Tolwegen in Frankrijk

Moderator: Moderatoren

Chris
Moderator

Re: Het praathoekje #24

Bericht door Chris » di 10 mei 2016, 14:47

Palance schreef:Je kan al een beetje vlucht naar Spanje boeken voor heel wat minder geld dan dat je voor de tol kwijt zou zijn.
Dat klopt vooral voor een relatief klein aantal populaire bestemmingen. Het gemiddelde verkeer op de autoroute is echter veel diffuser en heeft lang niet altijd een bestemming naar een populair vakantiegebied. Zodra je geen bestemming hebt naar een populaire luchthaven lopen de kosten voor een vliegticket al snel op, zelfs met 1 persoon betaal je dan al snel meer dan wat je aan tol + brandstof kwijt zou zijn. Laat staan met meerdere personen. Daarnaast heb je met een vliegreis ook te maken met voor- en natransport en eventuele autohuur. En andere nadelen zoals Rein al aangeeft.

Vliegreizen zijn vooral interessant voor mensen die naar een resort gaan, of een fly+drive op afstanden die te ver worden gevonden om te rijden (Andalusië of eilanden). Maar veel mensen op de tolweg gaan op familiebezoek, zakentrip of op vakantie naar een camping. Dan is een autotrip vaak veel praktischer.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » di 10 mei 2016, 15:16

Chris schreef:Tja, ik zou ook liever tolvrije wegen zien. Maar daar is niet voor gekozen. In Frankrijk krijg je tenminste goede wegen voor het tolgeld, in de Verenigde Staten zie je dat de kwaliteit van tolwegen soms dramatisch is, met oude betonplaten en ander slecht wegdek.
Dichter bij huis is het in vignetland Tsjechië ook niet geweldig, de D1 en D2 zijn van slechte kwaliteit.

In Frankrijk zijn de tolwegen inderdaad over het algemeen goed. Alleen op de A4 tussen Reims en Parijs ben ik een stuk tegengekomen dat ik voor een Franse tolweg toch wel echt onder de maat vind.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » di 10 mei 2016, 15:24

Chris schreef:Tja, ik zou ook liever tolvrije wegen zien. Maar daar is niet voor gekozen.
Dat betekend echter nog niet dat dit onmogelijk ooit aangepast zou kunnen worden... Maar ik snap je punt wel. Politiek gezien wil men in Europa sowieso steeds meer tol, dus die ontwikkeling naar steeds meer tolvrije wegen is voorlopig nog utopisch.
Chris schreef:In Frankrijk krijg je tenminste goede wegen voor het tolgeld, in de Verenigde Staten zie je dat de kwaliteit van tolwegen soms dramatisch is, met oude betonplaten en ander slecht wegdek.
Tja, maar wat heb ik aan perfecte wegen als ze peperduur zijn? De meeste automobilisten willen die snelweg niet kopen, maar er slechts alleen een paar keer overheen rijden.
Chris schreef:Ten eerste zijn de tolwegen geprivatiseerd.
Precies dat bedoel ik. Dus heeft men een overduidelijk winstoogmerk, anders zit er niemand toch vrijwillig op te wachten een snelweg te beheren? Hier worden dus automobilisten voor de winst van tolmaatschappijen onnodig extra belast.
Chris schreef:Een ander probleem is dat wegen ook geld kosten nadat de oorspronkelijke investering is terugverdiend. Daarom worden concessies vaak verlengd om het onderhoud en uitbreiding van te bekostigen. Bijvoorbeeld veel oudere tolwegen in Frankrijk zijn verbreed naar 2x3 rijstroken wat gefinancierd is met een verlenging van de concessie.
Dat snap ik, maar het dunkt me dat zulke torenhoge tolbedragen nodig zijn voor het kostendekkende onderhoud alleen. Men wil hier kennelijk winst maken en dat kan m.i. absoluut niet door de beugel.
Chris schreef:Zodra je geen bestemming hebt naar een populaire luchthaven lopen de kosten voor een vliegticket al snel op, zelfs met 1 persoon betaal je dan al snel meer dan wat je aan tol + brandstof kwijt zou zijn.
De kosten voor het rijden met een auto zijn altijd hoger dan tol en brandstofkosten alleen. Belasting en verzekering moet je weliswaar sowieso als vast bedrag betalen, maar je schrijft je auto sneller af en moet sneller slijtageonderdelen vervangen. Op het moment dat je de kosten gaat delen met reisgenoten is de auto snel goedkoper, maar alleen kan je zeker net zo goed het OV nemen.
Coen Tunnel schreef:Dichter bij huis is het in vignetland Tsjechië ook niet geweldig, de D1 en D2 zijn van slechte kwaliteit.
Kan je gerust zeer slechte kwaliteit van maken. ;)
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 10 mei 2016, 15:35

