Tolwegen in Frankrijk
Moderator: Moderatoren
-
Chris
- Moderator
Re: Tolwegen in Frankrijk
De Franse regering heeft een deal bereikt met de concessionairs. De concessiehouders krijgen een verlenging van de concessie met gemiddeld 2 jaar, waarvoor ze € 3,2 miljard aan upgrades spenderen en de toltarieven niet omhoog gaan voor een jaar (of langer?)
-
RSK
- Penningmeester
De tarieven zijn in principe bevroren voor 2015, maar dit verschil wordt vanaf 2019 in vijf jaar ingehaald met extra verhogingen. De concessies zijn met een jaar of 2 à 3 verlengd, de meesten lopen door deze actie rond 2035 af. De deal draait grotendeels om 3,2 miljard euro aan onderhoud. Dit wordt door de staat gefinancierd. Als tegenprestatie storten de concessiehouders 1 miljard in het infrastructuurfonds.
Voor mensen die het Frans machtig zijn staat hier het een en ander te lezen.
Voor mensen die het Frans machtig zijn staat hier het een en ander te lezen.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.
-
Kaaiman
- Secretaris
Betekent dat dan dat alle huidige snelwegen na 2035 tolvrij worden? Of gaat er dan een nieuwe concessieperiode met tol in voor de bekostiging van renovatie en groot onderhoud?
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon
-
Pino
- 4x3 autosnelweg
-
Ds79m
- 2x3 autosnelweg
Ik denk dat de kans dat de tolwegen in 2035 tolvrij worden hooguit 0.000000000001% is.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen
-
Rogier
- 2x2 autosnelweg
En begrijpelijk. Tegen die tijd zal een deel van deze infrastructuur vervangende nieuwbouw noodzakelijk zijn. Financiering via tol is dan noodzakelijk.
-
Km357
- 2x2 autosnelweg
Wel, je weet waar je voor betaalt en er zijn genoeg alternatieven, maar je kaart zelf aan dat je die niet aantrekkelijk genoeg vindt. Ik weet niet direct wat je bedoelt met "rond Lyon", want rond Lyon is het allemaal gratis (die ene tunnel op de kleine rondweg daargelaten) tot je naar een andere stad wil rijden.Doorfrankrijk schreef:Ik wilde het vooral over het Franse tolsysteem hebben, niet per se over een specifiek stuk weg. Het is ook trouwens niet zo dat ik er tegen ben, integendeel, ik geef toe dat het een uitstekend netwerk is, ik vind het dus ook niet erg om over de snelweg te rijden, liever dat dan over de N wegen en uren bezig zijn om ergens te komen, maar het is vooral zo dat het zo ontzettend duur is, helemaal sommige stuken rond Lyon zijn echt heel erg prijzig.
Het is op het moment zeker een hot item en ook in de Franse politiek wordt het onderwerp flink besproken en het gaat mij ook nogal aan dus probeerde ik het op diverse fora, niet met evenveel succes echter. Ik denk dat ik voor dit onderwerp toch hier wel aan het goede adres ben
Ik ga nog wel even verder zoeken en ik hoop dat er nog meer nuttige reacties komen of dat er nog mogelijkheden zijn om minder tol te betalen, ik dacht laatst wel zo iets te horen, maar dat zoek ik nog wel uit. Ik ben voor nu in ieder geval benieuwd wat jullie te zeggen hebben.
Aangezien je zelf aangeeft dat je niet op de N of D wegen wil rijden zijn de alternatieven om minder tol te betalen nogal gering. Misschien rij je met een camper? Die zal duurder zijn dan een gewone auto, da's waar. Het goedkoopste middel om van de tolweg gebruik te maken is nog altijd de motor...
-
Bluemoon23
- stadsweg
Ik heb niet zo best opgelet op school bij Frans, dus hier is de Engelse versie van die linkCoen Tunnel schreef:Het kan wel goedkoper zijn om onderweg een afrit te nemen en daar gelijk weer de snelweg op te rijden! De totaalprijs van twee (of drie, of vier) keer tol betalen kan lager zijn dan het hele traject in één keer af te rekenen. Natuurlijk kost het wel iets aan extra tijd, maar niet veel, en je kan soms toch wat euro's besparen.
http://www.autoroute-eco.fr/
Schijnbaar hebben ze ook een app daar moet je geloof ik wel voor betalen, weet iemand of die ook in het engels is ?
Of weet iemand andere apps voor tol berekenen in Frankrijk ?
Graag wel offline apps, anders wordt het weer erg duur in dataverbruik.
-
Vinny
- 4x5 autosnelweg
Mensen die daar over gaan zitten nu nog op de basisschoolKaaiman schreef:Betekent dat dan dat alle huidige snelwegen na 2035 tolvrij worden? Of gaat er dan een nieuwe concessieperiode met tol in voor de bekostiging van renovatie en groot onderhoud?
Het is maar de vraag hoe de wereld er in 2030 uitziet. Dat is over 15 jaar. Dan kan de vlag er ineens heel anders bij hangen.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
Km357
- 2x2 autosnelweg
Er is een reden waarom Frankrijk de autoroutes sinds de jaren 60 in concessie heeft gegeven:Vinny schreef:Mensen die daar over gaan zitten nu nog op de basisschoolKaaiman schreef:Betekent dat dan dat alle huidige snelwegen na 2035 tolvrij worden? Of gaat er dan een nieuwe concessieperiode met tol in voor de bekostiging van renovatie en groot onderhoud?![]()
Het is maar de vraag hoe de wereld er in 2030 uitziet. Dat is over 15 jaar. Dan kan de vlag er ineens heel anders bij hangen.
De Franse staat is niet in staat om de nu in concessie gegeven autoroutes over te nemen en te onderhouden op een gelijkaardig niveau. Ook de declassificatie van veel RN's in 2005 heeft een duidelijk signaal gegeven dat de autoroutes nu de belangrijkste verbindingen zijn en dat de staat zich minder en minder wil bezighouden met zijn wegen en dat die eerder on departementaal of privebezit vallen.
Er is echt wel de clausule dat de Franse staat eigendom blijft van alle wegen maar enkel het onderhoud en exploitatie uitgeleend zijn aan de departement of concessiehouders. Kwestie van de wet niet helemaal onoverzichtelijk te houden. Dat Frankrijk ooit terug wegen van RD naar RN gaat brengen buiten plaatstelijke uitzonderingen, of autoroutes gaat "terugkopen" lijkt me quasi onmogelijk.
-
Coen Tunnel
- Voorzitter
Ik reed zaterdag over de A4 tussen Château-Thierry en Montreuil-aux-Lions (op het deel van Reims richting Parijs). Dat stuk moet toch wel één van de slechtste tolwegen van Frankrijk zijn. Hobbelig wegdek, soms zelfs wat gaten er in, veel gerepareerde stukken wegdek. Bepaald geen visitekaartje voor Sanef.
Er zijn veel tolvrije snelwegen en expresswegen die een stuk beter zijn dan dat deel van de A4. Voor een tolweg was het behoorlijk slecht. Zondag reed ik over dezelfde weg in de andere richting; ook daar was het deel tussen Montreuil-aux-Lions en Château-Thierry het slechtste deel, maar iets minder slecht dan het deel in westelijke richting.
Er zijn veel tolvrije snelwegen en expresswegen die een stuk beter zijn dan dat deel van de A4. Voor een tolweg was het behoorlijk slecht. Zondag reed ik over dezelfde weg in de andere richting; ook daar was het deel tussen Montreuil-aux-Lions en Château-Thierry het slechtste deel, maar iets minder slecht dan het deel in westelijke richting.
-
Coen Tunnel
- Voorzitter
Re: Het praathoekje #24
Zo, de Franse tolrekening voor april is ook weer binnen. Begin vorige maand naar Spanje geweest (Baskenland) en even op en neer door Frankrijk kost me ook bijna € 130. Wat is dat toch ook gruwelijk duur.
-
Chris
- Moderator
Ja dat is altijd wel jammer. De tolkosten zijn nogal fors op de lange afstand. Men zegt dan wel; in Frankrijk betaal je geen wegenbelasting, maar je hoeft maar 400 kilometer per maand op de tolweg te rijden om al evenveel geld kwijt te zijn als je wellicht anders aan wegenbelasting kwijt was geweest.
Aan de andere kant; je krijgt op zich ook wel waar voor je geld. Perfect wegdek, fatsoenlijke parkeerplaatsen en voorzieningen, werkzaamheden met weinig overlast en zeer weinig files behoudens ongevallen of vakantieuittochten. Dat kan je van bijvoorbeeld het Verenigd Koninkrijk of Duitsland niet zeggen.
Aan de andere kant; je krijgt op zich ook wel waar voor je geld. Perfect wegdek, fatsoenlijke parkeerplaatsen en voorzieningen, werkzaamheden met weinig overlast en zeer weinig files behoudens ongevallen of vakantieuittochten. Dat kan je van bijvoorbeeld het Verenigd Koninkrijk of Duitsland niet zeggen.
-
Vinny
- 4x5 autosnelweg
Het is ook veel beter onderhouden dan het tolvrije wegennet.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
Chris
- Moderator
De tolwegen zijn zeker de best onderhouden wegen van Frankrijk. Maar dat zegt niet dat tolvrije wegen meteen slecht zijn. Er zijn tal van voies expresses die van uitmuntende kwaliteit zijn, en ook secundaire wegen zijn niet per se slecht. Wel zie je bij secundaire departementale wegen dat het asfalt vaak oneven is door reparaties en goedkoop herasfalteren. Maar een kwaliteitsniveau van Nederland vind je bijna nergens in de wereld. Het is echt ongebruikelijk dat secundaire wegen er zo goed bij liggen als in Nederland.
Een groter onderhoudsverschil zie je bijvoorbeeld bij groenonderhoud / landscaping en de kwaliteit van de aires. Die zijn langs tolvrije wegen vaak een stuk minder, zeker als het een al wat oudere weg is.
Italië heeft ook een hoog onderhoudsniveau op tolwegen, maar ik heb de indruk dat het verschil tolweg/tolvrij in Italië wel wat groter is dan in Frankrijk.
Een groter onderhoudsverschil zie je bijvoorbeeld bij groenonderhoud / landscaping en de kwaliteit van de aires. Die zijn langs tolvrije wegen vaak een stuk minder, zeker als het een al wat oudere weg is.
Italië heeft ook een hoog onderhoudsniveau op tolwegen, maar ik heb de indruk dat het verschil tolweg/tolvrij in Italië wel wat groter is dan in Frankrijk.
-
harry
- Wegnummerfotograaf
Die indruk heb ik ook!Chris schreef:ik heb de indruk dat het verschil tolweg/tolvrij in Italië wel wat groter is dan in Frankrijk.
Nog een land met goeie wegen: Luxemburg. En ook in Scandinavië is de kwaliteit van de wegen in het algemeen hoog.
wegnummers.nl foto's van alle genummerde wegen (o.a. NBA), plaatsnaamborden en molens
--Harry.
--Harry.
-
SnarfFlevoland
- 2x2 autosnelweg
Voor mij is deze comfort die 130€ niet waard. Zo'n 20-30€ zou ik retour Spanje nog wel prima vinden, maar ruim boven de 100€ vind ik voor tolwegen die per kilometer heffen geldklopperij. Liever minder comfort en daarvoor aanzienlijk lagere kosten. Stel je voor je doet zo'n traject regelmatig... Je kunt weliswaar met een bepaald abonnement wat korting krijgen, maar er zijn (zover ik weet) geen jaarkaarten o.i.d. Dat loopt dan stevig in de papieren. In Oostenrijk kan je tenminste tegen een schappelijke prijs een jaarkaart voor een "Sondermautstrecke" krijgen.Chris schreef:Aan de andere kant; je krijgt op zich ook wel waar voor je geld. Perfect wegdek, fatsoenlijke parkeerplaatsen en voorzieningen, werkzaamheden met weinig overlast en zeer weinig files behoudens ongevallen of vakantieuittochten. Dat kan je van bijvoorbeeld het Verenigd Koninkrijk of Duitsland niet zeggen.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"
-
Jeroen
- 2x2 autosnelweg
Het kromme aan het systeem is m.i. ook dat juist forenzen die over de drukste, meest filegevoelige wegen in île de France en andere verstedelijkte gebieden in Frankrijk juist vrijwel buiten schot blijven.
-
Chris
- Moderator
€ 20 - 30 retour naar Spanje is niet realistisch, zelfs in derde wereldlanden liggen de tolkosten hoger dan dat, je praat over circa 1.300 kilometer aan tolkilometers in Coen Tunnel's geval. En waarschijnlijk heeft hij tussen Poitiers en Bordeaux de N10 genomen wat ook nog eens pakweg € 40 retour uitspaart.
Zo'n grote afstand reizen kost in een groot deel van de wereld veel geld. Google geeft bijvoorbeeld aan dat een enkele reis Lille - Hendaye per vliegtuig € 299 kost en de trein is volgens SNCF € 120-150. Dan valt de tol van € 65 enkele reis nog wel mee, helemaal als je met meerdere personen reist.
Zo'n grote afstand reizen kost in een groot deel van de wereld veel geld. Google geeft bijvoorbeeld aan dat een enkele reis Lille - Hendaye per vliegtuig € 299 kost en de trein is volgens SNCF € 120-150. Dan valt de tol van € 65 enkele reis nog wel mee, helemaal als je met meerdere personen reist.
-
SnarfFlevoland
- 2x2 autosnelweg
Niet realistisch? Voor 130€ kan je een jaar lang door Oostenrijk crossen en heb je nog geld over voor één "Sondermautstrecke"-jaarkaart. M'n punt is dat tolmaatschappijen die per kilometer afrekenen over de gehele wereld eigenlijk te duur zijn en in het bijzonder Frankrijk. Natuurlijk is betalen per kilometer eerlijker dan de verplichte koop van een jaarvignet in bijv. Zwitserland, maar reken de zaak maar eens om in kilometerheffing die maximaal hetzelfde mag opleveren als de totale inkomsten van de vignetten. Neem daarvoor een gemiddelde automobilist die bijv. (ik ken de precieze statistieken niet, daarom fictief voorbeeld) 10.000 snelwegkilometers per jaar rijdt. Deel die 40 CHF door 10.000 kilometer en je hebt je kilometerprijs van 0,004 rappen. Rij dan eens retour over de gehele Zwitserse A2. 288 x 0,004 = 1,152 x 2 = 2,30 CHF. Dát vind ik een veel eerlijkere belasting. Vooruit, het Zwitserse tolvignet is op jaarbasis erg goedkoop, maar doe diezelfde som eens voor de prijs van een Oostenrijks jaarvignet à 85,70€ en je bent voor 2x 288 km snelweg alsnog slechts 4,94€ kwijt.Chris schreef:€ 20 - 30 retour naar Spanje is niet realistisch, zelfs in derde wereldlanden liggen de tolkosten hoger dan dat, je praat over circa 1.300 kilometer aan tolkilometers in Coen Tunnel's geval.
Je vergeet hierbij dat bij autorijden veel meer dan alleen de tolkosten op je af komt. Als je werkelijk álle kosten voor een gemiddelde auto erbij haalt (brandstof, afschrijving, verzekering, belasting, slijtage etc.) ben ik benieuwd wat de prijs per kilometer inclusief die (in mijn ogen schandalige) 65€ tol wordt.Chris schreef:Google geeft bijvoorbeeld aan dat een enkele reis Lille - Hendaye per vliegtuig € 299 kost en de trein is volgens SNCF € 120-150. Dan valt de tol van € 65 enkele reis nog wel mee, helemaal als je met meerdere personen reist.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"
-
Chris
- Moderator
Je vergelijkt appels met peren.
De vignetten zijn pas ingevoerd toen het snelwegennet in die landen al grotendeels voltooid was. Als vignetgebruiker betaal je dus niet voor de aanleg daarvan, terwijl dat in Frankrijk of Italië wel het geval is. Je betaalt voor onderhoud en een beetje uitbreiding (we weten allemaal hoe waanzinnig traag dit gaat in Zwitserland en in mindere mate Oostenrijk).
Daarnaast dekken vignetten niet de werkelijke kosten van het wegennet. In Oostenrijk weten ze nog quitte te spelen doordat de LKW-maut 70% van de tolinkomsten vormt, maar in Zwitserland zijn de inkomsten van het vignet veel te laag om het wegennet van te bekostigen. En juist met name de eigen inwoners van de vignetlanden betalen naar rato extreem weinig voor het vignet (afgelegde kilometers vs kosten). Het is denk ik ook een reden waarom je in grote landen geen vignetten hebt.
Ik ben het wel met je eens dat Frankrijk aan de dure kant is, maar in de vignetlanden is de financiering van wegen in het verleden anders geweest. In Frankrijk kwam dat grotendeels direct neer bij de gebruiker, in Zwitserland en Oostenrijk bij de belastingbetaler.
De vignetten zijn pas ingevoerd toen het snelwegennet in die landen al grotendeels voltooid was. Als vignetgebruiker betaal je dus niet voor de aanleg daarvan, terwijl dat in Frankrijk of Italië wel het geval is. Je betaalt voor onderhoud en een beetje uitbreiding (we weten allemaal hoe waanzinnig traag dit gaat in Zwitserland en in mindere mate Oostenrijk).
Daarnaast dekken vignetten niet de werkelijke kosten van het wegennet. In Oostenrijk weten ze nog quitte te spelen doordat de LKW-maut 70% van de tolinkomsten vormt, maar in Zwitserland zijn de inkomsten van het vignet veel te laag om het wegennet van te bekostigen. En juist met name de eigen inwoners van de vignetlanden betalen naar rato extreem weinig voor het vignet (afgelegde kilometers vs kosten). Het is denk ik ook een reden waarom je in grote landen geen vignetten hebt.
Ik ben het wel met je eens dat Frankrijk aan de dure kant is, maar in de vignetlanden is de financiering van wegen in het verleden anders geweest. In Frankrijk kwam dat grotendeels direct neer bij de gebruiker, in Zwitserland en Oostenrijk bij de belastingbetaler.
-
Coen Tunnel
- Voorzitter
Klopt, de wegen zijn prima onderhouden, maar dan nog vind ik € 130 om op en neer te gaan naar Spanje erg veel geld.Vinny schreef:Het is ook veel beter onderhouden dan het tolvrije wegennet.
Klopt. Maar dat is wel frustrerend, want ik rij ook nog eens twee uur lang over een minder goed uitgebouwde weg met minder voorzieningen en nog steeds ben ik tegen de € 65 enkele reis kwijt. Ik vind de A10 tussen Poitiers en Bordeaux ook fijn rijden, maar die heb ik maar één keer genomen omdat de tijdswinst miniem is.Chris schreef:En waarschijnlijk heeft hij tussen Poitiers en Bordeaux de N10 genomen wat ook nog eens pakweg € 40 retour uitspaart.
En ondanks de hoge tol van € 65 per enkele reis mag je bij Parijs nog steeds in de file aansluiten, of stuit je 's nachts op enorm veel wegwerkzaamheden rond Parijs. Toen ik terugkwam was de A10 richting noorden afgesloten vanaf de N118, waren er werkzaamheden op de N118 richting noorden tussen de A86 en de D910, was de A86 richting noorden afgesloten bij Colombes, was de westelijke Périphérique ook afgesloten richting noorden, evenals de A3 richting noorden. Het heeft mij toen 's nachts ook enorm veel tijd gekost om Parijs te passeren. Kortom, je kunt een vermogen aan tol uitgeven, je hebt in Frankrijk nog altijd weer het gedonder om Parijs te passeren...
Spaanse tolwegen zijn wat dat betreft nog erger. In Spanje vermijd ik de meeste tolwegen, want die zijn per kilometer nog een stuk duurder dan in Frankrijk. Alleen de AP-8 door de bergen van Baskenland gebruik ik wel altijd, want het tolvrije alternatief (de N-634) is veel langzamer.SnarfFlevoland schreef:M'n punt is dat tolmaatschappijen die per kilometer afrekenen over de gehele wereld eigenlijk te duur zijn en in het bijzonder Frankrijk.
-
Jeroen
- 2x2 autosnelweg
Anderzijds zullen er al relatief weinig weinig mensen zijn die dat soort afstanden nog per auto doen. De gemiddelde wegenforummer is wat dat betreft ook niet echt representatief. Daar komt bij dat Nederlanders sowieso gemiddeld genomen al behoorlijk reislustig zijn.
-
Palance
- 4x5 autosnelweg
Je kan al een beetje vlucht naar Spanje boeken voor heel wat minder geld dan dat je voor de tol kwijt zou zijn.
"The problem with internet quotes is that you can't always depend on their accuracy" - Abraham Lincoln, 1864.
-
Snelwegfreak
- Hoofdmoderator
(bovendien is het gewoon praktischer met spullen mee en terug nemen)
Enne gojje mins blieft altied leave.
-
Rein
- 2x4 autosnelweg
Ik ben vorig jaar ook met de auto op en neer richting Tarragona geweest. Het kost iets meer tijd (en een overnachting), maar is met meerdere personen goedkoper en geeft veel meer flexibiliteit. Bovendien vind ik het ook een stuk prettiger reizen dan met het vliegtuig met al het gedoe (bij nacht en ontij op pad, overal wachten, opgepropt zitten in zo'n ding, irritante medepassagiers, beperktere bagagemogelijkheden, bijkomende kosten etc) van dien.
-
Palance
- 4x5 autosnelweg
Van die irritante medepassagiers heb je binnen Europa maar maximaal 3 uur last. Als je ruzie krijg in je gezelschap kunnen 2 dagen opgepropt in een auto ook lang duren 
"The problem with internet quotes is that you can't always depend on their accuracy" - Abraham Lincoln, 1864.
-
SnarfFlevoland
- 2x2 autosnelweg
Wat is daar precies verkeerd aan? Vrachtwagens en bussen belasten de wegen ook buitenproportioneel meer dan auto's. Geen reden om automobilisten dan maar hogere tolbedragen in rekening te stellen.Chris schreef:Daarnaast dekken vignetten niet de werkelijke kosten van het wegennet. In Oostenrijk weten ze nog quitte te spelen doordat de LKW-maut 70% van de tolinkomsten vormt,
Juist daarom ook van mij het alternatieve voorstel om per kilometer af te rekenen, zonder dat de kosten voor de gemiddelde weggebruiker daardoor verhoogd wordt, zodat plusminus er hetzelfde bedrag bij uitkomt. Uiteraard is Zwitserland eigenlijk te goedkoop als je het over het gehele jaar rekend, maar laat het vignet dan 100 CHF per jaar kosten en reken dat terug op een kilometerprijs... Altijd nog goed te doen.Chris schreef:En juist met name de eigen inwoners van de vignetlanden betalen naar rato extreem weinig voor het vignet (afgelegde kilometers vs kosten).
Maar goed, komen we dan met een andere variant, namelijk tolbetalen tot de investering eruit is? Worden in Frankrijk kostendekkende prijzen gevraagd of zit daar een (flinke) winstmarge voor de tolmaatschappijen in? Eenmalig retour door een land rijden voor 130€ vind ik hoe dan ook schandalig duur. En zoals al aangegeven heeft Andries daarbij nog wat euro's door een N-variant te rijden bespaard, anders was de rekening nog hoger geweest. Ik kan me met beste willen niet voorstellen dat die 130€ nodig zijn om de zaak überhaupt te kunnen bekostigen, of zijn de snelwegen zo dermate uitgestorven?!
Al met al ben ik een bekend voorstander van tolvrije wegen voor iedereen. Degelijke infrastructuur is in een westers land voor iedereen van belang en behoort tot de standaard. Tolheffingen vind ik daarin niet thuis horen.
Laatst gewijzigd door SnarfFlevoland op di 10 mei 2016, 22:01, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Coen Tunnel
- Voorzitter
Als je maar weinig tijd hebt en je niet voor een gunstige prijs een vlucht op gunstige tijden kan boeken wordt de auto al gauw een betere keuze. En naar de luchthavens van San Sebastian of Bilbao zijn nou eenmaal veel minder goedkope tickets dan naar bv. Malaga, Alicante, Barcelona of Palma. En dan moet ik op de luchthaven nog parkeren, en ter plekke ook nog een auto huren.Palance schreef:Je kan al een beetje vlucht naar Spanje boeken voor heel wat minder geld dan dat je voor de tol kwijt zou zijn.
Inderdaad, we kopen dan ook graag nog wat spullen in Spanje, dat is niet praktisch om mee te nemen in het vliegtuig.Snelwegfreak schreef:Klopt helemaal. Echter zijn er altijd gekken zoals ik die het veel leuker vinden om met de auto te gaan, ongeacht de kosten
![]()
(bovendien is het gewoon praktischer met spullen mee en terug nemen)
De A10 is niet heel druk, maar de A1 en A63 zijn toch vrij drukke tolwegen. Op de A1 haalt de concessionair per dag zeker 6 ton binnen. Op weekbasis is dat meer dan 4 miljoen, op jaarbasis zeker zo'n 200 miljoen. Voor één snelweg!SnarfFlevoland schreef:Maar goed, komen we dan met een andere variant, namelijk tolbetalen tot de investering eruit is? Worden in Frankrijk kostendekkende prijzen gevraagd of zit daar een (flinke) winstmarge voor de tolmaatschappijen in? Eenmalig retour door een land rijden voor 130€ vind ik hoe dan ook schandalig duur. En zoals al aangegeven heeft Andries daarbij nog wat euro's door een N-variant te rijden bespaard, anders was de rekening nog hoger geweest. Ik kan me met beste willen niet voorstellen dat die 130€ nodig zijn om de zaak überhaupt te kunnen bekostigen, of zijn de snelwegen zo dermate uitgestorven?!
-
Chris
- Moderator
Tja, ik zou ook liever tolvrije wegen zien. Maar daar is niet voor gekozen. In Frankrijk krijg je tenminste goede wegen voor het tolgeld, in de Verenigde Staten zie je dat de kwaliteit van tolwegen soms dramatisch is, met oude betonplaten en ander slecht wegdek.SnarfFlevoland schreef:Maar goed, komen we dan met een andere variant, namelijk tolbetalen tot de investering eruit is? Worden in Frankrijk kostendekkende prijzen gevraagd of zit daar een (flinke) winstmarge voor de tolmaatschappijen in? Eenmalig retour door een land rijden voor 130€ vind ik hoe dan ook schandalig duur. En zoals al aangegeven heeft Andries daarbij nog wat euro's door een N-variant te rijden bespaard, anders was de rekening nog hoger geweest. Ik kan me met beste willen niet voorstellen dat die 130€ nodig zijn om de zaak überhaupt te kunnen bekostigen, of zijn de snelwegen zo dermate uitgestorven?!
Al met al ben ik een bekend voorstander van tolvrije wegen voor iedereen. Degelijke infrastructuur is in een westers land voor iedereen van belang en behoort tot de standaard. Tolheffingen vind ik daarin niet thuis horen.
In Frankrijk wordt er op verschillende manieren gefinancierd. Ten eerste zijn de tolwegen geprivatiseerd. Dat heeft tot een hoger toltarief geleid. Er is toen een x bedrag voor de concessie neergeteld en die moet terugverdiend worden. Bovendien moeten private concessies ook de financieringskosten doorberekenen terwijl dat bij een overheidsproject weggemoffeld kan worden.
Daarnaast is er in Frankrijk ook sprake van enige kruissubsidie binnen het netwerk van de tolmaatschappijen. Enkele verlieslatende snelwegen worden gesubsidieerd met de rendabele tolwegen. Je ziet vaak ook dat de oudere (vaak meer rendabele) tolwegen een lager toltarief hebben dan de nieuwere tolwegen zoals de A65, A88 of A150.
En tevens komt het voor dat concessionairs in ruil tegen een langere concessie ook tolvrije projecten financieren. Een voorbeeld was de tweede buis van de tunnel van de A50 in Toulon. Die is tolvrij, maar gefinancierd door de tolmaatschappijen in ruil voor een verlenging van de concessie.
Een ander probleem is dat wegen ook geld kosten nadat de oorspronkelijke investering is terugverdiend. Daarom worden concessies vaak verlengd om het onderhoud en uitbreiding van te bekostigen. Bijvoorbeeld veel oudere tolwegen in Frankrijk zijn verbreed naar 2x3 rijstroken wat gefinancierd is met een verlenging van de concessie.