En we kennen hem... Actief op dit forum en weigert gas te geven, omdat de matrixborden geenhneel schreef: di 28 apr 2026, 16:55 Ik zie in de praktijk regelmatig dat bij het oplossen van de file mensen gerust een gat van meer dan 100m laten vallen tot hun voorganger terwijl ze op dat moment hooguit 50 km/u rijden.
Ontwikkeling van de filedruk
Moderator: Moderatoren
-
Seat Ibiza
- 2x2 autosnelweg
Re: Ontwikkeling van de filedruk
-
Hajo
- 2x3 autosnelweg
Mijn ACC remt niet abrupt, maar juist heel geleidelijk. Althans, dat vind ik. Is denk ik ook een kwestie van perceptie.
En twee seconden afstand heb je echt nodig. Als er iets gebeurd heb je minimaal een seconde nodig om te reageren, plus natuurlijk de afstand die je nodig hebt om tot stilstand te komen. Twee seconden afstand geeft je juist net genoeg tijd om adequaat reageren.
Dat hoeft overigens niet te betekenen dat je echt vol in de remmen moet. Er is nog een andere optie waar veel mensen niet aan denken: uitwijken. Soms is, zelfs met hard remmen, een aanrijding niet te voorkomen. In plaats daarvan kun je ook kijken waar de ruimte ligt om uit te wijken. De truc is dan juist NIET te remmen, maar te sturen én te kijken naar de richting die vrij is om het obstakel te ontwijken.
Recent voorbeeld: een loslopende hond sprong ineens over de geleiderail, pal voor mijn auto. Dit was op de N201 thv Hoofddorp. Ik zag dat remmen nutteloos was, een aanrijding was onontkoombaar. Dus heb ik juist niet geremd, maar ben ik uitgeweken, waardoor ik om de hond heen kon slalommen en het dier dus miste. En dat met zo ongeveer 90 kmh op de teller en twee vrouwlijke collega's als passagier. Die gilden het uit terwijl ik juist de rust zelf bleef.
In mijn achteruitkijkspiegel zag ik dat de hond ongedeerd was en opnieuw over de geleiderail sprong, terug naar zijn baasje. Woef.
De dames zaten de rest van de rit constant te shaken en konden enerzijds niet begrijpen dat ik die hond niet dood had gereden, anderzijds waren ze erg blij mee. Dat zou erg zielig zijn geweest voor die hond.
Tja, kwestie van niet in paniek raken, rustig blijven, de situatie razendsnel beoordelen en conform handelen. Plus natuurlijk een stukje voertuigbeheersing.
En twee seconden afstand heb je echt nodig. Als er iets gebeurd heb je minimaal een seconde nodig om te reageren, plus natuurlijk de afstand die je nodig hebt om tot stilstand te komen. Twee seconden afstand geeft je juist net genoeg tijd om adequaat reageren.
Dat hoeft overigens niet te betekenen dat je echt vol in de remmen moet. Er is nog een andere optie waar veel mensen niet aan denken: uitwijken. Soms is, zelfs met hard remmen, een aanrijding niet te voorkomen. In plaats daarvan kun je ook kijken waar de ruimte ligt om uit te wijken. De truc is dan juist NIET te remmen, maar te sturen én te kijken naar de richting die vrij is om het obstakel te ontwijken.
Recent voorbeeld: een loslopende hond sprong ineens over de geleiderail, pal voor mijn auto. Dit was op de N201 thv Hoofddorp. Ik zag dat remmen nutteloos was, een aanrijding was onontkoombaar. Dus heb ik juist niet geremd, maar ben ik uitgeweken, waardoor ik om de hond heen kon slalommen en het dier dus miste. En dat met zo ongeveer 90 kmh op de teller en twee vrouwlijke collega's als passagier. Die gilden het uit terwijl ik juist de rust zelf bleef.
De dames zaten de rest van de rit constant te shaken en konden enerzijds niet begrijpen dat ik die hond niet dood had gereden, anderzijds waren ze erg blij mee. Dat zou erg zielig zijn geweest voor die hond.
Tja, kwestie van niet in paniek raken, rustig blijven, de situatie razendsnel beoordelen en conform handelen. Plus natuurlijk een stukje voertuigbeheersing.
Een volk dat zijn verdediging verwaarloost, zet zijn vrijheid op het spel
-
Ger81
- autoweg
Ja en nee.Hajo schreef: di 28 apr 2026, 18:22 En twee seconden afstand heb je echt nodig. Als er iets gebeurd heb je minimaal een seconde nodig om te reageren, plus natuurlijk de afstand die je nodig hebt om tot stilstand te komen. Twee seconden afstand geeft je juist net genoeg tijd om adequaat reageren.
Als er een blinde muur voor je rijdt, dan gaat bovenstaand verhaal zeker op.
Als het echter een voertuig is met voldoende door- en/of langszicht, en je kunt reageren en anticiperen op wat er voor dat voertuig gebeurt, en voor het voertuig daar weer voor, etcetera, dan kan een seconde best voldoende zijn, afhankelijk van de omstandigheden.
Ubi volentia est, via est
-
rene154
- stadsweg
Wat dus betekent dat reeds filegevoelige tijdstippen in zijn algemeenheid drukker zijn geworden, en minder filegevoelige tijdstippen minder druk.
Of wellicht is men massaal minder ‘efficiënt’ gaan autorijden.
-
King_Grey
- dorpsstraat
Er staat meer file terwijl er minder gereden wordt. Alleen overdag rijdt er meer verkeer dan in 2019, in de spitsen niet.
-
Chris
- Moderator
Er wordt nergens nog zoveel thuisgewerkt als in Nederland, zag ik een tijdje terug bij Eurostat. In de meeste landen is dit in 2023 al bijna helemaal verdwenen, maar in Nederland zijn er nog een aantal sectoren waar men maar 2 of 3 dagen op kantoor is. Dat zal het verschil in verkeersprestatie grotendeels verklaren.
-
RikB
- verkeersader
In de spits rijden heel veel mensen die dagelijks dezelfde rit doen. Exact weten hoe de weg is, en daardoor efficient zich over het asfalt wurmen.
In het weekend zie je de meest bijzondere maneuvres. Dat maakt het niet efficienter. Onverwachter. En dus met minder verkeer meer file.
In het weekend zie je de meest bijzondere maneuvres. Dat maakt het niet efficienter. Onverwachter. En dus met minder verkeer meer file.
-
King_Grey
- dorpsstraat
In april stond er 16,3% minder file dan in april 2025. De jaarfilezwaarte nam daardoor af tot 22395773 kmmin.