij dat we best allen onze auto op reuze carpoolparkings rond de steden zullen moeten plaatsen en daar allen de bus en tram op om naar de winkelstraten te kunnen? Ohja, fietsen ook toegelaten natuurlijk, gezellig!