SnarfFlevoland schreef:De kosten voor het rijden met een auto zijn altijd hoger dan tol en brandstofkosten alleen. Belasting en verzekering moet je weliswaar sowieso als vast bedrag betalen, maar je schrijft je auto sneller af en moet sneller slijtageonderdelen vervangen.
Dat klopt, maar mensen rekenen doorgaans alleen de 'out-of-pocket-cost' zoals brandstof en tol. Voor één keer per jaar een reis naar zuid-Frankrijk of Spanje zal bijna niemand de afschrijving / onderhoud gaan meewegen.

Ik denk trouwens dat een gemiddelde inwoner van bijvoorbeeld Lille ook maar sporadisch zulke lange afstanden zal rijden. Ik denk zelfs dat veel wegenforummers veel meer van het Franse snelwegennet hebben gezien dan de gemiddelde Fransman.

Rein
2x4 autosnelweg

Bericht door Rein » di 10 mei 2016, 15:51

SnarfFlevoland schreef:De kosten voor het rijden met een auto zijn altijd hoger dan tol en brandstofkosten alleen. Belasting en verzekering moet je weliswaar sowieso als vast bedrag betalen, maar je schrijft je auto sneller af en moet sneller slijtageonderdelen vervangen.
Als je een lease-auto rijdt heb je veelal alleen te maken met de tolkosten en mogelijk brandstofkosten. Op zich wegen de tolkosten dan relatief zwaar, maar over het geheel gezien is het, zeker met meerdere personen, natuurlijk stukken goedkoper om met de auto door Frankrijk te gaan dan per trein of vliegtuig.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » di 10 mei 2016, 15:57

^^
Dat klopt, maar hoeveel mensen rijden er concreet met een lease-auto rond? Misschien ligt het aan mij, maar ik ken persoonlijk niemand. Of de auto is in eigen bezit (met of zonder krediet) of men rijdt met een auto van de werkgever rond. Voor mensen die veel kilometers maken kan een lease-auto zeker interessant zijn, maar voor de meesten betwijfel ik dat.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

duikgek89
2x3 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » di 10 mei 2016, 16:53

Frans, ben je ook van plan om een IR te halen?

Rein
2x4 autosnelweg

Bericht door Rein » di 10 mei 2016, 16:56

SnarfFlevoland schreef:^^
Dat klopt, maar hoeveel mensen rijden er concreet met een lease-auto rond? Misschien ligt het aan mij, maar ik ken persoonlijk niemand.
Ik ken er heel veel.....

... en er zijn er ook best veel:
VNA schreef:Eind 2014 had de Nederlandse leasevloot een omvang van 720.000 lease-auto’s; daarvan waren 579.000 personenauto’s en 141.000 bestelauto’s.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 10 mei 2016, 17:08

Er zijn 8,1 miljoen personenauto's in Nederland. 93% van de auto's is dus geen leaseauto.

Rein
2x4 autosnelweg

Bericht door Rein » di 10 mei 2016, 17:42

Ja, maar berijders van lease-auto's rijden gemiddeld eventjes een stukje meer dan de gemiddelde automobilist lijkt me zo.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » di 10 mei 2016, 17:49

Als je echt goedkoop wil reizen moet je met een touringcaroperator. Je moet geen hekel hebben aan medepassagiers, bizar raar geplande tussenstops of vervelende grenscontroles. Maar voor minder dan geen geld naar de Costa lukt dan wel. Veel middelbare scholieren en studenten doen dat.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 10 mei 2016, 18:25

