Meer (verdere) bestemmingen op verkeersborden
Moderator: Moderatoren
-
- Moderator
Meer (verdere) bestemmingen op verkeersborden
Omdat de topic over de foto's van Frits van de A1 dreigde te verzanden in een discussie over bewegwijzering; hier een nieuwe.
-
- Moderator
Laatste reacties:
Om Hilversum nou al bij KP Hoevelaken aan te geven... je moet toch eerst via de A27 naar Hilversum? Zo groot is die stad nou ook weer niet. imo was Almere beter geweest.
Chrizz schreef:
Om Hilversum nou al bij KP Hoevelaken aan te geven... je moet toch eerst via de A27 naar Hilversum? Zo groot is die stad nou ook weer niet. imo was Almere beter geweest.
Voor Almere moet je ook eerst de A27 of A6 nemen en dat ligt veel verder van de A1 af. Van mij mogen zowel Hilversum als Almere erop.
Of Haarlem. Das toch een 100.000+ stad en voor veel mensen een logisch vervolg vanaf de A1, via de A9 of A10/A9. Ik ben wel voor wat grotere afstanden op de borden. Nederland is wel klein, maar niet zó klein.
Ben ik helemaal met je eens! Ik ben sowieso voor meer bestemmingen op de borden. Ik vind het bijvoorbeeld vreemd dat bestemmingen waarvoor je van snelweg moet wisselen vaak zo laat worden aangegeven (vlak voor het knooppunt). Bijvoorbeeld jouw voorbeeld van Almere. Dat mag inderdaad best al bij Hoevelaken worden aangegeven. Als er daardoor teveel info op de borden komt, kun je ervoor kiezen dit soort bestemmingen op een afstandentableau te zetten.
[/quote]Als je bijvoorbeeld over de A28 rijdt richting Utrecht, staat er totaan Hoevelaken alleen Amersfoort en Utrecht op de borden. Daar mag van mij best Amsterdam of Rotterdam bij. Utrecht is dan nog geen 30km. en het lijkt dan net of er verder niets is na Utrecht.
-
- 2x3 autosnelweg
Ik sluit me aan bij Chrizz en Riva. Er zouden wat mij betreft meer plaatsnamen op de borden moeten komen die niet aan de weg zelf liggen, maar die via het wisselen van weg bij een knooppunt te bereiken zijn. Op de A1 richting Amsterdam kun je dan denken aan het eerder melden van Utrecht (bij voorkeur vanaf Beekbergen), en later de toevoeging van Almere vanaf Hoevelaken. Op de A28 zouden in noordelijke richting vanaf Hattemerbroek Leeuwarden (is al eens over gediscussieerd) en in zuidelijke richting eerder Amsterdam niet misstaan.
Het lijkt er nu soms een beetje op dat de beleidsmakers er alles aan doen om precies zoveel plaatsnamen weg te laten, dat er een soort raadselspelletje overblijft, dat je in alle rust door te beredeneren wel kunt doorgronden, maar wat op de weg soms nogal verwarrend kan zijn. Ik snap best dat je niet 10 plaatsen op 1 bord kan zetten, maar in de meeste gevallen is er nog genoeg speling over. Bovendien zou je bij een teveel aan plaatsen "x richting y"-borden kunnen gebruiken.
Enige nuance die ik wil maken is dat Haarlem natuurlijk niet vanaf Hoevelaken op de borden hoeft, dat ligt al in het verlengde van Amsterdam, dus die route spreekt voor zich.
Het lijkt er nu soms een beetje op dat de beleidsmakers er alles aan doen om precies zoveel plaatsnamen weg te laten, dat er een soort raadselspelletje overblijft, dat je in alle rust door te beredeneren wel kunt doorgronden, maar wat op de weg soms nogal verwarrend kan zijn. Ik snap best dat je niet 10 plaatsen op 1 bord kan zetten, maar in de meeste gevallen is er nog genoeg speling over. Bovendien zou je bij een teveel aan plaatsen "x richting y"-borden kunnen gebruiken.
Enige nuance die ik wil maken is dat Haarlem natuurlijk niet vanaf Hoevelaken op de borden hoeft, dat ligt al in het verlengde van Amsterdam, dus die route spreekt voor zich.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen
-
- autoweg
Haarlem ligt natuurlijk wel in het verlengde van Amsterdam, maar dat geldt ook voor Rotterdam en Den Haag t.o.v. Utrecht. Voor de duidelijkheid is het misschien wenselijk om Haarlem eerder op te nemen, misschien niet vanaf Hoevelaken, maar bijvoorbeeld vanaf Eemnes.
Hetzelfde geldt voor knooppunt Joure. Daar worden voor de A7 richting Amsterdam alleen Joure en Sneek aangegeven. Er zijn zat andere bestemmingen te bedenken langs deze weg: Afsluitdijk, Den Helder, Hoorn, Zaandam (Zaanstad).
Helaas is de lijst met dit soort gevallen vanwege het Nederlandse systeem eindeloos lang. Men gaat er namelijk van uit dat de automobilist eerst een outekaart raadpleegt alvorens de weg op te gaan. Op zich niks mis mee, maar voor de duidelijkheid zou het wat uitgebreider mogen.
Hetzelfde geldt voor knooppunt Joure. Daar worden voor de A7 richting Amsterdam alleen Joure en Sneek aangegeven. Er zijn zat andere bestemmingen te bedenken langs deze weg: Afsluitdijk, Den Helder, Hoorn, Zaandam (Zaanstad).
Helaas is de lijst met dit soort gevallen vanwege het Nederlandse systeem eindeloos lang. Men gaat er namelijk van uit dat de automobilist eerst een outekaart raadpleegt alvorens de weg op te gaan. Op zich niks mis mee, maar voor de duidelijkheid zou het wat uitgebreider mogen.
Rainier
-
- Moderator
Natuurlijk moet het wel logisch blijven. Zo zou ik op de A50 een eind voor Hattemerbroek nog geen Amersfoort via A28 gaan aangeven. Weinig mensen rijden zo. Gaan meestal vanaf Epe binnendoor op A28. Iets anders; het moet ook op de borden van die andere snelweg staan. Niet weglaten omdat die andere dan al vol zit. In Duitsland hebben ze dit veel beter geregeld vind ik:

-
- expressweg
De verhouding Amsterdam-Haarlem en Utrecht-DH/R'dam is natuurlijk wel nogal anders. Zo is Amsterdam duidelijk VEEL belangrijker dan Haarlem, terwijl dit bij Utrecht niet zo is. Bovendien liggen Amsterdam en Haarlem rel. dicht op elkaar, terwijl dit bij Utrecht-DH/R'dam (vanaf Amersfoort gezien) ook niet zo is.Riva schreef:Haarlem ligt natuurlijk wel in het verlengde van Amsterdam, maar dat geldt ook voor Rotterdam en Den Haag t.o.v. Utrecht. Voor de duidelijkheid is het misschien wenselijk om Haarlem eerder op te nemen, misschien niet vanaf Hoevelaken, maar bijvoorbeeld vanaf Eemnes.
Ofwel: Ik ben niet voor het noemen van Haarlem. Dat hoeft pas vanaf Diemen.
Wél voor:
Den Haag vanaf Hoevelaken (R'dam is te indirect, DH is duidelijker)
Iets in Noord-Noord-Holland vanaf Joure.
Hilversum vanaf Hoevelaken. (Hilversum als 'hoofdstad' van het Gooi. Het Gooi is belangrijker dan Almere, en ook voor die plaats moet je door het Gooi.)
Misschien:
Utrecht vanaf Beekbergen
-
- Moderator
Bij Joure zou ik gaan voor het volgende: Amsterdam/Almere A6, en Sneek, Den Helder via A7. Dit omdat de A7 dan nog redelijk oost-west loopt en naar mijn mening Den Helder tochwel de belangrijkste plaats ten noorden van Alkmaar is. Belangrijker dan Hoorn vind ik. Vanwege zijn grootte en de aanwezigheid van de veerpont naar Texel. Vanaf Sneek zou ik dan Amsterdam weer gaan aangeven. Vanaf daar is het via de A7 duidelijk korter dan terug via de A7 en A6.
-
- Secretaris
Hahahahahahahahaha. Met alle respect, maar Den Helder is toch echt wel het einde van de wereld. Voor Noord-Holland zijn Alkmaar en Hoorn als regionale centra beiden véél belangrijker dan Den Helder, met als enige bijzonderheid zijn pontje naar het Texelse schaapjeseiland...Chrizz schreef:...en naar mijn mening Den Helder tochwel de belangrijkste plaats ten noorden van Alkmaar is. Belangrijker dan Hoorn vind ik.
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])
-
- Moderator
Alkmaar zou niet logisch zijn, aangezien je dan wel erg ver van de snelweg af moet. Ik heb t effe nagekeken en Hoorn blijkt zelfs wat meer inwoners te hebben dan Den Helder. 67.000 tegen 60.000. Ik dacht dat Hoorn altijd kleiner was. Maargoed, je hebt gelijk René. We maken er Hoorn van
Toch blijf ik Zaandam(stad) steeds in mijn achterhoofd houden. Misschien vanaf Joure Hoorn/Zaandam en vanaf Sneek Amsterdam erbij. 3 namen lijkt me nog niet bepaald teveel.

