Discussie over taalwet, exoniemen en endoniemen in België

Discussies over de bewegwijzering, bebording en wegnummering

Moderator: Moderatoren

Vinny
4x5 autosnelweg

Re: Eeuwig durende discussie over exoniemen en de taalwetgeving

Bericht door Vinny » zo 04 jan 2009, 22:29

Het maakt niet uit dat de NMBS de enige exploitant is. Dat ding rijdt naar Nederland, en dus dient een eventuele calamiteit of spoorwijziging m.i. ook in het Nederlands aan het publiek bekend te worden gemaakt... :idea: (en de NMBS is er gezien het antwoord op een klacht van iemand op een ander forum het er mee eens ;))
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

paolie
expressweg

Bericht door paolie » zo 04 jan 2009, 22:31

Gelukkig maar, het werd tijd ;) Je wil niet weten hoeveel toeristen ik er destijds op moest wijzen dat Maastricht-Randwijck niet het eindstation was....

Wimpie24
expressweg

Bericht door Wimpie24 » zo 04 jan 2009, 23:10

paulgilissen schreef:Gelukkig maar, het werd tijd ;) Je wil niet weten hoeveel toeristen ik er destijds op moest wijzen dat Maastricht-Randwijck niet het eindstation was....
Toen ik naar Maastricht reed dacht ik ook eerst dat ik daar moest uitstappen. Gelukkig had ik mij op voorhand genoeg over de omgeving geinformeerd en dat station zag er niet uit zoals het er moest uitzien :) .
Vinny schreef:Neem maar eens de trein Brugge - Gent - Brussel - Leuven - Genk. Tot net voor Brussel-Zuid worden er enkel mededelingen gedaan in het Nederlands, dan in twee talen in Brussel, en na Brussel-Noord opnieuw enkel Nederlandstalig. Hetzelfde met de led-schermen in de trein zelf.
Dit is volkomen logisch omdat het strookt met de taalwetgeving. De taal die door het personeel op de trein gebruikt wordt komt overeen met het gebied waarin de desbetreffende trein rijdt.
I thank whatever gods may be / For my unconquerable soul. / I am the master of my fate / I am the captain of my soul.
Invictus, Nelson Rolihlahla Mandela, Madiba

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » zo 04 jan 2009, 23:39

paulgilissen schreef: Nu is de vraag natuurlijk: Hoe is de ooit Nederlands sprekende stad Brussel inclusief rand zo kunnen verfransen?
Hier heeft Wikipedia een erg goed artikel over: http://nl.wikipedia.org/wiki/Verfransing_van_Brussel

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » ma 05 jan 2009, 6:46

Wimpie24 schreef:
Palance schreef:Stel nu dat de demografie zodanig verandert dat 80% van Amsterdam ooit Arabisch is (wat ik niet geloof, maar dat zijn 'voorspellingen' van die rechtse splinterpartijen hier), dan zou het uiteindelijk wel logisch zijn dat Arabisch daar de officiele taal wordt.
Met zo'n reactie kan ik best begrijpen dat je het niet kan schelen of Vlaanderen volledig verfranst of niet.
Waarom zou het mij iets moeten 'schelen'? :dontknow:
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Wimpie24
expressweg

Bericht door Wimpie24 » ma 05 jan 2009, 9:11

^^

Het is tenslotte toch ook jouw taal?
I thank whatever gods may be / For my unconquerable soul. / I am the master of my fate / I am the captain of my soul.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » ma 05 jan 2009, 9:18

^^ Ik denk dat je het mis hebt dat Nederlanders zich ook zo druk maken over hun taal als Vlamingen. Ik denk niet dat veel mensen zich bekommeren over de "Franstalige invasie". Zoals gezegd; het denken van "Us and Them" is echt niet meer van deze tijd.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » ma 05 jan 2009, 9:29

Wimpie24 schreef:
Palance schreef:Waarom zou het mij iets moeten 'schelen'? :dontknow:
Het is tenslotte toch ook jouw taal?
Maar we hebben het over Vlaanderen, niet Nederland. Dus nogmaals: Waarom zou het mij iets kunnen schelen als in Vlaandere straks meer mensen Frans spreken?

