Afbeelding

[N050] Hattemerbroek - Emmeloord

Discussieer hier over actuele grote wegenplannen en in uitvoering zijnde grote projecten

Moderator: Moderatoren

Kaaiman
Secretaris

Re: [N050] Hattemerbroek - Emmeloord

Bericht door Kaaiman » zo 07 mei 2023, 15:58

Stefanuzz schreef: zo 07 mei 2023, 14:51Een verbreding ook onder het viaduct blijkt nodig om genoeg ruimte maken voor de bermverharding
Mooi, ruimte voor de toekomstige vluchtstrook! :feestjeja:
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Twitter

Via
2x5 autosnelweg

Bericht door Via » zo 07 mei 2023, 16:57

^^
Het lijkt wel alsof ze hem op zand funderen. Dat hoop ik niet, want dan heb je binnen no-time verzakking.

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » zo 07 mei 2023, 16:58

Zoals op een aantal foto's te zien is, ligt er onder het zand nog een puinverharding. Dat is een vrij standaard opbouw voor grasbetontegels.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Via
2x5 autosnelweg

Bericht door Via » zo 07 mei 2023, 18:24

^^
Klopt, maar het is op de foto's niet goed zichtbaar. Zeker op de foto met de shovels lijkt het zand dikker te zijn dan een standaard straatlaag terwijl het ook te hoog ligt om nog als zandcunet onder het menggranulaat te dienen.

Zal wel gezichtsbedrog zijn. ;)

Jackbauer1350
2x3 autosnelweg

Bericht door Jackbauer1350 » zo 07 mei 2023, 20:12

Pak er een meter bij aan weerszijden en asfalteren. Is het gelijk 2x2.

Durashift
autoweg

Bericht door Durashift » zo 07 mei 2023, 20:19

Ik vraag mij af hoe die bermblokken zichtbaar blijven en niet verzakken, zodat bestuurders er op durven te rijden om ruimte aan de hulpverleningsvoertuigen te geven.

Het soms niet durven rijden op bermblokken op smalle buitenwegen doet mij sceptisch wezen. Hopelijk hebben ze niet de versie met een richel overdwars gebruikt.. want dan kan men van schrik weer terug de weg op komen bij het horen van de dreunen..

Wat was er mis met een strook asfalt erbij? Kan toch niet veel duurder zijn dan dit arbeidsintensievere (in mijn ogen) werk?

PeterSchoeber
autoweg

Bericht door PeterSchoeber » zo 07 mei 2023, 20:32

^^ Als er asfalt ligt denkt de "gemiddelde automobilist" dat het een tweebaans weg is en nu met de graskeien niet.
Met vriendelijke groet,

Peter Schoeber uit Remmerden

Steyn_E
autoweg

Bericht door Steyn_E » zo 07 mei 2023, 23:16

Jackbauer1350 schreef: zo 07 mei 2023, 20:12 Pak er een meter bij aan weerszijden en asfalteren. Is het gelijk 2x2.
Daarvoor moeten op z'n minst de viaducten afgebouwd worden. Het einddoel zou overigens een 2x2 ASW moeten zijn; zo goed als alles is daar al op voorbereid en waar dat niet zo is (zoals bijvoorbeeld de Eilandbrug) past een 2x2 autoweg 100 ook niet. Dan kun je nieuwe viaducten en de brug net zo goed van die vluchtstrook voorzien.

Stefanuzz
stadsweg

Bericht door Stefanuzz » zo 07 mei 2023, 23:38

Durashift schreef: zo 07 mei 2023, 20:19 Hopelijk hebben ze niet de versie met een richel overdwars gebruikt.. want dan kan men van schrik weer terug de weg op komen bij het horen van de dreunen..
Afbeelding

Steyn_E
autoweg

Bericht door Steyn_E » di 09 mei 2023, 0:37

^^
Eh, da’s toch ook precies de bedoeling van zo’n rammelstrook?

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg

Bericht door Schelpenpaadje » di 09 mei 2023, 7:41

Het geluid valt best mee, zeker omdat je weer waardoor het komt. En behalve uitwijken zullen bestuurders bij zo'n manoeuvre ook snelheid minderen.

