Ontwikkeling van de filedruk
Moderator: Moderatoren
-
- 4x5 autosnelweg
Re: Ontwikkeling van de filedruk
De ANWB is niet meer het instituut van weleer...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
- autoweg
-
- Moderator
TomTom heeft de Traffic Index 2020 online gezet: https://www.tomtom.com/en_gb/traffic-index/ranking/
De Nederlandse lijst: https://www.tomtom.com/en_gb/traffic-in ... country=NL
Ik heb overigens wel mijn vraagtekens bij deze data. De gemiddelde congestion level in Zwolle is bijvoorbeeld 16%. Maar kijk je naar de live data dan geeft hij ook 7-13% congestie midden in de nacht aan. In mijn ervaring staat er bijna nooit file in Zwolle, ik kan gewoon om 17 uur over de ringweg rijden zonder in de file te staan. Als dit het beeld overal is dan verklaart dat wellicht ook waarom de ANWB steeds met die waanzinnige congestiecijfers komt.
De Nederlandse lijst: https://www.tomtom.com/en_gb/traffic-in ... country=NL
Ik heb overigens wel mijn vraagtekens bij deze data. De gemiddelde congestion level in Zwolle is bijvoorbeeld 16%. Maar kijk je naar de live data dan geeft hij ook 7-13% congestie midden in de nacht aan. In mijn ervaring staat er bijna nooit file in Zwolle, ik kan gewoon om 17 uur over de ringweg rijden zonder in de file te staan. Als dit het beeld overal is dan verklaart dat wellicht ook waarom de ANWB steeds met die waanzinnige congestiecijfers komt.
-
- 2x5 autosnelweg
Het is eigenlijk heel eenvoudig. Als je over een rit 10 minuten kan doen en je doet er 12 minuten over dan is dat een congestie van 20%. Jij noemt dat meteen 'file' maar dat hoeft het natuurlijk niet te zijn. Als ik twee keer een verkeerslicht heb dat net op rood springt, dan kan dat al 2 minuten vertraging geven zonder dat dat aanvoelt als file.
-
- Moderator
Tja als je elk rood verkeerslicht mee gaat rekenen dan is het maar de vraag wat deze data over 'congestie' nou echt zegt. Als je 16% congestie hebt dan duurt een rit van free-flow 30 minuten dan 35 minuten. Maar veel ritten in een kleine stad duren korter. Dus dan kan je met 1 rood verkeerslicht of een gesloten overweg meer dan gemiddeld al een congestieniveau van 15% of meer bereiken (code geel in de TomTom data).
-
- 2x5 autosnelweg
Misschien is congestie in deze definitie een wat overdreven term. Ik zou zelf kiezen voor 'vertraging'. Bij congestie denk ik ook aan de wat zwaardere opstoppingen.
-
- verkeersader
JE zou eigenlijk de gemiddelde wachttijd bij een stoplicht standaard mee moeten tellen bij het bepalen van de baseline van de rijtijd om de congestie te bepalen en dus niet de minimale rijtijd (als je die toch niet kunt halen doordat er nu eenmaal stoplichten staan). Of een kruising stoplichten heeft zal vast wel iets zijn wat bekend is bij tomtom....
-
- Moderator
Als er zelfs om 3 uur 's nachts een congestieniveau van 7 - 13% wordt berekend, terwijl er dan nagenoeg geen verkeer op de weg is, zegt dat wellicht wel dat die baselines niet reëel zijn. Misschien is dat een scenario dat een paar procent van het verkeer toevallig alles groen heeft. In Zwolle staan overigens bijna alle VRI's in de nacht op oranje knipperen, dus dan is het nog vreemder.
-
- 2x3 autosnelweg
Opmerkelijk. Veelal staan ze, ook diep in de nacht, op wachtstand rood. Om racen te voorkomen, zo zegt men.
Donateur Vereniging Wegenforum
-
- Hoofdmoderator

Enne gojje mins blieft altied leave.
-
- 2x2 autosnelweg
-
- 2x5 autosnelweg
Rustigere kruispunten in Den Bosch gaan al vrij vroeg in de avond op knipperen. Vind ik een prima keuze.Snelwegfreak schreef: ↑do 14 jan 2021, 11:38Is gewoon een gemeentelijke keuze, dus het kan overal anders zijn.
-
- 2x5 autosnelweg
Randweg helaas niet, Via. Daar kun je op geen enkel kruispunt op een groene golf rekenen al duurt het wachten nooit lang. En die bij de Oude Engelenseweg/Transferium mag je gewoon hard in de remmen vanwege de flitspaal.
Die bij Motel Vught is helemaal irritant als je van de A2/A65 komt. Je kunt namelijk verkeer vanuit de Postweg niet zien wachten
Die bij Motel Vught is helemaal irritant als je van de A2/A65 komt. Je kunt namelijk verkeer vanuit de Postweg niet zien wachten

-
- autoweg
Kan het niet zo zijn dat door de (slimmere) ontwikkeling van vri's de noodzaak tot oranje knipperen gedaald?
Naar mijn indruk zie ik toch minder verkeerslichten op oranje knipperen (in de randuren) staan dan een jaar of 20 geleden.
Naar mijn indruk zie ik toch minder verkeerslichten op oranje knipperen (in de randuren) staan dan een jaar of 20 geleden.
-
- 2x5 autosnelweg

En veel van dat soort rustigere VRI-kruispunten zijn ook tot rotonde omgevormd.
-
- Moderator
De derde rapportage Rijkswegennet 2020, met cijfers over heel 2020: https://www.rijksoverheid.nl/ministerie ... et-t3-2020
De filedruk nam in 2020 met 68% af.

De filedruk nam in 2020 met 68% af.

-
- 2x5 autosnelweg
Het wordt wel interessant hoe het najaar 2021 gaat verlopen. Komen we dan al weer op het niveau van 2019, of komt de jaarfilezwaarte wat lager uit?
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer
-
- 2x4 autosnelweg
Vanwege de verwachting dat enkele dagen per week thuiswerken een blijvertje is zal de filezwaarte vast lager uitvallen dan 2019.
-
- Moderator
Ik verwacht dat de verkeersprestatie sterker zal herstellen dan de filedruk. De filedruk zal zeker toe gaan nemen, maar vanwege het thuiswerken zal dit denk ik minder zijn dan 2019 en eerder. Maar dan krijg je ook meer verkeer buiten de spits dus de verkeersprestatie (afgelegde kilometers) zal denk ik vrij snel weer terug zijn op het pre-corona niveau of iets daaronder. Dat effect zag je in september-oktober al.
-
- 2x5 autosnelweg
Ik zit nog wel eens overdag op de weg, maar het is buiten de spitsuren eigenlijk vervelend druk in mijn beleving.
-
- 2x3 autosnelweg

-
- expressweg
Ik heb het rapport eens bekeken, blijft toch opvallend dat 7 van de 10 punten (file top10) op de Ruit/Ring van Rotterdam zijn.
Daar waar ik de Ring van Antwerpen als de "draaideur van Vlaanderen zie", zijn er in de regio Rotterdam zat mogelijkheden (A-wegen) om de Ruit te mijden.
Ook opvallend is dat de volledige A20 in de File top50 staat. Is dat 1 van de eerste keren dat een A-weg (langer dan 10km) volledig in de File top50 terecht komt?
Daar waar ik de Ring van Antwerpen als de "draaideur van Vlaanderen zie", zijn er in de regio Rotterdam zat mogelijkheden (A-wegen) om de Ruit te mijden.
Ook opvallend is dat de volledige A20 in de File top50 staat. Is dat 1 van de eerste keren dat een A-weg (langer dan 10km) volledig in de File top50 terecht komt?
-
- woonerf
-
- autoweg
Mijn persoonlijke ervaring: in de spits redelijk druk, maar zonder echte files. Niet die vervelende dagelijkse files van voor de coronatijd.
Enige uitzondering: de vrijdagmiddag. Dan is het iig op de A29 super druk met vakantieverkeer richting Zeeland. Waarschijnlijk ook omdat het dan op de N59 opstroopt.
Enige uitzondering: de vrijdagmiddag. Dan is het iig op de A29 super druk met vakantieverkeer richting Zeeland. Waarschijnlijk ook omdat het dan op de N59 opstroopt.
Een volk dat leeft bouwt aan zijn toekomst
-
- woonerf
De vrijdagmiddag is al een tijdje weer als vanouds, zo ook deze middag: 

-
- woonerf
De filezwaarte per maand sinds januari 2015:

De filezwaarte van september tot en met de 13e bedraagt ongeveer 280.000 kmmin. Na de 13e zijn er meer werkdagen dus misschien komt de filezwaarte op ongeveer 650.000-700.000 kmmin uit? Pre-corona is ongeveer een miljoen kmmmin.

De filezwaarte van september tot en met de 13e bedraagt ongeveer 280.000 kmmin. Na de 13e zijn er meer werkdagen dus misschien komt de filezwaarte op ongeveer 650.000-700.000 kmmin uit? Pre-corona is ongeveer een miljoen kmmmin.
-
- woonerf
En de eindstand bedraagt 986488,063 kmmin...King_Grey schreef: ↑di 21 sep 2021, 16:55 De filezwaarte per maand sinds januari 2015:
-
- zandpaadje
Hoi mensen, ik ben nieuw op dit forum. De vraag die ik wil stellen denk ik dat het in dit topic wel kan:
Waarom zie ik met de filedruk dat het binnen grote steden sinds de kleine lockdown niet echt minder is geworden maar dat het binnen snelwegen wel rustiger is?
Waarom zie ik met de filedruk dat het binnen grote steden sinds de kleine lockdown niet echt minder is geworden maar dat het binnen snelwegen wel rustiger is?
-
- autoweg

Met vriendelijke groet,
Peter Schoeber uit Remmerden
Peter Schoeber uit Remmerden
-
- Moderator
Het viel in maart-april 2020 (de allereerste lockdown) al op dat het op de reguliere wegen nog best wel druk was terwijl de autosnelwegen amper verkeer hadden. Kennelijk werd er stukken minder gereisd naar werk, familie & recreatie, maar wel nog voor lokale doeleinden. Dat was in de tijd dat een volle parkeerplaats bij een bosgebied al reden was tot paniek.