Tolwegen in Frankrijk

Moderator: Moderatoren

Chrysa
autoweg

Re: Télépéage: Automatisch betalen tolwegen

Bericht door Chrysa » zo 18 dec 2022, 20:12

Km357 schreef: zo 18 dec 2022, 20:04 Als de inflatie 10% is en de verhoging van de tol slechts 5% betekent dat de tol 5% goedkoper wordt.
Alleen als de lonen meestijgen. Helaas is dat bij jullie wat vanzelfsprekender dan jullie noorderburen.

Chris
Moderator

Re: Tolwegen in Frankrijk

Bericht door Chris » zo 18 dec 2022, 20:15

Durashift schreef: zo 18 dec 2022, 20:01 Wellicht niet helemaal het goede topic..
Bij deze even verplaatst. ;)

Maar tolwegen passen hun toltarieven elk jaar aan, doorgaans moet daar instemming van de regering mee gezocht worden. Altijd wel een vast moment voor de media om wat oproer te zaaien. Ik zie dit soort berichten deze tijd van het jaar veel langskomen in mijn rondje wegennieuws. Overal ter wereld komt dat voor.

Als het niet wordt aangepast op de inflatie krijg je op een gegeven moment een enorme uitholling van de koopkracht van de tolmaatschappij en dus een tekort aan geld voor onderhoud en uitbreiding. Daarvan zijn voorbeelden legio in de Verenigde Staten, waar jaarlijkse aanpassingen in het verleden vaak uit politieke redenen niet werden gedaan. Bijvoorbeeld tolwegen in Oklahoma waren altijd de goedkoopste van het land maar ze waren in dramatisch slechte staat.

Durashift
autoweg

Re: Télépéage: Automatisch betalen tolwegen

Bericht door Durashift » zo 18 dec 2022, 20:28

Km357 schreef: zo 18 dec 2022, 20:04 (..)

Media schrijft dat uiteraard nooit zo, want dat is niet zo'n easy win als zeggen dat de péage weer duurder wordt.
Och, in dit geval was het gewoon een regel in een artikel dat over iets heel anders ging. Ik heb het even nagezocht en het is eigenlijk een vaststelling door de fractieleider van Nupes, die voorspelt "dat het sociale klimaat in januari een kookpunt bereikt" omdat de aankondiging van de pensioenleeftijd verhoging gepaard gaat met andere tegenvallers, zoals het toltarief maar elektriciteit dus 15% en de boodschappen 20%.. door inflatiestijging.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » zo 18 dec 2022, 20:59

Chris schreef: zo 18 dec 2022, 20:15 Maar tolwegen passen hun toltarieven elk jaar aan, doorgaans moet daar instemming van de regering mee gezocht worden. Altijd wel een vast moment voor de media om wat oproer te zaaien. Ik zie dit soort berichten deze tijd van het jaar veel langskomen in mijn rondje wegennieuws. Overal ter wereld komt dat voor.
In Franse concessies zijn de jaarlijkse verhoging hoofdzakelijk gedreven door een bepaald consumenten-inflatiecijfer. Tol mag ieder jaar op 1 februari hoe dan ook omhoog met 70% van dat inflatiecijfer. De regering moet de voorstellen van de concessionairs nog valideren, maar ze kunnen geen nee zeggen tegen dit element. Er is ook buiten inflatie wel ruimte voor specifieke verhogingen, met name wanneer bijzondere werken worden verricht. Maar de gemiddelde verhoging van een 4.75% dit jaar lijkt hoofdzakelijk 70% inflatie.

Hoewel het dus een hamerstuk is, wordt het jaarlijkse geklaag in de media nooit minder. Zie verder https://rmc.bfmtv.com/amp/actualites/ec ... 60287.html

Aardige twist: ik lees dat elektronische auto’s zijn vrijgesteld van de verhoging komend jaar. https://www.service-public.fr/particuli ... tes/A16201

Peter
2x4 autosnelweg

Bericht door Peter » ma 19 dec 2022, 21:48

Lijkt mij lastig voor buitenlandse e-autos. Hoe herkent het poortje je ? En verschil mag er niet zijn met Franse auto's. Kenteken aanmelden ?
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » ma 19 dec 2022, 22:46

^^ Terechte vraag. Het lijkt op de invoering van een nieuwe voertuig-categorie. Wat prima is, maar deze is wat minder goed te onderscheiden van een andere categorie dan andere categorieën. Koppeling aan telepéage-badge lijkt me ook lastig, want je kunt één badge in meerdere voertuigen gebruiken en hoeft voor een Franse badge geen kenteken op te geven (bij een FEPI-badge wel, maar dat is voor Italië - voor als daar op de een andere manier je badge niet kan worden uitgelezen).

Kortom, iets om in de gaten te houden.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » di 20 dec 2022, 8:17

^^ Koppelen aan een Crit'Air? Al weet ik niet of daar een centrale kentekenregistratie bestaat, en of er bij alle tolpoortjes kentekenherkenning is.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » zo 21 mei 2023, 19:14

Coen Tunnel schreef: di 20 dec 2022, 8:17 en of er bij alle tolpoortjes kentekenherkenning is.
Ik zat net door mijn Fulli account te neuzen. Bij alle ritten stond mijn kenteken bij. Maar dan is de vraag of dat met kentekenherkenning is vastgelegd, of omdat mijn kenteken aan het account gekoppeld is.

Er hangen wel zoveel camera's bij tolpoorten dat je zou denken dat overal wel kentekenherkenning is.

R-R-L
stadsweg

Bericht door R-R-L » ma 22 mei 2023, 11:43

^^
Vroeg me vorige week nog af of er in Frankrijk een koppeling is tussen de tolbadge en kenteken. Heb afgelopen week wel het kenteken aangepast aan de auto waarmee we op pad waren, maar moest de kapotte badge wel voor een camera houden zodat ze de gegevens konden overnemen. Doet mij dus vermoeden dat er nog geen link is, maar het wellicht wel in de maak is.