Rein schreef:Ja, maar berijders van lease-auto's rijden gemiddeld eventjes een stukje meer dan de gemiddelde automobilist lijkt me zo.
Ongetwijfeld, en lease-auto's maken ook een aanzienlijk deel uit van de nieuwe autoverkopen. Daardoor wordt er veel aandacht aan bijtelling in de automedia besteed, ondanks dat maar een klein deel van alle auto's een leaseauto is.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » di 10 mei 2016, 18:42

Vinny schreef:Als je echt goedkoop wil reizen moet je met een touringcaroperator. Je moet geen hekel hebben aan medepassagiers, bizar raar geplande tussenstops of vervelende grenscontroles. Maar voor minder dan geen geld naar de Costa lukt dan wel. Veel middelbare scholieren en studenten doen dat.
Klopt, dat is veruit de goedkoopste optie om van A naar B te komen. In Duitsland inmiddels niet alleen onder scholieren en studenten populair, maar ook onder ander publiek dat de trein of het vliegtuig te duur vindt. En in Winterberg is de 'winterbergbus' onder Nederlanders super populair, omdat je voor 20€ vanuit Nederland retour naar Winterberg kunt reizen.
Laatst gewijzigd door SnarfFlevoland op di 10 mei 2016, 22:00, 1 keer totaal gewijzigd.

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » di 10 mei 2016, 19:06

SnarfFlevoland schreef:Apropos vliegen... De eerste vijf vlieglessen zijn achter de rug. Het was in het begin zeker niet zo makkelijk als de eerste autorijlessen. Je wordt letterlijk voor de leeuwen gegooid als het erop aankomt echt zelf te vliegen. Ik had ook nog het grote 'geluk' dat we steeds met flinke turbulenties te maken hadden en een erg straffe wind dwars op de startbaan stond. Natuurlijk zit er een toffe leraar naast me met ruim 2000 vlieguren, maar als hij de zaak loslaat en zegt "doe maar zelf, ik laat alles los" dan wordt het je toch even anders als het vliegtuig ondertussen door turbulenties vliegt. Koude zweetdruppels liepen spontaan als water over m'n gehele lichaam. Volgens m'n vliegarts is het echter voor 2/3 van alle beginnende piloten geheel normaal om reisziek te worden, totdat je eraan gewend bent en beginnerstress hebt overwonnen. Gelukkig ben ik alleen tijdens de eerste twee lessen na ca. 20 min duizelig en misselijk geworden. Dat was ook heftig genoeg. Vanaf m'n derde les bleef de misselijkheid weg en begin nu ook wat meer ontspannen in de cockpit te zitten en kan nu eindelijk beseffen dat het super gaaf is.

Als wegenforummer moest ik natuurlijk direct perfect kunnen taxiën met een vliegtuig. Dat is - om m'n ego tenminste nog een beetje in ere te houden - ook wel gelukt, maar in het begin is het wel erg vreemd om alleen met je voeten te kunnen sturen. In het begin probeer je toch automatisch een stuur te zoeken of de stuurknuppel te bedienen, ook al weet je dat dat onzin is.
Ik heb juist dat als ik zelf vlieg, ik nergens last van heb. Hoe heftig het ook is. Taxiën vind ik nog altijd één van de moeilijkste dingen die er is. Ik houd mijn handen gewoon los, dan ga je geen stuur zoeken ook. Tenzij je heftige zijwind hebt natuurlijk, dan moet je tegensturen om niet om te klappen.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » di 10 mei 2016, 19:39

^^
Interessant! Hoe vaak en vanaf waar vlieg je als ik vragen mag? En wat voor type brevet heb je?

(verdere informatie in het praathoekje)
Laatst gewijzigd door SnarfFlevoland op di 10 mei 2016, 22:02, 1 keer totaal gewijzigd.

