[N050] Hattemerbroek - Emmeloord
Moderator: Moderatoren
-
- Secretaris
Re: [N050] Hattemerbroek - Emmeloord
Tussen Hattemerbroek en Kampen is de weg altijd voorbereid geweest voor een A50, dus met vluchtstroken. Zelfs bij de redelijk recente aanpassingen bij Kampen-Zuid is overduidelijk rekening gehouden met een vluchtstrook.
Dit hangt vermoedelijk samen met de plannen uit het Tweede Structuurschema Verkeer en Vervoer uit 1988-1991 om een autosnelweg A23/A50 aan te leggen van Lelystad via Kampen naar Zwolle (Hattemerbroek).
Het deel vanaf de Ramspolbrug tot aan Emmeloord is niet (of minder zichtbaar) voorbereid op een autosnelwegprofiel.
Dit hangt vermoedelijk samen met de plannen uit het Tweede Structuurschema Verkeer en Vervoer uit 1988-1991 om een autosnelweg A23/A50 aan te leggen van Lelystad via Kampen naar Zwolle (Hattemerbroek).
Het deel vanaf de Ramspolbrug tot aan Emmeloord is niet (of minder zichtbaar) voorbereid op een autosnelwegprofiel.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon
-
- dorpsstraat
Je kunt je afvragen of bij zulke belangrijke schakels niet standaard gekozen zou moeten worden voor let's say minimaal 2x2 ,met A-status...
Dat vraag ik me trouwens -off topic- ook af bij spitsstroken zoals de lange tussen Ede en Bunnik... Is die smalle rijstrook iets verbreden nou zoveel duurder dan decennia een -bijna- volwaardige rijstrook, compleet met alle camera's en signalering in stand te houden??
Dat vraag ik me trouwens -off topic- ook af bij spitsstroken zoals de lange tussen Ede en Bunnik... Is die smalle rijstrook iets verbreden nou zoveel duurder dan decennia een -bijna- volwaardige rijstrook, compleet met alle camera's en signalering in stand te houden??
Voorheen hier onder de naam B88...
Chaufferen is een vak!
Chaufferen is een vak!
-
- Wegnummerfotograaf
Ja, want je gaat een heel juridisch circus in om de weg een volwaardige strook breder te krijgen. Dat kan jaaaren duren.
(Zie ook bijvoorbeeld de A12 Gouwe-Zoetermeer, waar de weg geheel nieuw verbouwd is naar 2,5+2,5

wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.
--Harry.
-
- dorpsstraat
Dit is nét voorbij het punt waarop ik wekelijks naar de A20 ben afgehaakt, ri Capelle. Maar wat bedoel je precies met 2,5+2,5?
Chaufferen is een vak!
Chaufferen is een vak!
-
- Wegnummerfotograaf
Ik tel de spitsstroken als halve stroken.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.
--Harry.
-
- dorpsstraat
Ohhh, I see! 

Chaufferen is een vak!
Chaufferen is een vak!
-
- Moderator
Het is weer 'raak' bij Kampen.
Ik vraag mij overigens af waarom daar een
staat. Die staat er al heel lang.

https://twitter.com/KoetjeKampen/status ... 4098821121
Ik vraag mij overigens af waarom daar een

https://twitter.com/KoetjeKampen/status ... 4098821121
-
- 2x3 autosnelweg

Zou het enkelbaans deel soms een tijd geen autowegstatus hebben gehad?
-
- Moderator
Of is een rijbaansplitsing misschien formeel een nieuw wegvak zodat er een nieuw verkeersbesluit nodig is?
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge
-
- Moderator
Ik denk het niet, want de hele N50 was voorheen enkelbaans en autoweg. In 2006 is die 2+1 met rijbaanscheiding tussen Hattemerbroek en Kampen-Zuid aangelegd, later is nog vanwege de bouw van de Hanzelijn en het Reevediep een nieuw stuk 2x1 aangelegd rond de aansluiting Kampen-Zuid. Toen moet ook dat bord G3 zijn geplaatst. Maar waarom?Jackbauer1350 schreef: ↑do 18 aug 2022, 17:51 Zou het enkelbaans deel soms een tijd geen autowegstatus hebben gehad?

-
- Moderator
Kan ook zijn om aan te geven dat er geen snelweg begint 

-
- woonerf
In beide gevallen zou je dan verwachten dat er voor Ramspol in de richting Emmeloord ook eenWouter N14 schreef: ↑do 18 aug 2022, 18:25 Of is een rijbaansplitsing misschien formeel een nieuw wegvak zodat er een nieuw verkeersbesluit nodig is?

-
- dorpsstraat
Daar is van de A15/N15 bij Bemmel dus gebleven

Een onderschrift, daar komt hij dan
Ps. De groeten van Playertwo
Ps. De groeten van Playertwo
-
- stadsweg
De afgelopen twee nachten is Rijkswaterstaat bezig geweest met aanpassingen aan de belijning op de N50 tussen Kampen en Kampen-Zuid ter voorbereiding van de plaatsing van de tijdelijke middenbarrier. Ook is de snelheid inmiddels middels borden verlaagd naar 80km/h.
Komend vanaf knooppunt Hattemerbroek eerst 200 meter voor de
een aankondiging:

Daarna start het stuk 80km/h.

Dit stuk loopt door tot net voorbij het viaduct met de N307. Voor de foto's ben ik inmiddels weer gekeerd vanaf Kampen-Noord. Ook daar een aankondiging. Je ziet links van de weg het einde 80km/h van de achterkant.

Voor het viaduct met de N307 is het al 80km/h:

Ook op de toerit vanaf de N307 is het duidelijk aangegeven:

En direct na de toerit wordt het uiteraard voor de geldigheid herhaald:

Einde 80km/h met daarachter het bord
:

De verbreedde 'middenberm' waarbij de wit/groene belijning weggehaald is en er nieuwe witte belijning aangebracht is:
De andere kant op. Let vooral even op hoeveel ruimte vrachtwagens nog tussen de lijnen hebben. Echt minimaal.

Door een hele trage torenkraan die met 40km/h over de N50 reed ontstond er al direct weer file.

Komend vanaf knooppunt Hattemerbroek eerst 200 meter voor de

Daarna start het stuk 80km/h.

Dit stuk loopt door tot net voorbij het viaduct met de N307. Voor de foto's ben ik inmiddels weer gekeerd vanaf Kampen-Noord. Ook daar een aankondiging. Je ziet links van de weg het einde 80km/h van de achterkant.

Voor het viaduct met de N307 is het al 80km/h:

Ook op de toerit vanaf de N307 is het duidelijk aangegeven:

En direct na de toerit wordt het uiteraard voor de geldigheid herhaald:

Einde 80km/h met daarachter het bord

De verbreedde 'middenberm' waarbij de wit/groene belijning weggehaald is en er nieuwe witte belijning aangebracht is:

De andere kant op. Let vooral even op hoeveel ruimte vrachtwagens nog tussen de lijnen hebben. Echt minimaal.

Door een hele trage torenkraan die met 40km/h over de N50 reed ontstond er al direct weer file.

-
- Moderator
Dit is wel echt heel smal, de vrachtwagen heeft hooguit een decimeter speling? Nu heb je nog een middenstuk maar straks komt daar een barrier op.
De N50 is sowieso altijd al te smal geweest. Het lijkt maar circa 7,3 meter breed te zijn. Een fatsoenlijke autoweg hoort een rijbaan van pakweg 8,5 of 9 meter breed te hebben, waaronder ook redresseerstroken en daar bij op eventueel nog een draagkrachtige berm die niet 10 cm lager dan de rijbaan ligt. Dit is nou typisch een rijksweg die niet geüpdate is naar het hedendaags gebruik. Het voldeed wellicht bij openstelling in 1988 toen het hier doodliep op de N307, maar nu al heel lang niet meer.
De huidige oplossing voldoet ook in de verste verte niet. De standaard breedte van een GOW-80 is ontoereikend voor het daadwerkelijke gebruik van de N50 met meer dan 30.000 voertuigen per dag en duizenden vrachtwagens.
Het is eigenlijk het falen van het politieke bestuur in Nederland dat zo'n karrenspoor er nog steeds ligt. Jaren geleden ging het om een bedrag van 5 miljoen wat niet gevonden kon worden om dit stuk 2x2 te maken.

De N50 is sowieso altijd al te smal geweest. Het lijkt maar circa 7,3 meter breed te zijn. Een fatsoenlijke autoweg hoort een rijbaan van pakweg 8,5 of 9 meter breed te hebben, waaronder ook redresseerstroken en daar bij op eventueel nog een draagkrachtige berm die niet 10 cm lager dan de rijbaan ligt. Dit is nou typisch een rijksweg die niet geüpdate is naar het hedendaags gebruik. Het voldeed wellicht bij openstelling in 1988 toen het hier doodliep op de N307, maar nu al heel lang niet meer.
De huidige oplossing voldoet ook in de verste verte niet. De standaard breedte van een GOW-80 is ontoereikend voor het daadwerkelijke gebruik van de N50 met meer dan 30.000 voertuigen per dag en duizenden vrachtwagens.
Het is eigenlijk het falen van het politieke bestuur in Nederland dat zo'n karrenspoor er nog steeds ligt. Jaren geleden ging het om een bedrag van 5 miljoen wat niet gevonden kon worden om dit stuk 2x2 te maken.

-
- Moderator
En tot zover het serieus nemen van de ambitie van 0 verkeersdoden door de Rijksoverheid.
Ik dacht overigens dat bij rijbaansplitsingen van autowegen er twee
boven elkaar moesten staan, maar ik kan dat nergens terugvinden in de CROW Kennisbank
En is de
niet zichtbaar op de foto of ontbreekt die?
Ik dacht overigens dat bij rijbaansplitsingen van autowegen er twee

-
- 2x3 autosnelweg
Sorry, maar dat is een andere afdeling die dat bedacht heeft.....Wouter N14 schreef: ↑vr 09 sep 2022, 13:01 En tot zover het serieus nemen van de ambitie van 0 verkeersdoden door de Rijksoverheid.

-
- stadsweg
Je bedoelt een

-
- 2x2 autosnelweg
Niks mis met die ambitie. Jammer dat dit soort mooie ambities het al tientallen jaren afleggen tegen andere prioriteiten bij zo'n beetje elk dossier bij het rijk.Wouter N14 schreef: ↑vr 09 sep 2022, 13:01 En tot zover het serieus nemen van de ambitie van 0 verkeersdoden door de Rijksoverheid.
-
- 4x3 autosnelweg
Er hoeft maar één iemand als gevolg van een hartaanval te overlijden in het verkeer en daar sta je dan met je ambitie van 0 verkeersdoden.
-
- 2x3 autosnelweg
Dat gepruts met een lijntje zal het verschil gaan maken...
1 m asfalt aan beide zijden van de rijbaan plakken en dan een barrier in het midden is in ieder geval constructiever om frontale aanrijdingen te voorkomen.
Alleen de twee viaducten (Cellesbroeks- en Buitenbroeksweg) op dat stuk hebben zo te zien zelfs die ruimte net niet omdat zonder aaanpassingen te doen.
1 m asfalt aan beide zijden van de rijbaan plakken en dan een barrier in het midden is in ieder geval constructiever om frontale aanrijdingen te voorkomen.
Alleen de twee viaducten (Cellesbroeks- en Buitenbroeksweg) op dat stuk hebben zo te zien zelfs die ruimte net niet omdat zonder aaanpassingen te doen.
-
- autoweg
Betonverharding aan beide kanten van de rijbaan aanbrengen kan toch wel?
Doet men op smalle landweggetjes waar veel (zwaar) lanbouwverkeer langs moet tegenwoordig ook. Ziet er kwalitatief beter uit dan bermblokken (welke toch gaan verzakken).
Barneveldseweg in Renswoude heeft dit ook op een deel (stuk vlak bij Barneveld).
Doet men op smalle landweggetjes waar veel (zwaar) lanbouwverkeer langs moet tegenwoordig ook. Ziet er kwalitatief beter uit dan bermblokken (welke toch gaan verzakken).
Barneveldseweg in Renswoude heeft dit ook op een deel (stuk vlak bij Barneveld).
-
- woonerf
Gatverdamme.
Ik zal gek worden van de lane assist waarschuwingen als ik daar weer rijd met de vrachtwagen.
-
- autoweg
Het is (weer) flink mis op de N050. Volledige stremming, botsing als gevolg van (waarschijnlijk) een politieachtervolging..
https://nos.nl/artikel/2450831-meerdere ... ing-kampen(..)Op de N50 in de buurt van Kampen (Overijssel) zijn meerdere slachtoffers gevallen bij een ongeluk. Over hun toestand is nog niets bekend. Aan het ongeluk ging een politie-achtervolging vooraf na "een incident in Noord-Nederland", meldt de politie.
Bij het ongeluk waren twee auto's betrokken. Op beelden is te zien dat een auto zwaar beschadigd naast de weg staat en een andere auto tegen de vangrail. De N50 is in beide richtingen dicht. (..)
-
- verkeersader
Het ging al weer veel te lang goed....
Kan zo even niet goed zien op welk gedeelte dit gebeurd is
Edit: ah net voorbij de Eilandbrug lees ik. Dan kan het ook deels een frontale aanrijding geweest zijn.
Edit2: Volgens Hart van Nederland zouden er meerdere doden zijn gevallen

Kan zo even niet goed zien op welk gedeelte dit gebeurd is
Edit: ah net voorbij de Eilandbrug lees ik. Dan kan het ook deels een frontale aanrijding geweest zijn.
Edit2: Volgens Hart van Nederland zouden er meerdere doden zijn gevallen

-
- 2x3 autosnelweg
De NOS meldt:
Twee mensen zonder betrokkenheid bij politieachtervolging Kampen omgekomen - https://nos.nl/l/2450881

Twee mensen zonder betrokkenheid bij politieachtervolging Kampen omgekomen - https://nos.nl/l/2450881

Donateur Vereniging Wegenforum
-
- stadsweg
In totaal dus drie doden, een 41-jarige man uit gemeente Het Hogeland die als verdachte wordt/werd gezien van een poging tot doodslag / zware mishandeling in Bedum. De 68-jarige man en 67-jarige vrouw uit Emmeloord waar de verdachte frontaal op botsten kwamen ook om het leven. Ontzettend heftig en treurig. Ik was zelf gisteravond ook onderweg naar deze melding en kreeg al snel via diverse bronnen door hoe ernstig het was. Bah.
Voor wie interesse heeft in foto's voor de beeldvorming, een fotoserie staat op mijn website. We mochten als pers niet heel dichtbij komen, dus 'helaas' geen foto's van de sporen op het wegdek, die ontbreken dit keer helaas.
Voor wie interesse heeft in foto's voor de beeldvorming, een fotoserie staat op mijn website. We mochten als pers niet heel dichtbij komen, dus 'helaas' geen foto's van de sporen op het wegdek, die ontbreken dit keer helaas.
-
- Moderator
Dit is dus gebeurd op het deel dat niet in beeld is voor een verbreding naar 2x2 rijstroken.
-
- 2x3 autosnelweg
Helaas niet. Maar het is dan ook duurste deel om naar 2x2 te brengen vanwege de Eilandbrug die dan een broertje moet krijgen.
-
- 4x3 autosnelweg
Bedankt voor de duiding. Voor de 2 inzittenden van de tegemoetkomende auto ook een geval van verkeerde tijd op de verkeerde plaatsStefanuzz schreef: ↑do 03 nov 2022, 12:45 In totaal dus drie doden, een 41-jarige man uit gemeente Het Hogeland die als verdachte wordt/werd gezien van een poging tot doodslag / zware mishandeling in Bedum. De 68-jarige man en 67-jarige vrouw uit Emmeloord waar de verdachte frontaal op botsten kwamen ook om het leven. Ontzettend heftig en treurig. Ik was zelf gisteravond ook onderweg naar deze melding en kreeg al snel via diverse bronnen door hoe ernstig het was. Bah.