Bewegwijzering rondom TU-terrein in Delft

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Mandelsoft
expressweg
Berichten: 3228
Lid geworden op: za 26 sep 2009, 16:16
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: Bewegwijzering rondom TU-terrein in Delft

Bericht door Mandelsoft » di 18 feb 2014, 23:39

Maar dat is ook logisch dat er nog niets hangt. Ze zijn deze periode bij de faculteit Industriëel Ontwerp bezig met het project voor derdejaars bachelor-studenten "Ontwerp de Bewegwijzering voor de TU Delft" :mrgreen:

Just kidding...
Sommige mensen zijn niet in een model te vatten...

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10937
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: Bewegwijzering rondom TU-terrein in Delft

Bericht door Willem » di 23 dec 2014, 19:50

Inmiddels is het nieuwe ontwerp op straat te zien. Het ontwerp komt nu veel meer overeen met het gangbare model voor bv. parkeerbewegwijzering en is daarnaast een maatje kleiner dan de vorige (overgedimensioneerde) versie.
Het zijn zwarte letters op een witte balk met daarom heen een blauw kader, dus redelijk conform de richtlijn.

Helaas is het nog steeds alleen in het Engels uitgevoerd. :kots:
Of ligt Delft volgens de TU niet meer in Nederland?

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22819
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Bewegwijzering rondom TU-terrein in Delft

Bericht door harry » di 23 dec 2014, 20:11

Willem schreef:Of ligt Delft volgens de TU niet meer in Nederland?
Delft ligt vlakbij Rotterdam The Hague Airport :kots:
Vorige week nog niks van nieuwe borden gezien (mij vielen toen de lege palen op), dus hangen ze er nog maar net?
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10937
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: Bewegwijzering rondom TU-terrein in Delft

Bericht door Willem » di 23 dec 2014, 20:13

Afgelopen zondag was ik voor het laatst in die wijk en toen was het me niet opgevallen. Ze zullen inderdaad deze week, of een deel misschien al vorige week, zijn opgehangen.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36648
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Bewegwijzering rondom TU-terrein in Delft

Bericht door Rene » wo 24 dec 2014, 1:39

Ze zijn vorige week opgehangen.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10937
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: Bewegwijzering rondom TU-terrein in Delft

Bericht door Willem » wo 24 dec 2014, 8:30

Bij het nakijken van de foto's van de vorige versie viel op dat de schrijfwijze van Delft-centrum is aangepast. Eerst stond er Delft-centre, nu staat er Delft-center.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22819
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Bewegwijzering rondom TU-terrein in Delft

Bericht door harry » ma 05 jan 2015, 22:05

Foto:

Afbeelding
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Mandelsoft
expressweg
Berichten: 3228
Lid geworden op: za 26 sep 2009, 16:16
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: Bewegwijzering rondom TU-terrein in Delft

Bericht door Mandelsoft » ma 05 jan 2015, 22:08

Willem schreef:Helaas is het nog steeds alleen in het Engels uitgevoerd. :kots:
Of ligt Delft volgens de TU niet meer in Nederland?
Het zal het grote aandeel internationale studenten zijn. Alle masters zijn in het Engels op de TU Delft. Van mijn mastergroep was meer dan een derde van de student buitenlands.
Sommige mensen zijn niet in een model te vatten...

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18177
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Bewegwijzering rondom TU-terrein in Delft

Bericht door mavas » ma 05 jan 2015, 22:14

Alsof er zoveel onbekend internationaal verkeer met de auto op af komt... :shutup:
Ik neem aan dat de borden voor die groep weggebruikers bedoeld zijn.

En zo onbegrijpelijk zijn die woorden toch niet als je ze in het Nederlands uitvoert, op "gebouw" na? Sport en cultuur zal ook een internationale persoon wel begrijpen dat daarmee Sports & Culture bedoeld wordt.
Mandelsoft schreef:Het zal het grote aandeel internationale studenten zijn.
Dat lijkt me bij uitstek een groep die daar bekend is (na enkele keren op dat terrein rond te zijn geweest, bv bij de introductie).
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21903
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Bewegwijzering rondom TU-terrein in Delft

