Discussie over taalwet, exoniemen en endoniemen in België

Discussies over de bewegwijzering, bebording en wegnummering

Moderator: Moderatoren

Davy
expressweg

Re: Discussie over taalwet, exoniemen en endoniemen in Belgi

Bericht door Davy » ma 27 aug 2012, 23:27

Manmanman wat een drama kunnen jullie daar toch van maken zeg :roll: . Ja akkoord het zou eigenlijk Lille moeten zijn, maar met de zoekopdracht kom je er toch ook zoals aangetoond hierboven? Iets met muggen en olifanten...

Die anti-Vlaamse sentimenten hier beginnen toch wat uit de hand te lopen vind ik (vooral van jou René)... Ik vind het al op het randje af van beledigen eerlijk gezegd (en ik voel mij nochtans niet zo snel beledigd).

Groningen
expressweg

Bericht door Groningen » ma 27 aug 2012, 23:31

Eén belofte heb je: ik zal mijn bek hier wel houden. Weer een criticaster minder.

tovm74
autoweg

Bericht door tovm74 » di 28 aug 2012, 0:31

Het is een gewoonte in Vlaanderen om over Rijsel te spreken ipv over Lille. Dit heeft NIETS maar dan ook NIETS te maken met enig wrok of ander gevoel dat is blijven hangen omdat Lille is verfranst ... Als wij hier over Lille spreken dan zijn wij bezig over een klein dorpje in de kempen. Waar trouwens een of twee keer per week een bus toeristen aankomt omdat de GPS hen de verkeerde kant heeft opgestuurd ... maar ja, wij zijn weer de kleine zwarte beestjes met een ei op onze kop ...
Now, ... let's see what we can see, ... Everybody on-line, ... Looking good!

Tommy
autoweg

Bericht door Tommy » di 28 aug 2012, 1:13

Jongens toch jongens toch.

Jullie snappen er echt geen kl van hé.
Ik ben content dat ik niet in fr noch in Nl geboren ben.
Dé grootste collectie aan foto's van Belgische gepersonaliseerde nummerplaten!
www.vanityplates.be

Alfa
2x4 autosnelweg

Bericht door Alfa » di 28 aug 2012, 1:18

paolie schreef:
Alfa schreef:^^Dat is typisch oud Zuid-Nederlandse spelling. Voorbeeld: in Vlaanderen worden familienamen altijd met 'ae' gespeld ipv 'aa'. Ook veel Vlaamse plaatsnamen hadden dat vóór in 1949 alles maniakaal in de nieuwe spelling werd omgezet (bv Exaerde werd Eksaarde).

'ae' is absoluut niet Frans en het verwonderd mij dat ze zo'n namen überhaupt nog vrij correct kunnen uitspreken.
Hoe zit dat dan met de stad Caen? Lijkt mij toch wel degelijk Frans?
De 'ae' in Caen is niet dezelfde klank als in de Vlaamse plaatsnamen. Dat de 'ae' in veel plaatsnamen van Nederlandse oorsprong is staat buiten kijf. Zie hier.
Vinny schreef:Tja, dat is ook een bijzonder geval he ;) Sommige mensen zijn de verfransing van deze stad na 500 jaar nog altijd niet te boven :mrgreen:
Rijsel is nooit een Nederlandstalige stad geweest. Behalve voor de 8ste eeuw. Daar heeft het dus niets mee te maken. Wel met een exoniem dat in Vlaanderen even gebruikelijk is als Parijs of Londen en vrijwel onbekend in Nederland.
Groningen schreef:^^ Dit krijg je voor als je Lille intikt in het zoekveld:
Lille kan verwijzen naar:
Lille (België), een gemeente in de Belgische provincie Antwerpen.
Lille, een stad in Noord-Frankrijk, in het Nederlands ook bekend als Rijsel.
Lille OSC, een voetbalclub uit deze stad.

