Ontwikkeling van de filedruk

Bespreek hier alles over de Nederlandse autosnelwegen, wat je niet in de andere subfora kwijt kunt. Zoals geschiedenis, gebruik, knooppunten, aansluitingen, intensiteiten, etcetera.

Moderator: Moderatoren

Groningen
expressweg

Re: VID: Filedruk spectaculair afgenomen door extra rijstrok

Bericht door Groningen » di 17 mei 2011, 10:58

^^ Ja, en maakt de overheid het daar de mensen ook zo moeilijk om achter hun werk aan te verhuizen? (Overdrachtsbelasting, te weinig woningen, torenhoge huizenprijzen etc.)

captain007
Forumbeheerder

Bericht door captain007 » di 17 mei 2011, 11:00

Rene schreef:Overigens hebben veel "keuzereizigers" een auto thuis staan, die ze niet gebruiken omwille van het feit dat die verplaatsing per auto niet vergoed wordt door de werkgever, en de OV-reis wel. Die tellen aan de andere kant net zo goed mee, terwijl het financieel gezien net zo goed captives zijn. Het aantal mensen dat net zoals ik geld toelegt op autorijden, is niet bepaald bijster hoog...
Grappig is dat het ook andersom voorkomt. Ik kan zelf ervoor kiezen in een leaseauto te rijden en dan worden de brandstofkosten en alles eromheen door de werkgever betaald (wel zelf eventuele bijtelling betalen indien je ervoor kiest de auto prive te rijden met onbeperkt aantal kilometers) of het leasebedrag via bruto - nettoregeling uitbetalen en daar dan de OV kosten proberen mee te betalen. Voor mij geen alternatief, aangezien ik met het netto bedrag niet eens de OV kosten zou kunnen dekken. Kortom: ik rij nu dus een leaseauto en ben daarmee goedkoper uit dan met het OV. Ik weet zeker dat ik niet de enige ben dus dat zal al een hoop extra weggebruikers opleveren. Dan heb ik het ook nog niet eens gehad over de reistijden, want het OV is qua reistijd voor mij totaal niet interessant als het kostentechnisch al interessant zou zijn.

Ehuls
verkeersader

Bericht door Ehuls » di 17 mei 2011, 12:07

Vinny schreef:Nederland is dan ook veel te riant in het vestrekken van reiskostenvergoedingen. In Zwitserland betaalt de werknemer meestal zijn reiskosten zelf..., waardoor werknemers geneigd zijn om eerder dichter bij hun werk te gaan wonen.
Kan me voorstellen dat dat dan weer als neveneffect gaat krijgen dat bedrijven dus ook daar willen zitten waar ze het makkelijkst aan personeel kunnen komen, dus daar waar er veel mensen in de buurt wonen. Dat alles dus nog meer gaat samenklonteren in de Randstad.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » di 17 mei 2011, 12:21

Groningen schreef:^^ Ja, en maakt de overheid het daar de mensen ook zo moeilijk om achter hun werk aan te verhuizen? (Overdrachtsbelasting, te weinig woningen, torenhoge huizenprijzen etc.)
Men klaagt in Zürich wel over de hoge huizenprijzen, maar als je corrigeert voor het hogere netto-salaris (en het algemene prijsniveau) dan valt dat ook wel weer mee. Omgerekend in euro's lijkt Zwitserland onbetaalbaar, maar het minimumloon is er bijvoorbeeld meer dan 2x zo hoog als in Nederland...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