Integraal 2x2 is de beste optie en deze tijdelijke (kostbare) tussenstap had niet gehoeven, maar voor het doel waarvoor deze blokken worden neergelegd zie ik geen praktisch bezwaar dat ze wat geluid maken als je er overheen rijdt.

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » do 11 mei 2023, 8:03

Verwijderde berichten verwijderd. M.v.g. het moderatorenteam.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Stefanuzz
stadsweg

Bericht door Stefanuzz » di 16 mei 2023, 19:10

Afgelopen weekend zijn de barriers in de 'middenberm' geplaatst op de N50 tussen Kampen en Kampen Zuid. Ik mocht in opdracht van RTV Oost op locatie een videoreportage maken voor de avonduitzending. Uiteraard heb ik van de gelegenheid gebruik gemaakt om ook wat foto's te maken voor mijn archief... en voor jullie. ;)

Met een veegwagen werd de uitgefreesde asfaltlaag schoongemaakt, voor de plaatsing van de barrier en de lijmlaag.

Afbeelding

De betonnen barriers werden per vrachtwagens aangevoerd vanaf het depot van BAM Infra achter de McDonald's in Kampen. Met een kraantje op een vrachtwagen werden de betonnen barriers een voor een geplaatst.

Afbeelding

Afbeelding

De N50 tussen Kampen en Kampen Zuid kende qua hectometerpaaltjes geen rijbaanletters. Sinds de plaatsing van de rijbaanscheiding is dit stuk nu ook voorzien van hectometerpaaltjes met Li / Re. De hectometerpaaltjes op Li(nks) zijn de oude hectometerpaaltjes met een extra sticker. De hectometerpaaltjes op Re(chts) zijn gloednieuwe hectometerpaaltjes.

Afbeelding

En dan het (eind)resultaat, foto's van vanochtend (na de afsluiting van de N50 vanwege een ongeval bij Kamperveen). Hier het stuk waar de barrier begint aan de zuidzijde van het traject, waar het eerst van 2x1 naar 1+1 ging.

Afbeelding

Afbeelding

Aan de westzijde van de rijbaan is toch nog aardig wat extra zand aangebracht om voldoende ruimte te hebben in de bermen.

Afbeelding

Afbeelding

Geleiderails met botsbeveiliging bij de viaducten.

Afbeelding

Een blik richting afslag Kampen.

Afbeelding

Soms komt het verkeer echt met golven over de N50. Zo was het eventjes rustig, totdat er een gigantische stoet achter een (langzaamrijdende) camper kwam. Geen enkele mogelijkheid om traag rijdende voertuigen in te halen dus vanaf Kampen Zuid tot aan de Ramspolbrug.

Afbeelding

Afbeelding

Een bekende van mij klaagde er al over dat hij als vrachtwagenchauffeur niet echt blij werd van de smallere N50. Zeker als bij breedtetransport moet doen is het echt dramatisch. Een foto zegt meer dan 1001 woorden.

Afbeelding

Nog een paar plaatjes vanuit de auto, een ritje vanaf Kampen Havens richting Kampen Zuid.

Aansluiting Kampen komt in zicht:

Afbeelding

Het 'Uit' bordje stond eerst in het gras, nu tussen de grasbetontegels:

Afbeelding

De start van de rijbaanscheiding, met tevens drie nieuwe lichtmasten om deze locatie extra onder de aandacht te brengen in het donker. Behoorlijke slinger trouwens ook in de belijning.

Afbeelding

Op het viaduct over de N307 Flevoweg is er bij file géén uitwijkruimte meer indien er hulpdiensten door moeten.

Afbeelding

De invoeger bij afslag Kampen. Er staat nog een overbodige :J29:.

Afbeelding

Het wegdek is sinds de verbouwing kennelijk ook niet meer zo stroef bevonden, kans op slipgevaar bij een nat wegdek? :J20:

Afbeelding

Genoeg ruimte naast de rijbaan om uit te wijken indien de hulpdiensten er langs moeten:

Afbeelding

Ook onder de viaducten is ruimte gemaakt:

Afbeelding

Vlak voor Kampen Zuid moet de definitieve geleiderail nog geplaatst worden (zal wel een restpuntje voor aankomende nacht worden gok ik zo).

