Afbeelding

OV vs. autogebruik in de steden

Praat hier over het openbaar vervoer en haar infrastructuur (spoorlijnen, metrolijnen, tram- en busbanen.

Moderator: Moderatoren

JonasCoryn
stadsweg

OV vs. autogebruik in de steden

Bericht door JonasCoryn » za 09 apr 2011, 14:14

Chris schreef:^^ Interessant. Antwerpen staat dus een volledig verkeersinfarct te wachten. Geen woorden maar daden! (met dit soort populistische uitspraken van mij kom je overigens ook niet veel verder ;) )
Het openbaar vervoer stijgt het sterkst (+53%) en wint 2,3% marktaandeel.
Dat toont wel pijnlijk aan wat voor niche-markt het OV dan blijkbaar is. (en hoe weinig het zin heeft om daarin te investeren met als doel om de verkeersdruk op de weg te verminderen).
+1 ...
Al die busbanen ook die overal opduiken vind ik echt niet kunnen. zelfs temidden het stadscentrum slorpen die dingen enorm veel wegruimte op terwijl daar maar 1 bus per minuut over rijdt ofzo. En alle auto's staan dan maar ernaast in de file. Op bepaalde stukken kan een busstrook wel, rond stations en waar ruimte voorhanden is, maar als die strook echt ten nadele van het personenverkeer werkt vind ik dit echt belachelijk.

captain007
Forumbeheerder

Re: [R001] Oosterweelverbinding (sluiting Antwerpse ring)

Bericht door captain007 » za 09 apr 2011, 14:19

^^ Als men de busbanen opheft is het voordeel van de bus weg en kan men net zo goed het hele openbaar vervoer wel opdoeken ;).

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » za 09 apr 2011, 15:51

^^ Waarom zou het precies een probleem zijn als zowel de bus als de auto op een redelijke manier kan doorrijden?
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

captain007
Forumbeheerder

Bericht door captain007 » za 09 apr 2011, 15:59

^^ Het was meer een gekke opmerking. Maar de vraag is natuurlijk wel of het extra asfalt het daadwerkelijke knelpunt oplost. In de drukke steden zijn denk ik eerder de VRI's een probleem die vaak verkeerd staan afgesteld.

JonasCoryn
stadsweg

Bericht door JonasCoryn » za 09 apr 2011, 22:53

captain007 schreef:^^ Als men de busbanen opheft is het voordeel van de bus weg en kan men net zo goed het hele openbaar vervoer wel opdoeken ;).
Dus mensen in een bus zijn belangrijker dan mensen die zich met hun auto verplaatsen? Ze worden bevoordeelt en krijgen voorrang, omdat ze de bus nemen. Dit vind ik echt een beetje fout.
Het openbaar vervoer is - vind ik - voor mensen die geen auto (willen) hebben, geen rijbewijs hebben, geen auto kunnen betalen, nog geen 18 zijn, zich te oud voelen, of gewoon geen zin hebben om om te rijden, etc.
Ok, het openbaar vervoer moet op tijd rijden. Maar om daarvoor gewoonweg ruimte-opslorpende busbanen aan te leggen terwijl de autobestuurders (en dat zijn er véél meer, dat hoef ik niet te vertellen), die ruimte evengoed kunnen benutten. Die anti-auto/pro-OV politiek vind ik gewoonweg een beetje overdreven geworden.

Maargoed, we gaan hier wat offtopic denk ik.

Mvg,

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » za 09 apr 2011, 22:58

Het openbaar vervoer speelt in interstedelijke verplaatsingen een belangrijke rol. De ringweg om Antwerpen moet echter het doorgaand verkeer faciliteren, dat heeft echt niets aan een bus- of trambaan. Immers van Breda naar Parijs onderweg zijnde, heb je toch echt helemaal niets aan een fietspad van Borgerhout naar Antwerpen-Centrum of een vrijliggende busbaan... ;)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene » zo 10 apr 2011, 10:20

Ook binnenstedelijk zijn vrije bus- en trambanen op hoofdassen vaak vreselijk voor de totale doorstroming.
Inderdaad, puur anti-autobeleid.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » zo 10 apr 2011, 18:47

