Verbeterpunten en opmerkingen Belgische bewegwijzering?

Discussies over de bewegwijzering, bebording en wegnummering

Moderator: Moderatoren

Pino
4x3 autosnelweg

Re: Verbeterpunten en opmerkingen Belgische bewegwijzering?

Bericht door Pino »

paolie schreef: di 16 jul 2024, 10:52
Wimpie25 schreef: di 16 jul 2024, 10:39 Het is belangrijk om een autosnelweg als voorrangsweg buiten de bebouwde kom aan te duiden.
Waarom is dat belangrijk? Dat kan toch feitelijk uit de definitie van autosnelweg volgen? Scheelt weer heel wat borden.
Dat zou ik ook zeggen. Maar ook: een autosnelweg heeft in beginsel helemaal geen kruisingen met niet-voorrangswegen. Want alles verloopt volledig ongelijkvloers, en in de zeldzame gevallen dat er eens een keer een deelconflict is (laten we zeggen: Cheratte) eindigt de voorrangsweg. Zelfde geldt uiteraard wanneer je de snelweg verlaat over een afrit. Dus wanneer is het een gegeven dat enig belang heeft?
Seat Ibiza schreef: di 16 jul 2024, 11:00 In Nederland hadden we die :B1: volgens mij nooit, wel de :B6: bij toeritten, maar volgens mij mist niemand die. Hoe is het eigenlijk in andere landen?
Ik moet direct denken aan Italiaanse superstrade met ontbrekende invoegstroken. Dan moet er uiteraard voorrang worden gegeven. Maar een beetje doorbladerend zag ik dat ze ook op superstrade staan met fatsoenlijke invoegstroken en op autostrade. Frankrijk en Spanje kennen ze ook.

Als je het plat slaat, zouden ze onnodig zijn bij normale invoegstroken, omdat je daar werkt op het principe dat degene die van rijstrook wisselt de voorrang moet geven. Als een invoegstrook ontbreekt, wil je niet terecht komen in discussies over "rechts heeft voorrang", dus dan kan een :B6: bij toeritten zin hebben.
jdb2
autoweg

Bericht door jdb2 »

In Frankrijk heb ik, (net als in België) wel een paar keer :B2: gezien bij het naderen van een knooppunt waar je moet invoegen op een andere snelweg, weet alleen niet meer exact waar. In Frankrijk gebruiken :B1: dan weer niet op de snelweg.

Dit lijkt mij een geval verschil noord-zuid. In Nederland en Duitsland staan er geen extra borden bij een oprit.
België:
:D4: :B6: :B1:

Luxemburg:
:D4: :B6:

Frankijk:
:F7: (maar dan met verboden linksaf & rechtsaf) :B6:

Spanje & Italië:
:B5: :D4: :B6:

Hier blijkt opnieuw dat zuid-Europa in België begint. ;)
🍉
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ Het is meer dan noord-zuid, want Tsjechië en Polen hebben bijvoorbeeld ook een :B6:. Duitsland, Groot-Brittannië, Scandinavische landen niet. Interessante materie dit.
Wimpie25
2x3 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 »

Pino schreef: di 16 jul 2024, 11:05
paolie schreef: di 16 jul 2024, 10:52
Waarom is dat belangrijk? Dat kan toch feitelijk uit de definitie van autosnelweg volgen? Scheelt weer heel wat borden.
Dat zou ik ook zeggen. Maar ook: een autosnelweg heeft in beginsel helemaal geen kruisingen met niet-voorrangswegen. Want alles verloopt volledig ongelijkvloers, en in de zeldzame gevallen dat er eens een keer een deelconflict is (laten we zeggen: Cheratte) eindigt de voorrangsweg. Zelfde geldt uiteraard wanneer je de snelweg verlaat over een afrit. Dus wanneer is het een gegeven dat enig belang heeft?
Seat Ibiza schreef: di 16 jul 2024, 11:00 In Nederland hadden we die :B1: volgens mij nooit, wel de :B6: bij toeritten, maar volgens mij mist niemand die. Hoe is het eigenlijk in andere landen?
Ik moet direct denken aan Italiaanse superstrade met ontbrekende invoegstroken. Dan moet er uiteraard voorrang worden gegeven. Maar een beetje doorbladerend zag ik dat ze ook op superstrade staan met fatsoenlijke invoegstroken en op autostrade. Frankrijk en Spanje kennen ze ook.

