Tolwegen in Frankrijk

Moderator: Moderatoren

RSK
Penningmeester

Re: Tolwegen in Frankrijk

Bericht door RSK » do 17 jul 2014, 10:44

Ach, het is altijd wel een komisch iets, wat jij nu noemt als die paar euro besparen. Mensen geven zomaar €1.000 euro uit voor een vakantie, en zijn dan vol inspanning dagen zoet om €20 te besparen met een tweedehands Zwitserland-vignet. Alle beetjes helpen, maar als je er over na gaat denken is het natuurlijk een beetje krom.

In Frankrijk hangt het een beetje af van je bestemming en tijdsdruk of de gratis route een alternatief is. Zo is het richting de noordelijke Alpen ook prima te doen om niet de A31, A39 en A40 te nemen, maar de A330 en N57 gevolgd door een stukje Zwitserland. Dat kost 20 minuten extra, maar scheelt op een retourtje al €20 euro aan tol als je het vignet meerekent, bij volgende reizen tikt het nog harder aan.

Wanneer je echter in één dag naar Zuid-Frankrijk wilt, dan zul je er niet aan ontkomen om de gratis routes te vermijden. Dan is het simpelweg noodzakelijk om met 130 zonder slingers en oponthoud richting de bestemming te gaan. Perpignan is dan bijvoorbeeld prima te doen op één dag.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Alfa
2x4 autosnelweg

Bericht door Alfa » ma 04 aug 2014, 0:37

^Tolwegen zijn vooral overbodige kosten. Een gemiddelde rit kost je al gauw 50 euro. Ik vind dat veel. Daarmee dat mensen tol vermijden waar kan.

Tip wat dat betreft: de Pont de Brotonne http://goo.gl/maps/7jifM is sinds enkele jaren volledig tolvrij. Een goed alternatief voor de Pont de Normandie of de doortocht door Rouen.

Afbeelding

Doorfrankrijk
zandpaadje

Tol betalen in Frankrijk

Bericht door Doorfrankrijk » do 02 apr 2015, 11:00

Hey iedereen!

Jullie zullen het vast ook wel eens mee hebben gemaakt: Na een stuk tolweg afrekenen en je dan rot schrikken als je het bedrag onder ogen ziet. De tarieven zijn echt torenhoog en worden alleen maar hoger, het is echt niet leuk meer.
Iemand enige idee wat er tegen te doen valt?
Bij voorbaat dank jongens!

Coen Tunnel
Voorzitter

Re: Tol betalen in Frankrijk

Bericht door Coen Tunnel » do 02 apr 2015, 11:17

Ik neem vaak een tolvrije route. Iets langer, maar je kunt flink besparen, en sommige tolvrije routes zijn niet veel langzamer. Tussen Poitiers en Bordeaux neem ik bijvoorbeeld normaliter de N10 in plaats van de A10.

Naar de Côte d'Azur rijd ik doorgaans via Zwitserland en Italië (dus via de Gotthardtunnel en Milaan), je hebt dan wel een Zwitsers vignet nodig en je betaalt tol in Italië, maar onder de streep is het goedkoper dan de Franse tol. Ook richting de Franse Alpen rij ik via Zwitserland en kom ik pas bij Genève Frankrijk binnen.

Vahalis
autoweg

Bericht door Vahalis » do 02 apr 2015, 11:24

Heb je specifieke routes in gedachten? Dan kunnen we namelijk aangeven of er bruikbare tolvrije alternatieven zijn.

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » do 02 apr 2015, 12:25

Doorfrankrijk schreef:Iemand enige idee wat er tegen te doen valt?
Frankrijk mijden?

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » do 02 apr 2015, 12:50

Ben je op zoek naar voordelige routes door Frankrijk of wil je een discussie voeren over het Franse tolbeleid?
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Km357
2x2 autosnelweg

Bericht door Km357 » do 02 apr 2015, 13:04

Doorfrankrijk schreef:Hey iedereen!