JonasCoryn schreef:Dus mensen in een bus zijn belangrijker dan mensen die zich met hun auto verplaatsen? Ze worden bevoordeelt en krijgen voorrang, omdat ze de bus nemen.
Ja, en dat is in een stad niet meer dan terecht.
Het openbaar vervoer is - vind ik - voor mensen die geen auto (willen) hebben, geen rijbewijs hebben, geen auto kunnen betalen, nog geen 18 zijn, zich te oud voelen, of gewoon geen zin hebben om om te rijden, etc.
Het openbaar vervoer in een stad is ook voor mensen die tenminste wel zo slim zijn te beseffen dat zij als automobilist medeverantwoordelijk zijn voor de opstoppingen. Met goed OV kun je tenminste op een betrouwbare manier een stad in, daar waar het je in een auto niet altijd lukt, getuige vele opstoppingen in de steden.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » zo 10 apr 2011, 19:35

Chris schreef:^^ Interessant. Antwerpen staat dus een volledig verkeersinfarct te wachten. Geen woorden maar daden! (met dit soort populistische uitspraken van mij kom je overigens ook niet veel verder ;) )
Dat toont wel pijnlijk aan wat voor niche-markt het OV dan blijkbaar is. (en hoe weinig het zin heeft om daarin te investeren met als doel om de verkeersdruk op de weg te verminderen).
Ik lees dat het marktaandeel van het openbaar vervoer het sterkst stijgt. Dus het loont wel degelijk om erin te investeren.
JonasCoryn schreef:
+1 ...
Al die busbanen ook die overal opduiken vind ik echt niet kunnen. zelfs temidden het stadscentrum slorpen die dingen enorm veel wegruimte op terwijl daar maar 1 bus per minuut over rijdt ofzo. En alle auto's staan dan maar ernaast in de file. Op bepaalde stukken kan een busstrook wel, rond stations en waar ruimte voorhanden is, maar als die strook echt ten nadele van het personenverkeer werkt vind ik dit echt belachelijk.
Vreemd argument. Jij hebt liever dat de bussen ook in de file staan en dat er dus niemand meer vooruitgeraakt? In steden hebben auto's weinig te zoeken, punt.

Rene schreef: Inderdaad, puur anti-autobeleid.
Je zou het ook pro-stedenbeleid kunnen noemen.

Maar zoals Vinny terecht stelt heeft dit alles weinig met de Oosterweelverbinding/ring van Antwerpen te maken. Het Masterplan behelst het gehele vervoersvraagstuk in het Antwerpse, dus niet enkel het autoverkeer. Geen reden dus om zich gediscrimineerd te voelen want wees er maar zeker van dat het leeuwendeel van het budget naar de Oosterweelverbinding en de ondertunneling van de R11 zal gaan.

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » zo 10 apr 2011, 19:54

Alfa schreef:
Ik lees dat het marktaandeel van het openbaar vervoer het sterkst stijgt. Dus het loont wel degelijk om erin te investeren.
Prima, dan krijg jij dit jaar geen maandloonsverhoging van 10%, maar 20% extra vakantiegeld. Dus het loont wel degelijk om harder te werken.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » zo 10 apr 2011, 20:05

Alfa schreef: Ik lees dat het marktaandeel van het openbaar vervoer het sterkst stijgt. Dus het loont wel degelijk om erin te investeren.
Van bijna niks naar iets minder bijna niks. Zo kun je alles wel goedpraten. Feit blijft dat het marktaandeel van het OV zelfs met een double-digit stijging nog steeds verwaarloosbaar is. Van 1 naar 2 is een verdubbeling maar blijft niks vergeleken met 100. Lijkt me basiswiskunde.