-
- expressweg
Ik zou liever Hoorn dan Zaanstad doen. Dit omdat Hoorn meer centraal in Noord-Noord-Holland ligt, en zo beter aangeeft dat de A7 vooral naar Noord-Noord-Holland loopt. Zaanstad ligt veel dichter bij Amsterdam, dat wordt al via de A6 aangegeven, dus dit is m.i. minder duidelijk.
Op zich had ik Alkmaar trouwens nog beter gevonden, ware het niet dat dit niet aan de A7 ligt. Dan liever Hoorn, anders wordt het wel erg indirect allemaal.
Het Texel-argument voor Den Helder lijkt me met alle respect niet zo sterk. Hoeveel Friezen zullen er via Joure naar het enige niet-Friese Waddeneiland rijden?? :P
Op zich had ik Alkmaar trouwens nog beter gevonden, ware het niet dat dit niet aan de A7 ligt. Dan liever Hoorn, anders wordt het wel erg indirect allemaal.
Het Texel-argument voor Den Helder lijkt me met alle respect niet zo sterk. Hoeveel Friezen zullen er via Joure naar het enige niet-Friese Waddeneiland rijden?? :P
-
- 4x5 autosnelweg
Hoorn?
Vanaf knp. Joure wil ik gewoon weer terug naar Amsterdam via Afsluitdijk, of eventueel Den Oever als een tussen 'eind' bestemming van de A 7. En dan nog vind ik Den Helder als bestemming logischer dan Hoorn. Juist omdat bij Den Helder de wereld ophoudt. Dan is het een logische eindbestemming namelijk. Bovendien is de plaatsbekendheid van Den Helder groter dan van Hoorn. Verder is Purmerend straks groter dan Hoorn. Moet dat dan ook op de wegwijzers? Nee dus wmb.

Vanaf knp. Joure wil ik gewoon weer terug naar Amsterdam via Afsluitdijk, of eventueel Den Oever als een tussen 'eind' bestemming van de A 7. En dan nog vind ik Den Helder als bestemming logischer dan Hoorn. Juist omdat bij Den Helder de wereld ophoudt. Dan is het een logische eindbestemming namelijk. Bovendien is de plaatsbekendheid van Den Helder groter dan van Hoorn. Verder is Purmerend straks groter dan Hoorn. Moet dat dan ook op de wegwijzers? Nee dus wmb.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
- 2x3 autosnelweg
Den Helder vind ik helemaal niet zo gek. Het is misschien geen wereldstad, maar vrijwel iedereen kan het door zijn ligging op het noordwestelijkste puntje van Nederland prima plaatsen, wat in het geval van Hoorn veel minder is. Bovendien liggen Hoorn en Amsterdam in elkaars verlengde, en krijg je wanneer je Hoorn vanaf Joure kiest, en dan vanaf Sneek Amsterdam weer toevoegt, een hele serie borden met 2 plaatsen erop, waarbij Hoorn in principe niets meer toevoegt. In het geval van Den Helder speelt dat veel minder.
De beste opties zijn wmb "Amsterdam via Afsluitdijk" of "Den Helder".
Alkmaar vind ik minder omdat het niet echt op de route ligt. Hoorn vanwege bovenstaand verhaal. Den Oever dat kent geen mens. En Zaandam ligt bijna tegen Amsterdam aan.
De beste opties zijn wmb "Amsterdam via Afsluitdijk" of "Den Helder".
Alkmaar vind ik minder omdat het niet echt op de route ligt. Hoorn vanwege bovenstaand verhaal. Den Oever dat kent geen mens. En Zaandam ligt bijna tegen Amsterdam aan.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen
-
- Moderator
's-Hertogenbosch vind ik dus echt helemaal niks hé. Net alsof Duitschland nog gebruikt wordt. Veel te ouderwetsch. Den Haag, Den Bosch is veel beter. Overigens is dat franse systeem waarschijnlijk vanwege te korte plaatsnamen van Metz en Nancy. Ik denk dat ze geen bord neerzetten met Marseille-Montpellier. Das veel te lang. Of Strasbourg-Karlsruhe etc.Amsterdam zou ik niet doen, maar Rotterdam, Den Haag, Breda of 's Hertogenbosch vind ik goede opties. Misschien niet allemaal tegelijk. Wat wel kan is bijvoorbeeld op z'n Frans, zoals ze daar doen met Nancy-Metz. In dit geval dus Rotterdam-Den Haag en Breda-'s Hertogenbosch.
-
- 4x5 autosnelweg
-
- 4x5 autosnelweg
-
- expressweg
Tja.Chrizz schreef:'s-Hertogenbosch vind ik dus echt helemaal niks hé. Net alsof Duitschland nog gebruikt wordt. Veel te ouderwetsch. Den Haag, Den Bosch is veel beter.Amsterdam zou ik niet doen, maar Rotterdam, Den Haag, Breda of 's Hertogenbosch vind ik goede opties. Misschien niet allemaal tegelijk. Wat wel kan is bijvoorbeeld op z'n Frans, zoals ze daar doen met Nancy-Metz. In dit geval dus Rotterdam-Den Haag en Breda-'s Hertogenbosch.
De stad heet nu eenmaal 's-Hertogenbosch, en niet Den Bosch.
Net als dat Den Haag nu eenmaal Den Haag heet, en niet 's-Gravenhage.
Sowieso snap ik niet helemaal waarom Den Bosch dan wel goed is. Moet dat niet Het Bos zijn?