Chris
Moderator

Re: Tolwegen in Frankrijk

Bericht door Chris » di 10 mei 2016, 21:57

De discussie over de Franse tolwegen is afgesplitst, echter er ontstond een side-discussie over vliegbrevetten. Die kan in het praathoekje voortgezet worden: viewtopic.php?p=901549#p901549

Km357
2x2 autosnelweg

Bericht door Km357 » di 10 mei 2016, 22:20

De eeuwige discussie over péage in Frankrijk is heel simpel:

- Of je betaalt, en bent in het zuiden binnen de 10-12 uur met je eigen wagen.
- Je wil niet betalen? Geen probleem, je schiet wat trager op en je riskeert meer radars waardoor dat je eerder de staat geld geeft dan het onderhoud van de wegen. Reken op 2 dagen om op je bestemming te geraken.
- Je schiet nog trager op over kleinere RD's en doet er 3 dagen over om het zuiden te bereiken.
- Je pakt de trein of het vliegtuig.

En verder hoeft die discussie niet gevoerd te worden. Frankrijk is zeker niet het enigste land in Europa met tol en je kiest zelf of je die wil betalen of niet. Gaan leuteren dat er geen alternatief tolvrij netwerk bestaat zoals in Spanje gaat richting een andere discussie of al dat Europees geld voor een alternatief in Spanje op zich wel een wijze investering was.

Je kan ook nog gewoon stoppen met door Frankrijk te rijden, spaar je ook tol mee uit :dyn_hyp:
Laatst gewijzigd door Km357 op di 10 mei 2016, 23:11, 1 keer totaal gewijzigd.

Wesso
2x3 autosnelweg

Bericht door Wesso » di 10 mei 2016, 22:29

^^ Stoppen met rijden door Frankrijk? Jamais! :D

Ik krijg de laatste tijd steeds meer zin om de Routes Nationales op te zoeken. Heerlijk toeren door het golvende landschap. De autoroutes lijken me trouwens ook niet verkeerd, de rijstijl is daar een stuk minder gehaast dan in Nederland en Duitsland. Een beetje tol is niet erg. Zorgt voor afwisseling in de rit.

verfmeer95
expressweg

Bericht door verfmeer95 » di 10 mei 2016, 22:31

Km357 schreef: Je kan ook nog gewoon stoppen met door Frankrijk te rijden, spaar je ook tol mee uit :dyn_hyp:
Voor wie het leuk vindt 37 uur op een boot te zitten: Frankrijk vermijdend naar Madrid.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 10 mei 2016, 22:32

Het voordeel van de tolweg is dat je in één dag heel het land door kan rijden. Tolvrij is dat redelijkerwijs onmogelijk. Afgezien van de vakantieuittocht kan je ook uren de cruise control op 130 laten staan, er zijn bijna geen landen waar dat kan.

Mijn ouders waren met de camper naar Zuid-Frankrijk geweest. Ze vermeden de tol en zeiden dat ze 10 uur gedaan hadden over de 350 kilometer van Bourg-en-Bresse naar nabij Arles via de N7 en wat verkeerd rijden bij Vienne. Op de terugweg waren ze er wel klaar mee en hebben ze vanaf Mâcon maar de tolweg gepakt naar het noorden. Het rijdt stukken relaxter en je hoeft maar 1 km/h te snel te rijden bij een flitskast om je tolbesparing in één keer om zeep te helpen.
Wesso schreef:Ik krijg de laatste tijd steeds meer zin om de Routes Nationales op te zoeken. Heerlijk toeren door het golvende landschap. De autoroutes lijken me trouwens ook niet verkeerd, de rijstijl is daar een stuk minder gehaast dan in Nederland en Duitsland. Een beetje tol is niet erg. Zorgt voor afwisseling in de rit.
Route nationales zijn wel leuk, maar passen niet in een schema waarin je 1.000 - 1.200 kilometer in een dag wilt rijden. Ik heb het wel eens gedaan, maar de lol is er na een paar honderd kilometer wel vanaf.

De Franse autoroutes zijn wel een verademing ten opzichte van de drukte en het drukken op de Autobahn. Sommigen vinden het saai, maar in Frankrijk heb je ook nog wat uitzicht op het landschap rondom terwijl je in Duitsland alleen maar tegen een rij bomen aankijkt. Ik was ook altijd gek op Duitsland (ik heb bijna alle Autobahnen gereden), maar de laatste jaren neig ik toch meer naar Frankrijk voor road trips. Mooier landschap en niet meer die eindeloze Baustellen en vele files. Ja Parijs kan ook erg druk zijn, maar dat is over de lange afstand nog wel redelijk te vermijden, via routes verder buiten de regio om, of via de N104.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » di 10 mei 2016, 22:48

