Ontwikkeling van de filedruk

Bespreek hier alles over de Nederlandse autosnelwegen, wat je niet in de andere subfora kwijt kunt. Zoals geschiedenis, gebruik, knooppunten, aansluitingen, intensiteiten, etcetera.

Moderator: Moderatoren

simon
autoweg

Re: VID: Filedruk spectaculair afgenomen door extra rijstrok

Bericht door simon » ma 05 sep 2011, 16:35

captain007 schreef:Wat betreft werkzaamheden klopt het wel aardig. Volgens mij was het vorig jaar nog een aantal keren raak op de A1 door werkzaamheden aan de wisselbaan. En wat betreft dat natte weer. Dat is inderdaad flauwe kul. Strandfiles staan zowieso meestal al op het OWN en dan worden ze niet eens door de ANWB gemeld.
Nog nooit op een mooie dag richting kust gereden? Als het echt goed weer is staan er tientallen kilometers file richting kust.

Afgelopen goede vrijdag: 140 km file rond het middaguur, met name op de Oost->West verbindingen.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 22 nov 2011, 11:53

Rijkswaterstaat schreef:Filedruk daalt dertig procent

De verbreding van wegen en de openstelling van spitsstroken hebben geleid tot een betere doorstroming op de rijkswegen. De filedruk is in vanaf juli tot en met half november met 30% gedaald tegenover dezelfde periode in 2010. De filedruk is op het laagste niveau in acht jaar terwijl het verkeer met 2,2 procent is toegenomen. Ten opzichte van januari van dit jaar is de filezwaarte met ruim 17% gedaald.

De filedruk is gedaald doordat er in de afgelopen periode op verschillende plaatsen wegen zijn verbreed en spitsstroken zijn opengesteld. Dit heeft bijvoorbeeld op grote delen van de A1, A12 en A50 geleid tot een betere doorstroming. Op de A2 tussen Amsterdam en Den Bosch zijn de files nagenoeg helemaal verdwenen. Weggebruikers op de A12 tussen knooppunt Oudenrijn en knooppunt Gouwe (A12) profiteren het meeste. Hun reistijd in de avondspits is bijna met 7 minuten verkort.
Camiel :worship:

en de kwartaalmonitor Q3 2011:
PDF

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Bericht door Seat Ibiza » di 22 nov 2011, 13:01

^^
Zonder te bestrijden dat de extra rijstroken gezorgd hebben voor een afname van het aantal files, vraag ik me wel af hoeveel de afname (of toename?) zou zijn geweest als er niet zo'n groot aantal verbredingen was doorgevoerd.

nederland24
2x2 autosnelweg

Bericht door nederland24 » di 22 nov 2011, 16:44

Daarbij moet ook vermeld worden, dat het weer ook wel meezat deze herfst. Anders was de filedruk waarschijnlijk veel minder heftig gedaald.

Peter
2x3 autosnelweg

Bericht door Peter » di 22 nov 2011, 17:07

Volgens mij was (vroeg)herfst 2010 niet veel slechter dan 2011. Met name veel wind en regen zorgen voor meer auto's EN voorzichtiger rijgedrag.

Gegeven de crisis zal de autonome groei van het autoverkeer wel rond de 0 hebben gelegen, maar die cijfers zijn vast (tzt) beschikbaar, hoewel de groei ook weer van die extra stroken afhangt.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Paulw
dorpsstraat

Bericht door Paulw » di 22 nov 2011, 17:09

Wat mij nou interessant lijkt om te weten, zijn er gegevens van het aantal ongevallen op de wegen die ondanks verbreed zijn. En hoe deze staan in relatie tot voor de verbreding?

chriskrusz
autoweg

Bericht door chriskrusz » di 22 nov 2011, 17:17

Er staat in het bericht volgens mij min of meer dat terwijl het verkeer met 2.2 procent is gegroeid, de files juist met 30% zijn verminderd.

jelger
expressweg

Bericht door jelger » wo 23 nov 2011, 19:22

.. foetsie! ...
Laatst gewijzigd door jelger op ma 08 mar 2021, 22:05, 1 keer totaal gewijzigd.

