Tolwegen in Frankrijk

Moderator: Moderatoren

Pino
4x3 autosnelweg

Re: Franse tolwegen

Bericht door Pino » vr 20 jul 2012, 9:05

Willem schreef:Ook dat hangt weer van de context af: als je tussen Parijs en Bordeaux een nacht op een VZP zullen ze daar niet moeilijk over doen (immers een lange route en veel vakantieverkeer, al dan niet op doorreis). Als je zoiets op een korte tolweg als de A14 (in theorie; er zit daar geen VZP met hotel) doet heb je kans dat er moeilijker gedaan wordt.
Ja precies. Als je het hotel bij Beaune op de A6 als voorbeeld neemt, ligt het niet enorm voor de hand dat je van donderdagavond tot vrijdagochtend bezig bent met het traject Beaune Sud - Chalon Nord. Maar als je dusdanig lang doet over Gye - Lyon, zal het systeem vermoedelijk geen foutmelding geven. Ik vermoed dat het systeem juist in de nacht daarom wel wat marge laat. Wat dan meteen weer interessant zou zijn voor vrachtwagenchauffeurs en caravanrijders die verzorgingsplaatsen willen gebruiken voor een slaapje.

Als ik vervolgens kijk naar het laatste plan van Chris rondom de A29 zal de vraag vermoedelijk zijn hoe lang hij er precies over gaat doen. Hoe sneller de rit, hoe kleiner de kans dat het systeem een foutmelding geeft. En als geen foutmelding wordt gegeven, zal worden afgerekend op basis van de meest directe route, ook al heeft hij die niet genomen. Dat gaat er uiteraard wel vanuit dat in de route buitenom geen tolstation zit. Neem aan dat Chris zich daar zelf al van vergewist heeft...

Peter
2x4 autosnelweg

Bericht door Peter » vr 20 jul 2012, 10:11

Waarom zou een tolmaatschappij zich zorgen maken over die 0.1% die een rare route rijdt ? Ze lopen nauwelijks geld mis. Alleen als ze niet willen dat er op parkeerplaatsen (gratis) overnacht wordt lijkt een (strakke) tijdslimiet zinvol. Met een motel op de route geeft het alleen maar oponthoud en gezeur om moeilijk te doen.

Kan er op de Franse tolwegen op een andere wijze gefraudeerd worden zonder (krappe) tijdslimiet ? Dan moeten er bijna wel illegale (dienst) in en uitritten zijn zoals voor personeel bij motels.

PS Naar analogie kun je met de chipkaart tegenwoordig ook met NS "gratis" omrijden, zolang je maar niet in de richting van je vertrekplaats rijdt (illegale retour door niet uit en in te checken op bestemming), hoewel dat praktisch nooit gecontroleerd wordt. Er zit wel een maximum aantal reisuren van ik dacht 4 uur, maar daarboven hoef je slechts de borg van Euro 10 te betalen, maar denkbaar krijg je in uur 5 een boete als je dan nog in de trein zit (hoewel het best kan door vertragingen op een lang overstaptraject). Af en toe vergeten uit te checken op lange reizen is dus heel lonend. Op de tolweg kan je echter niet vergeten uit te checken.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » vr 20 jul 2012, 12:04

Pino schreef:Anyway, als ik naar de route van Chris kijk, is niet zozeer sprake van frauderisico, alswel van een route die dusdanig ongebruikelijk is dat er geen toltarief voor bestaat. Volgens mij kom je onderweg overigens geen tolstations tegen.
Er zal ongetwijfeld wel een toltarief voor bestaan. Tel de tarieven van alle deeltrajecten bij elkaar op en je hebt een tarief.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » vr 20 jul 2012, 12:42

Peter schreef:Waarom zou een tolmaatschappij zich zorgen maken over die 0.1% die een rare route rijdt ? Ze lopen nauwelijks geld mis. Alleen als ze niet willen dat er op parkeerplaatsen (gratis) overnacht wordt lijkt een (strakke) tijdslimiet zinvol. Met een motel op de route geeft het alleen maar oponthoud en gezeur om moeilijk te doen.
Ik vermoed niet dat het ze te doen is om wegennerds die een omweg maken. Eerder dat afwijkend gedrag een indicatie zou kunnen zijn van een vorm van fraude. Waar men natuurlijk wel tegen op wil treden.

hoevenpe
expressweg

Bericht door hoevenpe » vr 20 jul 2012, 12:48

Wellicht enigzins offtopic:

Klopt het dat je op de franse tolwegen en autoroutes nog steeds een bekeuring krijgt vanaf 138?
Of is dat inmiddels verlaagd...

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » vr 20 jul 2012, 19:24

Wat je ook kunt doen is een rondje rijden over de tolwegen en dan weer bij dezelfde afrit de snelweg verlaten, als waar je erop gekomen bent. Zou je dan echt niets hoeven te betalen?
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » vr 20 jul 2012, 21:30

zolang je maar niet in de richting van je vertrekplaats rijdt
Die richting is echter heel vaag gedefinieerd. Op je klompen kun je aanvoelen dat overstappen uit de IC Amsterdam-Utrecht op de stoptrein naar Utrecht Zuilen, Maarssen in principe weinig problemen zal geven, overstappen uit de IC Amsterdam Centraal - Amersfoort op de IC naar Schiphol zal wel vreemd opkijkende conducteurs tot gevolg hebben. Strikt genomen mag het niet, maar in principe kun je een route wel doen als de NS reisplanner die ook adviseert.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

marcel
2x2 autosnelweg

Bericht door marcel » za 21 jul 2012, 12:27

Ik denk dat die route van Chris niet zo'n probleem zal zijn. De directe route is zo'n 90 km en met zijn omweg is het 130. Je kunt gewoon zeggen dat je een tijdje op een parkeerplaats gestaan hebt als ze moeilijk doen.

De reden dat ze hier op letten zal zijn dat je anders het kaartje kunt ruilen met iemand die in de andere richting rijdt.
Stel Chris wil van Troyes naar Dijon en ik van Dijon naar Troyes. Dan ontmoeten we elkaar hier
http://maps.google.de/maps?hl=de&ll=48. ... 1&t=m&z=16
en ruilen, ik ga er één afrit eerder af bij Troyes en Chris slaat iets voor (of na) Dijon af, en beide betalen we 1 of 2 euro i.p.v. zeg 20 euro.

Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem » za 21 jul 2012, 13:39

Dan moet je wel net iemand vinden die op dezelfde tijd de rit in de andere richting wil rijden en bovendien onderweg nog op dezelfde tijd bij een VZP is.
Het kan wel, maar is een hoop moeite en gedoe voor relatief weinig winst.

marcel
2x2 autosnelweg

Bericht door marcel » za 21 jul 2012, 13:45

Ja, het lijkt mij nogal vergezocht, daarom vind ik het ook nogal kleinzielig dat ze daar echt op letten, ik wist dat trouwens niet.

Jeroen
2x2 autosnelweg

Bericht door Jeroen » za 21 jul 2012, 18:59

^^ Ik vind het hele idee van het 'verantwoorden' voor een bepaalde reisduur of route eigenlijk belachelijk. Hotelovernachting werd al eerder genoemd, autopech kan natuurlijk ook. Ik maak met de vrachtwagen ook regelmatig overnachtingen langs de autoroute. Nu heb ik telepass, dus voor fraude zullen ze dan soieso niet bang zijn, maar wat als bv. een Oost-Europese chauffeur zonder zo'n kastje ergens langs de autoroute een paar dagen moet wachten op een nieuwe vracht?

marcel
2x2 autosnelweg

Bericht door marcel » za 21 jul 2012, 20:39

Ik vraag mij ook af hoe het juridisch zit. Ik denk niet dat je verplicht bent de kortste route te nemen. Bovendien kun je je ook vergissen.
Kaartjes ruilen is natuurlijk wel illegaal.

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » zo 22 jul 2012, 0:49

Jeroen schreef:^^ Ik vind het hele idee van het 'verantwoorden' voor een bepaalde reisduur of route eigenlijk belachelijk. Hotelovernachting werd al eerder genoemd, autopech kan natuurlijk ook. Ik maak met de vrachtwagen ook regelmatig overnachtingen langs de autoroute. Nu heb ik telepass, dus voor fraude zullen ze dan soieso niet bang zijn, maar wat als bv. een Oost-Europese chauffeur zonder zo'n kastje ergens langs de autoroute een paar dagen moet wachten op een nieuwe vracht?
Een kaartje is sowieso maar 48 uur geldig.

Stef-99
zandpaadje

Bericht door Stef-99 » di 24 jul 2012, 23:06

Ds79m schreef:
Jeroen schreef:^^ Ik vind het hele idee van het 'verantwoorden' voor een bepaalde reisduur of route eigenlijk belachelijk. Hotelovernachting werd al eerder genoemd, autopech kan natuurlijk ook. Ik maak met de vrachtwagen ook regelmatig overnachtingen langs de autoroute. Nu heb ik telepass, dus voor fraude zullen ze dan soieso niet bang zijn, maar wat als bv. een Oost-Europese chauffeur zonder zo'n kastje ergens langs de autoroute een paar dagen moet wachten op een nieuwe vracht?
Een kaartje is sowieso maar 48 uur geldig.
Ja, die 48 uur klopt. :yes:
Zutphen, een prachtige (Hanze)stad !

Stef-99
zandpaadje

Bericht door Stef-99 » di 24 jul 2012, 23:08

Wij hebben op de A31, A6, en A7 gereden eergisteren op terugreis van vakantie: Toul-Lyon (A31+A6) is iets van 43,40 euro. :top:

Gr.. Stef-99. :vlag-nl:
Zutphen, een prachtige (Hanze)stad !

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » di 24 jul 2012, 23:50

Vinny schreef:Strikt genomen mag het niet, maar in principe kun je een route wel doen als de NS reisplanner die ook adviseert.
Zolang de NS-reisplanner een route adviseert is die route volgens de NS ook geldig.
Stef-99 schreef:Wij hebben op de A31, A6, en A7 gereden eergisteren op terugreis van vakantie: Toul-Lyon (A31+A6) is iets van 43,40 euro. :top:

Gr.. Stef-99. :vlag-nl:
Ik vind dat nogal fors. Als het even kan vermijd ik de Franse tolwegen dan ook en neem ik ze alleen als ik haast heb. Zeker daar waar goede tolvrije alternatieven zijn (Voies Expresse en tolvrije Autoroutes zoals de A20) zul je mij niet gauw op de tolweg zien. Soms ook wel; een paar weken geleden heb ik de A4 tussen Châlons-en-Champagne en Metz genomen, die was relatief goedkoop, iets van 11 euro voor 144 km.

waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 » wo 25 jul 2012, 11:25

De prijs waarmee stef komt zal met een aanhanger zijn. Maar voor een route als Lyon-Toul is een prima alternatief beschikbaar in de vorm van de ex-RN83 en RN57. Eventueel gecombineerd met de A39 en A40/A42 een tamelijk vlotte route.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » wo 25 jul 2012, 20:42

waldo79 schreef:De prijs waarmee stef komt zal met een aanhanger zijn.
Daar had ik niet bij stilgestaan, de meeste mensen rijden natuurlijk niet met een aanhanger. Met alleen een auto is het € 29,00, dat vind ik nog steeds vrij duur, zeker omdat de N57 en de N83 goede alternatieven zijn om (een groot deel van de) tol te besparen.

