Alleen als de lonen meestijgen. Helaas is dat bij jullie wat vanzelfsprekender dan jullie noorderburen.Km357 schreef: zo 18 dec 2022, 20:04 Als de inflatie 10% is en de verhoging van de tol slechts 5% betekent dat de tol 5% goedkoper wordt.
Tolwegen in Frankrijk
Moderator: Moderatoren
-
Chrysa
- autoweg
Re: Télépéage: Automatisch betalen tolwegen
-
Chris
- Moderator
Re: Tolwegen in Frankrijk
Bij deze even verplaatst.
Maar tolwegen passen hun toltarieven elk jaar aan, doorgaans moet daar instemming van de regering mee gezocht worden. Altijd wel een vast moment voor de media om wat oproer te zaaien. Ik zie dit soort berichten deze tijd van het jaar veel langskomen in mijn rondje wegennieuws. Overal ter wereld komt dat voor.
Als het niet wordt aangepast op de inflatie krijg je op een gegeven moment een enorme uitholling van de koopkracht van de tolmaatschappij en dus een tekort aan geld voor onderhoud en uitbreiding. Daarvan zijn voorbeelden legio in de Verenigde Staten, waar jaarlijkse aanpassingen in het verleden vaak uit politieke redenen niet werden gedaan. Bijvoorbeeld tolwegen in Oklahoma waren altijd de goedkoopste van het land maar ze waren in dramatisch slechte staat.
-
Durashift
- expressweg
Re: Télépéage: Automatisch betalen tolwegen
Och, in dit geval was het gewoon een regel in een artikel dat over iets heel anders ging. Ik heb het even nagezocht en het is eigenlijk een vaststelling door de fractieleider van Nupes, die voorspelt "dat het sociale klimaat in januari een kookpunt bereikt" omdat de aankondiging van de pensioenleeftijd verhoging gepaard gaat met andere tegenvallers, zoals het toltarief maar elektriciteit dus 15% en de boodschappen 20%.. door inflatiestijging.Km357 schreef: zo 18 dec 2022, 20:04 (..)
Media schrijft dat uiteraard nooit zo, want dat is niet zo'n easy win als zeggen dat de péage weer duurder wordt.
-
Pino
- 4x3 autosnelweg
In Franse concessies zijn de jaarlijkse verhoging hoofdzakelijk gedreven door een bepaald consumenten-inflatiecijfer. Tol mag ieder jaar op 1 februari hoe dan ook omhoog met 70% van dat inflatiecijfer. De regering moet de voorstellen van de concessionairs nog valideren, maar ze kunnen geen nee zeggen tegen dit element. Er is ook buiten inflatie wel ruimte voor specifieke verhogingen, met name wanneer bijzondere werken worden verricht. Maar de gemiddelde verhoging van een 4.75% dit jaar lijkt hoofdzakelijk 70% inflatie.Chris schreef: zo 18 dec 2022, 20:15 Maar tolwegen passen hun toltarieven elk jaar aan, doorgaans moet daar instemming van de regering mee gezocht worden. Altijd wel een vast moment voor de media om wat oproer te zaaien. Ik zie dit soort berichten deze tijd van het jaar veel langskomen in mijn rondje wegennieuws. Overal ter wereld komt dat voor.
Hoewel het dus een hamerstuk is, wordt het jaarlijkse geklaag in de media nooit minder. Zie verder https://rmc.bfmtv.com/amp/actualites/ec ... 60287.html
Aardige twist: ik lees dat elektronische auto’s zijn vrijgesteld van de verhoging komend jaar. https://www.service-public.fr/particuli ... tes/A16201
-
Peter
- 2x4 autosnelweg
Lijkt mij lastig voor buitenlandse e-autos. Hoe herkent het poortje je ? En verschil mag er niet zijn met Franse auto's. Kenteken aanmelden ?
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...
-
Pino
- 4x3 autosnelweg
Kortom, iets om in de gaten te houden.
-
Coen Tunnel
- Voorzitter
-
Chris
- Moderator
Ik zat net door mijn Fulli account te neuzen. Bij alle ritten stond mijn kenteken bij. Maar dan is de vraag of dat met kentekenherkenning is vastgelegd, of omdat mijn kenteken aan het account gekoppeld is.
Er hangen wel zoveel camera's bij tolpoorten dat je zou denken dat overal wel kentekenherkenning is.
-
R-R-L
- stadsweg
Vroeg me vorige week nog af of er in Frankrijk een koppeling is tussen de tolbadge en kenteken. Heb afgelopen week wel het kenteken aangepast aan de auto waarmee we op pad waren, maar moest de kapotte badge wel voor een camera houden zodat ze de gegevens konden overnemen. Doet mij dus vermoeden dat er nog geen link is, maar het wellicht wel in de maak is.
-
Chris
- Moderator
-
Hajo
- 2x3 autosnelweg
Dat scheelt een slok op een borrel. Als je de goedkoopste optie kiest, heb je genoeg geld over voor een aangename lunch. 
Een volk dat zijn verdediging verwaarloost, zet zijn vrijheid op het spel
-
Pino
- 4x3 autosnelweg
En dan zit hier nog de vrij dure A65 in. Je zou het verschil in die zin eens moeten berekenen vanaf Bordeaux. Ik herhaal maar eens het punt dat afgelopen week elders ook maakte: tol heffen op je doorgaande wegennet is één ding, maar dit soort verschillen is niet uit te leggen.
De stukken enkelbaans weg compenseren het prijsverschil maar heel beperkt. Want hoeveel kilometers zaten er in B die niet-autosnelweg/expresweg is? Iets van 100 kilometer tussen Angoulème en de A20. Tussen A20 en A77 lijk je gereden over Chateauroux-Bourges-Cosne Cours. Dat zou iets van 140 zijn, waar je met een kortere doorsteek vanaf Vierzon op hetzelfde tolbedrag was uitgekomen. En dan is 35 euro verschil voor minder dan 200 kilometer, of misschien 2.5 uur rijden, echt enorm.
De stukken enkelbaans weg compenseren het prijsverschil maar heel beperkt. Want hoeveel kilometers zaten er in B die niet-autosnelweg/expresweg is? Iets van 100 kilometer tussen Angoulème en de A20. Tussen A20 en A77 lijk je gereden over Chateauroux-Bourges-Cosne Cours. Dat zou iets van 140 zijn, waar je met een kortere doorsteek vanaf Vierzon op hetzelfde tolbedrag was uitgekomen. En dan is 35 euro verschil voor minder dan 200 kilometer, of misschien 2.5 uur rijden, echt enorm.
-
Autostrada
- autoweg
Verschillen zijn er toch sowieso wel aan te merken op zulke lange noord-zuid routes?
Als je bijvoorbeeld bij Charleroi de grens over gaat naar de A304 en naar Barcelona onderweg bent, kun je grofweg 2 routes kiezen:
- De A6, A7, A9
- Via Troyes, naar de A19, A77, A71, A79, A75, A9
De eerste optie kost je 100 euro aan tol
De tweede optie 65 euro
En ik denk dat je amper tijd inboet op die 2e route, en je pakt nog de dure A19 voor een stukje mee ook. In mindere mate speelt dit als je van de (tolvrije delen) van de A20 gebruik maakt.
Als je bijvoorbeeld bij Charleroi de grens over gaat naar de A304 en naar Barcelona onderweg bent, kun je grofweg 2 routes kiezen:
- De A6, A7, A9
- Via Troyes, naar de A19, A77, A71, A79, A75, A9
De eerste optie kost je 100 euro aan tol
De tweede optie 65 euro
En ik denk dat je amper tijd inboet op die 2e route, en je pakt nog de dure A19 voor een stukje mee ook. In mindere mate speelt dit als je van de (tolvrije delen) van de A20 gebruik maakt.
-
Pino
- 4x3 autosnelweg
Maar goed, ik vind dat deel van het concessiesysteem dus moeilijk uit te leggen. Ik snap de historische context waarin gebieden als het lege centrum, maar bijvoorbeeld ook Bretagne, hun gratis snelwegen hebben gekregen, maar in de portemonnee van de burger is de bijdrage aan het wegennet nou niet heel makkelijk uit te leggen.
-
Ds79m
- 2x3 autosnelweg
Om het in perspectief te plaatsen: Als het Kabinet Rutte IV niet was gevallen, waren we nu nog op weg geweest naar een kilometerheffing die op elke locatie geldt. Met een tarief van een dubbeltje per kilometer, zouden die Franse ritjes van Chris in zo’n scenario de schatkist in Den Haag met 100 euro per stuk nog veel meer opleveren. Want dat is rechtvaardig of zoiets.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen
-
jdb2
- autoweg
Dat verschil heb je ook op de Antwerpen-Barcelona
De klassieke route via Luxemburg-Lyon: €87*
Via Parijs-Moulins: €54*
Die laatste heb ik vorig jaar gereden (in omgekeerde richting).
*Tarieven komen van ViaMichelin, denk dat die verouderd zijn, de echte prijzen zullen iets hoger liggen.
De klassieke route via Luxemburg-Lyon: €87*
Via Parijs-Moulins: €54*
Die laatste heb ik vorig jaar gereden (in omgekeerde richting).
*Tarieven komen van ViaMichelin, denk dat die verouderd zijn, de echte prijzen zullen iets hoger liggen.
Laatst gewijzigd door jdb2 op zo 23 jun 2024, 22:39, 2 keer totaal gewijzigd.
🍉
-
Chris
- Moderator
Ik had een hotel in Montargis en had wel de tijd om wat exotisch te proberen, dus heb vanaf Châteauroux de N151 naar Bourges gepakt en daarna de D940 naar Gien en Montargis. Ik had die rechte routes altijd op kaarten zien staan en wilde het wel eens uitproberen.Pino schreef: zo 23 jun 2024, 19:11Tussen A20 en A77 lijk je gereden over Chateauroux-Bourges-Cosne Cours. Dat zou iets van 140 zijn, waar je met een kortere doorsteek vanaf Vierzon op hetzelfde tolbedrag was uitgekomen. En dan is 35 euro verschil voor minder dan 200 kilometer, of misschien 2.5 uur rijden, echt enorm.
Vanaf Vierzon kan je inderdaad ook doorsteken en dat zal sneller zijn gezien een wat langer stuk op de A20.
-
Pindaklaas
- dorpsstraat
Op route A zullen veel mensen ook nog eens op de A10 blijven, waar Chris de N10 heeft genomen vanaf Poitiers. De tolkosten liggen voor hen op die route dus nog een stuk hoger.
-
Pino
- 4x3 autosnelweg
-
Willem
- 2x4 autosnelweg
Een "normale" toerist kent al die alternatieven niet en zal dus gewoon de tol betalen.
Misschien is dit wel een manier om wat geld aan transitverkeer te verdienen.
Net zoals Slovenië vrij hoge tarieven vraagt voor de rit van een half uur tussen Oostenrijk of Italië naar Kroatië .
Misschien is dit wel een manier om wat geld aan transitverkeer te verdienen.
Net zoals Slovenië vrij hoge tarieven vraagt voor de rit van een half uur tussen Oostenrijk of Italië naar Kroatië .
-
paolie
- expressweg
-
Teetje
- verkeersader
Daarbij kan bij rijden op het OWN, brandstofverbruik ook een rol gaan spelen in meer of mindere mate, afhankelijk van dingen als terrein, aantallen rotondes en hoe vaak je door de bebouwde kom moet. Dat moet je dan natuurlijk wel weer verrekenen met je tolbesparing.
En dan is er nog de factor tijd en de vraag of de kosten van een mogelijk extra overnachting voor een heel gezin in motel of camping opwegen tegen de uitgespaarde tol.
En daarom zullen denk ik de meeste mensen toch gewoon de portemonnee trekken en tol betalen.
Maar erg leuk is het natuurlijk wel. Voor mij waren dit soort routes altijd een manier om méér en andere dingen te zien. En te ontdekken waar je een volgende keer wel op vakantie wilde gaan (of juist helemaal niet).
-
Ds79m
- 2x3 autosnelweg
Terwijl je met wat meer balans, een klein bedrag aan tol en een klein tijdverlies, op een heel behoorlijke (en vermoedelijk ook vermakelijkere) route kan komen.
-
Chris
- Moderator
De welvaart is ook wel dermate toegenomen, mensen betalen 200 euro per nacht voor een mobile home, die maken zich dan niet echt druk over 30 euro meer of minder aan tol.
En de meeste mensen reizen 1 of 2 keer per jaar naar Zuid-Frankrijk, de tolweg is toch meer voor incidenteel of zakelijk gebruik.
Ook een voordeel aan tolwegen is de betere en voorspelbare aires de service. Tolvrij is dit vaak al minder, laat staan op het onderliggend wegennet. Dan moet je echt op zoek gaan, en dat doen vaak alleen nog mensen die gewoon wat meer van Frankrijk willen zien en binnendoor rijden vooral een onderdeel van de vakantie is.
En de meeste mensen reizen 1 of 2 keer per jaar naar Zuid-Frankrijk, de tolweg is toch meer voor incidenteel of zakelijk gebruik.
Ook een voordeel aan tolwegen is de betere en voorspelbare aires de service. Tolvrij is dit vaak al minder, laat staan op het onderliggend wegennet. Dan moet je echt op zoek gaan, en dat doen vaak alleen nog mensen die gewoon wat meer van Frankrijk willen zien en binnendoor rijden vooral een onderdeel van de vakantie is.
-
Pino
- 4x3 autosnelweg
Bekeken over de lange termijn zijn de toltarieven gestegen met zo ongeveer de inflatie. Dus je zou denken dat ook de perceptie van hoe duur de tolweg is ongeveer gelijk is gebleven in de loop van de jaren. Maar mensen zijn wel structureel meer geld gaan overhouden, en slaan dat bij voorkeur stuk op vakantie. Dus dat maakt de tol wat meer een druppel op een gloeiende plaat.Chris schreef: ma 24 jun 2024, 20:02 De welvaart is ook wel dermate toegenomen, mensen betalen 200 euro per nacht voor een mobile home, die maken zich dan niet echt druk over 30 euro meer of minder aan tol.
Het neemt niet weg dat een move als 20 euro tol besparen met een kwartiertje extra reistijd voor mij een interessante propositie blijft. Ook al hoef je dingen op vakantie niet te berekenen in “het is toch een extra ijsje”, belasting betalen doet uiteindelijk niemand graag. Maar goed, onnodig lang in de auto zitten en ranzige verzorgingsplaatsen passen ook bij niemand in het vakantiegevoel. Mijn moeder rekende altijd heel simpel met gemiddeld 100 op de snelweg en gemiddeld 50 op een secundaire weg, en dan gingen we toch echt over de snelweg waar mogelijk. Routeplanners doen tegenwoordig feitelijk hetzelfde. Dat er tussen beide categorieën nog een type zit de hoogwaardige niet-autosnelweg, en dat je juist daar veel van dat soort “ijsjes” kunt besparen, dat vergt een stuk kennis die je niet van kaarten of uit routeplanners haalt. Vroeger ging dat een beetje van mond-op-mond tussen kennissen; nu gaat dat zo’n beetje mond-op-mond op dit forum. Het blijft iets voor relatief kleine groepen mensen!
-
Chris
- Moderator
Vrachtwagenchauffeurs zijn vaak nog wel aardig op de hoogte van tolvrije alternatieven. Zoals die massa vrachtverkeer op de N10, dat voor wellicht twee derde niet verklaard kan worden door bestemmingsverkeer langs route.
Tegenwoordig is dat soort wijsheid / kennis er onder vakantiegangers minder: 20 jaar navigatiesystemen, een tweede generatie vakantiegangers komt nu de weg op die niet anders kent, en probeer maar eens af te wijken van wat een navigatiesysteem zegt. Ik denk dat velen daar toch niet voor kiezen.
-
Pino
- 4x3 autosnelweg
Dat komt doordat je vroeger niet zoveel data beschikbaar had op internet om vast te kunnen stellen hoe een niet-autosnelweg er nou echt bij lag. De kaart vertelde dat ook niet (of maar beperkt). Er waren geen wegenfora, geen Streetview, geen luchtfoto’s van Google Maps om even snel te kunnen zien dat een weg dubbelbaans is. Websites met foto’s van wegen kwamen ook pas op met de opkomst van de digitale camera. Dat was kort na 2000 en niet heel lang voordat de navigatiesystemen opkwamen. Dus dan koos je voor de snelweg omdat dat zekerheid gaf. Tenzij iemand je specifiek had verteld dat een bepaald lijntje op de kaart prima doorreed, of je die weg een keer zelf had meegemaakt bij gebrek aan alternatief.
-
Ds79m
- 2x3 autosnelweg
Alleen een papieren Michelingids is tegenwoordig niet zo gebruikelijk meer, en de online versie is al meer dan tien jaar een weinig bruikbaar gedrocht, waar je weinig mee kan. Dus wordt het meestal GoogleMaps of een vergelijkbaar alternatief waarop alle niet-snelwegen er hetzelfde uitzien. Waardoor je ook helemaal niet aan deel 2 toekomt, om met Streetview ter plekke te gaan kijken.
-
Autostrada
- autoweg
Papieren Michelin kaarten bestaan nog steeds. Ze zijn amper duurder geworden, vaak bij grote online retailers voor een paar euro te koop. Ik bestel ze veel - bang dat ze er ooit mee stoppen.Ds79m schreef: ma 24 jun 2024, 21:47 Alleen een papieren Michelingids is tegenwoordig niet zo gebruikelijk meer, en de online versie is al meer dan tien jaar een weinig bruikbaar gedrocht, waar je weinig mee kan. Dus wordt het meestal GoogleMaps of een vergelijkbaar alternatief waarop alle niet-snelwegen er hetzelfde uitzien. Waardoor je ook helemaal niet aan deel 2 toekomt, om met Streetview ter plekke te gaan kijken.
OSM is al beter dan Google Maps om het verschil in wegen te herkennen. Er bestaan ook goede betaalde topografische apps, waar je veel informatie uit kunt halen.
Voor mij is het hobby, anders las ik hier niet mee. Mijn vrouw is volledig modern;
- weet niet waar ze rijdt
- volgt klakkeloos navigatie
- weet niet over welke weg ze gereden heeft
- kan niet zeggen waar de A1 of A50 etc loopt
- is een prima chauffeur en rijdt schade vrij
-
Pino
- 4x3 autosnelweg
Wat bedoel je met de papieren gids? De rode gids, groene gids of de wegenatlas? Wel, ik kan aan de wegenatlas zien of een weg enkel- of dubbelbaans is, maar die wegen kunnen gelijkvloerse kruisingen hebben (minder gangbaar in Frankrijk, bijvoorbeeld wel erg relevant in Engeland). En inderdaad, dat ene stukje dat ogenschijnlijk kort enkelbaans was en dan toch nog gedoe kon opleveren. Het waren factoren die mijn moeder, als chef-route van onze vakanties, toch echt een sterke voorkeur gaven voor de autosnelweg. En als er geen autosnelweg was dan toch tenminste de dikke rode wegen van Michelen, of in algemene zin de routes die ook vermeld stonden op de doorgaande routekaarten van de ANWB.Ds79m schreef: ma 24 jun 2024, 21:47 Alleen een papieren Michelingids is tegenwoordig niet zo gebruikelijk meer, en de online versie is al meer dan tien jaar een weinig bruikbaar gedrocht, waar je weinig mee kan. Dus wordt het meestal GoogleMaps of een vergelijkbaar alternatief waarop alle niet-snelwegen er hetzelfde uitzien. Waardoor je ook helemaal niet aan deel 2 toekomt, om met Streetview ter plekke te gaan kijken.
En ikzelf: ach, ik was tiener in de jaren '90 en zat hoofdzakelijk achterin. Ik kon nog wel eens een suggestie neerleggen over een route, maar die werd getest tegen de mantra's die ik al beschreef. Hoewel ik in mijn jeugd vanaf allerlei achterbanken een goede kennis opdeed van het West-Europese wegennet, kun je vermoedelijk niet anders zeggen dat werkelijk fingerspitzengefühl werd gevormd in de discussies hier en tijdens vakanties waar we juist de tijd wilden nemen voor de route en daardoor de verschillende OWNs leerden kennen.