Verbeterpunten en opmerkingen Belgische bewegwijzering?

Discussies over de bewegwijzering, bebording en wegnummering

Moderator: Moderatoren

Alfa
2x4 autosnelweg

Re: Verbeterpunten en opmerkingen Belgische bewegwijzering?

Bericht door Alfa »

In het Staatsblad werd de wet houdende goedkeuring van de Europese Overeenkomst inzake internationale hoofdverkeerswegen en van de Bijlagen gepubliceerd op 19-11-1985 (zie https://www.ejustice.just.fgov.be/eli/w ... 295/justel, helaas is de tekst zelf niet online beschikbaar).
Ik vond ook nog de parlementaire voorbereiding die ook wel boeiend is om te lezen: https://www.senate.be/lexdocs/S0626/S06260979.pdf, daar wordt overigens gesproken van een termijn van 3 jaar voor het verwijderen van de oude signalisatie en een termijn van 4 jaar voor de plaatsing van nieuwe signalisatie. Dus de kans is reëel dat er een lange overgangsperiode bestond.

De meeste bronnen noemen juni 1985 (zoals hier), maar het kan zijn dat dit het napraten van elkaar is.
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

De Belgische wet zelf heeft de datum 15 maart 1985, terwijl in het VN-register de ratificatie op 15 april 1985 staat. Vervolgens ging een termijn van 90 dagen lopen voordat het verdrag voor België ging gelden (is zo voorzien in het AGR).

Een keuze om puur praktisch de nummers per 1 juni 1985 in te laten gaan laat zich met dat alles vrij goed verenigen. Mogelijk dat ook wel een vorm van coördinatie heeft plaatsgevonden om in ieder geval de lichtbakken op de snelwegen snel en nog voor de zomervakantie klaar te hebben.

Maar inwerkingtreding van het AGR en nieuwe A/N/R-nummers is natuurlijk niet helemaal hetzelfde. Liepen deze processen samen? Het wordt in de parlementaire stukken hoe dan ook niet benoemd.

Grappig om in dat senaatsdocument te lezen over hoe men tot een grid kwam! Meer ook in De Kamer.
Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny »

Het lijkt me wel handig dat wanneer je veel nieuwe wegwijzers gaat plaatsen je de hernummering (voorzover die te voorzien was) meeneemt. Zou het zo zijn dat de meeste lichtbakken op het Belgische snelwegennet ook daadwerkelijk uit 1985-1986 dateren?

Op zich wel grappig ik kan me herinneren dat ik de borden in de jaren '90 altijd redelijk gedateerd vond overkomen, maar blijkbaar heeft dat dan meer te maken met een ouderwets ontwerp. De recente lichtbakken in Wallonië zien er eigenlijk precies hetzelfde uit, alleen een iets frissere kleur blauw.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ Ik heb altijd het idee dat de bakken zelf eerder uit de jaren '70 zijn. Als je kijkt naar foto's uit die tijd, zie je er in ieder geval staan. Het roept de vraag op hoe ze dan precies de vervanging van 1985 hebben doorgevoerd. Dat ding bij Braine l'Alleud waar deze discussie mee begon lijkt de lichtbak-variant van stickeren, ik meen ook iets soortgelijks te zien hier en op wat andere plaatsen in Wallonië. Misschien is ook zo hier en daar het volledige paneel aan de voorkant van de lichtbak vervangen?

