Afbeelding

[OV] Passagiersverbinding Gent - Terneuzen

Praat hier over het openbaar vervoer en haar infrastructuur (spoorlijnen, metrolijnen, tram- en busbanen.

Moderator: Moderatoren

Vinny
4x5 autosnelweg

Re: [OV] Passagiersverbinding Gent - Terneuzen

Bericht door Vinny » zo 14 aug 2011, 1:37

De belachelijke rondjes door troosteloze nieuwbouwwijken moeten ze er gewoon uitgooien. Direct via de N 231 rijden. Dat scheelt al de helft... :yes:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

frederick
polderweggetje

Bericht door frederick » ma 15 aug 2011, 23:44

Er bestaan ook plannen om de trein tussen Wondelgem en Zelzate (lijn 55) terug in gebruik te nemen. Het grootste deel is nieuw, doordat het oude tracé verlegd is voor het uitgegraven Kluizendok. Maar meer dan een enkelbaans stoptreintje verwacht ik niet.
The way men live is so far removed from the way they ought to live, that anyone who abandons what is for what should be pursues his downfall rather than his preservation (Macchiavelli)

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » wo 17 aug 2011, 0:03

sirdanilot schreef:'t Is precies dat :!: Stel je voor dat het je een uur kostte om van Ewijk naar Arnhem te gaan, met twee overstappen, en niet na 6 uur 's avonds. Dan zou iedereen al lang moord en brand hebben geschreeuwd, het zou op het journaal zijn gekomen wat voor een schandaal het wel niet is, etcetera. Maar in Zeeuws-Vlaanderen moet dat allemaal maar gewoon worden geaccepteerd :facepalm:
Het is een grensoverschrijdende verbinding, die zijn doorgaans minder goed omdat er ook minder reizigerspotentieel is. Kijk naar een verbinding als Emmen-Meppen, twee regionale centra aan weerszijden van de grens, beiden met een treinstation: driemaal per dag een bus. Kijk naar de verbinding naar Nordhorn (een stad met zo'n 50.000 inwoners pal aan de grens) en Uelsen (een plaats waar veel mensen van Nederlandse afkomst wonen): er is geen enkele busverbinding rechtstreeks naar Nederland, vanaf Nordhorn zul je via Bad Bentheim moeten reizen en dan de trein moeten nemen naar Oldenzaal/Hengelo, vanaf Uelsen wordt het nog problematischer. Naar steden/plaatsen als Bocholt en Emmerich is het al niet veel beter: of traag, of weinig frequent, of met overstappen. Belgische voorbeelden: kijk naar Bergen op Zoom-Antwerpen (overstappen in Putte) of Eindhoven-Lommel (een trage bus naar Luyksgestel en dan met een buurtbus verder). En de verbinding Eindhoven-Lommel kun je omgekeerd vergelijken met Terneuzen-Gent...

In maar een paar gevallen is het grensoverschrijdende regionale OV goed, en dan denk ik aan Enschede-Gronau (elk half uur een trein), Nijmegen-Kleve (elk uur een bus), Venlo-Kaldenkirchen (elk uur een trein), het OV rond Aachen (elk uur een bus naar Heerlen en Maastricht, meerdere stadsbuslijnen van/naar Vaals, elk uur een bus Vaals-Eupen), het OV rond Maastricht (elk uur een trein naar Luik, bussen naar Lanaken/Maasmechelen/Hasselt), de buslijn Tilburg-Turnhout, de stoptrein Roosendaal-Antwerpen en de busverbinding Breskens-Brugge, met aansluiting op de boot van/naar Vlissingen.

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » wo 17 aug 2011, 10:18

^^ Ook de grensoverschrijdende verbinding naar Baarle Hertog vind ik erg goed, elk half uur een bus vanuit Breda of Tilburg ;)
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Bericht door Seat Ibiza » wo 17 aug 2011, 10:45

Coen Tunnel schreef:het OV rond Aachen (elk uur een bus naar Heerlen en Maastricht)
Da's iets te somber gesteld.
Aken - Heerlen: 1x per uur een trein
Aken - Heerlen: 2x per uur een bus
Aken - Maastricht: 4x per uur een bus

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » wo 17 aug 2011, 11:12

4 keer per uur al tegenwoordig? Dat is er flink op vooruit gegaan! Nu ja, ik meen dat de lijnen 420 en 50 destijds toch zijn samengevoegd?

