[B] [foto] gewestwegen in Henegouwen

Foto- en videoreportages van Belgische autowegen

Moderator: Moderatoren

harry
Wegnummerfotograaf

[B] [foto] gewestwegen in Henegouwen

Bericht door harry » ma 18 apr 2011, 13:31

Afgelopen weekend in Edingen en Bergen geweest. Ook een paar foto's gemaakt:
http://wegnummers.autosnelwegen.nl/wege ... 10416.html

Mijn belangrijkste doel: alle wegnummers in België op minimaal 1 foto. Ik sta nu op 99%. Ik mis nog één "normaal" nummer (in Luik) en een handjevol a-nummers en P-nummers waarvan ik niet eens zeker weet of ze op de weg zelf te zien zijn.

Een greep uit de foto's:

N285a, ik wist niet eens dat die bestond. Hij was wel grotendeels afgezet.
Afbeelding

Grappig tweetalig bordje, waarbij alleen de laatste letter van Parc/Park verdubbeld is. Elders in Edingen kwam ik een soortgelijk bordje tegen met
PRIV en dan een kleinere É en AAT erachter.
Afbeelding

Honden mogen hier kennelijk wel poepen, maar niet hun poot omhoog doen:
Afbeelding

Oud en nieuw: de oude foto is van mei 2010:
Afbeelding
Afbeelding

Ook hier oud en nieuw, maar dan op één foto:
Afbeelding

En nogmaals oud (2009) en nieuw:
Afbeelding
Afbeelding

De N555 is een fraaie weg, bijna óp de Franse grens. Helaas helemaal zonder wegwijzers:
Afbeelding
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Wimpie24
expressweg

Re: [B] [foto] gewestwegen in Henegouwen

Bericht door Wimpie24 » ma 18 apr 2011, 14:21

Goed leesbaar die nieuwe Waalse wegwijzers maar ik blijf ze toch maar raar vinden.
I thank whatever gods may be / For my unconquerable soul. / I am the master of my fate / I am the captain of my soul.
Invictus, Nelson Rolihlahla Mandela, Madiba

vynkce
2x4 autosnelweg

Bericht door vynkce » ma 18 apr 2011, 14:54

Een beetje in dezelfde buurt als mij rondgereden dan. :)

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » ma 18 apr 2011, 16:13

Grappig tweetalig bordje, waarbij alleen de laatste letter van Parc/Park verdubbeld
Duidelijk is te zien dat dat later is bijgestickerd. Kennelijk had iemand om faciliteiten gezeurd... :PP:

http://dd50.inducks.org/wegen/imgz/z012/3027a503r9.jpg
De nieuwe bewegwijzering is geen verbetering...
De borden staan te laag, het blauwvlak is te kort, er zijn ruiters bijgekomen en de pijl hoort bovenin geplaatst te worden.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Wimpie24
expressweg

Bericht door Wimpie24 » ma 18 apr 2011, 16:15

Dat is wat ik wilde zeggen, deze borden voldoen in principe niet meer aan de voorbeelden die in de wegcode staan (die dan nog eens zeer schematisch en eenvoudig zijn).
I thank whatever gods may be / For my unconquerable soul. / I am the master of my fate / I am the captain of my soul.

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » ma 18 apr 2011, 17:11

Het lijkt erop dat Wallonië zijn best doet om vooral niet op Vlaanderen te lijken. :duck:
--Harry.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » ma 18 apr 2011, 18:15

Afbeelding
Een streepje vergeten en je zou dus kunnen interpreteren dat Grammont iets anders is dan Geeraardsbergen.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » ma 18 apr 2011, 18:19

Is Mont-sur trouwens een losse plaats of is het één geheel, Mont-sur-Marchienne? :dontknow:
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Wimpie24
expressweg

Bericht door Wimpie24 » ma 18 apr 2011, 18:23

Zonder iets op te zoeken zou ik zeggen dat dat normaal gezien wel 1 plaats is, Mont-sur-Marchienne.

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » ma 18 apr 2011, 18:31

^^ Het blijkt inderdaad één naam te zijn. Heel slecht bord dus :down:

Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem » ma 18 apr 2011, 20:28

harry schreef: Ook hier oud en nieuw, maar dan op één foto:
Afbeelding
Op de oude borden op de achtergrond staat Marcinelle zowel naar links als naar rechts verwezen.

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » ma 18 apr 2011, 20:48

^^ En is de E42 opgedoekt of stond dat ten onrechte op het oude bord, of ... ? :nahzeg:

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » ma 18 apr 2011, 22:07

Het is een indirecte verwijzing volgens mij en dus facultatief op de bewegwijzering te gebruiken ;)
In ieder geval geeft Wallonie weer wegnummers aan op nieuwe bewegwijzering, dat is een tijdje uit de mode geweest...

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » di 19 apr 2011, 10:42

Palance schreef:Een streepje vergeten en je zou dus kunnen interpreteren dat Grammont iets anders is dan Geeraardsbergen.
Ik geloof dat België alleen streepjes plaatst als de plaatsnamen naast elkaar staan.
Vergelijk Dottenijs linksonder met de andere plaatsen rechtsboven (o.a. "Risquons" en "Tout" :) ):
Afbeelding
Wouter N14 schreef:En is de E42 opgedoekt of stond dat ten onrechte op het oude bord, of ...
Die indirecte nummers zijn nu vervangen door de RING-aanduiding. Waardoor A503 wel weer op ruitertjes is terechtgekomen... :(
--Harry.

Davy
expressweg

Bericht door Davy » di 19 apr 2011, 10:50

Schuin naar beneden wijzende pijlen i.p.v. naar boven, apart...
Mooie reeks, je ziet toch af en toe goed hoe ouderwets het in Wallonie nog kan zijn (algemeen beeld), hoewel dit in bepaalde situaties ook wel zijn charmes heeft.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » di 19 apr 2011, 11:49

Op de nieuwere borden gebruikt Wallonië consistent naar beneden wijzende pijlen. Ik vind dat best verdedigbaar; de Zwitsers doen het ook. Het staat vooral raar wanneer ze de oude borden, met schuin naar boven wijzende pijlen, niet weghalen.

Wimpie24
expressweg

Bericht door Wimpie24 » di 19 apr 2011, 13:43

Het staat vooral raar omdat het niet Belgisch en vooral niet wettelijk is. Het ontwerp van de bewegwijzering ligt vast in de wegcode "afritten worden aangeduid door schuin opwijzende pijlen". Om dit nieuw ontwerp wettelijk te maken is een aanpassing van de wegcode nodig en dat kan enkel op federaal niveau. Mocht het zo gemakkelijk zijn, zou Vlaanderen al jaren een update gegeven hebben aan het bewegwijzeringsysteem.

Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene » di 19 apr 2011, 13:52

^^
In plaats van te redeneren "we moeten eerst overleggen tot we een ons wegen en vervolgens absolute consensus hebben vooraleer we wat doen" kun je natuurlijk ook denken "wie houdt me tegen ?".

Wimpie24
expressweg

Bericht door Wimpie24 » di 19 apr 2011, 14:01

Ja, het steekt vooral omdat wij altijd tot overeenkomst willen komen met Wallonië, diewelke bijna altijd per regel afgeschoten wordt en vervolgens doen ze dan gewoon hun eigen zin. Het is net alsof je tegen kinderen bezig bent...

Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene » di 19 apr 2011, 14:05

Dan moocht ghy gaen ghestickt, gheprickt en gheperelt:
Want onbeschaemde luy, hebbe toch het derdendeel van de werelt.
De remedie: wees zelf ook wat assertiever...

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » di 19 apr 2011, 14:08

Zowel in Vlaanderen als Wallonie vind ik de vernieuwing van de bewegwijzering allerminst geslaagd. Wat mij betreft: terug naar old-school :yes:

Wimpie24
expressweg

Bericht door Wimpie24 » di 19 apr 2011, 14:58

In Vlaanderen is er veel minder gewijzigd. Wij gebruiken nog altijd het old-school systeem met enkele toevoegingen.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » di 19 apr 2011, 15:00

Wimpie24 schreef:Ja, het steekt vooral omdat wij altijd tot overeenkomst willen komen met Wallonië, diewelke bijna altijd per regel afgeschoten wordt en vervolgens doen ze dan gewoon hun eigen zin.
Op grote delen van de Belgische communautaire agenda is het natuurlijk bewonderenswaardig dat de overeenkomst wordt gezocht. Maar als het op bewegwijzering aankomt, praat je over een weinig schokkend vlak. Misschien schat ik het verkeerd in (zeker na de kenteken-discussie niet ondenkbaar), maar ik heb het vermoeden dat bewegwijzering tussen de gewesten eerder te weinig prioriteit heeft dan dat het daadwerkelijk onmogelijk is om tot compromissen te komen omdat "hun in het zuiden altijd alles afschieten".

Hoezeer Vlaanderen dan ook probeert te blijven binnen de (toch al zeer beperkte) kaders van de Wegcode, het is naar mijn gevoel juist Vlaanderen geweest dat als eerste weg bewoog van de oude Belgische standaard met al zijn witte afritborden. Als je je dan al dusdanig vrij acht om je eigen bewegwijzering te ontwerpen, vind ik de stap die de Walen dan hebben gezet om nog eens een pijl om te draaien allesbehalve schokkend. De discussie niet waard zogezegd.

@Vinny, ik vind het hoe dan ook positief dat Vlaanderen en Wallonië tegenwoordig hun afritnummers integreren. Dat vond ik aan het oude systeem namelijk helemaal niet sterk. Jammer dat Vlaanderen het zwakste punt in de afrit-bewegwijzering, de vorkborden, nog niet heeft willen / kunnen aanpakken.

Wimpie24
expressweg

Bericht door Wimpie24 » di 19 apr 2011, 15:05

Het blijft niet enkel bij "pijlen omdraaien" ook hier zien we dat weer een totaal ander type van pijlen gaan gebruiken, net zoals bij de vorkborden (die tot voorheen hetzelfde waren als in Vlaanderen).

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » di 19 apr 2011, 15:48

Als gezegd, hier zijn twee gewesten volkomen hun eigen kant op bewogen. Dat de een daarbij een poging doet om het nog binnen de marges van de Wegcode te blijven en de andere het bewuste onderdeel van de Wegcode behandelt als iets waar je wel wat flexibeler mee mag omgaan, dat heeft voor de buitenstaander (wat wil zeggen: ruim 99% van de weggebruikers) nul impact. Sterker nog, als de Vlamingen zich nu ook eens wat vrijer voelden om een pijl om te draaien of zo, zou dat waarschijnlijk een positieve impact hebben op de Vlaamse snelweg-bewegwijzering.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » di 19 apr 2011, 17:07

Ik heb anders nog wel een waslijst van wensen klaar liggen:
- Eenduidigheid m.b.t het toepassen van het (-) streepje.
- Het niet toepassen van Engschrift als het niet noodzakelijk is.
- Het consequent aangeven van N nummers op de bewegwijzering op het OWN en verwijzingen van de snelweg naar het OWN
- Het aangeven van wegnummers op alle autosnelwegbewegwijzering
- Het aangeven van deelgemeenten in normaal schrift en niet in cursief
- Het toepassen van een vertaling van de plaatsen in het andere landsdeel, bij Bergen dus Mons toevoegen (minimaal tussen haakjes).
- Het consequent bewegwijzeren van ringwegen, en niet het het in iedere stad weer anders doen.
- Bewegwijzering uitvoeren in adequaat blauwvlak en op normale hoogte en niet verstopt achter bomen of bordjes

En die discussie over pijlpunten of richtingen vind ik niet zo heel relevant zolang de pijl maar niet te veel ruimte en aandacht gaat opeisen op het bord (mijn bezwaar tegen NBA-pijlen).

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » di 19 apr 2011, 17:57

Wat mij betreft voeren ze in heel België volgende week het Pino-systeem in. Nou goed, in alleen Vlaanderen of Wallonië zou ik ook goed vinden. Maar goed, ik zei dan ook niet dat de oude Belgische stijl beter was dan wat ze tegenwoordig in de gewesten neerdonderen.

Wimpie24
expressweg

Bericht door Wimpie24 » di 19 apr 2011, 18:05

Vinny schreef:Ik heb anders nog wel een waslijst van wensen klaar liggen:
- Eenduidigheid m.b.t het toepassen van het (-) streepje.
- Het niet toepassen van Engschrift als het niet noodzakelijk is.
- Het consequent aangeven van N nummers op de bewegwijzering op het OWN en verwijzingen van de snelweg naar het OWN
- Het aangeven van wegnummers op alle autosnelwegbewegwijzering
- Het aangeven van deelgemeenten in normaal schrift en niet in cursief
- Het toepassen van een vertaling van de plaatsen in het andere landsdeel, bij Bergen dus Mons toevoegen (minimaal tussen haakjes).
- Het consequent bewegwijzeren van ringwegen, en niet het het in iedere stad weer anders doen.
- Bewegwijzering uitvoeren in adequaat blauwvlak en op normale hoogte en niet verstopt achter bomen of bordjes
Zijn dit nu mankementen van de nieuwe Waalse bewegwijzering die je opnoemt. In Vlaanderen worden deelgemeenten namelijk helemaal niet cursief weergegeven en wordt niet anders met blauwvak omgesprongen dan België vroeger deed. Ook het gebruik van Engschrift is met de nieuwe versie van het standaardbestek aan banden gelegd (getuige hiervan de recentste wegwijzers). Tevens worden er nu meer wegnummers op het OWN en het SWN dan vroeger aangeduid (of dat zoveel beter is...)
Laatst gewijzigd door Wimpie24 op di 19 apr 2011, 18:13, 1 keer totaal gewijzigd.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » di 19 apr 2011, 18:07

Nee, in Vlaanderen tendeert men naar zwart-op-wit voor deelgemeenten, wat mij betreft moet je dat ook niet doen ;) Afijn terug naar Henegouwen :D

Wimpie24
expressweg

Bericht door Wimpie24 » di 19 apr 2011, 18:15

Henegouwen, van alle Waalse wegendistriciten is dat toch wel hetgene met de slechts onderhouden infrastructuur. Verwonderlijk dat net zij zoveel experimenteren met nieuwe borden. In Wallonië wordt normaal gezien pas een bord vervangen als het bijna op de weg ligt. Bij de invoering van een nieuw systeem zal je dus lange tijd vanalles door elkaar zien (zoals nu dus). In Vlaanderen heeft men snelweg per snelweg de oude blauwe afritborden vervangen door het nieuwe (grotere) witte systeem. Op enkele jaren was alles grotendeels vervangen.
Nuja, het is naturlijk ook niet zo dat men geld teveel heeft in Wallonië een nieuw systeem snel en consequent in te voeren.