Discussie over taalwet, exoniemen en endoniemen in België

Discussies over de bewegwijzering, bebording en wegnummering

Moderator: Moderatoren

Davy
expressweg

Re: Discussie over taalwet, exoniemen en endoniemen in Belgi

Bericht door Davy » di 28 aug 2012, 20:38

woutero schreef:Zou er ook ergens een kookforum zijn waar patat/friet discussies worden gevoerd (Wikipedia spreekt van friet).
En in Vlaanderen spreken we van frieten :p .

@WouterN14: dat van die look snap ik niet eerlijk gezegd... :dontknow:

Omgekeerd kan je van de Duitse oude namen van sommige Poolse steden (Stettin, Breslau,...) ook wel zo'n discussie voeren misschien, want ik heb de indruk dat deze namen nog vrij bekend/in gebruik zijn in Nederland, terwijl deze in Vlaanderen veel minder gebruikelijk zijn. Maargoed zeker ben ik dat niet...

tovm74
autoweg

Bericht door tovm74 » di 28 aug 2012, 20:43

harry schreef:^^ Nu begrijp ik waarom de Vlamingen zo vasthouden aan Rijsel. Ze kunnen Liel niet goed uitspreken... :)
:hahaHAHA: , nee, juist om de verwarring te vermijden ! ;)
Now, ... let's see what we can see, ... Everybody on-line, ... Looking good!

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » di 28 aug 2012, 23:25

daviedoff schreef: @WouterN14: dat van die look snap ik niet eerlijk gezegd... :dontknow:
In NL heet dat prei, en look associeerde ik meteen met knoflook.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » di 28 aug 2012, 23:33

En in Vlaanderen spreken we van frieten .
De "Avenue du Friterie" wordt dan ook de "Patatzaaklaan" in het Nederlands :hap:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » di 28 aug 2012, 23:36

Omgekeerd kan je van de Duitse oude namen van sommige Poolse steden (Stettin, Breslau,...) ook wel zo'n discussie voeren misschien, want ik heb de indruk dat deze namen nog vrij bekend/in gebruik zijn in Nederland, terwijl deze in Vlaanderen veel minder gebruikelijk zijn. Maargoed zeker ben ik dat niet...
Toen ik in 2004 aan mijn ouders vertelde dat ik een week naar Wroclaw ging keken ze me heel glazig aan, maar toen ik vertelde dat die stad Breslau aan de Oder was wisten ze meteen over welke stad het ging 8-)

(ik kende, voordat ik de reis uitgezocht had, de stad trouwens helemaal niet, maar dat terzijde en ik merk dat de Nederlandse wiki het Nederlandse exoniem helemaal niet meer vermeldt... :o )

Wimpie25
2x2 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 » di 28 aug 2012, 23:37

Wouter N14 schreef:
daviedoff schreef: @WouterN14: dat van die look snap ik niet eerlijk gezegd... :dontknow:
Als wij van look spreken hebben het totaal niet over prei, wan prei heet in Vlaanderen ook gewoon prei. Daarmee dat ik ook niet direct kon volgen.

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » di 28 aug 2012, 23:41

^^ Dan weet ik niet meer waar dat recept over ging :rofl2: :oops:
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

tovm74
autoweg

Bericht door tovm74 » wo 29 aug 2012, 0:06

Now, ... let's see what we can see, ... Everybody on-line, ... Looking good!

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » wo 29 aug 2012, 0:10

daviedoff schreef:Ik kan mij gewoon niet van de indruk ontdoen (na alle ervaringen hier op het forum ondertussen) dat er meer speelt in deze discussie bij sommige(n) (niet iedereen, dat weet ik ook wel), enja ik denk dan vooral aan anti-Vlaamse sentimenten...

