Redesign bij KP Hooipolder

Discussies over de bewegwijzering. Voor zowel het hoofdwegennet als het onderliggend wegennet. Over systeem, wegnummering, redesign, fouten, ANWB, Tebodin, etc.

Moderator: Moderatoren

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » vr 16 jun 2006, 8:19

Vinny schreef:Overigens bewijst dit bord dat Uu de leesbaarheid in het geheel niet verslechterd. Redesing kan dus op snelwegen
Nee, het enige wat bewezen is, is dat de afstand van de fotograaf tot het bord voldoende was om de tekst op de foto goed te kunnen lezen. Nogmaals: de leesbaarheid van borden in het verkeer is iets dynamisch...
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » vr 16 jun 2006, 9:00

Ik heb, nu ik die laatste foto zie, het idee dat ik eerder een redesignachtig knooppuntbord ergens heb gezien. Hetzij in het echt, hetzij op een foto. En ik kan me toch echt niet meer herinneren waar dat nou was :wall:
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » vr 16 jun 2006, 9:38

Hanno schreef:Nog een redesignbord bij Hooipolder
Lettertype is wellicht redesign, maar de bies ziet er ouderwets (veel te afgerond) uit.
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
http://borden.plaatsengids.nl foto's van plaatsnaamborden
--Harry.

Via
2x4 autosnelweg

Bericht door Via » vr 16 jun 2006, 10:01

Op de toerit naar de A65/A58 bij afrit 10 (N269) richting 's-Hertogenbosch staat ook een bord in Uu met als tekst: ''richting 's-Hertogenbosch tijdig links uitvoegen''. Vanwege de parallelbanen die daar beginnen. Het bord is ook van RWS, dus uniek is het niet. Wel een foto waard. ;)

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » vr 16 jun 2006, 10:19

Kan ik 'm nog indienen??
Je kunt hem altijd mailen naar René. Eigenlijk is het niet de bedoeling dat foto's die meedoen met de fotowedstrijd eerder op het forum gepost worden...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Riva
autoweg

Bericht door Riva » vr 16 jun 2006, 16:38

Knooppunt nu ook met hoofdletter, dat was volgens mij in de standaardstijl niet het geval.
Rainier

Hanno
autoweg

Bericht door Hanno » vr 16 jun 2006, 17:22

Inderdaad, knooppunt niet met een hoofdletter in het huidige design:
Afbeelding

VTB
autoweg

Bericht door VTB » vr 16 jun 2006, 20:00

Nou is er in Redesign een speciaal knooppuntsymbooltje vervaardigd, wordt het niet eens gebruikt! :?
Wees niet ongerust:
VTB zal blijven meelezen en posten naar hartenlust. ;)

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » vr 16 jun 2006, 21:27

hoe ziet die er dan uit?
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Mark
Forumbeheerder

Bericht door Mark » za 17 jun 2006, 10:22

Ik heb gisteren op een kaart gezien dat de A59 rondom Hooipolder N59 was. Ook volgens het kaartje 'wegnummers op de borden'. Het was een Falkplankaart voor 1985, want de N4 bij Ypenburg lag er nog niet.

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » za 17 jun 2006, 10:46

In 1985 lag er ten westen van Hooipolder toch sowieso nog niets aan snelweg?
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Mark
Forumbeheerder

Bericht door Mark » za 17 jun 2006, 10:50

Volgens de kaart een klein stukje tot Made, om zo verder te gaan via de huidge N285.

IQ[]
expressweg

Bericht door IQ[] » za 17 jun 2006, 12:24

Ik vind dit bord vreselijk, het oogt heel erg druk :?
En inderdaad, waarom dan geen knooppuntsymbool? Ga dan niet zeggen dat dat niet mag volgens de richtlijnen bewegwijzering... :roll:

VTB
autoweg

Bericht door VTB » za 17 jun 2006, 14:35

Wouter N14 schreef:hoe ziet die er dan uit?
Tweede kolom, vijfde afbeelding van boven.
Afbeelding
In Redesign zou je mogen verwachten dat op een knooppunt-naamduidingsbord het woord "knooppunt" is vervangen door het speciaal ontwikkelde knooppunt-symbooltje. Het woord "Knooppunt" (met hoofdletter) is op een Redesign-bord in alle gevallen fout.
Wees niet ongerust:
VTB zal blijven meelezen en posten naar hartenlust. ;)

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » za 17 jun 2006, 14:46

dank je! Ziet er best aardig uit, al kan ik niet goed zien hoe verschillend hij nou is van het Duitse symbooltje.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » za 17 jun 2006, 16:57

Het knooppuntsymbool in redesign wijkt feitelijk nauwelijks af van de Duitse pendant.

