Just kidding...
Moderator: Moderatoren
Delft ligt vlakbij Rotterdam The Hague AirportWillem schreef:Of ligt Delft volgens de TU niet meer in Nederland?
Het zal het grote aandeel internationale studenten zijn. Alle masters zijn in het Engels op de TU Delft. Van mijn mastergroep was meer dan een derde van de student buitenlands.Willem schreef:Helaas is het nog steeds alleen in het Engels uitgevoerd.![]()
Of ligt Delft volgens de TU niet meer in Nederland?
Dat lijkt me bij uitstek een groep die daar bekend is (na enkele keren op dat terrein rond te zijn geweest, bv bij de introductie).Mandelsoft schreef:Het zal het grote aandeel internationale studenten zijn.
Of in ieder geval mensen die wel Engels kunnen lezen maar geen Nederlands. De Keukenhof lijkt me ook zo'n plek.Chris schreef:Engelstalige mensen
En ik denk ook dat vrijwel alle Nederlandstaligen op het TU-terrein wel Engels begrijpen. Ik zie het probleem hier niet van in. Dit is voor meer mensen aldaar te begrijpen dan borden die louter Nederlandstalig zijn. Net als op bijvoorbeeld Schiphol, waar alles in het Engels staat aangegeven en slechts een deel van de informatie ook in het Nederlands.Chris schreef:Ik denk dat je weinig plekken met meer Engelstalige mensen zult vinden in Nederland op een gemiddelde dag dan hier.
The problem is that it is a step towards a country where communication is mainly in English, and where people will have the feeling that they are a stranger in their own country.Coen Tunnel schreef:Ik zie het probleem hier niet van in.
Make that the cat wise.harry schreef:a country where communication is mainly in English
That is then a pity for them. The should come with their time.harry schreef:The problem is that it is a step towards a country where communication is mainly in English, and where people will have the feeling that they are a stranger in their own country.
Hoeveel ter plekke onbekenden zullen Engels begrijpen, en hoeveel ter plekke onbekenden zullen geen Engels begrijpen? De meeste ter plekke onbekenden die op het TU-terrein zijn zullen vermoedelijk sowieso al hoger opgeleid zijn. Er is mijns inziens wel wat te zeggen voor het gebruik van Engels in plaats van Nederlands op deze locatie.Rene schreef:Nou, of het nou Pidgin is of niet, we hebben het ermee te doen dat de TU blijkbaar de internationaal ter plekke onbekende beter wil bedienen dan de Nederlandse ter plekke onbekenden. In een direct internationale situatie zoals op Schiphol kan ik dat nog wel pruimen, maar op een situatie gewoon in een Nederlandse wijk is het mijns inziens geen voorbeeld dat navolging verdient.
Hier kan ik me helemaal bij aansluiten.Attietattie schreef:In deze tijd is het een enorm economisch voordeel dat wij zo enorm goed Engels begrijpen en spreken. Je kan ons in heel Europa neerpleuren en daar kunnen we ons werk doen. Dus de generaties na ons zullen er niet slechter van worden. En het feit dat er zoveel Engels om ons heen te horen en te zien is, betekent niet dat het Nederlands verdwijnt.
h is een internationaal symbool voor "uur", afgeleid van het Latijnse woord hora.Coen Tunnel schreef:Vind je het ook een probleem dat op onderbordjes onder een[6-19 h] staat in plaats van [6-19 u]?
De NS gebruikt anglicismen, maar met het idee dat het goed Nederlands is. Dat is iets anders dan werkelijk overschakelen op Engels. Wel heeft het huidige NS-taalgebruik als voordeel dat de flitsende internationaal overkomende termen (ook gemeengoed bij de Deutsche Bahn) waarschijnlijk wat makkelijker worden opgepikt door buitenlanders dan de klassieke Nederlandse woorden. Het uitfaseren van de termen sneltrein en stoptrein is wat mij betreft bovenal een poging om te doen alsof langzame treinen snel gaan. Een lekker verhullende internationaal klinkende naam helpt altijd goed bij het misleiden van de consument. Waarbij ik dan wel moet zeggen dat ik het woord sprinter niet als een anglicisme zou duiden.RSK schreef:De NS heeft al een jaar of wat geleden de overstap gemaakt. Waar je vroeger 'Treinkaartjes' zag staan, staat nu 'Tickets & Service', de naam 'Sneltrein' is langzaam vervangen door 'Intercity' en de 'Stoptrein' door de 'Sprinter'. Soms vind ik het storend, soms niet. Op universiteiten lijkt het me niet echt een probleem, aangezien de meeste mensen die een universiteit bezoeken ook wel een woordje over de grens spreken. Bij twijfelgevallen zou men bij voorkeur tweetalige bebording plaatsen.
Dan kun het nog minstens tweetalig maken. Maar als je in bv. Spanje gaat studeren wordt je wel geacht Spaans te leren.Mandelsoft schreef:Het zal het grote aandeel internationale studenten zijn.
Die kennis van het Engels zou nog wel eens tegen kunnen vallen. Bekijk maar eens een video van een Engelstalige cursus aan de universiteit. Daarvan gaat iemand die die taal als moedertaal heeft spontaan van huilen.Ds79m schreef:Doordat Nederland niet zo bekrompen is, spreken we hier veel beter Engels dan in dat soort landen. Voor een handelsnatie als Nederland is dat een prima concurrentievoordeel.
En dat dit soort dingen tot een situatie leiden waarin niemand nog Nederlands spreekt, geloof ik ook niet. Dan had er nu al jaren geen mens nog Fries of Westvlaams gesproken.
Dat vind ik geen argument voor Engelstalige borden. Een beetje Nederlands leren kan ook geen kwaad.Mandelsoft schreef:Van mijn mastergroep was meer dan een derde van de student buitenlands.
Correctie: men denkt in Nederland goed Engels te spreken.Ds79m schreef:Doordat Nederland niet zo bekrompen is, spreken we hier veel beter Engels dan in dat soort landen
Dat is een goede reden om op nog meer plaatsen Engelse bewegwijzering te plaatsen, we hebben blijkbaar nog veel te lerenWillem schreef:Die kennis van het Engels zou nog wel eens tegen kunnen vallen. Bekijk maar eens een video van een Engelstalige cursus aan de universiteit. Daarvan gaat iemand die die taal als moedertaal heeft spontaan van huilen.Ds79m schreef:Doordat Nederland niet zo bekrompen is, spreken we hier veel beter Engels dan in dat soort landen. Voor een handelsnatie als Nederland is dat een prima concurrentievoordeel.
En dat dit soort dingen tot een situatie leiden waarin niemand nog Nederlands spreekt, geloof ik ook niet. Dan had er nu al jaren geen mens nog Fries of Westvlaams gesproken.
Engels is de belangrijkste taal van de wereld. De hele wereld moet maar Engels leren.De belangrijkste handelspartner van Nederland is Duitsland. In dat licht gezien zou (iets, ik wil die taal niet afschaffen) minder aandacht voor het Engels en meer voor het Duits beter overeenkomen met de vraag vanuit de handel.
En zelfs het Letzebuergs bestaat nog steeds en zal over 1000 jaar nog steeds bestaan. Niets te vrezen voor het Nederlands dus.Toch denk ik wel dat het Nederlands aan het afglijden is naar een vergelijkbare situatie als met het Luxemburg of het Iers het geval is.