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » wo 23 nov 2011, 21:12

Deze verlichting is vrij duurzaam, tenzij de politiek in de toekomst plots overal weer nieuwe bedrijfsterreinen en woonwijken wil neerplempen die ze nu nog niet bedacht hebben. Want dat veroorzaakt verkeersverplaatsingen. Dat is ook hetgeen we vanaf 1973 hebben gezien: wel overal ruimtelijk van alles neerplempen, maar geen wegen verbreden. Pas nu zijn we eindelijk een keer met de bezem gaan vegen.
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

Seat
autoweg

Bericht door Seat » do 24 nov 2011, 16:04

^^ Een aantal factoren speelt dan mee:
- de beroepsbevolking zal niet meer groeien
- nieuwe woonwijken worden amper gebouwd
- kantoorterreinen hebben veel leegstand: ook daar amper nieuwe ruimtelijke ontwikkelingen

Dat een paar extra rijstroken zoveel oplevert, ook economisch gezien, jelger, is inderdaad voor de hand liggend, maar leg jij dat de GroenLinks-lobby maar eens uit. :top:

Chris
Moderator

Bericht door Chris » do 24 nov 2011, 16:15

Ik vermoed zelf dat de A2 Deil - Empel niet zo filevrij zal blijven. Alhoewel de files hier met meer dan 90 procent zijn afgenomen, zijn de intensiteiten hier vrij hoog (130.000 voertuigen). Eigenlijk had dit stuk ook naar 2x4 rijstroken gemoeten, want het verkeersbeeld is min of meer hetzelfde als Everdingen - Deil. Alleen zit daar nogal een kostenplaatje aan (2 nieuwe rivierbruggen).

Als je een 2x2 snelweg pas bij 90.000 voertuigen verbreed naar 2x3 betekent dat die snelweg al jaren veel meer verkeer verwerkt dan deze idealiter kan verwerken. In veel landen gaat men al bij 60.000 - 70.000 voertuigen naar 2x3, in Nederland vaak pas later. Dit betekent wel dat als de snelweg dan naar 2x3 verbreed is, die extra capaciteit meteen vrij ver benut wordt. Op dit soort trajecten is 2x4 veel robuuster. Alleen zijn de kosten van een verbreding naar 2x4 vaak veel hoger omdat dan alle kunstwerken aangepast moeten worden, 2x3 past vaak nog wel zonder significante aanpassingen bij snelwegen die eind jaren 60 en in de jaren 70 gebouwd zijn.

Peter
2x3 autosnelweg

Bericht door Peter » do 24 nov 2011, 16:19

Er zullen een aantal mensen die nu met het OV gaan, de auto nemen. Omdat dat sneller is, danwel meer comfort geeft bij een gelijkwaardige reistijd, waar eerder (door files) de reistijd per auto aanzienlijk langer was. Dat proces zal met name tot 2-3 jaar na oplevering plaatsvinden. Dit aantal zal wellicht 5-10% zijn van bestaand verkeer, geen 25-33% (de gemiddelde capaciteitsuitbreiding). De files zullen dus (als nu de wegverbredingswerkzaamheden stil gelegd zouden worden) weer iets toenemen, ook al verandert het aantal reis-kms niet door de economische crisis.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » do 24 nov 2011, 16:28

^^
Het gros van de OV-gebruikers is captive.
Stel dat 25% van de OV reizigerskilometers in aanmerking komt voor overgang naar autogebruik (non-captive), dan is dat al héél veel, en van de reizigers die dat kunnen zou ongeveer de helft daadwerkelijk overstappen, dan praat je over circa 2,5 miljard reizigerskilometers. Als die naar de weg gaan, dan vervalt veel omrij-afstand, waardoor op de weg zelf circa 2 miljard personenverplaatsingskilometers worden toegevoegd. Dat levert zo'n 1,8 miljard voertuigkilometers op. Op een totaal van 150 miljard per jaar. De gevolgen daarvan op de files zijn NIHIL. In de praktijk verwacht ik echter dat niet de helft, maar nog geen 5% van de OV-gebruikers zal overstappen, want voor veel verplaatsingen gold altijd al dat de auto sneller was, maar dat de betreffende keuzereizigers vooral gemotiveerd waren om ideële en/of financiële redenen. Dat laatste verandert niet. In het geval zo'n kleine groep overstapt, dan is het effect op de files vrijwel nul.