Als je ziet dat in Vlaanderen de meeste lichtbak-vorkborden zo in de jaren rond 2005 zijn vervangen, zou het misschien ook wel eens kunnen dat dat mede was omdat toen de jaren '70-vorkborden echt wel aan hun eind zaten. In ieder geval de platen met de doelen, als tegengesteld aan de lichtbakken zelf. Dat zaten ze in Wallonië in die fase natuurlijk ook (behalve op de later aangelegde Ardense snelwegen), maar we weten hoeveel verder bewegwijzering in Wallonië mag vergaan voordat een keer wordt ingegrepen. Dus dat is dan ook waarom Waals NBA pas later opkwam ...
Wimpie25
2x3 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 »

Coen Tunnel schreef: ma 28 aug 2023, 20:29 ^^ Ja, A202. Wanneer dit formeel R0 is geworden weet ik niet. Maar dit stuk weg is in 1978 geopend en goede kans dat de lichtbak net zo oud is. En het kan best zijn dat een oud nummer er nog wel wat langer heeft gestaan. Een driecijferig A-nummer zou denk ik wel passen.
Om even hierop terug te komen, er bestaan twee generaties lichtbakken. Een groen type dat fors van omvang is en een grijs type met modernere technologie en een iets gestroomlijnder ontwerp.

Om het specifiek over de groene te hebben. 1977-1978 is inderdaad vaak de productiedatum die je op deze lichtbakken ziet staan en dat komt overeen met hoogtepunt qua wegoplevering in België.

In Vlaanderen zijn deze vandaag in grote getale aan het verdwijnen vanwege werken en de verleiding, of waren al vervangen door het nieuwere type in de jaren 2000. Maar de exemplaren die het tot nu volgehouden hebben, zijn dus 45 jaar oud!
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

Wimpie25 schreef: do 07 sep 2023, 16:06 Om het specifiek over de groene te hebben. 1977-1978 is inderdaad vaak de productiedatum die je op deze lichtbakken ziet staan en dat komt overeen met hoogtepunt qua wegoplevering in België.
Je hebt best wel wat oudere stukken snelweg in België, maar ergens in de jaren '70 heeft óók een verandering plaatsgevonden in de bewegwijzering. In eerste instantie had je hoofdzakelijk de kleine blauwe bordjes met afritnamen en de afstand (later in Vlaanderen vervangen door de wat grotere witte borden). Op het splitspunt stonden dan handwegwijzers in beide richtingen, op relatief hoge masten. Deze waren vaak intern verlicht. Het is dus eind jaren '70 dat hiervoor de intern verlichte vorkborden op 800 meter voor in de plaats kwamen, respectievelijk de intern verlichte uitsmijters.
Hensepens
autoweg

Bericht door Hensepens »

BHJ schreef: do 04 feb 2021, 18:33
Davy schreef: do 04 feb 2021, 15:33 Wat vinden we van dit brouwsel? [emoji14]
Te vinden langs de E34/N49 t.h.v. Maldegem.
SPOILER: TOON

Afbeelding
Ik snap nog steeds niet echt wat er nou wordt bedoeld met dit bord. Als buitenstaander zou ik dit lezen als voor de plaats "Keren" en de N49 volg kust via de N498. Welke weg is hier überhaupt afgesloten? En wat wordt er bedoeld met die pijlen?
2 seconden ook goed? Wil je keren om terug te rijden op de N49 , wat normaal wel kan, dan rij je de N498 op neemt de afslag links terug en volgt de route waar je eigenlijk naar toe wilt.

Zo moeilijk is dit toch niet?
Alfa
2x4 autosnelweg

Bericht door Alfa »

Wimpie25 schreef: do 07 sep 2023, 16:06
Coen Tunnel schreef: ma 28 aug 2023, 20:29 ^^ Ja, A202. Wanneer dit formeel R0 is geworden weet ik niet. Maar dit stuk weg is in 1978 geopend en goede kans dat de lichtbak net zo oud is. En het kan best zijn dat een oud nummer er nog wel wat langer heeft gestaan. Een driecijferig A-nummer zou denk ik wel passen.
Om even hierop terug te komen, er bestaan twee generaties lichtbakken. Een groen type dat fors van omvang is en een grijs type met modernere technologie en een iets gestroomlijnder ontwerp.
En eigenlijk nog een derde generatie van folie met ledverlichting zoals te zien bij knooppunt Brugge.
Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak »

Op de E19 bij Mons hangen ook een aantal sets met LED-portaalborden. Zag er best goed uit. Beter dan al die oude lichtbakken die 's nachts helemaal niets doen.
Enne gojje mins blieft altied leave.
Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny »

Dus dat is dan ook waarom Waals NBA pas later opkwam ...
Dit is volgens mij de eerste plek waar ze wat veranderingen in het ontwerp hebben doorgevoerd:
https://goo.gl/maps/HUc12mFvzyWYdLqQA

De weg is geopend in 2000.
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ E429 was zeker de eerste snelweg waar de borden over langere afstand in nieuwe stijl stonden. De vraag naar allereerste plek ga ik me niet aan wagen…
BHJ
verkeersader

Bericht door BHJ »

Vandaag vielen mij langs de R1 twee dingen op qua BWW. Allereerst staat er bij Merksem richting noorden een nieuw[?] vorkbord waar het nummer R1 op genoemd word, heb ik nog nooit ergens gezien. Daarnaast is de BWW op knooppunt Antwerpen-Noord richting Breda / BoZ één grote foutenboel.

Bord 1 heeft het volgende

Code: Selecteer alles

^ 
[Ring 2]
Breda / Rotterdam
[geen wegnummer]

> 
[geen ring]
Bergen op Zoom
[A12]
Bord 2 heeft het volgende

^ 
[Ring 2]
Breda / Rotterdam
[E19]

> 
[geen ring]
Bergen op Zoom
[A12]
Als laatste de uitsmijter, die het volgende heeft

^ 
Breda / Rotterdam
[E19]

> 
[Ring 2]
Bergen op Zoom
[A12]
Discussieren is de kunst van het weglaten.
SAN RED
verkeersader

Bericht door SAN RED »

^^ Dat probleem is gekend. Enkele jaren geleden was dit besproken in het topic "vernieuwing bww België". Het probleem van de ring aanduiding was toen ook gemeld bij het AWV, maar ze hebben het niet aangepast. Aangezien bijna niemand de "ring" aanduiding volgt, kraaide er ook geen haan over. Degenen die het gele omleidings nummer door een of andere reden toch moeten volgen, weten heus wel dat men de A12 moet nemen.
Joshua
autoweg

Bericht door Joshua »

Waar dat ik me aan erger dat is dat ze vooral in Vlaanderen en soms eens uitzonderlijk in Wallonië (daar dan vooral in de Provincie Luik)
bewegwijzeren naar een aantal komende bestemmingen en de verder komende bestemmingen opeens niet meer aangeduid worden.

Voorbeeld de werken aan de op en afritten van de R4 met de N70, het af gemaakte nieuwe kruispunt heeft zeg maar richting Gent de aanduiding Sint-Amandsberg gekregen zonder de aanduiding Gent

Nog een voorbeeld van de N70, na de werken van Zeveneken dorp daar staat richting Gent/Lochristi alleen nog maar Lochristi aangeduid maar Gent ook opeens niet meer

Of zeg maar een voorbeeld over een lange(re) route:
de route van Gent naar Valenciennes, op de Franse D935 staat Gent vanaf de (nieuwe) rotonde met de D375 aangeduid als 'GAND', vanaf de N60 in Péruwelz staat Gent dan verder aangeduid als 'Gand', dit dan zo tot aan de Taal/Gewest-grens met Vlaanderen dan kom je zeg maar in Ronse (Renaix) terecht waardat Gent nergens meer aangeduid staat en je dan zeg maar de aanduiding 'Oudenaarde' moet volgen (iets wat dat de onbekende weggebruiker niet weet) om dan vanaf Oudenaarde dan terug de borden met 'Gent' richting Gent te volgen.