Afbeelding

De volledige fotoserie vind je op https://www.stefanverkerk.nl/foto/13084 ... resultaat/

Stefanuzz
stadsweg

Bericht door Stefanuzz » di 16 mei 2023, 19:19

Alsof het zo moest zijn: op het andere gedeelte van de N50 - tussen knp. Hattemerbroek en Kampen Zuid - waar ook barriers staan tussen de rijbanen vond vanochtend een kopstaart aanrijding zonder gewonden plaats. Precies op het viaduct over de N764 Kamperstraatweg Wezep - Kampen. De voertuigen zaten aan elkaar vast vanwege een sleepoog aan de voorzijde van het achterste voertuig. De berger kon door het smalle wegprofiel niet bij de voorzijde van de voertuigen komen en moest dus omrijden via afslag Kampen Zuid en spookrijdend terug richting het ongeval. Al met al is de weg 1,5 uur afgesloten geweest. Verkeer richting Zwolle werd geregeld stopgezet zodat er verderop ruimte was voor ingesloten verkeer om te keren bij Zalkerbroek. Lekker ochtendje dus weer op de N50.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Tja, dan mis je dus die vluchtstrook wel... (niet voor het eerst op dit stuk trouwens)

Afbeelding

Ook richting Zwolle aansluiten voor het verkeer:

Afbeelding

Een lege rijbaan en een drukke rijbaan:

Afbeelding

Volledige fotoserie hier: https://www.stefanverkerk.nl/foto/13083 ... amperveen/

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » di 16 mei 2023, 19:21

Mooie reportage. Op de N59 volgen in augustus vergelijkbare werkzaamheden maar volgens mij zonder aanpassingen van de berm. Ben benieuwd naar de overeenkomsten en verschillen :)
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 16 mei 2023, 19:21

Het is wel echt heel erg smal geworden. De maximumsnelheid is dan wel verlaagd naar 80 km/h, maar eigenlijk had de rijbaan constructief verbreed moeten worden. Naast de kantstreep had nog een smalle strook asfaltverharding moeten zijn en niet direct lager gelegen (straks verzakte) grastegels.

Ik vind het wel symbolisch staan voor de besluiteloosheid in Den Haag voor dit soort wegen. Dit had allang verbeterd moeten zijn, het is vertraagd vanwege onenigheid over een relatief kleine hoeveelheid geld, en nu zit het vast in het stikstoffuik.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg

Bericht door Schelpenpaadje » di 16 mei 2023, 19:39

Veiliger: misschien
Verbetering: nee

Dit had tien jaar geleden al 2x2 kunnen en moeten zijn t/m :KP: Hattemerbroek. Dat het er nu zo bij ligt is een bewijs van jarenlange incompetentie van het rijk.

Voorheen was de route N50-A6 indien nodig een redelijk alternatief voor A28-A32. De komende jaren ga je mij er niet zien.

Rogier
expressweg

Bericht door Rogier » di 16 mei 2023, 20:01

Men had eerst de rijbaan moeten verbreden, zodat het in elk geval 1 - 1,5 meter breder is.

Jeff
expressweg

Bericht door Jeff » di 16 mei 2023, 20:41

Aangezien voor de hoeveelheid verkeer dat van deze weg gebruikt maakt EN het feit dat beide eindes overgaan in een A-weg, zou je toch zeggen: Waarom is dit geen 2x2 ASW (A50) ?

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » di 16 mei 2023, 20:45

^^ Zie de 59 pagina's die dit topic telt :boek:
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Kaaiman
Secretaris

Bericht door Kaaiman » wo 17 mei 2023, 10:32

Omdat in de magere jaren '80 is gekozen voor de aanleg (verdubbeling) van de A32 Meppel - Heerenveen in plaats van de aanleg van de A50 als route Overijssel/Gelderland - Friesland.

