Hier en daar hoor ik dat de Belgische bewegwijzering slecht is. Hoewel ik het daarmee eens ben op zekere hoogte, is het niet echt het slechtste systeem dat ik gezien heb. In mijn optiek zou de Belgische bewegwijzering met een paar kleine aanpassingen al een stuk beter worden. Het betreft kleine aanpassingen, die bij elkaar opgeteld de wegwijzers een stuk beter maken.
- Uitlijning: Op sommige wegwijzers is de uitlijning niet lekker gekozen. Bij vorkborden en uitsmijters worden de afslaande doelen gecentreerd. Echter, als men het links uit zou lijnen, dan worden de borden een stuk makkelijker leesbaar. Het ziet er bovendien ook netter uit en het kan ruimte besparen (hoeft niet per se). Voorbeelden:
- Engschift: Op nieuwe wegwijzers op de snelweg zie ik steeds vaker dat er Engschrift wordt gebruikt. Dit bevorderd niet de leesbaarheid. Sterker nog: ik vind de oude borden beter leesbaar. Liever zie ik alleen Engschrift waar het nodig is. Voorbeeld:
- Onderhoud: Aardig wat Belgische wegwijzers lijken te schreeuwen om onderhoud! Ze zijn heel erg verouderd, of mos groeit over de wegwijzers heen. Ook zie je verschillende generaties door elkaar. Ik zou zeggen: vaker vervangen kan geen kwaad (al moet je er geen gewoonte ervan maken
).
- Consistentie: Wegnummers die ontbreken, verschillende uitlijningen, het al dan niet gebruiken van Engschrift, en soms een geheel andere layout; allemaal vormen van inconsistentie. Wat meer consistentie is wel zo gewenst. Dit is wat mij betreft de voornaamste oorzaak waarom de Belgische bewegwijzering rommelig oogt.
- Witte en bruine doelen: Graag zou ik serviceborden in België zien. Hiermee haal je minder belangrijke bestemmingen van de hoofdbewegwijzering af, waardoor deze overzichtelijker wordt. Opgeruimd staat netjes.

NOOT: Ik heb expres het gebruik van exoniemen hier niet bij gezet. Daarover kan je losbranden op het desbetreffende topic.
Groeten,
Maarten