Als je het plat slaat, zouden ze onnodig zijn bij normale invoegstroken, omdat je daar werkt op het principe dat degene die van rijstrook wisselt de voorrang moet geven. Als een invoegstrook ontbreekt, wil je niet terecht komen in discussies over "rechts heeft voorrang", dus dan kan een :B6: bij toeritten zin hebben.
In België is het belangrijk om een voorrangsregeling te hebben op autosnelwegen. Dit omwille van enkele zaken;

Een :B6: bij opritten is belangrijk, omdat het concept van invoegstroken niet gedefinieerd is in de wegcode. Een invoegstrook wordt dus als een nieuwe rechtste rijstrook gezien die afvalt. Een de chauffeur die invoegt, zou dan automatisch voorrang hebben op het overige wegverkeer.

Wat de status van voorrangsweg betreft, technisch gezien zou men dit kunnen linken aan de status van autosnelwegen, maar het is wel belangrijk om die status te behouden. Anders zou het in België ter hoogte van opritten niet toegestaan zijn andere voertuigen in te halen. Dat is immers verboden op kruispunten buiten de bebouwde kom.... met uitzondering van voorrangswegen.
paolie
expressweg

Bericht door paolie »

^^ wat ik bedoel: met een kleine tekstuele aanpassing van de wegcode zijn al die borden niet nodig. Zie Nederland en Duitsland.
Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Bericht door Seat Ibiza »

Wimpie25 schreef: di 16 jul 2024, 12:53 Een :B6: bij opritten is belangrijk, omdat het concept van invoegstroken niet gedefinieerd is in de wegcode. Een invoegstrook wordt dus als een nieuwe rechtste rijstrook gezien die afvalt. Een de chauffeur die invoegt, zou dan automatisch voorrang hebben op het overige wegverkeer.
Huh? Heeft in België de bestuurder vanaf een afvallende strook voorrang op bestuurders op de doorgaande strook? :?
jdb2
autoweg

Bericht door jdb2 »

Hoewel ook in België een rijstrookwissel een bijzonder maneuver is waar voorrang verleend moet worden, beschouwt men een invoegstrook mogelijk niet als een normale (doorgaande rijstrook) maar als een kruispunt, waarbij zonder :B6: voorrang van rechts zou gelden. Dat zal in Frankrijk, Spanje, etc ook wel het geval zijn.
Dat zal ook de reden zijn dat er :D4: borden staan (of rechtsafslaan verbod in Frankrijk), anders zou je legaal rechtsaf de oprit in tegenrichting mogen oprijden (even buiten beschouwing gelaten dat er :C2: staat).
🍉
Wimpie25
2x3 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 »

^^
Inderdaad, de voorrang van rechts kan ook worden aangeroepen bij een oprit zonder voorrangsregeling.
Seat Ibiza schreef: di 16 jul 2024, 13:47
Huh? Heeft in België de bestuurder vanaf een afvallende strook voorrang op bestuurders op de doorgaande strook? :?
De meest "reglementaire bestuurder" heeft voorrang, en dat is de bestuurder die op de meest rechtse rijstrook rijdt. Als een linkse rijstrook afvalt, dienen die bestuurders voorrang te geven aan de bestuurders op de rechterrijstrook. Als de rechterrijstrook afvalt, hebben die weggebruikers automatisch voorrang op de overige bestuurder die van links moeten invoegen. Het is daarom dat men specifiek het concept van ritsen in de Wegcode heeft moeten invoeren (beurtelings invoegen), omdat het anders geen wettelijk basis had. Omdat een invoegstrook geen wettelijk omschreven entiteit is, geldt dat dus gewoon als een korte extra rijstrook. Vandaar dat dat in België ook gewoon een rijstrookmarkering heeft.