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Bericht door Seat Ibiza » wo 17 aug 2011, 12:07

^^
Klopt. De huidige (stopbus)lijn 50 is een samenvoeging van:
* de oude sneldienst Maastricht - Aken (lijn 420)
* de oude stopbus Maastricht - Vaals (lijn 54)

Ook hadden we nog een stopbus lijn 53 Gulpen - Maastricht (via het Ac. Ziekenhuis), die echter helemaal verdwenen is. Van de ene kant jammer dat er geen sneldienst meer is, maar van de andere kant perfect dat er een kwartierdienst is tussen Maastricht en Aken, waardoor je nooit lang hoeft te wachten op een bus. Om weer on-topic te gaan: er bestaan dus wel degelijk goede grensoverschrijdende verbindingen.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » wo 17 aug 2011, 12:29

^^ Maar het zijn er niet veel en vaak uitsluitend in stedelijke gebieden of gebieden waar een goede Euregionale samenwerking is.

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Bericht door Seat Ibiza » wo 17 aug 2011, 12:46

^^
Klopt. Zuid-Limburg met plusminus 600.000 inwoners, is natuurlijk niet te vergelijken met Zeeuws-Vlaanderen dat maar ongeveer 100.000 inwoners telt.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » wo 17 aug 2011, 12:54

^^ En Gent is niet te vergelijken met het veel grotere Aken. ;)

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » wo 17 aug 2011, 13:06

Maar de taalbarriere is dan weer kleiner. Ik vind het meer verbazingwekkend dat de busverbindingen met Wallonie eigenlijk nog redelijk lopen. De IC Maastricht-Luik-Brussel wordt volgend jaar wel opgeheven, officieel omdat de keertijd te Maastricht te kort is om een betrouwbare dienstregeling te kunnen garanderen...

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » wo 17 aug 2011, 13:11

Vinny schreef:Maar de taalbarriere is dan weer kleiner.
Kleiner? Ooit een Limburger in dialect horen praten?
Ik vind het meer verbazingwekkend dat de busverbindingen met Wallonie eigenlijk nog redelijk lopen. De IC Maastricht-Luik-Brussel wordt volgend jaar wel opgeheven, officieel omdat de keertijd te Maastricht te kort is om een betrouwbare dienstregeling te kunnen garanderen...
Het gekke is dat die wordt ingekort tot Visé en er daarnaast een stoptrein Luik-Maastricht gaat rijden. Maar goed, dan heb je nog steeds een goede grensoverschrijdende verbinding.

Verder doet de buslijn Maastricht-Luik van TEC het ook nog redelijk. Ik heb die bus een paar keer gebruikt en elke keer waren er toch aardig wat reizigers. De Veolialijn Maastricht-Visé trekt volgens mij minder grensoverschrijdende reizigers. Vaals-Eupen heb je ook nog elk uur, maar ik heb nooit de indruk gehad dat dat nou een enorm succes is, toch bestaat die lijn nog steeds. Vermoedelijk wel landschappelijk de mooiste lijnbusverbinding vanuit Nederland. 8-)

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » wo 17 aug 2011, 13:24

Ooit een Limburger in dialect horen praten?
Nou dat is echt geen hoog-Duits hoor :rofl2:

Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem » wo 17 aug 2011, 14:39

Coen Tunnel schreef:^^ En Gent is niet te vergelijken met het veel grotere Aken.
Zoveel zal dat niet schelen.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » wo 17 aug 2011, 14:54

Vinny schreef:
Ooit een Limburger in dialect horen praten?
Nou dat is echt geen hoog-Duits hoor :rofl2:
De ironie werd helaas niet begrepen...
Willem schreef:
Coen Tunnel schreef:^^ En Gent is niet te vergelijken met het veel grotere Aken.
Zoveel zal dat niet schelen.
De gemeente Gent is best groot, maar daar valt ook aardig wat onder. De hele Stadsregio Aken heeft meer dan 566.000 inwoners, daar komt de hele agglomeratie Gent bij lange na niet aan. En plaatsen als Vaals en Kelmis zijn dermate op Aken gericht dat je die ook nog tot de agglomeratie Aken kan rekenen.