Jullie zullen het vast ook wel eens mee hebben gemaakt: Na een stuk tolweg afrekenen en je dan rot schrikken als je het bedrag onder ogen ziet. De tarieven zijn echt torenhoog en worden alleen maar hoger, het is echt niet leuk meer.
Iemand enige idee wat er tegen te doen valt?
Bij voorbaat dank jongens!
1) Je kan de oude nationale nemen die vaak maar een paar km van de autoroute verwijderd ligt...maar dan kan je misschien beginnen frustreren over dorpsverkeer, radars, vertragingen enz
2) Je kan ook kijken voor wat je betaalt...een goed wegdek en wegbeeld met gratis wc's bvb.
3) Op slechts weinig autoroutes zijn lange wegenwerken te vinden, een beeld dat je niet echt hebt in gratis landen zoals Benelux of Duitsland.

Ik wil maar zeggen, de alternatieven zijn duidelijk, je hoeft er maar enkel een beetje moeite voor willen doen...en vergeet niet dat Fransen geen tot bijna geen wegentax betalen, hun enige wegenkost is de OPTIE om de tolweg te nemen. Net zoals dat voor jou ook geen vereiste is.

Als je van de autoroute af gaat moet je wel beseffen dat je meer je tijd moet nemen, maar dat kan ook een doel op zich zijn ;)

Kaaiman
Secretaris

Bericht door Kaaiman » do 02 apr 2015, 13:37

Het ligt er ook heel erg aan wat je herkomst en bestemming is. Vanuit Nederland tolvrij naar Parijs is nog wel te doen (via de N2 Soissons - Parijs bijvoorbeeld), maar naar Lyon of Marseille maakt het toch een heel verschil in de aanwezigheid van vlotte tolvrije routes en daarmee de reistijd en het rijcomfort.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » do 02 apr 2015, 13:44

^^ Ook naar Lyon kom je over de N57 Nancy-Besançon en aansluitend de (ex-)N83 over behoorlijke wegen zonder tol in Lyon. Naar Marseille wordt het uiteraard bewerkelijker.

Voor noord-zuidverkeer zijn wegen als de N10 tussen Poitiers en Bordeaux, de A20 tussen Vierzon en Brive en de A75 tussen Clermont-Ferrand en Beziers (alleen tol voor het Viaduc de Millau) een uitkomst. Voor oost-west-verkeer heb je de N4 van Parijs naar Straatsburg, de N2 en N31 vormen samen een behoorlijke route van Parijs naar Reims en zuidelijker in Frankrijk heb je de RCEA die bijna geheel tolvrij is.

Km357
2x2 autosnelweg

Bericht door Km357 » do 02 apr 2015, 14:52

De RCEA zou ik nochtans niet snel aanraden om te gebruiken, zeker niet het stuk tussen Montluçon en Macon. Er is op zich geen enkel probleem om tolvrij te rijden in Frankrijk, maar je dient wel voor jezelf uit te maken hoe lang het allemaal mag duren.

Als je een vakantiegevoel hebt, het moment dat je je contactsleuteltje omdraait en je wegrijdt van huis dan kan je zowat alles proberen, wil je echt vliegensvlug in het zuiden staan, dan ben je beter af met de tol te betalen. Gewoon maar binnendoor gaan rijden om tol te besparen is op zich niet aan te raden. Als je een doel hebt op zich (langzaam aan, iets bekijken, meerdere dagen reis), laat je fantasie dan maar de vrije loop.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » do 02 apr 2015, 15:09

Inderdaad, mensen willen per se tol vermijden en verwachten dan ook bijna net zo snel in Zuid-Frankrijk te zijn. Dat is niet realistisch.

Ik zou zelf meer een hybride aanpak doen als je geld wilt besparen, namelijk de tolweg vermijden waar je goede alternatieven hebt, maar niet om een paar euro te besparen een uur langer binnendoor rijden. In sommige regio's zijn tolwegen nou eenmaal fors sneller dan de secundaire wegen.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » do 02 apr 2015, 15:15

^^ Zo doe ik het ook. Waar het me niet te veel tijd kost vermijd ik de tolweg, waar het wel duidelijk sneller is neem ik wel de tolweg. Of ik neem een iets andere route met grote stukken tolvrije snelweg/expressweg er in.

