Verbeterpunten en opmerkingen Belgische bewegwijzering?

Discussies over de bewegwijzering, bebording en wegnummering

Moderator: Moderatoren

Rene
4x5 autosnelweg

Re: Verbeterpunten en opmerkingen Belgische bewegwijzering?

Bericht door Rene »

Inderdaad. Een fietspad is een rijbaan parallel aan een hoofdrijbaan, beiden behorende tot dezelfde weg. Vandaar mijn opmerking
Wimpie25
2x3 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 »

In 1975 is het volgende vastgelegd. Het maakt geen deel uit van de rijbaan, wel van de openbare weg. Vandaar dat ze bij ons vaak hun eigen leuke kleine verkeersbordjes hebben.

https://www.google.com/maps/@50.9834397 ... &entry=ttu
Wegcode schreef:2.7. "Fietspad" : het deel van de openbare weg dat voor het verkeer van fietsen en tweewielige bromfietsen klasse A is voorbehouden door de verkeersborden D7, D9 of door de wegmarkeringen bedoeld in artikel 74.

Het fietspad maakt geen deel uit van de rijbaan.
Joshua
autoweg

Bericht door Joshua »

jdb2 schreef: wo 03 apr 2024, 16:46 De vangrail ligt er nog steeds zo bij toen ik er vanmorgen langsreed:
Afbeelding
Het streetviewbeeld is van april 2023, dus minstens al een jaar.
Situatie was/is in juli 2024 nog altijd dezelfde: https://maps.app.goo.gl/dti6ZaCejoXtdTom6.
Trouwens ook hier: https://www.google.com/maps/@50.8846729 ... FQAw%3D%3D.

Wat dat het betreft een vorige discussie over een voorrangswegbord B1 plaatsen of niet:
Wegcode/COW schreef: Het nieuwe § 2, 2° voert een nieuwe specifieke voorrangsregel in voor de bestuurder die een autosnelweg oprijdt. Deze bestuurder moet voorrang verlenen aan de bestuurders die al op de autosnelweg rijden. Door deze regel moeten de wegbeheerders niet langer het bord B1 plaatsen daar waar de autosnelweg wordt opgereden.
https://www.wegcode.be/nl/regelgeving/2 ... 0mocswfbry.
MAKE WALLONIA GREAT TOGETHER AGAIN / Better, Bigger, Greater, Safer, Stronger, than ever before.
SAN RED
verkeersader

Bericht door SAN RED »

Teetje
verkeersader

Bericht door Teetje »

^^ Oh my goodness.... :neenee:

En dan, nog even los van de fouten (de ontbrekende E en het wit op blauw wegnummer), wat is hier nu de boodschap? Moet ik voor de E314 nu rechtdoor of rechtsaf?

Of is dit een nieuwe manier van indirect verwijzen?
SAN RED
verkeersader

Bericht door SAN RED »

Teetje schreef: do 10 jul 2025, 17:44 Of is dit een nieuwe manier van indirect verwijzen?
Nee. Dit is weer een typisch Vlaams-Brabant geval.

Inderdaad. Het is los van de fouten, gewoon geen goede bord lay-out. En waarom ook op dit punt de E40 al indirect aangeven :?: Brussel, Luik is toch voldoende.
Teetje
verkeersader

Bericht door Teetje »

SAN RED schreef: do 10 jul 2025, 18:01
Teetje schreef: do 10 jul 2025, 17:44 Of is dit een nieuwe manier van indirect verwijzen?
Nee. Dit is weer een typisch Vlaams-Brabant geval.
:lol:
SAN RED schreef: do 10 jul 2025, 18:01 Inderdaad. Het is los van de fouten, gewoon geen goede bord lay-out. En waarom ook op dit punt de E40 al indirect aangeven :?: Brussel, Luik is toch voldoende.
Ah ok, dus rechtsaf is óók de E314 op, met de E40 als indirecte verwijzing? Pfffff....je moet het maar snappen hoor :surrender:
SAN RED
verkeersader

Bericht door SAN RED »

Zulke grote fouten... Dat zou toch eigenlijk niet mogen :wtf: kost ook allemaal geld.
Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance »

Het kost pas geld als je het gaat repareren ;)
"The problem with internet quotes is that you can't always depend on their accuracy" - Abraham Lincoln, 1864.
Wimpie25
2x3 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 »

Teetje schreef: do 10 jul 2025, 17:44 ^^ Oh my goodness.... :neenee:

En dan, nog even los van de fouten (de ontbrekende E en het wit op blauw wegnummer), wat is hier nu de boodschap? Moet ik voor de E314 nu rechtdoor of rechtsaf?

