Verbeterpunten en opmerkingen Belgische bewegwijzering?

Discussies over de bewegwijzering, bebording en wegnummering

Moderator: Moderatoren

Wouter N14
Moderator

Re: Wat kan beter op de Belgische bewegwijzering?

Bericht door Wouter N14 » wo 15 jun 2011, 9:18

Kan dat bord niet gewoon in tweeën gesplitst worden?
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Tommy
autoweg

Bericht door Tommy » wo 15 jun 2011, 9:26

Aha, er wordt terug zinnig gediscussieerd. :top:

De aanduidingen van de havennummers dient inderdaad op een afzonderlijk wit bord te gebeuren. Deze kunnen er zo af.
Mandelsoft schreef:Een wijs forumlid heeft ooit gezegd: "de kunst van het bewegwijzeren is informatie weglaten." Je moet je proberen te reduceren tot de essentie.
Op één of andere manier denk ik ook dat je hier het doelpubliek moet bekijken. Wie zal hier in de haven staan op zoek naar de weg. Niet een verdwaalde Franse frigo-box-toerist, maar wel inderdaad, de vrachtwagenchauffeur. Die moet met zijn container naar een ander industrieel gebied (haven, industriële stad). Dus doelen die op het eerste zicht niet relevant zijn, kunnen het toch zijn. Het doel 'Brugge' laat de vrachtwagenchauffeur niet over Gent rijden om in de haven van Zeebrugge te raken. 'Aken' en 'Eindhoven' leiden naar het Ruhrgebied... Ik denk dat er bewust is voor gekozen om tot 4 buitenlandse doelen te gaan...
captain007 schreef:Het had een hoop geholpen indien men deze wegwijzer had opgesplitst in meerdere wegwijzers en hier niet voor één bord had gekozen. Men had gerust het onderste deel kunnen laten staan en "Overige richtingen" bij de rechtdoor pijl kunnen zetten. Op het volgende bord heb je weer een nieuw keuze moment en kun je met de andere doelen komen. Scheelt aantal doelen en nummers en dan was het een mooie oplossing.
Dit is wat ik zou gedaan hebben moest ikzelf het bordje mocht plaatsen. :) Dus gewoon uitsplitsen in 2 goede borden...
Pino schreef:Je zit aan de ringweg van een belangrijke plaats. Als je dan alle uitvalswegen van die plaats wilt aangeven, krijg je volle borden. En dan ook meteen stoppen met de wegnummer-bingo. Daar had België toch de R-nummers voor?
Ja, daar heb je ook een punt. Hier kon men evengoed gewoon het ring nummer (+ richting 1 of 2) gebruiken.
Dé grootste collectie aan foto's van Belgische gepersonaliseerde nummerplaten!
www.vanityplates.be

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » wo 15 jun 2011, 9:57

captain007 schreef:Jammer, mijn doel is om hier zaken aan de kaak te stellen die verbeterd kunnen worden. Dat staat mijns inziens los van of het een Belgische of Nederlandse wegwijzer is.
Inderdaad. En dan geef ik inhoudelijke verbeterpunten aan, dan wordt er weer beweerd dat het juist goed leesbaar is. Hoe kun je dan een inhoudelijke discussie voeren?
Waarmee zoals gezegd is, niet wil beweren dat in NL alles zo goed is, maar dat moet inmiddels ook wel bekend zijn dat daar genoeg kritiek op is.

Afbeelding
Dus nogmaals, dat bord moet verbeterd worden:
- De maximumsnelheid is hier 80 km/h. In Nederland geldt op een bubeko-weg 80 km/h dat er 6 doelen per bord op mogen. In dit geval zou het volgens de NL-se richtlijnen al 2 teveel zijn. Daarvoor zijn 2 mogelijkheden voorhanden: Splitsen in 2 borden of schrappen in aantal doelen.
- Daarnaast is de lettergrootte gewoon veel te klein. Daardoor is de tekst pas leesbaar als je er bijkans voorbij bent gereden. In NL moet de lettergrootte zo zijn dat het bord 6 seconden te lezen is.