En omdat de A23 vervolgens ook nooit als rijksweg is aangelegd, want daarbij zou er een autosnelweg Lelystad - Kampen - Zwolle komen met gebruikmaking van het A50-tracé Kampen - Hattemerbroek. En voor de recente geschiedenis kun je inderdaad 59 pagina's doornemen. ;)

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » wo 17 mei 2023, 12:46

Stefanuzz schreef: di 16 mei 2023, 19:10Afbeelding

Op het viaduct over de N307 Flevoweg is er bij file géén uitwijkruimte meer indien er hulpdiensten door moeten.
Ik ben er inmiddels ook langs geweest en ik voel me hier uitermate onprettig bij. Dit is een plek waar al meermaals auto's en vrachtwagens achterop files zijn gebotst en doden zijn gevallen. Die files zijn niet altijd goed zichtbaar omdat ze vaak op of net na het viaduct beginnen. Eigenlijk elke keer als ik hier in de file stond, hield ik enorm veel afstand, keek ik in de spiegel, en hield ik de tegenovergestelde richting ook goed in de gaten om als daar een gat in het verkeer viel eventueel in geval van nood daar naartoe te kunnen uitwijken om niet het volgende dodelijke slachtoffer op de N50 te zijn. Dat kan nu niet meer.

De :A1-80: die iets eerder stond is overigens (nog) niet teruggeplaatst, dus je mag nu weer 100 tot na de invoeger vanaf de N307.
Schelpenpaadje schreef: di 16 mei 2023, 19:39 Veiliger: misschien
Verbetering: nee

Dit had tien jaar geleden al 2x2 kunnen en moeten zijn t/m :KP: Hattemerbroek. Dat het er nu zo bij ligt is een bewijs van jarenlange incompetentie van het rijk.

Voorheen was de route N50-A6 indien nodig een redelijk alternatief voor A28-A32. De komende jaren ga je mij er niet zien.
Behalve de middenafscheiding en de Vmax 80 over, laten we wel wezen, een stuk van 2,5 km is er in het afgelopen jaar niet zoveel veranderd ten opzichte van de jaren ervoor. Maar de weg is druk en dit zijn kleine dingetjes die het steeds minder prettig maken. Ik vind het ook ongelooflijk dat we al zo lang moeten wachten op een volledige 2x2 tussen :AS: Kampen en :KP: Hattemerbroek. Zelfs de 2x2 die ooit was beloofd over die 2,5 km tussen :AS: Kampen en :AS: Kampen-Zuid ligt er nog altijd niet. Dát zou al een hele hoop problemen oplossen, dát zou de hoogste prioriteit moeten hebben. En nu is er weer geld uitgegeven aan een tijdelijke maatregel die het daadwerkelijke probleem niet oplost, en zal een verdubbeling nog langer op zich laten wachten want ja, er is nu in de weg geïnvesteerd.

Ik heb helaas geen alternatief voor de N50 om naar mijn werk te gaan. En de enkele keer dat ik richting KP Joure of verder westelijk richting de A7 moet is het doorgaans in het weekend, dan valt de N50 meestal ook wel mee. Maar op een werkdag zou ik ook zonder twijfel A28-A32-A7 nemen. Maar van Zwolle richting Kampen of de Noordoostpolder heb ik daar niks aan, dan moet ik de N50 wel nemen. N764-N765 is ook geen realistisch alternatief.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg

Bericht door Schelpenpaadje » wo 17 mei 2023, 13:34

Waarom is het begin van de rijbaanscheiding bij het viaduct over de N307 Flevoweg niet simpelweg een paar honderd meter naar voren gehaald?
Daar loopt de weg vlak. En kun je de in- en uitvoegstroken gebruiken als extra uitwijkruimte (of het punt juist nog daarvóór leggen).

Kaaiman
Secretaris

Bericht door Kaaiman » wo 17 mei 2023, 14:16

Het had sowieso niet op dat viaduct moeten beginnen. Of al voor het viaduct, en dan slechts flapjes of cado-constructie op het viaduct i.v.m. de uitwijkruimte voor hulpdiensten.