Of is dit een nieuwe manier van indirect verwijzen?
Los van de kleurfouten, is toch redelijk duidelijk dat je hier beide richtingen van de E314 kan nemen aan dit halve Hollands complex? Rechtsaf om de E314 richting Leuven op te rijden, die uiteindelijk op de E40 richting Luik uitkomt. Rechtdoor om de oprit van de E314 richting Genk-Hasselt te nemen. Het enige wegnummer dat hier indirect is, is de E40. Hiermee worden strak de regels van de Belgische bewegwijzering gevolgd.

Exact dezelfde opzet als hier.

Afbeelding

Of, in een iets ingewikkeldere situatie.

Afbeelding
waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 »

Het is gewoon overdaad aan informatie. Dat je ooit op de E40 uitkomt is bij een oprit van de E314 compleet irrelevant. Vanuit mijn optiek.
Teetje
verkeersader

Bericht door Teetje »

Wimpie25 schreef: do 10 jul 2025, 20:36Los van de kleurfouten, is toch redelijk duidelijk dat je hier beide richtingen van de E314 kan nemen aan dit halve Hollands complex?
Weet je, ik weet hoe het werkt in België. En toch ben ik elke keer weer in de war.

Dat ligt aan mij natuurlijk, dus ik ga niet zeggen dat het systeem niet deugt, het is maar net wat je gewend bent denk ik.
Wimpie25
2x3 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 »

waldo79 schreef: do 10 jul 2025, 22:26 Het is gewoon overdaad aan informatie. Dat je ooit op de E40 uitkomt is bij een oprit van de E314 compleet irrelevant. Vanuit mijn optiek.
Ik snap je punt, maar je moet het in de context zien. In het Leuvense - waar de stad aan beide autosnelwegen grenst - is een onderscheid tussen de E40 en de E314 wel relevant, omdat beide snelwegen je naar heel andere windrichtingen voeren. In het Aarschotse is dat dan weer niet het geval, en daarom dat je dat op de eerste wegwijzer die ik gescreenshot heb, geen E40 ziet terugkomen.

Men had het ook kunnen oplossen door het zoals in de tweede wegwijzer te doen, en er het knooppunt E314-E40 op kunnen laten terugkomen.
SAN RED
verkeersader

Bericht door SAN RED »

Gewoon:

[E314] (wit op groen) in de rechtse pijl
met daaronder, in wit op groene kader
Luik / Brussel
Leuven-Centrum

E40 a.u.b achterwege laten. De plaatsnamen maken al duidelijk per 3 rijrichtingen, via E314. En persoonlijk zou ik hier gekozen hebben voor een ander bord lay-out (F13 of F27 lay-out).
Wimpie25
2x3 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 »

^^
Nogmaals ter verduidelijking, binnen het Leuvense is het toch wel belangrijk om te weten naar waar je verwijst. Er wordt altijd onderscheid gemaakt tussen de E40 en de E314.

Afbeelding
SAN RED
verkeersader

Bericht door SAN RED »

^^ Dat bord is aan een totaal andere locatie. Dus helemaal niet relevant voor dat bord naar de oprit E314 - daar moet dat onderscheidt tussen wegnummers niet gemaakt worden.
Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance »

Zo verwarrend is het toch allemaal niet?

