Tolwegen in Frankrijk
Moderator: Moderatoren
-
- Moderator
Re: Tolwegen in Frankrijk
Ik wist niet dat die brug naar het Île de Ré bij La Rochelle zo duur was. € 16 voor personenauto's in het hoogseizoen. De rest van het jaar is het € 8. Je betaalt wel meteen voor beide richtingen.

-
- Voorzitter
Dat bord erboven suggereert dat het ook een soort belasting is voor de bescherming van Ré.
-
- expressweg
Ik zat nog eens naar de tolprijzen te kijken voor het Viadact de Millau en het viel mij op dat de prijzen tot bijna 2 euro goedkoper geworden zijn.
De uitzondering: Classe 2 (auto + caravan/aanhanger) -- Deze is wel duurder geworden t.o.v. 2019.
De uitzondering: Classe 2 (auto + caravan/aanhanger) -- Deze is wel duurder geworden t.o.v. 2019.
-
- Moderator

De Franse versie: https://www.leviaducdemillau.com/fr/cir ... moins-cher
-
- 4x3 autosnelweg
Kwam inderdaad nog een persbericht tegen dat er in 2020 met ruim een procent verhoogd zou worden. De tol op de brug wordt jaarlijks verhoogd met een vastgelegd inflatiecijfer. Dat is zo vastgelegd in de concessie.
-
- expressweg
Ik poets het bij.
Ik wist niet dat er zo slecht onderhoud gepleegd werd op dat soort pagina's. (Vond het ook gek om nog een linkje te zien naar de tarieven van 2018 in PDF)
Wel mooi discussievoer bij de tolgaarder (voor wie gierig is
)
Ik wist niet dat er zo slecht onderhoud gepleegd werd op dat soort pagina's. (Vond het ook gek om nog een linkje te zien naar de tarieven van 2018 in PDF)
Wel mooi discussievoer bij de tolgaarder (voor wie gierig is

-
- Voorzitter

-
- expressweg

-
- expressweg
Volgens de diverse concessiehouders mogen zij slechts 1x / jaar de tarieven verhogen (1 feb), na goedkeuring van het ministerie.
-
- expressweg
Ik zie dat sommige Autoroutes voorzien zijn van een nieuwere fotoserie voor Streetview.
Bij sommige betaalautomaten viel mij op dat er een NFC-lezer zit voor contactloos betalen, voorbeeld:
https://www.google.nl/maps/@49.1359054, ... 384!8i8192
(A4 , vlak voor het klaverblad met de N33/D633). Dat zou de suggestie wekken dat je daar ook met je pinpas kan betalen.
Heeft iemand dat al geprobeerd?
Bij sommige betaalautomaten viel mij op dat er een NFC-lezer zit voor contactloos betalen, voorbeeld:
(A4 , vlak voor het klaverblad met de N33/D633). Dat zou de suggestie wekken dat je daar ook met je pinpas kan betalen.
-
- stadsweg
In Frankrijk kan je al een aantal jaar (bij sommige tolmaatschappijen?) met kaarten die over maestro beschikken betalen.
Bij Vinci en SANEF heb ik dat al gedaan.
Vorig jaar waren ze die dingen aan het installeren en hing er een sticker op met 'bientôt en service'.
-
- stadsweg
Wel handig, zowel de pinpas als creditcard hebben een NFC chip, scheelt veel tijd als je die kan gebruiken. Al vraag ik me af hoe dat dan werkt icm de limiet op contactloze betalingen.Jeff schreef: ↑wo 07 jul 2021, 12:06 Ik zie dat sommige Autoroutes voorzien zijn van een nieuwere fotoserie voor Streetview.
Voor de lange ritten zou ik de pasjes wel mee hebben, ook om te kunnen tanken. Maar voor korte dagtripjes zie ik het zo gebeuren dat ik dan alleen de telefoon mee heb en ik de tol zou vergeten, dan is de NFC voor Google Pay een uitkomst.
(puur hypothetisch, heb een badge met automatische incasso, denk dus geen seconde na over de tol)
-
- stadsweg
Ik zal het over enkele weken weten te zeggen maar waarschijnlijk is de limiet hoger, de tolmaatschappijen hadden vroeger ook al een uitzondering om bij maestrokaarten betalingen te ontvangen zonder pincode.
Ik zie op streetview dat ze op sommige plaatsen infoborden (zelfde type als voor een nieuwigheid op een aire) hebben hangen Zoals hier op de A28 bij de péage voor de A10 ten noorden van Tours
Laatst gewijzigd door Mundial op wo 07 jul 2021, 16:35, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- expressweg
In Polen was het ideaal: Bankpas - even wachten - *beeeep - en door.
Heb al een paar jaar geen Frans tolhuisje meer gezien -- De Baltische Staten liggen niet in die hoek
Heb al een paar jaar geen Frans tolhuisje meer gezien -- De Baltische Staten liggen niet in die hoek

-
- 2x3 autosnelweg
Hoe zit het met de acceptatie van American Express cards op Franse tolwegen?
Ik herinner me nog dat ik daar een paar keer niet mee kon betalen. Dat lukte wel met mijn Mastercard, die ik sinds dit jaar overigens heb ingeruild voor een Visa card.
Ik herinner me nog dat ik daar een paar keer niet mee kon betalen. Dat lukte wel met mijn Mastercard, die ik sinds dit jaar overigens heb ingeruild voor een Visa card.
Donateur Vereniging Wegenforum
-
- 2x2 autosnelweg
Amex is ongezien in FR, vast wel specifieke winkels die het aanvaarden, maar de tolweg? Dat lijkt me eerlijk gezegd twijfelachtig.
-
- stadsweg
Ik heb eens gekeken en bij SANEF, Vinci en APRR staat het niet vermeld als betaalmiddel.
Bij APRR stond wel vermeld dat ze contactloos altijd aanvaarden, ook boven de limiet van €50 per betaling.
Bij APRR stond wel vermeld dat ze contactloos altijd aanvaarden, ook boven de limiet van €50 per betaling.
-
- 4x3 autosnelweg
Heb er in Italië veel tol mee betaald, in Frankrijk zeker ook wel - maar mij staat bij dat ik ook wel eens moest terugvallen op onze andere kaart.
-
- 2x3 autosnelweg
Nu ja, mocht mijn road trip doorgang vinden, dan probeer ik eerst mijn Amex. Als dat niet lukt pak ik mijn Visa card. 

-
- Moderator
Ik heb in Frankrijk bij winkels meermaals gezien dat ze credit cards accepteren, specifiek behalve American Express. Er zal wel iets qua tarieven zijn dat die kaart niet geaccepteerd wordt.
-
- stadsweg
Jaren terug, 2012, een auto naar Nice moeten brengen. Amex van de eigenaar mee voor de tol. Ben blij dat ik de Mastercard van mijn moeder als back-up mee had, zowel voor tol als tanken die kaart vaak (niet de meest zuinige auto, 4x getankt) moeten pakken. Maar intussen zijn we 9 jaar verder en heeft de techniek niet stilgestaan, wellicht kan het nu wel.
-
- 2x3 autosnelweg
Als je veel snelweg gaat rijden en vaker in Frankrijk komt, doe jezelf een lol en haal een transponder. De eerste aanschaf kost je €25 ofzo, daarna betaal je zo'n €2 per maand per land, maar alleen als je hem gebruikt.
Als je dat eenmaal hebt wil je niet anders meer.
Ik kwam voorheen zelden in Frankrijk en heb daarom voor de trip naar Portugal in 2019 aardig getwijfeld, maar besloten toch zo'n ding te halen en heb er nog geen moment spijt van gehad.
Sterker nog, begin dit jaar stoorde ik me in Polen aan het geklooi met tickets en creditcards...
-
- 4x3 autosnelweg
De tarieven voor de verkoper zijn hoger dan bij andere creditcards: hoge commissie en wellicht ook lang op je geld moeten wachten. Nu is dat in Italië ongetwijfeld niet anders, want Amex speelt wereldwijd hetzelfde spelletje, maar als Amex in Frankrijk sowieso maar weinig gebruikt wordt, stel je je klanten ook niet echt teleur door de kaart te weigeren.
In Nederland zag je een beetje het omgekeerde. Hier ging Jumbo ineens Amex accepteren...
-
- 2x3 autosnelweg
Dat klopt, met die tarieven. American Express vraagt een hoge commissie en dat is ook wel nodig. De voordelen ("perks") die ze een kaarthouder geven, zijn zeer uitgebreid. Afhankelijk van welke versie je hebt (groen, gold, platinum of de illustere "Centurion Card"), krijgt de houder een steeds uitgebreider verzekeringspakket, korting op bepaalde speciale events, luxe verwennerij zoals goedkope of zelfs gratis upgrades in hotels enzovoort. Kijk anders maar eens op www.americanexpress.com

Misschien dat in Frankrijk ook nog het "Franse sentiment" meespeelt. Waarmee ik bedoel te zeggen dat ze trots zijn Fransen te zijn en zich afkeren van Engelse, en dan vooral Amerikaanse, invloed. En toch heeft de grote gele M er heel wat vestigingen, geloof ik.
Ik ga overigens geen transponder aanschaffen voor die enkele keer dat ik in Frankrijk kom en daar een tolweg benut. Creditcard gaat ook. Maar waarschijnlijk dus geen Amex, dan maar de Visa card.

Jumbo accepteert inderdaad Amex, zelfs de Hema, maar grootgrutter AH dan weer niet.

-
- stadsweg
Pasgeleden was de transponder gratis. Misschien nog wel.
Maar gewoon je pinpas werkt ook prima bij de meeste tolpoorten. Zonder pin, dus even snel als CC.
Maar gewoon je pinpas werkt ook prima bij de meeste tolpoorten. Zonder pin, dus even snel als CC.
-
- expressweg
Je ging net te vroeg (door Polen heen)duikgek89 schreef: ↑wo 07 jul 2021, 22:07Als je veel snelweg gaat rijden en vaker in Frankrijk komt, doe jezelf een lol en haal een transponder. De eerste aanschaf kost je €25 ofzo, daarna betaal je zo'n €2 per maand per land, maar alleen als je hem gebruikt.
Als je dat eenmaal hebt wil je niet anders meer.
Ik kwam voorheen zelden in Frankrijk en heb daarom voor de trip naar Portugal in 2019 aardig getwijfeld, maar besloten toch zo'n ding te halen en heb er nog geen moment spijt van gehad.
Sterker nog, begin dit jaar stoorde ik me in Polen aan het geklooi met tickets en creditcards...

-
- 2x3 autosnelweg
-
- 2x4 autosnelweg
-
- autoweg
Re: Télépéage: Automatisch betalen tolwegen
Wellicht niet helemaal het goede topic.. maar ik las vandaag in een artikel over de verhoging van de Franse pensioenleeftijd (in het FD van 3 december) dat volgend jaar de toltarieven met 4,75% verhoogt wordt.
ja, misschien een rare combinatie qua info.. maar het werd echt benoemd, naast de verhoging van energieprijzen.
ja, misschien een rare combinatie qua info.. maar het werd echt benoemd, naast de verhoging van energieprijzen.
-
- 2x2 autosnelweg
Re: Télépéage: Automatisch betalen tolwegen
Als de inflatie 10% is en de verhoging van de tol slechts 5% betekent dat de tol 5% goedkoper wordt.
Media schrijft dat uiteraard nooit zo, want dat is niet zo'n easy win als zeggen dat de péage weer duurder wordt.
Media schrijft dat uiteraard nooit zo, want dat is niet zo'n easy win als zeggen dat de péage weer duurder wordt.