Moderator: Moderatoren
Stel je nu eens een gootsteen voor met een vaste afvoer, en je gaat de gootsteen verbreden. Loopt ie dan sneller leeg?Feder schreef:Of denk aan de afvoer van een gootsteen. Als de afvoer zo dun is als een rietje dan duurt het veel langer dan wanneer de afvoer zo breed is als een regenbuis. Wegverbredingen hebben dus zeker een positieve invloed op de doorstroming.
Dit hebben we al eens bediscussieerd. Dit is een micro-visie. Op macro niveau klopt het niet, want voor elke 10.000 mensen die besluiten in de stad te blijven wonen/naar de stad te verhuizen, is er geen plak meer in de stad vrij. Op macro niveau is het gewoon gel*l-met-een-rietje, dat verhaal van jou.Palance schreef:Een discussie die vaker gevoerd is. Veroordelen tot de file doe je vrijwillig. Je kan er immers altijd voor kiezen om in de stad te blijven wonen. Je kan er ook voor kiezen om dicht bij je werk te wonen (hoeft niet per sé in de stad te zijn). Je kan er ook voor kiezen een baan bij je woning te zoeken.
En dan is het een kwestie van voors en tegens tegen elkaar wegstrepen. Maar niemand wordt gedwongen om in een file te staan.
Zie het als een pijp van dezelfde diameter, waar steeds andere buizen op uitkomen, en dat de buis verderop aftakkingen krijgt. Heeft het dan zin om dat stuk tussen de toevoegende buizen en de aftakkingen te verbreden ? En zou het zin hebben om de pijp te vervangen door een extra brede, tot voorbij het punt waar de grootste transportdruk is ?geelhoed schreef:Stel je nu eens een gootsteen voor met een vaste afvoer, en je gaat de gootsteen verbreden. Loopt ie dan sneller leeg?Feder schreef:Of denk aan de afvoer van een gootsteen. Als de afvoer zo dun is als een rietje dan duurt het veel langer dan wanneer de afvoer zo breed is als een regenbuis. Wegverbredingen hebben dus zeker een positieve invloed op de doorstroming.
Dit is een doelredenering van heb ik jou daar. Normaal gesproken zit jij te klagen over het feit dat wonen in de stad absoluut niet aansluit op de wensen die de meeste mensen op de woningmarkt hebben. Die willen ruimte die de stad niet kan bieden c.q. alleen maar kan bieden op het prijsniveau dat je in de grote steden betaalt voor huizen met tuin. Het Nederlandse RO-beleid is geënt op die vraag vanuit de markt. Dat er 10.000 mensen naar de stad zouden trekken, is een onrealistische hypothese. Ga dan ook niet klagen over het ontbreken van aanbod in de grote steden op een vraag die er niet is.Rene schreef:Dit hebben we al eens bediscussieerd. Dit is een micro-visie. Op macro niveau klopt het niet, want voor elke 10.000 mensen die besluiten in de stad te blijven wonen/naar de stad te verhuizen, is er geen plak meer in de stad vrij. Op macro niveau is het gewoon gel*l-met-een-rietje, dat verhaal van jou.Palance schreef:Een discussie die vaker gevoerd is. Veroordelen tot de file doe je vrijwillig. Je kan er immers altijd voor kiezen om in de stad te blijven wonen. Je kan er ook voor kiezen om dicht bij je werk te wonen (hoeft niet per sé in de stad te zijn). Je kan er ook voor kiezen een baan bij je woning te zoeken.
En dan is het een kwestie van voors en tegens tegen elkaar wegstrepen. Maar niemand wordt gedwongen om in een file te staan.
Dat weten die mensen heus wel en ze weten ook wel dat het verbreden helpt. Maar als je geld kan verdienen door tegen een snelweg te zijn, waarom niet.Euregio schreef:Je moet het zo zien, stel je voor je bent chef van een supermarkt en ziet dat 2 kassas open zijn en dat de rijen er achter erg lang zijn,
Dan laat je een extra kassa open gaan die de stroom sneller verwerkt dan 2 kassas.
Gr.