Giuseppe
verkeersader

Bericht door Giuseppe » wo 17 aug 2011, 18:25

Coen Tunnel schreef:4 keer per uur al tegenwoordig? Dat is er flink op vooruit gegaan! Nu ja, ik meen dat de lijnen 420 en 50 destijds toch zijn samengevoegd?
Het is wel de vraag hoe vol die lijn 50 zal blijven. Met het invoeren van de OV-chipkaart zijn de dagkaarten afgeschaft, het tarief is van 7 euro (was 5 euro tot een jaar geleden)retour naar 5,50 (met chipkaart, zonder is het 7 euro)enkel gegaan. De TEC bus vanuit Maastricht rijdt trouwens maar heel zelden, geloof iets van een keer of 7 per dag. En wordt vooral gebruikt voor een bezoekje aan de Woensdag- of Vrijdagmarkt.

Groningen
expressweg

Bericht door Groningen » wo 17 aug 2011, 20:42

Coen Tunnel schreef:Het is een grensoverschrijdende verbinding, die zijn doorgaans minder goed omdat er ook minder reizigerspotentieel is.
Dat heb je hier in Groningen ook: De treinverbinding Groningen - Leer is 8 keer op een dag. Nu is Leer een vrij klein stadje (34.000 inwoners), maar de Kreis Leer heeft zo'n 160.000 inwoners. Ook wonen er vrij veel Nederlanders net over de grens. Nu verbaast het me wel dat er nog 8 keer per dag een trein rijdt: ik was een keer in die trein er zaten tussen Nieuweschans en Leer welgeteld liefst 7 mensen in :shutup:. Ik hoop niet dat dat een representatieve rit was.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » wo 17 aug 2011, 22:15

Ik heb er een keer op zondagavond mee gereisd, toen was het een stuk drukker. :) Probleem voor die spoorverbinding is de min of meer concurrerende buslijn Groningen-Oldenburg-Bremen Airport-Bremen, die rechtstreeks is naar Oldenburg en Bremen en naar die bestemmingen ook veel sneller en goedkoper.

Groningen
expressweg

Bericht door Groningen » wo 17 aug 2011, 23:26

^^ Klopt ja. Maar als je in of vlakbij Weener of Leer moet zijn is die trein wel handig.

Gelukkig is die lijn niet geëlektrificeerd, anders werd een internationale lijn ook wat lastiger (zie NL - België). Dat probleem zou je dus kunnen omzeilen bij Terneuzen door het een diesellijn te laten zijn.
Laatst gewijzigd door Groningen op wo 17 aug 2011, 23:29, 1 keer totaal gewijzigd.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » wo 17 aug 2011, 23:27

Dat maakt het juist wel moeilijker voor een echte internationale trein. IC Rotterdam - Groningen - Hamburg zou (mits handig in de dienstregeling ingepast) best wel kansrijk zijn, maar natuurlijk niet als je 15 minuten op Groningen moet wachten tot er eens een dieselloc aangekoppeld is... ;)

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » do 18 aug 2011, 8:08

^^ Dan zou de lijn ook dubbelsporig gemaakt moeten worden, en ik vermoed dat het dan via Osnabrück nog steeds sneller zou zijn.

sirdanilot
2x2 autosnelweg

Bericht door sirdanilot » do 18 aug 2011, 10:11

Coen Tunnel schreef:^^ Maar het zijn er niet veel en vaak uitsluitend in stedelijke gebieden of gebieden waar een goede Euregionale samenwerking is.
Zeeuws-Vlaanderen ligt ook in een Euregio, namelijk Scheldemond :!:

Terneuzen is dan misschien geen enorm grote stad, maar een goede verbinding Terneuzen-Gent ligt wel voor de hand. Het betreft hier een Europese zone met een havengebied dat van in de Gentse zeehaven doorloopt langs het hele kanaal, en met wat fantasie nog verder tot in Vlissingen-Oost. Het past bij zo een regio die pretendeert samen te willen werken om ook daad bij het woord te voegen, door middel van betere infrastructuur en OV. Met die infrastructuur gaat het ooit wel goed komen (ooit krijgen we een 2x2 weg van in de Vlissingse havens tot aan Gent), maar duurt gewoon nog even. Maar in het OV zie ik nog geen enkele verbetering. Van zodra de Belgen het voortouw nemen in een treinverbinding naar Zelzate, hoop ik dat men zo slim is om die gewoon door te trekken naar Sas van Gent en Terneuzen, gewoon met Belgisch materieel.

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Bericht door Seat Ibiza » do 18 aug 2011, 10:11

Giuseppe schreef:over lijn 50 Maastricht - Aken: ... het tarief is 5,50 enkel ...
Even dalurenkorting van Veolia op je chipkaart zetten voor €0.01 en je bent nog maar €4.46 kwijt :)

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » do 18 aug 2011, 10:45

Coen Tunnel schreef:^^ Dan zou de lijn ook dubbelsporig gemaakt moeten worden, en ik vermoed dat het dan via Osnabrück nog steeds sneller zou zijn.
Dat is toch een ongelijkvloers station? Of kun je daar "linksafslaan"?

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » do 18 aug 2011, 10:59

Ja, dat is net als Duivendrecht een kruisstation, maar in Osnabrück is in het noordoostelijke kwadrant een enkelsporige verbindingslus (Stahlwerkskurve). Je moet wel eerst door het onderste deel van het station rijden en dan kopmaken in het bovenste deel van het station, als je een rechtstreekse verbinding Nederland-Hamburg via Osnabrück zou willen maken. Maar goed, het is zonder problemen mogelijk. In het noordwestelijke kwadrant is een verbindingsboog, maar dan zou je het Hauptbahnhof niet aan kunnen doen en zou je moeten stoppen in Osnabrück Altstadt (vm. Osnabrück Hasetor, Google Maps geeft nog steeds de oude naam aan). Dat is voor het centrum gunstiger. Voor overstappen is het minder, maar overstappers richting Münster zullen er nauwelijks zijn en overstappers richting Hannover/Berlijn zou je kunnen faciliteren door andere treinen ook extra te laten stoppen in Osnabrück Altstadt. Alle regionale treinen van/naar het westen stoppen al in Osnabrück Altstadt.

Groningen
expressweg

Bericht door Groningen » do 18 aug 2011, 13:23

Vinny schreef:Dat maakt het juist wel moeilijker voor een echte internationale trein. IC Rotterdam - Groningen - Hamburg zou (mits handig in de dienstregeling ingepast) best wel kansrijk zijn, maar natuurlijk niet als je 15 minuten op Groningen moet wachten tot er eens een dieselloc aangekoppeld is... ;)
Het kan infrastructureel gezien ook niet: vanaf Zuidbroek is de lijn naar Nieuweschans enkelsporig, bovendien met je altijd kopmaken in Groningen...

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » do 18 aug 2011, 17:39

Groningen schreef:
Coen Tunnel schreef:Het is een grensoverschrijdende verbinding, die zijn doorgaans minder goed omdat er ook minder reizigerspotentieel is.
Dat heb je hier in Groningen ook: De treinverbinding Groningen - Leer is 8 keer op een dag.
8? Ik herinner me dat dat er ooit 3 waren. Ik ben wel eens meegereisd tot Weener, en dan de uurtje later terug. Ik was zowat de enige in die trein.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » do 18 aug 2011, 18:52

Waarom kun je geen IC verbindingen over enkelspoor hebben? Je moet bij wat stations kunnen inhalen, dat is het enige.

Groningen
expressweg

Bericht door Groningen » do 18 aug 2011, 19:55

Palance schreef:
Groningen schreef:
Dat heb je hier in Groningen ook: De treinverbinding Groningen - Leer is 8 keer op een dag.
8? Ik herinner me dat dat er ooit 3 waren. Ik ben wel eens meegereisd tot Weener, en dan de uurtje later terug. Ik was zowat de enige in die trein.
Ik heb even op de reisplanner geteld hoevaak hij gaat, en het was 8 keer maar dat is nog niet zo heel lang zo inderdaad.
Vinny schreef:Waarom kun je geen IC verbindingen over enkelspoor hebben? Je moet bij wat stations kunnen inhalen, dat is het enige.
Dat kan inderdaad, maar inhaalmogelijkheden zijn er na Zuidbroek helaas niet.

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » do 18 aug 2011, 20:00

Inhaalmogelijkheden kan je alsnog maken.