[B] [foto] gewestwegen in Henegouwen
Moderator: Moderatoren
-
- 4x3 autosnelweg
Re: [B] [foto] gewestwegen in Henegouwen
In het nieuwe Waalse systeem moet feitelijk iedere wegwijzer voor een afrit worden vervangen. In Vlaanderen is de ingreep wat lichter geweest, doordat in ieder geval de vorkborden en de uitsmijter konden blijven staan. De Waalse ingreep is er feitelijk eentje waarin alle wegwijzers voor de afrit moeten worden vervangen. Wat natuurlijk niet wegneemt dat Vlaanderen dat buitengewoon voortvarend heeft aangepakt en dat het er in Wallonië zeer traag aan toegaat met het doorvoeren van de wijziging.
Wat ik in Wallonië bezwaarlijker vind, is dat er geen grote consistentie lijkt te zitten in de nieuwe wegwijzers. Ze volgen een grofweg vergelijkbaar stramien, maar je ziet toch steeds weer kleine verschilletjes. En ik heb het idee dat er zo hier en daar nog gewoon nieuwe borden worden neergezet in oude stijl.
Wat ik in Wallonië bezwaarlijker vind, is dat er geen grote consistentie lijkt te zitten in de nieuwe wegwijzers. Ze volgen een grofweg vergelijkbaar stramien, maar je ziet toch steeds weer kleine verschilletjes. En ik heb het idee dat er zo hier en daar nog gewoon nieuwe borden worden neergezet in oude stijl.
-
- 4x5 autosnelweg
Nee hoorharry schreef:Ik geloof dat België alleen streepjes plaatst als de plaatsnamen naast elkaar staan.Palance schreef:Een streepje vergeten en je zou dus kunnen interpreteren dat Grammont iets anders is dan Geeraardsbergen.

"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk
Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- 2x3 autosnelweg

Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...
-
- Hoofdmoderator
Dan krijg je dus 15 doelen in totaal, door de tweetaligheid. Geweldig...
Enne gojje mins blieft altied leave.
-
- 2x3 autosnelweg
-
- expressweg
En zoals gezegd, men is niet verplicht om op gewestelijke wegen tweetalige wegwijzers te maken wanneer er faciliteiten aanwezig zijn.
I thank whatever gods may be / For my unconquerable soul. / I am the master of my fate / I am the captain of my soul.
Invictus, Nelson Rolihlahla Mandela, Madiba
-
- 4x5 autosnelweg
Als je de tweetaligheid eruit haalt, is het bord nog steeds niet ideaal, maar het is in tegenstelling tot nu dan in elk geval nog wèl te bevatten aan 120 km/h.

(foto van Palance bewerkt)

(foto van Palance bewerkt)
-
- 4x5 autosnelweg
Behalve dan dat jouw bewerking nu doet vermoeden dat je op de E42 rijdt, maar dat is hier nog een indirecte verwijzing.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk
Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- 4x5 autosnelweg
En denk je dat de gemiddelde ter plekke onbekende weggebruiker dat snapt bij het zien van het origineel ?
-
- 4x5 autosnelweg
Nee, maar dat is geen reden om het hier expres fout te gaan doen 

Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
- expressweg
Belgische weggebruiikers snappen dat zeker wel en voor buitenlanders zou dat systeem ook snel duidelijk moeten zijn.Rene schreef:En denk je dat de gemiddelde ter plekke onbekende weggebruiker dat snapt bij het zien van het origineel ?
I thank whatever gods may be / For my unconquerable soul. / I am the master of my fate / I am the captain of my soul.
-
- expressweg

»Als je in de verkeerde trein stapt heeft het geen zin door het gangpad in de tegenovergestelde richting te lopen«
Dietrich Bonhoeffer
Dietrich Bonhoeffer
-
- Wegnummerfotograaf
Op het echte bord had E42 dan ook niet boven de pijl moeten staan, maar dichter bij de bestemmingen.
Terwijl de diverse N-nummers juist wél in de pijlen hadden moeten staan.
Terwijl de diverse N-nummers juist wél in de pijlen hadden moeten staan.

wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.
--Harry.
-
- 4x5 autosnelweg
Wimpie24 schreef:en voor buitenlanders zou dat systeem ook snel duidelijk moeten zijn.

Net zo duidelijk zeker als het nabij de taalgrens wisselend gebruiken van twee plaatsnamen voor dezelfde plaatsnaam aan de E40...