Chris schreef:De Franse autoroutes zijn wel een verademing ten opzichte van de drukte en het drukken op de Autobahn. Sommigen vinden het saai, maar in Frankrijk heb je ook nog wat uitzicht op het landschap rondom terwijl je in Duitsland alleen maar tegen een rij bomen aankijkt.
De Franse tolwegen rijden heerlijk, maar een weg als de A10 gaat wel door een heel saai deel van Frankrijk. Qua landschap kan dat mij niet zo bekoren. En op weg naar bv. Baskenland is die A10 toch wel een noodzakelijk kwaad; heerlijke snelweg om te rijden maar honderden kilometers langs erg saai qua uitzichten.

Andersom zijn er in Duitsland ook grote Autobahnen waarop je behoorlijk wat van de omgeving meekrijgt, zoals grote delen van de A3, A7 en A8.

Km357
2x2 autosnelweg

Bericht door Km357 » di 10 mei 2016, 22:52

^^ Niks houdt je tegen van 's nachts te rijden als je het landschap niet interesseert. Je kan ook langs Lyon rijden en dan de A89 nemen door het Centraal Massief naar Bordeaux, die route zal je best wel bekoren.

De A10 is saai, dat is een feit dat ik zelfs niet hoef toe te geven, het is gewoon zo, de N10 is ook zo.

jdb2
autoweg

Bericht door jdb2 » di 10 mei 2016, 22:54

Hoewel ik altijd het advies krijg niet via Parijs te rijden, zijn in mijn ervaring zijn de wegen rond Bordeaux en Lille qua drukte véél erger tijdens de vakantieuittocht. A75 heb ik een keer 's nachts gedaan, maar dat is in het donker een vermoeiende route.
Hoewel ikzelf de voorkeur geef aan autoreizen zou ik alleen of met 2 voor het vliegtuig+huurauto gaan. Bij meer personen in één auto kan je tolkosten delen, dan zijn die dure toltarieven wat makkelijker te slikken, en het extra brandstofverbruik door extra gewicht is verwaarloosbaar.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » di 10 mei 2016, 23:45

Km357 schreef:Je kan ook nog gewoon stoppen met door Frankrijk te rijden, spaar je ook tol mee uit
Als nu iedereen die tolwegen zou boycotten moet er wel verandering in komen. :twisted:

Ach, als ik eens in Frankrijk ben betaal ik ook gewoon braaf tol als ik snel van A naar B wil komen. Je hebt anders ook niet overal een serieus alternatief als je een beetje wilt opschieten. Desalniettemin blijf ik van mening dat er principieel in Europa wat tol betreft iets moet veranderen en zulke woekerprijzen gewoonweg verboden moeten worden. I know, klinkt nu nog utopisch, maar leg je nooit zomaar bij iets neer... Het begint bij m'n woonland waarbij ik me zelfs actief tegen tolinvoering sterk heb gemaakt.
Chris schreef:k was ook altijd gek op Duitsland (ik heb bijna alle Autobahnen gereden), maar de laatste jaren neig ik toch meer naar Frankrijk voor road trips. Mooier landschap en niet meer die eindeloze Baustellen en vele files.
Op snelwegen mag je die indruk weliswaar krijgen, maar principieel vind ik het Duitse landschap een stuk afwisselender dan het gemiddelde in Frankrijk. Maar goed, om dat te zien moet je op het OWN rijden. Verder zijn er ook zoals zo vaak gezegd genoeg Duitse snelwegen te vinden die niet zo saai zijn, maar toegegeven, in Frankrijk zie je meer op de snelwegen en rij je veel meer ontspannen. Dat is zondermeer een feit. Aangezien ik vaak in Zwitserland rondrij merk ik daar meteen het verschil al. Je kunt op snelwegen veel meer om je heen kijken. Ook in die hoeken van 't land waar geen of nauwelijks bergen zijn.

