En vooral, als ze bijna gratis zijn. Dan moet je eigenlijk een ongelooflijke uil zijn om toch maar de auto te nemen met alle nadelen (file, parkeerplek dat ook nog eens bekostigd moet worden en tijdverlies genereert, ...) van dien.Palance schreef:Waarom zou je goede alternatieven niet gebruiken als ze er toch zijn?
OV vs. autogebruik in de steden
Moderator: Moderatoren
-
- 2x3 autosnelweg
Re: OV vs. autogebruik in de steden
-
- 4x5 autosnelweg
Ook als het niet (bijna) gratis zou zijn, verdient het OV mijn voorkeur. Bij mijn huidige werkgever krijg ik een abonnement, bij mijn vorige moest ik er voor betalen. Toch verkoos ik ook toen het OV, al was het 2 keer zo langzaam als met de auto.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk
Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- 4x5 autosnelweg
Ik kan geheel gratis met het OV, en ik moet flink bijleggen voor de auto.
Dat laatste doe ik dan maar. Heeft 2 enorme voordelen:
- ik kan 's avonds mijn zoontje nog zien voor die naar bed moet
- ik draag niet nodeloos bij aan hogere belastingen. (Het is toch te zot voor woorden dat mensen met een goed inkomen zo buitensporig worden gesubsidieerd in hun verplaatsingsgedrag op weg van/naar kantoren die compleet op de verkeerde plek zijn gebouwd ?!)
Wat mij betreft moet OV gewoon geheel kostendekkend worden, waarbij op basis van inkomen men korting kan krijgen. Laat mensen met een goed salaris maar gewoon de werkelijke kostprijs betalen, schaf de aftrek OV bij de belastingen maar af, maar zorg er wel voor dat mensen die het niet breed hebben net zo weinig blijven betalen als nu...
Dat laatste doe ik dan maar. Heeft 2 enorme voordelen:
- ik kan 's avonds mijn zoontje nog zien voor die naar bed moet
- ik draag niet nodeloos bij aan hogere belastingen. (Het is toch te zot voor woorden dat mensen met een goed inkomen zo buitensporig worden gesubsidieerd in hun verplaatsingsgedrag op weg van/naar kantoren die compleet op de verkeerde plek zijn gebouwd ?!)
Wat mij betreft moet OV gewoon geheel kostendekkend worden, waarbij op basis van inkomen men korting kan krijgen. Laat mensen met een goed salaris maar gewoon de werkelijke kostprijs betalen, schaf de aftrek OV bij de belastingen maar af, maar zorg er wel voor dat mensen die het niet breed hebben net zo weinig blijven betalen als nu...
-
- Forumbeheerder
Ik gebruik nu de auto omdat ik enkel de bijtelling maandelijks kwijt ben. Overigens zou ik zelf prive een auto aanschaffen wanneer dit niet het geval was, want met het OV doe ik er gewoon meer dan twee keer zo lang over (enkele reis). Het OV is qua kosten en flexibiliteit niet interessant voor mij, aangezien ik teveel reisbewegingen maak in teveel verschillende richtingen (bezoek van klanten, etc).
-
- 4x5 autosnelweg
Ik krijg geen reiskostenvergoeding, maar een maandkaart voor zone 10 is net zo duur als de auto in mijn wijk een maand geparkeerd laten staan.
Dan is de keuze snel gemaakt natuurlijk. Ik ga per bus en tram of S-bahn naar mijn werk.

Dan is de keuze snel gemaakt natuurlijk. Ik ga per bus en tram of S-bahn naar mijn werk.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
- expressweg
Het hangt ook af waar je in de stad moet zijn om te kiezen welke vorm van vervoer het beste is. Bijvoorbeeld als je naar het centrum van ieder grote stad moet, kan je beter het OV nemen, al is het alleen maar omdat het wegverkeer in de binnenstad problematisch is (en ja, ik heb 2 jaar lang elke dag op- en neer gereisd van en naar Den Haag naar mijn middelbare school net buiten het centrum van Den Haag, dus ik spreek uit ervaring). Maar als je naar de buitenwijken gaat dan is de bereikbaarheid per auto geen probleem...
Sommige mensen zijn niet in een model te vatten...
-
- 2x4 autosnelweg
Ik heb een OV-jaarkaart zodat bijna alle OV is "gratis" voor mij. Grofweg betaal ik 10%, de werkgever 45% en de overheid 45% denk ik, maar ik krijg verder geen reiskostenvergoeding. Langere afstanden (met name Den Haag - Assen) reis ik voor 95% met de trein. Voor kortere afstanden (met name Den Haag -Rijswijk) mix ik auto, fiets en OV. De auto is het snelst en comfortabelst. Ik hoef nergens betaald te parkeren (bewonerskaart voor Den Haag), maar de auto kost wel benzine. Het fietsen is het gezondst (als het niet te koud of nat is) en ongeveer even langzaam als het OV als "gratis" alternatief.
De enige echte besparing is de (2e) auto de deur uit doen, maar ik moet net te vaak naar plaatsen met een slecht OV om dat werkbaar te houden. Ik kies dan met name in de winter toch voor het gemak van de auto... Van files heb ik geen last. Die staan 's ochtends altijd stad in (en ik ga er uit).
De enige echte besparing is de (2e) auto de deur uit doen, maar ik moet net te vaak naar plaatsen met een slecht OV om dat werkbaar te houden. Ik kies dan met name in de winter toch voor het gemak van de auto... Van files heb ik geen last. Die staan 's ochtends altijd stad in (en ik ga er uit).
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...
-
- 4x5 autosnelweg
Je kunt een car-sharing abonnement nemen. Ik heb dat zelf in Nederland ook 

Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.