(En Den Haag -> De Heg.)
Al deze onzin geeft maar weer aan dat de nummers verkeerd lopen.
-
- autoweg
En ik ben er geboren!René schreef:Hahahahahahahahaha. Met alle respect, maar Den Helder is toch echt wel het einde van de wereld. Voor Noord-Holland zijn Alkmaar en Hoorn als regionale centra beiden véél belangrijker dan Den Helder, met als enige bijzonderheid zijn pontje naar het Texelse schaapjeseiland...Chrizz schreef:...en naar mijn mening Den Helder tochwel de belangrijkste plaats ten noorden van Alkmaar is. Belangrijker dan Hoorn vind ik.

-
- Secretaris
Het feit dat Den Helder bij de afrit Den oever genoemd wordt op de A7 vind ik al meer dan genoeg eer voor een plaats waar *niets* gebeurt. Vergeleken met Den Helder is zelfs Purmerend nog een stad vol levendigheid, cultuur, winkelaanbod, etc. Omdat ik weet dat Purmerend het ook niet echt heeft, geeft dat genoeg te denken van Den Helder.
Als je al zonodig de weg naar Texel wilt aangeven, zet dan gewoon bij Joure al Den Burg op de borden...
Als je al zonodig de weg naar Texel wilt aangeven, zet dan gewoon bij Joure al Den Burg op de borden...

Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])
-
- expressweg
Tja, 't is natuurlijk einddoel van de N99...René schreef:Het feit dat Den Helder bij de afrit Den oever genoemd wordt op de A7 vind ik al meer dan genoeg eer voor een plaats waar *niets* gebeurt. Vergeleken met Den Helder is zelfs Purmerend nog een stad vol levendigheid, cultuur, winkelaanbod, etc. Omdat ik weet dat Purmerend het ook niet echt heeft, geeft dat genoeg te denken van Den Helder.
Offtopic: over deprimerende steden gesproken, ik ben dit weekend in Lelystad geweest. Nou heb ik het sowieso al niet op Flevoland, maar vergeleken met Lelystad kreeg ik bijna bij Emmeloord en Almere nog warme gevoelens...