Als ik de NL'se richtlijnen er bijpak, en die zou toepassen op dit bord, dan zou het resultaat toch veel beter leesbaar zijn.
Nog een vraagje: Hoe zou dit bord er uitzien als wel de Belgische richtlijn er op zou worden losgelaten?
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » wo 15 jun 2011, 10:03

En los van bovenstaande: het bord met de verwijzing naar Kloosterbempden leidt onnodig af en ook de borden die je welkom heten in Vlaanderen en die de snelheden in België aangeven staan niet op de meest handige plek. Je moet naar vier borden tegelijk kijken en dat is simpelweg te veel.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » wo 15 jun 2011, 10:22

Tommy schreef:Het doel 'Brugge' laat de vrachtwagenchauffeur niet over Gent rijden om in de haven van Zeebrugge te raken. 'Aken' en 'Eindhoven' leiden naar het Ruhrgebied... Ik denk dat er bewust is voor gekozen om tot 4 buitenlandse doelen te gaan...
Die "Zeebrugge-boodschap" hoef je in deze fase nog niet te geven. Dat komt wel als het vrachtverkeer op de Ring zit en op enig moment de keuze moet maken tussen de routes Gent en Brugge. Datzelfde geldt voor de splitsing in de verschillende routes naar de regio Rhein-Ruhr; die komt wel ergens aan de oostkant van Antwerpen (en je neemt hem mee in de doelenkeuze bij het knooppunt Antwerpen-Oost). Veel doelen op dit bord worden ook niet continu gehouden op de Ring.

Ik zou zeggen dat het op dit punt vooral belangrijk is om een splitsing aan te leggen Noordwest en Zuidwest rechtsaf / Noord en oost linksaf. Omdat er geen groot verschil bestaat voor de richting Brussel, en diezelfde richting volgens mij ook niet heel prominent is onder vrachtverkeer, zou ik dat doel ook weglaten.

Wimpie24
expressweg

Bericht door Wimpie24 » wo 15 jun 2011, 11:12

mavas schreef:
Als ik de NL'se richtlijnen er bijpak, en die zou toepassen op dit bord, dan zou het resultaat toch veel beter leesbaar zijn.
Nog een vraagje: Hoe zou dit bord er uitzien als wel de Belgische richtlijn er op zou worden losgelaten?
U vraagt, wij draaien; het zou groter zijn (aangepast aan wegtype en niet maximumsnelheid). In het aantal doelen zou niet gesnoeid worden aangezien het nog binnen de wettelijke overschrijding ligt. Misschien dat er een wit doel verdwijnt maar dat betwijfel ik.
I thank whatever gods may be / For my unconquerable soul. / I am the master of my fate / I am the captain of my soul.
Invictus, Nelson Rolihlahla Mandela, Madiba

Mandelsoft
expressweg

Bericht door Mandelsoft » wo 15 jun 2011, 11:14

Over het bord in de haven van Antwerpen van de vorige pagina; Als je puur kijkt naar de afstanden tot de beslissingspunten waarbij je moet kiezen tussen de ene grote plaats of de ander:
- RING Noord of RING West? 5 km
- Breda of Eindhoven/Luik? 15 km
- Brugge of Gent?
Gent via E17: 17 km (lange weg)
Gent via E34/R4: 47 km (korte weg)
- Brussel of Luik? 20 km
- Brussel of Gent? 27 km
- Eindhoven of Luik? 31 km
- Luik of Aken: 128 km

Puur op de basis van deze gegevens zou ik Brugge, Eindhoven en Aken laten vervallen. Hiervan liggen de beslissingspunten te ver.

Ik ga ook mee met de lijn dat dit bord beter opgesplitst had kunnen worden
Sommige mensen zijn niet in een model te vatten...

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » wo 15 jun 2011, 11:35

SPOILER: TOON

Afbeelding
In dit specifieke geval heb je nog het probleem dat er geen ruimte is voor extra borden op andere plekken:
- voor het bord ligt een ander land;
- achter het bord ligt een brug (niet handig voor wegwijzers) en direct daarachter al het kruispunt.

Overleg met (in dit geval) Nederland had misschien kunnen helpen, maar dat geeft weer allerlei problemen met plaatsing en onderhoud...
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
http://borden.plaatsengids.nl foto's van plaatsnaamborden
--Harry.

Mandelsoft
expressweg

Bericht door Mandelsoft » wo 15 jun 2011, 11:45

^^ Dit lijkt mij dus typisch een grensgevalletje...

Mandelsoft
expressweg

Bericht door Mandelsoft » wo 15 jun 2011, 12:03

Sorry voor de dubbelpost, maar hier is mijn verbeterde versie van één van de Belgische wegwijzers:

Afbeelding

- Veel indirecte wegnummering geschrapt
- Groene vakken samengevoegd
- Eindhoven, Aken en Brugge geschrapt
- De drie havenverwijzingen waren allemaal rechtdoor en daarom heb ik ze samengevat onder de noemer "Alle havens"

Dit ziet er al een stuk overzichtelijker en behapbaarder uit.

