[N050] Hattemerbroek - Emmeloord

Discussieer hier over actuele grote wegenplannen en in uitvoering zijnde grote projecten

Moderator: Moderatoren

Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5069
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Re: [N050] Hattemerbroek - Emmeloord

Bericht door Rogier » do 21 apr 2022, 14:35

^^

Tja, nieuwe bestuurscultuur. Nee dit is compleet politiek incompetent handelen. Zo moeilijk is het namelijk niet. Advies van commissie Remkes opvolgen en de boel komt meteen los. Dat had allang moeten gebeuren, maar we te maken met slappe politici met een miniletter p in plaats met politici met een grote P.

hurricane
verkeersader
Berichten: 941
Lid geworden op: wo 20 apr 2005, 19:57

Re: [N050] Hattemerbroek - Emmeloord

Bericht door hurricane » do 21 apr 2022, 18:08

Kaaiman schreef: do 21 apr 2022, 13:39 Diep triest, elke klap weer.

En de politiek maar talmen, dralen en treuzelen...
Zeer zeer triest inderdaad :( :sadley:
Waarschijnlijk krijgen we weer de beste intenties te horen van de politiek om de N50 zo snel mogelijk aan te pakken :facepalm:

Van Haga heeft maar weer eens Kamervragen gesteld...

https://www.tweedekamer.nl/kamerstukken ... 2022D16409

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [N050] Hattemerbroek - Emmeloord

Bericht door Schelpenpaadje » do 21 apr 2022, 18:14

Zo snel mogelijk, dat was jaren geleden :facepalm:

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: [N050] Hattemerbroek - Emmeloord

Bericht door Wouter N14 » do 21 apr 2022, 20:40

Zo is ook maar weer eens bevestigd dat "verkeersveiligheid" niet verder reikt dan posters plakken, foei roepen en automatische snelheidshandhaving op niet-relevante locaties. Als het er op aan komt is er geen geld, geen capaciteit, geen overeenstemming, geen durf, geen verantwoordelijkheid, geen kennis, geen prioriteit.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [N050] Hattemerbroek - Emmeloord

Bericht door Chris » vr 22 apr 2022, 16:16

RTV Oost: Verkeerspsycholoog over 'dodenweg' N50: "Mensen onderschatten het gevaar"

De weg golft en bobbelt, is niet vergevingsgezind

De afgelopen week ging het veel over de N36 en de veiligheid op die weg. Diecke denkt dat de N50 zelfs nog gevaarlijker is. "De N36 is iets breder Veel ongelukken op de N36 ontstaan door inhalen." Dat is volgens Diecke minder het geval op de N50.

Het probleem is denk ik een N50 die veel intensiever bereden wordt dan waar het op ontworpen is. Er rijden 33.000 voertuigen per dag op een stuk 1x2, als er dan een overcorrectie komt dan is de kans op een frontale aanrijding heel erg groot omdat er bijna geen hiaten in het verkeer zijn.

Inhalen is op de N50 niet het probleem. Het is zo druk dat het niet kan (en het mag ook niet). Ik heb het ook nog nooit gezien op dat stuk. Ook te hard rijden is niet het probleem, het is eerder zo dat je überhaupt bijna nooit de maximumsnelheid kan halen daar. De samenvoeging bij Kampen-West (N307) is wel een probleem. Dan staat net na de topboog van het viaduct ineens stil, daar is het al een paar keer misgegaan en er is nu ook filewaarschuwing.

Jeff
expressweg
Berichten: 3014
Lid geworden op: za 12 mei 2018, 10:48

Re: [N050] Hattemerbroek - Emmeloord

Bericht door Jeff » vr 22 apr 2022, 16:33

Ik zou bijna willen roepen: "Dan neem ik die weg wel in concessie voor 25 jaar"

Probleem alleen is: Ik heb de miljoenen niet en een tolweg zorgt meestal voor een vraaguitval van tenminste 50%. Een autosnelweg voor 16k AADT is wel wat weinig (voor rendabele uitbating)

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18236
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: [N050] Hattemerbroek - Emmeloord

Bericht door boe! » vr 22 apr 2022, 16:47

Chris schreef: vr 22 apr 2022, 16:16 Inhalen is op de N50 niet het probleem. Het is zo druk dat het niet kan (en het mag ook niet). Ik heb het ook nog nooit gezien op dat stuk. Ook te hard rijden is niet het probleem, het is eerder zo dat je überhaupt bijna nooit de maximumsnelheid kan halen daar.
De N50 is ook buiten kantooruren te gebruiken. En dan is er genoeg ruimte om te hard te rijden en in te halen.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [N050] Hattemerbroek - Emmeloord

Bericht door Chris » vr 22 apr 2022, 16:51

Misschien op zondagochtend om 6 uur. Dan passeer jij daar wel eens volgens mij? :hap: ;)

Ik had onlangs dat ik voor het eerst het hele stuk van Kampen tot Hattemerbroek 100 kon rijden. Ik kon mij niet herinneren dat mij dat ooit eerder gelukt was en ik kom er vaak.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18236
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: [N050] Hattemerbroek - Emmeloord

Bericht door boe! » vr 22 apr 2022, 17:16

Chris schreef: vr 22 apr 2022, 16:51 Misschien op zondagochtend om 6 uur. Dan passeer jij daar wel eens volgens mij? :hap: ;)
Inderdaad. In de N50-video die ik in 2019 heb geplaatst, is een inhalende automobilist te zien. Dat was letterlijk een paar seconden voor 6 uur.

Stefanuzz
stadsweg
Berichten: 498
Lid geworden op: di 13 dec 2005, 15:49
Locatie: Wezep
Contacteer:

Re: [N050] Hattemerbroek - Emmeloord

Bericht door Stefanuzz » za 23 apr 2022, 9:58

Chris schreef: vr 22 apr 2022, 16:51Ik had onlangs dat ik voor het eerst het hele stuk van Kampen tot Hattemerbroek 100 kon rijden. Ik kon mij niet herinneren dat mij dat ooit eerder gelukt was en ik kom er vaak.
Dat is mij nog nooit gelukt, zelfs 's nachts niet. Dat heeft overigens niks met de drukte op de weg te maken, wel met het Vmax 70km/h stuk waar flitspalen staan bij VZP Zalkerbroek. :PP:

Ik ben benieuwd binnen welke termijn de overheid met tijdelijke maatregelen zal gaan komen en welke dat zijn. Een verlaging van de Vmax naar 80 of 70km/h gaat niks opleveren, hooguit ergernis in de uren dat het wel rustig is op de weg en 100km/h gewoon een prima snelheid is. Juist dan ga je inhalen uitlokken. Ik zie mijzelf 's nachts in ieder geval nog geen 70 of 80km/h rijden als er geen kip op de weg is. Sterker nog, ik rij 's nachts nu ook al vaak iets boven de Vmax van 100km/h. Vooral op het stuk 1+2/2+1 is dat prima te doen als de weg verder helemaal leeg is. Dat heeft ook niks met de veiligheid van de weg te maken.

Zoals Chris aangeeft is het de verkeersintensiteit in combinatie met de weg. Met andere woorden: het ligt niet aan de weg zelf, het ligt wel aan de omstandigheden waarbij de weg gebruikt wordt.

Gistermiddag in de avondspits was er weer eens een 'ouderwetse' kopstaart aanrijding bij Kampen Zuid. Even verderop was een pechgeval op het 1+1 stuk. In de staart van de file die daardoor was ontstaan botste een automobilist achterop zijn voorganger. De bestuurder van die achterste auto raakte gewond. Verkeer moest via de af- en toerit. Wat uiteraard weer voor flinke vertragingen zorgde in beide richtingen.

https://www.stefanverkerk.nl/nieuws/126 ... t_gewonde/

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7874
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: [N050] Hattemerbroek - Emmeloord

Bericht door Jackbauer1350 » za 23 apr 2022, 10:21

Dat geldt toch voor alle wegen. Die termen als "dodenweg" zijn puur om aandacht te trekken in koppen van krantenartikelen.
Uiteraard kan een weginrichting meespelen maar
een weg zelf doet niks, het is uiteindelijk het gedrag van de weggebruikers die het maken of een wegvak veilig of onveilig is.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [N050] Hattemerbroek - Emmeloord

Bericht door Chris » za 23 apr 2022, 10:31

Toch kan de weg wel een rol spelen. Bijvoorbeeld vergevingsgezindheid. In ongeveer elk ander land zou een weg van deze intensiteit een autosnelweg zijn met rijbaanscheiding. Dan kunnen frontale aanrijdingen zoals deze niet meer voorkomen. En in veel landen hebben ze ook vluchtstroken op dergelijk drukke wegen, dan is een fout te corrigeren zonder dat het tot ernstige afloop leidt. Want ik begreep dat bij het ongeval op de N50 die vrouw eerst rechts in de berm kwam en toen links de weg over schoot en die vrachtwagen er bovenop knalde. Zowel een vluchtstrook, verbeterde bermverharding of rijbaanscheiding had zoiets kunnen voorkomen / minder ernstig kunnen maken.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: [N050] Hattemerbroek - Emmeloord

Bericht door Rein » za 23 apr 2022, 11:00

Het is natuurlijk een grof schandaal dat de landelijke overheid de kop in het zand steekt wat deze Rijksweg betreft. En niet alleen deze Rijksweg, maar ook diverse andere Rijkswegen (waarvan de voorbeelden bekend zijn). Uiteraard is er geen eindeloze pot met geld vanuit de landelijke overheid, maar met enkele gerichte maatregelen in combinatie met een lange termijn strategie kan je al een eind komen. En als men dan ook eens kapt met niet verder kijken dan de neus lang is, dan gebeurt er nog eens wat in dit land. De N50 verdubbelen kost een bak duiten, maar alle congestie (en daarmee kosten voor bedrijfsleven en andere weggebruikers alsmede extra uitstoot/vervuiling) en zeker niet te vergeten het menselijk leed (plus extra kosten voor ziekenhuisopnames en revalidatie etc.) heeft óók een waarde en het wordt eens tijd dat dit eens langs elkaar wordt gelegd in plaats van dat dit nooit integraal wordt benaderd.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [N050] Hattemerbroek - Emmeloord

Bericht door Kaaiman » za 23 apr 2022, 19:02

^^ De IMA (Integrale Mobiliteitsanalyse), opvolger van de NMCA beoogt ook die integraliteit en meer focus op verkeersveiligheid op met name rijks-N-wegen. De N50 stond niet in de NMCA, maar sinds vorig jaar wel in de IMA. Eindelijk, maar veel te laat pas. En dan wordt er nog steeds geen vaart gemaakt, terwijl bij sommige andere projecten ogenschijnlijk met gemak het budget wordt opgehoogd met bedragen waarvoor je met gemak een A50 kunt aanleggen tussen Kampen-Noord en Hattemerbroek.

Maar goed, het kabinet moet nu gaan bezuinigen, dus als Overijssel en Gelderland er nu niet bovenop blijven zitten, loopt de N50 risico om na de stikstofvertraging nogmaals een budgettaire vertraging op te lopen.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [N050] Hattemerbroek - Emmeloord

Bericht door Schelpenpaadje » za 23 apr 2022, 19:07

^^ Eigenlijk zouden in deze overgangsfase projecten die door die nieuwe methodiek ineens wel wenselijk zijn, en waar vanuit de maatschappij al tientallen jaren om wordt gevraagd, topprioriteit moeten krijgen. In elk geval voorrang boven meer recente "gewone" projecten waarvan de doorgang geen discussiepunt was.

Jeff
expressweg
Berichten: 3014
Lid geworden op: za 12 mei 2018, 10:48

Re: [N050] Hattemerbroek - Emmeloord

Bericht door Jeff » za 23 apr 2022, 22:00

https://www.google.nl/maps/@57.9840642, ... 312!8i6656

Als dit het profiel zou zijn van de N50 ((2x 3,75 + (2x 0,25)) zit je al tenminste op 8m plus nog de nodige meters obstakelvrije berm.

Maar ik vrees dat het weer eens Nederland-op-z'n-smalst-is, dus 2x 3m? Dat schilt al een aardig stukje asfalt welke een bestuurder niet heeft voor correcties.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [N050] Hattemerbroek - Emmeloord

Bericht door Vinny » zo 24 apr 2022, 9:22

Chris schreef: vr 22 apr 2022, 16:51 Misschien op zondagochtend om 6 uur. Dan passeer jij daar wel eens volgens mij? :hap: ;)

Ik had onlangs dat ik voor het eerst het hele stuk van Kampen tot Hattemerbroek 100 kon rijden. Ik kon mij niet herinneren dat mij dat ooit eerder gelukt was en ik kom er vaak.
Heeft Boe! het niet over het stuk tussen Ens en Kampen en jij over het vervolg? Dat driestrooks gedeelte is veel drukker, maar inhalen is daar natuurlijk fysiek onmogelijk. Volledig 100 rijden lukt mij ook vrij zelden, maar 90 lukt daar in het weekend nog wel. Gekste wat ik heb meegemaakt is iemand die keerde op dit punt:
https://goo.gl/maps/Wigt4THoYKe9yQxC6

Dat mag niet en is gevaarlijk. Maar ja lullig als je net die éne afrit wil hebben die niet jou kant op gaat. Dus dan mag je de wet overtreden :roll:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Autostrada
stadsweg
Berichten: 374
Lid geworden op: za 08 jan 2022, 10:19

Re: [N050] Hattemerbroek - Emmeloord

Bericht door Autostrada » vr 29 apr 2022, 11:13

Deze week voor het eerst sinds lange tijd (20 jaar) weer eens over de N50 gereden tussen Emmeloord en Hattemerbroek.
De vorige keer dat ik hier was liep de route nog via de noordkant van Kampen, wat dat betreft is het nieuwe tracé wel veel beter. Wat me op viel is dat het eigenlijk vrij gemakkelijk is om alles naar 2x2 te verbreden qua profiel en bestaande kunstwerken met uitzondering van de brug over de IJssel en een paar viaducten over de weg heen. Het wegbeeld is zoals velen hier beschrijven een allegaartje van verschillende situaties; komende vanuit Emmeloord eerst 2x2, dan 1x2 met groene middenberm, dan stukken 2x1 met betonnen barrier in het midden, dan weer 1x2 met groene berm en vervolgens een stuk 2+1 en als je dan denkt dat je alles gezien hebt is daar VZP Zalkerbroek met een heuse VRI.

Wat mij overigens opviel is dat op het viaduct over de N763 (Kamperstraatweg) grote kruisen zijn aangebracht op rijstrook 2 (zuidelijke rijbaan) en de noordelijke rijbaan. Waarom is dit?

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18236
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: [N050] Hattemerbroek - Emmeloord

Bericht door boe! » vr 29 apr 2022, 11:28

Autostrada schreef: vr 29 apr 2022, 11:13 Wat mij overigens opviel is dat op het viaduct over de N763 (Kamperstraatweg) grote kruisen zijn aangebracht op rijstrook 2 (zuidelijke rijbaan) en de noordelijke rijbaan. Waarom is dit?
Bij file moet je die kruizen vrij houden zodat politie, brandweer, ambulance en andere hulptroepen er door kunnen.

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [N050] Hattemerbroek - Emmeloord

Bericht door GuteFahrt » wo 11 mei 2022, 22:26

Mogelijk toch snel wat tijdelijke maatregelen ter verbetering van de veiligheid op de N50.
RTV Oost (11-5-2022) schreef:In beantwoording op deze vragen geeft minister Harbers aan dat hij onderzoekt of hij op korte termijn tijdelijke maatregelen kan nemen om de N50 veiliger te maken. "Hierbij wordt gedacht aan verschillende oplossingsrichtingen", schrijft Harbers. "Zoals het vergroten van de uitwijkmogelijkheden langs de zijkant van de weg, het tijdelijk verlagen van de snelheid en het plaatsen van een (tijdelijke) middenbarrier."

De minister laat daarnaast weten dat stikstofproblematiek het grootste obstakel is om verdergaande maatregelen te treffen. "Zonder de hierdoor ontstane vertraging was in 2020 (..) het besluit genomen en konden we nog dit jaar overgaan op maatregelen tussen Kampen en Kampen Zuid. Extra middelen zijn geen oplossing voor de stikstofproblematiek."
Ofwel, wellicht verlaging Vmax.

https://www.rtvoost.nl/nieuws/2098215/m ... bij-kampen
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18190
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [N050] Hattemerbroek - Emmeloord

Bericht door mavas » wo 11 mei 2022, 23:07

Het toverwoord die alle problemen in 1 keer oplost!
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Autostrada
stadsweg
Berichten: 374
Lid geworden op: za 08 jan 2022, 10:19

Re: [N050] Hattemerbroek - Emmeloord

Bericht door Autostrada » do 12 mei 2022, 19:50

Je mag blij zijn als je op het kritieke stuk tussen Kampen en Kampen-Zuid de 70 haalt. Mooie papieren oplossing.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [N050] Hattemerbroek - Emmeloord

Bericht door Chris » ma 23 mei 2022, 16:50

De provincie Overijssel schrijft in de Perspectiefnota 2023:

N50 (Kampen – Kampen zuid)
De N50 Kampen Zuid-Kampen is in 2014 door een regionale toezegging van een bijdrage van 50% van de kosten bij IenW op de agenda komen te staan. Op dat moment werd uitgegaan van uitvoeringskosten van € 10 miljoen. Door een aantal oorzaken waaronder te weinig personeel bij Rijkswaterstaat en de Via15 uitspraak over stikstof is de uitvoering van het project vertraagd tot 2023/2024. Bij het maken van een preciezere raming in kader Planstudie is in 2021 naar boven gekomen dat uitvoering in 2023/2024 nu rond de € 15 miljoen zou uitkomen, onder meer door verkeersveiligheidsmaatregelen (verleggen as weg i.v.m. boogstralen). De meerkosten zijn (indien definitief besloten door Rijk en regio en behoudens goedkeuring door de staten) weer voor Rijk en regio. Uitgaande van de eerdere regionale verdeling van de kosten is de bijdrage van de provincie Overijssel € 1,9 miljoen (76,4% van de regionale bijdrage). Met het Rijk is afgesproken dat dit bedrag in 2022 wordt overgemaakt, zodat er vanuit de regio geen indexering hoeft te worden toegepast. Dit is sinds 2014 ook niet gebeurd.


Ik vraag mij af om wat voor boogstraal dat gaat. Het traject heeft geen scherpe bochten, maar bij de overgang 2x1 / 1x2 zit wel een flauwe bocht. Alhoewel daar de ruimte is, heeft het blijkbaar wel effect op de kosten.

Eigenlijk wel bizar dat dit project zoveel stof doet opwaaien terwijl de uitvoeringskosten maar 15 miljoen bedragen.

nederland24
2x2 autosnelweg
Berichten: 5540
Lid geworden op: vr 04 sep 2009, 19:22
Locatie: Breda

Re: [N050] Hattemerbroek - Emmeloord

Bericht door nederland24 » za 28 mei 2022, 18:45

^^ Stikstof.

Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5069
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Re: [N050] Hattemerbroek - Emmeloord

Bericht door Rogier » za 28 mei 2022, 21:26

^^

Eerder verstikkend stof.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [N050] Hattemerbroek - Emmeloord

Bericht door Chris » do 23 jun 2022, 22:44

De maximumsnelheid wordt verlaagd naar 80 km/h tussen Kampen en Kampen-Zuid, in 2023 volgt ook een barrier, maar de weg is hier eigenlijk te smal voor.

Vanwege stikstof wordt de planstudie N50 Kampen-Kampen Zuid later afgerond. Omdat er in de afgelopen jaren verschillende ongevallen hebben plaatsgevonden op de N50 is onderzocht of tijdelijke maatregelen getroffen kunnen worden om de verkeersveiligheid op de korte termijn te verbeteren. Het onderzoek hiernaar is inmiddels afgerond. Op het smalste en meest risicovolle deel van de N50, tussen Kampen en Kampen Zuid, zal op korte termijn de snelheid worden teruggebracht van 100 km/u naar 80 km/u. Hiervoor worden de wegmarkeringen aangepast en zullen er borden ter bevordering van de naleving van de maximumsnelheid worden geplaatst. Naar verwachting is de tijdelijke snelheidsverlaging binnen enkele maanden gerealiseerd.

Op de middellange termijn zal als aanvullende stap een tijdelijke rijbaanscheiding worden geplaatst in de vorm van een betonnen barrier. Deze barrier zorgt ervoor dat (vracht)verkeer de tegengestelde weghelft niet op kan rijden. Hiermee worden frontale botsingen voorkomen. In combinatie met de snelheidsverlaging heeft dit het grootste positieve effect op de verkeersveiligheid, hoewel in verband met het smalle wegprofiel van de N50 tussen Kampen en Kampen Zuid niet voldaan kan worden aan alle reguliere richtlijnen voor rijbaanscheiding. Na realisatie van de planuitwerking N50 Kampen – Kampen Zuid zullen deze tijdelijke maatregelen daarom worden verwijderd. We zetten alles op alles om de tijdelijke rijbaanscheiding in 2023 gerealiseerd te hebben.

hurricane
verkeersader
Berichten: 941
Lid geworden op: wo 20 apr 2005, 19:57

Re: [N050] Hattemerbroek - Emmeloord

Bericht door hurricane » vr 24 jun 2022, 0:43

^^ Nou nou, in een jaar tot anderhalf jaar een betonnen barrier hebben geplaatst is toch wel een prestatie van formaat B(

Stefanuzz
stadsweg
Berichten: 498
Lid geworden op: di 13 dec 2005, 15:49
Locatie: Wezep
Contacteer:

Re: [N050] Hattemerbroek - Emmeloord

Bericht door Stefanuzz » vr 24 jun 2022, 9:47

Chris schreef: do 23 jun 2022, 22:44in 2023 volgt ook een barrier
Ho wacht even, dat staat er niet. Er staat:
We zetten alles op alles om de tijdelijke rijbaanscheiding in 2023 gerealiseerd te hebben.
Er wordt nog steeds géén keiharde toezegging gedaan. Feitelijk staat hier gewoon: we hopen het in 2023 te kunnen uitvoeren, maar garanties bieden we niet.

Ik snap die 'hosanna' in de media dan ook echt totaal niet. Het is wederom een klein pleistertje op een hele grote etterende wond. En zolang die betonnen barrier er niet staat (wat is 'middellange termijn'? 1 jaar? 2 jaar? 5 jaar?) heb je met 80 vs. 80 ook gewoon nog dodelijke ongevallen. Én het stuk tussen Kampen en de Ramspolbrug kent op dit moment geen enkel perspectief op veiligheidsverbeteringen, terwijl daar ook geregeld zware ongevallen op plaatsvinden. Misschien met een iets lagere frequentie dan op het stuk Kampen - Kampen Zuid, maar desondanks is dat stuk ook gewoon nog net zo gevaarlijk.

Leuk, maar pure symboolpolitiek dit in mijn ogen. De wil om erg stevig door te pakken lijkt er nog steeds niet te zijn of het is door alle regeltjes onmogelijk geworden om op korte termijn (lees: enkele maanden) drastische maatregelen te nemen die wél effectief zijn. Treurig voor dit traject.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18190
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [N050] Hattemerbroek - Emmeloord

Bericht door mavas » vr 24 jun 2022, 10:04

In dit geval is het wel een nadeel dat de N50 een rijksweg is. Als de weg in eigendom was van Overijssel hadden hier al veel eerder maatregelen getroffen, omdat de weg voor hen zeer belangrijk is. Voor het Rijk is dat ook maar een 1 of ander achterafweggetje.
Procedures hadden waarschijnlijk wel sneller gegaan. DAn had je hier al veel eerder 2x2 gehad.

Maar goed, in die wereld leven we niet. Dus we moeten het doen met het zeer trage Den Haag, waarmee we nog zeker 10 jaar zware ongevallen houden...
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: [N050] Hattemerbroek - Emmeloord

Bericht door SnarfFlevoland » vr 24 jun 2022, 10:05

Heeft Nederland nou echt geen geld om de hele zooi tussen Hattemerbroek en Emmeloord niet gewoon volledig naar autosnelweg (A50) om te bouwen? :emo: Het wordt langzamerhand daar toch echt eens tijd voor een fanatieke aanpak en geen pleistertjes plakken.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Plaats reactie