Afbeelding

[B][E040][FOTO][VIDEO] E40 Brussel - Leuven - Luik

Foto- en videoreportages van Belgische autowegen

Moderator: Moderatoren

frederick
polderweggetje

Re: [B][E040][FOTO] E40 Leuven - Luik

Bericht door frederick » ma 26 mar 2012, 11:11

Alfa schreef:Alle overgedragen grond is landbouwgrond waar dus niemand woont.
Helaas, in de Lagestraat (nr 31?), Vorsen (Gingelom), zie ik welgeteld 1 bewoond huisje staan in 'Vlaanderen onder de E40'.
The way men live is so far removed from the way they ought to live, that anyone who abandons what is for what should be pursues his downfall rather than his preservation (Macchiavelli)

Alfa
2x3 autosnelweg

Re: [B][E040][FOTO][VIDEO] E40 Brussel - Leuven - Luik

Bericht door Alfa » di 27 mar 2012, 17:59

^^Dat wordt dan een enclave. :yes:

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » di 27 mar 2012, 18:33

Ach gus, er zal een Nederlandstalige familie in Wallonië moeten wonen. Misschien kan het worden gecompenseerd met dit vrijstaande huis in Waterloo. Dat brengt dan een extra Franstalige familie in Vlaanderen. De grond laat zich eenvoudig bij Sint Genesius Rode trekken.

En ach, van wat extra Franstaligen in Sint Genesius Rode kijkt niemand meer op :shutup:

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » di 27 mar 2012, 18:40

^^Het gaat natuurlijk om de rechten die de bewoners hebben. Het lijkt een klein verschil maar een simpele overdracht zou bv betekenen dat de inwoners van dit huis plots aan andere instanties belastingen moeten betalen, onder andere wetten vallen, niet meer in het Nederlands terecht kunnen bij de overheid, ... Qua barrière dus bijna even groot als een huis de landsgrens overhevelen. Dus tenzij de persoon in kwestie er akkoord mee is zal dat dus niet zomaar gebeuren. Al heeft de meneer die er woont wel een Franstalige voor- en achternaam (zie 1207.be) . Dus misschien kan het toch nog.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » di 27 mar 2012, 19:02

Er zijn nochthans meer dan genoeg Walen en Brusselaars die naar de Vlaamse Rand trekken, ook naar niet-faciliteitengemeenten. Ik realiseer mezelf: voor veel Vlaams-nationalisten klinkt het als een nachtmerrie om Vlaanderen te moeten verlaten, maar voor vele anderen valt het allemaal best mee, zo'n gewest-wissel. En heeft het beduidend minder voeten in de aarde dan een echte emigratie.

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » di 27 mar 2012, 21:15

^^
Het verschil is dat men er bij vrijwillige emigratie zelf voor kiest. Als Walen naar een eentalig Vlaamse gemeente verhuizen dan weten ze dat ze er niet in het Frans terechtkunnen. Dat is dus iets helemaal anders dan men van de ene op de andere dag rechten van je afneemt door de grens te verleggen. En eigenlijk is zo'n gewestwissel door het taalverschil zelfs ingrijpender dan een wissel van pakweg de Nederlands-Vlaamse grens.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » di 27 mar 2012, 21:55

^^ Ik begrijp heel goed dat vrijwillige emigratie of gewestwissel iets heel anders is dan een grenscorrectie waarbij mensen feitelijk onvrijwillig in een ander gewest terecht komen. Daarom onderschrijf ik ook je opmerking wel dat zo'n correctie alleen gaat vliegen wanneer de betreffende bewoners akkoord gaan.

Wat ik echter maar wilde zeggen is dit: als vele mensen jaarlijks vrijwillig in een ander taalgebied van België gaan wonen (vaak ook zonder faciliteiten voor de eigen taalgroep), moet toch worden geconcludeerd dat het verre van denkbeeldig is dat een Vlaming die vlakbij de taalgrens woont ook wel vrijwillig akkoord zou kunnen gaan met een grenscorrectie die hem zonder verhuizing in een ander gewest brengt. En inderdaad, dan moet je met je gemeente communiceren in een andere taal. Maar voor mij persoonlijk zou zoiets bijvoorbeeld al nooit een doorslaggevend argument zijn. Ik communiceer misschien eens per jaar met de gemeente. Kortom, ieder zijn eigen afweging, maar medewerking valt allerminst uit te sluiten (en niet alleen omdat in dat ene Vlaamse huis in de E40-grenscorrectie misschien wel franstaligen wonen).