En het artikel heet dus ook serieus Rijsel B(
Volgens mij staat dat niet op de komborden...
Wat is dat nu voor een argument? Staat Parijs soms op de komborden? Snap je wat een exoniem is?
Rene schreef: Rijsel bestaat niet. In Noord-Frankrijk ligt een plaats die Lille heet. En zo ook door Nederlanders genoemd wordt. Een groepje Vlamingen noemt het primair Rijsel. Dat is echter geen reden om Rijsel primair te maken. Immers, de stad is FRANS. Punt uit. Dus is de Franse naam primair, en zou Rijsel hooguit een redirect kunnen zijn. Hoeveel water moet er nog door de Schelde vloeien eer de Vlaming het exoniemen-bord voor zijn kop verwijdert... *zucht*
Wat mijn punt op de vorige pagina aantoont. Jullie hebben iets tegen exoniemen an sich en weigeren te aanvaarden dat exoniemen nu eenmaal gebruikt worden. Er is geen enkele reden waarom een Nederlandse encyclopedie geen Nederlandse titels mag hebben. Sterker: het is volstrekt logisch dat in een Nederlandse encyclopedie de Nederlandse benamingen aangehouden worden.

Het probleem is eerder jullie dogmatische instelling dat alles maar 1 naam mag hebben. Jullie moeten eigenlijk logisch zijn en Hongarije vanaf nu Magyarország noemen. En China 中国.

Je zou nog kunnen discussiëren in hoeverre het gebruik van Rijsel wenselijk is gezien die naam niet gebruikelijk is in het Noordelijk deel van het Nederlandse taalgebied. Dat hebben ze zo te zien ook uitgebreid gedaan. Het feit dat de naam op de Taalunielijst staat, de stad dichter bij Vlaanderen ligt en Vlamingen er dus meer mee te maken hebben gaf blijkbaar de doorslag.
Chris schreef:Heel veel artikelen op wikipedia hebben dat soort overlegpagina's over hoe een stad genoemd moet worden. Ze houden zich schijnbaar aan een lijst van de taalunie. Toen ik een jaar of 6 geleden wat artikelen van Russische wegen op Wikipedia schreef, kreeg ik meteen een leger taalpolitieagenten over me heen omdat de stedennamen niet fonetisch waren geschreven (Tula ipv Toela enzo).
Russisch heeft geen standaardromanisatie. In het Nederlands is een ander systeem gebruikelijk dan in het Engels. Dus waarom zou men in godsnaam de Engelse translaties verkiezen boven de in het Nederlands gebruikelijke op de Nederlandse wikipedia? Zoek maar even op hoe gebruikelijk Jeltsin vs Yeltsin is in het Nederlandse taalgebied. In het Frans heet hij dan weer Eltsine, in het Duits Jelzin en ga zo maar door.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » di 28 aug 2012, 6:07

daviedoff schreef:...Die anti-Vlaamse sentimenten hier beginnen toch wat uit de hand te lopen vind ik (vooral van jou René)... Ik vind het al op het randje af van beledigen eerlijk gezegd (en ik voel mij nochtans niet zo snel beledigd).
Echt een typische PVV-achtige slachtofferrol, die hebben daar ook een houtje van als er eens kritik gelvd wordt.
Volgens mij beledigt er helemaal niemand en zijn er helemaal geen anti-Vlaamse sentimenten. Dat zit in het hoofd van mensen die nog steeds bepaalde onlogica niet in willen zien. Ik vind het nogal ver gaan dat als belediging te zien en anti-Vlaamse sentimenten te maken van punten van kritiek.

Jezelf een slachtofferrol aanmeten is erg eenvoudig en inhoudsloos. Dan kan je meteen een halve eierdop op je hoofd zetten. Je kan natuurlijk overal wel een probleem of een belediging in zien als je iets leest dat niet in je straatje past.

Heel goedkoop om alles maar op anti-Vlaanderen te gooien.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » di 28 aug 2012, 7:46

Jongens, wie wil er nog popcorn? Ik zal ook wat cola bijschenken
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

captain007
Forumbeheerder

Bericht door captain007 » di 28 aug 2012, 7:58

^^ T is nog wat vroeg :p. Die wiki ellende gaat inderdaad nogal vrij ver, aangezien je je dan ook moet voorstellen dat alle Nederlanders er mee worden opgezadeld en niet alleen de Vlamingen (wat ik vervelender vind dan bewegwijzering in België ;)). Maar er zijn wel meer redenen om niet artikelen te bewerken op wikipedia die los staan van de naamgeving van artikelen....

