[foto] Brussel-Bergen-Oostende

Foto- en videoreportages van Belgische autowegen

Moderator: Moderatoren

harry
Wegnummerfotograaf

[foto] Brussel-Bergen-Oostende

Bericht door harry » zo 05 jun 2011, 23:57

Vorige week een kort reisje naar Bergen (Henegouwen) gemaakt.
Diverse foto's van wegnummers e.d. zijn hier te vinden:
http://wegnummers.autosnelwegen.nl/wege ... 10602.html

Er zit een molenfoto bij, voor Frits. Precies uit een hoek gefotografeerd dat er zo weinig mogelijk lelijke dingen te zien zijn...
Deze molen staat vlakbij de Franse grens in Menen.
SPOILER: TOON

Afbeelding
Grappig detail in Eeklo: het hm-bordje is verplaatst:
SPOILER: TOON

2009, foto F. De Meyere:
Afbeelding

vorige week:
Afbeelding
De statistieken van mijn site zijn nu:
Aantal wegnummers met een foto: 823 (totaal: 823 => 100%)
Aantal "kleine" wegnummers met een foto: 232 (totaal: 246 => 94%)
Aantal "onzichtbare" wegnummers met een foto: 251 (totaal: 520 => 48%)
De 14 "kleine" wegnummers zijn Nxxa-nummers en P-wegen in de provincie Luxemburg. Zie http://wegnummers.autosnelwegen.nl/wege ... /sta1.html
Waarschijnlijk hebben de meeste geen zichtbaar teken van een wegnummer en is mijn site dus (bijna) compleet.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Davy
expressweg

Re: [foto] Brussel-Bergen-Oostende

Bericht door Davy » ma 06 jun 2011, 8:09

Afbeelding

Ook niet echt een standaardbord...

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » ma 06 jun 2011, 10:43

Mooie foto's weer :D
Bovendien zegt het spreekwoord: Mooi Belgie is niet lelijk :mrgreen:
De 14 "kleine" wegnummers zijn Nxxa-nummers en P-wegen in de provincie Luxemburg. Zie http://wegnummers.autosnelwegen.nl/wege ... /sta1.html
Waarschijnlijk hebben de meeste geen zichtbaar teken van een wegnummer en is mijn site dus (bijna) compleet.
Je mist nog de A 30 :lol:
En wellicht de R 0 in de verkeerde kleur die Davidoff recent heeft gefotografeerd voor je wegweizer collectie ;)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Wimpie24
expressweg

Bericht door Wimpie24 » ma 06 jun 2011, 10:57

Hier neemt men het principe van Nederlands als "bijkomende faciliteit" wel heel letterlijk.

Afbeelding

Franse faciliteiten in Vlaamse gemeente

Afbeelding

Frans wegnummer

Afbeelding
I thank whatever gods may be / For my unconquerable soul. / I am the master of my fate / I am the captain of my soul.
Invictus, Nelson Rolihlahla Mandela, Madiba

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » ma 06 jun 2011, 11:47

Wimpie24 schreef:Franse faciliteiten in Vlaamse gemeente

Afbeelding
Wel jammer dat men in het Nederlands dan een fout maakt, Ijzeren Bareel in plaats van IJzeren Bareel...

Tim
expressweg

Bericht door Tim » ma 06 jun 2011, 11:50

^^ Dat is de Vlaamse spelling. Ze hebben het ook over Ijsland. :nuts:
»Als je in de verkeerde trein stapt heeft het geen zin door het gangpad in de tegenovergestelde richting te lopen«
Dietrich Bonhoeffer

Davy
expressweg

Bericht door Davy » ma 06 jun 2011, 11:52

Sowiso is het al een draak van een bord, alles opgepropt in een veel te klein bord waardoor deze erg slecht leesbaar is.
Dit bord toont ook mooi aan waarom ik in Belgie voorstander ben van enkel de originele plaatsnamen op de borden te zetten (uitgezonderd Brussel), dus in Vlaanderen zet je gewoon Tournai, Mons en Liège erop en in Wallonie ook gewoon Antwerpen, Kortrijk en Leuven.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » ma 06 jun 2011, 11:59

