Forum waar gediscussieerd kan worden over (dynamisch) verkeersmanagement.
Moderator: Moderatoren
-
mavas
- 2x5 autosnelweg
Bericht
door mavas » ma 16 mei 2011, 19:20
De Morgen schreef: Touring wil verkeerslichten 's nachts laten knipperen
16/05/11, 10u40
Mobiliteitsorganisatie Touring wil een deel van de verkeerslichten 's nachts uitschakelen en laten knipperen. Nu staan veel bestuurders vaak nodeloos aan een rood licht te wachten, redeneert Touring in de Corelio-kranten.
Vlaanderen beschikt momenteel over 1.800 verkeerslichten, Wallonië over 620 en in Brussel staan er 450. Volgens woordvoerder Danny Smagghe van Touring zou ongeveer de helft van de lichten tussen middernacht en 6 uur moeten knipperen, net zoals dat in Nederland het geval is. "Het gaat om goede, overzichtelijke kruispunten, waar het 's nachts heel rustig is", zegt Smagghe.
Gevaarlijk
"Het is gevaarlijk om verkeerslichten 's nachts uit te schakelen", zegt verkeersdeskundige Johan De Mol van de universiteit van Gent. Hij pleit ervoor de lichten uit te rusten met een detectiesysteem zodat ze alleen op rood springen als er daadwerkelijk verkeer staat aan te schuiven in de zijstraat.
Keuze ligt bij wegbeheerder
Of het voorstel van Touring wordt ingevoerd, hangt af van wegbeheerder. Dat laat staatssecretaris voor Mobiliteit Etienne Schouppe (CD&V) weten. "Vandaag kan het al in het huidig wetgevend kader, het is perfect mogelijk", aldus Schouppe's woordvoerder. De keuze ligt bij de wegbeheerder, luidt het. Dat zijn enerzijds de gewesten voor de gewestwegen en anderzijds de steden en gemeenten voor de lokale wegen. De Vlaamse provinciewegen worden momenteel overgeheveld naar het gewest.
Intelligente verkeerslichten
Het kabinet Schouppe meldt nog dat er een alternatief bestaat voor Tourings voorstel, namelijk intelligente verkeerslichten. Die duurdere oplossing voorziet dat het doorgaande verkeer op de hoofdbaan altijd groen heeft, tenzij een voertuig het kruispunt nadert op een van de zijwegen, waarop daar het licht op groen springt. (belga/tma)
De Morgen schreef:Crevits kiest voor intelligente verkeerslichten
16/05/11, 17u58
Vlaams minister van Mobiliteit Hilde Crevits (CD&V) wil inzetten op intelligente verkeerslichten. Aan de hand van de resultaten van enkele proefprojecten wil de minister 300 prioritaire kruispunten aanpakken, luidt het in reactie op mobiliteitsorganisatie Touring, die vandaag voorstelde de verkeerslichten 's nachts uit te schakelen en gewoon te laten knipperen. Er is nood aan een "inhaaloperatie", aldus Crevits.
De mobiliteitsminister zegt bij monde van haar woordvoerster dat "het belangrijk is een geïntegreerd verkeerslichtenbeleid te voeren op de gewestwegen". Daarbij moet rekening gehouden worden met alle weggebruikers, dus ook fietsers, voetgangers en het openbaar vervoer. Daarbij wil de minister inzetten op "intelligente verkeerslichten". De minister wijst bij dit alles ook op het belang van de verkeersveiligheid.
In opdracht van Crevits heeft de K.U.Leuven eerder onderzocht hoe de verkeerslichten verbeterd kunnen worden. Op basis van die studie komen er proefprojecten. Zo wordt deze zomer bijvoorbeeld het kruispunt van de N17 en N41 in Dendermonde heringericht en wordt er gedurende drie maanden het verkeer verkeer geteld.
"Met de knowhow van die projecten wil de minister 300 prioritaire kruispunten aanpakken en daarbij zeker inzetten op intelligente verkeerslichten", luidt het. "Er is een inhaaloperatie nodig."
Bij intelligente verkeerslichten wordt het verkeer geregistreerd, bijvoorbeeld door lusdetectie, waardoor de werking van de lichten beter afgestemd is op de verkeersstroom. Zo kan het doorgaand verkeer op een hoofdbaan bijvoorbeeld altijd groen hebben, tenzij een voertuig het kruispunt nadert op één van de zijwegen, waarop daar dan het licht op groen springt. (belga/sps)
Interessant. Ik ben benieuwd in hoeverre dit werkelijkheid gaat worden. Als ik zo het artikel lees, is trouwens meer het probleem dat er vrijwel geen detectie is, dan zou ik zeggen, doe daar wat aan. Dan hoef je ze niet op knipperen te zetten. Overigens is het buiten de bebouwde kom op knipperen zetten niet aan te raden als er harder gereden mag worden dan 50 km/h.
-
Seat Ibiza
- 2x2 autosnelweg
Bericht
door Seat Ibiza » ma 16 mei 2011, 19:47
Volgens woordvoerder Danny Smagghe van Touring zou ongeveer de helft van de lichten tussen middernacht en 6 uur moeten knipperen, net zoals dat in Nederland het geval is.
Misschien dat het per regio / plaats verschilt, maar in het zuiden van Nederlands Limburg ken ik geen enkele VRI die 's nachts op knipperen gaat...
-
keokiracer
- 2x3 autosnelweg
Bericht
door keokiracer » ma 16 mei 2011, 19:50

Ook hier in de regio kan ik geen plaats bedenken... Een stoplicht in BoZ knippert bijna altijd op oranje, maar dat is ook overdag. Dat is dus geen goed voorbeeld...
-
Vinny
- 4x5 autosnelweg
Bericht
door Vinny » ma 16 mei 2011, 19:51
Vroeger sprongen vrijwel alle verkeerslichten buiten de bebouwde kom langs de N 201 op geel knipper na 22.00. Die tijd ligt lang achter ons...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
Seat Ibiza
- 2x2 autosnelweg
Bericht
door Seat Ibiza » ma 16 mei 2011, 19:56

De Belgen willen dus iets overnemen van de Nederlanders, dat reeds ver achter ons ligt. De meeste VRI's in Nederland zijn inderdaad uitgerust met detectielussen, waardoor men geoordeeld heeft dat oranje knipperen niet meer nodig is. Dus: WAKKER WORDEN DAAR IN BELGIË! Investeer in de toekomst, niet in het verleden.
-
Willem
- 2x4 autosnelweg
Bericht
door Willem » ma 16 mei 2011, 20:33
In de Randstad zijn er binnen de bebouwde kom, waar vrij grote verschillen zijn in het verkeersaanbod tussen overdag en 's avonds laat/'s nachts, nog zat VRI's die op geel knipper overgaan, vooral op de wat minder belangrijke kruispunten.
-
Palance
- 4x5 autosnelweg
Bericht
door Palance » ma 16 mei 2011, 20:46
Ik ken de Spinozaweg in Rotterdam als voorbeeld, 's ochtend voor 6.30 staat het grod van de VRI's op knipperen. Overigens niet altijd, dus een link met het verkeersaanbod zijn er toch zeker wel zijn.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk
Autosnelwegen.net
-
Chris
- Moderator
Bericht
door Chris » ma 16 mei 2011, 20:50
In Zwolle staat bijna alles na 21.00 uur te knipperen, op zondags soms al vanaf 18.00 uur. Behalve op de ringweg.
-
Davy
- expressweg
Bericht
door Davy » ma 16 mei 2011, 20:53
Voor minder drukke kruisingen hoofdzakelijk BIBEKO vind ik dat geen slecht idee.
Sowiso kan de afstelling van VRI's in Belgie nog veel beter, er werken nog teveel lichten volgens een vast programma, waardoor je soms erg lang nodeloos voor een rood licht staat. Ik ervaar dit probleem vaak doordat ik in een ploegensysteem werk, en dus vaak op de kalme uren onderweg ben.
Mooi voorbeeld is
dit kruispunt in Westkapelle, vlakbij Knokke. Ook al rijdt er geen kat op de hoofdrijbaan (N49) , je kan er gerust bijna 3 minuten voor rood staan... Dit kruispunt passeer ik trouwens vrijwel dagelijks.
-
boe!
- 2x5 autosnelweg
Bericht
door boe! » ma 16 mei 2011, 21:15

Daar heb ik op een zondagmorgen ook wel eens behoorlijk lang stil gestaan. Ik verbaasde me vooral over de roodlichttijd van de releatie N49 Antwerpen naar de N376 Brugge.
-
Davy
- expressweg
Bericht
door Davy » ma 16 mei 2011, 21:35

Ah het kruispunt iets verderop is dat. Deze loopt ook grotendeels volgens een vast programma, maar de groentijden varieren wel wat volgens het verkeersaanbod. Komende van de N376 is linksaf slaan er een hele opgave trouwens.
In elk geval zijn dit geen kruisingen waar je de lichten in de kalme uren op knipperstand zou moeten zetten, de snelheden zijn er te hoog. Met goede detectiesystemen die adequaat reageren los je al veel op, vooral het door het rood rijden (gebeurt er wel eens 's nachts).
-
Rene
- 4x5 autosnelweg
Bericht
door Rene » ma 16 mei 2011, 21:38
Als ik kijk naar mijn eigen woonplaats, dan staan er op 24 kruispunten gemeentelijke VRI's.
Daarvan staan er 's nachts terecht maar 3 in werking, de andere 21 staan te knipperen.
-
boe!
- 2x5 autosnelweg
Bericht
door boe! » ma 16 mei 2011, 21:38
daviedoff schreef:
Ah het kruispunt iets verderop is dat.
Ik zie nou pas dat je het kruispunt met N49/N376a aangaf en niet N49/N376.

-
Coen Tunnel
- Voorzitter
Bericht
door Coen Tunnel » zo 22 mei 2011, 14:48
Chris schreef:In Zwolle staat bijna alles na 21.00 uur te knipperen, op zondags soms al vanaf 18.00 uur. Behalve op de ringweg.
Op de Ring doorgaans tussen 00:00 en 07:00 uur. In ieder geval op de Zwartewaterallee, waar ik geregeld kom. De Westenholterallee ook, maar dat is geen deel van de Ring.
-
Chris
- Moderator
Bericht
door Chris » zo 22 mei 2011, 14:51
Ik reed op paaszondag om 6.00 uur over de IJsselallee en toen waren de VRI's nog in werking. Wellicht omdat de Vmax daar op 70 ipv 50 ligt.
-
Coen Tunnel
- Voorzitter
Bericht
door Coen Tunnel » zo 22 mei 2011, 15:01
Bij de aansluitingen Zwolle-Noord en Zwolle-Zuid staan de VRI's volgens mij ook altijd aan. De Zwartewaterallee heeft inderdaad vrijwel geheel Vmax 50. De Westenholterallee heeft geheel Vmax 70 en daar staan de VRI's 's nachts wel op knipperstand.
-
sirdanilot
- 2x2 autosnelweg
Bericht
door sirdanilot » zo 22 mei 2011, 21:08
Willem schreef:In de Randstad zijn er binnen de bebouwde kom, waar vrij grote verschillen zijn in het verkeersaanbod tussen overdag en 's avonds laat/'s nachts, nog zat VRI's die op geel knipper overgaan, vooral op de wat minder belangrijke kruispunten.
Klopt. In Leiden zijn er zat stoplichten die 's avonds laat knipperen, maar in Terneuzen is er geen één. Eigenlijk bizar, want in Terneuzen is het 's nachts toch echt rustiger dan in Leiden...
-
Groningen
- expressweg
Bericht
door Groningen » ma 23 mei 2011, 9:56

