Coen Tunnel schreef:Dat zal nooit meer gebeuren en concrete plannen zijn daar in ieder geval de afgelopen decennia ook nooit voor geweest.
Doch, er was in de jaren '70 een plan om de Zillertalautobahn vanaf Jenbach (bij de Inntal Autobahn) door te laten lopen langs de Achensee en Tegersee, om vervolgens de Alemagna-Autobahn aan te laten sluiten op de Duitse A8 bij Holzkirchen.
Pino schreef:Heel cru gezegd heb je dan nu ook al een Venezia - München verbinding. Hij loopt via de Brennerautobahn, en dan een stukje naar het oosten over de A4. Met op termijn wellicht een shortcut over de Valdastico Nord. Kortom, het wordt een beetje een hellend vlak.
Eigenlijk klopt deze beredenering niet helemaal. Je moet in de huidige situatie de München-Modena verbinding combineren met de Torino-
(Milano)-Venetië-
(Trieste) verbinding om van München naar Venetië te komen. Er is dus weliswaar een mogelijkheid om over de snelweg vanaf München naar Venetië te komen, maar dat betekend helemaal in een punt (omrijden) via Verona, en dus geen échte verbinding. Er zit volgens mij toch wel duidelijk verschil tussen een verbinding (van diverse snelwegen) en een mogelijkheid om ergens te komen via de snelweg. De laatste optie kan een heel eind omrijden betekenen.
Coen Tunnel schreef:Maar niet in de vorm van een complete A27 die geheel tot München loopt, hooguit dat de A27 ooit op een andere weg (de Autostrada del Brennero/Brennerautobahn of de Inntalautobahn) zal aansluiten om zodoende een kortere route naar München te bewerkstelligen dan via Verona of via de Tauerntunnel.
Dan heb je toch feitelijk een Venetië-München verbinding? Het loopt welliswaar niet via één snelweg, maar wel duidelijk in een bepaalde lijn / route. In jou geval via de Inntal Autobahn. Er zijn zat grote verkeersverbindingen te noemen die van meer dan één snelweg gebruik maken, maar toch in een bepaalde lijn en/of traject liggen.
Pino schreef:Een verlenging van de A27 richting Cortina zie ik er nog wel komen. Uitbouw van de aanrijdroute naar de Felbertauern niet, om de doodsimpele reden dat Brenner en Tauern meer dan genoeg capaciteit hebben en de Felbertauern niet. Wel zie ik nog wel een rol weggelegd voor de SS49 als oost-westroute. Hij kan een mooie verbinding vormen tussen de A22 enerzijds en de Tauernroute / Oostenrijkse A2 anderzijds.
Inderdaad, zo zie ik het ongeveer ook gebeuren, omdat hierover sinds 2010 weer deels 'echte' plannen bestaan. Het alternatief om de A27 via Tolmezzo en de Plöckenpaß te laten lopen zie ik eigenlijk niet zo zitten, omdat dan eigenlijk de Felbertauern route als Transitkorridor gebruikt gaat worden. En dat is nou net een punt wat Oostenrijk niet wil hebben en ook nooit de planning was. Over een Felbertauernautobahn heb ik dan ook nog nooit gehoord.
De SS49 (E66) is overigens als voor een groot deel uitgebouwd tot een ongelijkvloerse autoweg. Bruneck heeft als sinds de jaren '90 een grootse bypass gekregen met tunnel en dalviaduct. Ook Welsberg en Tasten heeft sinds 2007 een bypass gekregen (met ongelijkvloerse kruising) en de SS49dir (Autobahnzubringer Brixen) is ook al reeds ongelijkvloers uitgebouwd. Daarnaast heeft Oostenrijk de B100 (E66) tussen Lienz en Spittal an der Drau behoorlijk uitgebouwd met diverse bypasses en diverse tunnels met ongelijkvloerse aansluitingen. Wat dat betreft is de E66 al een heel aardig eind opweg.
In ieder geval heb ik twee jaar terug eens zeer gedetailleerde en recente bouwtekeningen van de A27 gezien vanaf het huidige einde bij Pian di Vedoia naar Pieve di Cadore. Dat is al een hele stap in de richting van een verbinding naar Cortina en/of Toblach.
Coen Tunnel schreef:Nee, niet helemaal. Fransen en Spanjaarden noemen Duitsland Allemagne of Alemania, maar in het Italiaans is Alemagna niet een synoniem voor geheel Duitsland. Alemagna/Alemannia was de naam van provincie die er in het rijk van Karel de Grote was:
Interessant verhaal!

Dat Alemagna een synoniem was voor Duitsland (of een gebied daarvan) heb ik ook maar op wikipedia gelezen. Je beredering lijkt me wel logisch.
Vinny schreef:Vanuit Italiaans perspectief betekent dit gewoon dat de naamgeving wel degelijk suggereert dat de A 27 ooit naar het noorden zou worden doorgetrokken.
Dat lijkt me dan ook een logische verklaring voor het geheel. Verder zou ik het in ieder geval niet meer weten.
Coen Tunnel schreef:Zuid-Tirol was voor WO I een deel van het Oostenrijkse Rijk.
Daarover heb ik heel veel gezien en gelezen tijdens m'n vakantie in Bruneck in 2007. Bij de welbekende bergtoppen 'Drei Zinnen' heeft een behoorlijk gevecht plaatsgevonden. Volgens mij wilde Tirol (samen met Zuid en Oost-Tirol) ooit een eigen staat vormen en wilde Vorarlberg zich bij Zwitserland aansluiten.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"