Tolwegen in Frankrijk

Moderator: Moderatoren

Vahalis
autoweg

Re: Tolwegen in Frankrijk

Bericht door Vahalis »

^^ ik vind weinig info online. Het lijkt er inderdaad op dat Sanef en Fréjustunnel debitkaarten accepteren.
Op de trajecten van SANEF in het noorden en oosten van Frankrijk, en bij de tunnel van Fréjus (maatschappij SFTRF), kun je met een Begische bankkaart en Nederlandse betaalpas/pinpas betalen indien deze een Maestro-logo heeft. Door SANEF en SFTRF (alleen bij de tunnel van Fréjus) wordt Maestro geaccepteerd als één van de geldige betaalmogelijkheden. De andere tolmaatschappijen accepteren Maestro en soortgelijke systemen als Visa Electron niet.
Bron: https://www.france.fr/nl/artikel/betale ... middelen-2

De site van Sanef lijkt dit ook te bevestigen.
What types of payment methods are accepted at toll booths?

From Liber-t toll tags to bank cards or cash: whatever means of payment you prefer, we ensure that you can pay simply and safely at the toll gate.
Bron https://www.autoroutes.sanef.com/en/my- ... oll-charge
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

Paar jaar terug bleek de batterij van mijn badge niet meer te werken, en toen heb ik van Lille naar Hendaye alles met mijn telefoon betaald. Wat natuurlijk feitelijk mijn pinpas is, maar telefoon uit dashboardkastje halen gaat makkelijker dan pas uit portemonnee; en je kunt hem wat makkelijker uitsteken naar de badge voor contactloze betalingen.

Alleen op de A63 in Les Landes waren de tolpoorten toen nog niet voorzien van die badges en heb ik met creditcard betaald. Dat is sindsdien ingehaald, zie ik op Streetview.

Wel begrijp ik dat betalen met een klassieke pinpas moeilijker ligt; wat komt door het systeem dat je bij Maestro nu eenmaal een pin moet opgeven bij grotere transacties en soms ook een random check krijgt. En je pin intoetsen kan niet bij die poorten. Dan vergt het een deal tussen tolmaatschappij en Maestro dat je altijd mag passeren zonder pin -net zoals die bestaat voor creditcard- en niet alle tolmaatschappijen hebben die deal naar ik begrijp.
Autostrada
autoweg

Bericht door Autostrada »

Hierbij een overzicht, gebaseerd op de websites van de verschillende concessie houders:

Sanef: maestro :DVMGP:
SAPN: maestro :DVMGP:
APRR: maestro :DVMX:
AREA: maestro :DVMX:
Adelac: maestro :DVMX:
ALIAE: maestro :DVMGP:
A'lienor: maestro :DVMX:
CEVM: maestro :DVMX:
VINCI: maestro :DVMX:
SFTRF: maestro :DVMGP:
ATMB: maestro :DVMX:
Alis: maestro :DVMX:
Alicorne: maestro :DVMX:
ATLANDES: maestro :DVMGP:
ALBEA: maestro :DVMGP:

NB: betalen met je telefoon is strikt genomen verboden, het wordt gelijk gesteld aan 'bellen tijdens het rijden' en derhalve een boete van 135 euro.
Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance »

Autostrada schreef: zo 06 jul 2025, 8:59 NB: betalen met je telefoon is strikt genomen verboden, het wordt gelijk gesteld aan 'bellen tijdens het rijden' en derhalve een boete van 135 euro.
Maar je staat toch stil bij een poortje? Dan rij je toch niet? Of is het vasthouden alleen al verboden, ongeacht of je rijdt of stilstaat (of je motor uitstaat)?
"The problem with internet quotes is that you can't always depend on their accuracy" - Abraham Lincoln, 1864.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Pino schreef: zo 06 jul 2025, 7:54 Wel begrijp ik dat betalen met een klassieke pinpas moeilijker ligt; wat komt door het systeem dat je bij Maestro nu eenmaal een pin moet opgeven bij grotere transacties en soms ook een random check krijgt. En je pin intoetsen kan niet bij die poorten. Dan vergt het een deal tussen tolmaatschappij en Maestro dat je altijd mag passeren zonder pin -net zoals die bestaat voor creditcard- en niet alle tolmaatschappijen hebben die deal naar ik begrijp.
Zou dit opgelost worden met de uitrol van kaarten zoals VISA Debit en Debit Mastercard? Ik heb onlangs een nieuwe betaalpas ontvangen van Visa Debit.
Peter
2x4 autosnelweg

Bericht door Peter »

Kwestie van afspraken maken. Vermoedelijk eist de bank of het platform dat camerabeelden worden gedeeld bij disputen en/of teruggave geld bij gestolen passen (of vroeger: gekloonde passen). Dat zijn vermoedelijk teveel losse afspraken voor sommige tolmaatschappijen. Pinnen zonder pin kon al heel lang op de Ferries naar Denemarken.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...
Autostrada
autoweg

Chris schreef: zo 06 jul 2025, 10:14 Zou dit opgelost worden met de uitrol van kaarten zoals VISA Debit en Debit Mastercard? Ik heb onlangs een nieuwe betaalpas ontvangen van Visa Debit.
Met een Mastercard debit en VISA debit card zou je in principe bij dezelfde punten terecht moeten kunnen als met een credit card van die merken; zelf heb ik het nog niet specifiek getest bij een tolpoort in Frankrijk maar in de basis zou het maestro euvel dus opgelost moeten zijn met zo'n nieuwe kaart.
Autostrada
autoweg

Palance schreef: zo 06 jul 2025, 9:55 Maar je staat toch stil bij een poortje? Dan rij je toch niet? Of is het vasthouden alleen al verboden, ongeacht of je rijdt of stilstaat (of je motor uitstaat)?
In Frankrijk is het gebruik van een telefoon in de auto strafbaar, ongeacht of je rijdt, stil staat of je alarmlichten aan hebt op bijv de vluchtstrook. Een telefoon mag wél gebruikt worden in de auto wanneer het voertuig geparkeerd is op een plek waar het voertuig legaal geparkeerd mag worden (parkeerhaven, Aire, etc).
Peter
2x4 autosnelweg

Bericht door Peter »

Je mag dus in de stromende regen niet de wegenwacht bellen vanuit je auto vanaf de vluchtstrook ? Tenzij je hem handsfree hebt ? Bij ANWB moet je je via een app melden, maar wellicht niet in het buitenland. Lastig lijkt mij.

Vermoedelijk achterhaalde regels, die tot weinig boetes leiden. In sommige landen mag je ook je telefoon niet gebruiken op een tankstation, en dus kan je formeel dus ook er niet bij een zuil mee betalen en moet het met een pasje. In Nederland zie je nog steeds soms dat telefoonverbod via stickers, maar het heeft geen wettelijke basis.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...
paolie
expressweg

Bericht door paolie »

^^ gewoon een regel om discussie te voorkomen bij een eventuele boete. Maar uiteraard krijg je geen boete als je tol betaalt met je telefoon of de wegenwacht belt vanaf de vluchtstrook.
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

Peter schreef: zo 06 jul 2025, 11:09 Kwestie van afspraken maken. Vermoedelijk eist de bank of het platform dat camerabeelden worden gedeeld bij disputen en/of teruggave geld bij gestolen passen (of vroeger: gekloonde passen). Dat zijn vermoedelijk teveel losse afspraken voor sommige tolmaatschappijen.
Weet niet of camerabeelden van een auto je nou heel veel bewijs zullen brengen. Maar ik had altijd wel de gedachte dat de logische deal tussen een tolmaatschappij en het platform was: “jij wilt je gebruikers snel door laten rijden en wilt daardoor de identificatie-check weg hebben; prima, dat is dan wel voor jouw risico.” Dus dan betekent betwisting bij gestolen passen e.d. gewoon dat de weggebruiker geld teruggestort krijgt en de tolmaatschappij een ongeïnde passage heeft.

Zolang het aantal betwistingen klein blijft, is dat in systeemkosten een druppel op een gloeiende plaat, dus dat risico wil men wel nemen. Alleen het vergt wel dat je een deal moet maken. En omdat contactloos pinnen per land wat verschilt, is het mogelijk niet zo simpel als een telefoontje naar Maestro - waar dat met creditcards makkelijker gaat.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Pino schreef: zo 06 jul 2025, 20:04En omdat contactloos pinnen per land wat verschilt,
Dit helpt wellicht niet nee.

Wat ik in Duitsland een paar jaar geleden wel eens tegen kwam, is dat je vanaf bepaalde bedragen niet contactloos kan betalen. Het gaat dan niet om dat je vanaf € 50 de PIN moet invoeren, maar dat je dan fysiek de kaart in de betaalterminal moet stoppen. Ik weet niet of dat nu nog zo is, in Nederland kon ik vorig jaar gewoon de rekening bij de garage contactloos betalen (was ruim € 800). Maar als dat soort regels nog steeds gelden, dan is een contactloze terminal niet voldoende om voor alle toltransacties met contactloos uit te kunnen. Er zijn trajecten waar je sowieso over de € 50 gaat.

Kennelijk is het anno 2025 toch nog steeds lastig om betaalstromen te standaardiseren (zie ook het lijstje van Autostrada).
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ Heb dat zeker nog meegemaakt in Duitsland dat je bij hogere bedragen de pas echt moet ingeven. En ik geloof ook wel elders. Als ik nou kijk naar de tolmaatschappijen waar je met bankpas kunt betalen, dan zijn dat maatschappijen waar je met een personenauto (en zelfs met caravan) zelden tot nooit aan de 50 euro zult komen. Misschien dat dat een rol speelt.

De uitzondering zal SFTRF zijn, maar aan de poorten van de Alpentunnels laten ze je zonder moeite een pin intoetsen.

Overigens: omdat de Nederlandse banken aan het switchen zijn van Maestro naar V Pay, weet ik niet of dit een goed moment is om nog afspraken te maken…
Autostrada
autoweg

Chris schreef: zo 06 jul 2025, 20:16 Wat ik in Duitsland een paar jaar geleden wel eens tegen kwam, is dat je vanaf bepaalde bedragen niet contactloos kan betalen.
Je hebt contactloos en contactloos. Er is vaak een lage(re) limiet voor transacties waarbij de betaalpas voor de kaartlezer wordt gehouden (=contactloos, met pas maar zonder PIN) dan dat er een limiet geldt voor betalingen waarbij er een identiteitscontrole plaatsvindt via vingerafdruk of gezichtsscan (zaken zoals Android Pay, Apple Pay) (= ook contactloos, maar mét authenticatie).

In Frankrijk zit er geen limiet op betalingen via een telefoon, maar wel op betalingen met een pasje zonder PIN-code (vaak 50 euro).
Wanneer je een betaling van boven de 50 euro met je pasje draadloos probeert af te rekenen, zal de PIN-pad alsnog om de PIN-code vragen (de pas hoeft in principe niet ingevoerd te worden).
paolie
expressweg

Bericht door paolie »

Chris schreef: zo 06 jul 2025, 20:16
Pino schreef: zo 06 jul 2025, 20:04En omdat contactloos pinnen per land wat verschilt,
Dit helpt wellicht niet nee.

Wat ik in Duitsland een paar jaar geleden wel eens tegen kwam, is dat je vanaf bepaalde bedragen niet contactloos kan betalen. Het gaat dan niet om dat je vanaf € 50 de PIN moet invoeren, maar dat je dan fysiek de kaart in de betaalterminal moet stoppen. Ik weet niet of dat nu nog zo is
Dat was in Frankrijk ook altijd precies zo het geval. Vanaf €25 zelfs al. Hoe het nu is weet ik niet, ik betaal bijna alles per telefoon tegenwoordig.
SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland »

Chris schreef: zo 06 jul 2025, 20:16Wat ik in Duitsland een paar jaar geleden wel eens tegen kwam, is dat je vanaf bepaalde bedragen niet contactloos kan betalen. Het gaat dan niet om dat je vanaf € 50 de PIN moet invoeren, maar dat je dan fysiek de kaart in de betaalterminal moet stoppen.
Dat heb ik in Duitsland zelden gehad. Soms bij een technische storing. Meestal moet alleen vanaf €50 de PIN ingetoetst worden. Betaal je met de telefoon (Apple / Google Pay) is dat uiteraard ook niet nodig, omdat je jezelf dan via de telefoon hebt geautoriseerd. Het kan ermee te maken hebben dat Nederlanders vaak nog een Maestro of V-pay hebben. Toen ik nog in Duitsland woonde had ik Visa en de Duitse girocard, waar ik vanaf €50 alleen een PIN moest intoetsen.

In Zwitserland ligt de grens voor de PIN overigens bij 80 CHF. Dat is best veel. Uiteraard ook met de telefoon geen grens, m.u.v. geldautomaat. Daar moet je altijd een PIN intoetsen. Fysiek invoeren is alleen nodig bij de allereerste betaling met de betreffende bankpas. Ook bij een geldautomaat kan je in Zwitserland probleemloos contactloos gebruiken.

Een Zwitserse bijzonderheid is overigens nog dat de PIN altijd 6 cijfers lang is. Dat is in veel andere landen ongebruikelijk.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"
timaz
woonerf

Bericht door timaz »

Kan je bij alle tolpoorten in Frankrijk betalen met een Mastercard Debit?
Ik betaal meestal met mijn iPhone, maar kan ook met mijn Apple Watch betalen.
waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 »

Lees even de reactie van Autostrada van 06 juli 2025 om 8.59 uur. Met een debitcard kun je maar bij een beperkt aantal maatschappijen tol afrekenen.
Autostrada
autoweg

waldo79 schreef: zo 24 aug 2025, 10:31 Lees even de reactie van Autostrada van 06 juli 2025 om 8.59 uur. Met een debitcard kun je maar bij een beperkt aantal maatschappijen tol afrekenen.
Pas op kijk uit - mijn post gaat specifiek over het maestro netwerk en er wordt nu gevraagd om Mastercard Debit. In principe moet Mastercard Debit op alle punten worden geaccepteerd waar Mastercard ook wordt geaccepteerd, en dus ook bij de Franse tolpoorten. Ik heb recent met Mastercard Debit betaald op de A63, onderdeel van de Vinci concessie, omdat mijn badge weigerde en dat lukte zonder problemen.
jdb2
autoweg

Bericht door jdb2 »

Ik weet niet of het enkel bij mij is, maar ik vind de de betaalautomaten onbereikbaar met een lage auto als als je geen gorilla-armen hebt, of je riskeert je velgen te beschadigen aan de hoge rand. Bij parkeergarages is het wel gebruikelijk dat de automaat iets naar voor uitsteekt, bij de tolpoortjes zitten gleuven flush in de kast. Bij een van de tolpoortjes stond zelfs een sticker in de trant van "armen te kort? neem een tolbadge". Nieuwe strategie of discriminatie van mensen met korte armen? :lol:
🍉
Vahalis
autoweg

Bericht door Vahalis »

^^ Herkenbaar, niet voor mij, wel voor mijn betere helft die niet al te lang is.

Daarom besloten bij de volgende keer naar een tolpootjes-land een badge aan te schaffen.
Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m »

De voorbije weken was ik in China, waar die tolautomaten een soort robotarmen hebben, die zich bewegen naar de hand, van lage auto’s tot vrachtwagens. Het zou mooi zijn als dat in onze regionen ook wordt toegepast.

Afbeelding
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen
djiwie
stadsweg

Bericht door djiwie »

Autostrada
autoweg

In deze laatste week van de vakantie heb ik, naar aanleiding van wat eerdere discussies over (de doorstroom en capaciteit) van tolpleinen een overzicht gemaakt van alle Franse tolpleinen en pleine voie.
Dit zijn dus tolpleinen die je tegenkomt als je op een autoroute rijdt en de autoroute wilt blijven volgen. Het dekt dus specifiek niet tolpleinen bij een afrit. Dus je zult bijvoorbeeld wel het tolstation ten zuiden van Tours op de A10 terug vinden, maar niet het tolstation wanneer je bij Poitiers de N10 had willen volgen; ik beschouw dit als een afrit.

Veel tolpoorten bestaan uit meerdere gebouwen, vaak 2 (1 per rijbaan), maar niet altijd. Vaak is het ook 1 geheel gebouw, soms zijn het er zelfs 3 (of meer). Ik heb alleen de capaciteit van de hoofdrijbaan meegenomen, in veel gevallen wordt hetzelfde gebouw ook gebruikt voor een sortie, die tolpoorten heb ik dan wel vermeld, maar niet meegenomen in de telling. Neem als voorbeeld de tolpoort bij Senlis op de A1, dit gebouw huisvest zowel de doorgaande poorten van de A1 (29 stuks welteverstaan), maar het station bestaat in feite uit 34 poorten, omdat er nog 5 additionele poorten in dit gebouw zitten die alleen toegankelijk zijn van/naar sortie 8 (Senlis).

Sommige snelwegen kennen wel degelijk tol, maar hebben géén tolpleinen - neem de A19, deze weg is aan alle kanten ingekapseld door een gesloten tol-systeem en de kruising met de A77 is vormgegeven als een afrit. Je zult voor deze weg dus geen tolpleinen in het overzicht aantreffen.

In het overzicht vind je het totaal aantal poorten, plus de typische splitsing per rijbaan. Bijvoorbeeld het station van Gye, dat telt 17 poorten, waarvan 5 richting zuiden en 12 richting noorden. Soms zijn de banen flexibel in te delen, door een verplaatsbare barrier. Het zij zo; het totaal aantal poorten gaat daar door niet omhoog/omlaag.

Soms kom je aan bij een tolplein om een kaartje te trekken (TI), soms moet je er betalen (BE). Je hebt (veel) pleinen in gesloten tol-systemen die bestaan uit 1-kant met TI, en de andere kant BE - bijvoorbeeld Fresnes net ten zuiden van Lille, waarbij je een kaartje moet trekken als je richting het zuiden onderweg bent, en moet betalen als je richting het noorden rijdt. Er zijn ook tolpoorten, vaak in een open tol systeem, waarbij je in beide richtingen moet betalen, zoals op de A75 bij Millau, dit station heet Saint-Germain (een naam die redelijk populair is voor tolstations kwam ik achter).

De lijst van alle Franse autoroutes komt van wegenwiki; van A1 t/m A100 had ik de (bestaande) nummers in het overzicht gezet, maar later weggelaten ivm leesbaarheid - je zult het er dus op moeten vertrouwen dat ik alle overige wegnummers ook heb gecheckt op de aanwezigheid van een tolplein (dit heb ik gedaan met de Michelin kaarten van Frankrijk overigens).

Het grootste tolplein van Frankrijk is Vienne, op de A7, met 42 poorten (verspreid over 2 gebouwen). Het grootste tolplein met 1 enkel gebouw is Saint-Arnould-en-Yvelines op de A10, hier vind je 38 tolpoorten.
En het meest armetierige tolplein van Frankrijk vind je op de A88 als je naar de A28 wilt, slechts 2 poorten per richting (maw: gelijk aan het aantal reguliere rijstroken!).

Tot slot, de weg met de meeste tolpleinen is de A89; je komt er 6 tegen op je rit van Bordeaux naar Lyon (in feite 7, want je moet ook nog langs Gerzat op de A71).

Snelweg Station Totaal poorten Splitsing Type Opmerking
A1 Fresnes 24 8+16 TI+BE bestaat uit 2 losse gebouwen
A1 Chamant-Senlis 29 10+19 TI+BE 5 extra poorten voor sortie 8
A2 Thun-l'Évèque 17 6+11 TI+BE
A4 Coutevroult 25 12+13 BE+BE
A4 Montreuil-aux-Lions 14 9+5 BE+TI
A4 Beaumont 13 4+9 TI+BE
A4 Saint-Avold 18 9+9 BE+BE
A4 Loupershouse 14 5+9 TI+BE
A4 Schwindratzheim 13 9+5 BE+TI 4 extra poorten voor sortie 46
A5 Éprunes 25 10+15 TI+BE + 5 additionele poorten reserve, was ooit nog groter
A6 Fleury-en-Brie 28 8+20 TI+BE ri Paris 2 gecombineerde stations van 11 + 9 poorten
A6 Villefrance-Limas 34 24+10 BE+TI
A7 Vienne-Reventin 42 15+27 TI+BE bestaat uit 2 losse gebouwen
A7 Lançon-de-Provence 35 24+11 BE+TI bestaat uit 2 losse gebouwen
A8 La Barque 36 12+24 TI+BE bestaat uit 2 losse gebouwen
A8 Capitou 24 8+16 TI+BE 5 extra poorten voor sortie 38
A8 Antibes 34 17+17 BE+BE 9 extra poorten voor sortie 41, bestaat uit 2 losse gebouwen
A8 Nice Saint-Isodore 21 9+12 BE+BE bestaat uit 2 losse gebouwen
A8 La Turbie 15 7+8 BE+BE 5 extra poorten voor sortie 57
A9 Le Boulou 24 17+7 BE+TI
A10 Saint-Arnoult-en-Yvelines 38 14+24 TI+BE
A10 Monnaie 23 17+6 BE+TI
A10 Sorigny 21 6+15 TI+BE
A10 Virsac 27 18+9 BE+TI
A11 Corzé 22 17+5 BE+TI 3 additionele TI poorten ri A85
A11 Ancenis 18 9+9 BE+BE
A16 Amblainville 15 10+5 BE+TI
A16 Herquelingue 14 5+9 TI+BE
A20 Vierzon-Nord 16 11+5 BE+TI bestaat uit 3 losse gebouwen
A20 Gignac 16 5+11 TI+BE
A20 Montauban 16 11+5 BE+TI
A26 Saint-Omer 11 5+6 TI+BE 4 extra poorten voor sortie 3
A26 Courcy 17 12+5 BE+TI
A26 Ormes 16 5+11 TI+BE
A28 Roumois 7 2+5 TI+BE
A28 Saint-Christophe-sur-le-Nais 13 9+4 BE+TI
A29 Jules Verne 16 5+11 TI+BE bestaat uit 2 losse gebouwen
A29 Dury 16 5+11 TI+BE bestaat uit 2 losse gebouwen
A29 Aumale 11 7+4 BE+TI 1 extra TI poort voor sortie 12
A29 Cottévrard 10 3+7 TI+BE
A29 Saint-Romain-de-Colbosc 11 6+5 BE+TI 13 extra poorten voor sortie 6
A29 Pont de Normandie 10 5+5 BE+BE formeel op N1029
A29 Quetteville 9 4+5 BE+BE
A31 Gye 17 5+12 TI+BE
A34 Taissy 11 4+7 TI+BE +5 poorten additionele reserve, behoorde ooit tot A4
A36 Fontaine-Larivière 18 9+9 BE+BE
A36 Saint-Maurice 15 4+11 TI+BE
A38 Pouilly-en-Auxois 6 2+4 TI+BE
A39 Dijon-Crimolois 13 6+7 TI+BE
A40 Viry 20 6+14 TI+BE
A40 Nangy 17 9+8 BE+BE
A40 Cluses 12 6+6 BE+BE 4 extra poorten voor sortie 19
A41 Saint-Martin-Bellevue 12 5+7 TI+BE 4 extra poorten voor sortie 18 en 13 extra poorten voor A410
A41 Crolles 12 4+8 TI+BE 4 extra poorten voor sortie 24
A42 Saint-Maurice 21 7+14 TI+BE
A43 Saint Quentin Fallavier 31 10+21 TI+BE 5 extra poorten voor sortie 5
A43 Chignin 23 8+15 TI+BE 2 extra BE poorten voor sortie 21
A43 Saint-Michel 9 4+5 TI+BE 5 extra poorten voor sortie 29
A48 Voreppe 22 8+14 TI+BE
A49 Chatuzange 16 5+11 TI+BE
A50 La Ciotat 23 11+12 BE+BE
A51 Crozet 8 4+4 BE+BE
A51 La Saulce 12 4+8 TI+BE
A51 Meyrargues 12 5+7 TI+BE 4 extra poorten voor sortie 15
A52 Pont d'Étoile 23 8+15 TI+BE
A54 Arles 19 5+14 TI+BE
A54 Saint Martin de Crau 19 6+13 TI+BE
A57 Puget-Ville 11 4+7 TI+BE
A61 Toulouse-Sud 36 12+24 TI+BE bestaat uit 2 losse gebouwen; ten noorden splitst de A620
A62 Toulouse-Nord 40 12+28 TI+BE bestaat uit 2 losse gebouwen, ten zuiden splitst de A620
A62 Saint-Selve 21 7+14 TI+BE
A63 Saugnac-et-Muret 20 10+10 BE+BE
A63 Castets 18 9+9 BE+BE
A63 Bénesse-Maremne 20 10+10 BE+BE
A63 La Négresse 22 11+11 BE+BE
A63 Biriatou 20 10+10 BE+BE
A64 Sames 13 4+9 TI+BE
A64 Lestelle-de-Saint-Martory 17 5+12 TI+BE
A64 Muret 20 10+10 BE+BE
A66 Pamiers Nord 10 3+7 TI+BE
A68 Union 18 9+9 BE+BE
A71 Gerzat 26 8+18 TI+BE 3 extra poorten voor sortie 14
A72 Veauchette 18 5+13 TI+BE
A75 Saint-Germain 18 10+8 BE+BE betreft Viaduc de Millau
A75 Béziers 19 6+13 TI+BE bestaat uit 2 losse gebouwen
A77 Val de Loing 11 7+4 TI+BE 6 extra poorten voor sortie 17
A77 Myennes 10 5+5 BE+BE
A79 Deux-Chaises 13 5+8 TI+BE de A79 kent ook free-flow tol
A81 La Gravelle 19 6+13 TI+BE
A83 Bignon 17 5+12 TI+BE
A85 Chinon 10 3+7 TI+BE
A85 Veigné 11 4+7 TI+BE
A86 Rueil-Malmaison 8 8 BE richting zuiden (A86 duplex)
A86 Vélizy 8 8 BE richting noorden (A86 duplex)
A87 Beaulieu-sur-Layon 14 4+10 TI+BE
A87 la Roche-sur-Yon 13 4+9 TI+BE bestaat uit 2 losse gebouwen
A88 Sées 4 2+2 TI+BE 2 extra poorten voor sortie 16
A89 Arveyres 13 5+7 TI+BE
A89 Mussidan 9 3+6 TI+BE 4 extra poorten voor sortie 13.1
A89 Bachellerie 12 6+6 BE+BE 4 extra poorten voor sortie 17
A89 Saint-Germain-les-Vergnes 11 4+7 TI+BE
A89 Martres d'Artière 14 5+9 TI+BE
A89 Saint-Romain-de-Popey 14 9+5 TI+BE 4 extra poorten voor sortie 35
A131 Pont de Tancarville 12 6+6 BE+BE formeel op de N182
A150 Bouville 10 4+6 TI+BE
A311 Dijon-Sud 10 3+7 TI+BE
A344 Reims 9 3+6 TI+BE oorspronkelijk was dit de A4
A355 Ittenheim 16 8+8 BE+BE ruimtereservering voor 4 extra poorten
A391 Bersaillin 6 2+4 TI+BE
A404 Groissiat 7 2+5 TI+BE
A406 Val de Saône 5 2+3 TI+BE
A410 Saint-Martin-Bellevue 13 6+7 TI+BE 4 extra poorten voor sortie 18 en 12 extra poorten voor A41
A430 Sainte Hélène 17 6+11 TI+BE
A432 la Côtière 8 4+4 BE+BE 9 extra poorten voor de verbinding met de A42
A432 Saint-Exupéry 12 6+6 BE+BE
A466 Quincieux 10 5+5 BE+BE
A500 Monaco 7 4+3 BE+BE
A520 Auriol 6 2+4 TI+BE
A641 Peyrehorade 6 2+4 TI+BE
A645 Montréjeau 7 3+4 TI+BE
A709 Baillargues 24 16+8 BE+TI oorspronkelijk was dit de A9
A709 Saint-Jean-de-Védas 16 5+11 TI+BE oorspronkelijk was dit de A9
A714 Montluçon 7 3+4 TI+BE
A719 Gannat 6 2+4 TI+BE
A719 Vichy 6 3+3 BE+BE
A837 Cabriot 13 4+9 TI+BE
Laatst gewijzigd door Autostrada op wo 27 aug 2025, 21:14, 3 keer totaal gewijzigd.
Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance »

Autostrada schreef: wo 27 aug 2025, 15:31 NB: het is een lange lijst, misschien niet ideaal om als plaatje lezen - ik heb alleen geen betere manier om dit online te krijgen.
Kun je het excel-bestand niet gewoon ergens hosten (Dropbox, Google Drive, etc)?
"The problem with internet quotes is that you can't always depend on their accuracy" - Abraham Lincoln, 1864.
Autostrada
autoweg

Palance schreef: wo 27 aug 2025, 18:17 Kun je het excel-bestand niet gewoon ergens hosten (Dropbox, Google Drive, etc)?
Ik heb het plaatje wat aangepast door alle niet-relevante wegnummers weg te laten. Hopelijk helpt dit iets.
Via ChatGPT heb ik geprobeerd alles in tabel-vorm te krijgen voor het forum (phpBB table), dat werkt opzich wel, ware het niet dat ChatGPT om onnavolgbare reden soms de kolom 'opmerkingen' niet mee pakt en je vrijwel direct tegen de limiet van je gratis rekencapaciteit aanzit. Daarnaast wordt het ook een hele lang post hier op het forum.
djiwie
stadsweg

Bericht door djiwie »

Je kunt een Google docs spreadsheet maken en die kun je dan vervolgens delen. (In Google docs kun je gewoon de originele excel importeren)
Autostrada
autoweg

djiwie schreef: wo 27 aug 2025, 21:06 Je kunt een Google docs spreadsheet maken en die kun je dan vervolgens delen. (In Google docs kun je gewoon de originele excel importeren)
Ik heb het aan Microsoft Cortana gevraagd om te doen; die zei "ah maar daar is gewoon een website voor". Nu aangepast.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

De Collectivité européenne d'Alsace is voornemens om per januari 2027 tolheffing op vrachtverkeer in te voeren, dit heet de R-Pass.

Men zegt dat sinds de invoering van de Duitse LKW-Maut in 2005 de hoeveelheid transitverkeer op de A35 corridor sterk is toegenomen. 51% van het vrachtverkeer is transit. De Franse regering was eerder voornemens om een tolheffing per 2015 in te voeren op tolvrije autoroutes, routes nationales en sommige routes départementales, maar dit is uiteindelijk niet doorgegaan. Nu gaat Alsace het zelf doen. Sinds 2021 is dit niet meer een groep van twee departementen, maar de Collectivité européenne d'Alsace, die bestuurlijk meer verantwoordelijkheden heeft dan een departement.

Men zegt ook dat in 2024 de toltarieven in Duitsland flink zijn gestegen, waardoor de hoeveelheid vrachtwagens op de A35 corridor met 1.470 per dag is gestegen vergeleken met 2023.

Het komt zelden voor in Europa dat regionale overheden een eigen tolheffing invoeren. De enige die ik ook ken is de vrachtwagentol in de Baskische provincie Gipuzkoa. Alle andere systemen zijn landelijk voor zover ik weet.
SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland »

^^
De A35 heeft toch al wel een heel aantal jaren camera portalen om vrachtwagentol te kunnen innen. Zijn die al die tijd niet in gebruik geweest?
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"