Vahalis
autoweg

Bericht door Vahalis » di 28 aug 2012, 8:49

Groningen schreef: Iets offtopic: op wikipedia heet de pagina over Lille dus serieus Rijsel. Ik heb een poging gedaan dit aan te passen, daar de stad gewoon Lille heet. Dit werd echter niet getolereerd. De waanzin is soms wijdverbreid :roll:
Het artikel over Paris heet ook Parijs :mrgreen:

edit:
Palance schreef: En mag iemand die in Mechelen geboren is Malines in zijn paspoort/ID-kaart laten zetten? En zo nee (eentalig gebied), hoe zit het dan met bv plaatsen in de Voerstreek of iets als Moeskroen of Edingen?
De geboorteplaats is afhankelijk van de naam van de gemeente en wijzigt niet meer. Mijn vrouw is geboren in Haskerland en ondanks fusie en verandering naar een Friese naam blijft dat voor haar ongewijzigd, de akte is immers opgemaakt door de toenmalige gemeente.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Geboorteplaats schreef: De aangifte van de geboorte van een baby moet in Nederland en in België verricht worden in de gemeente waarin de geboorteplaats van het kind ligt. Deze plaats zal geregistreerd worden in de burgerlijke stand en kan hierna nooit meer gewijzigd worden.
Laatst gewijzigd door Vahalis op di 28 aug 2012, 9:28, 2 keer totaal gewijzigd.

woutero
stadsweg

Bericht door woutero » di 28 aug 2012, 9:19

Het verschil (edit: het verschil met Parijs) is dat naar mijn schatting zo'n 70% van de Nederlandstaligen de naam Rijsel niet kent.
Laatst gewijzigd door woutero op di 28 aug 2012, 10:35, 1 keer totaal gewijzigd.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » di 28 aug 2012, 10:03

^^ Daar zit het probleem. Waar namen als Parijs en Londen heel gangbaar zijn in het gehele Nederlandse taalgebied, is dat met Rijsel, wat ook nauwelijks lijkt op Lille, allerminst het geval.

Maar goed, dat komt op een kleiner niveau ook voor. 99% van de Nederlanders die ten zuiden van Eijsden de grens passeert zal niet weten dat Visé in het Nederlands Wezet heet.

Zelf gebruik ik alleen de Nederlandse naam voor Nijvel, Doornik, Namen, Hoei en Luik, soms voor Aarlen. Voor Bastenaken enkel als ik het over de wielerkoers heb. Voor Brussel en de plaatsen rond Brussel gebruik ik uiteraard de Nederlandse namen.

Maar Lille in Frankrijk is gewoon Lille, net als dat ik voor Tourcoing en Roubaix ook de Franse namen gebruik. Enkel voor Parijs, Straatsburg en Duinkerken gebruik ik dan wel de Nederlandse namen.

Vahalis
autoweg

Bericht door Vahalis » di 28 aug 2012, 10:36

Opvallend is dat Wikipedia niet consequent is. De artikelen over buitenlandse steden hebben over het algemeen een Nederlandse naam (geen Paris, Berlin of Milano maar Parijs, Berlijn en Milaan) maar Tourcoing en Roubaix weer niet.

woutero
stadsweg

Bericht door woutero » di 28 aug 2012, 10:53

Maar dan wel weer Peking (wat in NL volgens mij niemand meer gebruikt).

Op zich is de wikipedia aanpak dus vrij pragmatisch, en dat lijkt me goed (puristen aan beide kant van het spectrum gaan voorbij aan de realiteit). Probleem is dat het gebruik van endoniemen/exoniemen verschilt per persoon en per regio. Dit leidt dus per definitie tot een verschil van inzicht.

Wat mij betreft is overigens de discussie over gebruik van endoniemen/exoniemen in spreektaal en publicaties (zoals wikipedia) een heel andere dan de discussie over toepassing op bewegwijzering. Bij bewegwijzering is je doelgroep groter en omvat ook niet-Nederlandstaligen: dat vraagt dus om een andere aanpak.

Wimpie25
2x2 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 » di 28 aug 2012, 10:56

^^
Kijk daar komen we volgens mij aan de aard van het probleem wat Peking is in België nog altijd de gangbare benaming.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » di 28 aug 2012, 11:02

woutero schreef:Maar dan wel weer Peking (wat in NL volgens mij niemand meer gebruikt).
De NOS had bij de Olympische Spelen van 2008 altijd heel groot 'PEKING' op teletekst staan.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 28 aug 2012, 11:14

De NOS heeft het ook nog over Birma.

Alfa
2x4 autosnelweg

Bericht door Alfa » di 28 aug 2012, 11:19

Palance schreef:
daviedoff schreef:...Die anti-Vlaamse sentimenten hier beginnen toch wat uit de hand te lopen vind ik (vooral van jou René)... Ik vind het al op het randje af van beledigen eerlijk gezegd (en ik voel mij nochtans niet zo snel beledigd).
Echt een typische PVV-achtige slachtofferrol, die hebben daar ook een houtje van als er eens kritik gelvd wordt.
Volgens mij beledigt er helemaal niemand en zijn er helemaal geen anti-Vlaamse sentimenten. Dat zit in het hoofd van mensen die nog steeds bepaalde onlogica niet in willen zien. Ik vind het nogal ver gaan dat als belediging te zien en anti-Vlaamse sentimenten te maken van punten van kritiek.

Je kan inderdaad discussiëren over het gebruik van de naam Rijsel in de artikelen omdat dat exoniem nu eenmaal in het Zuidelijk deel van het taalgebied zeer gebruikelijk is en in het Noordelijk deel eerder de Franse naam gebruikt wordt. Maar discussiëren doen velen hier niet. Het ís gewoon Lille en Rijsel is verkeerd. Het is vooral de harde wijze, naar het arrogante toe, waarop hier gereageerd wordt die stuitend is. Het lijkt een beetje op de discussie van het gebruik van wеgenis van destijds.

Hoe je uitspraken als 'tere Belgische taalzieltjes', 'bord voor je kop', 'calimero-Vlamingen' en uit de lucht gegrepen beschuldigingen als 'ze zijn het verlies van Frans-Vlaanderen nog niet verteerd' niet als een belediging ziet snap ik ook niet.
Vahalis schreef:Opvallend is dat Wikipedia niet consequent is. De artikelen over buitenlandse steden hebben over het algemeen een Nederlandse naam (geen Paris, Berlin of Milano maar Parijs, Berlijn en Milaan) maar Tourcoing en Roubaix weer niet.
Omdat Tourcoing en Roubaix niet meer gebruikt worden. Nergens, ook in Vlaanderen niet. Overigens is het niet Wikipedia die de namen kiest. Ze gebruiken een lijst van de Nederlandse Taalunie. Dus moet je bij de Taalunie klagen.
captain007 schreef:Maar er zijn wel meer redenen om niet artikelen te bewerken op wikipedia die los staan van de naamgeving van artikelen....
Ik heb de indruk dat jullie vooral niet kunnen verdragen dat anderen iets aan 'jullie' teksten veranderen. Maar dat is nu de basis van een wiki.
Vahalis schreef:
Palance schreef: En mag iemand die in Mechelen geboren is Malines in zijn paspoort/ID-kaart laten zetten? En zo nee (eentalig gebied), hoe zit het dan met bv plaatsen in de Voerstreek of iets als Moeskroen of Edingen?
De geboorteplaats is afhankelijk van de naam van de gemeente en wijzigt niet meer. Mijn vrouw is geboren in Haskerland en ondanks fusie en verandering naar een Friese naam blijft dat voor haar ongewijzigd, de akte is immers opgemaakt door de toenmalige gemeente.
Niet in België: gemeenten hebben hier meerdere officiële namen naargelang de gebruikte taal. Malines is ook een officiële naam. De Vlaamse regering heeft in 2006 eens alle Franstalige exoniemen willen schrappen maar werd daarin teruggefloten door de Raad van State met als argument dat 1 taalgemeenschap niet het recht heeft het taalgebruik van een andere taalgemeenschap te reguleren wat m.i. een terecht argument is.
Laatst gewijzigd door Alfa op di 28 aug 2012, 11:43, 6 keer totaal gewijzigd.