Ik vind die oplossing van het knooppunt bewegwijzeren op het onderliggende wegennet wel wat druk. Hou dat maar gewoon voor de snelwegen. Sterker nog, ik zou dat in Nederland ook wel graag zien gebeuren.
"The problem with internet quotes is that you can't always depend on their accuracy" - Abraham Lincoln, 1864.
SAN RED
verkeersader

Bericht door SAN RED »

Het is eerder onnodig op deze locatie: (En toch wat onduidelijk. )
SAN RED schreef: do 10 jul 2025, 17:34 Afbeelding

Op deze locatie is dit onderscheid uiteraard wel wenselijk:
Wimpie25 schreef: vr 11 jul 2025, 1:06 Afbeelding
Teetje
verkeersader

Bericht door Teetje »

Wimpie25 schreef: do 10 jul 2025, 20:36Afbeelding
Laten we dit bord als voorbeeld nemen en kijken naar de doelen rechts: waarom moet het wegnummer E314 een los schildje zijn van de doelen? Ik vind dat verwarrend in het geval er óók nog een indirect nummer getoond zou zijn.

Dat komt omdat voor de richting rechtdoor, beiden wél in hetzelfde kader staan. En ja, ik snap dat het verschil zit in rechtsaf direct de snelweg op gaan en rechtdoor niet.

Dit bord daarentegen vind ik een stuk duidelijker:
Wimpie25 schreef: vr 11 jul 2025, 1:06Afbeelding
En ja, ik snap dat dit laatste bord twee indirecte verwijzingen betreft.

Ach, verkeerd rijden doe je er niet op, dus je kunt zeggen dat het duidelijk genoeg is.
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

Teetje schreef: vr 11 jul 2025, 9:35 Laten we dit bord als voorbeeld nemen en kijken naar de doelen rechts: waarom moet het wegnummer E314 een los schildje zijn van de doelen? Ik vind dat verwarrend in het geval er óók nog een indirect nummer getoond zou zijn.

Dat komt omdat voor de richting rechtdoor, beiden wél in hetzelfde kader staan. En ja, ik snap dat het verschil zit in rechtsaf direct de snelweg op gaan en rechtdoor niet.
Het zit al sinds jaar en dag in de Belgische bewegwijzering dat een direct kruisend wegnummer in de pijl staat. Zelfde voor het rechtdoorgaande nummer. Ik vind dat niet fantastisch, zou liever doelen en wegnummer van een richting gegroepeerd zien, maar is geen nieuws.

Wat ik echt het lastige vind van deze situaties is dat geen totaalplaatje wordt gegeven, waarin de beide kort opvolgende afslagen "E314 west / E314 oost" met elkaar in één bord worden gebracht. Als je de twee afslagen in één bord brengt (op zijn Nederlands of Duits) maak je het heel veel duidelijker.

Het is wel een hellend vlak. Als ik bijvoorbeeld dit Spaanse bord zie, is me wel volkomen duidelijk dat de tweede afslag eraan komt, ook al staat die niet bewegwijzerd. Misschien dat de harde kleurstelling blauw-op-wit daaraan bijdraagt. het Belgische groen-op-blauw is daarentegen wellicht wat te zacht...
Teetje
verkeersader

Bericht door Teetje »

^^ Met name het Duitse en Spaanse voorbeeld dat je geeft vind ik sprekend: deze borden zijn veel overzichtelijker m.i. dan het Belgische model. Het NL-bord valt er een beetje buiten, omdat wij natuurlijk niet werken met verschillende kleuren voor verschillende wegcategorieën.

Het zit hem voor mij in de wijze waarop België de informatie combineert, de plaats van de wegnummers t.o.v. de doelen.

Spanje doet dat goed vind ik: een blauw kader, bovenin de relevante wegnummers, de doelen eronder. Duitsland draait het in feite om: het bord wordt een blauw Autobahnpaneel, met gele kaders voor het OWN. Maar ook hier is de situatie meteen helder.

En je hebt gelijk, België heeft het altijd op hun eigen manier gedaan, maar ik heb altijd gedacht, kan dat nou niet anders?
SAN RED
verkeersader

Bericht door SAN RED »

In het Antwerpse, is het nu altijd standaard om met F27 bord lay-out te werken. Alleen bij rotondes of een complexe situatie mag het nog met F25R of F25M. Maar zo onduidelijk is het Vlaamse F25 bord lay-out nu ook weer niet. Meestal eerder gewenning.

