[B][E040][FOTO][VIDEO] E40 Brussel - Leuven - Luik
Moderator: Moderatoren
-
- expressweg
[B][E040][FOTO][VIDEO] E40 Brussel - Leuven - Luik
Een fotoreeks van de E40 vanaf knooppunt Heverlee tot net voorbij knooppunt Loncin bij Luik. Na de laatste foto brak er een onweer los.
bijzonderheden:
* Op Vlaams grondgebied staan er bij sommige afritten geen witte afritborden, maar enkel die lage oude blauwe borden.
* Kilometerpaaltjes waar i.p.v. A3, E40 opstaat.
* Hoe dichter bij Luik, hoe slechter het wegdek.
* Je steekt veel provinciegrenzen over.
* Op sommige plekken was de oude onderbroken gele kantmarkering van bij de aanleg nog zichtbaar.
Klik voor foto's in Picasa-album.
bijzonderheden:
* Op Vlaams grondgebied staan er bij sommige afritten geen witte afritborden, maar enkel die lage oude blauwe borden.
* Kilometerpaaltjes waar i.p.v. A3, E40 opstaat.
* Hoe dichter bij Luik, hoe slechter het wegdek.
* Je steekt veel provinciegrenzen over.
* Op sommige plekken was de oude onderbroken gele kantmarkering van bij de aanleg nog zichtbaar.
Klik voor foto's in Picasa-album.
-
- 2x4 autosnelweg
-
- 4x5 autosnelweg
Re: [B][E040][FOTO] E40 Leuven - Luik
De nieuwe Waalse bewegwijzering lijkt ook net alsof iemand met Paint wat geknutseld heeft...
Trouwens: Bonn en Berlin worden op via borden aangegeven, dat is dan wel weer aardig
Trouwens: Bonn en Berlin worden op via borden aangegeven, dat is dan wel weer aardig

Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
- Wegnummerfotograaf
De oude ook.Vinny schreef:De nieuwe Waalse bewegwijzering lijkt ook net alsof iemand met Paint wat geknutseld heeft

https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
http://borden.plaatsengids.nl foto's van plaatsnaamborden
--Harry.
http://borden.plaatsengids.nl foto's van plaatsnaamborden
--Harry.
-
- expressweg
Maar de oude strookte tenminste nog met de wegcode 

I thank whatever gods may be / For my unconquerable soul. / I am the master of my fate / I am the captain of my soul.
Invictus, Nelson Rolihlahla Mandela, Madiba
-
- autoweg
-
- expressweg
Ja, dat is zo logisch als iets aangezien de weg nog 1 keer de gemeenschapsgrens oversteekt terug Vlaanderen in.
I thank whatever gods may be / For my unconquerable soul. / I am the master of my fate / I am the captain of my soul.
-
- 2x3 autosnelweg

Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...
-
- autoweg
Volgens Google Maps is er in dat kleine stukje Vlaanderen zelfs weer een nog kleiner stukje Wallonië. Is dat óók te merken op/aan de weg?
http://maps.google.nl/maps?f=q&source=s ... 54324&z=13
http://maps.google.nl/maps?f=q&source=s ... 54324&z=13
-
- expressweg
Nee, dat zie je niet aan de weg. Tenzij het zoals bij dat stukje Vlaanderen aan de E25 geregeld is. Dat werken aan de weg altijd met instemming van de andere partij moeten gebeuren.
-
- 2x2 autosnelweg
Wanneer wordt dat wegdek eens vernieuwd? Zo'n belangrijke weg mag toch wel een fatsoenlijk wegdek krijgen?
-
- 4x3 autosnelweg
Ik vind dat soort servicegerichtheid nogal relatief tussen het gebruikelijke Vlaams-Waalse gedonder. Maar goed, dat trekken we wel recht op de dag dat varkens leren te vliegen. Het bord ziet er hoe dan ook nogal vreemd uit. Het lettertype wijkt af; lijkt eerder Interstate / Ee dan SNV. De ontbrekende bies maakt het sowieso een nogal raar bord. En stond hier altijd al Berlin op het bord, of stond oorspronkelijk een andere plaats bewegwijzerd?Vinny schreef:Trouwens: Bonn en Berlin worden op via borden aangegeven, dat is dan wel weer aardig.
Laatst gewijzigd door Pino op ma 06 jun 2011, 19:06, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Moderator
Nah, 2x3 is gezien de intensteit niet heel noodzakelijk, na Leuven, en met name na de grens met Wallonië rijden er nog maar iets van 40.000 voertuigen.nederland24 schreef: Zo'n belangrijke weg mag toch wel een fatsoenlijk wegdek krijgen?
-
- 2x2 autosnelweg

-
- expressweg

Ten tijde van de aanleg was het denk ik de enige oost-west snelweg van het land. Bovendien is het ook 1 van de langste, hij verbond en verbindt nog altijd Luik met Brussel en Oostende. Dat zijn de 3 koninklijke plaatsen van België. Wallonië stond er toen ook economisch gezien nog veel beter voor en dan vergeten we natuurlijk de wafelijzerpolitiek niet. De E40 Brussel-kust is verbreed tot 3 rijstroken, de E40 Brussel-Luik is van het begin af met 3 rijstroken aangelegd. Bovendien geldt maar 1 regel wat het aantal rijstroken betreft, liever te veel als te weinig

Naar mijn indruk ligt de weg tot de grens met Wallonië er prima bij.nederland24 schreef:Wanneer wordt dat wegdek eens vernieuwd? Zo'n belangrijke weg mag toch wel een fatsoenlijk wegdek krijgen?
Dat lettertype is gewoon SNV hoor, en het ontwerp van het bord zelf is typisch voor de periode waarin het gezet isPino schreef:Ik vind dat soort servicegerichtheid nogal relatief tussen het gebruikelijke Vlaams-Waalse gedonder. Maar goed, dat trekken we wel recht op de dag dat varkens leren te vliegen. Het bord ziet er hoe dan ook nogal vreemd uit. Het lettertype wijkt af; lijkt eerder Interstate / Ee dan SNV. De ontbrekende bies maakt het sowieso een nogal raar bord. En stond hier altijd al Berlin op het bord, of stond oorspronkelijk een andere plaats bewegwijzerd?Vinny schreef:Trouwens: Bonn en Berlin worden op via borden aangegeven, dat is dan wel weer aardig.
https://lh3.googleusercontent.com/-D54W ... 0_4287.JPG

-
- 2x3 autosnelweg
Was dat in Nederland maar zoWimpie24 schreef:Bovendien geldt maar 1 regel wat het aantal rijstroken betreft, liever te veel als te weinig

Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
-
- Moderator
Nee, de E313 was 8 jaar eerder voltooid dan de E40, die in 1972 compleet raakte (tussen Brussel en Liège). De E313 was al in 1964 gereed tussen Antwerpen en Liège (en verder naar de Duitse grens als E40).Wimpie24 schreef:
Ten tijde van de aanleg was het denk ik de enige oost-west snelweg van het land.
-
- expressweg
Ah dan beschouwde men deze brug als belangrijke, de E313 verbindt Luik "maar" met Antwerpen terwijl deze toch echt wel naar Brussel ging. Kwa industrie was Vlaanderen niet veel gegund als het teveel voordelen zou opleveren. Daarom dat de E313 nooit met 3 rijstroken aangelegd geweest is terwijl van het begin te verwachten viel dat die erg nodig zouden zijn.
-
- 4x5 autosnelweg
Nee, het lijkt mij gewoon een bord om te voorkomen dat de bewegwijzering van de ringweg van Luik ondersneeuwt met doelen waar . Er staat namelijk ook een servicebord voor doelen in Frankrijk:De ontbrekende bies maakt het sowieso een nogal raar bord. En stond hier altijd al Berlin op het bord, of stond oorspronkelijk een andere plaats bewegwijzerd?
-
- 4x3 autosnelweg
Verrek. Eindelijk eens een Belgisch bord waarop je SNV op haar best ziet. Feitelijk zoals je het in de oude tijd op Zwitserse snelwegen meestal zag.Wimpie24 schreef:Dat lettertype is gewoon SNV hoor, en het ontwerp van het bord zelf is typisch voor de periode waarin het gezet is
@Vinny, die combinatie was me uiteraard niet ontgaan. Maar Paris / Lille vind ik bij Luik wat logischer doelen dan Berlin. De E42 loopt naar Lille en Parijs is het logische hoofddoel van de E42 op het moment dat die bij Valenciennes Frankrijk in gaat. Bonn en Berlijn hebben dat veel minder. Van Bonn kan ik me uit die tijd nog voorstellen dat er redelijk wat pendelverkeer was tussen Brussel en Bonn. Maar Berlijn in de tijd van vóór de val van de Muur? Als E40-doel ligt het ook niet echt voor de hand.
Overigens heeft dat "Franse" bord dan weer een raar E42-schildje. Maar goed, rare E-schildjes zie je rondom Luik wel meer. De overplaksels E25 voor de A602 zien er pas echt raar uit.
-
- 4x5 autosnelweg
Het ziet er gewoon wat verweerd uit. Ik zie echt niet in wat het probleem is. Ik vind trouwens zowel Bonn als Berlin betere doelen dan Paris en Lille trouwens, aangezien deze Duitse steden vanaf de E 40 gezien in het verlengde van Luik liggen, terwijl je voor de Franse bestemmingen weer terug gaat. Dat doet denk ik vrijwel niemand zo, behalve wat mensen die hetzij in de omgeving op vakantie zijn geweest of zelf in Hannut of Borgworm/Waremme wonen - maar die kennen de weg naar Frankrijk vast ook wel...
-
- 4x5 autosnelweg
Ach ook op het OWN zijn de overeenkomsten soms frappant. Er zijn momenten in Zwitserland dat ik me in Belgie heb gewaand en momenten dat je je in Belgie net in Zwitserland waant.Eindelijk eens een Belgisch bord waarop je SNV op haar best ziet. Feitelijk zoals je het in de oude tijd op Zwitserse snelwegen meestal zag.