tovm74
autoweg

Bericht door tovm74 » di 28 aug 2012, 11:29

woutero schreef:Het verschil (edit: het verschil met Parijs) is dat naar mijn schatting zo'n 70% van de Nederlandstaligen de naam Rijsel niet kent.
Dus laten we van het volgende uitgaan:

70% van 16.700.000 Nederlanders spreekt over Lille, dat is dus 11.690.000 personen.
In Vlaanderen zal ongeveer 90% over Rijsel spreken, dat is dus 90 % van 6.250.000 en dit komt op 5.625.000, tellen we hier de 30% van NL die ook over Rijsel spreekt (komt op 5.010.000), dan komen we op een totaal van 10.635.000 personen die over Rijsel spreken ....

Dat is maar een miljoentje verschil ... zet alles wel in een ander perspectief he ... ?

Peter
2x4 autosnelweg

Bericht door Peter » di 28 aug 2012, 11:31

Peking is geval apart, omdat ook Beijing natuurlijk een Latijnse variant is, die min of meer fonetisch Mandarijn is tov van het eerdere fonetische Kantonees.

@ Vahalis: vermoedelijk komt er in de komende jaren in NL ook de optie om als geboorteplaats de woonplaats op te geven, ipv de plaats waar het ziekenhuis toevallig staat. Dit is met name een lobby van de Friese Waddeneilanden, waar formeel (door afwezigheid van ziekenhuizen) maar heel weinig mensen formeel geboren worden. Feitelijk maakt het weinig uit natuurlijk. De geboorteplaats (anders dan het geboorteland) is sowieso kulinformatie nu databases niet meer op papier per gemeente gebeurt. Afschaffen van de geboorteplaats op paspoorten is waarschijnlijk lastig, omdat dit een internationale standaard is.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 » di 28 aug 2012, 11:31

Mogen we elkaar tot op zekere hoogte koppig (Nederlanders en Vlamingen) noemen. Als we dat accepteren zijn we al een heel eind :lol:

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » di 28 aug 2012, 11:32

Alfa schreef:Ik heb de indruk dat jullie vooral niet kunnen verdragen dat anderen iets aan 'jullie' teksten veranderen. Maar dat is nu de basis van een wiki.
Er is een verschil tussen verbeteringen, toevoegingen of verduidelijkingen tegenover aanpassingen vanwege een politieke of persoonlijke voorkeur.

Ik bedoel, het zou hetzelfde zijn als een diëtist in het Rijksmuseum De Aardappeleters van Van Gogh even bijwerkt, omdat pasta gezonder is. :roll:
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 28 aug 2012, 11:34

Alfa schreef:Ik heb de indruk dat jullie vooral niet kunnen verdragen dat anderen iets aan 'jullie' teksten veranderen. Maar dat is nu de basis van een wiki.
De standaard misvatting is dat wiki's anders dan Wikipedia dezelfde regels en richtlijnen hebben als Wikipedia. Op sommige wiki's zijn bijvoorbeeld alle teksten en afbeeldingen van copyright voorzien, bijvoorbeeld de Franse routes.wikia. Een wiki is niet meer dan een makkelijk bewerkbare database, voor iedereen te bewerken, of juist alleen voor een beperkte groep personen.

Op Wikipedia gelden ondertussen zoveel regels, richtlijnen en conventies dat het ondoenlijk is voor een nieuwe editor om er nog wat van te maken. Een tijd terug las ik een rapport dat er nauwelijks nieuwe aanwas meer is van nieuwe, actieve gebruikers hierdoor. De Nederlandse wikipedia is, zoals eerder aangegeven, meer kwantiteit dan kwaliteit.

Zie bijvoorbeeld:
http://meta.wikimedia.org/wiki/List_of_Wikipedias

De "depth" van de Nederlandse wikipedia is maar "19", significant lager dan de Engelse (696), maar ook de Franse (159) of Chinese (139). Van de 25 grootste wikipedia's heeft alleen de Poolse wikipedia een kleinere diepgang dan de Nederlandse.