Ter vergelijking: hoe zouden we het in Nederland doen?
Afbeelding

Hier komt goed naar voren dat het regelbord een stuk overzichtelijker en minder lomp overkomt dan het diagrampaneel. Wat dat betreft een pluspunt van de Belgische bewegwijzering :top:

Groeten,
Maarten

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » wo 15 jun 2011, 12:37

Mandelsoft schreef:- De drie havenverwijzingen waren allemaal rechtdoor en daarom heb ik ze samengevat onder de noemer "Alle havens"
Maar voor sommige havens moet je omkeren, dus niet alle havens gaan rechtdoor...
Mandelsoft schreef:Ter vergelijking: hoe zouden we het in Nederland doen?
In Nederland worden soms ook regelborden gebruikt. Dat beviel kennelijk niet, want ze zijn vrij zeldzaam.
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
http://borden.plaatsengids.nl foto's van plaatsnaamborden
--Harry.

Mandelsoft
expressweg

Bericht door Mandelsoft » wo 15 jun 2011, 12:43

harry schreef:
Mandelsoft schreef:- De drie havenverwijzingen waren allemaal rechtdoor en daarom heb ik ze samengevat onder de noemer "Alle havens"
Maar voor sommige havens moet je omkeren, dus niet alle havens gaan rechtdoor...
Dan had ik ook "Andere Havens" kunnen gebruiken.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » wo 15 jun 2011, 13:24

Ter vergelijking: hoe zouden we het in Nederland doen?
In Nederland hebben wegnummerschildjes een andere kleur, en wordt Bergen-op-Zoom zonder tussenstreepjes gespeld. Verder vind ik het Nederlandse bord een stuk leesbaarder en overzichtelijker dan het regelbord. Het toont gelijk aan dat een kleuronderscheid tussen autosnelwegen en gewone wegen bijna altijd een kleurenkermis oplevert zonder dat het concrete meerwaarde biedt....
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Wimpie24
expressweg

Bericht door Wimpie24 » wo 15 jun 2011, 13:40

Bwa dat vind ik niet want bij het Nederlandse bord krijg ik absoluut niet de indruk dat de aangeduide bestemmingen via autosnelwegen te bereiken zijn.
Nog sterker is het wanneer een bord hebt met een gelijk aantal bestemmingen dat via nationale en snelwegen te bereiken zijn. Kleurenonderscheid zoals in België wanneer je met maar 2 kleuren werkt, heb ik altijd al een goed systeem gevonden. Bij kleurenkermissen denk ik eerder aan Frankrijk, Luxemburg of Duitsland.

Wat ik vroeger wel iets beter vond is dat wanneer alle bestemmingen in 1 afslaande richting via de autosnelwegen te bereiken zijn, men niet meer met groene vlakken werkte maar gewoon heel die helft van dat bord groen maakte.
Laatst gewijzigd door Wimpie24 op wo 15 jun 2011, 13:45, 1 keer totaal gewijzigd.
I thank whatever gods may be / For my unconquerable soul. / I am the master of my fate / I am the captain of my soul.

sanderl
verkeersader

Bericht door sanderl » wo 15 jun 2011, 13:44

In Nederland zijn bij mijn weten geen borden met daarop dezelfde plaats via snelweg en niet-snelweg of ze moeten zeer sporadisch zijn.

Ties
autoweg

Bericht door Ties » wo 15 jun 2011, 13:46

^^ ^^ Duitsland kent toch ook maar twee kleurencombinaties? Frankrijk is inderdaad een ramp; te veel wegcategorieën die hun eigen kleurtje hebben.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » wo 15 jun 2011, 13:50

Het zijn in Frankrijk niet eens wegencategorieën. Het is blauw / autosnelweg, en wit als basis voor het OWN. Behalve dat je daar vervolgens ook nog doelen in twee andere kleurcodes kunt tegenkomen én je dan ook nog de variaties hebt op het gebied van lettertype naar type doel.

Wimpie24
expressweg

Bericht door Wimpie24 » wo 15 jun 2011, 13:56

In België hebben we eigenlijk maar 1 basiskleur voor alle wegwijzers en dat is blauw. Het enige dat we doen is op het OWN een onderscheid maken in kleur tussen autosnelwegen en gewestwegen/onderliggende wegen. Overigens is die kleur niet altijd groen geweest, tot eind jaren 60 heeft men daar nog rood voor gebruikt.

