Duitse bewegwijzering

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15216
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » di 16 aug 2005, 18:51

Mooie foto's, Rien! Echt geweldig om het allemaal te zien.

Die ovaaltjes in Duitsland slaan helemaal nergens op, zeker niet als ze ogen achter de verkeerde plaats te staan. :roll:

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Bericht door Palance » wo 17 aug 2005, 8:00

ViaHaaren schreef:Mooie foto's, Rien! Echt geweldig om het allemaal te zien.

Die ovaaltjes in Duitsland slaan helemaal nergens op, zeker niet als ze ogen achter de verkeerde plaats te staan. :roll:
Zoals bekend ben ik voorstander van ovaaltjes op de wegen. Het noemen van een plaats en een ovaaltje (zoals je op de foto's in Slovenië ziet), is extra informatie, maar dubbelop.

Je kan Innsbruck en (I) als 2 verschillende bestemmingen zien, iets dat je in Nederland met name op handwijzers met korte plaatsnamen ook ziet: 2 plaatsnamen achter elkaar.

Het gebruik van ovaaltjes is nu eenmaal goed ingeburgerd in sommige landen en gebieden, en verdient nog steeds alle lof!!!
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » zo 18 sep 2005, 21:55

Het zijn trouwens heel mooie foto's.
Verder moet me van het hart, dat de Nederlandse bewegwijzering het qua duidelijkheid en overzicht wint van de landen die hier genoemd zijn; en dat ondanks het feit dat wij geen ovaaltjes toepassen en geen kleurverschil hebben tussen de autosnelwegen en de overige wegen.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

R4
expressweg
Berichten: 2975
Lid geworden op: vr 17 jun 2005, 0:21
Locatie: Lochristi

Bericht door R4 » zo 18 sep 2005, 23:15

Vinny schreef:Het zijn trouwens heel mooie foto's.
Verder moet me van het hart, dat de Nederlandse bewegwijzering het qua duidelijkheid en overzicht wint van de landen die hier genoemd zijn; en dat ondanks het feit dat wij geen ovaaltjes toepassen en geen kleurverschil hebben tussen de autosnelwegen en de overige wegen.
Wat mij betreft behoort de Duitse bewegwijzering tot de beste van Europa.
België, het land van de sympathieke chaos, maar ook van frieten en bier natuurlijk!

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » ma 19 sep 2005, 20:38

R4 schreef:Wat mij betreft behoort de Duitse bewegwijzering tot de beste van Europa.
Daar kan ik me bij aansluiten. Vooral qua gehanteerde systematiek.

Frits
2x2 autosnelweg
Berichten: 6048
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:32

Bericht door Frits » ma 19 sep 2005, 20:39

Mee eens. Maar Nederland behoort ook tot de top van Europa.

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Bericht door Ds79m » ma 19 sep 2005, 21:04

mwah, ik vind de Duitse bewegwijzering eerlijk gezegd niet heel bijzonder. In ieder geval niet beter dan Nederland of Frankrijk. Ook niet slecht ofzo, maar niet iets om als Nederlander speciaal te prijzen.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » ma 19 sep 2005, 23:34

Ik vind vaak nogal wat aan te merken op de Duitse bewegwijzering:
* continuïteit
* doelkeuze
* overzichtelijkheid
* Vorkaanduidingen bij knooppunten: Moet dat nou echt zo veel informatie bevatten?
* Geen letters bij B wegen en de weigering om L en K wegen op de wegwijzers te zetten. (Moet je eerst een kilometer fietsen om te weten of je op de juiste weg zit :roll: )
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Frits
2x2 autosnelweg
Berichten: 6048
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:32

Bericht door Frits » di 20 sep 2005, 12:20

In welk opzicht vind je de continuïteit in Duitsland niet goed? Dat is volgens mij juist één van de sterke punten in de Duitse bewegwijzering. Soms gaan ze wel even de mist in, maar dat gebeurt bij ons ook.

R4
expressweg
Berichten: 2975
Lid geworden op: vr 17 jun 2005, 0:21
Locatie: Lochristi

Bericht door R4 » di 20 sep 2005, 16:54

De doelkeuze en overzichtelijkheid zijn nu net de grote pluspunten van Duitse bewegwijzering: geen 15 doelen op het bord, neen, enkel de volgende afrit en een groot doel verderop. Op gewone wegen steeds 1 of 2 grotere doelen en aan het einde van een gemeente wordt steeds de volgende gemeente aangeduid. Je ziet ook meteen aan de kleur van de borden op welke soort weg je zit en verwijzingen op het OWN naar een snelweg zijn altijd makkelijk herkenbaar, soms enkel het snelwegnummer, soms ook met 1 of 2 doelen erbij.

Vorkborden bevatten m.i. net genoeg informatie, niet te veel, niet te weinig. Er moet nog iets opstaan he.

Nu ja, een perfect systeem van bewegwijzering is moeilijk te vinden, aangezien iedereen er wel iets niet goed aan zal vinden, maar ik blijf erbij dat het Duitse nog steeds een van de beste en meest overzichtelijke is in Europa. (Het is niet omdat ik dit zeg dat ik daarom het Nederlandse of het Belgische niet goed vind he ;))
België, het land van de sympathieke chaos, maar ook van frieten en bier natuurlijk!

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » di 20 sep 2005, 17:25

Continuïteit: Eenmaal verschenen doelen kunnen ineens in Duitsland van de bewegwijzering verdwijnen.

Op vorkborden staat alleen de volgende afrit vermeld. Ja dat is natuurlijk helemaal onzin. Als je een vork wilt plaatsen zet er dan ook iets neer waarop je een richting kan bepalen.

En er staan wel degelijk heel veel bestemmingen op dit soort borden. Kijk maar eens op de ringsnelweg van Hamburg. Wat mij betreft te veel.

Ik zie het liefst op één bord voor de afrit de rechtdoorgaande richting met bestemmingen. Dat moeten er dan drie zijn: Volgende afrit, volgende 'control city' of focaal verdeelpunt en de eindbestemming. Op het vorkbord, dat in mijn ogen meestal overbodig is, maar het kan handig zijn bij knooppunten: maximaal één bestemming en dat moet dan wel een control city zijn die enigszinds bekend is. De afritten moeten op aparte borden staan. Op het vorkbord hoeft alleen de naam van de afrit (of één bestemming op de aansluitende weg, indien het een knooppunt is) vermeld te worden.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15216
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » di 20 sep 2005, 17:32

Ds79m schreef:mwah, ik vind de Duitse bewegwijzering eerlijk gezegd niet heel bijzonder. In ieder geval niet beter dan Nederland of Frankrijk. Ook niet slecht ofzo, maar niet iets om als Nederlander speciaal te prijzen.
Hier ben ik het helemaal mee eens. Die Duitse borden zijn niet echt bijzonder ofzo. Dan vind ik de Franse nog beter.

Frits
2x2 autosnelweg
Berichten: 6048
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:32

Bericht door Frits » di 20 sep 2005, 17:54

Van de "Duitse methode" om consequent de volgende afrit op de vorkborden neer te zetten (en zelfs de knooppunten) ben ik zeer gecharmeerd. Op de knooppunten kun je dan de grote plaatsen aangeven. En achter elke afrit zie je op de afstandborden hoe ver de grotere plaatsen verderop zijn. Een prachtig systeem.

R4
expressweg
Berichten: 2975
Lid geworden op: vr 17 jun 2005, 0:21
Locatie: Lochristi

Bericht door R4 » di 20 sep 2005, 19:44

Dat je op een vorkbord enkel de volgende afrit vermeld vind ik best ok, je weet immers op dat moment wel op welke snelweg je zit en in welke richting, dat hoeven ze mij echt niet bij elke richting nog eens voor mijn neus te hangen, als dat af en toe eens herhaald wordt is dat goed, en idd, op de afstandsborden zie je ook welke doelen er verderop liggen.

De ringsnelweg van Hamburg, tja, daar noem je nu een mooie uitzondering: de afritten volgen elkaar daar zo snel op, dat men bijna niet anders kan dan er enkele op 1 bord te groeperen, anders zou je hele bordenbossen krijgen en dat lijkt me nog veel verwarrender.