Het verhaal dat bredere wegen heel veel meer mensen uit het OV trekt en daarmee files veroorzaakt, zet ik dan ook bij in het groot archief der verkeerssprookjes. Een sprookje wat maar al te graag door bepaalde politieke partijen wordt gecultiveerd om te pleiten voor minder geld naar asfalt en meer geld naar OV. Je kunt het demagogie noemen, maar wellicht ook populisme. In elk geval heeft de PVV duidelijk geen monopolie op dergelijke technieken.
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

nederland24
2x2 autosnelweg

Bericht door nederland24 » do 24 nov 2011, 18:16

Ze zeggen wel dat de files zijn afgenomen, maar daar heb ik gisteren vrij weinig van gemerkt, terwijl het behoorlijk mooi weer was. :kwaad:

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » do 24 nov 2011, 18:59

Je mag mijn woon-werk traject wel eens rijden! Dankzij spitsstroken op de A10, A4 en A9 is mijn avondspits afgelopen jaar volledig filevrij geworden. Dat scheelt me al gauw 10-15 minuten. In mijn ochtendspits heb ik alleen nog de trechter van Raasdorp (A9) die voor file zorgt, de rest is eveneens filevrij. :top:

nederland24
2x2 autosnelweg

Bericht door nederland24 » do 24 nov 2011, 19:02

Gisteren was er tussen Rotterdam-Centrum op de A16 en Bodegraven continue langzaam rijdend verkeer. Al weet ik niet hoe het normaal op dit stuk is. Normaal gesproken heb ik geen last van de spits.

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » do 24 nov 2011, 19:06

Bij Bodegraven staat altijd file, alleen is die file tegenwoordig veel langer dan vroeger.

jan
autoweg

Bericht door jan » do 24 nov 2011, 21:29

Chris schreef:Ik vermoed zelf dat de A2 Deil - Empel niet zo filevrij zal blijven.
Dat is het nu al niet meer. Standaard staat er elke avond een korte langzaam rijdende file voor Waardenburg. 's Ochtends wil het in noordelijke richting bij KP Empel weleens haperen, vooral op de parallelbaan en op de verbindingsboog van de A59 uit Waalwijk. Eenmaal de Maas over begint het dan weer te rijden.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 27 dec 2011, 13:13

ANWB schreef:Spectaculaire daling filezwaarte in 2011

Volgens berekeningen van de ANWB is de filezwaarte* in 2011 spectaculair gedaald. Ten opzichte van de gemiddelde filezwaarte van de afgelopen vijf jaar is er een daling van 27 procent. Volgens de ANWB hebben vooral automobilisten in de regio Amsterdam dat gemerkt. Op de snelwegen rond Rotterdam waren de files niet veel korter, toch was daar de daling 8 procent.

De belangrijkste oorzaken van de afname zijn het gunstige weer in het afgelopen jaar en de opening van spitsstroken. In de regio Amsterdam zijn spitsstroken aangelegd op de A1 en de A9. In de regio Rotterdam hebben de snelwegen geen extra rijstroken gekregen. De invloed van het weer werd wederom aangetoond op 21 november. Door de mist hield Rijkswaterstaat de spitsstroken gesloten en stond er tijdens de ochtendspits meer dan 450 kilometer file.

De A2 Amsterdam - ‘s-Hertogenbosch is uit de file top 10 verdwenen. Extra rijstroken zorgen daar voor kortere files. De A4 tussen Amsterdam en Den Haag blijft het grootste knelpunt tijdens de spits. In tegenstelling tot de landelijke daling is de filezwaarte daar zelfs toegenomen. Ook op de A50 Arnhem - Eindhoven waren de files dit jaar weer langer.

De drukste spitsen zijn de dinsdagochtend- en de donderdagavondspits.

Vergeleken met 2010 zijn de files 25 procent korter.

nederland24
2x2 autosnelweg

Bericht door nederland24 » di 27 dec 2011, 14:43

Veel knelpunten, die nog hoog in de lijstjes staan, zullen binnenkort behoorlijk zakken in de lijst of zelfs helemaal verdwijnen.