Daarom denk ik dat niet-Engelstalige wiki's het vooral van diepgang en specialiteit moeten hebben (bijvoorbeeld de Wegenwiki, SABRE of Routes.Wikia) dan van de omvang.

Alfa
2x4 autosnelweg

Bericht door Alfa » di 28 aug 2012, 11:38

Peter schreef: @ Vahalis: vermoedelijk komt er in de komende jaren in NL ook de optie om als geboorteplaats de woonplaats op te geven, ipv de plaats waar het ziekenhuis toevallig staat. Dit is met name een lobby van de Friese Waddeneilanden, waar formeel (door afwezigheid van ziekenhuizen) maar heel weinig mensen formeel geboren worden. Feitelijk maakt het weinig uit natuurlijk. De geboorteplaats (anders dan het geboorteland) is sowieso kulinformatie nu databases niet meer op papier per gemeente gebeurt. Afschaffen van de geboorteplaats op paspoorten is waarschijnlijk lastig, omdat dit een internationale standaard is.
De inclusie van de geboortsplaats op je paspoort is wel handig omdat het een onveranderlijk kenmerk van je is. Maar ik vind wel dat men daadwerkelijk de geboortsplaats zou moeten gebruiken en niet de geboortegemeente. Door al die fusies heeft dat nog weinig met mekaar te maken.

Peter
2x4 autosnelweg

Bericht door Peter » di 28 aug 2012, 11:39

tovm74 schreef: 70% van 16.700.000 Nederlanders spreekt over Lille, dat is dus 11.690.000 personen.
10% spreekt nooit over Lille, want kan nog niet praten (of niet meer).
30% heeft geen idee wat Lille of Rijsel want komt er nooit en heeft het ook (nog) niet bij aardrijkskunde opgepikt (of is het vergeten)
60% herkent Lille van een kaart of van het passeren of verblijven; een klein deel zal het woord Lille ook echt ooit gebruiken in een eigen zin. 40% hiervan weet zich vaag te herinneren dat de plaats ook Rijsel wordt genoemd.....
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » di 28 aug 2012, 11:43

tovm74 schreef:
woutero schreef:Het verschil (edit: het verschil met Parijs) is dat naar mijn schatting zo'n 70% van de Nederlandstaligen de naam Rijsel niet kent.
Dus laten we van het volgende uitgaan:

70% van 16.700.000 Nederlanders spreekt over Lille, dat is dus 11.690.000 personen.
In Vlaanderen zal ongeveer 90% over Rijsel spreken, dat is dus 90 % van 6.250.000 en dit komt op 5.625.000, tellen we hier de 30% van NL die ook over Rijsel spreekt (komt op 5.010.000), dan komen we op een totaal van 10.635.000 personen die over Rijsel spreken ....

Dat is maar een miljoentje verschil ... zet alles wel in een ander perspectief he ... ?
Het ging over 70% van de Nederlandstaligen, niet 70% van de Nederlanders. Ik denk dat in Nederland bijna niemand over Rijsel spreekt. Absoluut geen 30%, de naam is in Nederland nagenoeg onbekend.
Chris schreef:De NOS heeft het ook nog over Birma.
Ik ken ook iemand die nog steeds Birma gebruikt, omdat hij vindt dat een clubje militaire ondemocratische machthebbers niet zomaar de naam van een land kan veranderen.

tovm74
autoweg

Bericht door tovm74 » di 28 aug 2012, 11:45

Peter schreef:
tovm74 schreef: 70% van 16.700.000 Nederlanders spreekt over Lille, dat is dus 11.690.000 personen.
30% heeft geen idee wat Lille of Rijsel want komt er nooit en heeft het ook (nog) niet bij aardrijkskunde opgepikt (of is het vergeten)
60% herkent Lille van een kaart of van het passeren of verblijven; een klein deel zal het woord Lille ook echt ooit gebruiken in een eigen zin. 40% hiervan weet zich vaag te herinneren dat de plaats ook Rijsel wordt genoemd.....
touché, maar absolute procenten in dit geval gaan nooit op ...
Laatst gewijzigd door tovm74 op di 28 aug 2012, 11:47, 3 keer totaal gewijzigd.

sirdanilot
2x2 autosnelweg

Bericht door sirdanilot » di 28 aug 2012, 11:46

Net zoiets als 'de Oekraïne' of 'Oppervolta' waar mijn vader het nog wel over heeft...