Timmetje schreef:^^ Dat is de Vlaamse spelling. Ze hebben het ook over Ijsland. :nuts:
Er is geen Vlaamse spelling, ook Vlaanderen is onderdeel van de Nederlandse Taalunie en daar dient men dus ook de hoofdletter ij als IJ te schrijven.
daviedoff schreef:Dit bord toont ook mooi aan waarom ik in Belgie voorstander ben van enkel de originele plaatsnamen op de borden te zetten (uitgezonderd Brussel), dus in Vlaanderen zet je gewoon Tournai, Mons en Liège erop en in Wallonie ook gewoon Antwerpen, Kortrijk en Leuven.
Dat is sowieso een goed idee ja. :)

captain007
Forumbeheerder

Bericht door captain007 » ma 06 jun 2011, 12:51

Het bord laat zien dat zowieso tweetalige bewegwijzering een ramp is. Op de E403/A17 is dat ook goed te zien....

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » ma 06 jun 2011, 13:20

Wimpie24 schreef:Frans wegnummer
Afbeelding
Dat niet alleen. Ook de Franse kleuren voor "grote plaatsen" (groen) en "minder grote plaatsen" (wit). Maar de plaatsen worden dan weer NIET in hoofdletters geschreven...
Al met al een bijzonder bord. Ik had er al een foto van, maar deze is mooier (het was mooi weer vrijdag. :) )
--Harry.

Wimpie24
expressweg

Bericht door Wimpie24 » ma 06 jun 2011, 16:14

^^
Eigenlijk ben ik blij dat men dat niet gedaan heeft, het kleurgebruik is correct en zowiezo is dat Franse gedoe met die hoofdletters maar niets ;)
Coen Tunnel schreef:
Timmetje schreef:^^ Dat is de Vlaamse spelling. Ze hebben het ook over Ijsland. :nuts:
Er is geen Vlaamse spelling, ook Vlaanderen is onderdeel van de Nederlandse Taalunie en daar dient men dus ook de hoofdletter ij als IJ te schrijven.
Dat gebeurt vaak niet, op school hadden wij vroeger een kaart hangen van het "Ijselmeer". Bij kruiswoorraadsels en andere woordspelletjes vermeldt men ook altijd duidelijk wanneer IJ als 1 letter geschreven wordt.
Verder ben ik geen voorstander van het vermelden van plaatsen enkel in de taal zoals men die daar kent. Borden moeten geschreven zijn in de taal van de gemeenschap waar ze staan. Wanneer de naam echter sterk afwijkt mag het toegelaten zijn om de vertaalde naam er in haakjes achterschrijven zoals dat met buitenlandse plaatsen ook al gebeurd. Die plaatsen mogen immers niet als exoniemen gezien worden aangezien ze in hetzelfde land liggen.
captain007 schreef:Het bord laat zien dat zowieso tweetalige bewegwijzering een ramp is. Op de E403/A17 is dat ook goed te zien....
Ik heb al erger gezien, het is nog goed leesbaar en er is veel witruimte tussen de plaatsen en letters.
I thank whatever gods may be / For my unconquerable soul. / I am the master of my fate / I am the captain of my soul.

keokiracer
2x3 autosnelweg

Bericht door keokiracer » ma 06 jun 2011, 16:22

Wimpie24 schreef: Dat gebeurt vaak niet, op school hadden wij vroeger een kaart hangen van het "Ijselmeer".
Dan is dat een verkeerde kaart, aangezien het IJsselmeer is ;)
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Wimpie24
expressweg

Bericht door Wimpie24 » ma 06 jun 2011, 16:24

Ja dat weet ik maar al te goed, en toch was het zo letterlijk geschreven :mrgreen:

keokiracer
2x3 autosnelweg

Bericht door keokiracer » ma 06 jun 2011, 16:28

^^ ik dacht dat het een typo was :mrgreen:
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » ma 06 jun 2011, 16:33

Wimpie24 schreef:Eigenlijk ben ik blij dat men dat niet gedaan heeft, het kleurgebruik is correct en zowiezo is dat Franse gedoe met die hoofdletters maar niets ;)
... Want wij kunnen in België (uh pardon: Vlaanderen natuurlijk want in het zuidelijke landsdeel snappen ze er helemaal niets van) veel betere bewegwijzering maken dan in onze buurlanden :dyn_hyp:

(Dat wou je toch zeggen?)

sanderl
autoweg

Bericht door sanderl » ma 06 jun 2011, 16:35

Wimpie24 schreef:zowiezo is dat Franse gedoe met die hoofdletters maar niets ;)
Sowieso is blijkbaar moeilijk Nederlands gedoe :p

Wimpie24
expressweg

Bericht door Wimpie24 » ma 06 jun 2011, 16:38

Vinny schreef:
Wimpie24 schreef:Eigenlijk ben ik blij dat men dat niet gedaan heeft, het kleurgebruik is correct en zowiezo is dat Franse gedoe met die hoofdletters maar niets ;)
... Want wij kunnen in België (uh pardon: Vlaanderen natuurlijk want in het zuidelijke landsdeel snappen ze er helemaal niets van) veel betere bewegwijzering maken dan in onze buurlanden :dyn_hyp:

(Dat wou je toch zeggen?)

Dat wilde ik helemaal niet zeggen, ik ben gewoon blij dat men geen hoofdletters gebruikt heeft, de Fransen doen dat omgekeerd ook niet ;)
Laatst gewijzigd door Wimpie24 op ma 06 jun 2011, 23:31, 1 keer totaal gewijzigd.

Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem » ma 06 jun 2011, 22:07

harry schreef:
Wimpie24 schreef:Afbeelding
Dat niet alleen. Ook de Franse kleuren voor "grote plaatsen" (groen) en "minder grote plaatsen" (wit). Maar de plaatsen worden dan weer NIET in hoofdletters geschreven...
Al met al een bijzonder bord. )
Volgens de echte Franse slag zou er dan nog wel alleen Lille moeten staan.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » ma 06 jun 2011, 22:40

Fransen vermelden zowel het exoniem als het endoniem. Althans in de regio Lille. Zo staat er Ieper/Ypres. Alleen vergeet ik altijd uit mijn hoofd welke van de twee er nou tussen haakjes staat... :oops:

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » ma 06 jun 2011, 23:56

Wimpie24 schreef:Verder ben ik geen voorstander van het vermelden van plaatsen enkel in de taal zoals men die daar kent. Borden moeten geschreven zijn in de taal van de gemeenschap waar ze staan.
En waarom moet dat volgens jou? Je kunt er wel geen voorstander van zijn, maar echte argumenten geef je ook niet...
Wanneer de naam echter sterk afwijkt mag het toegelaten zijn om de vertaalde naam er in haakjes achterschrijven zoals dat met buitenlandse plaatsen ook al gebeurd. Die plaatsen mogen immers niet als exoniemen gezien worden aangezien ze in hetzelfde land liggen.
Wat is de vertaalde naam? Ik zou zeggen; de vertaling van de officiële naam. ;)
Wimpie24 schreef:Dat gebeurt vaak niet, op school hadden wij vroeger een kaart hangen van het "Ijselmeer". Bij kruiswoorraadsels en andere woordspelletjes vermeldt men ook altijd duidelijk wanneer IJ als 1 letter geschreven wordt.
Kruiswoordraadsels en spelletjes zijn natuurlijk ook veel representatiever dan de Taalunie en de Woordenlijst der Nederlandse Taal die door die unie wordt uitgegeven... :p Vlaanderen behoort ook tot die unie, dus ook daar hoort de IJ/ij als één letter geschreven en beschouwd te worden. Al het andere is simpelweg fout.

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » di 07 jun 2011, 0:47

Coen Tunnel schreef:ook daar hoort de IJ/ij als één letter geschreven en beschouwd te worden. Al het andere is simpelweg fout.
De Van Dale (die Zeeuwse woordenboekmaker) alfabetiseert de ij ook onder de i. En dat is toch een vrij gezaghebbende instantie.
Toch is Ijzerbedevaart een raar gezicht.
--Harry.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » di 07 jun 2011, 21:03

Heren AF! We hebben een exoniemen/endoniemen discussie op het forum:
http://www.wegenforum.nl/viewtopic.php? ... 29#p542829

Gelieve daar uw gal te spuiten en hier het gewoon over Bruxelles-Mons-Ostende te hebben :twisted:

Ik heb inmiddels de betreffende posts in het topic erbij gezet :)