vynkce
2x4 autosnelweg

Bericht door vynkce » zo 10 apr 2011, 20:15

^^ Klopt, van 1 naar 2 is een toename met 100% :p

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » zo 10 apr 2011, 22:44

Chris schreef:
Alfa schreef: Ik lees dat het marktaandeel van het openbaar vervoer het sterkst stijgt. Dus het loont wel degelijk om erin te investeren.
Van bijna niks naar iets minder bijna niks. Zo kun je alles wel goedpraten. Feit blijft dat het marktaandeel van het OV zelfs met een double-digit stijging nog steeds verwaarloosbaar is. Van 1 naar 2 is een verdubbeling maar blijft niks vergeleken met 100. Lijkt me basiswiskunde.
Het gaat om de evolutie. Met de huidige investeringen is een groei van ruim 50% bereikt. Dat is wat anders dan jouw stelling dat investeren in het OV niet loont. Mocht het niet lonen zou je niets van groei bespeuren.

En nogmaals: waarom zou niet in OV mogen geïnvesteerd worden? Het Masterplan 2020 is een totaalpakket. Het maakt m.i. de juiste keuze door in verscheidene vervoersvormen te voorzien, niet enkel in autowegen. Voor wie denkt dat de auto hét vervoersmiddel van de stad is die leeft in het verleden vrees ik. Ik vind het lachwekkend hoe sommigen zich hier bijna gediscrimineerd lijken te voelen terwijl de verhouding nog steeds 90-10 in het voordeel van de wegen is (Oosterweelverbinding-ondertunneling R11 versus wat tramverlengingen en een paar busbanen).

JonasCoryn
stadsweg

Bericht door JonasCoryn » ma 11 apr 2011, 12:17

Palance schreef:
JonasCoryn schreef:Dus mensen in een bus zijn belangrijker dan mensen die zich met hun auto verplaatsen? Ze worden bevoordeelt en krijgen voorrang, omdat ze de bus nemen.
Ja, en dat is in een stad niet meer dan terecht.
Hup, iedereen de bus op dus!
Palance schreef:
JonasCoryn schreef:Het openbaar vervoer is - vind ik - voor mensen die geen auto (willen) hebben, geen rijbewijs hebben, geen auto kunnen betalen, nog geen 18 zijn, zich te oud voelen, of gewoon geen zin hebben om om te rijden, etc.
Het openbaar vervoer in een stad is ook voor mensen die tenminste wel zo slim zijn te beseffen dat zij als automobilist medeverantwoordelijk zijn voor de opstoppingen. Met goed OV kun je tenminste op een betrouwbare manier een stad in, daar waar het je in een auto niet altijd lukt, getuige vele opstoppingen in de steden.
Ja kijk dit is gewoonweg niet praktisch haalbaar. We leven in een maatschappij waar zo goed als elk gezin minstens 1 auto heeft. We willen die dan ook gebruiken denk ik? Ok, er komen steeds meer wagens maar met een beleid van vb groene golf verkeerslichten, rijbewijs om de 5j vernieuwen (zodat mensen werkelijk KUNNEN rijden in tegenstelling tot velen nu), etc. zouden we al veel verder raken dan die loze busbanen. Het stoort me vreselijk dat je bijna niet meer de vrijheid hebt om naar de stad te gaan, je boodschappen te doen en terug te keren, met de wagen.
De busbanen worden door pakweg 90% van de mensen die daar gemotoriseerd passeren niet gebruikt. Is dat dan een een goede benutting van de beschikbare ruimte? Als er 1 bus per minuut passeert is het al veel en die zit dan veelal niet erg vol.
Alfa schreef:
JonasCoryn schreef:
+1 ...
Vreemd argument. Jij hebt liever dat de bussen ook in de file staan en dat er dus niemand meer vooruitgeraakt? In steden hebben auto's weinig te zoeken, punt.
Dit is volledig afhankelijk van plaats tot plaats. Dat auto's uit de binnenstad van pakweg Brugge geweerd worden valt uiteraard te begrijpen. Maar praat je over een stad als Brussel of Antwerpen kan je toch niet verwachten dat iedereen de bus neemt? :nuts: Dat is te gek voor woorden. Goed, zoals ik reeds zei, het OV is erg nuttig voor mensen die geen auto of rijbewijs hebben, maar als je een auto hebt wil je die dan toch kunnen gebruiken! Of denk jij dat we best allen onze auto op reuze carpoolparkings rond de steden zullen moeten plaatsen en daar allen de bus en tram op om naar de winkelstraten te kunnen? Ohja, fietsen ook toegelaten natuurlijk, gezellig!