simon
autoweg

Bericht door simon » do 19 mei 2011, 8:56

Chris schreef:^^ Dat was ook de tijd dat er in Arnhem-Zuid nogal wat aan woningen gebouwd werd. Zo'n brug alleen zorgt niet voor toename van het verkeer, het is het gevolg van verkeersproducerende en -aantrekkende voorzieningen zoals woonwijken en bedrijventerreinen. In een autonome situatie zou er enkel een wijziging van verkeersstromen zijn geweest, de toename komt niet door de brug zelf hoor.
Nee, de woningen in Arnhem Zuid zijn in hoofdzaak gebouwd in de jaren '60, '70 en '80. De bedrijventerreinen in Arnhem-Noord waar je op doelt dateren ook in hoofdzaak van deze periode. Bovendien lijkt een stadsdeel met 70.000 inwoners (Arnhem Zuid) me wat klein om een verkeerstoename van 90.000 mvt/dag (incl. Nelson Mandelabrug) te verklaren.
Rene schreef:Keuzereizigers zijn mensen die op het moment dat de reis wordt aangevangen, daadwerkelijk de keuze tussen meerdere modaliteiten hebben.
Het heeft niets met het financiële vermogen te maken om toch over een auto te kunnen beschikken.
Vanuit de definitie zal dit ongetwijfeld juist zijn. Maar ik geeft Sanderl wel gelijk dat je verder moet kijken dan dit - reizen mensen met het OV of de fiets omdat ze geen auto hebben, of hebben mensen geen auto omdat ze met het OV / de fiets reizen? Beetje kip-en-ei verhaal.

Als ik morgen een auto nodig heb om op mijn werk te kunnen komen, koop ik vandaag een auto. Tot die tijd kunnen we binnen ons huishouden prima af met één auto en voor zakelijke ritten stelt mijn werkgever een auto beschikbaar.
nederland24 schreef:Als je binnen de stad moet zijn, ga je op de fiets. Iedereen die binnen 10km van het werk woont en niet gaat fietsen is lui en moeten ze verbieden om te klagen. Aan de andere kant moet de Pleyroute nodig worden verbouwd naar een hoogwaardige autoweg of autosnelweg, zoals dat in Duitsland vaak wel kan.
Onderzoek heeft de provincie Gelderland geleerd, dat bij ombouw tot autosnelweg de intensiteit oploopt tot 140.000 mvt/dag. De problemen worden daarmee alleen maar vergroot.

Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene » do 19 mei 2011, 9:13

simon schreef:Vanuit de definitie zal dit ongetwijfeld juist zijn. Maar ik geeft Sanderl wel gelijk dat je verder moet kijken dan dit - reizen mensen met het OV of de fiets omdat ze geen auto hebben, of hebben mensen geen auto omdat ze met het OV / de fiets reizen? Beetje kip-en-ei verhaal.
Nee hoor, daar heeft men vrij goed zicht op. Uiteraard zijn er mensen die bewust helemaal geen auto hebben en alles met het OV en de fiets doen. Het aantal is echter zéér gering, en wordt in discussies meestal schromelijk overschat. Het overgrote deel van de NS-jaarkaarthouders heeft namelijk wel een auto voor de deur staan, en bij vrijwel alle captives speelt leeftijd c.q. inkomen de belangrijkste rol waarom men geen auto heeft. Ik heb daar ooit (rond het jaar 2000) een onderzoeksrapport over gezien - maar kan het op dit moment helaas niet zo snel terugvinden.

captain007
Forumbeheerder

Bericht door captain007 » do 19 mei 2011, 9:37

@Simon: Ik denk dat een toename ook deels te verklaren is op de Pleijroute door de bouw van de industrieterreinen IJsseloord I en II. Hier zitten veel grote bedrijven en die trekken werknemers binnen en buiten de regio aan. Daarnaast werken ook een hoop mensen uit Nijmegen in Arnhem, aangezien Arnhem meer een kantorenstad is dan Nijmegen.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » do 19 mei 2011, 11:13

en bij vrijwel alle captives speelt leeftijd c.q. inkomen de belangrijkste rol waarom men geen auto heeft
Nee hoor, bij mij speelt zowel leeftijd (althans 30 is toch niet zo jong meer) en inkomen ook geen rol. Meer het gebrek aan betaalbare en beschikbare parkeerruimte :yes:
(Met het OV en de fiets kan ik mijn werk ook bereiken, dus waarom zou ik dan veel geld uitgeven aan een auto die ik toch niet nodig heb).

Even iets totaal anders: het kabinet heeft weer een nieuw huurbeleid: de woningcooperaties mogen de huren verhogen, behalve voor zittende huurders :facepalm:
Is er nou niemand die beseft dat dit een bestraffing voor verhuizen betekent en dus een nog grotere stimulans voor forensisme en op termijn dus meer autoverkeer en filevorming betekent? :?

captain007
Forumbeheerder

Bericht door captain007 » do 19 mei 2011, 11:18

^^ En daar komt nog de inkomenstoets bij voor sociale huur, waardoor huren voor mensen met modaalinkomen gelijk de private sector in moeten of gaan kopen. Kopen is dan vaak weer voordeliger, aangezien je eigen vermogen opbouwt en de maandlasten niet veel verschillen. Private sector huur begint vanaf ongeveer 650 euro huur per maand.....
Kopen is in de Randstad vaak niet goedkoop en dat is weer het probleem bij het afsluiten van een hypotheek (zeker als je alleenstaand bent). Je moet dan sponserende ouders hebben of al redelijk wat spaarcentjes hebben liggen. Dit alles bij elkaar zorgt er ook voor dat mensen verder van hun werk gaan wonen, omdat daar wel betaalbare woningen te krijgen zijn. Wanneer je naar de politiek kijkt zeggen die: "Dat moet volgens de regels van de EU". En vervolgens zijn wij natuurlijk weer de eerste die aan deze regelgeving voldoen, omdat Nederland altijd de hielen van de EU moet likken als het om regelgeving gaat....

Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem » do 19 mei 2011, 20:25

^^ Een steeds grotere groep mensen kan zo geen kant meer op. Kopen kan in de Randstad voor starters niet meer (tot enkele jaren terug nog wel) en voor huren bedraagt de wachtlijst minstens 4 jaar.
In mijn woonplaats zijn er zo velen die gedwongen naar andere plaatsen verhuizen. Terwijl iemand die geen binding met de stad heeft op de een of andere manier urgentie heeft gekregen en dan wel direct een woning krijgt. Dat steekt wel bij de mensen die in de stad geboren en getogen zijn.

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » do 19 mei 2011, 20:53

captain007 schreef:^^ En daar komt nog de inkomenstoets bij voor sociale huur, waardoor huren voor mensen met modaalinkomen gelijk de private sector in moeten of gaan kopen. Kopen is dan vaak weer voordeliger, aangezien je eigen vermogen opbouwt en de maandlasten niet veel verschillen. Private sector huur begint vanaf ongeveer 650 euro huur per maand..... Kopen is in de Randstad vaak niet goedkoop en dat is weer het probleem bij het afsluiten van een hypotheek (zeker als je alleenstaand bent). Je moet dan sponserende ouders hebben of al redelijk wat spaarcentjes hebben liggen.
Heel herkenbaar: ik verdien te veel voor mijn huidige huurwoning en te weinig om een hypotheek te krijgen voor een 'normale' koopwoning. Daardoor zit ik noodgedwongen 'vast' in mijn woning. Hoezo doorstroming op de woningmarkt?

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » do 19 mei 2011, 20:59

captain007 schreef:^^ En daar komt nog de inkomenstoets bij voor sociale huur, waardoor huren voor mensen met modaalinkomen gelijk de private sector in moeten of gaan kopen. Kopen is dan vaak weer voordeliger, aangezien je eigen vermogen opbouwt en de maandlasten niet veel verschillen. Private sector huur begint vanaf ongeveer 650 euro huur per maand.....
Een vriend van mij kan in Hengelo een eengezinswoning betrekken voor 646 bruto in de maand. In Breda betaalt hij voor een kamertje 800 euro inclusief.
Die zouden in de sociale woningbouw in Tiel zo 620 bruto moeten kosten 8-)

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » do 19 mei 2011, 21:44

Maar er zijn dus mensen die 100 euro per maand betalen voor hun sociale woning in de Amsterdamse Jordaan... :shutup:

(mompelt iets met perversiteiten in het sociale stelsel)

sanderl
autoweg

Bericht door sanderl » do 19 mei 2011, 22:28

Tjah, belachelijk. Wat mij betreft moeten we af van het idee dat in elke wijk sociale huur moet zijn (hier in Amsterdam). Je kan nu eenmaal niet verwachten dat je voor een habbekrats bij wijze van spreken op de Dam kan wonen. Dat we via belastinggeld mensen met een laag inkomen een handje helpen zodat ze ook kunnen wonen begrijp ik. Maar ik vind niet dat ze het recht hebben om dankzij belastinggeld op de duurste plekken van de stad te wonen.

captain007
Forumbeheerder

Bericht door captain007 » vr 20 mei 2011, 9:53

Vinny schreef:Maar er zijn dus mensen die 100 euro per maand betalen voor hun sociale woning in de Amsterdamse Jordaan... :shutup:

(mompelt iets met perversiteiten in het sociale stelsel)
Als het daadwerkelijk 100 euro per maand is dan kan het al niet veel zijn, aangezien de huur op basis van het puntenstelsel wordt vastgesteld. Of zijn dat soms mensen die er al 40 jaar wonen met oudere contracten? Maar het is dus wel zo dat ik in een sociaal huurstelsel voor 100 euro meer per maand ineens een gezinswoning zou kunnen huren (voor de invoering van die idiote regeling) ten opzichte van mijn kamer van 18m2 nu in Haarlem. Voor die kamer betaal ik nu ongeveer 325 euro voor inclusief servicekosten en algemene energie en waterkosten (bij woningbouwcoöperatie Pre Wonen).
Al met al zorgt deze rare situatie voor ongewenste extra reisbewegingen.

Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene » vr 20 mei 2011, 10:04

We raken inmiddels aardig :offtopic:

Frits
2x2 autosnelweg

Bericht door Frits » ma 30 mei 2011, 19:21

Vanmorgen was er een wegafsluiting (ik weet helaas niet meer waar) en het verkeer werd op de radio aangeraden om omleidingsroute U15 te volgen. Hebben meer mensen dat gehoord?
De autogordel: een band voor het leven.

captain007
Forumbeheerder

Bericht door captain007 » ma 30 mei 2011, 19:50

Frits schreef:Vanmorgen was er een wegafsluiting (ik weet helaas niet meer waar) en het verkeer werd op de radio aangeraden om omleidingsroute U15 te volgen. Hebben meer mensen dat gehoord?
Ja, dat was vanwege de afsluiting van de A2 richting Eindhoven bij Roosteren die tussen 1 uur 's nachts en tot na de ochtendspits volledig was afgesloten richting Eindhoven (ongeval met wat dronken figuren die een vluchtpoging hebben gedaan).

barnovens
polderweggetje

Bericht door barnovens » vr 01 jul 2011, 10:58

En de nieuwste cijfers van de files
http://www.rijksoverheid.nl/bestanden/d ... onitor.pdf PDF

File top 10
1 A4 Amsterdam Delft Brug over de Oude Rijn 321.080
2 A10 De Nieuwe Meer Coenplein Coenplein 221.609
3 A12 Den Haag Arnhem Bunnik 214.010
4 A2 Amsterdam 's-Hertogenbosch Oudenrijn 187.911
5 A50 Arnhem Eindhoven Ewijk 178.805
6 A20 Hoek van Holland Gouda Terbregseplein 178.207
7 A28 Utrecht Zwolle Leusden-Zuid 171.931
8 A27 Utrecht Almere Bilthoven 164.675
9 A28 Zwolle Utrecht Amersfoort 151.800
10 A12 Arnhem Den Haag Nieuwerbrug 145.364

Aan bijna alle plekken uit de top 10 wordt aan gewerkt, alleen de A20 niet. Tenminste er wordt gewerkt deze zomer bij het Hofplein, maar extra rijstroken komen er niet. En de A27 Utrecht - Almere staat nog in de planning. De A12 bij Nieuwerbrug zal binnenkort wel helemaal uit de top 10 vallen door de geopende spitsstrook. Vreemd dat de A13 Rijswijk - Rotterdam er niet meer in staat, ik heb nu niet het idee dat daar minder files zijn geweest de laatste tijd.

keokiracer
2x3 autosnelweg

Bericht door keokiracer » vr 01 jul 2011, 11:16

^^ Bedankt voor de link :top:. Zo zie je maar dat verbreden wél helpt. :yes: (mits er op een heel traject wordt verbreed.)
A2-knpt Leenderheide (A67)-knpt Sint Joost (A73)
:facepalm:
Verder geen enkele fout kunnen vinden.
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

nederland24
2x2 autosnelweg

Bericht door nederland24 » vr 01 jul 2011, 11:56

De aanleg van de A4 is nu al te merken op de A13. :lol:

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 01 jul 2011, 15:18

ANWB:
Filezwaarte daalt verder

Het aantal files is het afgelopen halfjaar fors gedaald in vergelijking met vorig jaar. De filezwaarte (lengte keer duur file) daalde volgens de cijfers van de ANWB met 19 procent in vergelijking met de eerste zes maanden in 2010. De filezwaarte is in de afgelopen vijf jaar nog nooit zo laag geweest.

De ANWB schrijft deze ontwikkeling toe aan diverse factoren.Tijdens de spitsuren ondervond het verkeer het afgelopen halfjaar aanmerkelijk minder hinder van slechte weersomstandigheden. Het aantal spitsen met neerslag lag ruim 25 procent lager dan vorig jaar.

De economische situatie leidde de afgelopen jaren tot minder verkeersbewegingen. Volgens het kenniscentrum Mobiliteit was deze krimp echter beperkt maar door de versnelde aanleg van rijstroken op een aantal belangrijke verkeersaders heeft dit geleid tot positieve effecten en forse verbetering van de doorstroming van het verkeer. Met de verbreding van de A2 tussen Amsterdam en ’s-Hertogenbosch en de A12 Utrecht richting Den Haag zijn het afgelopen halfjaar een aantal structurele knelpunten in ons wegennet verdwenen.

De afname van het aantal files was het afgelopen halfjaar vooral te merken in de regio Amsterdam. Daar was de daling zo’n 30 procent. In de regio Utrecht daalde de filezwaarte met ongeveer 15 procent terwijl in de regio Rotterdam deze vrijwel gelijk bleef.

Uit de cijfers van de ANWB blijkt dat niet alle weggebruikers de filedaling ervaren. Op de A4 Amsterdam – Den Haag stond het verkeer tijdens de avondspits bij Roelofarendsveen veel vaker stil dan vorig jaar. In de ochtendspits was de A28, Zwolle richting Utrecht, tussen het knooppunt Hoevelaken en de afrit Leusden het grootste knelpunt.
Ik denk dat het effect van minder neerslag wat overschat wordt, en de filevermindering toch vooral aan de extra rijstroken zijn te danken. Want de enige regio waar geen filereductie is, is Rotterdam, waar ook geen verbredingsprojecten zijn afgerond recent. Bovendien betekenen extra rijstroken ook dat er bij de eerste regendruppel niet meteen file ontstaat zoals voorheen. Het wegennet is daardoor robuuster.

chriskrusz
autoweg

Bericht door chriskrusz » vr 01 jul 2011, 17:59

Chris schreef: Bovendien betekenen extra rijstroken ook dat er bij de eerste regendruppel niet meteen file ontstaat zoals voorheen. Het wegennet is daardoor robuuster.
Als er door een of andere onzinstoring een spitsstrook niet open kan, dan staat de boel direct veel vaster dan voordat de strook opgeleverd was. Heb het helaas al enkele keren mogen meemaken rond Amsterdam.

keokiracer
2x3 autosnelweg

Bericht door keokiracer » vr 01 jul 2011, 18:04

^^ Ook de plusstrook bij Houten (A27) lijkt mij veel problemen te hebben. Daarmee kun je ook meteen het nut zien om volwaardige rijstroken aan te leggen. Alhoewel spitsstroken natuurlijk wel een goede tussenoplossing blijven.

Waarom 'veel vaster'?
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

chriskrusz
autoweg

Bericht door chriskrusz » vr 01 jul 2011, 18:15

keokiracer schreef:^^ Ook de plusstrook bij Houten (A27) lijkt mij veel problemen te hebben. Daarmee kun je ook meteen het nut zien om volwaardige rijstroken aan te leggen. Alhoewel spitsstroken natuurlijk wel een goede tussenoplossing blijven.

Waarom 'veel vaster'?
Dat is al elders (in het wel en wee topic) gezegd:
Rene schreef:Het gevolg van gesloten spitsstroken:

Mensen in de A1-A6-corridor en A9-corridor gaan uit van geopende spitsstroken en hebben hun tijden daarop aangepast. Er is daarmee geen spreiding [...] naar de vroege ochtendspits. Nu wil iedereen tijdens de hoogspits over het wegennet, dat een chronisch capaciteitsgebrek heeft door de gesloten spitsstroken.

Spitsstroken geven op dagen dat ze werken en er geen incidenten op plaatsvinden een enorm positief effect.
Maar de robuustheid van het netwerk neemt wel af.
Er hoeft maar [vingerknipmodus] "dit" [/vingerknipmodus] te gebeuren, en het is feest, zo bewijst vandaag maar weer eens.
Rene schreef:Als je vroeger om 6.15 uur van huis wegmoest om nog een beetje voor de files op kantoor te komen, en nu standaard rond 6.50 uur om op dezelfde tijd op je werk te komen, dan pas je je daarop aan. Gevolg is dat in de vroege ochtendspits de intensiteit afneemt ten opzichte van de situatie zonder spitsstroken. Op een dag met een technische storing, begint de intensiteitscurve dan ook alsop een dag dat de stroken wel open zouden zijn. Maar als dan de intensiteit oploopt tegen de lagere capaciteit en vervolgens iedereen de weg op gaat, dan zorgt dat voor grote opstoppingen, die de na-spits hevig maken. Het is een "tidal split effect".
Dit kon ik de afgelopen 2 donderdagen van heel dichtbij meemaken, door een storing was (o.a.) de wisselbaan alleen open voor verkeer vanaf de A1, met dan met 1 strook en alleen tot voor de A9. Dit was dus de situatie zoals voor de verdubbeling van die wisselbaan. Nou, ik heb het voor die verdubbeling zelden zo erg meegemaakt, en dan alleen door extra incidenten.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 05 aug 2011, 15:16

:top: :top:
Rijkswaterstaat schreef:Tweede kwartaal 2011: meer verkeer, minder filedruk

05-08-2011

Uit cijfers van Rijkswaterstaat blijkt dat over het tweede kwartaal van 2011 de filedruk met twintig procent is afgenomen vergeleken met het tweede kwartaal vorig jaar.

Het aantal gereden kilometers op snelwegen is met 4,5% gestegen. Daarmee komt het aantal gereden kilometers in de afgelopen vier kwartalen voor het eerst boven het niveau van 2008 (+1,3 %). Meer gereden kilometers is een teken van een herstellende economie.

De afname van de filedruk in het tweede kwartaal van 2011 is vooral te danken aan de opening van extra rijstroken zoals op de A1/A6, A2 en A12 en hinderbeperking bij grote wegwerkzaamheden. Het traject over de A2 van knooppunt Oudenrijn naar knooppunt Deil heeft, waar de snelweg is verbreed naar vier rijstroken, heeft de meeste invloed op de afname van de filedruk gehad.

nederland24
2x2 autosnelweg

Bericht door nederland24 » vr 05 aug 2011, 17:07

^^En wie zei, dat meer rijstroken niks oplost? :lol:

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » vr 05 aug 2011, 17:26

Mensen die dat zeiden, zeiden over tien jaar staat er weer evenveel file als voorheen, alleen dan over een rijstrook extra, dus met behoorlijk veel extra emissie. Hun ongelijk is daarom nog niet bewezen.

Overigens denk ik wel dat de tegenstanders ongelijk hebben. Het inwonertal van de betrokken regio's moet wel heel sterk groeien willen de nu verbrede assen in tien jaar weer dichtslibben zoals ze dat tot twee jaar geleden waren.

Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem » vr 05 aug 2011, 20:03

Om met de mond van tegenstanders te spreken: een bredere file telt in de berekening van de filedruk minder zwaar dan een langere file, waardoor de filedruk dus afneemt. Maar als je let op het, om maar iets te noemen, aantal voertuigen in de file kan dat aantal nog steeds gelijk zijn.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 05 aug 2011, 20:13

Er moet niet vergeten worden dat de filedruk in 2009 en 2010 ook al lager was dan voor de recessie. Overall is de afname sinds 2008 dus nog groter dan die 20%.

Overigens toont het wel aan hoeveel een paar wegverbredingen al kan verlichten. Tussen Q2 2010 en Q2 2011 zijn maar een kilometer of 100 weg verbreed, wat dus al een daling van 20% in de files tot gevolg heeft. Ook al zal de filedruk in de toekomst wel wat toenemen door de ruimtelijke ontwikkelingen, die met name in west- en centraal Nederland niet stil staan, dan nog is het een enorme verbetering.

In steden als Los Angeles noemen ze het al een gigantische verbetering als ergens geen 16 uur maar 12 uur per dag file staat. Wat dat betreft is het hier zo slecht nog niet.