Alfa
2x4 autosnelweg

Bericht door Alfa » di 28 aug 2012, 11:47

Peter schreef:
We kunnen er dus van uitgaan dat de stad Rijsel in Nederland sowieso onbekend is.
Ds79m schreef:
Er is een verschil tussen verbeteringen, toevoegingen of verduidelijkingen tegenover aanpassingen vanwege een politieke of persoonlijke voorkeur.:
Ik heb niet de indruk dat het op dat vlak zo erg is op de Nederlandse wikipedia. De Engelse wikipedia heeft er meer last van.

Het zijn vooral aanpassingen van namen die hier blijkbaar de meeste wrevel opwekken maar men wil ook maar consequent zijn. De regelgeving op zich op Wikipedia is gewoon logisch en eenduidig. Zie hier de regels voor het benoemen van artikel, hier de regels betreffende het gebruik van buitenlandse geografische namen en hier de de transliteratie- en transcriptiegids van onder meer Russisch. Het is dus allesbehalve willekeur of politieke of persoonlijke voorkeur van 1 gebruiker. Tegen dat laatste wordt ook vrij streng opgetreden. Er zijn al veel gebruikers geblokkeerd die zich daar tegen zondigen.

Vahalis
autoweg

Bericht door Vahalis » di 28 aug 2012, 12:30

Alfa schreef:
Vahalis schreef:
Niet in België: gemeenten hebben hier meerdere officiële namen naargelang de gebruikte taal. Malines is ook een officiële naam. De Vlaamse regering heeft in 2006 eens alle Franstalige exoniemen willen schrappen maar werd daarin teruggefloten door de Raad van State met als argument dat 1 taalgemeenschap niet het recht heeft het taalgebruik van een andere taalgemeenschap te reguleren wat m.i. een terecht argument is.
Via Google vind ik dat namen van gemeenten in België per Koninklijk Besluit worden geregeld. Helaas heb ik (nog) geen lijst met officiele namen gevonden of het betreffende KB voor Mechelen. Mogelijk heb jij die.

Laat ik het anders benaderen. In welke taal maakt de gemeente Mechelen geboorteaktes op?

Vahalis
autoweg

Bericht door Vahalis » di 28 aug 2012, 12:45

Peter schreef:@ Vahalis: vermoedelijk komt er in de komende jaren in NL ook de optie om als geboorteplaats de woonplaats op te geven, ipv de plaats waar het ziekenhuis toevallig staat. Dit is met name een lobby van de Friese Waddeneilanden, waar formeel (door afwezigheid van ziekenhuizen) maar heel weinig mensen formeel geboren worden. Feitelijk maakt het weinig uit natuurlijk. De geboorteplaats (anders dan het geboorteland) is sowieso kulinformatie nu databases niet meer op papier per gemeente gebeurt. Afschaffen van de geboorteplaats op paspoorten is waarschijnlijk lastig, omdat dit een internationale standaard is.
Woonplaats opgeven als geboorteplaats opgeven lijkt mij een administratieve oplossing voor een emotioneel probleem. Het doet echter niets af aan het feit dat je niet op het eiland geboren bent wat de administratie ook zegt. Ik vond wel het initiatief van één van de eilanden wel heel erg creatief en leuk. Die wilden een enclave van de gemeente inrichten in het ziekenhuis op de wal. Volgens mij is dat in allemaal juridische argumenten ten onder gegaan.

De combinatie van naam, geboortedatum en -plaats is een (vrijwel) uniek kenmerk van een persoon. Zolang we nog geen internationaal persoonsnummer hebben zullen we het nog wel even nodig hebben. Nog los van de vraag of iedereen dat nummer zomaar mag gebruiken vanwege allerlei privacy-overwegingen.