Inclusief fraai redesign schaap-pictogrammetje zeker? :PAls je al zonodig de weg naar Texel wilt aangeven, zet dan gewoon bij Joure al Den Burg op de borden...
-
- Moderator
@ René: Ik ruik anti-Den Helder sentiment!
Ik ben er zelf maar enkele keren geweest, een veel soeps vond ik het ook niet. Veel ouwe troep en een hoop allochtonen. Dat geldt trouwens ook voor Lelystad. Bij alle Flevopolder-steden krijg ik geen warm gevoel. De steden liggen willekeurig in de polder en vooral in de middle of nowhere. De hele Flevopolder vindt ik overigens niets. Een winderig kaal geheel. Kaarsrechte wegen. (N305 is bijna 50km kaarsrecht)

-
- 4x3 autosnelweg
Wanneer een bestemming aan een andere weg ligt, moet je dat ook wel zo aangeven, vind ik. Dat kan op de Duitse manier met wegnummers ervoor (zie je in Italië ook wel eens) en ook op de Engels / Australische manier door die bestemming tussen haken te zetten.Chrizz schreef:In Duitsland hebben ze dit veel beter geregeld vind ik
Nederland kiest ervoor om in beginsel maar twee bestemmingen op afstandsborden te zetten, namelijk het eerstvolgende regionale centrum en de eindbestemming van de weg. Dat uitgangspunt geldt met name, wanneer geen gebruik wordt gemaakt van portaalborden.
Ik kan me die regel ook wel voorstellen, omdat wij in Nederland de afstandsborden vóór een afslag neerzetten, dus eigenlijk op een keuzemoment: "sla ik af of rijd ik rechtdoor". Op zo'n moment moet je niet al te veel bestemmingen op de borden hebben staan. Ook andere wegnummers zijn dan denk ik niet handig. Komt nog bij dat ook ruimte moet bestaan om extra lokale bestemmingen op die afstandsborden neer te zetten - dat je rechtdoor moet voor Bedrijventerrein "De Rookpluim".
De meeste andere landen gaan uit van een los afstandsbord ná een afslag / knooppunt. Dergelijke borden staan niet op een keuzemoment, dus er is geen noodzaak om (i) extra lokale bestemmingen aan te geven; (ii) het aantal bestemmingen tot twee te beperken, of (iii) geen andere wegnummers op de borden te gebruiken.
Kortom, het Duitse systeem (ik noem het maar even zo) heeft zin, omdat de Duitse afstandsborden als "reassurance shield" na een afslag worden geplaatst.
Ik merk daar wel bij op dat ik afstandsborden zelf ook liever na de afslag zie. Nederland is ook eigenlijk een beetje de uitzondering in Europa wat dat betreft (en daarbuiten denk ik ook wel). Ikzelf zie veel meer in een splitsing:
- Vóór de afslag (op het beslissingsmoment): weinig bestemmingen, namelijk de volgende afslag, de control city en eventuele lokale bestemmingen.
- Ná de afslag: vier of meer bestemmingen, waaronder de control city en eventueel ook bestemmingen op andere wegen.
-
- Secretaris
Geweldig idee !Wicher schreef:Inclusief fraai redesign schaap-pictogrammetje zeker? :PRené schreef:Als je al zonodig de weg naar Texel wilt aangeven, zet dan gewoon bij Joure al Den Burg op de borden...