De wettelijke basis (voor het invoeren van ritsen)
> Als de linkerrijstrook wegvalt, moeten de bestuurders die van rijstrook veranderen voorrang verlenen omdat zij een manoeuvre uitvoeren.
> Als de rechterrijstrook wegvalt, geniet de meest rechtsrijdende bestuurder voorrang van doorgang omdat dit uitwijken naar links van deze bestuurder geen verandering van rijstrook of manoeuvre uitmaakt (1).
> Bij een wegversmalling of rijstrookvermindering heeft de bestuurder, die de rechterrand van de rijbaan volgt dus altijd voorrang op het andere verkeer dat in dezelfde richting rijdt.
Een politie-artikel van 10 jaar geleden

https://www.politie.be/5435/nieuws/rits ... ng%20rijdt.
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ Nou ja, als het Hof van Cassatie het zo uitlegt ... het verbaast mij wel. Maar zorgt, met dat uitgangspunt, de steeds herhaalde :B1: na iedere oprit er dan voor dat je niet vlak vóór iedere oprit een :B5: hoeft te plaatsen zoals in Spanje en Italië gebeurt? Wet wijzigen naar een zinniger model (disclaimer: ik zeg dit natuurlijk met een bepaald 'ollandse bril op) is natuurlijk ook nog steeds een optie!
Joshua
autoweg

Bericht door Joshua »

jdb2 schreef: di 16 jul 2024, 11:30 België:
:D4: :B6: :B1:
Ik zag vroeger eens soms een :D5: in de plaats van een :D4: staan. Kwam over alsof je echt letterlijk rechtsaf de zijberm in moest. Net hetzelfde voor Oostenrijk ook.
MAKE WALLONIA GREAT TOGETHER AGAIN / Better, Bigger, Greater, Safer, Stronger, than ever before.
paolie
expressweg

Bericht door paolie »

Pino schreef: di 16 jul 2024, 15:23 ^^ Nou ja, als het Hof van Cassatie het zo uitlegt ... het verbaast mij wel. Maar zorgt, met dat uitgangspunt, de steeds herhaalde :B1: na iedere oprit er dan voor dat je niet vlak vóór iedere oprit een :B5: hoeft te plaatsen zoals in Spanje en Italië gebeurt? Wet wijzigen naar een zinniger model (disclaimer: ik zeg dit natuurlijk met een bepaald 'ollandse bril op) is natuurlijk ook nog steeds een optie!
Laten we het dan maar de duurzaamheidsbril noemen…
Het weglaten van al die borden leidt in Nederland en Duitsland in ieder geval geenszins tot verwarring of problemen, zelfs niet bij Belgische weggebruikers…
Wimpie25
2x3 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 »

^^
Totdat er rechtszaken van komen en er uitspraken worden gedaan die tot precedenten kunnen leiden. Hetgeen dat men binnen de Belgische context onder de paraplu van de autosnelwegstatus heeft kunnen onderbrengen, is in de jaren 70 al gebeurd.
Joshua schreef: di 16 jul 2024, 15:24 Ik zag vroeger eens soms een :D5: in de plaats van een :D4: staan. Kwam over alsof je echt letterlijk rechtsaf de zijberm in moest. Net hetzelfde voor Oostenrijk ook.
Een :D5: kan je in principe tegenkomen vanuit het standpunt van de oprit op een ongelijkvloerse niet-autosnelweg. Omdat keren daar niet expliciet is verboden.

Zoals hier
https://www.google.com/maps/@50.9842144 ... &entry=ttu
Pino schreef: di 16 jul 2024, 15:23 ^^ Nou ja, als het Hof van Cassatie het zo uitlegt ... het verbaast mij wel. Maar zorgt, met dat uitgangspunt, de steeds herhaalde :B1: na iedere oprit er dan voor dat je niet vlak vóór iedere oprit een :B5: hoeft te plaatsen zoals in Spanje en Italië gebeurt? Wet wijzigen naar een zinniger model (disclaimer: ik zeg dit natuurlijk met een bepaald 'ollandse bril op) is natuurlijk ook nog steeds een optie!