-
- 4x5 autosnelweg
Met jouw voorstel wordt het in ieder geval nog minder duidelijk René 

-
- 4x5 autosnelweg
Nee hoor, voor de E42 moet je rechtdoor rijden, evenals voor de E403, in de richting van de genoemde doelen. Meer hoeft een weggebruiker niet te weten.
-
- 2x3 autosnelweg

Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
-
- 4x5 autosnelweg
Directe en indirecte verwijzingen door elkaar heen halen, zeker als dat niet nodig is, daar ben ik een fervent tegenstander van. Maar goed mijn standpunt daarover moge duidelijk zijn. 

-
- expressweg
Het klopt alleszins niet meer want de E42 is hier een indirect wegnummer en bij jouw voorstel wordt de indruk gewekt dat je op een dubbelgenummerde weg rijdt.Rene schreef:Nee hoor, voor de E42 moet je rechtdoor rijden, evenals voor de E403, in de richting van de genoemde doelen. Meer hoeft een weggebruiker niet te weten.
-
- Forumbeheerder
Waarom niet gewoon het nummer weglaten en pas bij de splitsing tonen? Je komt toch vanzelf wel bij die E42 uit als je doorrijdt en naar mijn idee zou je het dan pas op de borden moeten zetten. Scheelt weer informatie die bij deze afritten niet bepaald relevant is.
-
- 4x5 autosnelweg

Inderdaad. Indirecte nummering is een vorm van systeemautisme waar de gemiddelde weggebruiker niks mee aan kan vangen. Het liefst zou ik ook in Nederland al die wit-op-blauwe indirecte wegnummers opdoeken. Ofwel het nummer wordt zó belangrijk geacht op dat punt dat je het gewoon aanbrengt en continueert (zeer klein aantal gevallen), en voor de rest gewoon schrappen.
-
- 4x3 autosnelweg
Dat "zeer kleine aantal gevallen" bestaat denk ik vooral op wegen met Zubringer-functie en bij een naderend einde van een wegnummer (pak 'm beet een Nederlandse A44, vlak voordat die in de A4 opgaat). De E403 eindigt niet ver hiervandaan, dus het zou te verdedigen zijn om hier vooruit te lopen op het nummer E42. Ook omdat de weg hier toch een beetje een Zubringer-functie heeft tussen E17 en E42/Frans snelwegennet.
Aan de andere kant is het zo dat dit bord de eerste plaats is op de E403 waar het wegnummer E42 verschijnt. Het nummer verschijnt met name niet bij de daaraan voorafgaande afrit, knooppunt Aalbeke. Ook Mons verschijnt hier voor het eerst. Stel de introductie van Mons en E42 nou nog even uit tot ná deze serie afritten, laat Lille helemaal weg (vlak hiervoor afgeslagen bij Aalbeke) en je komt met een bord dat in haar rechtdoordoelen al heel wat minder rampzalig is: Tournai - Doornik / Paris - Parijs. En daarna beginnen we met fase 2, de tweetaligheid.
Overigens ben ik het wel met Vinny eens dat een duidelijk onderscheid gewenst is tussen het wegnummer waarop je rijdt en een wegnummer waarop je later terecht komt. Dat is bijvoorbeeld handig met het oog op verkeersinformatie. Én E42 én E403 in de pijl zetten vind ik in die zin niet wenselijk. Dus als je ervoor kiest om hier E42 op het bord te zetten, moet duidelijk zijn dat je daar pas later op terecht komt. Het bestaande Belgische systeem doet dat. De keuze die René hier maakt is niet de mijne.
Aan de andere kant is het zo dat dit bord de eerste plaats is op de E403 waar het wegnummer E42 verschijnt. Het nummer verschijnt met name niet bij de daaraan voorafgaande afrit, knooppunt Aalbeke. Ook Mons verschijnt hier voor het eerst. Stel de introductie van Mons en E42 nou nog even uit tot ná deze serie afritten, laat Lille helemaal weg (vlak hiervoor afgeslagen bij Aalbeke) en je komt met een bord dat in haar rechtdoordoelen al heel wat minder rampzalig is: Tournai - Doornik / Paris - Parijs. En daarna beginnen we met fase 2, de tweetaligheid.

Overigens ben ik het wel met Vinny eens dat een duidelijk onderscheid gewenst is tussen het wegnummer waarop je rijdt en een wegnummer waarop je later terecht komt. Dat is bijvoorbeeld handig met het oog op verkeersinformatie. Én E42 én E403 in de pijl zetten vind ik in die zin niet wenselijk. Dus als je ervoor kiest om hier E42 op het bord te zetten, moet duidelijk zijn dat je daar pas later op terecht komt. Het bestaande Belgische systeem doet dat. De keuze die René hier maakt is niet de mijne.