-
- 4x5 autosnelweg
Dan wil ik Balk op de wegwijzers. Het is een van de oudste steden van Nederland en het heeft een heel levendige disco...Het feit dat Den Helder bij de afrit Den oever genoemd wordt op de A7 vind ik al meer dan genoeg eer voor een plaats waar *niets* gebeurt
En wat te denken van Aalsmeer. De grootste bloemenveiling TER WERELD en de hotspot voor BN'ners die allemaal op de TV studio's van Joop van der Ende afkomen. Nee beste René; of er in een plaats iets te doen is of niet mag geen reden zijn om een bepaalde plaats wel of niet op te nemen (wat doet dan in godsnaam Emmeloord op de bewegwijzering van de A 6. Ik ben er doorheen gereden en het stelt echt niets voor).
Ik ben voor het toekennen van logische eindbestemmingen die dus de uiterste te bereiken bestemming aangeven in de gegeven windrichting. En dat is Den Helder dus, want verder naar het noorden of westen en je rijdt de zee in. En dat is niet zo goed voor je auto zo heb ik me laten vertellen. Men kan er voor kiezen om Den Oever op de A 7 als uiterste plaats op te nemen, omdat de weg daar afbuigt naar het zuiden. Daar kan ik me dan nog wat bij voorstellen. Maar anders hoort er gewoon Amsterdam op te staan en geen gezeik met plaatsen als Hoorn, Purmerend, Middenmeer, Abbekerk, Wijdewormer of Zaandam.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
- 4x5 autosnelweg
-
- Secretaris
Veerpontbestemmingen mag je meenemen. Helaas, dat wordt dus geen Den Helder maar De Cocksdorp... :PVinny schreef:En dat is Den Helder dus, want verder naar het noorden of westen en je rijdt de zee in
-
- 4x3 autosnelweg
En het einddoel is heilig in Nederland...Wicher schreef:Tja, 't is natuurlijk einddoel van de N99...
Ik vind het eerlijk gezegd idioot dat bepaalde steden steevast op de borden staan, omdat zij toevallig eindbestemming zijn.
In deze en andere discussies komt naar voren dat op de borden moet verschijnen een plaats, waar mensen ook daadwerkelijk naar op weg zijn. Door aan te knopen aan de plaats, waar je een weg toevallig eindigt (en als het op wegnummering aankomt, is dat vaak ook nog behoorlijk arbitrair), krijg je gegarandeerd gekke bestemmingen op de borden en logische bestemmingen niet op de borden.
Nog niet in deze thread genoemde voorbeelden:
- A 4: tot Den Haag nergens Rotterdam op de borden
- A 13: tot Den Haag nergens Amsterdam op de borden
- A 58: bij Eindhoven al Vlissingen op de borden
- A 59: bij Den Bosch al Zierikzee op de borden
In alle gevallen is dat het gevolg van de keuze die in het Rijkswegenplan is gemaakt. Vlissingen staat niet op de borden, omdat een groot gedeelte van de mensen bij Eindhoven die kant oprijdt, maar omdat men een aantal stukken weg tussen Eindhoven en Vlissingen toevallig het nummertje A 58 heeft gegeven.
Daarnaast is de "eindbestemming" lang niet altijd even logisch. Als je de regel consequent zou doorvoeren, zijn de eindbestemmingen van de A 15 (zoals je ze op de borden aangegeven ziet staan) niet Rotterdam en Nijmegen, maar Europoort en Bemmel. Waarom Groningen op de borden van de A 7, terwijl de weg nog een stuk verder loopt? Zelfde voor Maastricht op de A 2 en Breda op de A 16.
Kortom, wat mij betreft wordt het systeem van eindbestemmingen verlaten en kiezen we voor "control cities"; het alleen maar aangeven van plaatsen, waar mensen ook daadwerkelijk naartoe rijden.
-
- Moderator
Kijk, daar ben ik het nou helemaal mee eens Pino!
Wat mij betreft doen we het volgende: 1 bord met de naam van de afslag 1000m, dan een bord met de afslag, en de steden bij die afslag 500m, met een pijl bovenaan naar de naam van de volgende afslag+control city. Dan alleen de afslagen. Na de afslag een afstandstafel met van boven naar onder: Volgende afslag, regionaal belangrijke stad, control city en evt. een 2e verder gelegen control city of via een andere snelweg.

En dan vanaf 20-30km voor het knooppunt naar de A2, een balk eronder met Hannover apart via A2.
Wat mij betreft doen we het volgende: 1 bord met de naam van de afslag 1000m, dan een bord met de afslag, en de steden bij die afslag 500m, met een pijl bovenaan naar de naam van de volgende afslag+control city. Dan alleen de afslagen. Na de afslag een afstandstafel met van boven naar onder: Volgende afslag, regionaal belangrijke stad, control city en evt. een 2e verder gelegen control city of via een andere snelweg.

En dan vanaf 20-30km voor het knooppunt naar de A2, een balk eronder met Hannover apart via A2.
-
- autoweg
De officiële naam van Den Bosch is wel 's Hertogenbosch. Die van Den Haag gewoon Den Haag.Chrizz schreef:'s-Hertogenbosch vind ik dus echt helemaal niks hé. Net alsof Duitschland nog gebruikt wordt. Veel te ouderwetsch. Den Haag, Den Bosch is veel beter. Overigens is dat franse systeem waarschijnlijk vanwege te korte plaatsnamen van Metz en Nancy. Ik denk dat ze geen bord neerzetten met Marseille-Montpellier. Das veel te lang. Of Strasbourg-Karlsruhe etc.Amsterdam zou ik niet doen, maar Rotterdam, Den Haag, Breda of 's Hertogenbosch vind ik goede opties. Misschien niet allemaal tegelijk. Wat wel kan is bijvoorbeeld op z'n Frans, zoals ze daar doen met Nancy-Metz. In dit geval dus Rotterdam-Den Haag en Breda-'s Hertogenbosch.
Rainier