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » di 27 dec 2011, 14:57

^^Of binnenkort terug aangroeien.

keokiracer
2x3 autosnelweg

Bericht door keokiracer » di 27 dec 2011, 15:36

De voorlopige file top 10 van Nederland: Het meest opvallende is wel dat afrit Yerseke in de top 10 is gekomen (plek 6) vanwege de problemen met de Vlaketunnel eerder dit jaar.
VID schreef:Brug over de Oude Rijn (A4) grootste knelpunt van 2011

27 december 2011, 05:21
De Brug over de Oude Rijn in de A4 richting Delft was in 2011, net als een jaar eerder, het grootste fileknelpunt. In 2011 gingen daar naar schatting ruim 1,6 miljoen uren verloren door de stagnatie die het gevolg is van de slechts twee rijstroken die daar beschikbaar zijn. Daarmee was de filedruk op die locatie bijna 8 % groter dan een jaar eerder.

In februari, wanneer het nieuwe aquaduct onder de Oude Rijn in gebruik wordt genomen, zal het knelpunt goeddeels zijn verholpen. Het verkeer gaat dan over drie (versmalde) rijstroken per rijrichting, totdat ook het andere deel van het aquaduct gereed is.

Dat is ook goed nieuws voor de automobilisten die richting Amsterdam rijden, want in die rijrichting veroorzaakt de flessenhals steeds meer problemen. Zoeterwoude-Rijndijk op de A4 richting Amsterdam is goed voor een tiende plaats in de lijst met knelpunten over 2011.

Traditiegetrouw maakt de VerkeersInformatieDienst op 1 januari de filestatistieken over het voorgaande jaar bekend. Het geringe aantal files in de laatste dagen van het jaar zal de top tien van fileknelpunten echter niet meer veranderen, zo is de verwachting. Op 1 januari verschijnt ook een nadere analyse van 2011 als filejaar. Voorlopig staat de teller wat betreft de filedruk in de top 10 op een daling van ruim 13% ten opzichte van 2010. Over heel Nederland daalde de filedruk meer: met nog een beetje 2011 te gaan stond er 24,2% minder file ten opzichte van vorig jaar.

Code: Selecteer alles

De Top 10 fileknelpunten over 2011 ziet er (per 26 december 2011) als volgt uit: 
plaats		kmmin	weg	hoofdrichting	koplocatie	plaats in 2010 
1	=	302282	A4	Amsterdam -> Delft	Brug over de Oude Rijn	1 
2	^	265244	A50	Arnhem -> Oss	Ewijk	5 
3	^	175698	A20	Hoek van Holland -> Gouda	Terbregseplein	4 
4	v	173002	A10	De Nieuwe Meer -> Coenplein	Coenplein	2 
5	^	149981	A15	Rozenburg -> Ridderkerk	Vaanplein	10 
6		144136	A58	Bergen op Zoom -> Vlissingen	Yerseke	- 
7	^	136238	A9	Alkmaar -> Amstelveen	Raasdorp	41 
8	^	135945	A28	Utrecht -> Amersfoort	Den Dolder	14 
9	^	130630	A27	Utrecht -> Almere	Bilthoven	11 
10		120488	A4	Delft -> Amsterdam	Zoeterwoude-Rijndijk	- 
Opvallend is de zesde plaats: op de A58 richting Vlissingen bij Yerseke stonden in 2011 lange files door problemen in de Vlaketunnel. De vloer kwam daar naar boven doordat deze was losgekomen van de trekankers. Dat betekende dat tot Pasen maar één rijstrook in de tunnel beschikbaar was, bovendien was de tunnel enkele weekeinden geheel afgesloten. Op 1 oktober bedroeg de wachttijd voor het verkeer op een gegeven moment drie uur.
Laatst gewijzigd: 27 december 2011, 13:56
Goed om te zien trouwens dat er plannen zijn voor alle locaties in de top 10 (behalve de Vlaketunnel). Zo worden nummers 1, 2, 4, 5, 8, 9 en 10 verbreed. Krijgt nummer 7 een nieuw en breder tracé (omlegging Badhoevedorp) en komt er voor nummer 3 een extra alternatief (A16-A13) :top:
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » di 27 dec 2011, 15:50

keokiracer schreef: en komt er voor nummer 3 een extra alternatief (A16-A13) :top:
Dan weet jij meer dan ik. Volgens mij is daar nog helemaal niks zeker over. Voordat die verbinding er ooit een keer ligt zijn we jaren verder...
Deze gebruikers waarderen Coen Tunnel voor dit bericht:
Coen Tunnel