Zoals Chris al aangaf: In Nederland doet men niet zo moeilijk. Van mij mag de taal we iets protectionistischer worden als in Vlaanderen (met name voor wat betreft het overdreven gebruik van het Engels), maar als een taal of taalgebied verandert is dat, zeker in west-Europa veelal een natuurlijk proces en geen gedwongen proces. Of het leuk is of niet.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » ma 05 jan 2009, 11:47

Alfa schreef:
harry schreef:
Chris schreef:België..., pardon Vlaanderen en Wallonië.
En Brussel.
Brussel is geen volwaardige deelstaat, het hoort bij de Vlaamse en Franstalige gemeenschap. Op gewestelijk vlak is het echter wel autonoom.
Chris had het dan ook over de gewesten, want hij schreef Wallonië. Ik zou de Franstalige inwoners van Brussel geen Walen willen noemen...
Chris schreef:het denken van "Us and Them" is echt niet meer van deze tijd.
Het feit dat je je in het Engels uitdrukt is dan weer wel van deze tijd (en ik denk dat een Vlaming dat minder gauw doet).
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
http://borden.plaatsengids.nl foto's van plaatsnaamborden
--Harry.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » ma 05 jan 2009, 11:56

harry schreef:Het feit dat je je in het Engels uitdrukt is dan weer wel van deze tijd (en ik denk dat een Vlaming dat minder gauw doet).
Op zich vind ik dat Vlaams wel grappig, ze hebben volgens mij een hekel aan de verengelsing, maar ze gebruik dan wel weer regelmatig het woord "job". :)

Peter
2x3 autosnelweg

Bericht door Peter » ma 05 jan 2009, 12:05

Palance schreef:Van mij mag de taal we iets protectionistischer worden als in Vlaanderen
Van mij mag de taal wel iets protectionistischer worden dan in Vlaanderen

Ja met minder germanismes en met helder taalgebruik. Of moet ik de zin zonder het woordje als lezen ? Bovendien: een regering (of een wet) kan protectonistisch zijn. Niet de taal zelf.

:twisted:
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

jeroent
autoweg

Bericht door jeroent » ma 05 jan 2009, 12:47

Germanismes? vertel!

Wimpie24
expressweg

Bericht door Wimpie24 » ma 05 jan 2009, 12:56

Chris schreef:
harry schreef:Het feit dat je je in het Engels uitdrukt is dan weer wel van deze tijd (en ik denk dat een Vlaming dat minder gauw doet).
Op zich vind ik dat Vlaams wel grappig, ze hebben volgens mij een hekel aan de verengelsing, maar ze gebruik dan wel weer regelmatig het woord "job". :)
Dan kunnen we nu beginnen met de positieve dingen op te sommen ? :dyn_hyp:

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » ma 05 jan 2009, 13:01

Chris schreef:^^ Zoals gezegd; het denken van "Us and Them" is echt niet meer van deze tijd.
Dat weet ik nog zo niet. In de hoofden van veel mensen blijft het een 'wij en hen'-verhaal. Ik zie ook niet wat er mis is met een sterk groepsgevoel zoals in Frankrijk of Amerika.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » ma 05 jan 2009, 13:08

We hebben in de wereld al genoeg ellende gehad doordat het groepsgevoel van de ene groep zo sterk was dat zij alle andere groepen begon uit te sluiten en , in de meest extreme gevallen, uiteindelijk zelfs uit begon te moorden puur omwille van het feit dat zij anders waren. Ik verwacht niet dat Vlamingen ooit zullen overgaan tot een genocide op de Walen of zelfs maar tot apartheid, maar dat leuke groepsgevoel van de Vlamingen en de Walen heeft de sfeer in België behoorlijk verziekt. Maar als je die verziekte sfeer zo leuk vindt, moet je vooral blij zijn met het in België heersende groepsgevoel.

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Bericht door Seat Ibiza » ma 05 jan 2009, 13:09

Alfa schreef:Ik zie ook niet wat er mis is met een sterk groepsgevoel
Misschien tijd eens te werken aan het Belgisch groepsgevoel? ;)

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » ma 05 jan 2009, 13:24

Peter schreef:Ja met minder germanismes en met helder taalgebruik.
Het woordje als in een zin waar de schoolmeester dan wil hebben, is zeker geen germanisme. Als sinds het bestaan van het Nederlands worden beide woorden gebruikt. Alleen heeft iemand ooit besloten dat er maar 1 vorm goed is, en de andere dus fout...