Neen, de :B1: na iedere oprit herhaalt de status van voorrangsweg van de route die je volgt, en dat het is toegestaan om inhaalmanoeuvres uit te voeren. Een status van voorrangsweg geeft je ook automatisch voorrang op alle aansluitende wegen. Een :B5: is dus niet meer nodig.
paolie
expressweg

Bericht door paolie »

Wimpie25 schreef: di 16 jul 2024, 15:36 ^^
Totdat er rechtszaken van komen en er uitspraken worden gedaan die tot precedenten kunnen leiden. Hetgeen dat men binnen de Belgische context onder de paraplu van de autosnelwegstatus heeft kunnen onderbrengen, is in de jaren 70 al gebeurd.
Je gaat me toch niet vertellen dat jullie wegcode al net zo in beton gegoten is als de taalwet ;)
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ Als in België nu eindelijk het Burgerlijk Wetboek van 1804 kan worden vervangen (jawel, een wet ouder dan het land zelf), moet het met de Wegcode toch ook wel kunnen? Maar ja, dat vergt wel durven investeren - en als dat moet gebeuren uit het toch al geringe percentage van het BBP dat wordt besteed aan infrastructuur, kun je vermoedelijk beter dit soort dingen houden die eerder voelen als niet van deze tijd.

Deze hele discussie klinkt toch ergens als een noodzaak om iets vast te leggen in de wet over wat een invoegstrook wel en niet is. Dat het ook geen kruispunt is waar rechtsaf voor zou kunnen gaan, of waar inhalen beperkt zou zijn. Genoeg inspiratie te vinden, in Duitsland, Nederland, de VS enzovoort.
Joshua
autoweg

Bericht door Joshua »

We zullen zien met de nieuwe toekomstige: 'Wegcode' 'Code van de Openbare Weg'.
MAKE WALLONIA GREAT TOGETHER AGAIN / Better, Bigger, Greater, Safer, Stronger, than ever before.
Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny »

Seat Ibiza schreef: di 16 jul 2024, 13:47
Wimpie25 schreef: di 16 jul 2024, 12:53 Een :B6: bij opritten is belangrijk, omdat het concept van invoegstroken niet gedefinieerd is in de wegcode. Een invoegstrook wordt dus als een nieuwe rechtste rijstrook gezien die afvalt. Een de chauffeur die invoegt, zou dan automatisch voorrang hebben op het overige wegverkeer.
Dat is in Denemarken, zonder verdere bebording, toch eveneens zo?
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo »

Er zijn landen die een waarschuwingsbord gebruiken met de betekenis "Let op! Invoegend verkeer van [links of rechts]". Voeg daaraan toe: "U heeft voorrang" en je hebt volgens mij een mooie oplossing.

Een aparte vermelding op of langs de invoegstrook, zoals een :B6: , is m.i. niet nodig. Je hoort te weten dat het verkeer op de snelweg voorrang heeft op invoegend verkeer.
Een volk dat zijn verdediging verwaarloost, zet zijn vrijheid op het spel
Alfa
2x4 autosnelweg

Bericht door Alfa »

Een regel dat invoegend verkeer voorrang moet geven zou alles oplossen (behalve bij ritsen bij vertraagd verkeer). Ik zou dat ook terechte regel vinden. Want het is absurd dat verkeer dat invoegt voorrang heeft op verkeer dat rechtdoor op een rijstrook rijdt bij het wegvallen van de rechterrijstrook. Dat is inderdaad ooit rechtspraak geweest, maar is moeilijk te verdedigen.

Er komt in 2026 inderdaad een nieuwe wegcode, de nieuwe verkeersborden hebben we al eerder in een ander topic besproken. De tekst zelf is nog niet gepubliceerd. Maar de belangrijkste wijzigingen zijn wel al gecommuniceerd en die zijn vrij miniem. Ik verwacht niet dat de voorrangsregels gewijzigd zullen worden. Dus die voorrangsborden (zowel B1 op de oprit als B9 op de snelweg zelf) zullen dus nog wel even nodig zijn.
BHJ
verkeersader

Bericht door BHJ »

Een paar maanden geleden zijn op de E34 Eindhoven - Antwerpen nog nieuwe afstandenborden geplaatst.
Discussieren is de kunst van het weglaten.
Wimpie25
2x3 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 »

Pino schreef: di 16 jul 2024, 16:36 ^^ Als in België nu eindelijk het Burgerlijk Wetboek van 1804 kan worden vervangen (jawel, een wet ouder dan het land zelf), moet het met de Wegcode toch ook wel kunnen? Maar ja, dat vergt wel durven investeren - en als dat moet gebeuren uit het toch al geringe percentage van het BBP dat wordt besteed aan infrastructuur, kun je vermoedelijk beter dit soort dingen houden die eerder voelen als niet van deze tijd.