Denk de wegnummers hier weg en vertaal het bord naar het Frans, Duits of Italiaans, en dit bord zou zo ergens in de Alpen kunnen staan

-
- expressweg
België heeft in 1968 veel zaken letterlijk van het verdrag van Wenen over genomen en daarbij Zwitserland als leidend voorbeeld gebruikt. Ook wij hebben een hele tijd gele zebrapaden (ook gekend als tijgerpaden), fietspaden en dergelijke gehad.
-
- expressweg
Het algemeen gebruik van SNV op deze puntgrootte in wegwijzers komt eigenlijk nog maar in enkele van de Vlaamse wegendistricten voor. Je ziet het nog wel veel terugkomen op oudere borden. Vlaams-Brabant volgt zover ik weet nog redelijk die historische voorschriften betreffende leesbaarheid terwijl andere districten eerder de voorschriften betreffende informatieoverdracht volgen. In sommige districten in West- en Oost-Vlaanderen ook nog maar in Antwerpen met zekerheid niet. Limburg durft al eens te zondigen tegen engschrift maar vaak zetten die zo'n gigantische borden op grote hoogte neer dat dat te vergeven valt.Pino schreef:Verrek. Eindelijk eens een Belgisch bord waarop je SNV op haar best ziet. Feitelijk zoals je het in de oude tijd op Zwitserse snelwegen meestal zag.Wimpie24 schreef:Dat lettertype is gewoon SNV hoor, en het ontwerp van het bord zelf is typisch voor de periode waarin het gezet is
Beide nieuwe setjes, allemaal goed leesbaar maar wel anders van opzet.
Als je die redelijk nieuwe handwegwijzers van in de Vlaanders vergelijkt met dezen, het verschil is duidelijk:
Antwerps

Vlaams-Brabants

-
- autoweg
-
- Hoofdmoderator
Nou dat valt wel mee toch? Komt meer denk ik doordat de uithanger van de mast nog veer uitsteekt. Het is prima te lezen in ieder geval 

Enne gojje mins blieft altied leave.
-
- expressweg
Een oude lichtbakarm waar een kleiner uitgevallen reflecterend bord is bevestigd, zie je de laatste tijd wel vaker...
-
- 4x3 autosnelweg
Maar waarom hebben ze het afritnummer niet geïntegreerd, zoals je tegenwoordig op de meeste Vlaamse snelwegen ziet?
-
- dorpsstraat
Inderdaad, het was trouwens vervangen 3 jaar na de vernieuwing aan de afrit. Op het vorige bord stond ook "Haasrode" op wat volgens mij richting Bierbeek bereikbaar is en niet richting Waver.
Een weg bevat veel plezier 

-
- expressweg
Hier in Vlaams-Brabant lost men dat normaal op de Limburgse manier op door een reflecterend bord van gigantische afmetingen te hangen. Het is een zeer vreemde situatie die ik binnenkort ga melden op het meldpunt. (vanwege het aparte afritnummer). Men springt hier gewoon economisch met het bordoppervlak om.daviedoff schreef:Een oude lichtbakarm waar een kleiner uitgevallen reflecterend bord is bevestigd, zie je de laatste tijd wel vaker...
En nu ik er over nadenk, liever op deze manier dan de manier van in Oost- en West-Vlaanderen waar een klein bord laag tegen de grond gezet wordt

Goed leesbaar, beter dan die vorkborden op de E34 en met Duitse constructie.