Enkele F27 voorbeelden met Autosnelweg verwijzingen

Afbeelding
Afbeelding
Geknipte foto's Google.
Teetje
verkeersader

Bericht door Teetje »

SAN RED schreef: vr 11 jul 2025, 11:44Enkele F27 voorbeelden met Autosnelweg verwijzingen

Afbeelding
Afbeelding
Beter! Linksboven is wel erg vol natuurlijk, rechtsboven is perfect en de onderste zit er tussenin. Misschien moet je ook gewoon een groter bord maken. Zie ook weer de door Pino aangedragen voorbeelden uit Spanje en Duitsland.
SAN RED
verkeersader

Bericht door SAN RED »

Teetje schreef: vr 11 jul 2025, 10:55 Met name het Duitse en Spaanse voorbeeld dat je geeft vind ik sprekend: deze borden zijn veel overzichtelijker m.i. dan het Belgische model.
Dat doet België inderdaad meestal niet op die manier. Het is zoals Pino zei: het (complete) totaal plaatje mist. Bewust er "complete" bij gezet.

Over de Belgische bordgrootte op het own: Tja,... Daar zijn vaste afmetingen nog meer van toepassing, omdat zulke borden altijd via zo'n "borden cad generator" zijn ontworpen (in dit geval VSDdesign) Soms ligt het ook aan de ontwerper, die de afmetingen niet bijstellen.
Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny »

SAN RED schreef: do 10 jul 2025, 18:17 Zulke grote fouten... Dat zou toch eigenlijk niet mogen :wtf: kost ook allemaal geld.
Ze hebben de oude fout van het wit-op-blauwe wegnummer gewoon overgenomen. En de wegvallende E in de rechtdoorrichting is een extra bonus: dat stond op het oude bord wel goed.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
Mikhail
expressweg

Bericht door Mikhail »

Wanneer gaat AWV district Antwerpen eindelijk eens de lead nemen in het ontwerp van de borden?! Het is misschien niet 100% perfect en je kan er natuurlijk ook over discussiëren, maar de ontwerpen zijn zoveel duidelijker en beter als je ziet welke miskleunen er van tijd worden gemaakt.
Mikhail
expressweg

Bericht door Mikhail »

Op mijn fietstocht deze middag heb ik talloze fouten gezien die gemaakt worden tegen de ‘fietsstraat’ die ondertussen een ‘fietszone’ geworden is. Kijk bv eens naar de foto die ik hieronder toevoeg in het Kortrijkse, dit is getrokken op wat vroeger het ‘jaagpad’ of fietspad was en nu een fietssnelweg is. Niet alleen hier worden er fouten tegen gemaakt, volgens mij weten de gemeenten hetzelf niet meer wat ze moeten gebruiken…

https://photos.app.goo.gl/rFZhsWknVdd7fN4J7

Wel opmerkelijk ook dat speedpedelecs toegelaten zijn, maar bromfietsen klasse A niet.
MaartenE
verkeersader

Bericht door MaartenE »

^^
Bij de eerste foto, wat doet die brede paal die ook nog eens naar boven groter wordt op een fietspad?! :nuts:
Hemeltjelief. Zo te zien een niet-fietser die dat bedacht heeft.

Tweerichtingsfietspaden zijn uitgevonden door een verkeerskundige met helicopter-ouders.
Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance »

In tegenstelling tot sommige Nederlandse paaltjes valt deze tenminste wél op :lol:
Mikhail
expressweg

Bericht door Mikhail »

MaartenE schreef: ma 25 aug 2025, 21:59 ^^
Bij de eerste foto, wat doet die brede paal die ook nog eens naar boven groter wordt op een fietspad?! :nuts:
Hemeltjelief. Zo te zien een niet-fietser die dat bedacht heeft.

Is nog van uit de tijd dat ze dachten dat enkel ‘locals’ die fietspad namen, ondertussen is het heel goed gekend en een verbinding met zowel stedelijk en interstedelijk fietsverkeer, wielertoeristen als schoolgaande jeugd.

Heb even gecheckt en deze route maakt zelfs deel uit van de F46 tussen Kortrijk & Oudenaarde (via Avelgem), alleen is deze nog niet overal zo bewegwijzerd, gezien het eerst een route was in het fietsnetwerk van West-Vlaanderen, wat grotendeels via oude spoorwegen loopt.