Zelfs als daar objectieve cijfers van zouden zijn, zijn ze hoogst waarschijnlijk erg afhankelijk van de definitie.
Is een Almeerder of Amstelvener die op zaterdagavond gaat stappen in Amsterdam een toerist ?
Of kijken we alleen naar degenen die een hotelovernachting boeken in Amsterdam (en dus niet op Schiphol of in Amstelveen of Den Haag) ? En moeten we dan de zakenmensen weer aftrekken, die de stad wellicht helemaal niet ingaan, en mensen die tijdelijk in een hotel/pension wonen vanwege werk ?
Maar ik geloof direct dat als je op zaterdagavond van alle aanwezigen in Amsterdam degenen die daar wonen of werken vanaf trekt, het aantal Nederlandstaligen (van huis uit) de boventoon voert. Daarna vermoed ik Duits, Engels en dan pas Frans. Maar dat zou ook Japans, Chinees of Spaans kunnen zijn.
Of er dan op zaterdagavond (als %) meer Nederlandstalige niet-inwoners/werknemers zijn in Lille dan Franstaligen in Adam ? Geen idee. Het zou best kunnen. Maar je praat vermoedelijk over kleine percentages (5-10% of zo)
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...