Wat continuïteit betreft: ik heb nog geen enkel land gezien waar dat perfect is, in zowat alle landen zijn er bestemmingen die dan na verloop van tijd weer verdwijnen, vooral in Frankrijk durft zoiets nogal wel eens gebeuren.

Alleszins, als ik bijvoorbeeld zou moeten kiezen tussen Frankrijk en Duitsland, dan ga ik voluit voor Duitsland, want hun systeem staat me veel meer aan dan het Franse, dat in mijn ogen veel te veel overbodige ditjes en datjes heeft, terwijl het Duitse eenvoudiger en duidelijker is.
België, het land van de sympathieke chaos, maar ook van frieten en bier natuurlijk!

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » di 20 sep 2005, 20:12

Mij ontgaat het nut van een vorkbord bij gewone afslagen volkomen. Alleen bij bijzondere gelegenheden zoals een afrit naar links of een aankondiging van een klaverbladlus kan ik me er iets bij voorstellen. Eventueel kan een vorkbord gebruikt worden om aan te geven dat er een bocht van 360 graden genomen moet worden (afremmen dus), maar die borden heb ik vooralsnog niet in Duitsland aangetroffen. (Wel in Nederland trouwens, Beneluxbaan Amstelveen in de richting Amsterdam t.h.v Oranjebaan - s 109)

Ik vind dat wanneer je een vorkbord gebruikt het wegnummer en een control city of een windrichting volstaat.
Echter VOOR de afrit hoort er in rechtdoorgaande richting een seperaat bord te staan met de richtingen voor rechtdoor waarop weldegelijk meer staat dan alleen de volgende afrit.

Wanneer een vorkbord wordt gebruikt om meer complexe situaties aan te geven (het voornoemde voorbeeld van een klaverblad): Per rijrichting een wegnummer en een bestemming. Dat kan op seperate afritbordjes verder worden uitgewerkt.

Afbeelding
Zoiets bedoel ik dus. ;)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

R4
expressweg
Berichten: 2975
Lid geworden op: vr 17 jun 2005, 0:21
Locatie: Lochristi

Bericht door R4 » di 20 sep 2005, 20:16

Vinny schreef:Eventueel kan een vorkbord gebruikt worden om aan te geven dat er een bocht van 360 graden genomen moet worden (afremmen dus)
In dat geval zou ik gewoon gas blijven geven hoor ... :mrgreen:
België, het land van de sympathieke chaos, maar ook van frieten en bier natuurlijk!

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » di 20 sep 2005, 20:21

Nee hoor ik bedoel meer een pirouette a la Rene! ;)

Maar je hebt gelijk: een klaverbladlus is 270 graden (toch?) (O jee nu ga ik twijfelen... :roll: )
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Bericht door Pino » wo 21 sep 2005, 14:39

Voordelen Duitse bewegwijzering:
* consistentie
* goede leesbaarheid
* de afstandsborden
* op voorwegwijzers standaard de volgende afslag aangeven
* kleurverschil snelwegen / OWN

Nadelen:
* kleurverschil snelwegen / OWN niet goed doorgevoerd (namelijk niet bij afslagen naar OWN)
* verkeerd gebruik van vorkborden: veel te veel doelen op een te onoverzichtelijk bord (vooral op knooppunten). Vorkborden zijn naar mijn mening uitsluitend geschikt voor een snelle situatieschets met weinig doelen, niet voor het uiteenzetten van een hele collectie doelen.
* een (bijna) nietszeggend 1000m-bord
* geen control city op de voorwegwijzers; alleen de volgende afslag
* continuïteit moet beter
* de wegnummerings-schildjes
* de enorme pijlen in een aantal deelstaten

Al met al vind ik de bewegwijzering in Duitsland prima, maar hij kan op een aantal punten simpelweg beter. Naar mijn mening dan, maar vooralsnog is er nog geen enkel land dat die mening volledig heeft doorgevoerd.

Plaats reactie