[N050] Hattemerbroek - Emmeloord
Moderator: Moderatoren
-
Jeff
- expressweg
Re: [N050] Hattemerbroek - Emmeloord
Tussen het knooppunt en aansluiting Kampen-Noord is het ongeveer 14 km. Dan zou je voor 300 miljoen toch wel een volwaardige 2x2 autosnelweg voor kunnen aanleggen?
Of mis ik iets?
Of mis ik iets?
-
Hajo
- 2x3 autosnelweg
Een volk dat zijn verdediging verwaarloost, zet zijn vrijheid op het spel
-
hurricane
- autoweg
Dit was gebeurd op de "aanloop" naar de Eilandbrug zo te zien.
https://www.oost.nl/nieuws/3643160/ambu ... afgesloten
Laatst gewijzigd door Mark op di 28 apr 2026, 23:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Foto verwijderd wegens copyright.
Reden: Foto verwijderd wegens copyright.
-
Hajo
- 2x3 autosnelweg
Ai! Als dat zo is, dan mag die ambulance chauffeur een flinke stapel papierwerk gaan invullen, waarbij de kans groot is dat hij zijn bevoegdheid om met OLG te rijden kwijt raakt.Chris schreef: zo 26 apr 2026, 20:04 Op Omroep Flevoland staat:
De ambulance zou volgens de ooggetuige op de N50 hebben ingehaald en de tegenligger kon niet op tijd ruimte maken om de ambulance te laten passeren.
-
Jeff
- expressweg
-
Hajo
- 2x3 autosnelweg
Maar ook als bestuurder van een voertuig dat OLG voert, moet je goed blijven opletten en goed anticiperen op het overige verkeer. Je rijdt met OLG en je hebt een vrijstelling van het RVV 1990. Je mag dus door rood rijden, ergens inhalen waar dat niet is toegestaan of ononderbroken strepen overschrijden.
Maar ook dan dien je altijd rekening te houden met het overige verkeer. Je rijdt met OLG door rood, ok, maar hebben de andere weggebruikers je gezien? Hebben ze je gehoord? En ook belangrijk: waar ligt je werkruimte? Hoe reageren de andere weggebruikers op je? Is inhalen hier wel verstandig, ondanks een
Kortom: als bestuurder van een voertuig dat OLG voert heb je geen vrijbrief om ander verkeer in gevaar te brengen.
Er staat dat de tegenligger geen ruimte had om uit te wijken. Daarmee, en indien juist, kan de schuld van de aanrijding bij de bestuurder van de ambulance komen te liggen. Immers: ondanks zijn vrijstelling moet hij wel rekening houden met het overige verkeer.
-
Durashift
- expressweg
Maar goed, dit is mijn gedachtegang. Beelden van de toedracht zijn wel handig, denk ik. Zo'n Ambu heeft toch wel een dashcam?
-
Vinny
- 4x5 autosnelweg
Op de aanbrug heb je nog een geasfalteerde redresserruimte. Daar kun je nog zoveel mogelijk naar rechts uitwijken.hurricane schreef: zo 26 apr 2026, 23:19 Dit was gebeurd op de "aanloop" naar de Eilandbrug zo te zien.
https://maps.app.goo.gl/d1gnz54KD28bRpTx9
Hier zit je tussen de vangrails. Het lijkt me echt doodeng om hier geconfronteerd te worden met een tegemoetkomende ambulance. Fors op de rem, half het gras in, dan heb je als het goed is wel genoeg ruimte.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
hurricane
- autoweg
Wanneer ik de Streetview beelden uit 2009 vergelijk met 2014, lijkt het alsof ze in de tussentijd eens grasbetontegels hebben geplaatst.Vinny schreef: vr 01 mei 2026, 20:37Op de aanbrug heb je nog een geasfalteerde redresserruimte. Daar kun je nog zoveel mogelijk naar rechts uitwijken.hurricane schreef: zo 26 apr 2026, 23:19 Dit was gebeurd op de "aanloop" naar de Eilandbrug zo te zien.
https://maps.app.goo.gl/d1gnz54KD28bRpTx9
Hier zit je tussen de vangrails. Het lijkt me echt doodeng om hier geconfronteerd te worden met een tegemoetkomende ambulance. Fors op de rem, half het gras in, dan heb je als het goed is wel genoeg ruimte.
Er zou nog wel een rij extra passen. Zo te zien is de redresseerruimte op de aanloop net zo breed als op de brug.
Misschien wel zo veilig om die dan ook volledig semi te verharden.
-
Durashift
- expressweg
Ik denk dat het dan wel handig is als die grasbetontegels een beetje zichtbaar blijven, zodat de weggebruiker kan zien dat er nog verharding is i.p.v. denkt dat het een zachte grasland is en het risico op uitsturen niet wil lopen.
Soms zijn die grasbetonblokken zo over'woekerd' dat ik er express maar even over rijdt in de hoop dat de bandafdruk de aangroei weer wat stopt..
Soms zijn die grasbetonblokken zo over'woekerd' dat ik er express maar even over rijdt in de hoop dat de bandafdruk de aangroei weer wat stopt..
-
Vinny
- 4x5 autosnelweg
Het is gewoon tragisch dat de politiek geen extra geld wil uitgeven voor een veel veiliger oplossing. De intensiteiten zijn hoog en de weg ligt tussen twee snelwegen.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
Durashift
- expressweg
-
hurricane
- autoweg
Misschien zou het beter zijn om die brede geasfalteerde redresseerstrook gewoon helemaal door te trekken naar beneden waar de aanloop begint.Durashift schreef: vr 01 mei 2026, 23:40 Ik denk dat het dan wel handig is als die grasbetontegels een beetje zichtbaar blijven, zodat de weggebruiker kan zien dat er nog verharding is i.p.v. denkt dat het een zachte grasland is en het risico op uitsturen niet wil lopen.
Wel zo veilig, duidelijk en uniform over de hele lengte dat er genoeg ruimte is om in noodsituaties te kunnen uitwijken.
Ik heb even op een getailleerde kaart gekeken, de afstand tussen de vangrails is op de brug net zo breed als bij de aanlopen.
Beetje afhankelijk van het voertuig is het quasi een vluchtstrook.
Uitsnede brug:

Uitsnede aanloop:

Laatst gewijzigd door hurricane op za 02 mei 2026, 15:01, 1 keer totaal gewijzigd.
-
ThatPCDude
- woonerf
In de ruim anderhalf jaar dat ik nu op de bus zit heb ik behoorlijk wat acties van dergelijke voorrangsvoertuigen gezien die ronduit gevaarlijk waren, met als apotheose een politiewagen die in ging halen in een van de (voor een bus) blinde bochtjes van het 60-deel van de N206 tussen Zoeterwoude-Dorp en Stompwijk. Gevolg: mensen en hun spullen lagen tegen m'n voorruit geplakt, maar een aanrijding werd voorkomen.Hajo schreef: ma 27 apr 2026, 17:17 Kortom: als bestuurder van een voertuig dat OLG voert heb je geen vrijbrief om ander verkeer in gevaar te brengen.
Bordjes, bordjes en nog eens bordjes. Beter kan het niet!