Ik merk in dit soort (taal)discussies ook vaak dat Nederlanders vinden dat "hun" taal het enige correcte is, en het Vlaams als een dialect aanziet en men daar dus geen rekening mee moet houden. Dit is trouwens een algemene vaststelling, slaat niet alleen op dit forum.
Ik betwijfel of er echt anti-Vlaamse sentimenten spelen. Qua taal: tja, iedereen vindt wat hij zelf gewend is het meest correctie. Ik zie hier ook vaak genoeg zinsconstructies van andere Nederlandse forummers voorbij komen die voor mij raar in de oren klinken. Maar hé, ik begrijp het wel. En het Vlaams trouwens ook, behoudens soms een enkel woord dat dan meestal in Nederland ook volslagen onbekend is.
Wouter N14 schreef:
Look is volgens mij gewoon Vlaams voor knoflook. Net als ajuin Vlaams is voor ui en appelsien voor sinaasappel.
daviedoff schreef:Omgekeerd kan je van de Duitse oude namen van sommige Poolse steden (Stettin, Breslau,...) ook wel zo'n discussie voeren misschien, want ik heb de indruk dat deze namen nog vrij bekend/in gebruik zijn in Nederland, terwijl deze in Vlaanderen veel minder gebruikelijk zijn. Maargoed zeker ben ik dat niet...
Bij Szczecin heeft het er mee te maken dat de Poolse en de Duitse benaming qua uitspraak redelijk op elkaar lijken, maar de Poolse benaming voor een Nederlandstalig iemand er heel raar uitziet, en toch wat lastiger is dan het eenvoudige Stettin.

evos
verkeersader

Bericht door evos » wo 29 aug 2012, 1:08

daviedoff schreef:Omgekeerd kan je van de Duitse oude namen van sommige Poolse steden (Stettin, Breslau,...) ook wel zo'n discussie voeren misschien, want ik heb de indruk dat deze namen nog vrij bekend/in gebruik zijn in Nederland, terwijl deze in Vlaanderen veel minder gebruikelijk zijn. Maargoed zeker ben ik dat niet...
Van Stettin weet ik tenminste hoe je het moet uitspreken, maar Szczecin?
Wet van Hofstadter: Het duurt altijd langer dan je denkt, zelfs al houd je rekening met de Wet van Hofstadter (uit Gödel, Escher, Bach).

mennomulder
verkeersader

Bericht door mennomulder » wo 29 aug 2012, 11:22

Dan weten jullie ook wel het verschil tussen erwtensoep en snert:
In erwtensoep zitten uien en snert bevat siepels ! :woop: :
Een dutje achter het stuur
Is soms van eeuwige duur !
www.facebook.com/menno.mulder.524

Grouten oet Grunnen (Stad)

Alfa
2x4 autosnelweg

Bericht door Alfa » wo 29 aug 2012, 12:58

Vinny schreef:
Toen ik in 2004 aan mijn ouders vertelde dat ik een week naar Wroclaw ging keken ze me heel glazig aan, maar toen ik vertelde dat die stad Breslau aan de Oder was wisten ze meteen over welke stad het ging 8-)

(ik kende, voordat ik de reis uitgezocht had, de stad trouwens helemaal niet, maar dat terzijde en ik merk dat de Nederlandse wiki het Nederlandse exoniem helemaal niet meer vermeldt... :o )
Het Duitse exoniem bedoel je. ;)
evos schreef:
Van Stettin weet ik tenminste hoe je het moet uitspreken, maar Szczecin?
Sz is de Poolse versie van 'sj' zoals in 'sjaal'. Cz is vergelijkbaar met het Engelse 'ch' zoals in 'church' (de tsj-klank dus). De c staat dan weer voor 'ts'. Tesamen is het dus 'Sjtsjetsin'. In het Duits spreekt men het eigenlijk ook min of meer zo uit.