Bericht door Wouter N14 » ma 05 jan 2015, 22:21

Er is toch een prijs voor overbodig Engels taalgebruik? Dit lijkt mij een goede om te nomineren...
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76153
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Bewegwijzering rondom TU-terrein in Delft

Bericht door Chris » ma 05 jan 2015, 22:24

Ik denk dat je weinig plekken met meer Engelstalige mensen zult vinden in Nederland op een gemiddelde dag dan hier.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21903
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Bewegwijzering rondom TU-terrein in Delft

Bericht door Wouter N14 » ma 05 jan 2015, 22:26

^^ Kalverstraat? Schiphol? Europol? ;)
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22819
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Bewegwijzering rondom TU-terrein in Delft

Bericht door harry » ma 05 jan 2015, 22:26

Chris schreef:Engelstalige mensen
Of in ieder geval mensen die wel Engels kunnen lezen maar geen Nederlands. De Keukenhof lijkt me ook zo'n plek.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32103
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Bewegwijzering rondom TU-terrein in Delft

Bericht door Coen Tunnel » di 06 jan 2015, 0:53

Chris schreef:Ik denk dat je weinig plekken met meer Engelstalige mensen zult vinden in Nederland op een gemiddelde dag dan hier.
En ik denk ook dat vrijwel alle Nederlandstaligen op het TU-terrein wel Engels begrijpen. Ik zie het probleem hier niet van in. Dit is voor meer mensen aldaar te begrijpen dan borden die louter Nederlandstalig zijn. Net als op bijvoorbeeld Schiphol, waar alles in het Engels staat aangegeven en slechts een deel van de informatie ook in het Nederlands.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Bewegwijzering rondom TU-terrein in Delft

Bericht door Peter » di 06 jan 2015, 3:31

Behalve studenten komen er ook veel tijdelijke werknemers (zoals postdocs) en bezoekers uit het buitenland. Welk deel een auto meeneemt weet ik niet. Zeker de nodige Belgen, Duitsers en (jawel) Tjechen en Polen. Er zullen niet veel Belgen (Walen) zijn die geen basiskennis van het Nederlands hebben natuurlijk. De borden zijn ook voor fietsers en wandelaars te gebruiken natuurlijk.

Als je je afficheert als een internationale universiteit, dan heb je weinig keus dan lessen in het Engels geven (in Latijns Amerika wellicht Spaans).
Universiteiten als Gent proberen het ook, maar die zijn door taalwetten verplicht de (meeste) lessen in het Nederlands te geven. Dat schiet dus niet op, want alleen een paar Duitsers (en Zuid-Afrikanen) weten het Nederlands snel genoeg machtig te worden.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22819
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Bewegwijzering rondom TU-terrein in Delft

Bericht door harry » di 06 jan 2015, 12:35

Coen Tunnel schreef:Ik zie het probleem hier niet van in.
The problem is that it is a step towards a country where communication is mainly in English, and where people will have the feeling that they are a stranger in their own country.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36648
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Bewegwijzering rondom TU-terrein in Delft

Bericht door Rene » di 06 jan 2015, 12:44

harry schreef:a country where communication is mainly in English
Make that the cat wise.
It looks there on that everybody English speaks, but in fact it looks more as stonecoal english...
:p

Nou, of het nou Pidgin is of niet, we hebben het ermee te doen dat de TU blijkbaar de internationaal ter plekke onbekende beter wil bedienen dan de Nederlandse ter plekke onbekenden. In een direct internationale situatie zoals op Schiphol kan ik dat nog wel pruimen, maar op een situatie gewoon in een Nederlandse wijk is het mijns inziens geen voorbeeld dat navolging verdient.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14314
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Bewegwijzering rondom TU-terrein in Delft

Bericht door Attietattie » di 06 jan 2015, 12:46

harry schreef:The problem is that it is a step towards a country where communication is mainly in English, and where people will have the feeling that they are a stranger in their own country.
That is then a pity for them. The should come with their time.

