[OV] Passagiersverbinding Gent - Terneuzen

Praat hier over het openbaar vervoer en haar infrastructuur (spoorlijnen, metrolijnen, tram- en busbanen.

Moderator: Moderatoren

Groningen
expressweg

Re: [OV] Passagiersverbinding Gent - Terneuzen

Bericht door Groningen » do 18 aug 2011, 20:32

Ja, en dat kost geld. Wat liever gestopt wordt in onnodige trams en onnodige Groninger Fora. Jammer.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » do 18 aug 2011, 22:59

Groningen schreef:
Vinny schreef:Waarom kun je geen IC verbindingen over enkelspoor hebben? Je moet bij wat stations kunnen inhalen, dat is het enige.
Dat kan inderdaad, maar inhaalmogelijkheden zijn er na Zuidbroek helaas niet.
Winschoten, mits die IC daar dan niet zou stoppen. En helaas is Winschoten, gezien de ligging en de regiofunctie, nou juist één van die weinige plaatsen waar je zo'n IC misschien wel zou laten stoppen.

Maar goed, na Zuidbroek rijden er al minder treinen, na Winschoten nog minder, dus in principe zou het ook zonder inhaalmogelijkheden moeten kunnen, lijkt mij.

sirdanilot
2x2 autosnelweg

Bericht door sirdanilot » vr 19 aug 2011, 2:14

Zullen we even 400 kilometer naar het zuidwesten gaan, terug naar het schone Zeeuws-Vlaanderen? :offtopic:

Voor zover ik weet, ligt het huidige busstation op de plek waar straks de nieuwe zeesluis wordt aangelegd (nota bene op Vlaams verzoek). Wellicht een kans om het ding op een wat handigere plek neer te zetten, want de huidige plek ligt alleen dicht bij gehuchten als Boerengat (waar welgeteld twee huizen staan) en De Knol. Misschien is, met het oog op de Sluiskiltunnel, een uitbreiding van het OV-knooppunt Terneuzen-Ziekenhuis (aan de zuidkant van de stad, dicht bij uitvalswegen N290 (zaamslag), N61 (hoek/sluiskilbrug), N62 (sluiskiltunnel/gent) en de Guido Gezellestraat (centrum)) een goede keuze. Dan zou er echter wel een volstrekt nieuwe spoorlijn moeten worden aangelegd, wil men aan dat plan vasthouden. Voor bussen kan er echter een route via het centrum komen, en een rechtstreekse via de sluiskiltunnel naar Goes.

Ik vrees dat er niet genoeg mensen bekend zijn met Terneuzen op dit forum voor een oordeel over zulke details, maar misschien vinden sommigen het interessant genoeg om een blik te werpen op Google Maps.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » vr 19 aug 2011, 10:00

Als je een pssagiersverbinding Gent-Terneuzen wilt realiseren, dan zul je eerst gewoon een buisness-case moeten maken. Wanneer je veel in nieuwe infrastructuur moet investeren loont het de moeite om te kijken naar alternatieven. Ik ben zelf te onbekend in de regio: De gemeente Terneuzen heeft 55.000 inwoners, Gent heeft er 250.000 - ter vergelijking: Leer heeft 35.000 inwoners en Groningen 200.000. Puur op mijn gevoel heeft de verbinding dus ongeveer net zoveel potientieel als de passagiersverbinding Leer-Groningen. Die bestaat al. :)
Of je dat vervolgens per bus of trein moet gaan doen, is gewoon een kwestie van kijken wat handig is. De exploitatiekosten van een trein vs bus wijken niet meer zo veel af als vroeger. Bedrijven als Veolia en Arriva hebben heel wat efficiencyslagen kunnen maken door de inzet van minder en goedkoper personeel. :yes:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

sirdanilot
2x2 autosnelweg

Bericht door sirdanilot » vr 19 aug 2011, 11:56

Terneuzen zelf is ongeveer zo groot als Leer (dat hoge aantal inwoners is inclusief Zaamslag, Sas van Gent, Axel etc.). Leer ligt echter véél verder van Groningen af, dan dat Terneuzen van Gent ligt ! De vergelijking met Groningen-Leer bewijst dus dat een passagierstreinverbinding zeker rendabel kan zijn. Ik vind eigenlijk dat hiervoor EU subsidie moet worden aangevraagd, omdat het hier een cruciale OV-verbinding in een Euregio betreft. Nogmaals zou ik met een buslijn ook weinig moeite hebben, maar ik denk dat dat toch langzamer gaat door de niet al te beste R4-Oost (Kennedylaan) met vele stoplichten.

Ik vind het schandalig dat het in een andere plattelandsregio als Groningen wél allemaal goed geregeld is: er ligt een uitgestorven lege snelweg (versus een levensgevaarlijke weg bomvol stoplichten en vrachtverkeer Terneuzen-Gent) en door de hele provincie lopen treinsporen (versus een aftands, nauwelijks gebruikt goederenlijntje Terneuzen-Gent), terwijl dat in Zeeland allemaal weer niet kan. Er is hier ook niet het probleem van de zeearmen als excuus, kortom, het zoveelste gebied waarin Zeeuws-Vlaanderen wordt achtergesteld.

captain007
Forumbeheerder

Bericht door captain007 » vr 19 aug 2011, 12:02

^^ Aftands zou ik het niet noemen, aangezien daar nog in de afgelopen jaren spoorvernieuwingen hebben plaatsgevonden, zoals het vervangen van wissels en delen van de baan:
Afbeelding
DSC_0228 by jeroenvanlieshout, on Flickr

sirdanilot
2x2 autosnelweg

Bericht door sirdanilot » vr 19 aug 2011, 12:26

Mar het is en blijft moeilijk om daar daadwerkelijk een passagierstrein op te laten rijden, lijkt me, want er zijn best wel heel wat spoorwegovergangen en het spoor lijkt me te smal. Al moet ik eerlijk zeggen dat ik bar weinig van spoorwegen af weet in vergelijking met het gebruik dat ik ervan maak :oops:

Overigens zijn de spoorwegen hier zo rustig, dat ik er gerust een end langs durf te lopen. Ik weet niet meer waarom maar volgens mij heb ik dat wel eens gedaan (wellicht in de zoektocht naar bramen, als kind zijnde).

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Bericht door Seat Ibiza » vr 19 aug 2011, 12:53

sirdanilot schreef:... en het spoor lijkt me te smal.
Uh?? Die mag je eens uitleggen. Een spoor is toch altijd dezelfde breedte? (ok, smalspoorbanen bestaan ook, maar ik heb het nu over normaalspoor)

captain007
Forumbeheerder

Bericht door captain007 » vr 19 aug 2011, 13:16

^^ Waarschijnlijk doelt hij op Profiel van Vrije Ruimte (PVR).

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Bericht door Seat Ibiza » vr 19 aug 2011, 15:12

^^
Wellicht. Maar dan snap ik het nog niet: is een goederentrein dan smaller dan een passagierstrein? Lijkt mij erg vreemd.

captain007
Forumbeheerder

Bericht door captain007 » vr 19 aug 2011, 16:22

^^ Met een goederentrein heb je niet te maken met zaken als perronhoogte en treeplanken, dus daar zitten vaak de problematische verschillen in.

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Bericht door Seat Ibiza » vr 19 aug 2011, 17:27

^^
Ook dat begrijp ik. Alleen spreken we hier toch over een traject dat al jaren geen passagiersvervoer meer kent en waar waarschijnlijk alle perrons nieuw gebouwd zouden moeten worden?

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » vr 19 aug 2011, 18:40

maar ik denk dat dat toch langzamer gaat door de niet al te beste R4-Oost (Kennedylaan) met vele stoplichten.
Als dat je probleem is, dan kun je waarschijnlijk het geld beter stoppen in het opheffen van de verkeerslichten, zodat auto's en bussen beter door kunnen rijden dan in perrons en spoorwegovergangen ;)

Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem » vr 19 aug 2011, 20:09

Seat Ibiza schreef: is een goederentrein dan smaller dan een passagierstrein?
Dat maakt niet uit. Alle treinen, of het nu reizigers- of goederentreinen zijn, moeten binnen de PVR passen en zijn daarmee gebonden aan bepaalde maximale afmetingen. Kleiner is uiteraard geen probleem. Op veel andere baanvakken rijden al goederentreinen over baanvakken met reizigersvervoer (en dus perrons en dergelijke) en dat levert geen problemen op.
Afgelopen voorjaar is de lijn Zuidbroek-Veendam al geschikt gemaakt voor reizigersvervoer (naast goederenverkeer). Dat kan op zich in Zeeuws-Vlaanderen net zo goed, mits er de wil voor is bij de plaatselijke overheden. In Belgie schijnen ze al iets de willen met reizigersvervoer op de zijtak van Wondelgem naar Zelzate, dan zit je al aardig dicht bij de grens.
Onderweg zouden (als een dergelijk plan zou doorgaan) Sas van Gent en Sluiskil nog stations kunnen krijgen, naast Terneuzen.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » za 20 aug 2011, 0:21

sirdanilot schreef:Terneuzen zelf is ongeveer zo groot als Leer (dat hoge aantal inwoners is inclusief Zaamslag, Sas van Gent, Axel etc.). Leer ligt echter véél verder van Groningen af, dan dat Terneuzen van Gent ligt ! De vergelijking met Groningen-Leer bewijst dus dat een passagierstreinverbinding zeker rendabel kan zijn.
Hoho, de vergelijking kun je niet zo makkelijk maken. Groningen-Leer is meer een binnenlandse treinverbinding die eens in de twee uur een stukje wordt doorgetrokken. Met plaatsen als Hoogezand-Sappemeer en Winschoten is er ook nog het nodige reizigerspotentieel.
Ik vind het schandalig dat het in een andere plattelandsregio als Groningen wél allemaal goed geregeld is: er ligt een uitgestorven lege snelweg (versus een levensgevaarlijke weg bomvol stoplichten en vrachtverkeer Terneuzen-Gent) en door de hele provincie lopen treinsporen (versus een aftands, nauwelijks gebruikt goederenlijntje Terneuzen-Gent), terwijl dat in Zeeland allemaal weer niet kan. Er is hier ook niet het probleem van de zeearmen als excuus, kortom, het zoveelste gebied waarin Zeeuws-Vlaanderen wordt achtergesteld.
Die spoorlijnen in Groningen liggen er al van oudsher, en de A7 heeft natuurlijk ook een internationale functie, al is het daar inderdaad rustig. Zeeuws-Vlaanderen ligt in Nederland erg excentrisch, nog veel meer dan de provincie Groningen.
Willem schreef:Onderweg zouden (als een dergelijk plan zou doorgaan) Sas van Gent en Sluiskil nog stations kunnen krijgen, naast Terneuzen.
Dat lijkt me noodzaak, om het zo rendabel mogelijk te krijgen. Parallelle busverbindingen zullen dan wel sneuvelen, vermoed ik. In ieder geval zal er dan geen rechtstreekse bus meer naar Zelzate rijden vanuit Nederland.

sirdanilot
2x2 autosnelweg

Bericht door sirdanilot » za 20 aug 2011, 1:23

Sluiskil en Sas van Gent kunnen inderdaad gemakkelijk stations krijgen, maar het probleem is dat Terneuzen aan de andere kant van het kanaal ligt. Er loopt wel een spoor over de sluiskilbrug, maar een spoor over een beweegbare brug die zeer vaak open staat lijkt me een unicum in Nederland en niet erg vriendelijk voor de dienstregeling. Het ideale scenario dat je uit het treinstation kan stappen en in de binnenstad staat, is en blijft dus onmogelijk; een pendelbusje naar het centrum kan uiteraard wel.

Een volledig nieuwe spoorlijn aan de andere kant van het kanaal (langs Axel) is een ander idee. Dat is echter wel een stuk duurder. Er kunnen dan stations komen in het centrum van Terneuzen, het zuiden van Terneuzen, Axelsche Sassing (verbinding met Axel d.m.v. een pendelbusje) en Westdorpe (voor naar Sas van Gent te gaan met een pendelbusje, het station heet dan "Westdorpe-Sas van Gent").

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » za 20 aug 2011, 2:02

sirdanilot schreef:Sluiskil en Sas van Gent kunnen inderdaad gemakkelijk stations krijgen, maar het probleem is dat Terneuzen aan de andere kant van het kanaal ligt. Er loopt wel een spoor over de sluiskilbrug, maar een spoor over een beweegbare brug die zeer vaak open staat lijkt me een unicum in Nederland en niet erg vriendelijk voor de dienstregeling.
Unicum? Welnee. De brug bij Zwolle staat elk half uur open en die brug verwerkt 2 Intercity's en 2 stoptreinen per richting per uur, nog naast de goederentreinen. Het kan dus wel, maar dan moet de dienstregeling van de trein uiteraard leidend zijn voor de bediening van de brug. Bij een uurdienst Terneuzen-Gent zie ik dat probleem dus ook niet zo. In de spoorlijn Zwolle-Leeuwarden (2 treinen per richting per uur) zitten 5 (!) beweegbare bruggen, in de spoorlijn naar Emmen (2 treinen per richting per uur) zit bij Coevorden een beweegbare brug. Veel van die bruggen gaan geregeld open en dat is geen probleem. Ze zijn gesloten rond het tijdstip dat een trein passeert, zo simpel is het. Dan worden ze gewoon niet bediend.

Als ik zo de kaart bekijk is de route via de Sluiskilbrug voor Terneuzen eigenlijk ook veel interessanter. Op de plek waar vroeger een station stond (spoorlijn Terneuzen-Gent voor reizigersverkeer in 1939 gesloten, Terneuzen-Hulst-Mechelen in 1951 gesloten, stationsgebouw in 1981 gesloopt) kan dan een nieuw station worden gebouwd. Dan zit je op loopafstand van het centrum. Ruimte voor een busstation is er ook, al zou ik het busstation bij de tunnel ook behouden. De hele stationsomgeving kan dan worden opgeknapt en kan Terneuzen een impuls geven: je hebt een stuk gebied wat je kunt ontwikkelen.
Een volledig nieuwe spoorlijn aan de andere kant van het kanaal (langs Axel) is een ander idee. Dat is echter wel een stuk duurder.
Lijkt me niet realistisch. De huidige spoorlijn ligt er immers al, daar hoef je bijvoorbeeld ook geen grond voor aan te kopen...

Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem » za 20 aug 2011, 8:16

Coen Tunnel schreef: De brug bij Zwolle staat elk half uur open en die brug verwerkt 2 Intercity's en 2 stoptreinen per richting per uur, nog naast de goederentreinen.
Is inmiddels vervangen door een hogere, vaste brug.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » za 20 aug 2011, 9:21

De drukste beweegbare spoorbrug is de brug over de Singelgracht in Amsterdam (staande mastroute). Dat gaat ook prima :) (ok, overdag zal je de brug bijna nooit open zien gaan, maar goed)

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » za 20 aug 2011, 11:15

Willem schreef:
Coen Tunnel schreef: De brug bij Zwolle staat elk half uur open en die brug verwerkt 2 Intercity's en 2 stoptreinen per richting per uur, nog naast de goederentreinen.
Is inmiddels vervangen door een hogere, vaste brug.
Wordt de nieuwe brug nu door alle treinen gebruikt? Maar goed, het voorbeeld blijft hetzelfde, vorig jaar was die brug nog volledig in gebruik en reden er 4 treinen per richting per uur over de brug, nog afgezien van de spits-IC's en goederentreinen, en ging de brug elk half uur open.

Mark
Forumbeheerder

Bericht door Mark » za 20 aug 2011, 11:33

Coen Tunnel schreef:Wordt de nieuwe brug nu door alle treinen gebruikt?
Ja, de oude brug is al aardig gestript zag ik enkele weken terug.

sirdanilot
2x2 autosnelweg

Bericht door sirdanilot » za 20 aug 2011, 12:21

Unicum? Welnee. De brug bij Zwolle staat elk half uur open en die brug verwerkt 2 Intercity's en 2 stoptreinen per richting per uur, nog naast de goederentreinen. Het kan dus wel, maar dan moet de dienstregeling van de trein uiteraard leidend zijn voor de bediening van de brug.
Tsja, dat weet je dan natuurlijk niet als je opgroeit in een omgeving zonder treinen... Voor een uurdienst kan het wel, maar bedenk dat het kanaal zeer belangrijk is voor de scheepvaart, en één van de redenen voor de aanleg van de Sluiskiltunnel was dat de brug nog vaker open kan. De scheepvaart is nu al verschrikkelijk aan het zeuren om de bloktijden in de spits (een klein halfuurtje waarin de brug dicht blijft...)

Helaas heeft men ook bij de Sluiskiltunnel de kans gemist: er wordt geen spoorlijn in de tunnel aangelegd.

Het huidige spoor door Terneuzen loopt inderdaad gunstig, door enkel industriegebied. Er zijn wel gewoon heel, heel erg veel spoorwegovergangen. De overgang in de N61/N62 hoeft echter niet te worden gebruikt, aan de westkant van het kanaal, want het spoor kan aan de oostkant van het kanaal over de spoorbrug.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » za 20 aug 2011, 13:14

Een trein die eens per uur rijdt betekent dat de brug 55 van de 60 minuten per uur gewoon open kan blijven voor de scheepvaart. Dat sommige schippers geen geduld kunnen opbrengen is een ander verhaal, maar lijkt me niet een probleem van de spoorwegbeheerder.
De openingstijden staan gewoon vermeld op de website www.spoorbruggen.nl, beheerd door ProRail. Zie link voor een voorbeeld:
http://www.spoorbruggen.nl/RADAR/rdr_ap ... F8002BD671$$

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » za 20 aug 2011, 18:28

sirdanilot schreef:
Unicum? Welnee. De brug bij Zwolle staat elk half uur open en die brug verwerkt 2 Intercity's en 2 stoptreinen per richting per uur, nog naast de goederentreinen. Het kan dus wel, maar dan moet de dienstregeling van de trein uiteraard leidend zijn voor de bediening van de brug.
Tsja, dat weet je dan natuurlijk niet als je opgroeit in een omgeving zonder treinen... Voor een uurdienst kan het wel, maar bedenk dat het kanaal zeer belangrijk is voor de scheepvaart, en één van de redenen voor de aanleg van de Sluiskiltunnel was dat de brug nog vaker open kan. De scheepvaart is nu al verschrikkelijk aan het zeuren om de bloktijden in de spits (een klein halfuurtje waarin de brug dicht blijft...)
Als de tunnel er is, kan de brug onbeperkt open, als de spoorlijn over de brug voor een reizigersdienst gebruikt gaat worden gaat het om bloktijden van 2 x 5 minuten per uur, hooguit.
Het huidige spoor door Terneuzen loopt inderdaad gunstig, door enkel industriegebied. Er zijn wel gewoon heel, heel erg veel spoorwegovergangen.
Als er een uurdienst gaat komen, en meer zou ik ook niet verwachten, dan lijkt me dat niet een heel groot probleem.

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » za 20 aug 2011, 18:43

Er moet eerst maar eens een bevestiging komen dat er inderdaad sprake is van een enorme vervoersvraag, die de aanwezigheid van een treindienst rechtvaardigt. Omdat ik me daar helemaal niets bij voor kan stellen, denk ik niet dat het er ooit van komt dat er reizigerstreinen gaan rijden.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

sirdanilot
2x2 autosnelweg

Bericht door sirdanilot » zo 21 aug 2011, 0:03

Ds79m schreef:Er moet eerst maar eens een bevestiging komen dat er inderdaad sprake is van een enorme vervoersvraag, die de aanwezigheid van een treindienst rechtvaardigt. Omdat ik me daar helemaal niets bij voor kan stellen, denk ik niet dat het er ooit van komt dat er reizigerstreinen gaan rijden.
Dit is natuurlijk lariekoek. Kijk eens naar station Geerdijk (spoorlijn Mariënburg-Almelo), met slechts 55 in- en uitstappende passagiers per dag. Als er voor zo'n gat al een dienst is met twee treinen per uur, dan zal dat dus wel goed gaan komen in een stad van 30.000 inwoners, met een groot aantal studenten dat in Gent wil gaan studeren, een centrum voor de regio is en een bestemming voor veel Gentenaren die goedkoop willen winkelen of in Terneuzen werken (want ja, er werken hier veel Belgen, vooral in het onderwijs).

De huidige missing link is zó sterk, dat het reizigerspotentieel denk ik nauwelijks kan worden uitgerekend. Ik heb het destijds niet eens in mijn hoofd gehaald om in Gent te gaan studeren, simpelweg omdat er geen fatsoenlijke verbinding was, en ik ook geen zin had in het papierwerk voor een kamer te regelen in België (hetgeen binnen Nederland gemakkelijker is). Als er netjes een trein stopte in Terneuzen (liefst ook nog Terneuzen-Zuid, want het "centrum" van Terneuzen ligt eigenlijk in het noorden en niet in het midden), lag Gent veel meer voor de hand, want een leuke stad is het zeker.

Om trouwens nog maar te zwijgen over ouderen/dagjesmensen die ook door de week wel willen winkelen, bezoekers aan het ziekenhuis U.Z.G., Gentenaren die naar Goes/Vlissingen/Middelburg willen en daarvoor in de toekomst dus de trein naar Terneuzen pakken en van daar de bus, regionaal vervoer vanuit Terneuzen naar bedrijven in Sas van Gent en Sluiskkil, etcetera etcetera. Reizigers zát. Denk er ook om dat het OV een service is, en niet iets wat je puur uit winstbejag moet benaderen. Mensen moeten de vrijheid hebben om fatsoenlijk van A naar B te kunnen.

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » zo 21 aug 2011, 11:26

Beetje flauw om te gaan vergelijken met station Geerdijk :nothanks:

sirdanilot
2x2 autosnelweg

Bericht door sirdanilot » zo 21 aug 2011, 12:52

De vergelijking is misschien een beetje extreem, maar het duidt wel aan dat niet alle OV verbindingen zo druk moeten zijn als de intercity Amsterdam-Rotterdam, bij wijze van spreken.

Ik vind dat er in OV-land een tweedeling moet zijn: zeer veel gebruikt OV waaruit echt winst wordt gehaald (zoals metro's in grote steden, intercities tussen grote steden, etc.) op een commerciële manier, en OV dat een service is voor de gebruiker, zoals buurtbusjes, kleine stoptreinstationnetjes, etc. Een verbinding Tenreuzen-Gent valt vooral in de tweede categorie, maar ook weer niet in extreme mate.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » zo 21 aug 2011, 12:55

waldo79 schreef:Beetje flauw om te gaan vergelijken met station Geerdijk :nothanks:
Want Marienberg is een wereldstad wou je zeggen? :rofl2:

Tommy
autoweg

Bericht door Tommy » zo 21 aug 2011, 13:39

Ds79m schreef:Er moet eerst maar eens een bevestiging komen dat er inderdaad sprake is van een enorme vervoersvraag, die de aanwezigheid van een treindienst rechtvaardigt. Omdat ik me daar helemaal niets bij voor kan stellen, denk ik niet dat het er ooit van komt dat er reizigerstreinen gaan rijden.
De grote Gentse havenbedrijven hebben op dit moment hun eigen shuttle bussen naar de Gentse stations... Die passagiersverbinding zou deze bedrijfsinitiatieven moeten kunnen vervangen. OV is er niet alleen voor toeristen hé...
Dé grootste collectie aan foto's van Belgische gepersonaliseerde nummerplaten!
www.vanityplates.be