Het Poolse alfabet is inderdaad op het eerste zich vrij ondoorgrondelijk door de vreemde opeenstapeling van medeklinkers, maar het steekt logisch in elkaar. Het is alleen dat het zo 'anders' is dan de meeste spellingsystemen.

sirdanilot
2x2 autosnelweg

Bericht door sirdanilot » wo 29 aug 2012, 14:59

In NL zijn die duitse namen beter bekend omdat Nederland meer met duitsland heeft dan vlaanderen met duitsland. Niemand spreekt over Warszawa, iedereen over Warschau. Die exoniemen zijn oorspronkelijk duits maar kun je tegenwoordig ook wel Nederlands noemen. Alleen de onbekendere steden worden niet bij duitse naam genoemd (Danzig hoor je toch minder dan Gdansk in mijn beleving).

keokiracer
2x3 autosnelweg

Bericht door keokiracer » wo 29 aug 2012, 17:37

sirdanilot schreef:Niemand spreekt over Warszawa, iedereen over Warschau.
Ik ben de uitzondering op de regel dus :p Nou ja, als ik het zeg, dan wel Warschau, maar als ik het moet typen dan Warszawa. Waarom weet ik eigenlijk niet.
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » wo 29 aug 2012, 22:23

Alfa schreef:'Sjtsjetsin'. In het Duits spreekt men het eigenlijk ook min of meer zo uit.
In het Duits zeg je Sjtettien. Dat is toch nog heel wat anders dan Sjtsjetsien.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 29 aug 2012, 22:27

De tweede tsj (cz) wordt in Szczecin niet zo heel duidelijk uitgesproken, het is meer een lange Sjjjsetsin. In uitspraak niet zo moeilijk als het lijkt. Warschau vind ik zelf een erg lelijke naam. Warszawa is veel mooier, je spreekt het uit als "vár-sjáva" met een vrij zachte v.

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » wo 29 aug 2012, 22:45

Chris schreef:Warschau vind ik zelf een erg lelijke naam.
Ja, die Duitse au klinkt nogal rauw.
Net als in Breslau, Moldau en Krusau (= Duitse naam van het Deense grensplaatsje Krusaa).
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Alfa
2x4 autosnelweg

Bericht door Alfa » wo 29 aug 2012, 22:50

^^Ik bedenk me net dat Nederlanders Warschau waarschijnlijk veel harder uitspreken dan Vlamingen dat doen. Vlamingen speken van 'war-sjouw' (in Vlaams accent, met de klemtoon op 'war').

Zie hier om een voorbeeld te horen.

Davy
expressweg

Bericht door Davy » wo 29 aug 2012, 22:58

Maar toch vind ik dit een mooi voorbeeld dat exoniemen zeker hun nut hebben voor een Nederlandstalig publiek zoals bijvoorbeeld op Wikipedia en ook de Wegenwiki. Daarom ook haalde ik ook dat voorbeeld van die Poolse plaatsen aan.
Feit is gewoon dat een Nederlandstalige tekst gewoon een stuk prettiger leest als men het over Milaan, Warschau, Wenen, Parijs, Moskou, Keulen,... heeft, ik zie dit ook totaal los van hetgeen op bewegwijzering vermeld zou moeten worden. Een mooi voorbeeldje vind ik mijn eigen video's: op Youtube heb ik gisteren een video geplaatst met als titel "E40 Liège - Aachen", omdat er ook niet-Nederlandstaligen naar kijken, maar hier op het forum wat Nederlandstalig is heet het topic gewoon "E40 Luik - Aken". Consistent in deze materie kan je ook nooit of zeer moeilijk zijn, want dan moet je eigenlijk ook de landennamen in de eigen taal noemen: France, Italia, Deutschland, Suomi en dus ook Magyarország...

En voor daar iemand over begint: dit heeft dus niets te maken met Vlaams kortzichtig denken of arrogantie zoals al eens eerder gezegd werd in dit soort discussies. Mij gaat het over leesbaarheid van Nederlandstalige teksten voor een Nederlandstalig publiek, en zoals gezegd: ik zie dit los van hetgeen op de bewegwijzering zelf moet vermeld worden.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 29 aug 2012, 23:09

Ik zie niet in waarom Milano niet leesbaar zou zijn en Lugano nou wel. Of Genève vs Liège of La Spezia vs Venezia. Het is meer een kwestie van wat je gewend bent, dan leesbaarheid. Er zijn tal van plaatsen in het buitenland die sowieso geen exoniem hebben en dus lastiger te lezen.

Helemaal typerend zijn zaken als Bayern. Dat klinkt voor sommigen ongebruikelijk, want er is Beieren. Maar als het over de voetbalclub gaat, dan hebben we het wel ineens over Bayern München.

Alfa
2x4 autosnelweg

Bericht door Alfa » wo 29 aug 2012, 23:18

^^Müchen is een grappig voorbeeld omdat eigenlijk een halfexoniem is. In Nederland spreekt men van [muunsjen]. In Vlaanderen eerder van [muunchen].

Salzburg is er ook zo eentje. Bijna niemand spreekt dat op zijn Duits uit.

Verder heb je gelijk dat gangbaarheid leidend is. Maar Nederlandse exoniemen, die aangepast zijn aan ons klank- en spellingsysteem zullen per definitie makkelijker zijn dan de endoniemen.

Davy
expressweg

Bericht door Davy » wo 29 aug 2012, 23:24

Tsjah als er geen exoniem is dan kan je inderdaad moeilijk anders dan de originele naam gebruiken en die leest dan inderdaad moeilijker, maar eigenlijk is dit geen echt argument, omdat je dan simpelweg geen andere keuze hebt. Ook dat van Bayern Munchen vind ik geen argument, omdat dit geen plaats betreft, maar een merk zeg maar, wat niet vertaald hoeft te worden. Een Fransman zegt toch ook niet "Voiture de personnes" of iets dergelijks tegen het Duitse merk Volkswagen?

Ik zie nog steeds geen overtuigend argument om (bekende) exoniemen niet te gebruiken in Nederlandstalige teksten. Het leest gewoonweg een stuk aangenamer...

nederland24
2x2 autosnelweg

Bericht door nederland24 » do 30 aug 2012, 0:08

^^Er zit een verschil tussen spreektaal en schrijftaal. Als wij onderling met elkaar praten zullen we gewoon de Nederlandse namen gebruiken. Tegen buitenlanders gebruik je waarschijnlijk de officiële naam van een plaatsnaam. Zo is het ook met schrijftaal. Als jij een e-mail schrijft aan een bekende gebruik je de gewone plaatsnamen, die je onderling gebruikt. Als je naar een buitenlands bedrijf een brief schrijft, is het prettig als de ontvanger de plaatsnaam ziet in het endoniem. Zo is het ook met de bewegwijzering. Je moet het zien als een brief, die je moet doorsturen aan alle landen van Europa.

Alfa
2x4 autosnelweg

Bericht door Alfa » do 30 aug 2012, 0:19

nederland24 schreef:Zo is het ook met schrijftaal. Als jij een e-mail schrijft aan een bekende gebruik je de gewone plaatsnamen, die je onderling gebruikt. Als je naar een buitenlands bedrijf een brief schrijft, is het prettig als de ontvanger de plaatsnaam ziet in het endoniem.
In een Engelstalige brief zullen gewoonlijk de Engelstalige exoniemen gebruikt worden. Brussels, Vienna, Prague en dergelijke. Men hanteert gewoon wat gebruikelijk is in de desbetreffende taal.

nederland24
2x2 autosnelweg

Bericht door nederland24 » do 30 aug 2012, 0:25

^^Ik moest het anders formuleren. Je moet de schrijftaal aanpassen aan het gemiddelde publiek. Wegenwiki is voornamelijk bedoeld voor Nederlanders en kan je dus gerust de Nederlandse namen gebruiken. Als je een internationale wegenwiki maakt, zal je moeten terugvallen op de Engelse naam of het endoniem. Voor bewegwijzering geldt hetzelfde. Dat moet je aanpassen aan je publiek.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » do 30 aug 2012, 6:52