In Nederland kan je opzich ook vaak goed om je heen kijken, maar Nederland is zo vlak, dat snelwegen alsnog vrij snel saai zijn. Voor mijn doen tenminste dan, want ik maak buiten Duitsland meer kilometers in de Alpen dan in Nederland. ;)
Km357 schreef:Niks houdt je tegen van 's nachts te rijden als je het landschap niet interesseert.
Als je 's nachts rijdt kun je je op snelwegen die door een doodsaai landschap lopen altijd nog iets bij inbeelden. :) Wat dat betreft lijken saaie snelwegen 's nachts interessanter en spectaculaire snelwegen zijn 's nachts net zo leuk of saai als saaie snelwegen en/of rijden vanwege vele bochten (die overdag leuk zijn) super irritant.

Ik rij overigens op lange afstanden veel 's nachts. Het is in Duitsland een erg machtig wapen om files te voorkomen, zolang je niet net kort achter een ongeluk vast staat of een exceptioneel transport voor je hebt rijden die je niet mag inhalen. Trouwens helpt overdag je reis goed plannen ook erg veel. Als ik voor m'n werk verder weg moet kom ik alsnog vaak goed problematische punten voorbij. En op 2x3 snelwegen kan ik ook overdag vaak makkelijk een heel stuk 180 km/h rijden.
Coen Tunnel schreef:Andersom zijn er in Duitsland ook grote Autobahnen waarop je behoorlijk wat van de omgeving meekrijgt, zoals grote delen van de A3, A7 en A8.
Inderdaad, er zijn overal in Duitsland ook best leuke stukken snelweg te vinden. Verder hoef ik als automobilist ook niet altijd super landschap te hebben, als de weg zelf maar lekker rijdt. Zo vind ik de A5 voor hoge snelheden heel relaxed om te rijden en biedt bovendien ten noorden van Frankfurt ook nog een fraai landschap. Alleen tussen Kreuz Walldorf en Dreick Karlsruhe en tussen Offenburg en Freiburg im Breisgau rijdt het bijna altijd wat onrustig, vanwege de beperkte capaciteit, maar de rest vind ik heerlijk.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 11 mei 2016, 0:01

Het is ook een beetje persoonlijke smaak, maar er is niks in Duitsland dat het ook maar enigszins haalt qua landschappelijk schoon dan zuidoost-Frankrijk. En dan bedoel ik niet alleen de Côte d'Azur of de Franse Alpen, maar de hele zuidoostelijke helft van het land, waaronder ook de Drôme, Ardèche, Provence, Cévennes, tot aan de Auvergne aan toe hebben landschappen dat je in Duitsland gewoon niet tegenkomt.

Vrij grote delen van noord/noordwest/west-Frankrijk zijn landschappelijk wel wat minder interessant. Dan is de Eifel of Harz inderdaad mooier.

Het voordeel van de Franse tolwegen is dat de concessionairs ook een incentive hebben om snelwegen bij relatief lage intensiteiten al te verbreden naar 2x3 rijstroken vanwege de zomerdrukte. Bijvoorbeeld de A31 Langres - Dijon, de A10 in Les Landes, de A10 Orléans - Tours, de A11 naar Le Mans en het zuidelijkste deel van de A9 hebben al 2x3 rijstroken bij relatief lage gemiddelde intensiteiten. In Frankrijk heb je tussen de grote steden eigenlijk niet echt overbelaste stukken 2x2, waar je dat in Duitsland vaak wel hebt. Bijvoorbeeld de A45 door het Sauerland is al significant drukker dan de genoemde trajecten. Dat is ook de reden waarom je in Frankrijk zo lekker door kan rijden buiten de vakantiepieken om. En de geringe hoeveelheid werkzaamheden. Ik heb al een paar keer Frankrijk van noord naar zuid en vice versa in de zomerperiode gereden en maar 1 of 2 keer werkzaamheden met nagenoeg geen overlast tegen gekomen. In Duitsland heb je in de zomer 400+ Baustellen op de Autobahn.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » wo 11 mei 2016, 0:25

Chris schreef:Het is ook een beetje persoonlijke smaak, maar er is niks in Duitsland dat het ook maar enigszins haalt qua landschappelijk schoon dan zuidoost-Frankrijk. En dan bedoel ik niet alleen de Côte d'Azur of de Franse Alpen, maar de hele zuidoostelijke helft van het land, waaronder ook de Drôme, Ardèche, Provence, Cévennes, tot aan de Auvergne aan toe hebben landschappen dat je in Duitsland gewoon niet tegenkomt.
Juist de Franse Alpen vind ik flink overgewaardeerd. Geef mij dan maar Oostenrijk, Italië of Zwitserland. En zelfs de zuidrand van Bayern heeft bijzondere plekken. Daarmee wil ik niet zeggen dat ik de Franse Alpen lelijk vind, integendeel, er zijn heel veel mooie stukken, maar het wordt m.i. landschappelijk gezien te snel opgehemeld. Chamonix & Co. is allemaal erg mooi, maar kan m.i. niet op tegen het panorama in Lauterbrunnen, Grindelwald, Engelberg of Zermatt. Maar goed, smaken kunnen natuurlijk bij ieder mens verschillen. ;)

De Côte d'Azur heeft zeer zeker een speciale indruk en vind ik erg moeilijk met Duitsland te vergelijken. Het geeft een echt zuidelijke vakantiesfeer, hetgeen in Duitsland zo überhaupt niet bestaat. Logisch, want op de hoogte van de Côte d'Azur zit je onder Duitsland al dik in Italië. Typisch aan Duitsland zijn de vele middelgebergtes met kleine stadjes met vele vakwerkhuizen e.d. En elk middelgebergte is weer anders. Persoonlijk vind ik juist de Harz naar een X aantal bezoeken wat meer tegenvallen tenopzichte van andere middelgebergtes. Daarvoor bevalt me de Sächsische Schweiz en het Schwarzwald altijd erg goed. En hier in het Hochsauerland waardeer ik naast de afwisselende natuur - waarbij Winterberg m.i. flink wordt overgewaardeerd - de uiterst goed onderhoude dorpen die er gelikt en orderlijk uitzien. In Frankrijk (maar ook hier al in het naburige Märkische Kreis) ziet het er snel wat troeperiger uit.
Chris schreef:Bijvoorbeeld de A45 door het Sauerland is al significant drukker dan de genoemde trajecten.
Ik vind het dan ook doordeweeks een veel te drukke snelweg. Alleen in het weekend is de weg opzich wel een stuk rustiger dan andere transitroutes, maar daarvoor krijg je een hoop wegwerkzaamheden voor je kiezen. Vanuit m'n woonplaats rij ik richting het zuiden daarom meestal tot Marburg binnendoor.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » wo 11 mei 2016, 8:47

Km357 schreef:^^ Niks houdt je tegen van 's nachts te rijden als je het landschap niet interesseert. Je kan ook langs Lyon rijden en dan de A89 nemen door het Centraal Massief naar Bordeaux, die route zal je best wel bekoren.

De A10 is saai, dat is een feit dat ik zelfs niet hoef toe te geven, het is gewoon zo, de N10 is ook zo.
Gelukig rij ik er ook meestal in het donker, maar als het toevallig zo uitkomt ben ik er ook wel eens bij daglicht, en dan is het gewoon saai. Maar de omweg via Lyon is mij dan ook weer niet de moeite waard. :)

Ik heb overigens ook wel eens A10-A71-A20-N145-N147-D951-N141-N10 gereden van Parijs naar Bordeaux. Het bespaart nog wat meer tol uit en de A20 is een wat interessantere snelweg (en tolvrij).

paolie
expressweg

Bericht door paolie » wo 11 mei 2016, 8:55

Snarflevoland schreef:Juist de Franse Alpen vind ik flink overgewaardeerd. Geef mij dan maar Oostenrijk, Italië of Zwitserland. En zelfs de zuidrand van Bayern heeft bijzondere plekken. Daarmee wil ik niet zeggen dat ik de Franse Alpen lelijk vind, integendeel, er zijn heel veel mooie stukken, maar het wordt m.i. landschappelijk gezien te snel opgehemeld. Chamonix & Co. is allemaal erg mooi, maar kan m.i. niet op tegen het panorama in Lauterbrunnen, Grindelwald, Engelberg of Zermatt. Maar goed, smaken kunnen natuurlijk bij ieder mens verschillen. ;)