Taal is gemakkelijker als je denkt! :)
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
--Harry.

paolie
expressweg

Bericht door paolie » ma 05 jan 2009, 14:18

harry schreef:
Het woordje als in een zin waar de schoolmeester dan wil hebben, is zeker geen germanisme. Als sinds het bestaan van het Nederlands worden beide woorden gebruikt. Alleen heeft iemand ooit besloten dat er maar 1 vorm goed is, en de andere dus fout...

Met je laatste zin geef je prachtig aan dat het dus wel degelijk uitmaakt of je "dan" of "als" gebruikt ;)
Er zijn hier trouwens meerdere forumleden (ook Vlaamse) die nou niet bepaald "10 voor taal-kampioenen" zijn...

Wimpie24
expressweg

Bericht door Wimpie24 » ma 05 jan 2009, 14:59

^^

Ja maar wij winnen wel elk jaar met het Groot Dictee der Nederlandse Taal. ;) Ik geloof dat dit jaar de tweede en de Derde plaats ook naar Vlamingen gingen.

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » ma 05 jan 2009, 15:39

Pino schreef:We hebben in de wereld al genoeg ellende gehad doordat het groepsgevoel van de ene groep zo sterk was dat zij alle andere groepen begon uit te sluiten en , in de meest extreme gevallen, uiteindelijk zelfs uit begon te moorden puur omwille van het feit dat zij anders waren. Ik verwacht niet dat Vlamingen ooit zullen overgaan tot een genocide op de Walen of zelfs maar tot apartheid, maar dat leuke groepsgevoel van de Vlamingen en de Walen heeft de sfeer in België behoorlijk verziekt. Maar als je die verziekte sfeer zo leuk vindt, moet je vooral blij zijn met het in België heersende groepsgevoel.
Je gaat voetbal toch ook niet verbieden omdat er een kleine subgroep voor rellen zorgt? Ik vind het belangrijk een herkenbare identiteit te hebben, geen globale eenheidsworst zoals sommige lijken te willen.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » ma 05 jan 2009, 15:43

Je bedoelt dat normaal omgaan met mensen die anders zijn dan jij (bijvoorbeeld Waals) tot een onwenselijke eenheidsworst leidt? En als ik de posts van doodnormale Vlamingen over Walen en over de taalstrijd hier zo lees, dan krijg ik het idee dat de sfeer in België niet verziekt is tot een kleine groep, maar dat de haat tegen Walen ergens diep in de genen van heel veel Vlamingen zit. De parallel met de kleine groep die het voetbal verziekt komt dan ook ongepast over. Was er in België maar een meerderheid die zei "laten we nu met zijn allen, Vlamingen en Walen, eens normaal gaan doen over de taal die in dit land wordt gesproken in plaats van het taalextremisme dat een minderheid aan de dag legt"...

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » ma 05 jan 2009, 15:53

Wie praat nu over anders omgaan? Ik heb het over het profileren als groep. Een identiteit uitbouwen is niet hetzelfde als mensen uitsluiten. Ik heb ook niet gezegd dat je geen onderdeel kan zijn van meer groepen (bv Belg, Europeaan, Oost-Vlaming, ...). Er zijn maar weinig mensen die iets tegen Walen persoonlijk hebben. Het zijn enkel bepaalde Waalse politici (zoals Maingain) die hier met een scheef oog bekeken worden.

paolie
expressweg

Bericht door paolie » ma 05 jan 2009, 16:19

Wimpie24 schreef: Nee, want WO 2 is gedaan, wat toen gebeurt is is gebeurt.
Dat wordt dan nog veel oefenen voor jou ;)

Peter
2x3 autosnelweg

Bericht door Peter » ma 05 jan 2009, 16:20

harry schreef:

Wie in een zin over taalgebruik taalfouten en typfouten maakt, mag uiteraard licht beschimpt worden. Als Palance zijn eigen zin beter had gelezen, had hij het anders geschreven....

Van alle spellingsvormen en grammatica geldt dat er ooit (of vaker) besloten is wat goed en fout is. "Beter als" is bij mijn weten de laatste 100 jaar of zo nooit formeel goed geweest. De NLse taalregels zijn pas ergens na Napoleon ontstaan. Daarvoor deed eenieder maar wat. Nu weer met een groen en een wit boekje.

Taal is gemakkelijker als je denkt dan als je niet denkt (denk ik).

vynkce
2x3 autosnelweg

Bericht door vynkce » ma 05 jan 2009, 16:23

Alfa schreef: Het zijn enkel bepaalde Waalse politici (zoals Maingain) die hier met een scheef oog bekeken worden.
Als je in alle zinnen dat hij zegt het woord Vlaming zou vervangen door "buitenlander of allochtoon" dan had hij meteen 100 processen wegens racisme aan zijn broek. Maar Vlamingen beledigen is blijkbaar geoorloofd in Brussel. Vorig jaar merkte hij ondermeer dit op tijdens de gemeenteraad waar een raadslid afwezig was:

-"CD&V'er X is zijn kameraden van de Apartheid in Zuid-Afrika gaan vervoegen."

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » ma 05 jan 2009, 16:45

Alfa schreef:Er zijn maar weinig mensen die iets tegen Walen persoonlijk hebben.
Als ik de postings van de Vlamingen in deze draad lees, zie ik de Walen toch constant afgeschilderd als de bron van alles wat mis is in België; de groep mensen die de Vlamingen hun rechten ontzegt en nog op dagelijkse basis bezig is de Vlamingen nog meer van hun rechten te ontnemen. Een groepsgevoel opbouwen is niet noodzakelijkerwijs hetzelfde als het uitsluiten van anderen, maar het eindigt er wel vaak in en als ik de Vlamingen in deze draad zo lees, spettert het "Walen buiten" ervanaf. Het niet kunnen opbrengen van de beleefdheid om naast Luik ook Liège op de Vlaamse bewegwijzering te brengen is een geval van uitsluiting van mensen uit Wallonië en daarbuiten die niet met de Vlaamse exoniemen bekend zijn. Groepsgevoel is in de Vlaams-Waalse discussie allang geëvolueerd in uitsluitingsgevoelens.

Als de grote meerderheid van de Vlamingen dan echt niet zulke sentimenten zou hebben -zoals je beweert- waarom zijn er dan zulke strenge taalwetten waardoor het in België een halszaak van is wanneer Braine l'Alleud en Braine la Comte ook in Vlaanderen op de borden worden gezet op een manier die ter plaatse onbekenden ook begrijpen in plaats van op de huidige manier waarmee Vlaanderen eigenlijk bovenal een middelvinger opsteekt naar alles wat niet Vlaams is? En uiteraard vice versa wanneer vanuit Wallonië naar Vlaanderen wordt verwezen en de Walen de bewuste middelvinger opsteken. Waarom is er dan nog steeds geen meerderheid geweest in België die zegt "en nu houden we eens op met dat geëmmer over taal en gaan we normaal doen"?

Peter
2x3 autosnelweg

Bericht door Peter » ma 05 jan 2009, 17:04

Ik denk dat het actie-reactie is. Omdat de Walen geen Nederlands (Vlaams) gebruiken, gebruiken de Vlamingen geen Frans (Waals). En dat schiet door tot dubbele plaatsnamen en zelfs straatnamen (Brussel). Rue de Loi en Wetstraat lijken niet echt op elkaar qua spelling. Een licht vergelijkbare discussie hebben wij hier op dit Forum ook over Friese spelwijzes op borden.

Een gemiddelde Vlaming gebruikt overigens veel meer Franse woorden dan een Nederlander (Ca va ?) al dan niet op zijn Vlaams-fonetisch uitgesproken.

De taalkwestie wordt vaak misbruikt voor pesterijen en niet zozeer om de taal zuiver te houden is mijn idee erover. De Walen hebben het "geluk" dat hun Frans veel minder beïnvloed wordt door de patriottische Fransen die het Frans zuiver houden, terwijl het Vlaams via het Nederlands ook enigszins vervuilt met (met name) Engelse woorden.

Gelukkig hebben wij Nederlanders het woord Swaffelen waarschijnlijk weer aan het Vlaamse Zwaffelen te danken. Een taalverrijking !

Jeroen
2x2 autosnelweg

Bericht door Jeroen » ma 05 jan 2009, 17:52

Vinny schreef:Je kunt je de vraag stellen of het érg is dat Amsterdam (om door te gaan op het voorbeeld) ver-Arabisch-t. Het is wellicht niet niet leuk voor de Nederlandse toerist uit andere landsdelen, maar ik ben van mening dat het relevante bedienend personeel genoeg Nederlandse kennis moet hebben om deze doelgroep te blijven bedienen. Voor de rest maakt het m.i. weinig uit welke taal er op straat gesproken wordt, als mensen zich maar gelukkig en tevreden kunnen voelen in de stad waar ze wonen. :idea:
Eigenlijk praat je hier de mislukte integratie dus goed... Zeker als je al jaaaren hier woont hoor je gewoon Nederlands van een redelijk niveau te kunnen spreken, vind ik. (zonder daarbij afstand te doen van de eigen taal uiteraard) Wat mij betreft gaat het echt te ver als wij hier bijvoorbeeld Turks of Pools moeten gaan leren om met een medewerker te kunnen communiceren (al bij diverse bedrijven gezien).
Laatst gewijzigd door Jeroen op wo 07 jan 2009, 17:43, 1 keer totaal gewijzigd.

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » ma 05 jan 2009, 18:34

Peter schreef:Wie in een zin over taalgebruik taalfouten en typfouten maakt, mag uiteraard licht beschimpt worden.
Dat mag van mij ook, maar normale spreektaal als germanisme bestempelen is net zo fout.
Peter schreef:Als Palance zijn eigen zin beter had gelezen, had hij het anders geschreven...
Palance schreef:Van mij mag de taal we iets protectionistischer worden als in Vlaanderen
Afgezien van die domme tikfout ("we") kan hij ook bedoelen dat de taal iets protectionistischer mag worden, net als in Vlaanderen.
Peter schreef:Taal is gemakkelijker als je denkt dan als je niet denkt (denk ik).
Uit deze zin leid ik af dat je mijn taalgrapje hebt begrepen. Hoewel, misschien had je niet begrepen dat ik hem zo bedoeld had...
--Harry.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » ma 05 jan 2009, 20:06

Er lopen wat discussies door elkaar heen, waarvan ik het zinvol vind om te vermelden dat ik liever zie als de deelnemers het een beetje proberen te scheiden. :idea:
Pino schreef:Waarom is er dan nog steeds geen meerderheid geweest in België die zegt "en nu houden we eens op met dat geëmmer over taal en gaan we normaal doen"?
Elke toegeving die je doet is een punt voor de tegenpartij. (*mompelt iets over escalatie en conflictbeheersing)
Zuivere taal
Wat is zuivere taal? Het Nederlands van de Statenbijbel? Sindsdien zijn er eigenlijk alleen nog germanismen, anglicismen en dergelijke 'gelegaliseerd' en dat noemt men dan taalontwikkeling :rofl2:
Eigenlijk praat je hier de mislukte integratie dus goed... Zeker als je al jaaaren hier woont hoor je gewoon Nederlands van een redelijk niveau te kunnen spreken, vind ik. (zonder daarbij afstand te doen van de eigen taal uiteraard) Wat mij betreft gaat het echt te ver als wij hier bijvoorbeeld Turks of Pools moeten gaan leren om een medewerker te kunnen communiceren (al bij diverse bedrijven gezien).
Dat ik een gemiddelde kaaskop van 16 ook niet meer versta omdat hij/zij "Murks" praat en in BrEzAh vorm berichten stuurt vind ik ook wel eens vervelend. De vraag is of het ook echt erg is. Meer filosofisch gezien: vrijwel niemand verlangd meer terug naar het taalgebruik van de eerder genoemde Statenbijbel of wil mensen als 'menschen' schrijven (wat tot 1947 nog gebruikelijk was). Tijden veranderen nou eenmaal, dus in die zin moet je je er bij neerleggen. Ik sta echter altijd paraat om bij heel drastische veranderingen een forumpost te schrijven waarin ik de nieuwlichterij met een onderbouwde mening als zijnde 'hovaardij' of 'dwaasheid' af probeer te schilderen, maar goed: als iedereen in opperste staat van verrukking raakt van Duitse bewegwijzering, Engels taalgebruik, Amerikaanse wolkenkrabbers en Zweedse meubels, dan is dat zo, en is het enige wat je kunt doen is je eigen spullen bij de antiquair kopen en wennen aan de nieuwe omstandigheden. Om Tom Poes maar eens te citeren: 'tijden veranderen en het enige dat je kunt doen is proberen mee te veranderen. Avonturen zullen er echter altijd blijven, en dat is het belangrijkste'.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.