Chris schreef:Ik zie niet in waarom Milano niet leesbaar zou zijn en Lugano nou wel.
Omdat er in het Nederlands taalgebied vrijwel geen hond is die het over Milano heeft en vrijwel alle honden het over Milaan hebben. Het per sé grbruiken van niet gebruikelijke namen als Milano, Torino, Wien, Athinai etc komt op mij eerder over als "kijk eens wat ik allemaal weet" dan als "ik wil mijn tekst leesbaar en gebruiksvriendelijk houden".
Chris schreef:Helemaal typerend zijn zaken als Bayern. Dat klinkt voor sommigen ongebruikelijk, want er is Beieren. Maar als het over de voetbalclub gaat, dan hebben we het wel ineens over Bayern München.
Dat is een raar voorbeeld, dat is gewoon de naam van een bedrijf. Je drinkt toch ook Bavaria en geen Beieren (als je dat zou drinken)?
daviedoff schreef: Feit is gewoon dat een Nederlandstalige tekst gewoon een stuk prettiger leest als men het over Milaan, Warschau, Wenen, Parijs, Moskou, Keulen,... heeft
Mee eens. Het toch gebruiken van de lokale naam als er een wijdverbreid bekend Nederlandstalige vertaling voor is, is onnodig.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

sanderl
autoweg

Bericht door sanderl » do 30 aug 2012, 8:12

^^ Daar ben ik het helemaal mee eens. Als het om bewegwijzering gaan ben ik er volledig voor om de alleen-endoniemen-lijn te volgen maar in normale geschreven stukken leest het echt heel naar om namen als Paris en Wien tegen te komen. Laat staan die Poolse namen. Inderdaad niet leesbaar zoals Palance schrijft. Op het forum gebeurt dit veel, echter niet consequent. Zo kom ik vandaag zowel topics tegen met Parijs of Paris in de titel (met het topic 'N7 Paris-Italia' toch wel als een dergelijk dieptepunt waar ik op doel). Ook valt het me op dat er door sommigen erg geforceerd plaatsnamen in de lokale taal geschreven worden terwijl landen wel doodgewoon als Spanje of Polen opgeschreven worden. Doe het dan ook consequent als het toch zonodig moet denk ik dan... Overigens lijkt mij dit allemaal een echte eigenaardigheid van dit forum, ik kom in het dagelijks leven namelijk nooit namen als Paris of Wien tegen in een Nederlandse tekst. Gelukkig.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » do 30 aug 2012, 8:31

Palance schreef:
Chris schreef:Ik zie niet in waarom Milano niet leesbaar zou zijn en Lugano nou wel.
Omdat er in het Nederlands taalgebied vrijwel geen hond is die het over Milano heeft en vrijwel alle honden het over Milaan hebben. Het per sé grbruiken van niet gebruikelijke namen als Milano, Torino, Wien, Athinai etc komt op mij eerder over als "kijk eens wat ik allemaal weet" dan als "ik wil mijn tekst leesbaar en gebruiksvriendelijk houden".
Het komt vooral heel geforceerd over om maar vooral één lijn te hanteren en geen uitzonderingen toe te staan, ook al zou dat de leesbaarheid vergroten.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » do 30 aug 2012, 8:37

Op wikipedia-achtige websites ben ik voor het aangeven van allebei de namen. Dat hoeft natuurlijk niet in de lopende tekst steeds terug te komen natuurlijk, maar in ieder geval wel zo dat iemand die zoekt op "Milaan" en degene die zoekt op "Milano" de relevante informatie tegenkomt.
Op dit forum zal ik meestal het exoniem schrijven, net als in alle andere teksten die ik schrijf. Overigens doe ik dat ook met bijv. "The Hague" als ik in het Engels communiceer.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » do 30 aug 2012, 8:46

^^ Als ik in het Engels een gesprek heb, gebruik ik ook de in het Engels gangbare benamingen en uitspraak. Ghent spreek je nou eenmaal anders uit dan Gent, om maar een voorbeeld te noemen.