Deze hele discussie klinkt toch ergens als een noodzaak om iets vast te leggen in de wet over wat een invoegstrook wel en niet is. Dat het ook geen kruispunt is waar rechtsaf voor zou kunnen gaan, of waar inhalen beperkt zou zijn. Genoeg inspiratie te vinden, in Duitsland, Nederland, de VS enzovoort.
Het zijn primair de gewesten die nu zelf instaan voor de investeringen in hun infrastructuur. Vlaanderen zelf spendeert daar toch wel een flinke brok aan, een brok die elk jaar groter wordt. Maar inderdaad - zoals hierboven vermeld - is onze wegcode sinds de jaren 70 in beton gegoten geweest, en er door de voorbije 50 jaar - naast verschillende nieuwe toevoegingen - slechts minieme wijzigingen geweest. Gelukkig is men al sinds 2005 aan een opvolger aan het timmeren, en die gaan we in 2026 zien verschijnen ;)
Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Vinny schreef: di 16 jul 2024, 18:19 Dat is in Denemarken, zonder verdere bebording, toch eveneens zo?
Met het verschil dat in Denemarken er als ik mij niet vergis gewaarschuwd wordt voor een 'ritssituatie' en dat de wegmarkeringen in Denemarken dusdanig is, dat er volgens mij geen van de twee stroken ophoudt, maar het in een breed vak eindigt, onder het mom 'zoek het maar uit'.

En zelfs met Denemarken als uitzondering: België blijft de vreemde eend in de bijt met zo'n merkwaardige regel.
jdb2
autoweg

Bericht door jdb2 »

Frankrijk, Spanje, Italië en nog veel andere landen hebben een gelijkaardige regel dus, zo vreemd is die eend niet.
Laatst gewijzigd door jdb2 op di 16 jul 2024, 22:08, 2 keer totaal gewijzigd.
🍉
Joshua
autoweg

Bericht door Joshua »

Wat heeft Denemarken toch korte in en uit voegstroken. België heeft zelf ook aparte wegmarkeringen aan (autosnelweg)invoegstroken.

Wat dat het betreft de Wegcode zelf, tussen Brussel Vlaanderen en Wallonië is er sprake van meerdere verschillen.
paolie
expressweg

Bericht door paolie »

jdb2 schreef: di 16 jul 2024, 22:07 Frankrijk, Spanje, Italië en nog veel andere landen hebben een gelijkaardige regel dus, zo vreemd is die eend niet.
Al ken ik in Frankrijk maar één plek waar die regel daadwerkelijk toegepast wordt en dat is op de Parijse Boulevard Périphérique. En juist daar worden waarschuwingsborden geplaatst om automobilisten erop te attenderen…
https://maps.app.goo.gl/muU9x9QveRonbaxt7?g_st=ic
Laatst gewijzigd door paolie op wo 17 jul 2024, 9:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Wimpie25
2x3 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 »

^^
In België is er geen enkele oprit op een autosnelweg of expresweg waar de invoegende strook voorrang heeft ;)

Zelfs bij een linkse invoeger wordt de voorrangsregeling met borden weergegeven, al had dat hier niet nodig geweest.

https://www.google.com/maps/@51.0461259 ... &entry=ttu
Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Wimpie25 schreef: di 16 jul 2024, 22:52 In België is er geen enkele oprit op een autosnelweg of expresweg waar de invoegende strook voorrang heeft ;)
Het ging dan ook over het feit dat bij een ritssituatie in België, of als een :B6: niet zou worden geplaatst bij een toerit in België, dat in die gevallen de afvallende rechterstrook voorrang heeft.
Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene »

Alfa schreef: di 16 jul 2024, 18:43 Een regel dat invoegend verkeer voorrang moet geven zou alles oplossen (behalve bij ritsen bij vertraagd verkeer). Ik zou dat ook terechte regel vinden. Want het is absurd dat verkeer dat invoegt voorrang heeft op verkeer dat rechtdoor op een rijstrook rijdt bij het wegvallen van de rechterrijstrook. Dat is inderdaad ooit rechtspraak geweest, maar is moeilijk te verdedigen.

Er komt in 2026 inderdaad een nieuwe wegcode, de nieuwe verkeersborden hebben we al eerder in een ander topic besproken. De tekst zelf is nog niet gepubliceerd. Maar de belangrijkste wijzigingen zijn wel al gecommuniceerd en die zijn vrij miniem. Ik verwacht niet dat de voorrangsregels gewijzigd zullen worden. Dus die voorrangsborden (zowel B1 op de oprit als B9 op de snelweg zelf) zullen dus nog wel even nodig zijn.
Onder het RVV1966 waren in Nederland de geef-voorrang borden ook nodig. De oplossing die men heeft getroffen bij de implementatie van het RVV1990 was simpel en doeltreffend; de regel is toen ingevoerd dat de weggebruiker die van rijstrook wisselt, altijd voorrang dient te verlenen aan degene die niet van rijstrook verwisselt. Dat is uiteraard ook op invoegen van toepassing, waardoor de voorrangsborden konden worden weggehaald.

Ik denk dat het invoeren van een soortgelijke regel in België geen slechte zaak zou zijn.
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ Het zou wat mij betreft volkomen logisch zijn, omdat het aansluit bij het verwachtingspatroon van weggebruikers. En scheelt dan dus in de borden. Maar misschien ben ik teveel de ‘ollander. De idee “op deze manier met borden werkt het op zich ook, en wat voor dynamieken zet je in beweging met een wijziging” is wetgevers in algemene zin niet vreemd; geen puur Belgisch probleem.
Wimpie25 schreef: di 16 jul 2024, 20:24 Het zijn primair de gewesten die nu zelf instaan voor de investeringen in hun infrastructuur. Vlaanderen zelf spendeert daar toch wel een flinke brok aan, een brok die elk jaar groter wordt.
Zijn er cijfers van hoeveel Vlaanderen dan besteedt aan infrastructuur als percentage van het BBP? Ik weet dat BBP berekenen per gewest een recept is voor valse statistieken, maar als tenminste Vlaanderen een 0,6% van het Belgische BBP investeert in infrastructuur, zouden zij tenminste hun deel doen om België als geheel naar het EU-gemiddelde te tillen?

Kwam vanochtend trouwens wel een mooi staatje tegen dat België tenminste ongeveer gelijk staat met Duitsland in percentage investeringen in infrastructuur. Maar of dat nou een fijne plek is om te staan?
Wimpie25
2x3 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 »

^^
Voor Vlaanderen is dat niet altijd even evident, omdat het Vlaams-Gewest "grote vernieuwende investeringen" vaak buiten de begroting houdt, tot grote colère van de EU. Maar alle cijfers zijn wel publiekelijk, en gemakkelijk consulteerbaar in het kader van "transparante overheid".

Volgens de meest recente begroting van een volledig fiscaal jaar (2023), heeft Vlaanderen 5,893 miljard begroot aan Mobiliteit en Openbare Werken, op een totaal begroting van 61,9 miljard. Dat zou toch op een 9,5% neerkomen op de totale begroting. Hou er ook rekening mee, daarbij staat duidelijk vermeld "exclusief nieuwe maatregelen en beleid". Dus de totale investeringen kunnen nog hoger liggen.

Afbeelding

De volledige Vlaamse begroting, of ook wel het 'centenboekje' genoemd.

https://fin.vlaanderen.be/wp-content/up ... rectie.pdf
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Wimpie25 schreef: wo 17 jul 2024, 11:11Volgens de meest recente begroting van een volledig fiscaal jaar (2023), heeft Vlaanderen 5,893 miljard begroot aan Mobiliteit en Openbare Werken
Dat is best veel, wat valt daar allemaal onder?