De Côte d'Azur heeft zeer zeker een speciale indruk en vind ik erg moeilijk met Duitsland te vergelijken. Het geeft een echt zuidelijke vakantiesfeer, hetgeen in Duitsland zo überhaupt niet bestaat. Logisch, want op de hoogte van de Côte d'Azur zit je onder Duitsland al dik in Italië. Typisch aan Duitsland zijn de vele middelgebergtes met kleine stadjes met vele vakwerkhuizen e.d. En elk middelgebergte is weer anders. Persoonlijk vind ik juist de Harz naar een X aantal bezoeken wat meer tegenvallen tenopzichte van andere middelgebergtes. Daarvoor bevalt me de Sächsische Schweiz en het Schwarzwald altijd erg goed. En hier in het Hochsauerland waardeer ik naast de afwisselende natuur - waarbij Winterberg m.i. flink wordt overgewaardeerd - de uiterst goed onderhoude dorpen die er gelikt en orderlijk uitzien. In Frankrijk (maar ook hier al in het naburige Märkische Kreis) ziet het er snel wat troeperiger uit.
Wat Frankrijk zo bijzonder maakt qua landschap ten opzichte van andere Europese landen zijn niet de Alpen (die zijn in met name Zwitserland en Italië soms inderdaad mooier), maar (naar mijn mening) met name de imposante rivierdalen, waarvan de Gorges du Verdon (niet voor niks de Europese Grand Canyon genoemd), Gorges du Tarn en Gorges de l'Ardèche de meest indrukwekkendste zijn.
Maar goed, je moet er dan wel een keer geweest zijn om echt te weten hoe mooi het er is.

Jeroen
2x2 autosnelweg

Bericht door Jeroen » wo 11 mei 2016, 9:28

Palance schreef:Je kan al een beetje vlucht naar Spanje boeken voor heel wat minder geld dan dat je voor de tol kwijt zou zijn.
Veel mensen zouden waarschijnlijk ook niet zo ver weg gaan zonder die goedkope, vlotte vliegverbindingen. In die zin is het in veel gevallen eerder een keuze van de bestemming dan van het vervoermiddel.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » wo 11 mei 2016, 10:26

^^ Voor vakanties die je wat langer van tevoren vastlegt is het vliegtuig ook ideaal. En alhoewel een roadtrip naar Zuid-Spanje een geweldige belevenis is, is het wel erg ver rijden. Een bestemming als Baskenland vind ik nog net goed te doen met de auto, maar bv. Andalusië is wel erg ver.

Wel ben je met de auto veel flexibeler, zeker als je (zoals ik) soms pas op een vrij laat moment beslist om wel te gaan, en goedkope vliegtickets geen optie zijn. De auto gebruiken betekent dat ik ook qua tijd flexibeler ben, soms scheelt het me ook een extra vrije dag opnemen. Voor de specifieke reizen die ik maak is de auto meestal de beste optie.
Km357 schreef:De eeuwige discussie over péage in Frankrijk is heel simpel:

- Of je betaalt, en bent in het zuiden binnen de 10-12 uur met je eigen wagen.
Dat klopt, en vaak kan het ook wel uit omdat ik anders een extra vrije dag moet nemen. Maar daarom kan ik de toltarieven nog wel hoog vinden. Bijna € 130 retour om naar Spanje te gaan, waarbij ik dan ook nog tussen Poitiers en Bordeaux de N10 neem, dat vind ik erg duur.
En verder hoeft die discussie niet gevoerd te worden. Frankrijk is zeker niet het enigste land in Europa met tol en je kiest zelf of je die wil betalen of niet. Gaan leuteren dat er geen alternatief tolvrij netwerk bestaat zoals in Spanje gaat richting een andere discussie of al dat Europees geld voor een alternatief in Spanje op zich wel een wijze investering was.
De meeste wegen in Spanje zijn dan ook geen tolwegen. Als je naar Sevilla over snelwegen rijdt kom je alleen in Baskenland (AP-8 en AP-1) en tussen Miranda en Burgos (AP-1) tolwegen tegen, het overgrote deel van de Spaanse snelwegen is tolvrij.
Je kan ook nog gewoon stoppen met door Frankrijk te rijden, spaar je ook tol mee uit :dyn_hyp:
Dat is naar Spanje niet echt een serieuze optie.