Hier in Groningen slaan ze toch wel door. Zelfs
deze staat op knipperen.
-
Ben-nie
- zandpaadje
Bericht
door Ben-nie » di 05 jul 2011, 13:45
Groningen schreef:
Hier in Groningen slaan ze toch wel door. Zelfs deze staat op knipperen.
En terrecht, VRI's zijn voor de doorstroming, als wegens het geringe aanbod ze daarvoor niet nodig zijn uit met die dingen.
je hebt toch zelf ogen om uit te kijken.
Of je zet zoals langs het Apeldoorn kanaal-zuid 's nachts alles op rood als je komt aan rijden springen ze op groen, dit moet echter wel snel gaan anders moet je alsnog stoppen. voor de rest is het in Apeldoorn overigens een drama met de VRI's, zie wel detectielussen maar volgens mij doen die vaak weinig
ik ben er een groot voorstander om 's nachts bijnal alle VRI's te laten knipperen, heb er z'n hekel aan om voor de kat zn k staan te wachten
-
Vinny
- 4x5 autosnelweg
Bericht
door Vinny » di 05 jul 2011, 14:53
Vaak zijn de kruisingen te onoverzichtelijk om ´s nachts geel knipper mogelijk te maken.
http://maps.google.nl/maps?q=Legmeerdij ... 16,,0,0.28
Het is vaak donker ´s nachts en niet iedereen is dan bedacht op het feit dat er dan bijvoorbeeld ook voetgangers kunnen oversteken. Wat dat betreft kun je beter de verkeerslichten aanlaten (ook al levert dat wat tijdverlies op)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
mennomulder
- verkeersader
Bericht
door mennomulder » di 05 jul 2011, 18:35
Met goede uitgebreide detectie en wachtstand groen voor de hoofdrichtingen hoeft het geheel geen probleem te zijn om 's nachts te regelen. Ik weet dat er binnen verkeersregeltechnisch Nederland nog altijd discussie is over wachtstand groen of rood

-
Wimpie24
- expressweg
Bericht
door Wimpie24 » di 05 jul 2011, 19:43
Op de oostelijke ring van Aarschot gaan de verkeerslichten vanaf 22.00 samen met de triestigaards van het gewest uit.
I thank whatever gods may be / For my unconquerable soul. / I am the master of my fate / I am the captain of my soul.
Invictus, Nelson Rolihlahla Mandela, Madiba
-
Wouter N14
- Moderator
Bericht
door Wouter N14 » di 05 jul 2011, 20:34
Wimpie24 schreef:triestigaards
Ik heb hier geen woordenboek Vlaams liggen :confuuuse:
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge
-
captain007
- Forumbeheerder
Bericht
door captain007 » di 05 jul 2011, 20:38

Ik ging van de week daar ook al mee de mist in, maar het schijnen typische belgische lantaarnpalen te zijn.
-
Davy
- expressweg
Bericht
door Davy » di 05 jul 2011, 20:49

Dit klopt inderdaad, het zijn de typisch Belgische "zweeppalen", zoals deze, dit is de korte versie:
Nochtans een term die al af en toe de revue gepasseerd is hoor, vooral in het draadje over Belgische wegverlichting

.
En ontopic: gaat echt alles uit om 22 uur, ook de VRI? Dat is ook weer overdreven, en dan is het kruispunt helemaal onverlicht...
-
Wimpie24
- expressweg
Bericht
door Wimpie24 » wo 06 jul 2011, 10:09

Klopt, het is dan pikkedonker

I thank whatever gods may be / For my unconquerable soul. / I am the master of my fate / I am the captain of my soul.
Invictus, Nelson Rolihlahla Mandela, Madiba