Dat er een rij mensen nog staan te wachten bij de voordeur omdat die te krap is moet je ook die deur verbreden tot dat men bij hun eind doel is
En waarom zou dat niet zo zijn?sanderl schreef:In De Pers staat vandaag een ontzettend zuur artikel over de materie. Ze stellen dat de A2 tusen Amsterdam en Utrecht over zes jaar gewoon weer een hel zal zijn en muurvast zal staan. Het erge is dat ze dit presenteren alsof dit 100% de waarheid is. 'Wetenschappers zeggen dat een nieuwe weg nieuw verkeer aantrekt dus dan is het zo', dit staat er bijna letterlijk. Zelf komen ze naar aanleiding van deze constatering tot de domme conclusie dat de A2 dan wel weer muurvast zal staan. Ik zou bijna het artikel bewaren en het over zes jaar onder hun neus willen duwen. Maar helaas wordt het gewone volk nu wel al misleid.
Inderdaad, de woningen zijn vooral rondom Arnhem-Zuid gekomen, veel werkgelegenheid verrees nabij het knooppunt Velperbroek. Zie daar de verklaring voor de enorme verkeerstoename op de Pleijroute.Chris schreef:Dat was ook de tijd dat er in Arnhem-Zuid nogal wat aan woningen gebouwd werd. Zo'n brug alleen zorgt niet voor toename van het verkeer, het is het gevolg van verkeersproducerende en -aantrekkende voorzieningen zoals woonwijken en bedrijventerreinen. In een autonome situatie zou er enkel een wijziging van verkeersstromen zijn geweest, de toename komt niet door de brug zelf hoor.
Je kunt zo de politiek innederland24 schreef:Iedereen die binnen 10km van het werk woont en niet gaat fietsen is lui en moeten ze verbieden om te klagen.
Als je wilt werken, ga je dichtbij werken. Iedereen die ver weg woont van zijn geboortedorp is een economische profiteur die zijn eigen mensen in de steek laat, en hoeft daarmee ook niet te klagen als hij wordt ontslagen. Wat mij betreft van hetzelfde laken een pak.nederland24 schreef:Als je binnen de stad moet zijn, ga je op de fiets. Iedereen die binnen 10km van het werk woont en niet gaat fietsen is lui en moeten ze verbieden om te klagen.
nederland24 schreef:Als je binnen de stad moet zijn, ga je op de fiets. Iedereen die binnen 10km van het werk woont en niet gaat fietsen is lui en moeten ze verbieden om te klagen. Aan de andere kant moet de Pleyroute nodig worden verbouwd naar een hoogwaardige autoweg of autosnelweg, zoals dat in Duitsland vaak wel kan.
Ik woon 10km van school en ga altijd op de fiets. Ik vind het heerlijk en het is lekker gezond. Ik ben drie kwartier onderweg.Coen Tunnel schreef:nederland24 schreef:Als je binnen de stad moet zijn, ga je op de fiets. Iedereen die binnen 10km van het werk woont en niet gaat fietsen is lui en moeten ze verbieden om te klagen. Aan de andere kant moet de Pleyroute nodig worden verbouwd naar een hoogwaardige autoweg of autosnelweg, zoals dat in Duitsland vaak wel kan.De maximale fietsafstand voor woon-werkverkeer is in de regel niet meer dan 5 tot 7,5 km. Stel je voor dat je op een regenachtige dag 10 km heen en 10 km terug door de regen moet fietsen...
En dan het verschil in reistijd. Ik woon op ongeveer 11 km van mijn werk (dat zit net rond de maximale marge die jij stelt om de fiets te pakken). Met mijn auto doe ik daar een kwartier over. Met de fiets bijna het drievoudige. Ergo: ik heb bijna een uur langer om thuis te kunnen zijn als ik de auto neem. Kostbare tijd die ik met mijn partner kan besteden en waarin ik kan koken en van mijn vrije tijd kan genieten. Mag ik, als ik 9 uur per dag op mijn werk ben?
Maar ben jij een keuzereiziger? Heb jij een veel sneller alternatief voor de hand, bijvoorbeeld een auto?nederland24 schreef:Ik woon 10km van school en ga altijd op de fiets. Ik vind het heerlijk en het is lekker gezond. Ik ben drie kwartier onderweg.Vooral met het mooie weer is het lekker.