Tolwegen in Frankrijk

Moderator: Moderatoren

Coen Tunnel
Voorzitter

Re: Tolwegen in Frankrijk

Bericht door Coen Tunnel »

^^ Michelinkaarten gaven altijd een prima onderscheid tussen autosnelwegen met en zonder tol (rood met gele streep in het midden), expresswegen (rood met witte streep in het midden) en wegen met gescheiden rijbanen (rood met een zwart lijntje in het midden en zwarte lijntjes aan de zijkant).

Daarna werd bij tijd en wijle ook nog wel eens rood met een onderbroken gele streep gebruikt voor delen van snelwegroutes die niet aan de snelwegstandaarden voldoen, zoals een deel van de A51 ten zuiden van Grenoble (met 1×2/2×1 rijstroken).

Ook driestrookswegen waren specifiek aangegeven middels dikkere zwarte zijlijnen. Het heeft mij in ieder geval altijd geholpen om een redelijke indruk van de geplande route te krijgen.
Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m »

^^ Zo herinner ik het me ook inderdaad. Met als voornaamste voordeel dat je bij niet-snelwegen meteen wist of de weg 2, 3 of 4 rijstroken had. Nu heb ik al jaren geen Michelinkaart meer in handen gehad, maar volgens mij is dat detailniveau ook op papier omlaag geschroefd, en is er alleen nog het onderscheid enkelbaans en dubbelbaans.

Dat is wel jammer, want het hele voordeel was dat je vrij snel duidelijk werd dat bijvoorbeeld een N83 Besançon - Lons - Bourg-en-Bresse veel beter was uitgebouwd dan een ex-N74 Toul - Langres - Dijon. En dat je dus de eerste wel moest hebben, en de tweede niet. Op een Googlemaps zien beide wegen er identiek uit.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen
Autostrada
autoweg

Bericht door Autostrada »

Ds79m schreef: ma 24 jun 2024, 23:48 ^^ Zo herinner ik het me ook inderdaad. Met als voornaamste voordeel dat je bij niet-snelwegen meteen wist of de weg 2, 3 of 4 rijstroken had. Nu heb ik al jaren geen Michelinkaart meer in handen gehad, maar volgens mij is dat detailniveau ook op papier omlaag geschroefd, en is er alleen nog het onderscheid enkelbaans en dubbelbaans.

Dat is wel jammer, want het hele voordeel was dat je vrij snel duidelijk werd dat bijvoorbeeld een N83 Besançon - Lons - Bourg-en-Bresse veel beter was uitgebouwd dan een ex-N74 Toul - Langres - Dijon. En dat je dus de eerste wel moest hebben, en de tweede niet. Op een Googlemaps zien beide wegen er identiek uit.
Nee dit detail niveau zit er nog altijd in. Driestrooks wegen zul je niet meer zo snel tegenkomen, maar je ziet nog wel het verschil tussen enkel- en dubbelbaans, dubbelbaans met en zonder gelijkvloerse kruisingen en autosnelwegen met of zonder tol. Substandaard snelwegen (die geen 2x2 hebben) zijn anno 2024 ook nog steeds te herkennen aan de gestippelde middenberm. Kijk voor de grap eens op de 2024 editie van de Frankrijk kaart, dan zul je dit zelf constateren dat jou voorbeeld nog steeds klip en klaar is op de kaart. Nog geen 7 euro bij een grote Amerikaanse retailer die ook in NL bezorgt.

Het is nog steeds een goed middel om tolwegen te vermijden zonder volledig in de rimboe te geraken, iets wat met Google Maps schier onmogelijk is.
Coen Tunnel
Voorzitter

En dan te bedenken dat Google Maps dat ooit wel duidelijk liet zien, met rood voor tolsnelwegen en oranje voor tolvrije snelwegen en expresswegen. Je pikte de vlotte tolvrije routes er zo'n 15 jaar geleden een stuk makkelijker uit.
RikB
stadsweg

Bericht door RikB »

Chris schreef: ma 24 jun 2024, 20:02 De welvaart is ook wel dermate toegenomen, mensen betalen 200 euro per nacht voor een mobile home, die maken zich dan niet echt druk over 30 euro meer of minder aan tol.

En de meeste mensen reizen 1 of 2 keer per jaar naar Zuid-Frankrijk, de tolweg is toch meer voor incidenteel of zakelijk gebruik.

Ook een voordeel aan tolwegen is de betere en voorspelbare aires de service. Tolvrij is dit vaak al minder, laat staan op het onderliggend wegennet. Dan moet je echt op zoek gaan, en dat doen vaak alleen nog mensen die gewoon wat meer van Frankrijk willen zien en binnendoor rijden vooral een onderdeel van de vakantie is.
Helemaal eens!
Ik ben opgegroeid met 'als het even kan parkeren we gratis', maar in die tijd maar 1 x in Frankrijk geweest. Volgens mij hadden mijn ouderst toen zoiets van 'oei, een ander land, laten we de tol maar accepteren'. Als we dat jaarlijks hadden gedaan, waren ze vast naar tolvrije routes gaan kijken.
Betalen voor parkeren heb ik ondertussen geaccepteerd. Een lelijke blik naar een automaat die toch wel een behoorlijk bedrag vraagt is vaak sneller vergeten dan een zoektocht naar een gratis plekje wat vol blijkt en ver van de bestemming. Tol heb ik op die manier ook geaccepteerd. Zeker ook omdat de aires langs de tol van betere kwaliteit zijn. Ik pak dus wel het voordeel van de N10, maar niet het voordeel van de goedkopere brandstof daar, omdat ik tanken combineer met een plaspauze.
Betalen voor toiletgebruik bij tankstations in NL/BE moet ik echt nog aan wennen. Ik vind het een service die erbij hoort. En daar blijk ik dus liever indirect via de brandstof voor te betalen. Zo erg zelfs, dat ik de laatste stop naar huis vlak voor Fresnes probeer te doen.(ik geloof dat deze op z'n plek is: :nuts: ) 8-)
Coen Tunnel
Voorzitter

RikB schreef: di 25 jun 2024, 10:37Helemaal eens!
Ik ben opgegroeid met 'als het even kan parkeren we gratis', maar in die tijd maar 1 x in Frankrijk geweest. Volgens mij hadden mijn ouderst toen zoiets van 'oei, een ander land, laten we de tol maar accepteren'. Als we dat jaarlijks hadden gedaan, waren ze vast naar tolvrije routes gaan kijken.
Mijn vader had die ene keer dat we naar Frankrijk gingen zich wel voorbereid. We reden in twee dagen en we vermeden de tolwegen. Overnachting in Nancy, eindbestemming was in de buurt van Bellegarde in de Ain. Op de terugweg deden we de reis wel in één dag, via de A40-A39-A31, met tol. Achteraf bezien denk ik dat de heenweg op die manier niet goedkoper was, wellicht wel wat relaxter voor mijn vader die reed, omdat het in twee dagen ging. En de N57 en N83 reden behoorlijk door. Aan de andere kant, dat is alsnog een lang stuk OWN.
Betalen voor parkeren heb ik ondertussen geaccepteerd. Een lelijke blik naar een automaat die toch wel een behoorlijk bedrag vraagt is vaak sneller vergeten dan een zoektocht naar een gratis plekje wat vol blijkt en ver van de bestemming. Tol heb ik op die manier ook geaccepteerd. Zeker ook omdat de aires langs de tol van betere kwaliteit zijn. Ik pak dus wel het voordeel van de N10, maar niet het voordeel van de goedkopere brandstof daar, omdat ik tanken combineer met een plaspauze.
Ik heb mijn rijbewijs nu 13,5 jaar. Ik reed tot een paar jaar terug meer dan nu, tegenwoordig rij ik binnen Europa niet zo vaak meer lange einden. En als ik het wel doe, accepteer ik de tol. Vroeger, met meer reizen en met een lager inkomen, maakte dat nog een significant verschil voor me, dus ik koos vaak voor hybride routes: alleen de tolweg pakken waar het zin had. Als ik de tijd had vermeed ik ook wel alle tolwegen. Over de jaren heen is dat veranderd. De N2 naar Parijs, dat zou ik nu niet meer doen. En betalen voor parkeren vond ik juist nooit een probleem; ik heb altijd geredeneerd dat ik een auto heb om van A naar B te gaan, dus ik parkeer zo dichtbij mogelijk.
Betalen voor toiletgebruik bij tankstations in NL/BE moet ik echt nog aan wennen. Ik vind het een service die erbij hoort. En daar blijk ik dus liever indirect via de brandstof voor te betalen. Zo erg zelfs, dat ik de laatste stop naar huis vlak voor Fresnes probeer te doen.(ik geloof dat deze op z'n plek is: :nuts: ) 8-)
Van jongs af aan ging ik met mijn ouders vaak naar Duitsland op vakantie, en daar zat bij de wc's altijd iemand op een stoeltje met een tafeltje met schoteltje waar je geacht werd 50 pfennig neer te leggen. Betalen voor wc's langs de snelweg vond ik wat dat betreft niet raar. In Nederland waren betaalde wc's in winkels (ik kan het me herinneren van de V&D, HEMA en Miro/Albert Heijn) en op stations al in de jaren '80 gangbaar. Dus, op zich is betalen voor wc's niet raar. Maar je ziet het in Europa vooral in de Benelux, het DACH-gebied en het komt langzaamaan wat op in landen als Polen, Tsjechië en Hongarije.
Teetje
verkeersader

Bericht door Teetje »

Het is opvallend dat de traditionele autovakantieganger niet lijkt te (willen) besparen op de tolkosten onderweg, terwijl de vliegvakantieganger zijn best doet om de (hoge) parkeerkosten op regionale luchthavens probeert te vermijden door te parkeren in nabijgelegen woonwijken om vervolgens het staartje te gaan lopen of de bus te pakken. In m.n. delen van Eindhoven en Rotterdam speelt deze problematiek elke zomer weer opnieuw en zitten bewoners met de handen in het haar, omdat zij niet meer kunnen parkeren voor hun deur.

Laten we eerlijk zijn, in verhouding tot het totale vakantiebudget zijn beide kostenposten natuurlijk te verwaarlozen, maar bij de ene categorie vakantiegangers lijkt het een grotere rol te spelen dan bij de andere.
Coen Tunnel
Voorzitter

^^ Het is vooral meer zichtbaar, omdat het niet verspreid is, maar in bepaalde wijken rond de luchthavens voorkomt. Daardoor lijkt het al gauw heel erg. Echter, ook op de langparkeerterreinen van die luchthavens is het doorgaans druk. Het is nog altijd een zeer kleine minderheid die een gratis plek in een woonwijk opzoekt. We hebben het over misschien enkele tientallen auto's op een gegeven moment; als de parkeerdruk al hoog is heb je er niet zoveel nodig om gelijk een probleem te hebben. Vervelend, asociaal en daar moet wat aan gedaan worden, maar laten we de omvang van het probleem niet overdrijven.

In mindere mate komt het rond Schiphol overigens ook voor; ik kan me herinneren dat het in de Hoofddorpse wijk Graan voor Visch ook ooit een probleem was. En er zijn ook wel mensen die bij Getsewoud gratis op de P+R parkeren en vanaf daar met de bus naar Schiphol gaan. Dat is natuurlijk ook niet de bedoeling voor meerdere dagen, maar het is allerminst het geval dat de P+R Getsewoud in de vakantieperiodes helemaal vol staat.

Wat wellicht ook meespeelt is dat parkeerkosten een duidelijk zichtbare directe uitgave van al gauw 100+ euro zijn, terwijl die tolkosten in veel gevallen bedragen zijn van telkens hooguit een paar tientjes, en als je zo'n badge hebt (wat steeds meer Nederlanders ook hebben) zie je de prijs sowieso pas achteraf.

Aangezien ik de trein te onbetrouwbaar vind, en met grote koffers niet handig, ga ik meestal met de auto naar Schiphol en parkeer ik in de garage van P3. Of, als ik vooraf voor een goede prijs heb geboekt of mijn verblijf heel kort is, soms ook P1. Ook bij Eindhoven, Weeze, Brussel, Charleroi en Zürich heb ik altijd de officiële parkings gebruikt. Alleen de eerste keer dat ik vloog, vanaf Bremen, heb ik de auto op een gratis plek op loopafstand van het vliegveld gezet, aan de Airbus-Allee op het bedrijventerrein rond het vliegveld.
Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m »

^^ Daar zou ik nog aan willen toevoegen dat het in Nederland ook allemaal een stuk vertrouwder is en je op voorhand rustig kan checken of er restricties zijn op het parkeren. Dus dan wordt men vanzelf wat minder risicomijdend, dan wanneer ogenschijnlijk gratis parkeren ook kan leiden tot een wielklem in een buitenwijk van Barcelona.

Het zou me ook niet verbazen als dit dezelfde mensen zijn die nooit even de tolweg zouden verlaten om goedkoop te tanken, uit angst te verdwalen in een ongure buitenwijk van een griezelige metropool als Beaune of Loriol.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen
jdb2
autoweg

Bericht door jdb2 »

Je kan ook dit tegenkomen.
https://www.hln.be/reizen/van-een-platt ... ~a308aa6c/
Link
De kans lijkt mij groter dat je deze figuren op een tolvrije snelweg/parkeerplaats tegenkomt. Neemt natuurlijk niet weg dat je altijd op je hoede moet zijn (nooit stoppen op de snelweg, altijd deuren vergrendelen, etc...) en geen reden om de tolweg te verlaten, maar ik begrijp wel het extra gevoel van veiligheid die een tolweg geeft.
🍉
Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo »

Als je tolwegen wilt vermijden, kun je dat gewoon in je navigatiesysteem aangeven.
Een volk dat zijn verdediging verwaarloost, zet zijn vrijheid op het spel
sanderl
autoweg

Bericht door sanderl »

Die kennen alleen zwart of wit. Wat je wil is een optimale route met de juiste verhouding reistijd en weinig tol betalen. Je zou chatgpt eens kunnen proberen of die er raad mee kan :).
jdb2
autoweg

Bericht door jdb2 »

Combinatie van de mapdata van ViaMichelin met de interface van Google Maps zou ideaal zijn.
🍉
Coen Tunnel
Voorzitter

jdb2 schreef: di 25 jun 2024, 18:00 Combinatie van de mapdata van ViaMichelin met de interface van Google Maps zou ideaal zijn.
Alle data zitten ook in Google Maps, want die geeft aan wanneer je op een tolweg rijdt. Maar in het huidige kaartbeeld is het niet of nauwelijks zichtbaar. Wat Google Maps niet toont is de hoogte van het tolbedrag. En dan is er natuurlijk de vraag hoeveel de tijdswinst je waard is - dat verschilt van persoon tot persoon. En het hangt er ook van af hoe prettig het tolvrije alternatief rijdt - een tolweg kan misschien weinig tot geen tijd besparen, maar de tolvrije route kan dermate vervelend zijn dat je liever toch de tolweg pakt - denk aan Venetië-Cesena/Rimini over de enkelbaans SS309 langs de kust of relaxt over de A4, A13 en A14 over Padova en Bologna. Dat laatste is nauwelijks sneller en bovendien 55 km langer, maar rijdt veel prettiger - voor mij was het de doorslag om toch de langere route over de tolweg te nemen in plaats van een drukkte route met veel vrachtverkeer en zo'n 130 km enkelbaans weg met amper inhaalmogelijkheden.
jdb2
autoweg

Bericht door jdb2 »

^^
Ik bedoel dat ViaMichelin ook de tol-tarieven toont, waardoor je zelf een gepersonaliseerde route kan uitstippelen op basis van de kosten (als reactie op de post van sanderl). Alleen is de interface van ViaMichelin enorm omslachtig wanneer je tussenpunten wil toevoegen. Daarin is Google gebruiksvriendelijker.
🍉
Peter
2x4 autosnelweg

Bericht door Peter »

Dan hadden de oude kaarten ook weer toeristische routes met groene streep. Eergisteren de N2 in Portugal gereden vanaf Beja naar het zuiden. Min of meer parallel aan de A2. Niet snel maar wel leuke kronkelweggetje door de heuvels. Die keuzes voor een mooie route zijn er dus niet in de standaard routeplanners.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...
martwout2
dorpsstraat

Bericht door martwout2 »

Ik lees via https://www.laprovence.com/article/soci ... ium=Social dat de vakbonden in Frankrijk deze zomer willen gaan staken bij de Peage. Met name Escota wil dit doen tot 15 september. En dan zal het vooral rond betalen zijn en je daarbij hulp nodig hebt. Dat personeel is er dan niet wat tot file's kan leiden.
Peter
2x4 autosnelweg

Bericht door Peter »

Is er uberhaupt nog personeel bij de Peage ? De tolhuisjes zijn in de regel onbemand (op wellicht de zeer grote lokaties na).
Er is natuurlijk een videocontrol voor problemen, maar anders ?
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...
jdb2
autoweg

Bericht door jdb2 »

Op de grote tolstations zie je soms personeel met een geel hesje rondlopen (wellicht extra assistentie in het hoogseizoen). Maar kan me niet meer herinneren wanneer ik voor het laatst een bemand tolpoortje in Frankrijk gezien heb. In Spanje nog wel.

Op het eerste tolstation na de grens in Irun heb ik ooit een klein misverstand gehad in een moment van verstrooidheid. De tolbediende gaf aan dat ik dos euros moest betalen. Ik had echter douze euros verstaan en dacht "dat is wel erg veel voor dat klein stukje". Ik heb heb toen daadwerkelijk 12€ gegeven en vervolgens en berg kleingeld teruggekregen. Om een of andere reden dacht ik dat ik in het Frans te woord werd gestaan.
Talenknobbels hoeven alvast in Frankrijk niet meer hun beste Frans boven te halen bij de péage. :lol:
Laatst gewijzigd door jdb2 op ma 08 jul 2024, 13:34, 1 keer totaal gewijzigd.
🍉
CasablancaMarocco
verkeersader

Bericht door CasablancaMarocco »

Ik reed vorig jaar in Marseille door een tunnel waarvoor je tol moest betalen.

Ik stond bij de verkeerde slagboom voor abonnementen, en je kon daar niet met gepast geld of pin betalen.
Drukte op de hulpknop, en na een zucht deed diegene de slagboom open, nooit een naheffing per post ontvangen gelukkig. :)
martwout2
dorpsstraat

Bericht door martwout2 »

Peter schreef: ma 08 jul 2024, 10:49 Is er uberhaupt nog personeel bij de Peage ? De tolhuisjes zijn in de regel onbemand (op wellicht de zeer grote lokaties na).
Er is natuurlijk een videocontrol voor problemen, maar anders ?
In het artikel van La Provence hadden ze het ook met name over personeel die je dan met de knop kan oproepen. Dus op afstand. Als dan degene staakt, krijg je zo een file. Gezien hun gebied zal je daar dus wellicht alleen last van kunnen hebben als je naar Aix, Marseille, Var of verder gaat.
Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo »

En als de medewerker alleen Frans spreekt en jij spreekt geen of nauwelijks Frans, dan heb je ook een probleem. Dan zal de medewerker de slagboom ook wel open doen, denk ik.
Een volk dat zijn verdediging verwaarloost, zet zijn vrijheid op het spel
Autostrada
autoweg

Bericht door Autostrada »

Elders in het forum, en zoals eerder besproken, bestaat de mogelijkheid in Frankrijk om tol te besparen door tussentijds 1, of meerdere keren, de snelweg te verlaten. De besparing is sterk afhankelijk van de autoroute waar je rijdt, en het is natuurlijk aan een ieder om te bepalen hoe zwaar een besparing van enkele euro’s weegt op het totale vakantie budget. Zeker als je weet dat je elke keer weer via een tolplein de weg af moet (in principe zijn houders van een tol badge om praktische reden hier wel in het voordeel).
Aan de hand van de autoroute-eco website heb ik voor de meest populaire vakantie routes (vanuit NL naar het zuiden) uitgezocht welke besparingen gerealiseerd kunnen worden door één keer de weg te verlaten. Het is niet uitgesloten dat er nog meer te besparen valt door de weg meermaals te verlaten, echter dit gaat zelfs de zuinigste vakantieganger wellicht te ver:

A1 Lille -> Parijs (werkt ook vice-versa)
- verlaat de weg bij sortie 13_1 (Maurepas), scheelt 3,20 euro, via rotonde direct terug tolplein op
A2 Valenciennes -> Parijs (werkt ook vice-versa)
- verlaat de weg bij sortie 9 (Pont St Maxence), scheelt 1,50 euro, via rotonde direct terug tolplein op
- omdat dit traject in de basis al goedkoper is dan via de A1 (ondanks zelfde afstand) is de besparing lager versus Lille - Paris
Paris -> Angers (St Arnoult - Corze) (A10, A11)
- bespaar 1,70 via sortie 11 (Durtal), via rotonde direct terug tolplein op.
Paris -> Bordeaux (St Arnoult - Tours + Tours - Virsac) (A10) (werkt ook vice-versa)
- op het noordelijke deel bespaar je 1,00 euro via sortie 11 (Allainville), via rotonde direct terug tolplein op
- op het zuidelijke deel bespaar je 2,10 euro via sortie 25 (Sainte-Maure), via rotonde direct terug tolplein op
Paris -> Vierzon (A10, A71)
- op dit traject kan slechts 40 cent bespaard worden, echter daarvoor moet je de weg verlaten bij Orléans, wat niet zinvol is
Paris -> Clermont (Gerzat) (A10, A71) (werkt ook vice-versa)
- door de weg te verlaten via sortie 14 (Gerzat), ipv het tolstation, bespaar je 1,80 euro, via de rotonde kom je na het tolstation de weg weer op
Nancy -> Lyon (Gye - Villefranche) (A31, A6) (werkt ook vice-versa)
- via sortie 1 (Nuits Saint Gorges) op de A31 bespaar je 2,70 euro, via de rotonde direct terug tolplein op
Reims -> Lyon (Villefranche) (A4, A26, A5, A31) (werkt ook vice-versa)
- via sortie 20 (Sommesous) op de A26 bespaar je 2,40 euro, via de rotonde direct terug tolplein op
Lyon -> Aix en Provence (Vienne - Lancon) (A7, A8) (werkt ook vice versa)
- op dit traject is geen besparing mogelijk door te weg slechts 1x te verlaten
Lyon -> Perpignan (Vienne - Le Boulou, A7, A9) (werkt ook vice-versa)
- het nemen van sortie 21 op de A7 (Orange Centre) levert je 1,70 euro op. Via de rotonde keer je terug op het tolplein.
A20 Brive - Toulouse (Gignac - Montauban)
- 70 cent levert het op door er af te gaan bij sortie 58 (Cahors Sud), via rotonde direct terug op het tolplein.

En dan nog de 3 dure autoroutes:
A19:
- komende vanaf Reims en met bestemming A77: 3,00 euro kan er af door de A19 even te verlaten bij sortie 4 (Ste Hilaire)
- komende vanaf Reims en met bestemming A10 (Tours-Nord): 2,70 kan er af via sortie 7 (Escrennes) op de A19
- in beide gevallen ben je via de rotonde aan het einde van de afrit direct weer terug bij het tolplein
A28 (vanaf het knooppunt met de A13 naar Tours-Nord (A10)):
- zoals hier besproken bespaar je maar liefst 7,60 euro door de A28 even te verlaten via sortie 15 (Broglie), via de rotonde ben je direct weer terug.
A65 (uitgaande van een rit van Bordeaux (A62) naar Pau (A64)):
- je bent 4,30 euro minder kwijt door de A65 even te verlaten via sortie 1 (Bazas). Via de rotonde ben je direct weer op het tolplein.
Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny »

Bij sommige bedragen zou ik niet denken dat het de moeite is maar:
- zoals hier besproken bespaar je maar liefst 7,60 euro door de A28 even te verlaten via sortie 15 (Broglie), via de rotonde ben je direct weer terug.
Dit is echt wel veel. Voor mij zou het een interessante besparing zijn. :yes:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
Mundial
verkeersader

Bericht door Mundial »

jdb2 schreef: ma 08 jul 2024, 13:23 Op de grote tolstations zie je soms personeel met een geel hesje rondlopen (wellicht extra assistentie in het hoogseizoen). Maar kan me niet meer herinneren wanneer ik voor het laatst een bemand tolpoortje in Frankrijk gezien heb. In Spanje nog wel.
Bij de provinciebedrijven in Spaans Baskenland zijn er overal wel bemande poortjes (gezien de drukte op de wegen hoeven ze toch niet zo te besparen en het levert jobs op).
In Frankrijk had ook dit jaar de péage van de Pont de Normandie nog bemande poortjes (exploitatie is daar in handen van de lokale Kamer van Koophandel), bij de Alpentunnels is dat volgens wat ik al gelezen heb ook nog het geval maar daar houden ze wellicht mee toezicht op de veiligheidsmaatregelen).
Mundial
verkeersader

Re: [F][A028] Abbeville - Rouen - Le Mans - Tours

Bericht door Mundial »

We zijn hier wel sterk aan het afwijken van de A28 maar om even te reageren op het voorgaande.
Frankrijk zal sowieso moeten nadenken over een ander model, ten vroegste in 2029 (en ten laatste in 2033) loopt de eerste grote concessie (SANEF) af. Men kan de grote concessies niet blijven rekken met uitbreidingen en extra infrastructuur, we lijken wel op een punt te zijn gekomen waar de groei wat aftopt, en de onderschattingen wel zijn weggewerkt (je zou bij Cofiroute nog kunnen rekken door Sainte-Maure-de-Touraine - Poitiers 2x3 te maken en bij ASF de A7 naar 2x4 of iets dergelijks maar uiteindelijk houdt het wel een keer op).
Een wegenfonds zoals Pino aanhaalt is dan een interessante optie.
Sowieso zal een herinvoering van de verkeersbelasting of een vignet overwogen moeten worden.
Voor vrachtvervoer verplicht de EU vanaf 2030/2032 sowieso een kilomterheffing maar voor personenauto's ligt zoiets politiek gevoeliger.
Pino schreef: wo 31 jul 2024, 21:20 En dat is dan wat mij betreft de reden waarom je beter met een soort nationaal wegenfonds kunt werken, zodat je mensen niet de optie geeft om gratis te blijven rijden door dorpen, met grotere kans op ongevallen (die de samenleving vervolgens moet opvangen) enzovoort. Hoe je dat wegenfonds vult, is een kwestie van politiek: bezitsbelasting, gebruiksbelasting via accijns, gebruiksbelasting via kilometerheffing, financieren uit algemene belastingen (lees: rijk betaalt meer dan arm), zeg het maar.
Een nationaal wegenfonds lijkt me ook de beste optie maar je zou ook kunnen stellen dat Frankrijk gewerkt heeft met regionale fondsen (voor de financiële slagkracht zou een nationaal fonds natuurlijk beter zijn, met regionale diensten voor onderhoud e.d.).

Iets anders, ik vind in de laatste versie van de EU richtlijn over tol niet meteen een verbod op kruisfinanciering terug. Artikel 1 van bijlage III suggereert juist de mogelijkheid om een nationaal netwerk te splitsen in delen waarvoor afzonderlijk concessies worden uitgeschreven.
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ Het verbod op kruisbestuiving is in Frankrijk indertijd gelezen in het aanbestedingsrecht, en minder in de Eurovignetrichtlijn of iets dergelijks. Niet zo raar, wanneer je wegenvignetten toelaat oftewel één vaste prijs voor een heel wegennet - dan subsidieert alles elkaar. Je kunt er uiteindelijk nog wel iets van een boom over opzetten hoe ver de term infrastructuurkosten in de richtlijn kan worden opgerekt waar het gaat om tolheffing naar concreet gebruik in combinatie met een concessie waarin wordt kruisbestoven, maar het aanbestedingsrecht is kort gezegd dat de staat dit soort concessies Europees moet aanbesteden, en dat dat in de weg staat aan een situatie waarin een zittende concessionair het voordeel van zo’n kruisbestuiving kan aanbieden. Het zou een vreemde aanbesteding worden wanneer iedereen inschrijft met “ik doe het voor X cent per kilometer” en er eentje kan zeggen “ik doe het voor minder, maar dan wil ik wel twee jaar extra op mijn andere concessie”. Het openbreken van die andere concessie heeft ook weer zijn aanbestedingsrechtelijke kanten.

Kijk je naar de toekomst: als je aanneemt dat bestaande concessies niet verlengd mogen worden vanwege een kruisbestuiving, zullen ze vanzelf wel aflopen. Hoogstens voor een uitbouw van bestaand kan er mogelijk nog wat worden verlengd (weet eigenlijk niet goed hoe dat zou werken in het aanbestedingsrecht). Ik denk zo vlug niet dat de Franse staat het wegbeheer zelf op zich gaat nemen zoals in Spanje is gebeurd. Maar dan krijg je dus een nieuwe aanbesteding voor onderhoud plus een aantal gewenste uitbreidingen. Puur onderhoud zou tegen lagere toltarieven moeten kunnen, maar de gewenste uitbreidingen kunnen leiden tot een soort status quo. Zie wat er is gebeurd met de concessie van de Italiaanse A22 (verbreding plus vervanging bruggen). Echte nieuwbouw zal nog steeds apart moeten worden aanbesteed. Als je praat over de mogelijkheid van een nationaal wegenfonds moet je die vooral zoeken in het idee dat gewenste infra op een gegeven moment niet meer in het concessiemodel kan worden gebracht, waarmee de staat wordt gedwongen tot een andere manier van financieren. Maar men moddert al jaren zo sterk aan dat je je moet afvragen wanneer die conclusie nu gaat spelen.
Mundial
verkeersader

Bericht door Mundial »

Ah inderdaad, dat had ik over het hoofd gezien, volgens het mededingingsrecht zou het inderdaad niet kunnen dat een bestaand bedrijf een compleet nieuwe weg waarover de concessie niets zegt mag aanleggen.
In die zin is het ook bedenkelijk dat bv. Vinci steeds meer diensten voor al zijn concessies groepeert.

Maar een netwerk van snelwegen gezamenlijk aanbesteden en zo een lager tarief voor de gebruiker verkrijgen lijkt me niet meteen in strijd met de Eurovignetrichtlijn of het mededingingsrecht. Probleem is dat zowat alle drukke routes wel van een snelweg voorzien zijn en men dus niet meer tot interessante combinaties kan komen.

Een nieuwe concessie zou inderdaad ook nog een mogelijkheid zijn. In het beste geval kiest men terug voor een overheidsbedrijf dat zijn winsten in infrastructuur investeert of iets anders waar de samenleving voordeel bij heeft. Asfinag of de Baskische provinciebedrijven kunnen een interessant voorbeeld vormen.
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

Mundial schreef: za 03 aug 2024, 20:48 Maar een netwerk van snelwegen gezamenlijk aanbesteden en zo een lager tarief voor de gebruiker verkrijgen lijkt me niet meteen in strijd met de Eurovignetrichtlijn of het mededingingsrecht. Probleem is dat zowat alle drukke routes wel van een snelweg voorzien zijn en men dus niet meer tot interessante combinaties kan komen.
Het mededingingsrecht is bepaald niet mijn rechtsgebied, maar volgens mij klopt dat. Het probleem zit hem in het almaar tussendoor openbreken. En dat in combinatie met het privatiseren van de concessionairs eind jaren ‘90, waardoor de tolwegen in de mededingingssfeer werden getrokken (had de Franse staat dit op eigen boek gehouden door de concessionairs 100% in eigendom te houden, dan zou je ook andere mededingings-dynamieken hebben gekregen).

Een pakket aanbesteden van verschillende routes is mededingingsrechtelijk niet fundamenteel problematisch. Als er een kruisbestuivings-element in dat pakket zit, is dat eerder politiek - laat de politiek maar aan de gebruikers uitleggen dat ze wat afdragen voor andere wegen in het pakket, in het algemeen belang. Maar zoals je zegt, wat kan in Frankrijk realistisch gezien nog als pakket op de markt komen?

Het probleem met de kruisbestuivingen was misschien nog wel het meeste dat regels halverwege het spel werden veranderd. “Snelweg aangelegd tegen een tolconcessie van 35 jaar? Oeps, het worden er toch 40, want de winst moet afgeroomd om een onrendabele snelweg elders aan te kunnen leggen. En oeps, we maken er toch maar 45 van, want de minister heeft hier ook nog een projectje.” Los van de aanbestedingsrechtelijke kant vind ik dat ook een politieke naaistreek van formaat, die als gezegd op gespannen voet staat met grondslagen van eerlijk verdelen van lasten.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Ik heb al 10 jaar niet meer met kaart betaald in Frankrijk, maar kan je tegenwoordig ook met gewone debit betaalkaarten de tol in Frankrijk betalen? In Polen kon ik dat wel. In Frankrijk werden vroeger alleen creditcards geaccepteerd, maar met de opkomst van contactloos betalen kan het ook met een standaard Nederlandse debitcard vermoed ik?

Op de site van VINCI Autoroutes staat:
Sur le réseau VINCI Autoroutes, les cartes acceptées sont : CB, Visa, Mastercard.
NB : les cartes bancaires émises dans certains pays non-européens ne sont pas acceptées.

In het verleden werd gezegd dat Sanef wel Nederlandse betaalkaarten accepteerde, maar elders in Frankrijk niet, maar die informatie is vermoedelijk al langere tijd achterhaald.