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » di 27 dec 2011, 16:38

^^ Dat wordt dan de toekomstige nummer 1.

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » di 27 dec 2011, 17:43

De nummers 1 en 10 duikelen volgend jaar uit de top-10, wanneer er met 2x3 versmald door het nieuwe aquaduct kan worden gereden.
De nummer 2 duikelt naar beneden als de nieuwe brug bij Ewijk klaar is.
De nummer 3 zakt enkele plaatsen na het gereed komen van de A4 Delft-Schiedam, wanneer de route via de Beneluxtunnel en de A15 interessant wordt.
De nummer 4 duikelt in 2014 uit de top 10.
De nummer 5 zal door de verbreding in principe wat dalen, echter door meer verkeer vanaf de A4-DS zal het gedeelte tussen KP Benelux en KP Vaanplein wel een blijvertje zijn in de A10.
De nummer 6 is volgend jaar al weer weg, want de Vlaketunnel was een eenmalig probleem (even afkloppen...)
De nummer 7 blijft tot 2017/2018 nog wel een probleem, en daar doet de opening van de Westrandweg niets aan af. Blijft dus nog wel even in de top-10 staan, wordt hoogstwaarschijnlijk wel een top-3 notering in 2015-2016
De nummer 8 zal wel minder worden, maar bij Den Dolder zal een nieuwe filekop ontstaan. Voorlopig nog niet uit de top 10, vrees ik.
De nummer 9 zal wel uit de top-10 duikelen

Als het MIRT-programma en Beter Benutten worden uitgevoerd voor 2016, dan verwacht ik dat rond 2016 de volgende probleemwegvakken wel in de top-10 zullen opduiken:

A1-Li 's ochtends voor KP Eemnes
A6-Li voor Almere, wegens extra woningen en aanleg SAA
A9, A10-oost en wegvakken stroomopwaarts daarvan, in verband met aanleg Gaasperdammertunnel in de A9.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 27 dec 2011, 17:47

De hoogte van het nummer zegt niet zoveel, het gaat vooral om de filezwaarte. Een nummer 3 met een filezwaarte van 300.000 kmmin is natuurlijk andere koek dan een nummer 3 met een filezwaarte van 100.000 kmmin. Er zal immers altijd wel een top 10 blijven.

Rogier
expressweg

Re: VID: File druk spectaculair afgenomen door extra rijstro

Bericht door Rogier » di 27 dec 2011, 20:35

Toch vind ik het vreemd dat de A28 tussen Nijkerk en KNP Hoevelaken er niet tussen staat.
Dit is een zeer hardnekkige file die vaak al om 6:30 begint en pas rond 10 - 10:30 eindigd.
De vertragingen op dit traject bedragen vaak meer dan 30 - 45 minuten.

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » di 27 dec 2011, 20:45

^^ Die zal er wsl net buiten staan, maar ik kan me ook voorstellen dat deze nog wat lager staat omdat de intensiteiten niet hoger kunnen worden door de 2x2-rijstroken.
Als andere verbredingen worden uitgevoerd zal de A28 zeker wel in de top 10 komen.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » di 27 dec 2011, 20:45

^^ Dat traject stond halverwege het jaar op plaats 13.

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » di 27 dec 2011, 20:46

Inderdaad is de file op de A28 ook een hardnekkige file, maar blijkbaar zijn de files in de top 10 nog wat zwaarder geweest. Ook de files op bijvoorbeeld de A7 (ri KP Zaanstad), de A8 (Coentunnel) en de A1 (Eemnes - Bunschoten) mis ik in de top 10, maar die zullen heus wel in de top 20 staan zo lijkt me.