[OV] Passagiersverbinding Gent - Terneuzen
Moderator: Moderatoren
-
- 4x5 autosnelweg
Re: [OV] Passagiersverbinding Gent - Terneuzen
De belachelijke rondjes door troosteloze nieuwbouwwijken moeten ze er gewoon uitgooien. Direct via de N 231 rijden. Dat scheelt al de helft... 

Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
- polderweggetje
Er bestaan ook plannen om de trein tussen Wondelgem en Zelzate (lijn 55) terug in gebruik te nemen. Het grootste deel is nieuw, doordat het oude tracé verlegd is voor het uitgegraven Kluizendok. Maar meer dan een enkelbaans stoptreintje verwacht ik niet.
The way men live is so far removed from the way they ought to live, that anyone who abandons what is for what should be pursues his downfall rather than his preservation (Macchiavelli)
-
- Voorzitter
Het is een grensoverschrijdende verbinding, die zijn doorgaans minder goed omdat er ook minder reizigerspotentieel is. Kijk naar een verbinding als Emmen-Meppen, twee regionale centra aan weerszijden van de grens, beiden met een treinstation: driemaal per dag een bus. Kijk naar de verbinding naar Nordhorn (een stad met zo'n 50.000 inwoners pal aan de grens) en Uelsen (een plaats waar veel mensen van Nederlandse afkomst wonen): er is geen enkele busverbinding rechtstreeks naar Nederland, vanaf Nordhorn zul je via Bad Bentheim moeten reizen en dan de trein moeten nemen naar Oldenzaal/Hengelo, vanaf Uelsen wordt het nog problematischer. Naar steden/plaatsen als Bocholt en Emmerich is het al niet veel beter: of traag, of weinig frequent, of met overstappen. Belgische voorbeelden: kijk naar Bergen op Zoom-Antwerpen (overstappen in Putte) of Eindhoven-Lommel (een trage bus naar Luyksgestel en dan met een buurtbus verder). En de verbinding Eindhoven-Lommel kun je omgekeerd vergelijken met Terneuzen-Gent...sirdanilot schreef:'t Is precies datStel je voor dat het je een uur kostte om van Ewijk naar Arnhem te gaan, met twee overstappen, en niet na 6 uur 's avonds. Dan zou iedereen al lang moord en brand hebben geschreeuwd, het zou op het journaal zijn gekomen wat voor een schandaal het wel niet is, etcetera. Maar in Zeeuws-Vlaanderen moet dat allemaal maar gewoon worden geaccepteerd
![]()
In maar een paar gevallen is het grensoverschrijdende regionale OV goed, en dan denk ik aan Enschede-Gronau (elk half uur een trein), Nijmegen-Kleve (elk uur een bus), Venlo-Kaldenkirchen (elk uur een trein), het OV rond Aachen (elk uur een bus naar Heerlen en Maastricht, meerdere stadsbuslijnen van/naar Vaals, elk uur een bus Vaals-Eupen), het OV rond Maastricht (elk uur een trein naar Luik, bussen naar Lanaken/Maasmechelen/Hasselt), de buslijn Tilburg-Turnhout, de stoptrein Roosendaal-Antwerpen en de busverbinding Breskens-Brugge, met aansluiting op de boot van/naar Vlissingen.
-
- 2x5 autosnelweg

Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer
-
- 2x2 autosnelweg
Da's iets te somber gesteld.Coen Tunnel schreef:het OV rond Aachen (elk uur een bus naar Heerlen en Maastricht)
Aken - Heerlen: 1x per uur een trein
Aken - Heerlen: 2x per uur een bus
Aken - Maastricht: 4x per uur een bus
-
- Voorzitter
4 keer per uur al tegenwoordig? Dat is er flink op vooruit gegaan! Nu ja, ik meen dat de lijnen 420 en 50 destijds toch zijn samengevoegd?
-
- 2x2 autosnelweg

Klopt. De huidige (stopbus)lijn 50 is een samenvoeging van:
* de oude sneldienst Maastricht - Aken (lijn 420)
* de oude stopbus Maastricht - Vaals (lijn 54)
Ook hadden we nog een stopbus lijn 53 Gulpen - Maastricht (via het Ac. Ziekenhuis), die echter helemaal verdwenen is. Van de ene kant jammer dat er geen sneldienst meer is, maar van de andere kant perfect dat er een kwartierdienst is tussen Maastricht en Aken, waardoor je nooit lang hoeft te wachten op een bus. Om weer on-topic te gaan: er bestaan dus wel degelijk goede grensoverschrijdende verbindingen.
-
- Voorzitter

-
- 2x2 autosnelweg

Klopt. Zuid-Limburg met plusminus 600.000 inwoners, is natuurlijk niet te vergelijken met Zeeuws-Vlaanderen dat maar ongeveer 100.000 inwoners telt.
-
- Voorzitter

-
- 4x5 autosnelweg
Maar de taalbarriere is dan weer kleiner. Ik vind het meer verbazingwekkend dat de busverbindingen met Wallonie eigenlijk nog redelijk lopen. De IC Maastricht-Luik-Brussel wordt volgend jaar wel opgeheven, officieel omdat de keertijd te Maastricht te kort is om een betrouwbare dienstregeling te kunnen garanderen...
-
- Voorzitter
Kleiner? Ooit een Limburger in dialect horen praten?Vinny schreef:Maar de taalbarriere is dan weer kleiner.
Het gekke is dat die wordt ingekort tot Visé en er daarnaast een stoptrein Luik-Maastricht gaat rijden. Maar goed, dan heb je nog steeds een goede grensoverschrijdende verbinding.Ik vind het meer verbazingwekkend dat de busverbindingen met Wallonie eigenlijk nog redelijk lopen. De IC Maastricht-Luik-Brussel wordt volgend jaar wel opgeheven, officieel omdat de keertijd te Maastricht te kort is om een betrouwbare dienstregeling te kunnen garanderen...
Verder doet de buslijn Maastricht-Luik van TEC het ook nog redelijk. Ik heb die bus een paar keer gebruikt en elke keer waren er toch aardig wat reizigers. De Veolialijn Maastricht-Visé trekt volgens mij minder grensoverschrijdende reizigers. Vaals-Eupen heb je ook nog elk uur, maar ik heb nooit de indruk gehad dat dat nou een enorm succes is, toch bestaat die lijn nog steeds. Vermoedelijk wel landschappelijk de mooiste lijnbusverbinding vanuit Nederland.

-
- 4x5 autosnelweg
Nou dat is echt geen hoog-Duits hoorOoit een Limburger in dialect horen praten?

-
- 2x4 autosnelweg
Zoveel zal dat niet schelen.Coen Tunnel schreef:En Gent is niet te vergelijken met het veel grotere Aken.
-
- Voorzitter
De ironie werd helaas niet begrepen...Vinny schreef:Nou dat is echt geen hoog-Duits hoorOoit een Limburger in dialect horen praten?
De gemeente Gent is best groot, maar daar valt ook aardig wat onder. De hele Stadsregio Aken heeft meer dan 566.000 inwoners, daar komt de hele agglomeratie Gent bij lange na niet aan. En plaatsen als Vaals en Kelmis zijn dermate op Aken gericht dat je die ook nog tot de agglomeratie Aken kan rekenen.Willem schreef:Zoveel zal dat niet schelen.Coen Tunnel schreef:En Gent is niet te vergelijken met het veel grotere Aken.
-
- verkeersader
Het is wel de vraag hoe vol die lijn 50 zal blijven. Met het invoeren van de OV-chipkaart zijn de dagkaarten afgeschaft, het tarief is van 7 euro (was 5 euro tot een jaar geleden)retour naar 5,50 (met chipkaart, zonder is het 7 euro)enkel gegaan. De TEC bus vanuit Maastricht rijdt trouwens maar heel zelden, geloof iets van een keer of 7 per dag. En wordt vooral gebruikt voor een bezoekje aan de Woensdag- of Vrijdagmarkt.Coen Tunnel schreef:4 keer per uur al tegenwoordig? Dat is er flink op vooruit gegaan! Nu ja, ik meen dat de lijnen 420 en 50 destijds toch zijn samengevoegd?
-
- expressweg
Dat heb je hier in Groningen ook: De treinverbinding Groningen - Leer is 8 keer op een dag. Nu is Leer een vrij klein stadje (34.000 inwoners), maar de Kreis Leer heeft zo'n 160.000 inwoners. Ook wonen er vrij veel Nederlanders net over de grens. Nu verbaast het me wel dat er nog 8 keer per dag een trein rijdt: ik was een keer in die trein er zaten tussen Nieuweschans en Leer welgeteld liefst 7 mensen inCoen Tunnel schreef:Het is een grensoverschrijdende verbinding, die zijn doorgaans minder goed omdat er ook minder reizigerspotentieel is.

-
- Voorzitter
Ik heb er een keer op zondagavond mee gereisd, toen was het een stuk drukker.
Probleem voor die spoorverbinding is de min of meer concurrerende buslijn Groningen-Oldenburg-Bremen Airport-Bremen, die rechtstreeks is naar Oldenburg en Bremen en naar die bestemmingen ook veel sneller en goedkoper.

-
- expressweg

Gelukkig is die lijn niet geëlektrificeerd, anders werd een internationale lijn ook wat lastiger (zie NL - België). Dat probleem zou je dus kunnen omzeilen bij Terneuzen door het een diesellijn te laten zijn.
Laatst gewijzigd door Groningen op wo 17 aug 2011, 23:29, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- 4x5 autosnelweg
Dat maakt het juist wel moeilijker voor een echte internationale trein. IC Rotterdam - Groningen - Hamburg zou (mits handig in de dienstregeling ingepast) best wel kansrijk zijn, maar natuurlijk niet als je 15 minuten op Groningen moet wachten tot er eens een dieselloc aangekoppeld is... 

-
- Voorzitter

-
- 2x2 autosnelweg
Zeeuws-Vlaanderen ligt ook in een Euregio, namelijk ScheldemondCoen Tunnel schreef:Maar het zijn er niet veel en vaak uitsluitend in stedelijke gebieden of gebieden waar een goede Euregionale samenwerking is.

Terneuzen is dan misschien geen enorm grote stad, maar een goede verbinding Terneuzen-Gent ligt wel voor de hand. Het betreft hier een Europese zone met een havengebied dat van in de Gentse zeehaven doorloopt langs het hele kanaal, en met wat fantasie nog verder tot in Vlissingen-Oost. Het past bij zo een regio die pretendeert samen te willen werken om ook daad bij het woord te voegen, door middel van betere infrastructuur en OV. Met die infrastructuur gaat het ooit wel goed komen (ooit krijgen we een 2x2 weg van in de Vlissingse havens tot aan Gent), maar duurt gewoon nog even. Maar in het OV zie ik nog geen enkele verbetering. Van zodra de Belgen het voortouw nemen in een treinverbinding naar Zelzate, hoop ik dat men zo slim is om die gewoon door te trekken naar Sas van Gent en Terneuzen, gewoon met Belgisch materieel.
-
- 2x2 autosnelweg
Even dalurenkorting van Veolia op je chipkaart zetten voor €0.01 en je bent nog maar €4.46 kwijtGiuseppe schreef:over lijn 50 Maastricht - Aken: ... het tarief is 5,50 enkel ...

-
- 4x5 autosnelweg
Dat is toch een ongelijkvloers station? Of kun je daar "linksafslaan"?Coen Tunnel schreef:Dan zou de lijn ook dubbelsporig gemaakt moeten worden, en ik vermoed dat het dan via Osnabrück nog steeds sneller zou zijn.
-
- Voorzitter
Ja, dat is net als Duivendrecht een kruisstation, maar in Osnabrück is in het noordoostelijke kwadrant een enkelsporige verbindingslus (Stahlwerkskurve). Je moet wel eerst door het onderste deel van het station rijden en dan kopmaken in het bovenste deel van het station, als je een rechtstreekse verbinding Nederland-Hamburg via Osnabrück zou willen maken. Maar goed, het is zonder problemen mogelijk. In het noordwestelijke kwadrant is een verbindingsboog, maar dan zou je het Hauptbahnhof niet aan kunnen doen en zou je moeten stoppen in Osnabrück Altstadt (vm. Osnabrück Hasetor, Google Maps geeft nog steeds de oude naam aan). Dat is voor het centrum gunstiger. Voor overstappen is het minder, maar overstappers richting Münster zullen er nauwelijks zijn en overstappers richting Hannover/Berlijn zou je kunnen faciliteren door andere treinen ook extra te laten stoppen in Osnabrück Altstadt. Alle regionale treinen van/naar het westen stoppen al in Osnabrück Altstadt.
-
- expressweg
Het kan infrastructureel gezien ook niet: vanaf Zuidbroek is de lijn naar Nieuweschans enkelsporig, bovendien met je altijd kopmaken in Groningen...Vinny schreef:Dat maakt het juist wel moeilijker voor een echte internationale trein. IC Rotterdam - Groningen - Hamburg zou (mits handig in de dienstregeling ingepast) best wel kansrijk zijn, maar natuurlijk niet als je 15 minuten op Groningen moet wachten tot er eens een dieselloc aangekoppeld is...
-
- 4x5 autosnelweg
8? Ik herinner me dat dat er ooit 3 waren. Ik ben wel eens meegereisd tot Weener, en dan de uurtje later terug. Ik was zowat de enige in die trein.Groningen schreef:Dat heb je hier in Groningen ook: De treinverbinding Groningen - Leer is 8 keer op een dag.Coen Tunnel schreef:Het is een grensoverschrijdende verbinding, die zijn doorgaans minder goed omdat er ook minder reizigerspotentieel is.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk
Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- 4x5 autosnelweg
Waarom kun je geen IC verbindingen over enkelspoor hebben? Je moet bij wat stations kunnen inhalen, dat is het enige.
-
- expressweg
Ik heb even op de reisplanner geteld hoevaak hij gaat, en het was 8 keer maar dat is nog niet zo heel lang zo inderdaad.Palance schreef:8? Ik herinner me dat dat er ooit 3 waren. Ik ben wel eens meegereisd tot Weener, en dan de uurtje later terug. Ik was zowat de enige in die trein.Groningen schreef:Dat heb je hier in Groningen ook: De treinverbinding Groningen - Leer is 8 keer op een dag.Coen Tunnel schreef:Het is een grensoverschrijdende verbinding, die zijn doorgaans minder goed omdat er ook minder reizigerspotentieel is.
Dat kan inderdaad, maar inhaalmogelijkheden zijn er na Zuidbroek helaas niet.Vinny schreef:Waarom kun je geen IC verbindingen over enkelspoor hebben? Je moet bij wat stations kunnen inhalen, dat is het enige.
-
- 2x5 autosnelweg