In deze tijd is het een enorm economisch voordeel dat wij zo enorm goed Engels begrijpen en spreken. Je kan ons in heel Europa neerpleuren en daar kunnen we ons werk doen. Dus de generaties na ons zullen er niet slechter van worden. En het feit dat er zoveel Engels om ons heen te horen en te zien is, betekent niet dat het Nederlands verdwijnt.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32103
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Bewegwijzering rondom TU-terrein in Delft

Bericht door Coen Tunnel » di 06 jan 2015, 13:17

Rene schreef:Nou, of het nou Pidgin is of niet, we hebben het ermee te doen dat de TU blijkbaar de internationaal ter plekke onbekende beter wil bedienen dan de Nederlandse ter plekke onbekenden. In een direct internationale situatie zoals op Schiphol kan ik dat nog wel pruimen, maar op een situatie gewoon in een Nederlandse wijk is het mijns inziens geen voorbeeld dat navolging verdient.
Hoeveel ter plekke onbekenden zullen Engels begrijpen, en hoeveel ter plekke onbekenden zullen geen Engels begrijpen? De meeste ter plekke onbekenden die op het TU-terrein zijn zullen vermoedelijk sowieso al hoger opgeleid zijn. Er is mijns inziens wel wat te zeggen voor het gebruik van Engels in plaats van Nederlands op deze locatie.

Goed, helemaal objectief ben ik ook niet, want ik werk bij een internationaal bedrijf en alle meetings die ik heb zijn dus ook in het Engels, en een groot deel van de dag communiceer ik in het Engels. Ik spreek dus goed Engels, maar het lijkt mij dat die borden op het TU-terrein voor de meeste Nederlanders én buitenlanders toch wel goed te begrijpen zijn.

Vind je het ook een probleem dat op onderbordjes onder een :A1-100: [6-19 h] staat in plaats van [6-19 u]?
Attietattie schreef:In deze tijd is het een enorm economisch voordeel dat wij zo enorm goed Engels begrijpen en spreken. Je kan ons in heel Europa neerpleuren en daar kunnen we ons werk doen. Dus de generaties na ons zullen er niet slechter van worden. En het feit dat er zoveel Engels om ons heen te horen en te zien is, betekent niet dat het Nederlands verdwijnt.
Hier kan ik me helemaal bij aansluiten.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22819
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Bewegwijzering rondom TU-terrein in Delft

Bericht door harry » di 06 jan 2015, 14:28

Coen Tunnel schreef:Vind je het ook een probleem dat op onderbordjes onder een :A1-100: [6-19 h] staat in plaats van [6-19 u]?
h is een internationaal symbool voor "uur", afgeleid van het Latijnse woord hora.
(En als dat niet zo is, kun je het toch zo uitleggen.)

And further find I a bit English not wrong, but you must not overdrive.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21865
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Bewegwijzering rondom TU-terrein in Delft

Bericht door Pino » di 06 jan 2015, 14:37

Voorlopig is eentalig Engelse communicatie nog iets dat alleen gebeurt op bijzondere lokaties: op universiteiten, binnen bepaalde internationale bedrijven, achter de douane op Schiphol. Het zijn plaatsen waar een verdedigbare conclusie is getrokken dat je de grootste groep op de meest efficiënte wijze bereikt met communicatie in het Engels, zonder vertaling erbij. Nederlanders begrijpen die conclusie ook; ik heb bepaald niet het idee dat een organisatie als Schiphol goodwill is kwijtgeraakt bij het grote publiek met een keuze die ze al een jaar of 15 terug hebben gemaakt. Natuurlijk zie je af en toe bepaalde klachten voorbij komen, maar onder de streep zijn mensen tevreden. Rondom de TU zullen we zien hoe de gebruiker de bewegwijzering ervaart. Doordat het om een stadswijk-met-universiteit gaat zit je alweer wat verder op het hellende vlak, wat verder buiten de bijzondere lokatie.

De kans bestaat dat in de komende jaren steeds meer organisaties zichzelf bijzonder genoeg zullen gaan vinden om in hoofdzaak in het Engels te gaan communiceren. De NS op bepaalde grote stations? De Bijenkorf met zijn focus op de rijke buitenlandse toerist? Dat gevoel van 'stranger in your own country' is iets meer dan het vaste onderbuikgevoel van taalpuristen. Hoewel ik niet vind dat grenzen zijn overschreden, moet men er wat mij betreft wel over na blijven denken.
Laatst gewijzigd door Pino op di 06 jan 2015, 17:40, 1 keer totaal gewijzigd.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7087
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Bewegwijzering rondom TU-terrein in Delft

Bericht door RSK » di 06 jan 2015, 15:39

^^ De NS heeft al een jaar of wat geleden de overstap gemaakt. Waar je vroeger 'Treinkaartjes' zag staan, staat nu 'Tickets & Service', de naam 'Sneltrein' is langzaam vervangen door 'Intercity' en de 'Stoptrein' door de 'Sprinter'. Soms vind ik het storend, soms niet. Op universiteiten lijkt het me niet echt een probleem, aangezien de meeste mensen die een universiteit bezoeken ook wel een woordje over de grens spreken. Bij twijfelgevallen zou men bij voorkeur tweetalige bebording plaatsen.

In 'ons' skigebied Les 3 Vallées gaf men de belangrijkste zaken van oudsher altijd aan in Frans, Engels, Italiaans en Duits; de laatste jaren wordt Duits zo nu en dan geofferd voor Russisch. In ieder geval kun je zeggen dat er wordt ingespeeld op grote groepen anderstaligen, zonder dat daarbij het eigen taalgebied hinder ondervindt.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21865
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Bewegwijzering rondom TU-terrein in Delft

Bericht door Pino » di 06 jan 2015, 17:37

RSK schreef:De NS heeft al een jaar of wat geleden de overstap gemaakt. Waar je vroeger 'Treinkaartjes' zag staan, staat nu 'Tickets & Service', de naam 'Sneltrein' is langzaam vervangen door 'Intercity' en de 'Stoptrein' door de 'Sprinter'. Soms vind ik het storend, soms niet. Op universiteiten lijkt het me niet echt een probleem, aangezien de meeste mensen die een universiteit bezoeken ook wel een woordje over de grens spreken. Bij twijfelgevallen zou men bij voorkeur tweetalige bebording plaatsen.
De NS gebruikt anglicismen, maar met het idee dat het goed Nederlands is. Dat is iets anders dan werkelijk overschakelen op Engels. Wel heeft het huidige NS-taalgebruik als voordeel dat de flitsende internationaal overkomende termen (ook gemeengoed bij de Deutsche Bahn) waarschijnlijk wat makkelijker worden opgepikt door buitenlanders dan de klassieke Nederlandse woorden. Het uitfaseren van de termen sneltrein en stoptrein is wat mij betreft bovenal een poging om te doen alsof langzame treinen snel gaan. Een lekker verhullende internationaal klinkende naam helpt altijd goed bij het misleiden van de consument. Waarbij ik dan wel moet zeggen dat ik het woord sprinter niet als een anglicisme zou duiden.

Wat betreft universiteiten: als je naar studenten en wetenschappelijke medewerkers kijkt, mag het Engels geen probleem zijn. Maar op universiteiten loopt ook veel niet-wetenschappelijk personeel rond. Schiphol houdt daar wel rekening mee; dat zie je aan de ergens ook weer wat pijnlijk overkomende bordjes bij WC's: ladies, gentlemen, bezemkast.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10937
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: Bewegwijzering rondom TU-terrein in Delft

Bericht door Willem » di 06 jan 2015, 17:54

Mandelsoft schreef:Het zal het grote aandeel internationale studenten zijn.
Dan kun het nog minstens tweetalig maken. Maar als je in bv. Spanje gaat studeren wordt je wel geacht Spaans te leren.
Het is van de zotte dat je in je eigen land met je eigen taal niet meer terecht kunt.

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9075
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: Bewegwijzering rondom TU-terrein in Delft

Bericht door Ds79m » di 06 jan 2015, 18:14

^^ Doordat Nederland niet zo bekrompen is, spreken we hier veel beter Engels dan in dat soort landen. Voor een handelsnatie als Nederland is dat een prima concurrentievoordeel.