Kaaiman
Secretaris

Bericht door Kaaiman » do 02 apr 2015, 15:18

De kaarten van (Via)Michelin geven in Frankrijk tegenwoordig mooi duidelijk weer welke snelwegen tolwegen zijn en welke niet. Daarmee wordt het uitstippelen van een tolvrije route al een stuk eenvoudiger dan bijvoorbeeld met Google Maps. :)

Wegen met gele middenstreep zijn tolsnelwegen.
Wegen met grijze middenstreep zijn tolvrije snelwegen.
Wegen met witte middenstreep zijn expresswegen, dus ook tolvrij.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » do 02 apr 2015, 16:12

^^ Met Google Maps was het vroeger ook prima te doen. Tolwegen waren rood, tolvrije snelwegen en snelwegachtige wegen waren oranje.

Nu is alles oranje en wordt de kleur oranje ook gebruikt voor limited-access wegen die niet noodzakelijkerwijs snelwegkenmerken hebben...

Natuurlijk kun je bij Google Maps, net als bij ViaMichelin, wel aanvinken dat je tolwegen wilt vermijden. Dan berekent het systeem de snelste tolvrije route. Want ook met een blik op de kaart is niet bij elke niet-autosnelweg goed te zien of het een weg is die een beetje lekker doorrijdt, of niet.

In Frankrijk zelf kun je op de langere afstanden ook goed navigeren op de groene wegwijzers.

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » do 02 apr 2015, 18:11

Het onderwerp leeft wel voor de topicstarter. Binnen 10 minuten op 3 verschillende fora hetzelfde topic openen :lol:

http://forum.fok.nl/topic/2210322

http://www.motor-forum.nl/forum/list_me ... gen-1.html
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Km357
2x2 autosnelweg

Bericht door Km357 » do 02 apr 2015, 19:41

Grappig, nu ja op zich, péage is niet goedkoop maar dat heeft ook zijn redenen die voor een toerist die 1x per jaar door Frankrijk rijdt niet altijd even duidelijk zijn, tot daar aan toe.

Anderszijds zijn er voor mij maar een paar voorbeelden van gewoon te duur:

De A19 is per km veel duurder en nochtans is het een snelweg van niks naar nergens die enkel de N60 minder dodelijk moet maken, ik weet wel dat er op een mensenleven geen prijs mag plakken, maar soit, Cofiroute rekent hier wel zwaar door. Zelfde voor hun A85 eigenlijk.

waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 » do 02 apr 2015, 19:42

En ondertussen geen spoor meer hier :write:

Chris
Moderator

Bericht door Chris » do 02 apr 2015, 19:51

Je ziet dat recente snelwegen in vlak terrein juist de duurste zijn qua toltarieven. De A19, A65, A85, A88, A150, etc. Die zitten allemaal rond of boven de € 0,15 per kilometer, m.i. is dat te hoog voor een lange-afstandssnelweg.

Luxemburg - Spanje via Lyon is ongeveer € 70 aan tol. Ik vind dat wel vrij fors, op een retour is dat dus € 140. Aan de andere kant maak je dat soort trips maar één of twee keer per jaar en is het nog wel te behappen.

Fransen worden dan nog gecompenseerd omdat er geen wegenbelasting is, maar als buitenlander heb je dat voordeel niet. Het 'voordeel' dat je als Nederlander dan wel weer hebt is dat zo ongeveer overal in Europa de benzine goedkoper is dan in Nederland.

mhkamp
2x2 autosnelweg

Bericht door mhkamp » do 02 apr 2015, 21:19

Ik kwam laats op een site tegen, waar weet ik niet meer, maar daar was een kaartje waarop per traject of object de tarieven stonden. Afgezien dat deze niet helemaal meer klopt, kan je er een redelijke berekening mee maken over wat je ongeveer kwijt bent aan tol.

