Op de N205 heeft
vanmiddag een ongeval plaatsgevonden waarbij (later vandaag) twee personen zijn overleden. Dit ongeval vond plaats op het stuk weg tussen de N232 (Schipholweg) en Vijhuizen, om precies te zijn in de
tweede flauwe bocht naar rechts. De N205 is hier een autoweg met 2x2 rijstroken op door een grasberm gescheiden rijbanen.
Opvallend is dat op dezelfde plek de laatste jaren meer dodelijke ongevallen hebben plaatsgevonden waarbij, net als vandaag, een auto in de betreffende bocht rechtdoor is gegaan.
Op
7 juni 2017 is een vrouw overleden die in plaats van de bocht te nemen rechtdoor reed en daar een tegenligger tegenkwam. Mogelijk was zij na een nachtdienst achter het stuur in slaap gevallen.
Op
11 maart 2015 is daar een man overleden die ook de bocht niet goed nam en hierbij een lichtmast raakte.
Ik ken dit stuk weg vrij goed, omdat ik er dagelijks rij, en naar mijn idee is dit wegdeel niet intrinsiek onveilig. Als echter de bocht wordt 'gemist' dan is er weinig gelegenheid om nog correcties door te voeren en is een aanrijding met een tegenligger (op de andere rijbaan) of een lichtmast gauw gebeurd.
In 2015 heeft de provincie een onderzoek uitgevoerd naar ongevallen op de N205 (en daarmee ook dit wegdeel). Naar aanleiding van dit onderzoek is tot
een aantal maatregelen besloten. Dit betreft onder meer de aanleg van bermverharding. Op dat moment is echter niet besloten bijvoorbeeld vangrails te plaatsen in de betreffende bocht waar het al zo vaak is misgegaan.
Overigens is besloten dat in 2019 trajectcontrole op dit stuk weg zal worden geïnstalleerd. Hoewel op deze autoweg redelijk wordt doorgereden, lijkt mij dat een te hoge snelheid nou niet per sé de aanleiding is voor deze ongevallen.