En dat dit soort dingen tot een situatie leiden waarin niemand nog Nederlands spreekt, geloof ik ook niet. Dan had er nu al jaren geen mens nog Fries of Westvlaams gesproken.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8700
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: Bewegwijzering rondom TU-terrein in Delft

Bericht door captain007 » di 06 jan 2015, 19:30

Gewoon tweetalige borden gebruiken. Bij grote internationale bedrijven zoals Shell zie je het ook. Daar hebben ze in hun panden tweetalige bordjes hangen.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21865
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Bewegwijzering rondom TU-terrein in Delft

Bericht door Pino » di 06 jan 2015, 20:31

^^ Zo 'gewoon' is dat niet. Om dezelfde reden dat men op grote wegen de borden liever niet volpropt met twee talen, hebben organisaties een legitiem punt als ze de bewegwijzering binnen hun gebouw ook liever eentalig houden. Het zal altijd een kwestie van smaak blijven. Of het nu om mogelijke tweetalige bewegwijzering in België gaat, de geleiding op Schiphol of hier: ik heb niet de illusie dat we daar op dit forum ooit uit zullen komen.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10937
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: Bewegwijzering rondom TU-terrein in Delft

Bericht door Willem » di 06 jan 2015, 20:51

Ds79m schreef:^^ Doordat Nederland niet zo bekrompen is, spreken we hier veel beter Engels dan in dat soort landen. Voor een handelsnatie als Nederland is dat een prima concurrentievoordeel.

En dat dit soort dingen tot een situatie leiden waarin niemand nog Nederlands spreekt, geloof ik ook niet. Dan had er nu al jaren geen mens nog Fries of Westvlaams gesproken.
Die kennis van het Engels zou nog wel eens tegen kunnen vallen. Bekijk maar eens een video van een Engelstalige cursus aan de universiteit. Daarvan gaat iemand die die taal als moedertaal heeft spontaan van huilen.
De belangrijkste handelspartner van Nederland is Duitsland. In dat licht gezien zou (iets, ik wil die taal niet afschaffen) minder aandacht voor het Engels en meer voor het Duits beter overeenkomen met de vraag vanuit de handel.

Toch denk ik wel dat het Nederlands aan het afglijden is naar een vergelijkbare situatie als met het Luxemburg of het Iers het geval is.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31539
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Bewegwijzering rondom TU-terrein in Delft

Bericht door Palance » di 06 jan 2015, 21:01

Mandelsoft schreef:Van mijn mastergroep was meer dan een derde van de student buitenlands.
Dat vind ik geen argument voor Engelstalige borden. Een beetje Nederlands leren kan ook geen kwaad.

Ik vind het dus :kots: om alleen Engels te gebruiken op bewegwijzering in Nederland.

Dat de PVV nog geen kamervragen heeft gesteld...
:denk:
Ds79m schreef:Doordat Nederland niet zo bekrompen is, spreken we hier veel beter Engels dan in dat soort landen
Correctie: men denkt in Nederland goed Engels te spreken.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9075
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: Bewegwijzering rondom TU-terrein in Delft

Bericht door Ds79m » di 06 jan 2015, 21:09

Willem schreef:
Ds79m schreef:^^ Doordat Nederland niet zo bekrompen is, spreken we hier veel beter Engels dan in dat soort landen. Voor een handelsnatie als Nederland is dat een prima concurrentievoordeel.

En dat dit soort dingen tot een situatie leiden waarin niemand nog Nederlands spreekt, geloof ik ook niet. Dan had er nu al jaren geen mens nog Fries of Westvlaams gesproken.
Die kennis van het Engels zou nog wel eens tegen kunnen vallen. Bekijk maar eens een video van een Engelstalige cursus aan de universiteit. Daarvan gaat iemand die die taal als moedertaal heeft spontaan van huilen.
Dat is een goede reden om op nog meer plaatsen Engelse bewegwijzering te plaatsen, we hebben blijkbaar nog veel te leren ;)

Maar dat doet niets af aan het feit dat Nederlanders gemiddeld gesproken gewoon goed Engels spreken, wanneer je het vergelijkt met andere niet-Engelstalige landen.
De belangrijkste handelspartner van Nederland is Duitsland. In dat licht gezien zou (iets, ik wil die taal niet afschaffen) minder aandacht voor het Engels en meer voor het Duits beter overeenkomen met de vraag vanuit de handel.
Engels is de belangrijkste taal van de wereld. De hele wereld moet maar Engels leren.
Toch denk ik wel dat het Nederlands aan het afglijden is naar een vergelijkbare situatie als met het Luxemburg of het Iers het geval is.
En zelfs het Letzebuergs bestaat nog steeds en zal over 1000 jaar nog steeds bestaan. Niets te vrezen voor het Nederlands dus.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Plaats reactie