Afbeelding

Het E-routenummer-netwerk

Plaats om over de Europese snelwegen buiten Nederland, België, Duitsland en Frankrijk te discussiëren.
Discussions on motorways in Europe

Moderator: Moderatoren

Pino
4x3 autosnelweg

Re: Het E-routenummer netwerk

Bericht door Pino » di 27 mei 2008, 16:06

Van Amsterdam naar Rome zou ik zeggen. Absoluut een mooie route. Maar zijn begin in Amsterdam is mij vanuit de gridgedachte nog steeds een doorn in het oog.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » di 27 mei 2008, 17:28

^^ Oh ja, suf dat ik er Den Haag had neergezet. Ik dacht al wie gaat er nou een grote E-weg vanuit Rome naar Den Haag rijden, kan dat niet zo makkelijk naar Amsterdam? Maar gelukkig het is ook zo! :D
Inderdaad mooie route. Het slimste is als je naar Rome gaat, om over de BAB 61 naar Basel te gaan, dat is namelijk minder druk. Maar de BAB 3 met de ICE trein ernaast is mooi en leuk om te zien. :)
Daarnaast is het verstandig om bij Basel niet de BAB 5 -> A2 te volgen maar de: BAB 98 -> BAB 861 -> A3 -> A2. Dat is veel rustiger en een mooiere route, tenzij je de industrie wolken bij Basel zo mooi vind. :P
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » di 27 mei 2008, 17:39

Pino schreef:Van Amsterdam naar Rome zou ik zeggen. Absoluut een mooie route. Maar zijn begin in Amsterdam is mij vanuit de gridgedachte nog steeds een doorn in het oog.
Juist vanwege de gridgedachte: De E 35 en de E 25 mogen niet aan de verkeerde kant van elkaar lopen ;)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

marcel
2x2 autosnelweg

Bericht door marcel » di 27 mei 2008, 17:43

SnarfFlevoland schreef:Daarnaast is het verstandig om bij Basel niet de BAB 5 -> A2 te volgen maar de: BAB 98 -> BAB 861 -> A3 -> A2. Dat is veel rustiger en een mooiere route, tenzij je de industrie wolken bij Basel zo mooi vind. :P
In de praktijk maakt het (verrassend genoeg) nauwelijks uit, tenzij het heel druk is. Op de A861/A98 heb je stukken met 60/80 en het is 5 km om.
Zelfs vanuit Zurich (dan is het even ver), is het meestal ongeveer even snel.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » di 27 mei 2008, 17:45

^^ Ja dat klopt. Maar het kan bij Basel wel eens heel druk zijn, helaas... en de route langs de A861 is wat mooier, als je toch op vakantie gaat. :D
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » di 27 mei 2008, 18:22

Oh ja, suf dat ik er Den Haag had neergezet. Ik dacht al wie gaat er nou een grote E-weg vanuit Rome naar Den Haag rijden, kan dat niet zo makkelijk naar Amsterdam? Maar gelukkig het is ook zo! Inderdaad mooie route. Het slimste is als je naar Rome gaat, om over de BAB 61 naar Basel te gaan, dat is namelijk minder druk. Maar de BAB 3 met de ICE trein ernaast is mooi en leuk om te zien. Daarnaast is het verstandig om bij Basel niet de BAB 5 -> A2 te volgen maar de: BAB 98 -> BAB 861 -> A3 -> A2. Dat is veel rustiger en een mooiere route, tenzij je de industrie wolken bij Basel zo mooi vind.
In plaats daarvan hebben we een E25 van Hoek van Holland naar Sardinië. Ik dacht al "wie gaat er nou over een grote E-weg van Hoek van Holland naar Sardinië rijden, kan dat niet net zo makkelijk naar Amsterdam?". Schiet allemaal niet heel erg op.

Voor een E35 Amsterdam - Rome bestaat even weinig rechtvaardiging als voor een E35 Den Haag - Rome. Dat is precies wat ik bedoel als ik zeg dat de E35 mij vanuit de gridgedachte een doorn in het oog is. Evenals overigens de E05, de E15 en de E25. In het systeem van referentieroutes zorgt één niet netjes noord-zuid verlopende referentieroute voor een chaos in alle andere noord-zuid referentieroutes. Pas bij de E45 heb je weer een enigszins netjes noord-zuid verlopende referentieroute. Die loopt dan ook honderden kilometers ten oosten van de E35 bij Amsterdam, terwijl routes als de E25 en de E35 elkaar bij Oudenrijn aanraken. Gek systeem.

Routes als de A61 en de A98 bij Basel kunnen in druk verkeer handige alternatieven vormen voor de E35. Zelf vermijd ik de A61 op werkdagen bij voorkeur, omdat hij voor grote delen tweebaans is en het met al het vrachtverkeer op de rechterstrook erg irritant rijden is op de linkerbaan. De grotendeels driestrooks A3 rijdt dan prettiger, ondanks drukte. Maar goed, dat is min of meer persoonlijk. Hoe dan ook zou ik menen dat dit soort handige alternatieven buiten beschouwing moeten blijven bij de wegnummering. Het wegnummer moet de route volgen die je bij rustig verkeer zou nemen.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » di 27 mei 2008, 18:27

Vinny schreef:
Pino schreef:Van Amsterdam naar Rome zou ik zeggen. Absoluut een mooie route. Maar zijn begin in Amsterdam is mij vanuit de gridgedachte nog steeds een doorn in het oog.
Juist vanwege de gridgedachte: De E 35 en de E 25 mogen niet aan de verkeerde kant van elkaar lopen ;)
De gridgedachte houdt in dat de E35 niet westelijk van de E25 mag komen. Hoeveel meer naar het westen had je de E35 nog willen hebben dan? Met een eindpunt in Amsterdam ligt hij al veel te veel naar het westen toe. In zoverre is het vooral de E35 die begin van de E25 in haar logische beginpunt Amsterdam tegenhoudt.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » di 27 mei 2008, 21:21

Over rustige wegen gesproken, Pino. Neem de A45 (Saurlandroute) die heeft een heel stuk 3x3 rijbanen. Rijd fijn en schiet mooi op. En is ook nog eens eens een schitterende route. De mooiste route zelfs om naar het zuiden te gaan! :D Niet voor Zwitserland (helaas), maar wel voor Oostenrijk! :D

Maar inderdaad moet de E-nummer de hoofdroute volgen. ;) Toch vind ik persoonlijk de BAB 61 mooier als de BAB 3. Niet dat de BAB 61 zo spectaculair is als de BAB 45 (met die vele valleiviaducten en heuvels!), maar de Moseltalbrücke moet je toch wel eens echt overheen zijn geweest! ;) Leuk als je hoogtevrees hebt! :puh2:

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » di 27 mei 2008, 22:20

:offtopic: Je Duitslandervaringen mag je in het Duitsland topic met ons delen.

Deze discussie gaat over het E-routenetwerk.
@Pino: de E25 en E35 lopen zelfs nog een stuk samen in Zwitserland. Zou niet moeten kunnen 8-)

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » di 27 mei 2008, 22:38

Referentieroutes mogen nog net samenlopen, mogen alleen niet aan elkaars "verkeerde kant" komen (lager getal niet ten oosten dan wel ten noorden van het hogere getal, en omgekeerd). Strikt genomen is een E25 vanaf Amsterdam dus inderdaad mogelijk en houdt de E35 de E25 op dat punt niet tegen. Maar toch wordt deze regel over referentieroutes vaak als reden aangevoerd waarom de E25 in het huidige systeem niet naar Amsterdam kan.

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » di 27 mei 2008, 22:39

Oef...wat dogmatisch :)

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » wo 28 mei 2008, 10:02

Voor de mensen die van een spectaculaire route houden, prijs ik de E41 aan! :D
Van Dortmund, via Siegen, Würzburg, Stuttgart, Schaffhausen, Zürich en Schwyz naar Altdorf! Schitterende route, het proberen waard!

P.S. Bij Altdorf sluit de E41 aan op de E35.

marcel
2x2 autosnelweg

Bericht door marcel » wo 28 mei 2008, 13:50

SnarfFlevoland schreef:Voor de mensen die van een spectaculaire route houden, prijs ik de E41 aan! :D
Van Dortmund, via Siegen, Würzburg, Stuttgart, Schaffhausen, Zürich en Schwyz naar Altdorf! Schitterende route, het proberen waard!

P.S. Bij Altdorf sluit de E41 aan op de E35.
Mooi, maar wel 46 km om t.o.v. A5/A45 tussen Gambacher Kreuz en Dreieck Leonberg (en nog veel meer op de gehele route).
Voordeel is wel dat de stukken Gambacher Kreuz-Hanau en Würzburg-Heilbronn heel rustig zijn.

Was via de A45 tot Stuttgart gepland, en wordt op het Duitse forum soms aangehaald als voorbeeld hoe onlogisch de E-nummering in Duitsland is. De A3 zou ook twee E-nummers minder gehad hebben als de A45 afgemaakt was.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » wo 28 mei 2008, 14:58

De meest directe route van Dortmund naar Zürich loopt nu via de A45 en de A5. De route via Stuttgart zou alleen zin hebben gehad bij de ooit geplande doortrekking van de A45 door het Odenwald. Een vrij onmogelijk plan, als je het mij vraagt, en daarom terecht afgeblazen. Zoals hij nu is, heeft de E41 dus ook niet veel zin. Misschien had men beter in Würzburg kunnen laten beginnen en op die manier door laten lopen naar Altdorf.

Op zich wel apart dat de Duitsers voor een aantal van hun E-routes hebben gerekend op snelwegen die er uiteindelijk nooit zijn gekomen. Naast de E41 over de nooit voltooide A45 heb je ook nog de E42 dwars door de Hunsrück en Eifel op een plaats waar ooit de A60 was gedacht. In Frankrijk zie je omgekeerd dat men geen rekening lijkt te hebben gehouden met wegen die er in 1975 nog niet lagen. Le Havre - Bordeaux via Parijs (E05) doet tegenwoordig niemand meer dankzij de beschikbaarheid van een noord-zuidroute. In 1975 lag die er echter nog niet, dus was de route via Parijs nog best reëel. Ook een E15 van Calais naar Perpignan via Lyon is allang niet meer de meest praktische route, nu er een A75 ligt. Maar het Franse E-netwerk is duidelijk nog geënt op het alleen beschikbaar hebben van de Route du Soleil...

Het hogere aantal E-nummers van de Duitse A3 is niet zo heel gek, aangezien deze route nou eenmaal van noordwest naar zuidoost loopt. Niet echt lekker in te passen in een grid. Verleg je het begin van de E41 naar Würzburg, dan schiet je niet zo heel veel op; krijg je volgens mij zelfs een stuk A3 dat geen nummer heeft. Al zou je natuurlijk wel de E42 kunnen doortrekken tot aan Würzburg, waar de A3 onderdeel wordt van de E45. Vreemder is dat een recht noord-zuid lopende route als de A7 drie E-nummers heeft. Anderzijds laat die zich nog wel redelijk objectief verklaren: het afbuigen van de E45 richting München dekt het internationale verkeer naar de Brenner en verder. En dat laatste driecijferige stukje ten zuiden van Memmingen, ach ... dat is het landelijke uiteinde van de A7, heeft nog maar nauwelijks internationaal belang. Wat dat betreft niet zo heel gek dat de E43 op dat punt afbuigt naar de San Bernardinoroute toe. Al met al is er dan ook niet zo heel veel dat ik aan de Duitse E-nummering zou willen veranderen.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » wo 28 mei 2008, 15:58

SnarfFlevoland schreef:Maar inderdaad moet de E-nummer de hoofdroute volgen. ;) Toch vind ik persoonlijk de BAB 61 mooier als de BAB 3. Niet dat de BAB 61 zo spectaculair is als de BAB 45 (met die vele valleiviaducten en heuvels!), maar de Moseltalbrücke moet je toch wel eens echt overheen zijn geweest! ;) Leuk als je hoogtevrees hebt! :puh2:
Het landschap rond BAB 3 vind ik anders erg mooi. Ook de hellingen maken het een mooi stukje weg om te rijden. Daarnaast is de 2x2 BAB 61 op doordeweekse dagen een ramp met al die vrachtwagens. Op de 2x3 BAB 3 is het dan een stuk fijner.

De Moselatlbrücke bij Winningen is inderdaad mooi. Als je daar naar het Rastpunkt toegaat kun je een eindje in westelijke richting lopen. Je hebt dan een prachtig uitkijkpunt op de spectaculaire brug, waar je mooie foto's kunt maken. Ook bij de Kochertalbrücke in de A6 heb je een kleine parkeerplaats en kun je de brug goed bekijken.

Voor F1-liefhebbers is de Raststätte Am Hockenheimring natuurlijk leuk, evenals de Raststätte Avus aan de A115 (in het oude pitgebouw van het circuit).

Qua E-nummers is in Duitsland de E50 over de A6 ook opmerkelijk. Deze kruist de E31 (A61), buigt bij Viernheim af naar het zuiden en komt dan langs Hockenheim, waar de E31 (A6) eindigt. De route die de E50 (en ook de A6) maakt tussen twee dezelfde punten is enkele kilometers langer dan de route die de E31 (en A61) maakt. :!:

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » wo 04 jun 2008, 21:52

Laten we vooral de E0 niet vergeten ;)

Afbeelding
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

marcel
2x2 autosnelweg

Bericht door marcel » do 05 jun 2008, 3:29

en de E leeg:

Afbeelding

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » do 05 jun 2008, 6:32

De E leeg loopt samen met de A leeg

Afbeelding
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » do 05 jun 2008, 17:10

Coen Tunnel schreef:Daarnaast is de 2x2 BAB 61 op doordeweekse dagen een ramp met al die vrachtwagens.
Dat valt wel mee hoor, want in Rheinland Pfalz is er een inhaalverbod voor vrachtwagens. Auto's kunnen dus rustig over de linker rijstrook rijden. ;)

Sommige mensen zeggen op het forum dat de E41 om is. Dat klopt! Maar hij is wel veel rustiger dan de route over de A3, A61 en de A5.

marcel
2x2 autosnelweg

Bericht door marcel » vr 06 jun 2008, 4:46

SnarfFlevoland schreef: dat de E41 om is. Dat klopt! Maar hij is wel veel rustiger dan de route over de A3, A61 en de A5.
Behalve dan bij Stuttgart en Zurich, bovendien heb je bij Stuttgart nauwelijks een uitwijkmogelijkheid.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » vr 06 jun 2008, 9:15

SnarfFlevoland schreef:
Coen Tunnel schreef:Daarnaast is de 2x2 BAB 61 op doordeweekse dagen een ramp met al die vrachtwagens.
Dat valt wel mee hoor, want in Rheinland Pfalz is er een inhaalverbod voor vrachtwagens. Auto's kunnen dus rustig over de linker rijstrook rijden. ;)
De hele tijd links rijden is ook niet alles. Op de BAB 3 heb je dan nog altijd meer ruimte.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » vr 06 jun 2008, 13:40

^^ Ja dat klopt! ;) Als er geen file op de BAB 3 (E35) staat is die route inderdaad lekker fijn om te rijden. Alhoewel de BAB 3 soms wel erg file gevoelig is. :cry: Op de BAB 61 (E31) staat minder vaak file. :)

Maar als je het mij vraagt vind ik persoonlijk de BAB 3 drie keer niks, het is zo'n standaard route :x. De BAB 61 of de BAB 45 zijn leukere wegen. Voor de E35 geld dat hetzelfde. Die volgt ook alleen maar zo'n standaard route die iedereen bijna rijd.

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » vr 06 jun 2008, 13:48

Maar die BAB 3 is wel de kortste route tussen Oberhausen/Düsseldorf/Köln en Frankfurt/Würzburg/Nürnberg. Zeg maar een soort slagader tussen de belangrijkste economische gebieden. En er is verhoudingsgewijs weinig filevorming. De BAB45 is alleen maar interessant vanuit Münster en omgeving Dortmund.

De BAB61 wordt voornamelijk door vrachtwagens bevolkt en is grotendeels 2*2. En voor iemand die routes vaak rijdt is de saaiheid geen criterium. Bovendien vind ik de BAB3 net zo uitdagend rijden als de BAB 61. Die 3 is namelijk nogal bochtig en afwisselend ongelimiteerd en 120 km/h waardoor je continue heel alert moet zijn...

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » vr 06 jun 2008, 13:56

Weinig file op de BAB 3? Haha, kijk hier maar eens: http://www.verkehrsinformation.de/index ... region=%25
De BAB 3 heeft op dit moment 10 kilometer file (en er is geen eens een ongeluk gebeurd) en de BAB 61 heeft op dit moment niks. 8-)

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » vr 06 jun 2008, 14:02

Ik zeg niet dat de BAB3 filevrij is. Maar zet het eens in perspectief ten opzichte van een Nederlandse snelweg :)

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » vr 06 jun 2008, 14:15

waldo79 schreef:Maar die BAB 3 is wel de kortste route tussen Oberhausen/Düsseldorf/Köln en Frankfurt/Würzburg/Nürnberg. Zeg maar een soort slagader tussen de belangrijkste economische gebieden. En er is verhoudingsgewijs weinig filevorming. De BAB45 is alleen maar interessant vanuit Münster en omgeving Dortmund.
Vanuit het noordelijke Roergebied (Oberhausen, Essen, Recklinghausen) is de BAB 45 ook nog een alternatief.
Bovendien vind ik de BAB3 net zo uitdagend rijden als de BAB 61. Die 3 is namelijk nogal bochtig en afwisselend ongelimiteerd en 120 km/h waardoor je continue heel alert moet zijn...
De BAB 3 is een prachtige brede weg, met hellingen, dalingen, mooie bochten... De BAB 61 vind ik wat dat betreft maar saai. Landschappelijk gezien is de BAB 61 misschien ietsje mooier, maar dat genot wordt teniet gedaan door de grote drukte van vrachtwagens.
Maar als je het mij vraagt vind ik persoonlijk de BAB 3 drie keer niks, het is zo'n standaard route . De BAB 61 of de BAB 45 zijn leukere wegen.
De BAB 45 is inderdaad een mooie weg, zo door het Sauerland heen.
Voor de E35 geld dat hetzelfde. Die volgt ook alleen maar zo'n standaard route die iedereen bijna rijd.
Daarvoor zijn de Ex0 (west-oost) en Ex5-wegen (noord-zuid) ook. Dat zijn Europese hoofdroutes, de allerbelangrijkste wegen in het E-nummernetwerk.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » vr 06 jun 2008, 14:33

^^ Helemaal mee eens! :D Behalve dat ik de BAB 61 leuker vind dan de BAB 3! :lol: Maar goed andere mensen mogen daar anders over denken. En dat stel ik ook op prijs. Als iedereen eens dezelfde mening zou hebben, dan ging iedereen over de BAB 61. :P
waldo79 schreef:Ik zeg niet dat de BAB3 filevrij is. Maar zet het eens in perspectief ten opzichte van een Nederlandse snelweg :)
Ja, inderdaad! Gelukkig zeg... anders zou ik geen eens meer op vakantie gaan in het zuiden van Europa. Stond je zo lang in de file.... :P

Tommy
autoweg

Bericht door Tommy » ma 20 sep 2010, 16:36

Ik weet niet hoe up to date het schema'tje is, maar ik vind ze wel leuk!

http://users.teledisnet.be/web/pcr01929/routese.htm

8-)
Dé grootste collectie aan foto's van Belgische gepersonaliseerde nummerplaten!
www.vanityplates.be

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » ma 20 sep 2010, 16:47

Het mislukte grid in één plaatje ...

Wesso
2x3 autosnelweg

Bericht door Wesso » di 21 sep 2010, 12:21

Ik zie onbekende plaatsen: South Ampton, Eindehoven, Zarogoza...