Mandelsoft
expressweg

Bericht door Mandelsoft » wo 15 jun 2011, 13:58

^^ Hebben ze daar serieus rood voor gebruikt? Ikzelf had ook eerst rode snelwegwegwijzers voor één van mijn fictieve systemen, maar daar ben ik al snel van afgestapt toen ik het op dit forum liet zien. Maar goed ook, want het systeem ging met rasse schreden vooruit.

Ik vind de twee verschilldende kleuren in België (groen en blauw) nog wel meevallen. De twee kleuren liggen vrij dicht bij elkaar en ik vind het eerlijk gezegd niet eens zo veel storen. Hetzelfde geldt voor het Deense HWN-systeem en het Zweedse systeem, alleen gebruiken die nog wel eens de kleuren op het HWN nog door elkaar (maar vaak niet op hetzelfde paneel).

In Duitsland hebben ze dan weer geel een blauw, maar daar houden ze het op de Autobahnen rustig door alle borden in blauw uit te voeren. Luxemburg en Frankrijk daarentegen zijn pas echt kleurenkermissen. En Spanje heeft een ergere bingokaart van wegnummers :mrgreen:
Laatst gewijzigd door Mandelsoft op wo 15 jun 2011, 14:03, 1 keer totaal gewijzigd.

Ties
autoweg

Bericht door Ties » wo 15 jun 2011, 13:59

Duitsland en Belgie hebben heel vergelijkbare kleursystemen. Namelijk op de snelwegen één kleurencombinatie, en op het OWN een onderscheid tussen snelwegen en OWN. Zouden ze in Nederland ook moeten doen.

Wimpie24
expressweg

Bericht door Wimpie24 » wo 15 jun 2011, 14:28

Dit zijn de 2 voorgaande manieren om snelwegen aan te duiden. Eerste tot 1963, tweede tot plus minus 1973 maar werden vermoedelijk nog lang door elkaar gebruikt voor de herziening van de wegcode. Nu voor mij persoonlijk is er niet veel verschil tussen groen en rood maar ik kan begrijpen dat voor de meeste mensen rood een nogal "aggresieve" kleur is :)

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Wimpie24 op wo 15 jun 2011, 14:36, 1 keer totaal gewijzigd.

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » wo 15 jun 2011, 14:34

Ties schreef:Duitsland en Belgie hebben heel vergelijkbare kleursystemen. Namelijk op de snelwegen één kleurencombinatie, en op het OWN een onderscheid tussen snelwegen en OWN. Zouden ze in Nederland ook moeten doen.
In België is de bewegwijzering op de autosnelwegen niet groen, maar blauw. Een belangrijk verschilpunt met Duitsland dus dat een duidelijk onderscheid heeft tussen wegwijzers op het OW en op de snelwegen. Persoonlijk vind ik het Duitse systeem beter omdat het consequenter is.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » wo 15 jun 2011, 14:50

Ties schreef:Duitsland en Belgie hebben heel vergelijkbare kleursystemen. Namelijk op de snelwegen één kleurencombinatie, en op het OWN een onderscheid tussen snelwegen en OWN. Zouden ze in Nederland ook moeten doen.
Wat ik wel een belangrijk verschil vind, is dat de kleur die op het Duitse OWN wordt aangegeven voor verwijzingen naar de autosnelweg vervolgens ook de standaard kleurencombinatie van de autosnelweg vormt. In België rijd je eerst naar "groen" en krijg je vervolgens toch nog blauw. Overleeft natuurlijk allemaal prima, maar het komt enigszins onlogisch over.

In Duitsland en landen met vergelijkbaar systeem ben ik nooit echt overtuigd geraakt van de noodzaak om op de autosnelweg geen kleurenonderscheid door te voeren. Sterker nog, ik zou het ook op de Autobahn wel handig vinden om in één oogopslag te kunnen zien of je een reguliere afrit of een knooppunt nadert. Dat kan door de afritbewegwijzering de OWN-kleur te geven, zoals in Zwitserland en andere landen gebeurt. En Zwitserland en de Scandinavische landen laten ook zien dat je dat alles vorm kunt geven op een manier die alleszins rustig is voor het oog (al heeft dat wellicht ook te maken met voordelen van een kleurstelling groen-blauw tegenover blauw-geel, én met name bij de Duitse vorkborden heb je een ontwerp-probleem).

@Mandelsoft, in Luxembourg valt het toch wel mee met de kleurenkermis? Uiteindelijk snelweg-blauw, OWN-geel.