En ja, op vakantie gaan kost geld, tenzij je naar de lokale camping gaat met je tentje.

EDIT : hier mee samenvoegen?
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

Jeroen
2x2 autosnelweg

Bericht door Jeroen » do 02 apr 2015, 21:49

Chris schreef:Je ziet dat recente snelwegen in vlak terrein juist de duurste zijn qua toltarieven. De A19, A65, A85, A88, A150, etc. Die zitten allemaal rond of boven de € 0,15 per kilometer, m.i. is dat te hoog voor een lange-afstandssnelweg.

Luxemburg - Spanje via Lyon is ongeveer € 70 aan tol. Ik vind dat wel vrij fors, op een retour is dat dus € 140. Aan de andere kant maak je dat soort trips maar één of twee keer per jaar en is het nog wel te behappen.

Fransen worden dan nog gecompenseerd omdat er geen wegenbelasting is, maar als buitenlander heb je dat voordeel niet. Het 'voordeel' dat je als Nederlander dan wel weer hebt is dat zo ongeveer overal in Europa de benzine goedkoper is dan in Nederland.
Het valt ook moeilijk te vergelijken, omdat je als Nederlander ook wel de hoofdprijs betaald qua wegenbelasting. En de gemiddelde fransoos, die waarschijnlijk gemiddeld genomen veel meer op tolvrije wegen zal rijden dan de gemiddelde Nederlander, ziet dat ook terug in de wegkwaliteit. De tolvrije A2 rond Valenciennes (en veel andere wegen in die regio) ligt er bijvoorbeeld erg beroerd bij momenteel.

Eigenlijk is het ook best apart dat nog zulke grote delen in Frankrijk tolvrij zijn. Doordeweeks zie je toch juist dat rond de steden de wegen het drukst zijn en dat is nu net waar er geen tol betaald hoeft te worden. Nu snap ik goed dat het niet altijd praktisch/technisch mogelijk is péages direct rond de steden aan te leggen, maar ergens is het krom dat op die manier de drukke forenzenstromen lijken te worden ontzien, terwijl het langeafstandsverkeer zich scheel mag betalen.

paolie
expressweg

Bericht door paolie » do 02 apr 2015, 22:16

^^ Eigenlijk juist heel logisch. Rond grote steden is het enige alternatief voor snelwegen bijna altijd overvolle wegen door dicht bewoonde gebieden. Niet iets waar je op staat te wachten, zowel als bewoners als forens niet. De lange afstandsreiziger kent in Frankrijk echter prima gratis alternatieven.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » do 02 apr 2015, 23:00

Veel wegen in Frankrijk zijn gedecentraliseerd naar lagere overheden. Dat is ook een bezuinigingsoperatie geweest. De meeste departementen hebben wel de lasten voor hun inwoners moeten verhogen... :geenlach:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Km357
2x2 autosnelweg

Bericht door Km357 » vr 03 apr 2015, 8:05

paolie schreef:^^ Eigenlijk juist heel logisch. Rond grote steden is het enige alternatief voor snelwegen bijna altijd overvolle wegen door dicht bewoonde gebieden. Niet iets waar je op staat te wachten, zowel als bewoners als forens niet. De lange afstandsreiziger kent in Frankrijk echter prima gratis alternatieven.
Steden als Toulouse en Nantes klagen al jaren dat zij eigenlijk tot aan hun stadspoorten dienen te betalen. Algemeen gezien heb je wel gelijk natuurlijk.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » vr 03 apr 2015, 8:15

^^ Mja, in Tours en Nice moet bijna al het verkeer dat van de ene kant van de stad naar de andere kant wil, waar de snelweg vaak de beste keuze is, ook tol betalen.

Km357
2x2 autosnelweg

Bericht door Km357 » vr 03 apr 2015, 8:38

Coen Tunnel schreef:^^ Mja, in Tours en Nice moet bijna al het verkeer dat van de ene kant van de stad naar de andere kant wil, waar de snelweg vaak de beste keuze is, ook tol betalen.
Dat is maar 1 as.

Bij Toulouse:
A61/62/64/68, bij de stadspoorten op 4 assen, allen met tol

Bij Nantes
A11/83, richting Angers/Paris en naar het zuiden, alleen richting Bretagne is het gratis omwille van historische redenen dan nog.

Als je dat vergelijkt met pakweg Lyon of Marseille...

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 03 apr 2015, 9:52

In Lyon en met name Marseille moet je dan wel weer tol betalen om snel door de stad te reizen. Beide steden hebben toltunnels.

Lyon ontbreekt het dan weer aan een goede bypass voor noord-zuidverkeer. Van mij mag dat best een tolweg zijn. Of ze moeten de A46-N346 echt opwaarderen naar doorgaand 2x3. Maar een klein deel van de A46 heeft zes rijstroken.

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » vr 03 apr 2015, 11:05

Ds79m schreef:Het onderwerp leeft wel voor de topicstarter. Binnen 10 minuten op 3 verschillende fora hetzelfde topic openen :lol:
Nou dat valt wel mee, na 24 uur nog geen enkele reactie :hm:
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Doorfrankrijk
zandpaadje

Bericht door Doorfrankrijk » di 07 apr 2015, 14:45

Ik wilde het vooral over het Franse tolsysteem hebben, niet per se over een specifiek stuk weg. Het is ook trouwens niet zo dat ik er tegen ben, integendeel, ik geef toe dat het een uitstekend netwerk is, ik vind het dus ook niet erg om over de snelweg te rijden, liever dat dan over de N wegen en uren bezig zijn om ergens te komen, maar het is vooral zo dat het zo ontzettend duur is, helemaal sommige stuken rond Lyon zijn echt heel erg prijzig.
Het is op het moment zeker een hot item en ook in de Franse politiek wordt het onderwerp flink besproken en het gaat mij ook nogal aan dus probeerde ik het op diverse fora, niet met evenveel succes echter. Ik denk dat ik voor dit onderwerp toch hier wel aan het goede adres ben ;)
Ik ga nog wel even verder zoeken en ik hoop dat er nog meer nuttige reacties komen of dat er nog mogelijkheden zijn om minder tol te betalen, ik dacht laatst wel zo iets te horen, maar dat zoek ik nog wel uit. Ik ben voor nu in ieder geval benieuwd wat jullie te zeggen hebben.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » di 07 apr 2015, 15:05

^^ Het kan wel goedkoper zijn om onderweg een afrit te nemen en daar gelijk weer de snelweg op te rijden! De totaalprijs van twee (of drie, of vier) keer tol betalen kan lager zijn dan het hele traject in één keer af te rekenen. Natuurlijk kost het wel iets aan extra tijd, maar niet veel, en je kan soms toch wat euro's besparen. :)

http://www.autoroute-eco.fr/

Voorts hebben de A14 en A86 flexibele tarieven, afhankelijk van het tijdstip dat je er passeert. De A86 is ook goedkoper met een Télépéage-badge als je een deeltraject aflegt (zonder Télépéage betaal je altijd voor het langst mogelijke traject). De A1 heeft op zondagmiddag -en avond ook variabele tarieven: tussen 14:30 en 16:30 en tussen 20:30 en 23:30 is het 25% goedkoper, terwijl het tussen 16:30 en 20:30 25% duurder dan normaal is! Dit geldt overigens alleen voor reizen in de richting van Parijs en alleen voor verkeer dat de weg verlaat bij afrit 10, 9 of 8, of het grote tolstation van Chamant (bij Senlis) passeert. De korting (of toeslag) wordt alleen berekend over het deel van je traject dat over de A1 voert en geldt alleen voor klasse 1 en 2, en het tijdstip van betalen is leidend.

Voor wie op zondag over de A1 rijdt is het iets om rekening mee te houden, zo ben ik al een keer blij verrast toen ik om 20:31 de Péage de Chamant passeerde. :woop: