[N050] Hattemerbroek - Emmeloord

Discussieer hier over actuele grote wegenplannen en in uitvoering zijnde grote projecten

Moderator: Moderatoren

Vinny
4x5 autosnelweg

Re: [N050] Hattemerbroek - Emmeloord

Bericht door Vinny » zo 18 jul 2021, 8:19

Het is gewoon misgegaan toen ze een jaar of 20 geleden de weg persé niet naar 2x2 wilden verbreden en er een 2+1 configuratie uit de hoge hoed is getoverd. Destijds had gewoon de A 50 doorgetrokken kunnen worden naar Kampen. Dat dan de verzorgingsplaats alleen maar in één richting bruikbaar is; dat komt wel meer voor op het Nederlandse snelwegnet.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » zo 18 jul 2021, 10:54

Vinny schreef: zo 18 jul 2021, 8:19Dat dan de verzorgingsplaats alleen maar in één richting bruikbaar is; dat komt wel meer voor op het Nederlandse snelwegnet.
Maar niet als er een hotel zit (afgezien van die kleine Waterlodges aan de A6 bij Lelystad dan). En dat maakt het toch wel erg onpraktisch, als je om van/naar het hotel te gaan telkens moet keren bij Kampen-Zuid of KP Hattemerbroek.

Je zou natuurlijk het hotel kunnen uitkopen en een nieuwe locatie kunnen geven bij de afrit Kampen-Zuid, maar dat zal ook niet gratis zijn. Misschien wel een kansrijkere locatie voor het hotel, want ik heb niet de indruk dat Zalkerbroek nou zo'n drukbezet hotel is.

Durashift
autoweg

Bericht door Durashift » zo 18 jul 2021, 14:59

^^^ wellicht zijn er (juridisch bindende) toezeggingen uit het verleden aan dat hotel gegeven qua bereikbaarheid door een, destijds, bevoegd overheidsorgaan waardoor een éénrichtingsaansluiting niet mag?

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » zo 18 jul 2021, 20:26

Zou een nieuw hotel 6,3 miljoen euro kosten?

Ik vind het van de buitenkant er hopeloos gedateerd uitzien maar goed, dat is natuurlijk een kwestie van smaak ;)

Schelpenpaadje
expressweg

Bericht door Schelpenpaadje » zo 18 jul 2021, 23:19

Ik ben sowieso wel benieuwd naar de achtergrond van het hotel op die locatie. Hoe is deze locatie gekozen/toegestaan? En hoe verhield dit zich in het verleden tot een scenario van een volledige A50?

Een hotel of restaurant aan één zijde van de snelweg kan prima van twee kanten bereikbaar zijn zonder volledige aansluiting. Zie bijvoorbeeld Van der Valk Wieringerwerf en Hajé Nunspeet; een voetgangerstunneltje volstaat prima, mits er aan de andere kant ruimte is voor een parkeerplaats.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » ma 19 jul 2021, 0:41

Schelpenpaadje schreef: zo 18 jul 2021, 23:19Een hotel of restaurant aan één zijde van de snelweg kan prima van twee kanten bereikbaar zijn zonder volledige aansluiting. Zie bijvoorbeeld Van der Valk Wieringerwerf en Hajé Nunspeet; een voetgangerstunneltje volstaat prima, mits er aan de andere kant ruimte is voor een parkeerplaats.
Die ruimte wordt hier lastig, want de Hanzelijn ligt er naast.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » ma 19 jul 2021, 11:48

Als je alles wat insnoert kun je volgens mij net een Haarlemmeermeeraansluiting kwijt zonder iets te hoeven slopen. Maar veel meer zit er niet in denk ik.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » ma 19 jul 2021, 11:50

Ik ben sowieso wel benieuwd naar de achtergrond van het hotel op die locatie. Hoe is deze locatie gekozen/toegestaan? En hoe verhield dit zich in het verleden tot een scenario van een volledige A50?
Wat denk ik ook meespeelt is dat de Hanzelijn oorspronkelijk hier helemaal niet gepland was. Die zou namelijk een deel van de Kamperlijn 'opslokken'. Dat is ergens begin deze eeuw naar de huidige plek geschoven, vermoedelijk gebruik makend van de ruimtereservering van de A 50.

Schelpenpaadje
expressweg

Bericht door Schelpenpaadje » ma 19 jul 2021, 12:28

Coen Tunnel schreef: ma 19 jul 2021, 0:41
Schelpenpaadje schreef: zo 18 jul 2021, 23:19Een hotel of restaurant aan één zijde van de snelweg kan prima van twee kanten bereikbaar zijn zonder volledige aansluiting. Zie bijvoorbeeld Van der Valk Wieringerwerf en Hajé Nunspeet; een voetgangerstunneltje volstaat prima, mits er aan de andere kant ruimte is voor een parkeerplaats.
Die ruimte wordt hier lastig, want de Hanzelijn ligt er naast.
Klopt. Vandaar ook mijn opmerking dat dit door de Hanzelijn gecreëerde probleem ook binnen dat project opgelost had moeten worden. Door meer afstand van de N50 te houden of destijds gelijk een ongelijkvloerse aansluiting voorbereid op 2x2 aan te leggen. Er bleef nota bene 90 miljoen over binnen het project Hanzelijn.
Vinny schreef: ma 19 jul 2021, 11:50
Wat denk ik ook meespeelt is dat de Hanzelijn oorspronkelijk hier helemaal niet gepland was. Die zou namelijk een deel van de Kamperlijn 'opslokken'. Dat is ergens begin deze eeuw naar de huidige plek geschoven, vermoedelijk gebruik makend van de ruimtereservering van de A 50.
Plausibel. Wat was de oorspronkelijke bedoeling voor de A50 op deze locatie? Een tweede VZP aan de overkant met een voetgangerstunneltje?
Vinny schreef: ma 19 jul 2021, 11:48 Als je alles wat insnoert kun je volgens mij net een Haarlemmeermeeraansluiting kwijt zonder iets te hoeven slopen. Maar veel meer zit er niet in denk ik.
Een situatie zoals bij Breezanddijk moet passen. En dat zal ook wel in die raming zitten.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » ma 19 jul 2021, 12:35

Schelpenpaadje schreef: ma 19 jul 2021, 12:28
Vinny schreef: ma 19 jul 2021, 11:48 Als je alles wat insnoert kun je volgens mij net een Haarlemmeermeeraansluiting kwijt zonder iets te hoeven slopen. Maar veel meer zit er niet in denk ik.
Een situatie zoals bij Breezanddijk moet passen. En dat zal ook wel in die raming zitten.
Lijkt mij gegeven de situatie een prima oplossing, met één grote VZP Zalkerbroek die voor beide richtingen gebruikt kan worden.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » ma 19 jul 2021, 12:43

Schelpenpaadje schreef: ma 19 jul 2021, 12:28Plausibel. Wat was de oorspronkelijke bedoeling voor de A50 op deze locatie? Een tweede VZP aan de overkant met een voetgangerstunneltje?
Nee, op satellietbeelden en ook op de Kadastrale Kaart is te zien dat er aan de rijbaan richting Emmeloord ook een VZP gepland was, iets ten oosten van de huidige VZP Zalkerbroek.

Afbeelding

Door de Hanzelijn is het onmogelijk gemaakt om die ruimte zonder grote meerkosten te gebruiken. Je moet dan iets hebben zoals de Belgische VZP Minderhout aan de E19 richting Antwerpen, die aan de andere kant van de HSL ligt.

Of een voetgangersbrug of -tunnel gepland was om het hotel en restaurant ook vanaf de andere kant bereikbaar te maken weet ik niet.

Kaaiman
2x5 autosnelweg

Bericht door Kaaiman » ma 19 jul 2021, 12:51

Kan zijn dat men daar een tweede VZP gepland had, maar die sloten en verkaveling zijn gewoon historisch. Qua schaal is het ook niet echt vergelijkbaar met de bestaande VZP. Vooral op kaarten zonder Hanzelijn valt op dat die ruimte buitenproportioneel is. De sloten bij de bestaande VZP zijn gegraven bij de aanleg van de N50.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Twitter

Rogier
expressweg

Bericht door Rogier » wo 21 jul 2021, 21:10

O.b.v. die kaart is niets te zeggen. Bij de oorspronkelijke plannen mbt de Hanzelijn was helemaal niet bekend of de Hanzelijn via het Kamperlijntje zou lopen of via de N50. De Hanzelijn overigens naast de ruimtereservering aangelegd.

Het hotel is bij de opening van de N50 ook geopend in oktober 1988.

Stefanuzz
stadsweg

Bericht door Stefanuzz » ma 26 jul 2021, 11:18

Was dit nog helemaal niet voorbij gekomen hier?
De Stentor @ https://www.destentor.nl/kampen/het-is-nu-zeker-verbreding-n50-bij-kampen-loopt-vertraging-op-heel-vervelend~aedc6cd7/ schreef:Het is nu zeker, verbreding N50 bij Kampen loopt vertraging op: ‘Heel vervelend’

Het zat eraan te komen, maar het staat nu zwart op wit: de verbreding van de N50 bij Kampen loopt vertraging op. Hoeveel, is niet duidelijk. Maar de zo gewenste aanpak van de weg in 2023 lijkt onhaalbaar. ,,Heel vervelend’’, vindt de provincie Overijssel.

Stefanuzz
stadsweg

Bericht door Stefanuzz » za 31 jul 2021, 15:57

Weer een zware aanrijding vandaag op de N50 bij Kampen. Een aanrijding tussen een auto en een vrachtwagen, waarbij twee mannen en een jongen zwaargewond gewond zijn geraakt. De twee mannen zouden er volgens de politie zeer ernstig aan toe zijn, dus er bestaat helaas zeker nog eens kans dat dit een dodelijk ongeval gaat zijn. Oorzaak lijkt dit keer te liggen bij een aanhanger die is gaan slingeren volgens de politie. De aanhanger was geladen met zand. Lastig om te zeggen of deze te zwaar geladen was. De auto is dwars op de N50 terecht gekomen, waarbij de vrachtwagen bij de bijrijder 'naar binnen kwam'. Weinig vergevingsgezind dus deze drukke weg, maar dat wisten we helaas al.

Op sociale media in ieder geval weer véél reacties op dit ernstige ongeval.

Afbeelding

Fotoreportage en video op mijn website

Durashift
autoweg

Bericht door Durashift » za 31 jul 2021, 16:44

Was die slak (in de video) nog op tijd over voordat de weg vrijgegeven werd? ;)

Nuttige beelden, vind ik. Ik had wel verwacht dat aanhangwagen van de kogel afgetikt zou zijn..maar de trekhaakbeugel is gewoon afgescheurd door de krachten.

De tankauto trekker had toestemming om naar de eerstvolgende garage te rijden, denk ik? Want die had geen werkende verlichting meer, zo te zien.

Hopelijk redden de slachtoffers het. Het was een relatief moderne auto.

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » za 31 jul 2021, 16:56

Bedankt voor de duiding!

Via
2x4 autosnelweg

Bericht door Via » zo 15 aug 2021, 20:45

Ik kwam vandaag van noord richting zuid over de volledige N50 en schrok eerlijk gezegd van hoe onveilig die weg is. Ook vandaag was het erg druk en zat ik lang achter een vrachtwagen en zat er een flinke sliert auto's achter me. Ook de VRI bij Zalkerbroek komt opeens vanuit het niets achter een helling opdoemen.

Lijkt me gezien de ruimte en beperkte kosten toch een behoorlijke no-brainer om dit integraal naar 2x2 te verbreden, zelfs als A50. Enige dat ik me kan voorstellen is dat je bij die tuibrug even insnoert naar 1+1 met betonnen barrier, maar voor de rest zou ik hier snel werk van maken.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » zo 15 aug 2021, 20:51

Er is ook steeds meer kritiek in de media waarom het allemaal zo lang moet duren en waarom er ook alleen naar het korte stuk tussen Kampen-West en Kampen-Zuid wordt gekeken en niet de hele route tot aan knooppunt Hattemerbroek. Het is een draak van een weg met zoveel verschillende ontwerpen: 2x2, 2+1, 1x2, 2x1, ongelijkvloers, maar dan weer niet bij de VRI bij Zalkerbroek.

En dat terwijl er meer dan genoeg ruimte is om er een fatsoenlijke weg van te maken die opgewassen is tegen de verkeersintensiteiten. De intensiteiten liggen rond of zelfs boven de 30.000 voertuigen per dag, terwijl de maatgevende capaciteit maar 1 rijstrook per richting is. Alleen in Flevoland is de N50 adequaat uitgebouwd.

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » zo 15 aug 2021, 22:47

Tja, de N50 is gewoon 1 grote faal.
De grote vraag is waarom men eigenlijk niet direct 2x2 autosnelweg heeft aangelegd, en waarom het als 1+1 autoweg is aangelegd? Het was toch niet in de zuinige jaren 90 dat die gedeeltes zijn aangelegd, als ik de wegenwiki goed lees.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » ma 16 aug 2021, 9:13

Men heeft blijkbaar onderschat hoe belangrijk de weg in het netwerk is. Door de jaren heen zijn er steeds wat kleine verbeteringen doorgevoerd. Ik ben zelf nog wel eens wat te keer gegaan tegen de 2+1 configuratie; dat had wat mij betreft meteen 2+2 moeten zijn geworden.

Kaaiman
2x5 autosnelweg

Bericht door Kaaiman » ma 16 aug 2021, 9:47

mavas schreef: zo 15 aug 2021, 22:47 Tja, de N50 is gewoon 1 grote faal.
De grote vraag is waarom men eigenlijk niet direct 2x2 autosnelweg heeft aangelegd, en waarom het als 1+1 autoweg is aangelegd? Het was toch niet in de zuinige jaren 90 dat die gedeeltes zijn aangelegd, als ik de wegenwiki goed lees.
In het autohatende SVV-II had men zelfs nog een A50/A23 Hattemerbroek - Kampen - Lelystad voorzien, maar dat werd al gauw weer drastisch ingeperkt na wat onderzoeken. En omdat er voor weginfra geen geld was beschikbaar werd gesteld. Edoch, de N50 is wel degelijk grotendeels in de jaren '90 gepland en gefinancierd. Dus dan weet je het wel... :roll:
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Twitter

Peter
2x3 autosnelweg

Bericht door Peter » ma 16 aug 2021, 10:17

mavas schreef: zo 15 aug 2021, 22:47 Tja, de N50 is gewoon 1 grote faal.
De verkeersdruk was laag en er liggen en lagen wat dure bottlenecks voor een snelweg, zoals de bruggen. 2+1 paste op 1 snelwegdeel (zoals aangelegd tussen de A28 en Kampen). 2+2 Vmax 100 autowegen waren toen nog heel ongebruikelijk (wat stukjes N11 en N57 wellicht) toen de N50 als 2+1 werd aangelegd. De 1+1 met vluchtstrook (Ens-Emmeloord, nu 2+2) was wel een gek ontwerp. Waarom ?
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » ma 16 aug 2021, 10:27

Maar die lage verkeerdruk verklaart toch niet het enkelbaans? Bij een A27 van Hilversum naar A6, A28 en A7 in Groningen, Friesland en Drenthe is het ook geen argument geweest.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » ma 16 aug 2021, 10:28

De Eilandbrug is op dit forum volgens mij een vaker gebruikt voorbeeld voor de kortzichtige jaren 90 goedkoop=duurkoop wegenbouw...

En verder is het de standaard onderschatting van de groei en het belang van het wegverkeer en de standaard overschatting van de beïnvloedbaarheid van reizigers en van het oplossend vermogen van alternatieven.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Chris
Moderator

Bericht door Chris » ma 16 aug 2021, 10:35

Kampen is ook gewoon een vrij grote plaats. De gemeente telt 55.000 inwoners en Kampen heeft behoorlijk wat bedrijven en industrie. In IJsselmuiden zit ook steeds meer tuinbouw. En daar komt bij dat de N50 een veelgebruikte route is voor recreatieverkeer naar Friesland, op het telpunt bij de Ramspolbrug was dit ook goed te zien, de verkeersintensiteiten zijn in de winter beduidend lager dan in de zomer. Tussen Kampen en Hattemerbroek is die fluctuatie minder groot.

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » ma 16 aug 2021, 10:45

Maar aan de andere kant zorgt die 2+1 configuratie ten zuidoosten van Kampen ook voor een onrustig verkeersbeeld.
Conclusie: wat er aan de Overijsselse zijde ligt is vlees noch vis :neenee:

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » ma 16 aug 2021, 13:09

Vinny schreef: ma 16 aug 2021, 9:13Ik ben zelf nog wel eens wat te keer gegaan tegen de 2+1 configuratie; dat had wat mij betreft meteen 2+2 moeten zijn geworden.
Ja, bij de opening van de verbrede N50 maakten we kennis met jouw structurele afkeer van 2+1-wegen. :)

Volgens mij was het destijds trouwens een politieke keuze: ofwel de N32 werd aangelegd/opgewaardeerd, ofwel de N50.
Men koos toen voor de A32 (maar wel in een zuinige variant met smallere rijstroken), dus kwam de N50 toen op achterstand.
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
http://borden.plaatsengids.nl foto's van plaatsnaamborden
--Harry.

Geisterfahrer
woonerf

Bericht door Geisterfahrer » ma 16 aug 2021, 18:16

Ze hebben er weinig van geleerd, want de N307 wordt nu ook "aangepakt" met 1+1-configuratie tussen Kampen en Roggebot. Terwijl daar met geringe kosten 2+2 van te maken is, wat sowieso nuttig is met zo´n VRI-kruispunt bij de N50. Richting Flevoland kan je dan nog mooi langzamer verkeer inhalen en richting de VRI bij de N50 spreid je het verkeer over twee rijstroken.

Ik heb het als inspraakreactie bij het OTB ingediend, maar uiteraard kwam daarop het standaardargument "het is volgens het verkeersmodel nu niet nodig maar het kost wel onderhoud". En dan is de N307 ook nog eens een provinciale weg, dus je zou toch verwachten dat zo´n provincie Overijssel nog wel het nut zou inzien van een 2+2-weg, maar niet dus. Overijssel lijkt sowieso een weinig ambitieuze provincie als het gaat om wegenbeleid.

Terug naar RWS. Ik houd mijn hart vast voor het OTB van de N50 Kampen - Kampen-Zuid. Dat de grens van het OTB bij de aansluiting Kampen-Zuid ligt en niet een paar honderd meter verder bij de overgang van 2+1 (wat een logische plek zou zijn om op aan te sluiten, ook gezien de infra er volledig op voorbereid is) geeft al wel weer aan dat er wederom niet écht toekomstgericht wordt nagedacht maar slechts ambitieloos gewerkt wordt. Dus verkeer mag net voor de hoogwatergeul van 2 naar 1 en dan kort daarna weer van 1 naar 2. "Ja, de motie van de Tweede Kamer spreekt toch over Kampen-Zuid? Nou dan leggen we precies dáár de grens van het project, of dat nu handig is of niet." :booooos:

Chris
Moderator

Bericht door Chris » ma 16 aug 2021, 18:23

Geisterfahrer schreef: ma 16 aug 2021, 18:16 Ze hebben er weinig van geleerd, want de N307 wordt nu ook "aangepakt" met 1+1-configuratie tussen Kampen en Roggebot. Terwijl daar met geringe kosten 2+2 van te maken is, wat sowieso nuttig is met zo´n VRI-kruispunt bij de N50. Richting Flevoland kan je dan nog mooi langzamer verkeer inhalen en richting de VRI bij de N50 spreid je het verkeer over twee rijstroken.

Ik heb het als inspraakreactie bij het OTB ingediend, maar uiteraard kwam daarop het standaardargument "het is volgens het verkeersmodel nu niet nodig maar het kost wel onderhoud". En dan is de N307 ook nog eens een provinciale weg, dus je zou toch verwachten dat zo´n provincie Overijssel nog wel het nut zou inzien van een 2+2-weg, maar niet dus. Overijssel lijkt sowieso een weinig ambitieuze provincie als het gaat om wegenbeleid.
De grote beperking is de toekomstige Roggebotbrug, en die wordt bekostigd door het rijk. Er wordt nu eigenlijk één brughelft aangelegd. Net zoals de Eilandbrug, en daar is ook nog bij lange na geen zicht op een verdubbeling... De intensiteiten over de Roggebot zijn overigens hoger dan op de Eilandbrug.