Mandelsoft
expressweg

Bericht door Mandelsoft » wo 15 jun 2011, 16:53

^^ Je hebt dan wel alleen blauwe en gele borden, maar daarnaast heb je blauwe A- en B-schildjes, gele CR-schildjes, groene E-schildjes en rode N-schildjes. Daarnaast worden er op de snelwegen voor afritborden ook gele borden gebruikt. En dan wordt het toch wel een beetje een kleurenkermis.

België heeft daarentegen vrij rustige kleuren voor zijn bewegwijzering, maar vijf in totaal (gesorteerd op voorkomen): blauw, groen, wit (witte doelen en witte letters), zwart (zwarte letters voor witte doelen en A- en R-schildjes) en bruin (voor bruine doelen)

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » wo 15 jun 2011, 17:15

In Duitsland en landen met vergelijkbaar systeem ben ik nooit echt overtuigd geraakt van de noodzaak om op de autosnelweg geen kleurenonderscheid door te voeren. Sterker nog, ik zou het ook op de Autobahn wel handig vinden om in één oogopslag te kunnen zien of je een reguliere afrit of een knooppunt nadert.
Ten eerste is het meestal totaal niet relevant om te weten of je een knooppunt of afrit nadert. Sommige afritten zijn veel belangrijker dan knooppunten. In Nederland kun je denken aan het belang van afrit Uitgeest vs. Knooppunt Rotterpolderplein. Voor verkeer dat wil afslaan naar Amsterdam (vanuit Alkmaar) kan beter eerder genoemde afrit nemen.
Ten tweede levert dit dus een kleurenkermis op portaalborden en op vorkborden op. Alleen wanneer de afrit ook aparte regelborden heeft (zoals idd. Zwitserland) levert dit prima borden op. Alleen in Zwitserland verprutsen ze het weer bij knooppunten: De dichtstbijzijnde afritten worden vaak totaal zinloos in een blauw kader aangegeven...

Terug naar de hamvraag. Stel dat het "Nederlandse" bord zou worden ingevoerd en dat je niet meer in één oogopslag zou zien dat je 'via de snelweg' wordt gestuurd. Levert dat ook in enige mate verwarring op? Antwoord: Nee. Wordt het bord er een stuk duidelijker en overzichtelijker van: Ja. Kortom kleurverschil is niet nodig, levert onnodige drukte op - kan dus worden afgeschaft.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Wimpie24
expressweg

Bericht door Wimpie24 » wo 15 jun 2011, 17:28

^^
Daar ga je de fout in, dat levert wel degelijk verwarring op. Hoe kan ik weten of Stabroek te bereiken is via een snelweg? Ik moet het bord al gaan lezen om te weten of ik een richting uitga waar een snelweg ligt...

Mandelsoft
expressweg

Bericht door Mandelsoft » wo 15 jun 2011, 17:39

^^ Dat lossen wij dan weer op door een snelwegtekentje voor het doel te zetten als je hiervoor via de snelweg moet. Of dat mooier is, is een andere vraag...

sanderl
verkeersader

Bericht door sanderl » wo 15 jun 2011, 18:02

Maar is het nodig om te weten dat je via een snelweg moet? Dat is de eigenlijke vraag. Volgens mij is dat niet nodig, die enkele tractoren kennen de weg wel.

Wimpie24
expressweg

Bericht door Wimpie24 » wo 15 jun 2011, 18:19

Dat heeft niets met tractoren te maken maar met alle weggebruikers in het algemeen.

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » wo 15 jun 2011, 18:22

Vinny schreef:Ten eerste is het meestal totaal niet relevant om te weten of je een knooppunt of afrit nadert. Sommige afritten zijn veel belangrijker dan knooppunten. In Nederland kun je denken aan het belang van afrit Uitgeest vs. Knooppunt Rotterpolderplein. Voor verkeer dat wil afslaan naar Amsterdam (vanuit Alkmaar) kan beter eerder genoemde afrit nemen
In de regel zijn knooppunten veel belangrijker dan normale afritten. Natuurlijk zijn er ook normale afritten met belangrijke doelen, die wellicht wat ondersneeuwen als je alles in de zelfde OWN-kleur zet. Maar daar is de oplossing dan weer voor om belangrijke steden die via niet-snelwegen te bereiken zijn een eigen kleur te geven, zodat ze er toch uitspringen. Uiteindelijk kom je dus uit op het Franse systeem als het ideaalbeeld voor de duidelijkheid.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen