Ontwikkeling van de filedruk
Moderator: Moderatoren
-
- expressweg
Re: Ontwikkeling van de filedruk
Zo te zien heeft de aanpassing van de A15 bij Papendrecht wel geholpen. Punt alleen is dat de locatie een stuk richting Gorinchem is opgeschoven en precies daar valt de 3e rijstrook af (richting DE).
Overigens is het stukje A12 bij Duiven ook wel opvallend te noemen
Overigens is het stukje A12 bij Duiven ook wel opvallend te noemen
-
- 2x3 autosnelweg
De verbredingen etc. rond Amsterdam (SAA, omlegging Badhoevedorp etc) lijkt ook een positief effect te hebben, want er staan geen snelwegen rond de hoofdstad in de top 10 (hoewel er nog wel de nodige files op de wegen rond Amsterdam staan). Wie zei dat wegen aanleggen/verbreden niet hielp?
-
- Moderator
Amsterdam is sinds pakweg 2014 flink gedaald op de fileranglijsten doordat er zoveel grote projecten gereed kwamen. Dat effect zag je ook op de TomTom Congestion Index, Amsterdam is nu weinig filegevoelig vergeleken met andere Europese steden. Rotterdam is wel een ander verhaal.
Ruim 65% van de filezwaarte staat buiten de file top 50. Dus er zijn veel meer trajecten die filegevoelig zijn dan alleen de top 50.
-
- verkeersader
Ik denk ook dat Amsterdam nog meer dan andere steden een Covid thuiswerk naijl effect heeft. Het bleef richting Amsterdam het langste rustig, omdat er relatief veel kenniswerkers werken die het gemakkelijkst thuis werken en dat blijven doen.
Diegenen waar de beleidsverwachting op gebaseerd was dat het na Covid nooit meer druk op de weg zou zijn.... Helaas geldt dat veel minder rond Rotterdam en steden buiten de randstad.
Opvallend dat er geen delen van de A4 tussen den Haag en Amsterdam meer in de top 10 staan. Terwijl de geplande uitbreidingen op de lange baan zijn geschoven.
Schande inderdaad van de Ketheltunnel, door die filedosering had dat stuk A4 net zo goed niet aangelegd kunnen worden. Ik vrees dan ook het zuidasdok A10
Diegenen waar de beleidsverwachting op gebaseerd was dat het na Covid nooit meer druk op de weg zou zijn.... Helaas geldt dat veel minder rond Rotterdam en steden buiten de randstad.
Opvallend dat er geen delen van de A4 tussen den Haag en Amsterdam meer in de top 10 staan. Terwijl de geplande uitbreidingen op de lange baan zijn geschoven.
Schande inderdaad van de Ketheltunnel, door die filedosering had dat stuk A4 net zo goed niet aangelegd kunnen worden. Ik vrees dan ook het zuidasdok A10
-
- 2x3 autosnelweg
Staat op #22 genoemd als A4. Gaat om richting Bergen op Zoom, richting Rotterdam staat inderdaad buiten de top 50.
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...
-
- autoweg
Die had ik over het hoofd gezien.
Naar mijn ervaring zijn de files aan de zuidkant, dus richting Rotterdam, meestal zwaarder. Maar daar is het erg afhankelijk van de dag. De ene dag rij je zo door tot het begin van de brug, de andere dag kruip je kilometers met een gangetje van 10 km/u. Aan de noordkant is het wegbeeld elke dag hetzelfde. Langaamrijdend vanaf een paar km voor de brug, maar niet echt heel veel vertraging.
Naar mijn ervaring zijn de files aan de zuidkant, dus richting Rotterdam, meestal zwaarder. Maar daar is het erg afhankelijk van de dag. De ene dag rij je zo door tot het begin van de brug, de andere dag kruip je kilometers met een gangetje van 10 km/u. Aan de noordkant is het wegbeeld elke dag hetzelfde. Langaamrijdend vanaf een paar km voor de brug, maar niet echt heel veel vertraging.
Een volk dat leeft bouwt aan zijn toekomst
-
- expressweg
Richting Rotterdam wordt de file gesplitst in een A4-file en een N59-file, die daardoor beide buiten de top 50 vallen.
-
- autoweg
Kijken ze naar de hoeveelheid vertraging/hinder per auto, of kijken ze ook naar het aantal auto's wat er last van heeft?
Die invoeging van de N59 is ongetwijfeld wel de oorzaak waarom de files zuid zoveel zwaarder zijn dan noord.
Die invoeging van de N59 is ongetwijfeld wel de oorzaak waarom de files zuid zoveel zwaarder zijn dan noord.
Een volk dat leeft bouwt aan zijn toekomst
-
- 2x5 autosnelweg
De jaarlijkse Tomtom-index is weer verschenen: https://nos.nl/artikel/2463856-spitsrij ... -rotterdam
Aan kop staat Rotterdam, gevolgd door Haarlem en Nijmegen met de steden met de grootste vertraging in de spits.
Van Haarlem was ik niet zo verbaasd, dat is een tweede Amsterdam geworden, waar fietsers ruim baan krijgen met dito slecht geregelde verkeerslichten voor auto's. En daarnaast worden wegen heringericht met minder capaciteit en met 30 km/h.
Aan kop staat Rotterdam, gevolgd door Haarlem en Nijmegen met de steden met de grootste vertraging in de spits.
Van Haarlem was ik niet zo verbaasd, dat is een tweede Amsterdam geworden, waar fietsers ruim baan krijgen met dito slecht geregelde verkeerslichten voor auto's. En daarnaast worden wegen heringericht met minder capaciteit en met 30 km/h.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer
-
- 2x5 autosnelweg
De ANWB meldt dat de filezwaarte in de eerste helft van 2023 15% groter is dan in de eerste helft van 2019:
https://nos.nl/artikel/2480986-files-we ... coronatijd
Dat bevestigt volgens mij ook wel het beeld dat we hier hebben.
https://nos.nl/artikel/2480986-files-we ... coronatijd
Dat bevestigt volgens mij ook wel het beeld dat we hier hebben.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
-
- 2x4 autosnelweg
In combinatie met het feit dat het gebruik van het ov niet terug is op het niveau van voor corona hebben veel mensen kennelijk definitief de overstap naar de auto gemaakt.
-
- autoweg

-
- woonerf
-
- dorpsstraat
Het verschil is dus ongeveer 37%:
-> https://open.overheid.nl/documenten/ron ... 67f19a/pdfDe nieuwe methodiek heeft als gevolg dat er een grotere hoeveelheid files wordt gerapporteerd binnen Rijkswaterstaat. De nieuwe FCD-gebaseerde data is fijnmaziger en over het gehele Rijkswegennet beschikbaar. Op basis van vergelijkingen tussen data van Rijkswaterstaat en de ANWB over de jaren 2019 - 2022 is te concluderen dat er gemiddeld over het hoofdwegennet in heel Nederland ongeveer 37 procent meer filezwaarte wordt gerapporteerd, bij een gelijk verkeersbeeld.
De toename in filezwaarte is echter wel locatie-afhankelijk. Met name locaties waar in het verleden met een beperkt aantal inductielussen werd gemeten, kennen met de nieuwe methode een grotere toename dan 37 procent. Dit maakt dat op de wegen waar inductielustechnologie ligt de toename minder groot is dan op de wegen waar geen inductielustechnologie is.
Rondom Knooppunt Hooipolder bijvoorbeeld is de filedruk over juni 2022-mei 2023 tot meer dan 200% hoger op sommige locaties ten opzichte van 2019 terwijl de hoeveelheid verkeer in die periode lager was, circa 5%. Op sommige locaties is de stijging amper meetbaar omdat er al veel meetlussen lagen. Locaties vergelijken met het verleden is zo haast onmogelijk. Landelijk blijft dat wel mogelijk. In de publieksrapportage is de reeks tot 2010 vermenigvuldigt met 1,37.