En dan kan ik eigenlijk ook nog gewoon zo verder gaan daarover met voorbeelden geven.
MAKE WALLONIA GREAT TOGETHER AGAIN / Better, Bigger, Greater, Safer, Stronger, than ever before.
harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry »

SAN RED schreef: vr 08 sep 2023, 22:12 Degenen die het gele omleidings nummer door een of andere reden toch moeten volgen, weten heus wel dat men de A12 moet nemen.
Met zo'n redenatie kun je alle wegwijzers wel weghalen.
"Degene die route X door een of andere reden moeten volgen, weten heus wel dat men route Y moet nemen".
wegnummers.nl foto's van alle genummerde wegen (o.a. NBA), plaatsnaamborden en molens
--Harry.
Steptimer
autoweg

Bericht door Steptimer »

https://www.google.com/maps/@51.1633026 ... ?entry=ttu

Op dit kruispunt is verbetering mogelijk. :mrgreen:
Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 »

Ook verderop staat een bord gedraaid, misschien vanwege de maaiwerkzaamheden? :dontknow:
https://maps.app.goo.gl/7UZiQNGU8CHTbkbr6
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge
Wimpie25
2x3 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 »

Aah de klassieke franse kunststoffen handwegwijzers. Ik wist niet dat die ooit buiten een stadscentrum zijn geplaatst. De meesten daarvan zijn al bijna 25 jaar oud.
Joshua
autoweg

Bericht door Joshua »

Dat soort borden zijn gevoelig voor draaibewegingen alhoewel ik ze in Frankrijk nog nooit gedraaid heb gezien, voorbeeld van een andere maar dan nieuwer gedraaide: https://www.google.com/maps/@50.4567857 ... &entry=ttu. Naast Frankrijk zijn deze ook in de vooral Provincie Namen te vinden.
MAKE WALLONIA GREAT TOGETHER AGAIN / Better, Bigger, Greater, Safer, Stronger, than ever before.
Alfa
2x4 autosnelweg

Bericht door Alfa »

Wimpie25 schreef: wo 24 jan 2024, 12:48 Aah de klassieke franse kunststoffen handwegwijzers. Ik wist niet dat die ooit buiten een stadscentrum zijn geplaatst. De meesten daarvan zijn al bijna 25 jaar oud.
In Sint-Niklaas werden eind jaren '90 alle wegwijzers over het hele grondgebied (dus ook in de landelijke zones zoals Sinaai) grootschalig vervangen door deze Frans aandoende wegwijzers, het was een contract dat de stad afsloot met JCDecaux dat alle straatmeubilair omvatte. Zie ook deze draad: viewtopic.php?t=8907. De meeste zijn inderdaad tegen de 25 jaar oud, deze wegwijzers zijn dan ook in sneltempo aan het verdwijnen.
Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny »

Een paar jaar geleden zelf met de auto hier gereden, ik vond de bewegwijzering eigenlijk wel prima. Ik had alleen een vloeiender aansluiting verwacht op de ringweg dus ik moest behoorlijk in de ankers :dyn_hyp:
nickdh
autoweg

Bericht door nickdh »

Het lijkt me dat de verwijzing naar de E411 hier niet klopt en E42 had moeten zijn. Zo stond er ook een fout bij Couvin die verwees naar de E40-E42, maar die is inmiddels weggehaald.
Mwise2012
woonerf

Bericht door Mwise2012 »

Misschien het wegnummer niet in de pijlen en dat er niet alleen E nummers worden weergegeven.
Autisme of AS(S) is geen stoornis!!
Joshua
autoweg

Bericht door Joshua »

^^
Het wegnummer dat staat daar in omdat het een doorverwijzing is naar dat wegnummer, anders zouden ze denken dat ze op dat specifieke wegnummer zelf zijn.

Wat betreft het niet weergeven van alleen de E nummers, in Wallonië worden er soms eens A nummers in de plaats of er extra bij gezet. Hieronder voorbeelden: https://www.google.com/maps/@50.4697287 ... &entry=ttu; https://www.google.com/maps/@50.4781514 ... &entry=ttu; https://www.google.com/maps/@50.4800286 ... &entry=ttu.

Of ze worden samengezet: https://www.google.com/maps/@50.541708, ... &entry=ttu.
marcel
2x2 autosnelweg

Bericht door marcel »

Die laatste is wel bijzonder, dat heb ik zo nooit gezien.
Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny »

Dat groene schildje is volgens mij een foutje, maar in Wallonië zie je op nieuwe bewegwijzering wel steeds vaker het A nummer terugkomen.
https://maps.app.goo.gl/QGSfthwM6Z2KdR8M8

geplaatst tussen 2009 en 2013 zo te zien. De uitrol gaat wel betrekkelijk langzaam.
Joshua
autoweg

Bericht door Joshua »

marcel schreef: zo 17 mar 2024, 14:12 Die laatste is wel bijzonder, dat heb ik zo nooit gezien.
Hier: https://www.google.com/maps/@50.5664457 ... &entry=ttu staan ze ook samen maar dan staat de (A26) tussen haakjes.
Laatst gewijzigd door Joshua op di 19 mar 2024, 20:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny »

Tja als je zulke borden gaat plaatsen dan weet ik er nog wel eentje:
https://maps.app.goo.gl/stpv6SZtjnKGBJMW7

:mrgreen:

Wallonië heeft gewoon heel wat unieke features en harryïsistische objecten. Dat maakt het, samen met de grote hoeveelheid 'GTI's' stiekem ook wel een gaaf gewest om doorheen te rijden :lol:
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

Joshua schreef: di 19 mar 2024, 19:22 Hier: https://www.google.com/maps/@50.5664457 ... &entry=ttu staan ze ook samen maar dan staat de (A27) tussen haakjes.
Lekkere rebus is dat bord. Dat maakt het laatste bord van Vinny ronduit saai (wel bijzonder) ;)

Nou weet ik dankzij dit forum dat ze verkeer tussen de E25 naar Bastogne en de E42 richting St Vith liever niet laten doorsteken over Theux, en zeker vrachtverkeer niet. Dat er flitsers staan om die vrachtwagens te kunnen betrappen, dat wordt me nog wel duidelijk. Maar wat willen ze precies zeggen? Als de E25-zuid hier een afritdoel is (maar verboden voor vrachtverkeer), zet het dan gewoon als afritdoel neer. Zo blijft het voor personenverkeer een beetje in het midden…

Zouden ze hier het A26 trouwens vooral hebben toegevoegd om duidelijk te maken dat het gaat om de E25 ten zuiden van Luik? Je zou toch verwachten dat niemand op weg naar Visé ooit op het idee zou kunnen komen om deze doorsteek te pakken. Zelf zou ik denk ik eerder iets hebben neergezet als E25 (Sud) of E25 (Bastogne). Dat je ook nog zoiets hebt als een A26 naar de zuidkant van Luik zelf (Chaudfontaine enzo), zou ik dan maar onbenoemd willen laten in de verwijzing, terwijl ik dan directe zou zijn in het verbod - namelijk dat vrachtwagentransit naar de E25 verboden is.
JuwaA35
dorpsstraat

Bericht door JuwaA35 »

^^ Daar ben ik inderdaad al vaker langs gereden.

Ach ja.

Als ik één ding zou mogen veranderen aan de wegnummering in België, dan zou ik alle driecijferige ("nationale") E-wegnummers (E313, E403, E404, E429 etc.) afschaffen en gewoon hun oude A-nummer laten bewegwijzeren, net zoals de A54.
Dat is zoveel makkelijker. In de verkeersinformatie (niet "E vier-twee-negen" maar gewoon "A8") en in de volksmond (minder lettergrepen, makkelijker te onthouden etc.). Ook scheelt het extra bewegwijzering (lengte prefix+nummer).

En ja, Nederland kent dit ook (bijv. de E231 en E232) maar dit is in veel mindere mate en het E-nummer staat nooit voorop.
Laatst gewijzigd door JuwaA35 op di 19 mar 2024, 21:19, 3 keer totaal gewijzigd.
Ik wil terug naar Limburg, voordat de toekomst mij in mijn eigen huis wurgt
Als je dat maar weet