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » wo 25 jul 2012, 21:13

^^ Onbekend maakt onbemind waarschijnlijk. Gecombineerd met de grote vrees om onderweg de doorgaande snelweg te moeten verlaten. Datzelfde heb je met de hordes mensen die naar Frankrijk afreizen met een voedselvoorraad aan boord alsof in Frankrijk de hongerwinter net is losgebarsten, maar die ondertussen wel peperdure benzine langs de péage tanken, in plaats van even bij bijv.Dijon de weg te verlaten om te tanken bij de plaatselijke hypermarché.

waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 » do 26 jul 2012, 10:32

Ik bespaarde laatst ook 17 eurocent op een litertje diesel door niet in Straatsburg langs de A35 te tanken, maar bij een hypermarché vlakbij de Duitse grens de peut erin te gooien ;)

Chris
Moderator

Bericht door Chris » do 26 jul 2012, 19:28

Ik kwam vanmiddag door de péage de Eprunes, op het westelijk eind van de A5. Dat tolstation is echt gigantisch. Net zoals op deze onderstaande foto waren vandaag alle rechtse tolpoorten gesloten. Er reed nauwelijks verkeer.

Afbeelding

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » do 26 jul 2012, 19:31

^^ Van de A5 waren de verwachtingen een stuk hoger dan wat eruit gekomen is. De weg heeft ook nog over een heel stuk 2x3 rijstroken.

Km357
2x2 autosnelweg

Bericht door Km357 » do 26 jul 2012, 19:35

^^ Als je van Paris vertrekt naar het zuiden is het een omweg tegenover de klassieke A6.
Als je van Lille komt is de route Lille-Reims-Troyes-A5-A31 niet alleen een stuk duurder dan door Paris rijden, het is ook een stuk eentoniger.

Ik dacht dat de A5 altijd een eerder lokaal belang had, zeker nu de uitbreiding richting Mulhouse of lager Zwitserland echt wel in het eeuwig vriesvak lijkt te zitten.
Laatst gewijzigd door Coen Tunnel op do 26 jul 2012, 23:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Indien je op het voorgaande bericht reageert is quoten niet nodig. M.v.g., NL-moderator Coen Tunnel

captain007
Forumbeheerder

Bericht door captain007 » do 26 jul 2012, 19:47

Chris schreef:Ik kwam vanmiddag door de péage de Eprunes, op het westelijk eind van de A5. Dat tolstation is echt gigantisch. Net zoals op deze onderstaande foto waren vandaag alle rechtse tolpoorten gesloten. Er reed nauwelijks verkeer.
Zoiets zou je dan eerder nodig hebben op een A10 ten zuiden van Parijs. Daar is nu een tolstation wat aardig groot is, maar zeker in de drukkere vakantiemaanden wel te weinig capaciteit heeft.

marcel
2x2 autosnelweg

Bericht door marcel » do 26 jul 2012, 20:02

Toen ik er vorig jaar reed was er ook amper verkeer, juist op het 2x3 stuk. Ik was dan ook verbaasd dat dat zo ver doorliep.

https://picasaweb.google.com/1150350970 ... 869/FA5Pos

vynkce
2x4 autosnelweg

Bericht door vynkce » di 04 sep 2012, 10:47

Via onderstaande link (Franstalig) kan het activiteitenrapport 2011 worden ingekeken van het Franse tolwegennetwerk:
http://www.developpement-durable.gouv.f ... e_2011.pdf

Chris
Moderator

Re: Tolwegen in Frankrijk

Bericht door Chris » do 25 jul 2013, 19:17

De hoogte van de tol wordt weer bekritiseerd:

http://www.thelocal.fr/20130725/french- ... -too-steep

Met name het feit dat de tolprijs sneller stijgt dan de inflatie en dat de inkomsten in toenemende mate niet in de wegen worden geïnvesteerd. Grote wegenprojecten zijn steeds zeldzamer terwijl de tolkosten continu toenemen.

De Franse rekenkamer heeft er ook een rapport over geschreven;

http://www.ccomptes.fr/Actualites/A-la- ... autoroutes

Km357
2x2 autosnelweg

Bericht door Km357 » vr 26 jul 2013, 9:22

Mja, is péage duur? Ja, uiteraard. Zijn de autoroutes goed onderhouden en wordt er genoeg gedaan door de concessionaires om de veiligheid en het confort hoog te houden? Vind van wel...over het sanitair kan je immers discussieren dat de netheid daar eerder afhangt van de persoon voor je dan van de kuisploeg die om de zoveel uur passeert.

Desalnietemin, jarenlang was het stuk Paris-Lille voor een gewone auto 12,50, dat is een paar jaren geleden naar 15 getrokken zonder tussenstappen...waardoor het opeens duur leek. Moest SANEF nu ieder jaar een halve euro duurder geworden zijn had men dat zeker ook opgemerkt.

Ik denk dat niemand echt tevreden is met prijsstijgingen, ik zelf toch niet, en aangezien de loonkost toch omlaag aan het gaan is bij de concessionaires met meer en meer péages die automatisch werken lijkt het vreemd op het eerste gezicht, maar zolang ik niet voel dat de prijs/kwaliteit verhouding de verkeerde kant opgaat, kan ik niet zeggen dat het te duur is. Als ik hoor dat men voor 625 miljoen heeft geïnvesteerd in Vlaamse wegen om ze weer acceptabel te maken, en ik zie dan veel geld versluisen naar enkel wat geluidsschermen dan vind ik dat veel flagranter als verspilling en kost...ook al merken we dat hier niet zo snel aangezien dat in de verkeersbelasting verwerkt zit.

Je zou kunnen discussiëren dat de A75 een prima voorbeeld is van dat péage niet hoeft om een mooie weg aan te leggen...dat is toch althans het gevoel op wikisara, anderszijds zou de Pas d'Escalette aangelegd zijn op dezelfde manier door middel van een concessionaire? De weg had er sowieso ook sneller gekomen dan nu het geval was.
Het feit dat er geen nieuwe autoroutes bijkomen heeft ook wat te maken met Hollande zijn kabinet en dat fameuze rapport dat onlangs is uitgekomen, waardoor het geld dat nu via péage verzamelt wordt niet gebruikt wordt voor nieuwe wegen maar eerder om de investering af te betalen en de weg te onderhouden, maar dat zie je natuurlijk als gebruiker veel minder.

Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem » vr 26 jul 2013, 10:17

De tolwegen zijn goed aangelegd, met mooie VZP's en rijden lekker door, maar ze zijn inderdaad wel aan de prijzige kant.
Enkele weken geleden was ik voor vakantie naar Chamonix gereden en omdat ik eens iets anders wilde is de reis op de heenweg via Lille en Reims gegaan. Nu weet je dat dat de duurste route is, maar het ritje kostte ongeveer 75 euro aan tol. Dat zijn toch hele bedragen. Op vakantie moet je dat voor lief nemen (de reis kost uiteraard toch het een en ander), maar als je als Fransman regelmatig op de weg bent kunnen de kosten aardig oplopen.

Bovendien snijden ze zichzelf in de vingers, want door de hoge kosten blijft er veel verkeer op het gratis OWN rijden. En dat is nu net niet de bedoeling van een snelweg.

Km357
2x2 autosnelweg

Bericht door Km357 » vr 26 jul 2013, 10:52

Je kaart daar een ander belangrijk probleem aan, alternatieve snelwegroutes zijn vaak duurder dan de oude route waar men net verkeer van wil wegkrijgen.

De A89 heeft de concurrentie met de oude N89 bijvoorbeeld nog niet gewonnen, veel regionaal, en zelfs nationaal verkeer blijft op de route rijden. Nu is die sowieso al aan de kalme kant, maar de A89 is toch aangelegd om verkeer van de RN weg te krijgen en niet alleen voor de show.