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » ma 11 apr 2011, 12:45

Hmm, in grotere steden wordt het OV relatief en absoluut meer gebruikt dan in kleinere steden. Investeringen in OV hebben meer zin in Antwerpen en Brussel dan in Brugge en Kortrijk en veel meer zin dan in Bellefontaine. ;)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

JonasCoryn
stadsweg

Bericht door JonasCoryn » ma 11 apr 2011, 13:19

Vinny schreef:Hmm, in grotere steden wordt het OV relatief en absoluut meer gebruikt dan in kleinere steden. Investeringen in OV hebben meer zin in Antwerpen en Brussel dan in Brugge en Kortrijk en veel meer zin dan in Bellefontaine. ;)
Tuurlijk, maar ik had het op het weren van auto's wat Alfa stelde. Uiteraard is het OV essentieel, vooral in grote steden. Veel scholieren zouden immers moeilijk op school geraken zonder het OV. Investeringen hiervoor zijn dan ook noodzakelijk maar om daarvoor overal, ook in kleinere steden en op andere plekken van die exclusieve busbanen aan te leggen is overdreven.

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » ma 11 apr 2011, 16:57

Ik vind dat je te veel in hokjes denkt, het ov is voor iedereen en niet enkel voor mensen zonder rijbewijs zoals jij wil geloven. Ik rij ook (graag) met de auto, maar ik zal er tegelijk geen probleem van maken de bus te nemen als dat mogelijk is. In steden kies uit gemak zelfs resoluut voor het OV, met de auto is in de stad rijden een ware hel (niet alleen de parkeerproblematiek).

Als jij in Antwerpen van het Bolivarplein naar het Centraal Station moet hoop ik dat je voor dat ritje de wagen niet neemt? Net voor dit soort interstedelijk verkeer is OV het best en is het dus logisch dat het Masterplan daar ook rekening mee houdt. Het Masterplan is in de eerste plaats bedoeld voor de leefbaarheid in en rond Antwerpen te verbeteren.
JonasCoryn schreef: Ja kijk dit is gewoonweg niet praktisch haalbaar. We leven in een maatschappij waar zo goed als elk gezin minstens 1 auto heeft. We willen die dan ook gebruiken denk ik? Ok, er komen steeds meer wagens maar met een beleid van vb groene golf verkeerslichten, rijbewijs om de 5j vernieuwen (zodat mensen werkelijk KUNNEN rijden in tegenstelling tot velen nu), etc. zouden we al veel verder raken dan die loze busbanen. Het stoort me vreselijk dat je bijna niet meer de vrijheid hebt om naar de stad te gaan, je boodschappen te doen en terug te keren, met de wagen.
De busbanen worden door pakweg 90% van de mensen die daar gemotoriseerd passeren niet gebruikt. Is dat dan een een goede benutting van de beschikbare ruimte? Als er 1 bus per minuut passeert is het al veel en die zit dan veelal niet erg vol.

De klassieke denkfout, 1 bus is namelijk 10 à 20 wagens uitgespaard. In veel steden rijden er tegenwoordig trouwens zoveel bussen dat de busbaan dikwijls drukker is dan de gewone rijstrook.

Wat betreft het vrijheidsargument: je hebt die vrijheid nog steeds, de aanleg van een busbaan verandert daar niets aan. Kijk, bij dit soort zaken moet je maatschappelijk een afweging maken tussen leefbaarheid (auto's en steden is nooit een goede combinatie geweest, althans in Europa) en mobiliteit. Zoals ik zei: 1 bus spaart verschillende auto's uit en neemt minder ruimte in.

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » ma 11 apr 2011, 19:05

Alfa schreef:De klassieke denkfout, 1 bus is namelijk 10 à 20 wagens uitgespaard.
Of ze klassiek zijn of niet, weet ik niet, maar volgens mij maakt iemand anders hier denkfouten :lol:

Chris
Moderator

Bericht door Chris » ma 11 apr 2011, 19:15

Alfa schreef:De klassieke denkfout, 1 bus is namelijk 10 à 20 wagens uitgespaard.
Dat is echt pertinente onzin. Een bus kan evenveel vervoeren als 20 auto's, maar dat is totaal wat anders als "wagens uitsparen". Het gros van busreizigers zijn namelijk geen keuzereizigers die ook elke dag met de auto anders hadden kunnen gaan.

Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene » ma 11 apr 2011, 19:43

Alfa schreef:De klassieke denkfout, 1 bus is namelijk 10 à 20 wagens uitgespaard. In veel steden rijden er tegenwoordig trouwens zoveel bussen dat de busbaan dikwijls drukker is dan de gewone rijstrook.
Over klassieke denkfouten gesproken...

- Een OV-middel moet ook vrijwel leeg terug voor het volgende vrachtje, waardoor het rendement vreselijk laag is
- Het OV rijdt vaak kilometers om voor dezelfde persoonsverplaatsing
- Door de toenemende scheefte bij een grotere spitsvraag nemen de kosten onevenredig hard toe. Immers meer dan evenredig hogere kosten voor personeel en materieel, bij een steeds verdere afname van de gemiddelde bezetting per heen-en-weer-slag. Kosten die vooral door anderen moeten worden opgebracht, want oh wee als de OV reiziger er zelf een euro bij zou moeten leggen... :nothanks:

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » ma 11 apr 2011, 20:21

Rene schreef:
Alfa schreef:De klassieke denkfout, 1 bus is namelijk 10 à 20 wagens uitgespaard. In veel steden rijden er tegenwoordig trouwens zoveel bussen dat de busbaan dikwijls drukker is dan de gewone rijstrook.
Over klassieke denkfouten gesproken...

- Een OV-middel moet ook vrijwel leeg terug voor het volgende vrachtje, waardoor het rendement vreselijk laag is
Een OV-middel bezet geen dure parkeerplaatsen in de binnenstad. En een bus bespaart qua ruimte op een weg wel degelijk meerdere auto's, en dat bereik je al bij 3 passagiers.

Daarnaast kunnen busbanen ook gebruikt worden voor bv. hulpdiensten in dichtslibbende steden.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » ma 11 apr 2011, 20:58

Chris schreef:
Dat is echt pertinente onzin. Een bus kan evenveel vervoeren als 20 auto's, maar dat is totaal wat anders als "wagens uitsparen". Het gros van busreizigers zijn namelijk geen keuzereizigers die ook elke dag met de auto anders hadden kunnen gaan.
Bijna alle steden voeren momenteel het beleid voetgangerszones in te stellen en stadsautostrades en stadslanen in te dammen (aantal rijstroken te verminderen). Er zijden dus minder auto's in de steden dan vroeger. Toch is de mobiliteit in de stad niet verminderd én stijgt het gebruik van ov. Dan is 1 en 1 twee lijkt me.

Ik had het niet over woonwerkverkeer van het Zwevezevekerke naar de stad maar over het itrastedelijk verkeer waar het ov heer en meester is en dat zal blijven.

Er zijn trouwens wel degelijk veel keuzereigers bijgekomen de laatste jaren, mede door de lage prijs van het ov.

Rene schreef: - Een OV-middel moet ook vrijwel leeg terug voor het volgende vrachtje, waardoor het rendement vreselijk laag is
Een bus rijdt van punt A naar punt B en terug. Waarom ga je er van uit dat de route van punt B naar punt A leeg moet gereden worden? In de realiteit is dat helemaal niet het geval.

Rene schreef: - Het OV rijdt vaak kilometers om voor dezelfde persoonsverplaatsing
In de stad valt dat mee. Op het platteland niet, maar ik had het specifiek over stadsvervoer. Op het platteland ben ik het met de kritiek eens dat het te duur is en te weinig rendement heeft (zeker die dure Belbus mag wat mij betreft liever vandaag dan morgen afgeschaft worden).
Rene schreef: - Door de toenemende scheefte bij een grotere spitsvraag nemen de kosten onevenredig hard toe. Immers meer dan evenredig hogere kosten voor personeel en materieel, bij een steeds verdere afname van de gemiddelde bezetting per heen-en-weer-slag. Kosten die vooral door anderen moeten worden opgebracht, want oh wee als de OV reiziger er zelf een euro bij zou moeten leggen... :nothanks:
[/quote]Dat valt allemaal best mee. In de stad rijden de bussen en trams de hele dag vol. Buiten de stad lost men dat op door twee bussen in te leggen (waarbij buiten de spits die andere bus wegvalt en een andere dienst rijdt) of door accordeonbussen in te leggen (waarbij de meerkost nu ook niet zo overdreven is). In Gent heb ik alleszins nog nooit van lege bussen geweten zoals het cliché heerst (dat sommigen hier graag rondstrooien).
Laatst gewijzigd door Alfa op ma 11 apr 2011, 21:11, 1 keer totaal gewijzigd.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » ma 11 apr 2011, 21:10

Alfa schreef:Ik had het niet over woonwerkverkeer van het Zwevezevekerke naar de stad maar over het itrastedelijk verkeer waar het ov heer en meester is en dat zal blijven.
Sorry, maar dat zijn fabeltjes. Erg populaire fabeltjes onder rail enthusiasts, maar nergens op gebaseerd.

Dit zijn de feiten:
Afbeelding

Alfa
2x3 autosnelweg

Re: OV vs. autogebruik in de steden

Bericht door Alfa » ma 11 apr 2011, 21:12

^^Heb je ook statistiekjes van het vervoer binnen de stad zelf? Dat zal vast een pak hoger liggen. Een derde vind ik trouwens absoluut niet slecht. Het geeft aan dat de ov-gebruikers heus geen marginale groep is en dat investeren loont. Het is trouwens niet omdat het huidig aandeel autogebruikers hoog ligt dat dit daarom een ideale situatie is. Iedere groei van het ov binnen de stad is goed nieuws voor de leefbaarheid.
Laatst gewijzigd door Alfa op ma 11 apr 2011, 21:17, 1 keer totaal gewijzigd.

Davy
expressweg

Bericht door Davy » ma 11 apr 2011, 21:16

Stedelijk OV is volgens mij goed voor de vrijetijdsverplaatsingen (geen echte tijdsdruk) in een stad, bijvoorbeeld mocht ik eens een dagje naar Brussel-centrum gaan om eens de winkelstraten af te lopen zou ik dat nog met de trein doen, of toen ik in Assebroek woonde (deelgemeente van Brugge, een kilometer of 4 van het centrum) en het was minder goed weer, nam ik wel de bus naar het centrum. Maar voor echte woon-werk verplaatsingen zal OV het volgens mij maar zelden halen ten opzichte van het autogebruik, ondanks files en andere verkeersproblemen.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » ma 11 apr 2011, 21:17

Heb je ook statistiekjes van het vervoer binnen de stad zelf? Dat zal vast een pak hoger liggen.
Als je goed had gelezen had je gezien dat de onderste 4 cirkeldiagrammen voor binnenstedelijk verkeer zijn. Waarbij OV dus maar 13% aandeel heeft op zijn grootst. OV-aandeel is juist relatief groot naar de stad toe, in plaats van in de stad zelf.

Overigens kun je het ook in reizigerskilometers uitdrukken, en dan zijn lopen + fiets een stuk marginaler omdat de gemiddelde afstand te voet of fiets veel kleiner is dan per auto of trein / metro.
Het geeft aan dat de ov-gebruikers heus geen marginale groep is en dat investeren loont.
Nogmaals, het aandeel OV-reizigers zegt niets of het lonend is om erin te investeren met als doel om de verkeersdruk op de weg te verminderen. Een groot aandeel reizigers met het OV zijn geen keuzereizigers, en voor 90% van de autoritten geldt dat het OV minimaal 2 keer zoveel tijd in beslag neemt. Die vermeende concurrentie is er niet, en 30% of zelfs 50% van de wegcapaciteit weg te halen voor 1% van het motorvoertuigenverkeer (bussen) is wanbeleid ten top. Want de wegcapaciteit wordt altijd bepaald door het aantal motorvoertuigen, en niet hoeveel mensen daarin zitten, ook al is dit in een bus veel hoger. In geen geval zal het verminderen van de capaciteit met 30% - 50% een even groot aantal weggebruikers doen overstappen naar het OV zodat deze vermindering van capaciteit gerechtvaardigd is. En daar zit het de crux.

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » ma 11 apr 2011, 21:19

Ik lees 'binnen de gemeente'. Dat is iets anders dan binnen de stad.

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » ma 11 apr 2011, 21:22

daviedoff schreef:Stedelijk OV is volgens mij goed voor de vrijetijdsverplaatsingen (geen echte tijdsdruk) in een stad, bijvoorbeeld mocht ik eens een dagje naar Brussel-centrum gaan om eens de winkelstraten af te lopen zou ik dat nog met de trein doen, of toen ik in Assebroek woonde (deelgemeente van Brugge, een kilometer of 4 van het centrum) en het was minder goed weer, nam ik wel de bus naar het centrum. Maar voor echte woon-werk verplaatsingen zal OV het volgens mij maar zelden halen ten opzichte van het autogebruik, ondanks files en andere verkeersproblemen.
Bij is het net omgekeerd. Nu, ik werk bij de Spoorwegen waardoor ik niet helemaal onbevoordeeld ben, maar ik tracht toch mijn woon-werkverkeer zoveel mogelijk met het ov af te leggen. Dit voornamelijk uit economische motieven. Als ik in Gent moet zijn ga ik altijd met de wagen naar de rand van de stad (Evergem), en vandaar ga ik met de tram verder. De voordelen zijn eindeloos: goedkoop, snel, gemakkelijk, geen parkeersplaats zoeken, ... .

Jullie hebben nog altijd geen zinnig antwoord kunnen geven waarom ik met de auto in de stad beter af ben.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » ma 11 apr 2011, 21:27

Dat in Rotterdam 33% de auto zou pakken, verbaast me niks. Ik kan er alleen niet bij dat er zoveel automobilisten vrijwillig in de (soms hardnekkige) files gaan staan terwijl er in de stad prima alternatieven voorhanden zijn. Maar goed, dat is hun keuze, niet de mijne gelukkig.

Het gaat uiteraard verder dan iets langere of kortere reistijd. Het gaat eerder om gemakzucht en niet de moeite willen nemen iets verder te lopen of te kijken. Die conclusie trek ik als ik mensen spreek die koste wat kost met de auto in de drukke stad willen reizen. OP de vraag waarom zo iemand niet per OV reist dat in Rotterdam goed geregeld is komt vaak niet echt een zinnig antwoord. Waarom zou je goede alternatieven niet gebruiken als ze er toch zijn?

Autosnelwegen.net

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » ma 11 apr 2011, 21:28

Chris schreef: Want de wegcapaciteit wordt altijd bepaald door het aantal motorvoertuigen, en niet hoeveel mensen daarin zitten, ook al is dit in een bus veel hoger. In geen geval zal het verminderen van de capaciteit met 30% - 50% een even groot aantal weggebruikers doen overstappen naar het OV zodat deze vermindering van capaciteit gerechtvaardigd is. En daar zit het de crux.
Daar heb je wel een punt. Maar ik kan de de beleidsmakers ook volgen door de situatie willen te vermijden waarbij de bus ook gezapig mee in de file staat. Dan vervalt het voordeel van het ov en los je de vervoersproblematiek nog minder op. Een goed beleid gaat overigens verder dan wegcapaciteit alleen, het mag ook mensen aanzetten het ov te gebruiken als het objectief beter is voor allerhande factoren (zoals, grijsgedraaide plaat ondertussen, de leefbaarheid).
Laatst gewijzigd door Alfa op ma 11 apr 2011, 21:32, 2 keer totaal gewijzigd.