Dat maakt het ook deste belachelijker dat voor het afritsymbool ANWB/NPK zelf iets in elkaar heeft zitten prutsen... :roll:
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

Via
2x4 autosnelweg

Bericht door Via » zo 18 jun 2006, 10:59

Dat knooppuntsymbool wordt wat mij betreft vandaag nog ingevoerd. :P

Matthijs
expressweg

Bericht door Matthijs » zo 18 jun 2006, 11:28

René schreef:Dat maakt het ook deste belachelijker dat voor het afritsymbool ANWB/NPK zelf iets in elkaar heeft zitten prutsen... :roll:
Wel, voor iets dat je niet zelf gemaakt heb kun je ook geen geld in rekening brengen. Geen wonder dus dat werkelijk elk pictogram zo prachtig geredesignd is.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » ma 19 jun 2006, 12:47

Wat is er toch mis met het redesign-afritsymbool, behalve dat het te groot is in combinatie met de gehanteerde lettergrootte? En waarom zou het symbool precies hetzelfde moeten zijn als in het buitenland. Ik heb liever eenzelfde achtergrondkleur voor bewegwijzering op snelwegen dan precies hetzelfde symbooltje. Kleine verschillen, zoals in het lettertype waarin de maximumsnelheid wordt aangegeven prima! Grote lijnen: liever uniformiteit binnen de EU!
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » ma 19 jun 2006, 13:49

Dus het KP-Hooipolderbord is helemaal geen redesign. Ze gebruiken alleen hetzelfde lettertype. Het kader is te rond, en het knooppuntsymbool wordt niet gebruikt.

Misschien is de grond waar de borden op staan (naast de weg dus) van de gemeente, en heeft de gemeente die borden daarom geplaatst.
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
http://borden.plaatsengids.nl foto's van plaatsnaamborden
--Harry.

E6
dorpsstraat

Bericht door E6 » di 20 jun 2006, 21:54

Vinny schreef:Wat is er toch mis met het redesign-afritsymbool, behalve dat het te groot is in combinatie met de gehanteerde lettergrootte? En waarom zou het symbool precies hetzelfde moeten zijn als in het buitenland. Ik heb liever eenzelfde achtergrondkleur voor bewegwijzering op snelwegen dan precies hetzelfde symbooltje. Kleine verschillen, zoals in het lettertype waarin de maximumsnelheid wordt aangegeven prima! Grote lijnen: liever uniformiteit binnen de EU!
Precies hetzelfde symbooltje is wat overdreven. Maar ik ben wel voor wat herkenbaarheid. En dan vind ik zeker dat het redesign-symbooltje voor buitenlanders een stuk herkenbaarder is dan het woord "afrit". Iemand die niets van Nederlands weet, kan het woord "afrit" net zo goed begrijpen worden als bijvoorbeeld "omleiding". Gezien de wijze waarop de afritnummers in Nederland aan de bebording zijn gehangen, is dat ook niet eens zo'n gekke gedachte.
Als je de afritbordjes dan ook nog eens voorziet van een kader dat een afritnummer direct onderscheidt van een wegnummer (mijn voorkeur is dan zoals bijvoorbeeld de Fransen of de Zweden doen), is de herkenbaarheid helemaal top en mag wat mij betreft ieder land verder de eigen kleuren en lettertypen kiezen.

Mikhail
expressweg

Bericht door Mikhail » di 20 jun 2006, 22:24

Ze hebben het afritsymbooltje verkracht :(

Mikhail
expressweg

Bericht door Mikhail » di 20 jun 2006, 22:26

Vinny schreef:Wat is er toch mis met het redesign-afritsymbool, behalve dat het te groot is in combinatie met de gehanteerde lettergrootte? En waarom zou het symbool precies hetzelfde moeten zijn als in het buitenland. Ik heb liever eenzelfde achtergrondkleur voor bewegwijzering op snelwegen dan precies hetzelfde symbooltje. Kleine verschillen, zoals in het lettertype waarin de maximumsnelheid wordt aangegeven prima! Grote lijnen: liever uniformiteit binnen de EU!
Daar pleiten veel mensen al lang voor hier opt forum! Maar of dit er ooit zal komen dat is maar de vraag, vooral de uniformiteit van de wegenbord wat betreft kleur, kijk maar naar Frankrijk verschillende kleurtjes. Bij jullie in Nederland 1 kleur!! Dat vind ik goed. In België ook 1 kleur, behalve de groene aanduidingen naar de snelwegen :?

Via
2x4 autosnelweg

Bericht door Via » wo 21 jun 2006, 11:06

Mikhail schreef:In België ook 1 kleur, behalve de groene aanduidingen naar de snelwegen :?
Als ze dat dan ook op de snelwegen consequent hadden doorgevoerd was er weinig mis mee. :P