O jee, mijn voorgaande opmerking vooral bedoeld als sneer naar het beleid, en niet zozeer serieus.
Helaas werd het al te letterlijk opgevat.
Chris schreef:Helaas blijkt dit toch steeds een heet hangijzer te zijn in België..., pardon Vlaanderen en Wallonië.
Wimpie24 schreef:In Vlaanderen vooral want het zou een ramp wezen dat we vanaf nu met Franstalige benamingen naar van oudsher Vlaamse steden moeten verwijzen.
Dan snap je dus nog steeds niet waar het bij bewegwijzering om draait.
Bewegwijzering moet functioneel de ter plekke onbekende naar de plaats van bestemming leiden,
en niet een uithangbord zijn van historisch gefrustreerde lokale of regionale politiek.
Stel je eens voor dat je als Belg voor de Nederlands/Duitse grens borden ziet naar Gulik, Santen, Cleef of weet ik veel wat voor plaats in de voormalige Nederlandse graafschappen van "opper-Gelre" en Gulik. Want als je in Gulik wilt aankomen, moet je toch echt weten dat het thans Jülich heet en als zodanig in Duitsland bewegwijzerd wordt. Wat is dan de zin van het noemen van Gulik ?
En wat zou het voor zin hebben om op Schiphol of Zaventem nog namen als Batavia en Nieuw-Amsterdam te hanteren ?
Omdat Jakarta en New York ooit door Nederlanders zijn gesticht en daarmee historisch gezien dat exoniem moeten dragen in gebieden waar Nederlands thans nog altijd de voertaal is ?
Zouden jullie dat als Belgen ook handig vinden ?
Begrijp me goed: ik schaar me als Nederlander in de Vlaams-Waalse discussie aan de Vlaamse zijde, en vind het ook niet fijn dat de taalgrens in de loop van de afgelopen 3 eeuwen zoveel naar het noorden is opgeschoven. Maar het is wel een feit - en in plaats van de wegwijzers te laten verzwelgen in historische namen die verder niet meer terzake doende zijn voor de reiziger, wordt het tijd dat jullie zuiderburen eens een keer inzien dat taalpolitiek en een goede functionele bewegwijzering voor haar doelgroep -de ter plekke onbekenden- simpelweg NIET samengaan. Punt.
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])